Maar toch snap ik daar heel weinig van. Want wanneer wordt de carbon foodprint van mijn kind dan van hemzelf? Op z'n 18e? Of blijf ik dat altijd meeslepen? Want dan moet mijn moeder ook mijn afdruk bij de hare optellen (of de helft? En de andere helft bij mijn vader?) en zo tel je alles altijd dubbel?quote:Op dinsdag 10 november 2020 08:46 schreef Isabeau het volgende: [..] Hey, mijn 'alcohol probleem'. Moest deze week nog iets invullen daarover en had als keus 'tot 2 per dag' of 'nooit'. En ik zit serieus dichter tegen nooit aan dan 2 per dag. Maar nooit is niet waar. En 'tot 2 per dag' klinkt in mijn oren al bijna als een alcoholist
Vragen ze in die voetafdruktestjes ook of je kinderen hebt? Want dat schijnt dus echt enorm uit te maken en is nogal controversieel om aan te halen
De laatste keer dat ik zo'n testje deed hadden ze daar geen interesse in en was mijn zuivel inname mijn grootste vervuiler.
Mwah ik denk dat kinderen sowieso meer afval producerenquote:Op dinsdag 10 november 2020 09:11 schreef Clubsoda het volgende:
[..]
Maar toch snap ik daar heel weinig van. Want wanneer wordt de carbon foodprint van mijn kind dan van hemzelf? Op z'n 18e? Of blijf ik dat altijd meeslepen? Want dan moet mijn moeder ook mijn afdruk bij de hare optellen (of de helft? En de andere helft bij mijn vader?) en zo tel je alles altijd dubbel?Ik heb een driepersoonhuishouden en een enorme afdruk omdat ik een van de leden van de huishouden zelf gebaard heb, maar een polyamoreus huishouden van drie mensen veel lager omdat ze niet elkaars moeder zijn? Ik snap het niet
Je hebt natuurlijk iets 'geproduceerd' wat een voetafdruk heeft. En elk kind zal weer eten, reizen, electronica kopen, kleren kopen etc. Dus dat is dan weer een nieuwe voetafdruk op deze planeet. En als je 5 kinderen hebt, dan 5x zo'n voetafdruk. Iemand met 1 kind heeft dat maar 1x. Als jij overlijdt, dan blijft er als het goed is dus nog zo'n voetafdruk van jou over. Of velen. Als ik naar mijn opa's en oma's kijk, dat zijn in totaal 4 mensen dan wowquote:Op dinsdag 10 november 2020 09:11 schreef Clubsoda het volgende:
Maar toch snap ik daar heel weinig van. Want wanneer wordt de carbon foodprint van mijn kind dan van hemzelf? Op z'n 18e? Of blijf ik dat altijd meeslepen? Want dan moet mijn moeder ook mijn afdruk bij de hare optellen (of de helft? En de andere helft bij mijn vader?) en zo tel je alles altijd dubbel?Ik heb een driepersoonhuishouden en een enorme afdruk omdat ik een van de leden van de huishouden zelf gebaard heb, maar een polyamoreus huishouden van drie mensen veel lager omdat ze niet elkaars moeder zijn? Ik snap het niet
Ben alweer 2 uur bezigquote:Op dinsdag 10 november 2020 08:52 schreef FutureFairytale het volgende:
[..]
Je had ook echt een rotdag op werk. Hopelijk ben je nu niet weer hele dag aan het testen of ellenlange meetings.
Sterkte.
Ik had zondag op maandag geen oog dichtgedaan. De Chinees hield me wakker en onrustig. Dat voorlopig echt niet meer. Vannacht om half 5 weer onrustig maar gelukkig ging het alsnog beter dan zondag op maandag.
Om 10u bespreking (zo'n hekel aan) en verder 2 moeilijke dingen vandaag op werk. Maar we zien wel weer.
Is ook lastig te berekenen. Ik sloot het vorige topic met:quote:Op dinsdag 10 november 2020 09:11 schreef Clubsoda het volgende:
[..]
Het is toch allemaal een momentopname. Als je kinderen later uit huis gaan, kunnen ze voor hun eigen huishouden hun footprint berekenenquote:Op dinsdag 10 november 2020 09:06 schreef Candaasje het volgende:
[..]
Nee, althans, wel met hoeveel personen je een huishouden voert, dacht ik. Maar het was dus voor mij in het geval met reizen voordeliger om kinderen te hebben, dan niet, door de wat kromme vraagstelling![]()
Maar het zou zeker wel verschil moeten maken. Hoewel ze in die testjes een voetafdruk verbinden aan de persoon, dus het kind dan een eigen voetafdruk heeft. Je zou denk ik om het beste beeld te krijgen, allemaal zo'n test moeten doen, en gasverbruik/afval/etc. Per gezinslid moeten bekijken, en dan alle voetafdrukken bij elkaar optellen.
Ik heb nu de voetafdruk van C. En mij samen berekend. Individueel zou ik lager uitkomen, ga ook vanuit.
Welke schoenmaat heb je ?quote:Op dinsdag 10 november 2020 09:56 schreef Kreator het volgende:
JOUW VOETAFDRUK IS GROTER DAN HET GEMIDDELDE IN NEDERLAND
NOU NEE HOOR, DAAR GELOOF IK GEEN ENE REET VAN.
