abonnement Unibet Coolblue
pi_196113641
Stel je voor dat we leven in de "Verenigde staten van Europa". Stel je voor dat dit een land was (klinkt erg links maar boeien)

En stel je eens voor dat wij ook met kiesmannen werken. Hoeveel kiesmannen zouden er zijn per "staat"(land) in Europa: In Amerika is het ongeveer 1 kiesman per 600k inwoners, ik heb hetzelfde ongeveer gedaan met de lidstaten van de EU. Zo zou het aantal kiesmannen per land eruit zien:

Land---inwoners---kiesmannen"
Duitsland 82.790.000 138
Frankrijk 67.120.000 112
Italië 60.590.000 101
Spanje 46.570.000 78
Polen 37.970.000 63
Roemenië 19.640.000 33
Nederland 17.080.000 28
België 11.350.000 19
Griekenland 10.770.000 18
Tsjechië 10.580.000 18
Portugal 10.310.000 17
Zweden 10.000.000 17
Hongarije 9.780.000 16
Oostenrijk 8.780.000 15
Bulgarije 7.100.000 12
Denemarken 5,77 5.770.000 10
Finland 5.500.000 9
Slowakije 5.440.000 9
Ierland 4.780.000 8
Kroatië 4.160.000 7
Litouwen 2.850.000 5
Slovenië 2.070.000 4
Letland 1.950.000 3
Estland 1.320.000 2
Cyprus 1.180.000 2
Luxemburg 590.000 1
Malta 460.000 1

In Europa zou je er 374 moeten binnen halen om de verkiezingen te winnen.

Kan totaal verkeerd zijn, Maar als je zou kunnen vergelijken :P
pi_196113672
De natte droom van elke vieze engnek in Brussel.
Google is your friend, abuse your friends
pi_196113685
Lijkt mij geen goed systeem als je met de vier grootste landen al een meerderheid hebt.
  zaterdag 7 november 2020 @ 11:58:29 #4
308499 Dven
Den Bolle Gaar
pi_196113859
Sowieso klopt z'n telling niet want kleine staten hebben naar ratio veel meer kiesmannen dan grote staten. Volgens zijn bierviltjesberekening zou Californië er 11 meer moeten hebben dan ze daadwerkelijk hebben.
"For the man sound of body and serene of mind, there is no such thing as bad weather; Every day has its beauty. And storms which whip the blood, do make it pulse more vigorously."
  zaterdag 7 november 2020 @ 11:59:31 #5
419273 Durmada
Neem de tijd!
pi_196113868
Capuchon_jongen idee _O_

Zijn er ook halve landen?
AZ
ALKMAAR
  zaterdag 7 november 2020 @ 12:03:44 #6
482094 Mikeytt
Any/All. 1997
pi_196113904
Natuurlijk niet zo berekend zoals in de VS.

In Texas heb je 760.000 inwoners per vote.
In Wyoming maar 190.000 inwoners per vote.
BLACK LIVES MATTER
Mannenvoetbal heeft een fascismeprobleem
Nazis deserve to be beaten. Tolerance of intolerance is cowardice *O*
[img]https://i.imgur.com/jDiUACq.png[/img]
pi_196113950
Berekening klopt niet met US systeem. Het aantal kiesmannen is altijd 538 en wordt op basis van bevolking verdeelt (gelijk aan het aantal senaatsleden plus huis afgevaardigden per staat). Dit is minimaal drie. Gerekend per inwoner betekent een stem van iemand in een dunbevolkte staat meer invloed. California is per inwoner veel slechter af per inwoner. Dat is de reden dat sommigen het systeem niet eerlijk vinden.
  zaterdag 7 november 2020 @ 12:08:36 #8
471046 YoungDriller
Stampt graag op lange tenen
pi_196113952
Eurofielen :')
pi_196113953
  zaterdag 7 november 2020 @ 12:10:22 #10
470661 maxi-mus
are you not entertained?
pi_196114382
quote:
0s.gif Op zaterdag 7 november 2020 11:58 schreef Dven het volgende:
Sowieso klopt z'n telling niet want kleine staten hebben naar ratio veel meer kiesmannen dan grote staten. Volgens zijn bierviltjesberekening zou Californië er 11 meer moeten hebben dan ze daadwerkelijk hebben.
-Edit hmm miss toch niet
pi_196114450
Het hele idee is dat staten met weinig inwoners toch nog invloed kunnen uitoefenen. In de vs is niet elke stem evenveel waard.
In de op is dat wel zo.
Reason is not automatic, those who deny it cannot be conquered by it, Ayn Rand
Discuseren met domme mensen verlies ik omdat ik niet genoeg ervaring heb met dom lullen.
  zaterdag 7 november 2020 @ 14:50:03 #13
308499 Dven
Den Bolle Gaar
pi_196115957
quote:
1s.gif Op zaterdag 7 november 2020 12:40 schreef Magica het volgende:

[..]

-Edit hmm miss toch niet
Hmmm
"For the man sound of body and serene of mind, there is no such thing as bad weather; Every day has its beauty. And storms which whip the blood, do make it pulse more vigorously."
pi_196118543
quote:
0s.gif Op zaterdag 7 november 2020 11:40 schreef Nober het volgende:
Lijkt mij geen goed systeem als je met de vier grootste landen al een meerderheid hebt.
In de VS is er ook 'n minimum aantal kiesmannen per staat. Ook al is dat niet in lijn met het aantal inwoners. Dat is er niet in het voorstel van Capuchon_Jongen.

Daarnaast geldt het kiesmannensysteem voor de presidentsverkiezing. En die is er in Europa niet.

In Nederland zou afgaande op de provinciale statenverkiezingen CDA dan Zeeland, Limburg, Overijssel en Friesland pakken. FVD Noord Holland, Zuid Holland en Flevoland. Groen Links Utrecht, PvdA Drenthe en de VVD Noord-Brabant en Gelderland.

Dan pakt niemand 'n meerderheid.

Theorie, want met zo'n systeem krijg je in de praktijk natuurlijk dat partijen bij elkaar aanhaken, omdat het niet interessant is om in je eentje aan te modderen.

Als CU zich bij CDA aansluit en de rest blijft hetzelfde, pakken ze heel wat meer provincies. Maar ook bv GL, SP en PvdA zouden in zo'n systeem samen gaan. En D'66 en de VVD.

[ Bericht 18% gewijzigd door Halcon op 07-11-2020 17:46:59 ]
pi_196171952
quote:
0s.gif Op zaterdag 7 november 2020 17:28 schreef Halcon het volgende:

[..]

In de VS is er ook 'n minimum aantal kiesmannen per staat. Ook al is dat niet in lijn met het aantal inwoners. Dat is er niet in het voorstel van Capuchon_Jongen.

Daarnaast geldt het kiesmannensysteem voor de presidentsverkiezing. En die is er in Europa niet.

In Nederland zou afgaande op de provinciale statenverkiezingen CDA dan Zeeland, Limburg, Overijssel en Friesland pakken. FVD Noord Holland, Zuid Holland en Flevoland. Groen Links Utrecht, PvdA Drenthe en de VVD Noord-Brabant en Gelderland.

Dan pakt niemand 'n meerderheid.

Theorie, want met zo'n systeem krijg je in de praktijk natuurlijk dat partijen bij elkaar aanhaken, omdat het niet interessant is om in je eentje aan te modderen.

Als CU zich bij CDA aansluit en de rest blijft hetzelfde, pakken ze heel wat meer provincies. Maar ook bv GL, SP en PvdA zouden in zo'n systeem samen gaan. En D'66 en de VVD.
In de praktijk krijg je dan dus precies wat ze in Amerika praktisch gezien ook hebben: een tweepartijenstelsel.

Na verloop van tijd zou je dan net als in Amerika een rechtse partij (VVD, CDA, SGP, PVV, FvD) en een linkse partij (GL, SP, PvdA, PvdD) krijgen. Dan heb ik D66 en CU even niet genoemd omdat ik dan niet zeker ben bij welk van de twee die zich zouden aansluiten. Ook hou ik even geen rekening met splinterpartijen, maar die zouden vermoedelijk al heel snel verdwijnen.

