Even voor de continuiteit (en mocht iemand hier in de toekomst via google terechtkomen): Het gat is geboord
Ik heb het uiteindelijk toch zelf gedaan, gezien de installateur intussen zijn enkel gebroken heeft en ik geen geduld heb.

Begonnen met goed uitmeten, putje maken met een pons, en boren maar. Metaalboor 2mm er op, ging werkelijk als een mes door de boter. Dat gaf gelukkig een beetje zelfvertrouwen. Daarbij kwam ik er achter dat het paneel bestaat uit 5mm Trespa, 25mm isolatieschuim, en weer 5mm Trespa. Heel veel dikker dan ik verwacht had.
Vervolgens met metaalboren van 4,5,6,7 en 8mm door het gat heen, vanaf beide kanten. Ging nog steeds heel makkelijk. Dan tijd voor het echte werk: met de boorhamer (zonder de klopfunctie) en een 127 mm all purpose gatzaag aan de slag. De as van de boor was zelfs te dik voor de accumachine. Was gewoon een model boor voor steen en hout uit de bouwmarkt, van 45 euro. Nog steeds niet goedkoop voor 1 gat, maar kom. Het belangrijkste daarbij was geduld te hebben en op zeer lage toeren het ding zijn werk laten doen. Zo lang er zaagsel uit komt, gebeurt er iets, dus hoeft het niet harder te gaan, dat idee. Voorzichtig door de plaat tot in het isolatiemateriaal, en dan aan de andere kant opnieuw. Uiteindelijk kwam er een heel dik rondje uit, en heb ik een perfect cirkelvormig gat.

Kleine gaatjes er omheen om het rooster vast te zetten, en klaar

Ventileren maar! Dank voor alle hulp hier!