abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_196164895
Dus.

Ik sloot hem kennelijk.

[ Bericht 81% gewijzigd door Candaasje op 10-11-2020 10:23:02 ]
pi_196164917
quote:
0s.gif Op dinsdag 10 november 2020 08:46 schreef Isabeau het volgende: [..] Hey, mijn 'alcohol probleem'. Moest deze week nog iets invullen daarover en had als keus 'tot 2 per dag' of 'nooit'. En ik zit serieus dichter tegen nooit aan dan 2 per dag. Maar nooit is niet waar. En 'tot 2 per dag' klinkt in mijn oren al bijna als een alcoholist :') Vragen ze in die voetafdruktestjes ook of je kinderen hebt? Want dat schijnt dus echt enorm uit te maken en is nogal controversieel om aan te halen :X De laatste keer dat ik zo'n testje deed hadden ze daar geen interesse in en was mijn zuivel inname mijn grootste vervuiler.
Maar toch snap ik daar heel weinig van. Want wanneer wordt de carbon foodprint van mijn kind dan van hemzelf? Op z'n 18e? Of blijf ik dat altijd meeslepen? Want dan moet mijn moeder ook mijn afdruk bij de hare optellen (of de helft? En de andere helft bij mijn vader?) en zo tel je alles altijd dubbel? :? Ik heb een driepersoonhuishouden en een enorme afdruk omdat ik een van de leden van de huishouden zelf gebaard heb, maar een polyamoreus huishouden van drie mensen veel lager omdat ze niet elkaars moeder zijn? Ik snap het niet :D
I'm not troubled or sad, I'm just ready for bed.
  Official ESF Kreviewer dinsdag 10 november 2020 @ 09:13:50 #3
7719 Kreator
Groetjes, Krea.
pi_196164952
Morge. Moe. Geen zin meer. Niks te klagen, FML.

Tevens collega's die tijdens de standup wensen dat je je camera aan hebt. :r. Fuck off.
pi_196165164
quote:
0s.gif Op dinsdag 10 november 2020 09:11 schreef Clubsoda het volgende:

[..]

Maar toch snap ik daar heel weinig van. Want wanneer wordt de carbon foodprint van mijn kind dan van hemzelf? Op z'n 18e? Of blijf ik dat altijd meeslepen? Want dan moet mijn moeder ook mijn afdruk bij de hare optellen (of de helft? En de andere helft bij mijn vader?) en zo tel je alles altijd dubbel? :? Ik heb een driepersoonhuishouden en een enorme afdruk omdat ik een van de leden van de huishouden zelf gebaard heb, maar een polyamoreus huishouden van drie mensen veel lager omdat ze niet elkaars moeder zijn? Ik snap het niet :D
Mwah ik denk dat kinderen sowieso meer afval produceren
pi_196165218
quote:

Je hebt natuurlijk iets 'geproduceerd' wat een voetafdruk heeft. En elk kind zal weer eten, reizen, electronica kopen, kleren kopen etc. Dus dat is dan weer een nieuwe voetafdruk op deze planeet. En als je 5 kinderen hebt, dan 5x zo'n voetafdruk. Iemand met 1 kind heeft dat maar 1x. Als jij overlijdt, dan blijft er als het goed is dus nog zo'n voetafdruk van jou over. Of velen. Als ik naar mijn opa's en oma's kijk, dat zijn in totaal 4 mensen dan wow :D

Wacht, ik tel het even bij elkaar op.
11 kinderen
16 kleinkinderen
16 achterkleinkinderen
1 eh, achterachterkleinkind?

Dus die 4 mensen hebben in totaal (tot nu toe!) voor 44 extra voetafdrukken gezorgd :o
Beetje scheve cijfers, want mijn vader komt uit een gezin met 10 kinderen en mijn moeder was enigskind 8-)
"Dear life, When I said "can my day get any worse?" it was a rhetorical question, not a challenge."
pi_196165280
quote:
0s.gif Op dinsdag 10 november 2020 08:52 schreef FutureFairytale het volgende:

[..]

