abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_196228094
Sinds kort hebben we nieuwe kozijnen in de aanbouw van ons huis *O* . In het venster van de klusruimte is bovenaan een HPL paneel opgenomen, waar een gat in moet komen voor een ventilatiebuis. Die is nodig voor de afzuiging van een CO2 lasermachine die in die ruimte staat.

Nu is dat kozijn geleverd met een vol HPL paneel, met de melding "het gat kan je dan zelf op maat zagen". Online is er ongeveer niks te vinden aan ervaringen met een gatenzaag in combinatie met een hpl paneel. Google komt alleen met hele dure gatenzagen (125 euro voor een gat van 125mm doorsnee?), waar bij staat dat je met een gewone gatenzaag niet door HPL heen komt.

Nu kan ik wel zo'n zaag kopen, maar dan nog ben ik als de dood om iets te proberen wat vervolgens niet werkt, en tijdens de poging mijn nieuwe kozijn onherstelbaar te vernaggelen. Dus: wie heeft ervaring met HPL zagen en boren? Kom je daar een beetje doorheen of is het echt een onmogelijke taak? En zijn er specifieke dingen waar ik op moet letten? Alle info is op dit moment welkom. O+
  Moderator vrijdag 13 november 2020 @ 21:21:20 #2
92034 crew  Vonkenboer
Geen woorden, maar draden !
pi_196229806
quote:
0s.gif Op vrijdag 13 november 2020 21:21 schreef Vonkenboer het volgende:
HPL is dat een andere benaming voor Trespa ? :?
HPL is een materiaal soort, Trespa is een merk die HPL platen maakt
op het moment dat je dit leest besef je je dat je net 5 seconden van je leven hebt verspild
pi_196229819
125 mm is toch groot genoeg om het met een decoupeerzaag te proberen? Als de plaat geen maat groter heeft dan 800 mm (dus ook niet diagonaal) kan het ook op mijn draaibank trouwens.
unieke geschenken, exclusieve cadeaus uit de mooiste Nederlandse bomen:
handgemaakte houten vazen http://www.hetmooistehout.nl
handgemaakte houten schalen http://www.houtenschalen.nl
pi_196230130
Als het nog wordt afgedekt met een rooster oid dan zou je ook nog een cirkel kunnen aftekenen, rondom gaten boren en daarna een maat groter opboren om de plaat los te krijgen. Het voorboren voorkomt dat de boor gaat zoeken.
pi_196230152
Trespa met een decoupeerzaagje voor hardhout (tandjes naar voren) of Profit multi purpose gatzaag
  vrijdag 13 november 2020 @ 22:45:42 #7
36431 bleiblei
Toogmakker:copyright:
pi_196230838
Idd.. profit multipurpose gatzaag, en van twee kanten boren. Dus eerst ene kant tot ongeveer halverwege. Dan via gat van centreerboor aan de andere kant het gat afmaken. Gegarandeerd net en strak rond gat.

Edit:
Ik heb ff prijs opgezocht, maar dan zit je nog steeds op totaal 95 euro voor een gatzaag en centreerboor :X .

Edit2:
Dit zou wellicht ook gaan voor 1 gat:
https://www.ecotools.nl/tct-gatenzaag-125-mm

Ben je met een euro of 20 incl. verzenden wel klaar. Maar heel belangrijk, van 2 kanten boren/zagen! Of als dat te lastig is, onder het HPL een houten plank/plaat leggen waar je in boort. Zou ook goed moeten gaan maar is wel risicovoller.

[ Bericht 11% gewijzigd door bleiblei op 13-11-2020 22:52:24 ]
pi_196232995
Ik ben een cruciaal stukje vergeten te melden: de plaat zit al vast in het kozijn gemonteerd. Hij kan er niet uit om hem plat te leggen voor makkelijk zagen, of om hem in een draaibank te doen. Decoupeerzaag gaat ook niet werken, gezien de ruimte veel te krap is: de plank is 17cm hoog tussen de onderdelen van het kozijn. Vandaar dat ik specifiek aan de gatenzaag dacht. Zelfs dat wordt op een trapladdertje staan. :X

Een hoop kleine gaatjes boren en verbinden werkt wel om een gat te maken, maar dat ga ik nooit rond en netjes krijgen vrees ik. :@

De tip om vanaf twee kanten te gaan boren is inderdaad zeer waardevol, had ik nog niet aan gedacht. Geeft vast een beter resultaat dan als ik het laatste stukje er opeens doorheen breek.