GMTAquote:Op dinsdag 10 november 2020 09:59 schreef Myraela het volgende:
Voeten worden ook steeds groter. Just saying.
Dit is wel echt met veel bloggers.quote:Op dinsdag 10 november 2020 10:00 schreef Lucky_Strike het volgende:
Al was het blog zonder kind stukken leuker maar ze raakt er vast ooit wel over uitgepraat.
De eerste drie jaar wel, met al die luiers. (Hoewel zat mensen voor wasbare luiers kiezen.) Maar daar tegenover staat een hele periode zonder dierlijke (niet-menselijkequote:Op dinsdag 10 november 2020 09:26 schreef Uhmmpie het volgende:
[..]
Mwah ik denk dat kinderen sowieso meer afval produceren
Ik heb schoenen die ineens echt te groot zijn. Blijkbaar lagen die al een paar jaar achterin een kast en heb ik ze alleen tig kilo geleden aangehad.quote:Op dinsdag 10 november 2020 09:59 schreef Myraela het volgende:
Voeten worden ook steeds groter. Just saying.
Maar wasbare luiers geven toch ook meer afval in de vorm van afvalwater, met zeep? Dat ook weer gereinigd moet worden. Ik vind het allemaal zo ondoorzichtig als wat.quote:Op dinsdag 10 november 2020 10:13 schreef Clubsoda het volgende:
[..]
De eerste drie jaar wel, met al die luiers. (Hoewel zat mensen voor wasbare luiers kiezen.) Maar daar tegenover staat een hele periode zonder dierlijke (niet-menselijke), vlees, sowieso weinig voedsel, geen eigen autoritten etc. Volgens mij is het niet zo eenduidig te stellen.
Snap ik hoor. Het is misschien een semantische discussie maar 'verantwoordelijk zijn voor het ontstaan van een nieuwe foot print' klinkt niet hetzelfde als 'je hebt zélf een grotere foot print'. Zeker niet als dat gevolgd wordt door 'ik mag best een Hummer rijden of vier keer per jaar op vliegvakantie want mijn foot print is klein genoeg omdat ik geen kinderen heb'quote:Op dinsdag 10 november 2020 09:30 schreef Isabeau het volgende:
[..]
Je hebt natuurlijk iets 'geproduceerd' wat een voetafdruk heeft. En elk kind zal weer eten, reizen, electronica kopen, kleren kopen etc. Dus dat is dan weer een nieuwe voetafdruk op deze planeet. En als je 5 kinderen hebt, dan 5x zo'n voetafdruk. Iemand met 1 kind heeft dat maar 1x. Als jij overlijdt, dan blijft er als het goed is dus nog zo'n voetafdruk van jou over. Of velen. Als ik naar mijn opa's en oma's kijk, dat zijn in totaal 4 mensen dan wow![]()
Wacht, ik tel het even bij elkaar op.
11 kinderen
16 kleinkinderen
16 achterkleinkinderen
1 eh, achterachterkleinkind?
Dus die 4 mensen hebben in totaal (tot nu toe!) voor 44 extra voetafdrukken gezorgd
Beetje scheve cijfers, want mijn vader komt uit een gezin met 10 kinderen en mijn moeder was enigskind
Wasnotenquote:Op dinsdag 10 november 2020 10:15 schreef Anthraxx het volgende:
[..]
Maar wasbare luiers geven toch ook meer afval in de vorm van afvalwater, met zeep? Dat ook weer gereinigd moet worden. Ik vind het allemaal zo ondoorzichtig als wat.
Het idee van de blogster is om tweedehands biologische wasbare luiers te kopen. Die was je dan op het zuinigste programma met minder dan de helft wasmiddel dan wordt aangeraden door de fabrikant. Ik denk dat dat echt wel heel veel productie, vervoer en afval scheelt. Maar je moet er wel zin in hebben. Billendoekjes en zoogcompressen zijn uiteraard ook wasbaar.quote:Op dinsdag 10 november 2020 10:15 schreef Anthraxx het volgende:
[..]
Maar wasbare luiers geven toch ook meer afval in de vorm van afvalwater, met zeep? Dat ook weer gereinigd moet worden. Ik vind het allemaal zo ondoorzichtig als wat.
Maar dat zijn allemaal geen gegevens, dat kan ook op de fiets en veel mensen gaan minder werken als er kinderen komen.quote:Op dinsdag 10 november 2020 10:23 schreef IJsdraakje het volgende:
En hoeveel autoritjes worden er gemaakt die zonder kind niet gemaakt zouden worden, naar een kinderopvang om maar wat te noemen.
Interessante materie, dat wel.
Maar veel wasbare luiers hebben (papieren) inleggers die je weg moet gooien. Ik bedoel maarquote:Op dinsdag 10 november 2020 10:23 schreef Lucky_Strike het volgende:
[..]
Het idee van de blogster is om tweedehands biologische wasbare luiers te kopen. Die was je dan op het zuinigste programma met minder dan de helft wasmiddel dan wordt aangeraden door de fabrikant. Ik denk dat dat echt wel heel veel productie, vervoer en afval scheelt. Maar je moet er wel zin in hebben. Billendoekjes en zoogcompressen zijn uiteraard ook wasbaar.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |