Wie niet?quote:Op dinsdag 10 november 2020 14:06 schreef JochemSjakie het volgende:
[..]
Dan heb jij een contract waarin vaste lever- en afnameprijzen staan?
Maar daar ben je toch zelf bij? Ik heb op mijn huis 9 panelen laten leggen (panelen zelf gekocht, laten leggen door een bedrijf uit de buurt), dat heef net geen ¤ 2100,- excl BTW gekost. Daarvan hebben we per jaar ongeveer 2500 kw/h opbrengst. Het moet wel erg tegen zitten als dat 10 jaar duurt.quote:Op dinsdag 10 november 2020 12:19 schreef mossad_agent het volgende:
De grootste fraude mbt zonnepanelen is het 'verhaal' dat het zichzelf terugbetaald. Neem als voorbeeld dat het plaatsen van panelen 10.000 euro kost en je dit over 15 jaar zou hebben terugverdiend. Dan gaat dat over de eerste plaatsing van die panelen. Ze hebben een beperkte levensduur en dus zal je binnen die periode wellicht nieuwe/vervangende panelen moeten plaatsen, waardoor je de investering er dus niet uit zal halen. Heb ik het nog niet over bijkomende kosten mbt onderhoud etc.
Rekenkundig gaat het misschien te diep voor menigeen, maar dit komt op hetzelfde neer.quote:Op maandag 9 november 2020 12:33 schreef Deepfreeze het volgende:
[..]
Dat gaat over de hoeveelheid stroom die je mag salderen. Niet over die prijs.
Dus in 2027 mag je nog maar 28% van de stroom salderen, maar wel met de voorwaarde dat de terugleverprijs minimaal 80% van de leverprijs is..
De grootste fraude zijn de fabeltjes die er verkondigd worden.quote:Op dinsdag 10 november 2020 12:19 schreef mossad_agent het volgende:
De grootste fraude mbt zonnepanelen is het 'verhaal' dat het zichzelf terugbetaald. Neem als voorbeeld dat het plaatsen van panelen 10.000 euro kost en je dit over 15 jaar zou hebben terugverdiend. Dan gaat dat over de eerste plaatsing van die panelen. Ze hebben een beperkte levensduur en dus zal je binnen die periode wellicht nieuwe/vervangende panelen moeten plaatsen, waardoor je de investering er dus niet uit zal halen. Heb ik het nog niet over bijkomende kosten mbt onderhoud etc.
Ik zou het heel krom vinden. Ja, het is kortcyclische co2, maar daar houdt het wel op met de duurzaamheid. Fijnstof, vervoer, uitstoot bij het kappen. Nee, niet echt handig allemaal.quote:Op dinsdag 10 november 2020 09:51 schreef blomke het volgende:
[..]
Interessant. Nog interessanter is, dat het deel van de biomassa als duurzaam wordt aangemerkt, indien opgestookt in houtkachels in huishoudens. Toch maar subsidie aanvragen op mijn jaren '90 houtkachel?
Correct. Wat grotere installaties zijn per wp iets goedkoper vanwege installatiekosten en de omvormer. En elektrische auto’s in lease zijn interessant. Ik krijg per kwh 24cent terwijl ik bij mijn leverancier al niet eens19cent betaal. Gelukkig heb ik 1000 kWh overschot dus mijn terugverdientijd duikt omlaag. Daarnaast mag ik sowieso alles salderen voorlopig, dus dat was een goede investering.quote:Op dinsdag 10 november 2020 17:12 schreef TheFreshPrince het volgende:
[..]
De grootste fraude zijn de fabeltjes die er verkondigd worden.
Een normale set panelen kost doorgaans zo'n ¤1,10 per Wp excl. BTW (de BTW kan je terug vragen).
Een set van 14 panelen van 325Wp kost je dus zo'n ¤5000 excl. BTW en levert zo'n 4300kWh per jaar op.
Stel:
- je saldeert 3500kWh omdat dat je verbruik is, dat levert ¤735 per jaar op
- je levert 800kWh overschot terug tegen 8 cent, dat levert ¤64 per jaar op
- totaal ¤799 per jaar
5000 / 799 = 6,25 jaar terugverdientijd.
Nu wordt salderen vanaf 2023 wel afgebouwd, dus uiteindelijk zal dit iets langer worden. Scheelt wel dat direct verbruik nog 100% gesaldeerd kan worden (komt niet langs je meter).
7,5 tot 8,5 jaar is dan realistisch als je vandaag panelen laat leggen, geen 15 jaar.
Ofwel: gemiddeld zo'n 12,5% rendement t.o.v. 0,1% op je spaarrekening.
En zonnepanelen gaan prima 25 jaar of langer mee, dus heb je nog minimaal 17 jaar stroom van je terugverdiende panelen.
Die 80% staat tegenover de getallen van ts. Daar wordt 25ct vs 6 ct gebruikt. Maar dat verschil is dus veel kleiner.quote:Op dinsdag 10 november 2020 16:42 schreef tsagld het volgende:
[..]
Rekenkundig gaat het misschien te diep voor menigeen, maar dit komt op hetzelfde neer.
Of je krijgt 80% van 28% terug, of 28% van 80%.
Van wie krijg je dan die 24ct/kwh?quote:Op dinsdag 10 november 2020 18:19 schreef Spanky78 het volgende:
[..]
Correct. Wat grotere installaties zijn per wp iets goedkoper vanwege installatiekosten en de omvormer. En elektrische auto’s in lease zijn interessant. Ik krijg per kwh 24cent terwijl ik bij mijn leverancier al niet eens19cent betaal. Gelukkig heb ik 1000 kWh overschot dus mijn terugverdientijd duikt omlaag. Daarnaast mag ik sowieso alles salderen voorlopig, dus dat was een goede investering.
Je moet trouwens waarschijnlijk wel
Een keer je omvormer vervangen a 1000-1500¤
Ik zou je contract nog eens goed bestuderen want je prijzen kloppen van geen kant.quote:Op dinsdag 10 november 2020 18:19 schreef Spanky78 het volgende:
[..]
Correct. Wat grotere installaties zijn per wp iets goedkoper vanwege installatiekosten en de omvormer. En elektrische auto’s in lease zijn interessant. Ik krijg per kwh 24cent terwijl ik bij mijn leverancier al niet eens19cent betaal. Gelukkig heb ik 1000 kWh overschot dus mijn terugverdientijd duikt omlaag. Daarnaast mag ik sowieso alles salderen voorlopig, dus dat was een goede investering.
Je moet trouwens waarschijnlijk wel
Een keer je omvormer vervangen a 1000-1500¤
Ik krijg 24 cent voor alle stroom die in mijn elektrisch leaseauto gaat. Mijn energieleverancier betaalt iets van 6 cent ofzo. En ik betaal iets van 18 cent inclusief alle belastingen.quote:Op woensdag 11 november 2020 12:12 schreef TigerXtrm het volgende:
[..]
Ik zou je contract nog eens goed bestuderen want je prijzen kloppen van geen kant.
Je krijgt geen 24 cent. Er is geen leverancier in Nederland die zoveel betaalt voor teruggeleverde elektriciteit. Waarschijnlijk reken je op één of andere manier belasting en vastrecht mee. Sowieso wordt het een gekke wereld als een leverancier je meer gaat betalen om stroom te leveren dan het jou kost om het af te nemen. In dat geval zou ik namelijk je huis vol hangen met batterijen en gewoon lekker slapend geld verdienen
De leasemaatschappij.quote:Op woensdag 11 november 2020 11:37 schreef sjorsie1982 het volgende:
[..]
Van wie krijg je dan die 24ct/kwh?
Dus thuis opladen levert je geld op inclusief het rijden?quote:Op woensdag 11 november 2020 16:32 schreef Spanky78 het volgende:
[..]
Ik krijg 24 cent voor alle stroom die in mijn elektrisch leaseauto gaat. Mijn energieleverancier betaalt iets van 6 cent ofzo. En ik betaal iets van 18 cent inclusief alle belastingen.
Overigens heb ik dag en nachttarief en dus krijg ik voor zonnepanelenstroom (overdag) meer terug dan wat ik in de nacht verbruik of in mijn auto stop. Wat dat betreft is een powerwall ook een businesscase, maar die zal ik wel niet zo snel terugverdienen met dat kleine prijsverschil.
[..]
De leasemaatschappij.
Yip, het is voor de leasemaatschappij immers goed om me te stimuleren thuis op te laden, de kWh's zijn daar alsnog veel goedkoper dan bij Fastned oid.quote:Op woensdag 11 november 2020 16:34 schreef sjorsie1982 het volgende:
[..]
Dus thuis opladen levert je geld op inclusief het rijden?
Tot de saldering er aan gaatquote:Op woensdag 11 november 2020 16:32 schreef Spanky78 het volgende:
[..]
Ik krijg 24 cent voor alle stroom die in mijn elektrisch leaseauto gaat. Mijn energieleverancier betaalt iets van 6 cent ofzo. En ik betaal iets van 18 cent inclusief alle belastingen.
Overigens heb ik dag en nachttarief en dus krijg ik voor zonnepanelenstroom (overdag) meer terug dan wat ik in de nacht verbruik of in mijn auto stop. Wat dat betreft is een powerwall ook een businesscase, maar die zal ik wel niet zo snel terugverdienen met dat kleine prijsverschil.
[..]
De leasemaatschappij.
zie boven, wacht maar tot de saldering er af gaat, dan is het huilen met je warmtepomp .... Die vraagt nu, laten we zeggen 4000kwh op jaar basis, het meeste uiteraard in de winter (weet niet of je er mee koelt? dan is dat natuurlijk hoger). De warmtepomp staat een maand of 5 per jaar aan, dat is zo'n 150 dagen per jaar. 25kwh per dagquote:Op woensdag 11 november 2020 12:16 schreef littledrummergirl het volgende:
Wij hebben een 0 op de meter huis met zonnepanelen en warmtepomp ect. Wij betalen een whopping 5¤ per maand voor de aansluiting, we leveren grotendeels terug (en krijgen dan geld terug, meer dan die vijf euro) in periodes met minder zon zullen we wel wat minder opwekken en wat meer afnemen van het stroomnet, maar veel meer dan die vijf euro zal dat wel niet worden. Vind t best prima
Hoezo fabeljes, wij hebben 8 1/2 jaar geleden onze panelen aangeschaft, geen subsidie, in de tijd dat ze nog duur waren. Ik vermoed dat we zeker wel 15 jaar terugverdientijd hebben. Maar we hadden destijds een voorbeeldfunktie. En dus al jaren onze eigen electra.quote:Op dinsdag 10 november 2020 17:12 schreef TheFreshPrince het volgende:
[..]
De grootste fraude zijn de fabeltjes die er verkondigd worden.
Een normale set panelen kost doorgaans zo'n ¤1,10 per Wp excl. BTW (de BTW kan je terug vragen).
Een set van 14 panelen van 325Wp kost je dus zo'n ¤5000 excl. BTW en levert zo'n 4300kWh per jaar op.
Stel:
- je saldeert 3500kWh omdat dat je verbruik is, dat levert ¤735 per jaar op
- je levert 800kWh overschot terug tegen 8 cent, dat levert ¤64 per jaar op
- totaal ¤799 per jaar
5000 / 799 = 6,25 jaar terugverdientijd.
Nu wordt salderen vanaf 2023 wel afgebouwd, dus uiteindelijk zal dit iets langer worden. Scheelt wel dat direct verbruik nog 100% gesaldeerd kan worden (komt niet langs je meter).
7,5 tot 8,5 jaar is dan realistisch als je vandaag panelen laat leggen, geen 15 jaar.