Dank ook voor de tip voor de goedkopere versie van de boor. Hij hoeft inderdaad maar 1 plankje mee te gaan, ik kan me niet voorstellen dat ik vaker zo'n gat moet boren. Ligt het kwaliteitsverschil tussen zo'n 100 euro exemplaar en zoiets als deze voornamelijk in hoeveel gaten je kan maken, of is er ook een component in hoe netjes ze werken?

In elk geval al heel erg bedankt voor de reacties! O+
pi_196234006
Ik weet niet of je toevallig de beschikking hebt over een bovenfrees? Ik heb op onze slaapkamer ook een plaatje HPL erin gemaakt met een ventilatie rooster. Dat heb ik 'grof gezaagd' met de decoupeer (je krijgt vrij snel behoorlijk wat rafels/uitbreken) en uiteindelijk strak gefreesd met behulp van een malletje.

Je zou bijvoorbeeld je gat van 125mm kunnen maken in een stukje resthout. Dan maak je een opening in het HPL plaatje met bijvoorbeeld een aantal boorgaten naast elkaar of 1 groot boorgat waar je frees in past. Je plakt de mal op het trespa met dubbelzijdig tape en frezen maar (dan wel met een kopieerfrees).

Dit hangt dus af van wat je al hebt, maar als je al een freesmachine hebt liggen geeft het in elk geval wel een mooi resultaat. :)
pi_196234051
Ik kan je eventueel de gatzaag van Profit met centreerboor wel eenmalig tegen kostprijs aanbieden.

Die gaat 100% goed door HPL.

70 Euro incl btw

[ Bericht 21% gewijzigd door pvdplanet op 14-11-2020 07:55:38 ]
pi_196234593
Malletje maken op de kolomboormachine met allemaal gaatjes van 4 mm. Mal op de HPL / Volkern leggen en even alle gaatjes boren. Groter boortje pakken en alle gaatjes nogmaals boren. Je zal nog wel iets van een afwerkingskraag hebben zodat de rafelige randen niet te zien zijn. Anders even kitten en dan ziet het er ook strak uit.
Jeroentje.
pi_196236125
Met beleid en voldoende spanen lozen komt het toch met iedere willekeurige gatenzaag wel goed of ben ik nou naïef. Zal wat langer duren maar je komt er vast doorheen.

Hoe dik is het materiaal?
Laat die handjes wapperen!
pi_196258416
Hoe dik het is, weet ik niet precies. Het is me niet verteld, en niet te meten. Alle ramen er omheen zijn vast.

Een bovenfrees heb ik inderdaad wel, interessant idee om via een mal dat gat rond te krijgen. Een mal maken is ook niet zo'n probleem, daarbij komt die laser juist weer van pas :)

Dank voor het aanbod van de zaag trouwens, super mooi! ^O^ Ik wacht wel nog even af: de installateur van de kozijnen komt nog enkele dingen nakijken en ging kijken of hij het zo voor elkaar krijgt.

In elk geval super bedankt voor alle hulp tot nu toe! O+
pi_196571284
Even voor de continuiteit (en mocht iemand hier in de toekomst via google terechtkomen): Het gat is geboord :D

Ik heb het uiteindelijk toch zelf gedaan, gezien de installateur intussen zijn enkel gebroken heeft en ik geen geduld heb. :P Begonnen met goed uitmeten, putje maken met een pons, en boren maar. Metaalboor 2mm er op, ging werkelijk als een mes door de boter. Dat gaf gelukkig een beetje zelfvertrouwen. Daarbij kwam ik er achter dat het paneel bestaat uit 5mm Trespa, 25mm isolatieschuim, en weer 5mm Trespa. Heel veel dikker dan ik verwacht had.