Uiteindelijk heeft dat m.i. ook weer tot gevolg dat de samenleving meer en meer verdeeld zal raken. Je hoort namelijk altijd één of bij een ander extreem.

Daarom ben ik zelf erg blij dat we een breed politiek spectrum hebben met een breed politiek midden, en dat er altijd coalitievorming nodig is in Nederland. Uiteindelijk zijn we als samenleving denk ik toch meer gebaat bij iets in het midden dan bij iets helemaal aan de rechter- of linkerkant, zeker als die twee elkaar dan ook nog eens zoals in Amerika afwisselen en elkaars plannen vervolgens weer ongedaan proberen te maken. Zo zou je ook best kunnen zeggen dat Rutte al jaren redelijk goed regeert met wat je toch wel een middenkabinet zou kunnen noemen (of centrum-rechts eventueel) en ondanks alle grote persoonlijke fouten die Rutte heeft gemaakt hoeft de gemiddelde Nederlander niet ontevreden te zijn met zijn beleid.
Gaat voor de BHFH-award 2005!
Humanitas est in bestias bonitas.
I am the hole I can't get out of.
pi_196176554
quote:
0s.gif Op dinsdag 10 november 2020 16:17 schreef JohnDDD het volgende:

[..]

In de praktijk krijg je dan dus precies wat ze in Amerika praktisch gezien ook hebben: een tweepartijenstelsel.

Na verloop van tijd zou je dan net als in Amerika een rechtse partij (VVD, CDA, SGP, PVV, FvD) en een linkse partij (GL, SP, PvdA, PvdD) krijgen. Dan heb ik D66 en CU even niet genoemd omdat ik dan niet zeker ben bij welk van de twee die zich zouden aansluiten. Ook hou ik even geen rekening met splinterpartijen, maar die zouden vermoedelijk al heel snel verdwijnen.

Uiteindelijk heeft dat m.i. ook weer tot gevolg dat de samenleving meer en meer verdeeld zal raken. Je hoort namelijk altijd één of bij een ander extreem.

Daarom ben ik zelf erg blij dat we een breed politiek spectrum hebben met een breed politiek midden, en dat er altijd coalitievorming nodig is in Nederland. Uiteindelijk zijn we als samenleving denk ik toch meer gebaat bij iets in het midden dan bij iets helemaal aan de rechter- of linkerkant, zeker als die twee elkaar dan ook nog eens zoals in Amerika afwisselen en elkaars plannen vervolgens weer ongedaan proberen te maken. Zo zou je ook best kunnen zeggen dat Rutte al jaren redelijk goed regeert met wat je toch wel een middenkabinet zou kunnen noemen (of centrum-rechts eventueel) en ondanks alle grote persoonlijke fouten die Rutte heeft gemaakt hoeft de gemiddelde Nederlander niet ontevreden te zijn met zijn beleid.
Ja, dat krijg je. Een splinterpartij is totaal niet interessant. Misschien dat 'n lokaal erg populair iemand als onafhankelijke of namens 'n kleine partij in de senaat of kamer kan zetelen, maar dat is het dan ook wel.

Geen idee verder hoe zich dat in Nederland zou ontwikkelen. Je hebt natuurlijk links versus rechts op immigratiebeleid, maar er is meer dan dat. D'66 is economisch bijvoorbeeld vrij rechts, erg pro-Europa. Zie niet in hoe dat samen kan gaan met de PVV, die economisch een stuk linkser zijn en tegen de EU.

In de VS zijn binnen de twee partijen de verschillen ook wel groot. Verschil tussen pakweg 'n Liebermann of bv. ACO of Bernie Sanders is levensgroot.

In de praktijk denk ik dan dat D'66 zich aan zou sluiten bij het "linkse blok" in jouw voorbeeld, net zoals bijvoorbeeld Denk.
pi_196176692
quote:
0s.gif Op dinsdag 10 november 2020 20:36 schreef Halcon het volgende:

[..]

Ja, dat krijg je. Een splinterpartij is totaal niet interessant. Misschien dat 'n lokaal erg populair iemand als onafhankelijke of namens 'n kleine partij in de senaat of kamer kan zetelen, maar dat is het dan ook wel.