Je had ook echt een rotdag op werk. Hopelijk ben je nu niet weer hele dag aan het testen of ellenlange meetings.
Sterkte.

Ik had zondag op maandag geen oog dichtgedaan. De Chinees hield me wakker en onrustig. Dat voorlopig echt niet meer. Vannacht om half 5 weer onrustig maar gelukkig ging het alsnog beter dan zondag op maandag.
Om 10u bespreking (zo'n hekel aan) en verder 2 moeilijke dingen vandaag op werk. Maar we zien wel weer.
Ben alweer 2 uur bezig :Y) Maar net een productieve meeting gehad met de leverancier dus we zijn weer wat stappen dichterbij de oplossing :)
"We need to learn to set our course by the stars, not by the light of every passing ship." - Omar N. Bradley
pi_196165494
quote:

[..]

Is ook lastig te berekenen. Ik sloot het vorige topic met:

quote:
7s.gif Op dinsdag 10 november 2020 09:06 schreef Candaasje het volgende:

[..]

Nee, althans, wel met hoeveel personen je een huishouden voert, dacht ik. Maar het was dus voor mij in het geval met reizen voordeliger om kinderen te hebben, dan niet, door de wat kromme vraagstelling :')

Maar het zou zeker wel verschil moeten maken. Hoewel ze in die testjes een voetafdruk verbinden aan de persoon, dus het kind dan een eigen voetafdruk heeft. Je zou denk ik om het beste beeld te krijgen, allemaal zo'n test moeten doen, en gasverbruik/afval/etc. Per gezinslid moeten bekijken, en dan alle voetafdrukken bij elkaar optellen.

Ik heb nu de voetafdruk van C. En mij samen berekend. Individueel zou ik lager uitkomen, ga ook vanuit.
Het is toch allemaal een momentopname. Als je kinderen later uit huis gaan, kunnen ze voor hun eigen huishouden hun footprint berekenen :) .

Maar ik geef Isa wel gelijk dat het ondanks dat het een controversieel onderwerp is, het op zich best vaker ter tafel zou mogen komen. Dat de keuze voor een kind (zeker in deze westerse maatschappij, waar we in relatief enorme luxe leven) wel echt grote impact heeft.op het milieu/ecologie/etc.
Niet dat ik het iemand ook maar wil verbieden om een kind te krijgen, zeker niet, maar ik heb toch ergens wel moeite met 'grote(re) gezinnen'. Dat je meer mensen achterlaat dan met hoeveel je kwam.

(Dat ze dat in Afrika ook doen weet ik, maar daar overleeft een groot percentage kinderen het niet eens, en daarbij is hun gezamenlijke voetafdruk veel en veel kleiner dan de 'onze')
  Official ESF Kreviewer dinsdag 10 november 2020 @ 09:56:04 #8
7719 Kreator
Groetjes, Krea.
pi_196165578
JOUW VOETAFDRUK IS GROTER DAN HET GEMIDDELDE IN NEDERLAND

NOU NEE HOOR, DAAR GELOOF IK GEEN ENE REET VAN.
pi_196165614
Voeten worden ook steeds groter. Just saying.
pi_196165616
quote:
81s.gif Op dinsdag 10 november 2020 09:56 schreef Kreator het volgende:
JOUW VOETAFDRUK IS GROTER DAN HET GEMIDDELDE IN NEDERLAND

NOU NEE HOOR, DAAR GELOOF IK GEEN ENE REET VAN.
Welke schoenmaat heb je ? :P
pi_196165617
quote:
14s.gif Op dinsdag 10 november 2020 09:59 schreef Myraela het volgende:
GMTA 8-)
pi_196165638
Ik ben een blog aan het lezen over iemand die zelfvoorzienend/zero waste wil leven. Ze heeft nu ook een kind. Het is verbazingwekkend hoe veel ze kan besparen voor milieu en portemonnee door goed op te letten bij de inkopen. Ik vind het wel interessant. Al was het blog zonder kind stukken leuker maar ze raakt er vast ooit wel over uitgepraat.