Ofwel: gemiddeld zo'n 12,5% rendement t.o.v. 0,1% op je spaarrekening.
En zonnepanelen gaan prima 25 jaar of langer mee, dus heb je nog minimaal 17 jaar stroom van je terugverdiende panelen.
Waarom?quote:Op zaterdag 14 november 2020 08:48 schreef danos het volgende:
Dat afschaffen van de saldering is wel killing voor de elektrische warmtepompen.
Als je dit erbij had verteld in je post waarop gereageerd was dan was het duidelijker wat je bedoelde.quote:Op zaterdag 14 november 2020 10:35 schreef fietsmiep het volgende:
[..]
Hoezo fabeljes, wij hebben 8 1/2 jaar geleden onze panelen aangeschaft, geen subsidie, in de tijd dat ze nog duur waren. Ik vermoed dat we zeker wel 15 jaar terugverdientijd hebben. Maar we hadden destijds een voorbeeldfunktie. En dus al jaren onze eigen electra.
Zet je spaargeld lekker op de bank, toprendementen momenteel.quote:Op dinsdag 10 november 2020 16:19 schreef GemMagic het volgende:
Ik vind dat het beleid niet voldoende betrouwbaar is om de investering te waarborgen.
Je kunt wel gerust panelen leggen tot onder een goede marge van je eigen verbruik. Zeker als je je verbruik aanpast, door bijvoorbeeld in de zomer airco te gebruiken of je zwembad te verwarmen (of beiden tegelijk met hetzelfde systeem). Dan laat je die stroomverbruikers alleen inschakelen wanneer je opbrengst voldoende is.
Op dit moment is qua duurzaamheidsinvestering meer isoleren het beste, gevolgd door zonnepanelen. Ik heb echter geen zin om te isoleren ivm de troep en moeite die dat oplevert. Helaas ga ik dus in afwachtmodus tot duidelijk is hoe de verdere energietransitie vorm krijgt, wellicht dat onder het volgend kabinet de kaarten weer heel anders worden geschud.
Dan wel. Maar tegen die tijd heb ik mijn panelen allang terugverdiend.quote:Op zaterdag 14 november 2020 09:16 schreef Dries4Ever het volgende:
[..]
Tot de saldering er aan gaat
Overdag is je auto niet thuis en staan je zonnepanelen te draaien en terug te leveren tegen 5 cent, in de avond hang je de auto weer aan de lader en mag je die stroom terug kopen tegen 22centdan moet je wel aan de powerwall
Ja, je hebt zeker een goed punt. Echter als je je eigen opbrengst niet kunt verbruiken, valt dat dus wel mee. Indien je nu bijv een warmtepomp hebt draaien op je jacuzzi en een airco in huis en vaak je auto overdag aan de laadpaal hebt staan, ben je gek om geen panelen te leggen. Als je nu al erg weinig electrischiteit verbruikt, dan ben je meer afhankelijk van teruglevering.quote:Op zaterdag 14 november 2020 11:39 schreef Spanky78 het volgende:
[..]
Zet je spaargeld lekker op de bank, toprendementen momenteel.
Zonnepanelen zijn een supergoede investering. Ook nu salderend straks wegvalt. Rendement van 13-20% afhankelijk van je situatie. Met elektrische auto zit ik boven de 20%.
Het aantal panelen wat je legt is toch afhankelijk van je verbruik?quote:Op zaterdag 14 november 2020 11:57 schreef GemMagic het volgende:
[..]
Ja, je hebt zeker een goed punt. Echter als je je eigen opbrengst niet kunt verbruiken, valt dat dus wel mee. Indien je nu bijv een warmtepomp hebt draaien op je jacuzzi en een airco in huis en vaak je auto overdag aan de laadpaal hebt staan, ben je gek om geen panelen te leggen. Als je nu al erg weinig electrischiteit verbruikt, dan ben je meer afhankelijk van teruglevering.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |