Dan zoiets:quote:Op maandag 25 januari 2021 13:47 schreef Twentsche_Ros het volgende:
[..]
In Nederland kennen we straatnamen die "Plein 1945" heten, dan heb je al een probleem. Maar volgens mij moet het kunnen: Een soort "vind de derde spatie" Of vind de 20e "a". Het gaat me nu ook een beetje om het principe.
Ik doe het iets anders, maar dankzij jou ben ik er uit.quote:Op maandag 25 januari 2021 13:52 schreef Piles het volgende:
[..]
Dan zoiets:
=VIND.ALLES(TEKEN(1);SUBSTITUEREN(B5;" ";TEKEN(1);3))
Die 3 geeft aan dat het de derde spatie moet zijn
Geen garanties, ik google het ook maar bij elkaar
Ik had jouw bijdrage over het hoofd gezien. Maar het komt volgens mij op hetzelfde neer.quote:Op maandag 25 januari 2021 13:52 schreef Tegan het volgende:
Misschien is dit een idee. Met de 1 in substitueren(a2;" ";"";1) kun je meegeven dat alleen de eerste spatie vervangen wordt, met substitueren(a2;" ";"";2) alleen de tweede, etc. Als je weet dat er drie spaties zijn kun je 1 en 2 vervangen (met een als() kun je het alle spaties behalve de laatste vervangen) om vervolgens een tekst over te houden met maar één spatie op de juiste plek. En dan kun je de rest gebruiken wat je al had.
Ja, maar je hebt ook 22a en 23b als huisnummer.quote:Op maandag 25 januari 2021 14:00 schreef Tegan het volgende:
Je kan ook nog met als() controleren of het laatste stukje een getal is. Als dat niet zo is moet je dus de twee na laatste spatie laten staan en de rest verwijderen.
Ctrl S tussen door (opslaan). Dan is het weer gerefreshed.quote:Op maandag 25 januari 2021 14:35 schreef Stansfield het volgende:
Hoe pas je een ctrl end aan.
Als je bijvoorbeeld een grote tabel hebt en je haalt een deel van de regels weg. Dan blijft ctrl end naar de laatste regel van de originele tabel gaan. Terwijl je dan minder regels hebt en wil ik dat ctrl end naar de laatste regel van de nieuwe tabel gaat.
Zo, leg uit! Wat is "OpenRefine (GREL met regex)"? Waar kan ik dat vinden?quote:Op dinsdag 26 januari 2021 06:22 schreef baskick het volgende:
Dit is natuurlijk een Excel-topic, maar het probleem van @:Twentsche_Ros laat zich volgens mij goed oplossen met OpenRefine (GREL met regex).
OpenRefine (voorheen Google Refine) is een stand-alone applicatie die je lokaal in de browser laadt. Je kunt er data mee opschonen en transformeren.quote:Op dinsdag 26 januari 2021 09:36 schreef Twentsche_Ros het volgende:
[..]
Zo, leg uit! Wat is "OpenRefine (GREL met regex)"? Waar kan ik dat vinden?
Top!quote:Op dinsdag 26 januari 2021 10:00 schreef baskick het volgende:
[..]
OpenRefine (voorheen Google Refine) is een stand-alone applicatie die je lokaal in de browser laadt. Je kunt er data mee opschonen en transformeren.
GREL staat voor Google Refine Expression Language en is de taal waarmee je commando's kunt invoeren. Voor veel standaard-acties is een visuele mogelijkheid, maar je kunt GREL-commando's (net als formules in Excel) nesten en ook met het handje invoeren. Regex zijn regular expressions, waarmee je patronen kunt herkennen - even simpel gezegd. Je kunt zo kolommen splitten op numerieke waardes, op de laatste numerieke waarde, enz.
Ik gebruik het vaak om data op te schonen voordat ik het in Excel verder bewerk of in een database importeer.
Zie https://openrefine.org.