Het viel me trouwens gisteren tijdens die tests op dat er een aantal keer specifiek naar groenten uit diepvries en conserven werd gevraagd. Het kwam op me over alsof dat slechter is. Ik heb nooit gelet op de herkomst van mijn pak erwtjes. Ik zal toch eens kijken wat er op staat.
Spoilers!
pi_196165660
quote:
1s.gif Op dinsdag 10 november 2020 10:00 schreef Lucky_Strike het volgende:
Al was het blog zonder kind stukken leuker maar ze raakt er vast ooit wel over uitgepraat.
Dit is wel echt met veel bloggers. :D Volg ik foodbloggers op insta, zie ik ineens allemaal babyfoto's.
pi_196165775
Die blogster van mij is sowieso steeds maffer aan het doen. Ik ben pas in 2016 met haar verhaal maar ik heb het vermoeden dat we de antivax-kant op gaan straks voor dat kind. Dan ben ik wel klaar met lezen.

Net las ik dit :') http://wegnaarzelfvoorzie(...)c-papier_23.html?m=1
Spoilers!
pi_196165813
quote:
0s.gif Op dinsdag 10 november 2020 09:26 schreef Uhmmpie het volgende:

[..]

Mwah ik denk dat kinderen sowieso meer afval produceren
De eerste drie jaar wel, met al die luiers. (Hoewel zat mensen voor wasbare luiers kiezen.) Maar daar tegenover staat een hele periode zonder dierlijke (niet-menselijke ;) ), vlees, sowieso weinig voedsel, geen eigen autoritten etc. Volgens mij is het niet zo eenduidig te stellen.
pi_196165821
quote:
14s.gif Op dinsdag 10 november 2020 09:59 schreef Myraela het volgende:
Ik heb schoenen die ineens echt te groot zijn. Blijkbaar lagen die al een paar jaar achterin een kast en heb ik ze alleen tig kilo geleden aangehad. :+
Jumalatkin kuolevat
Edessäni vuotavat
Olen tämän maailman loppu
Minä olen tyhjyys
  dinsdag 10 november 2020 @ 10:15:49 #17
13783 Anthraxx
When you see the robot, drink!
pi_196165840
quote:
0s.gif Op dinsdag 10 november 2020 10:13 schreef Clubsoda het volgende:

[..]

De eerste drie jaar wel, met al die luiers. (Hoewel zat mensen voor wasbare luiers kiezen.) Maar daar tegenover staat een hele periode zonder dierlijke (niet-menselijke ;) ), vlees, sowieso weinig voedsel, geen eigen autoritten etc. Volgens mij is het niet zo eenduidig te stellen.
Maar wasbare luiers geven toch ook meer afval in de vorm van afvalwater, met zeep? Dat ook weer gereinigd moet worden. Ik vind het allemaal zo ondoorzichtig als wat.
pi_196165867
quote:
0s.gif Op dinsdag 10 november 2020 09:30 schreef Isabeau het volgende:

[..]

Je hebt natuurlijk iets 'geproduceerd' wat een voetafdruk heeft. En elk kind zal weer eten, reizen, electronica kopen, kleren kopen etc. Dus dat is dan weer een nieuwe voetafdruk op deze planeet. En als je 5 kinderen hebt, dan 5x zo'n voetafdruk. Iemand met 1 kind heeft dat maar 1x. Als jij overlijdt, dan blijft er als het goed is dus nog zo'n voetafdruk van jou over. Of velen. Als ik naar mijn opa's en oma's kijk, dat zijn in totaal 4 mensen dan wow :D

Wacht, ik tel het even bij elkaar op.
11 kinderen
16 kleinkinderen
16 achterkleinkinderen
1 eh, achterachterkleinkind?

