quote:
Zo fijn dat jij één van de inmiddels ruim 180.000 aanmelders bent van onze actie ’Facebook in de fout’. Zo help jij ons, anderen, maar ook jezelf.
Waar ging de actie ook alweer over?
Wij, de Consumentenbond en de Data Privacy Stichting (DPS), vinden dat Facebook met een regeling moet komen die voldoende compensatie biedt voor wat het platform fout heeft gedaan. Facebook schond jouw privacy. Wij willen hierover met Facebook in gesprek én zo nodig zullen we onze eisen via de rechter afdwingen.
Waar staan we?
Achter de schermen zijn we druk bezig op juridisch vlak. De dagvaarding is al eerder uitgestuurd en Facebook heeft op 26 augustus een eerste schriftelijk antwoord ingediend. Op 25 november zal DPS in samenwerking met de Consumentenbond een schriftelijke reactie indienen. De onderwerpen waarover in deze fase gesproken wordt, zijn erg technisch. Facebook heeft onder andere vragen gesteld over de procedure. Facebook vraagt zich het volgende af:
of DPS de juiste partij is om deze procedure te voeren (‘ontvankelijk is’)
of de Nederlandse rechter mag oordelen (‘rechtsmacht heeft’)
of Nederlands recht geldt (‘toepasselijk recht’)
Uiteraard moeten deze vragen met een “ja” worden beantwoord, maar Facebook verzet zich met alle technische middelen zodat dit debat eerst moet plaatsvinden.
We willen dat je weet dat we er alles aan doen om zo snel mogelijk een goede compensatie te regelen, maar dat bij dit soort trajecten niet altijd te voorzien is hoe lang dit gaat duren.