Geen idee verder hoe zich dat in Nederland zou ontwikkelen. Je hebt natuurlijk links versus rechts op immigratiebeleid, maar er is meer dan dat. D'66 is economisch bijvoorbeeld vrij rechts, erg pro-Europa. Zie niet in hoe dat samen kan gaan met de PVV, die economisch een stuk linkser zijn en tegen de EU.

In de VS zijn binnen de twee partijen de verschillen ook wel groot. Verschil tussen pakweg 'n Liebermann of bv. ACO of Bernie Sanders is levensgroot.

In de praktijk denk ik dan dat D'66 zich aan zou sluiten bij het "linkse blok" in jouw voorbeeld, net zoals bijvoorbeeld Denk.
Ja, dat denk ik ook. En de CU ook.
Gaat voor de BHFH-award 2005!
Humanitas est in bestias bonitas.
I am the hole I can't get out of.
pi_196176852
quote:
0s.gif Op dinsdag 10 november 2020 20:44 schreef JohnDDD het volgende:

[..]

Ja, dat denk ik ook. En de CU ook.
Ja, ligt er een beetje welke kant dat op gaat allemaal, maar denk niet dat in Nederland ethische kwesties de splitter gaan zijn.
pi_196365252
Waar is Groot-Brittannië in je lijst?
pi_196365746
in america hebben de kleinste staten altijd minimaal 3 kiesmannen...
bv een staat als Wyoming, met evenveel inwoners als Luxemburg heeft ook 3 kiesmannen:
1 per minder dan 200K inwoners

De berekening is altijd dat men voor per congressionele vertegenwoordiging altijd een elector mag afvaardigen...
dus voor die afgevaardigde in het House of Representatives en per senaatszetel (iedere staat heeft daarvan twee)

zou je dit voor europa omvormen, zou je bv kunnen kijken naar de representatie in het europees parlement en in de europese comissie.
Dus een kiesman per parlementslid en één extra pr lidstaat voor een commissaris:

dan zou je op 751 leden van het europees parlement komen en dan nog een kiesman extra per lidstaat

Nederland zou dan op 30 kiesmannen komen,
duitsland op 97
Belgie op 22
Frankrijk: 80
Italie: 77
Spanje 60
Luxemburg op 7
Denemarken op 15
Malta op 7
Polen: 53

in zo'n systeem hebben kleinere staten zelfs nog veel meer macht en invloed (wat ook nu in het europees parlement zo is, landen met minder inwoners hebben relatief gezien veel minder inwoners per parlementszetel dan de grote)
"Whatever you feel like: Life’s not one color, nor are you my only reader" - Ausonius, Epigrammata 25
pi_196367454
Geniaal plan, binnen 5 jaar praten we allemaal Duits.
pi_196368270
quote:
0s.gif Op zondag 22 november 2020 19:18 schreef HansCojona het volgende:
Geniaal plan, binnen 5 jaar praten we allemaal Duits.
Eerder Frans.

Alhoewel Duits officieel één van de drie werktalen is, is er vrijwel geen onderdeel van de EU waar het werkelijk veel gebruikt wordt, zelfs bij de ECB in Frankfurt niet...

In vrijwel alle onderdelen gaat het vooral tussen Engels en Frans (een groot aantal instituten bevinden zich in gebieden waar Frans gesproken wordt: Brussels, Luxembourg, Strassbourg), waarbij er momenteel veel druk bestaat minder Engels te gebruiken, aangezien dit enkel in de kleine Lidstaten Malta en Ierland de landstaal is).
"Whatever you feel like: Life’s not one color, nor are you my only reader" - Ausonius, Epigrammata 25
  zondag 22 november 2020 @ 21:12:52 #23
241970 R0N1N
Live free or die trying
pi_196369326
Engels is momenteel al lang de wereldtaal, dus jammer voor die duitsers en fransen. (duurt alleen ff voor iedereen het spreekt). Wordt hooguit nog ingehaald door het chinees, of heel misschien nog spaans,

Dat zal binnen de USE niet anders zijn. Al zullen de fransen maximaal dwarsliggen.
The truth may be out there, but the lies are in your head.
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')