Vervolgens met metaalboren van 4,5,6,7 en 8mm door het gat heen, vanaf beide kanten. Ging nog steeds heel makkelijk. Dan tijd voor het echte werk: met de boorhamer (zonder de klopfunctie) en een 127 mm all purpose gatzaag aan de slag. De as van de boor was zelfs te dik voor de accumachine. Was gewoon een model boor voor steen en hout uit de bouwmarkt, van 45 euro. Nog steeds niet goedkoop voor 1 gat, maar kom. Het belangrijkste daarbij was geduld te hebben en op zeer lage toeren het ding zijn werk laten doen. Zo lang er zaagsel uit komt, gebeurt er iets, dus hoeft het niet harder te gaan, dat idee. Voorzichtig door de plaat tot in het isolatiemateriaal, en dan aan de andere kant opnieuw. Uiteindelijk kwam er een heel dik rondje uit, en heb ik een perfect cirkelvormig gat. :o

Kleine gaatjes er omheen om het rooster vast te zetten, en klaar :) Ventileren maar! Dank voor alle hulp hier! _O_
  zaterdag 5 december 2020 @ 22:50:59 #15
36431 bleiblei
pi_196572474
quote:
0s.gif Op zaterdag 5 december 2020 21:44 schreef Pulsy het volgende:
Even voor de continuiteit (en mocht iemand hier in de toekomst via google terechtkomen): Het gat is geboord :D

Ik heb het uiteindelijk toch zelf gedaan, gezien de installateur intussen zijn enkel gebroken heeft en ik geen geduld heb. :P Begonnen met goed uitmeten, putje maken met een pons, en boren maar. Metaalboor 2mm er op, ging werkelijk als een mes door de boter. Dat gaf gelukkig een beetje zelfvertrouwen. Daarbij kwam ik er achter dat het paneel bestaat uit 5mm Trespa, 25mm isolatieschuim, en weer 5mm Trespa. Heel veel dikker dan ik verwacht had.

Vervolgens met metaalboren van 4,5,6,7 en 8mm door het gat heen, vanaf beide kanten. Ging nog steeds heel makkelijk. Dan tijd voor het echte werk: met de boorhamer (zonder de klopfunctie) en een 127 mm all purpose gatzaag aan de slag. De as van de boor was zelfs te dik voor de accumachine. Was gewoon een model boor voor steen en hout uit de bouwmarkt, van 45 euro. Nog steeds niet goedkoop voor 1 gat, maar kom. Het belangrijkste daarbij was geduld te hebben en op zeer lage toeren het ding zijn werk laten doen. Zo lang er zaagsel uit komt, gebeurt er iets, dus hoeft het niet harder te gaan, dat idee. Voorzichtig door de plaat tot in het isolatiemateriaal, en dan aan de andere kant opnieuw. Uiteindelijk kwam er een heel dik rondje uit, en heb ik een perfect cirkelvormig gat. :o

Kleine gaatjes er omheen om het rooster vast te zetten, en klaar :) Ventileren maar! Dank voor alle hulp hier! _O_
Oh, je had er ook gewoon in 1 keer een boor 8 doorheen kunnen rammen :P . Dat dat gat er niet netjes uitziet, boeit niet. Want met die gatzaag ga je er ruim genoeg omheen.

Maar doel bereikt. Goed werk! ^O^
pi_196573368
quote:
1s.gif Op zaterdag 14 november 2020 06:57 schreef pvdplanet het volgende:
Ik kan je eventueel de gatzaag van Profit met centreerboor wel eenmalig tegen kostprijs aanbieden.

Die gaat 100% goed door HPL.

70 Euro incl btw

[ afbeelding ]
Bahco is veel beter. En denk ik goedkoper
  zaterdag 5 december 2020 @ 23:51:09 #17
36431 bleiblei
pi_196573405
quote:
0s.gif Op zaterdag 5 december 2020 23:48 schreef tiho1 het volgende:

[..]

Bahco is veel beter. En denk ik goedkoper
Eh, nu ben ik benieuwd waar je die uitspraak op baseert...
pi_196576880
quote:
0s.gif Op zaterdag 5 december 2020 23:51 schreef bleiblei het volgende:

[..]

Eh, nu ben ik benieuwd waar je die uitspraak op baseert...
Op het feit dat alle boren naar de klopte gaan in rvs en die van bahco niet. Die doen het zelfs in duplex.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')