De 48-jarige vrouw uit Terneuzen die jarenlang actief meewerkte aan het seksueel misbruiken van haar twee dochters door haar partner, moet definitief 14,5 jaar de gevangenis in. Ze ging tegen de uitspraak van het gerechtshof in cassatie. Na advies van de procureur-generaal heeft de Hoge Raad nu besloten de zaak niet in behandeling te nemen. Daarmee komt er een einde aan de rechtszaak.
De vrouw werd in 2021 veroordeeld tot tien jaar gevangenisstraf door de rechtbank in Middelburg, maar was het niet eens met de uitspraak en ging in hoger beroep. Dat pakte niet goed uit voor haar. Het gerechtshof in Den
Bosch vond een hogere straf van 14,5 jaar passend vanwege de aard en omvang van de zedenzaak en de gruwelijkheid ervan.
De vrouw besloot daarop in cassatie te gaan bij de Hoge Raad. Die kijkt niet meer inhoudelijk naar feiten en bewijs, maar of het recht juist is toegepast. De Hoge Raad is in dit geval tot het oordeel gekomen dat het cassatieberoep duidelijk niet kan slagen. Daarom is het beroep niet-ontvankelijk verklaard.
Parenclubs en parkeerplaatsenDe dochters van de vrouw werden tussen 2008 en 2019 veelvuldig misbruikt door hun stiefvader. Eén van hen moest ook seks met anderen hebben. Zij werd meegenomen naar parenclubs en parkeerplaatsen. Naast de dochters werd ook het seksueel misbruik van een vriendinnetje bewezen geacht.
Bij het gerechtshof in Den
Bosch was de verdachte een stuk spraakzamer dan eerder bij de rechtbank in Middelburg. Dat betekende echter niet dat ze veel schuld op zich nam. "Ik had moeten ingrijpen, maar ik was heel angstig voor voor mijn partner."
Tijdens de zitting bleek dat de moeder van de twee dochters zichzelf grotendeels als slachtoffer ziet. "Ik heb ze zelf niet aangeraakt. Toen ik erachter kwam dat mijn partner de meiden misbruikte, heb ik gezegd dat hij daarmee moest kappen. Maar ik werd gecommandeerd en was bang dat hij agressief werd als ik niet deed wat hij zei."
TipsUit de vele chatgesprekken in het dossier bleek echter wat anders. Zo zou de vrouw juist tips hebben gegeven aan haar partner om één van haar dochters, destijds acht jaar, te kunnen penetreren. Ook maakten de chatgesprekken duidelijk dat de vrouw actief op zoek was naar andere jonge meisjes die haar vriend zou kunnen misbruiken.
De partner van de vrouw, die het daadwerkelijke misbruik pleegde, werd veroordeeld tot acht jaar cel en tbs. Hij maakte echter in augustus 2023 een einde aan zijn leven in de gevangenis van Dordrecht.
https://www.omroepzeeland(...)ruiken-nu-definitief