abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_196241535
Ik heb m'n computer aangesloten via hdmi aan de tv en de tv via een optische kabel aan een 5.1 set. Moet ik nu 5.1 instellen op de computer, tv of de versterker?
  zaterdag 14 november 2020 @ 18:17:48 #2
20849 Fred
Beroepschagrijn
pi_196241713
Bij de geluidsinstellingen van Windows moet je aangeven dat je 5.1 via de optische uitgang wil. Versterker moet je uiteraard instellen op de juiste ingang.
So we just called him Fred
pi_196241871
quote:
0s.gif Op zaterdag 14 november 2020 18:17 schreef Fred het volgende:
Bij de geluidsinstellingen van Windows moet je aangeven dat je 5.1 via de optische uitgang wil. Versterker moet je uiteraard instellen op de juiste ingang.
Ik kan alleen stereo selecteren
  zaterdag 14 november 2020 @ 19:56:15 #4
20849 Fred
Beroepschagrijn
pi_196243273
quote:
0s.gif Op zaterdag 14 november 2020 18:27 schreef colivo het volgende:
Ik kan alleen stereo selecteren
Zijn de drivers voor de optische uitgang goed geīnstalleerd?
pi_196243392
quote:
7s.gif Op zaterdag 14 november 2020 19:56 schreef Fred het volgende:

[..]

Zijn de drivers voor de optische uitgang goed geīnstalleerd?
Zoals gezegd in de op zit de optische kabel in de tv.
  zaterdag 14 november 2020 @ 20:04:52 #6
20849 Fred
Beroepschagrijn
pi_196243412
quote:
0s.gif Op zaterdag 14 november 2020 20:03 schreef colivo het volgende:
Zoals gezegd in de op zit de optische kabel in de tv.
Ach, helemaal verkeerd gelezen.
Zijn de drivers van de HDMI-poort/videokaart helemaal up-to-date?
  zaterdag 14 november 2020 @ 21:11:06 #7
394547 versterker
- Dat kan HARDER! -
pi_196244376
Gaat waarschijnlijk nooit werken. Kijk maar eens in de handleiding van de TV, want bijna geen TV geeft een 5.1 signaal door, maar alleen stereo.

Beste oplossing, 5.1 set koppelen aan de computer, maar dan moet je wel de vertraging goed zetten, anders krijg je lip sync problemen.
pi_196244455
quote:
0s.gif Op zaterdag 14 november 2020 18:07 schreef colivo het volgende:
Ik heb m'n computer aangesloten via hdmi aan de tv en de tv via een optische kabel aan een 5.1 set. Moet ik nu 5.1 instellen op de computer, tv of de versterker?
Uiteraard moet je beginnen met de instellingen op je computer, want als die geen 5.1 audio via HDMI naar de TV stuurt, dan kan de op je TV aangesloten 5.1 set uiteraard ook alleen maar stereo weergeven.

Maar, maak je vooral niet teveel illusies. Bij een HDMI verbinding onderhandelen de aangesloten toestellen automatisch met elkaar welk soort signalen er geleverd gaan worden, afhankelijk van de mogelijkheden van het zendende maar ook van het ontvangende apparaat, in casu je TV. Er zijn veel TV's die via HDMI geen 5.1 audio van een externe bron accepteren, ook al zijn die TV's voorzien van een optische uitgang die wel 5.1 ondersteunt. In dergelijke gevallen levert de optische uitgang van de TV uitsluitend 5.1 audio als er van de interne digitale tuner van de TV gebruikt wordt gemaakt én de zender die op dat moment wordt ontvangen ook 5.1 audio uitzendt. Dat is ook precies de reden waarom bijvoorbeeld settopboxen voor digitale TV en DVD- en Blu-ray spelers zijn voorzien van optische uitgangen, zodat je een 5.1 set daar op aan kunt sluiten via een optische kabel.

Eigenlijk zijn optische kabels verouderd voor het aansluiten van een 5.1 set. Moderne TV's maken gebruik van een HDMI ingang met ARC (audio return channel) die kan worden aangesloten op een moderne 5.1 set zodat optische kabels overbodig zijn en de 5.1 set via een HDMI kabel vanuit de TV de 5.1 audio aangeleverd krijgt, niet alleen van de interne tuner van de TV maar ook alle externe via HDMI aangesloten bronnen. Dan is geen conversie naar optisch meer nodig, krijgt de 5.1 set de 5.1 audio van alle bronnen binnen 'as is', en is tevens HD audio (zoals bij Blu-ray) mogelijk waarvoor gewone optische kabels niet voldoende bandbreedte hebben.
pi_196245489
Bedankt voor de info, ik heb nog zo'n usb ding waar een optische kabel in past. Is dat nog het proberen waard?
pi_196246645
quote:
0s.gif Op zaterdag 14 november 2020 22:15 schreef colivo het volgende:
Bedankt voor de info, ik heb nog zo'n usb ding waar een optische kabel in past. Is dat nog het proberen waard?
Kort antwoord: nee.

Waarom denk je dat je daarmee iets kunt? En wat doet dat ding eigenlijk?
pi_196249093
quote:
0s.gif Op zaterdag 14 november 2020 23:22 schreef Riparius het volgende:

[..]

Kort antwoord: nee.

Waarom denk je dat je daarmee iets kunt? En wat doet dat ding eigenlijk?
Dat is een externe 5.1 geluidskaart. Omdat ik dan een 5.1 signaal naar de versterker stuur.
pi_196249180
quote:
0s.gif Op zondag 15 november 2020 06:06 schreef colivo het volgende:

[..]

Dat is een externe 5.1 geluidskaart. Omdat ik dan een 5.1 signaal naar de versterker stuur.
Ah, dat is wat anders, dan omzeil je in feite de TV. Zelfde idee dus als bij een settopbox of een DVD/Blu-Ray speler die je met een optische kabel rechtstreeks aansluit op een 5.1 set.

Overigens kun je dan wel het probleem krijgen dat beeld en geluid niet helemaal synchroon lopen. Meestal is er ergens wel een instelbare vertraging, zodat je de zaak weer synchroon kunt krijgen.
pi_196257580
quote:
0s.gif Op zaterdag 14 november 2020 21:15 schreef Riparius het volgende:

Moderne TV's maken gebruik van een HDMI ingang met ARC (audio return channel) die kan worden aangesloten op een moderne 5.1 set zodat optische kabels overbodig zijn en de 5.1 set via een HDMI kabel vanuit de TV de 5.1 audio aangeleverd krijgt, niet alleen van de interne tuner van de TV maar ook alle externe via HDMI aangesloten bronnen. Dan is geen conversie naar optisch meer nodig, krijgt de 5.1 set de 5.1 audio van alle bronnen binnen 'as is', en is tevens HD audio (zoals bij Blu-ray) mogelijk waarvoor gewone optische kabels niet voldoende bandbreedte hebben.
Ik heb geprobeerd mijn PS4 op die manier aan te sluiten omdat dat in theorie minder input lag geeft dan het beeld via de receiver te laten lopen, maar mijn Panasonic plasma tv uit 2013 geeft het geluid via ARC eigenwijs als stereo door naar de receiver, ook al staat de PS4 op Dolby Digital of DTS ingesteld. Alles op de receiver aansluiten en het beeld doorgooien naar de tv en alles werkt perfect (en eigenlijk merk ik van lag ook niks zo).
Klassiek ARC (ik heb geen eARC oid) zou volgens mij wel een vorm van 5.1 moeten ondersteunen, maar blijkbaar is er iets toch niet helemaal compatible hier... het geluid van de tv-zenders zelf bij gebruik van de interne tuner is wel 5.1 via dezelfde HDMI-verbinding naar de receiver, dus het kan wel...

[ Bericht 1% gewijzigd door Fleischmeister op 15-11-2020 16:49:37 ]
Een dag zonder vlees is een dag niet geleefd
pi_196276102
Ik zou die 5.1 aansluiten op de versterker.
Vervolgens een audiokabeltje van de pc naar de versterker;
Een HDMI kabel van de TV naar de TV box en
een audiokabel van de TV box naar de versterker. (je kan ook een audiokabel van TV naar versterker aansluiten; net wat het handigst is).

Schakelen tussen het tv geluid en pc geluid doe je op de versterker.
De ingebouwde (slechtere) TV speakers staan uit (op 0).

Daarnaast loopt er bij mij nog een HDMI kabel van TV naar pc, waardoor de TV tevens als tweede beeldscherm dient.

Voordeel:
Alle pc muziek, films e.d., Spotify en zo loopt via de versterker.
Games speel ik op het grotere TV scherm; alsmede de films vanaf m'n pc of internet.
Nota bene: Er zit geen 'audiolack' tussen TV en audio.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')