Dus die 4 mensen hebben in totaal (tot nu toe!) voor 44 extra voetafdrukken gezorgd :o
Beetje scheve cijfers, want mijn vader komt uit een gezin met 10 kinderen en mijn moeder was enigskind 8-)
Snap ik hoor. Het is misschien een semantische discussie maar 'verantwoordelijk zijn voor het ontstaan van een nieuwe foot print' klinkt niet hetzelfde als 'je hebt zélf een grotere foot print'. Zeker niet als dat gevolgd wordt door 'ik mag best een Hummer rijden of vier keer per jaar op vliegvakantie want mijn foot print is klein genoeg omdat ik geen kinderen heb' :P

Waarbij het me evident lijkt dat de afdruk van je kind(eren) optelt bij je huishouden en ook dat het zinnig is om je af te vragen of je meer mensen wilt achterlaten dan jijzelf, wat @Candaasje al zegt.
pi_196165909
quote:
0s.gif Op dinsdag 10 november 2020 10:15 schreef Anthraxx het volgende:

[..]

Maar wasbare luiers geven toch ook meer afval in de vorm van afvalwater, met zeep? Dat ook weer gereinigd moet worden. Ik vind het allemaal zo ondoorzichtig als wat.
Wasnoten :P Maar je hebt gelijk hoor. Dat vond ik wel mooi aan een van de latere seizoenen van The Good Place, alle keuzes zijn zo verdomde complex geworden met zoveel wijdreikende consequentie, dat je het gewoon bijna niet goed kan doen.
pi_196165920
quote:
0s.gif Op dinsdag 10 november 2020 10:15 schreef Anthraxx het volgende:

[..]

Het idee van de blogster is om tweedehands biologische wasbare luiers te kopen. Die was je dan op het zuinigste programma met minder dan de helft wasmiddel dan wordt aangeraden door de fabrikant. Ik denk dat dat echt wel heel veel productie, vervoer en afval scheelt. Maar je moet er wel zin in hebben. Billendoekjes en zoogcompressen zijn uiteraard ook wasbaar.
Spoilers!
pi_196165923
En hoeveel autoritjes worden er gemaakt die zonder kind niet gemaakt zouden worden, naar een kinderopvang om maar wat te noemen. :+

Interessante materie, dat wel. :Y
Jumalatkin kuolevat
Edessäni vuotavat
Olen tämän maailman loppu
Minä olen tyhjyys
pi_196165974
Tweedehandse biologische wasbare luiers en dan heel zuinig wassen. Ik wil echt wel op dingen letten, maar het mag van mij wel een beetje normaal en leuk blijven. :')
pi_196165975
Je hebt ook zero waste mensen die elimination communication doen met een baby, waarbij de baby al op heel jonge leeftijd aan zou moeten kunnen geven wanneer hij moet poepen. Ik volg op Youtube het kanaal The Green Closet (over duurzame kleding) en zij vertelde dat ze dat deed met de baby en dat je dan veel minder luiers nodig had --> minder wassen.
pi_196166002
quote:
0s.gif Op dinsdag 10 november 2020 10:23 schreef IJsdraakje het volgende:
En hoeveel autoritjes worden er gemaakt die zonder kind niet gemaakt zouden worden, naar een kinderopvang om maar wat te noemen. :+

Interessante materie, dat wel. :Y
Maar dat zijn allemaal geen gegevens, dat kan ook op de fiets en veel mensen gaan minder werken als er kinderen komen.

Dat bedoel ik denk ik ook, dat er geen vaste waarde is voor 'kind' die je weg kan strepen voor '300 gram vlees per persoon, per dag', maar dat het een integraal onderdeel is van hoe je je huishouden voert.
pi_196166020
quote:
1s.gif Op dinsdag 10 november 2020 10:23 schreef Lucky_Strike het volgende:

[..]

Het idee van de blogster is om tweedehands biologische wasbare luiers te kopen. Die was je dan op het zuinigste programma met minder dan de helft wasmiddel dan wordt aangeraden door de fabrikant. Ik denk dat dat echt wel heel veel productie, vervoer en afval scheelt. Maar je moet er wel zin in hebben. Billendoekjes en zoogcompressen zijn uiteraard ook wasbaar.
Maar veel wasbare luiers hebben (papieren) inleggers die je weg moet gooien. Ik bedoel maar :D
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')