Ha ha.quote:Op dinsdag 26 januari 2021 10:36 schreef baskick het volgende:
Dat is dus zo krachtig aan regex, je kunt uit een string halen wat je wilt. Bijvoorbeeld de laatste numerieke waarde in een string: (\d+)(?!.*\d)
Die haalt uit "Plein 1945 3a" en "5 Meiweg 3b" dus in beide gevallen 'gewoon' 3. En uit "Straat 2 rd" (een toevoeging zoals in Haarlem voorkomt) dus ook 3.
Die regex zou je dus kunnen tweaken als je in de kolom huisnummer ook de toevoeging wilt hebben. En je zou 'm kunnen tweaken dat 'ie het getal en de toevoeging (letter/kleur/etage/whatever) in aparte kolommen zet.
Klopt. En in PHP, Java, JavaScript, C#, enz :-) Het is zeker complex, helemaal als je ingewikkelde patronen gaat zoeken.quote:Op dinsdag 26 januari 2021 11:13 schreef Z het volgende:
Regular expressions kan je ook in VBA gebruiken. Ik raak er altijd helemaal van in de war. Het is wel echt een kunst.
VBA gebruik ik soms ook. Maar je moet wel goed weten wat je doet. In mijn professie in finance is een gedegen kennis van alle standaard commando's (oa sumif, pivottables) al heel wat om een gedegen informatieverstrekking te krijgen. Op eigen houtje gaan programmeren in VBA is niet raadzaam.quote:Op dinsdag 26 januari 2021 11:13 schreef Z het volgende:
Regular expressions kan je ook in VBA gebruiken. Ik raak er altijd helemaal van in de war. Het is wel echt een kunst.
VBA is ook absoluut geen deugdzame taal dus ik raad het je dan ook niet aan.quote:Op dinsdag 26 januari 2021 11:34 schreef Twentsche_Ros het volgende:
[..]
VBA gebruik ik soms ook. Maar je moet wel goed weten wat je doet. In mijn professie in finance is een gedegen kennis van alle standaard commando's (oa sumif, pivottables) al heel wat om een gedegen informatieverstrekking te krijgen. Op eigen houtje gaan programmeren in VBA is niet raadzaam.
De ERP programma's moeten deugdzaam zijn en dat is het metier van de programmeur.
End-Down werkt ook top. En de rest ook.quote:Op maandag 25 januari 2021 15:19 schreef Twentsche_Ros het volgende:
[..]
Ctrl S tussen door (opslaan). Dan is het weer gerefreshed.
Typisch: als je insert doet dan past ie het wel aan bij Ctrl-End.
Ik doe trouwens altijd End-Down
1 2 3 4 5 | Kolom A | Kolom B -----------|----------- Duitsland | Mercedes Duitsland | Volkswagen Japan | Toyota |
1 2 3 4 5 6 7 8 | Kolom A | Kolom B -----------|----------- Mercedes | .. Volkswagen | .. Toyota | .. Volkswagen | .. Volkswagen | .. Toyota | .. |
1 | =VERT.ZOEKEN(Sheet 2!A2;Sheet 1!A:B;Sheet 1!1;0) |
1 | =VERT.ZOEKEN(Sheet 2!A2;Sheet 1!A:B;2;0) |
1 | =INDEX(Sheet 1!A:A;VERGELIJKEN(Sheet 1!A2;Sheet 1!B:B;0);1) |
Je kan ook Power Query gebruiken. Zit ingebouwd in Excel en met een paar klikken kun je de mooiste dingen doen zonder dat je ingewikkelde formules hoeft te bedenken.quote:Op dinsdag 26 januari 2021 11:00 schreef Twentsche_Ros het volgende:
[..]
Ha ha.
Je praat echt als een enthousiaste IT-er. Programmeur? Ik ben helemaal vergroeid met Excel en bovenstaand is voor mij abracadabra. Ik zou al op moeten zoeken wat "tweaken" is. Voorlopig ben ik met de oplossing die ik dankzij FOK heb gevonden tevreden. Maar ik zal bovenstaande tips zeker "in mind" houden.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |