https://www.bd.nl/den-bos(...)ingsuiting~ac9b53ad/quote:Onder een aantal leerlingen en ouders van het Ds. Pierson College in Den Bosch ontstond onrust nadat beeldmateriaal uit een les maatschappijleer door bovenbouwleerlingen op social media werd verspreid. Het ging om een cartoon van de profeet Mohammed die in 2006 maakte dat mensen zich beledigd voelde en daarom de straat op gingen om te demonstreren.
De cartoon werd getoond in de context van een uitleg over hoe de democratische rechtsstaat onder druk komt te staan wanneer bepaalde grondrechten zoals vrijheid van meningsuiting, van religie en van betoging met elkaar botsen, zo meldt de school in een brief.
Docent ondersteund
De betreffende docent wordt ondersteund vanwege ‘gevoelde onveiligheid’, staat te lezen in de brief. ‘Hiermee lijkt een onveilige situatie gecreëerd voor de docent en anderen in de school’. Voor de directie en de veiligheidscoördinator van het Pierson College was dit reden om externe ondersteuning in te schakelen. Gemeente, calamiteitenteam en politie hebben de school geadviseerd en monitoren deze situatie.
‘Vanuit onze opdracht als school vormen onderwerpen als democratie, maatschappelijke dilemma’s en burgerschapsvorming onderdeel van ons onderwijs. Vanuit onze visie doen we dat altijd vanuit respect en brengen daarbij verschillende perspectieven in beeld. Perspectieven die leerlingen helpen breed een eigen mening te vormen op basis van kennis en waarden, niet op aannames. Doordat door leerlingen foto’s uit de les en beeldmateriaal uit de lespresentatie werden verspreid, ontbrak deze context en hebben buitenstaanders zich een oordeel gevormd over deze lessituatie, wat geleid heeft tot diverse reacties en emoties.’’
De minister veroordeelt beide incidenten. ,,Tot onze ontsteltenis hebben de acties in het kader van de vrijheid van meningsuiting op scholen in Rotterdam en Den Bosch geleid tot onrust en zelfs tot bedreigingen. Het is volstrekt onacceptabel dat de veiligheid van leraren onder druk komt te staan omdat zij de waarde van het vrije woord overbrengen. Het intimideren en bedreigen van leraren kan op geen enkele wijze worden getolereerd en hier treden wij dan ook hard tegen op.’’ Ook via Twitter heeft de minister zijn afschuw uitgesproken.
Op de school in Den Bosch is net is als op de Rotterdamse school een ondersteuningsteam van de Stichting School en Veilheid ingezet om te helpen bij deze situatie.
Zucht, er botsen hier helemaal geen grondrechten. Het is een frontale aanval op de vrijheid van meningsuiting en een aanval in de rug van de vrijheid van religie. Het is mijn vrijheid van godsdienst om me niks aan te trekken van andermans geloofsregels.quote:De cartoon werd getoond in de context van een uitleg over hoe de democratische rechtsstaat onder druk komt te staan wanneer bepaalde grondrechten zoals vrijheid van meningsuiting, van religie en van betoging met elkaar botsen, zo meldt de school in een brief.
Er zijn spotprenten over praktisch alles. Alleen Moslims maken hier een probleem van.quote:Op donderdag 5 november 2020 13:29 schreef Hiddendoe het volgende:
Is er dan geen alternatief mogelijk? Ik praat niks goed, die bedreigers moeten hard aangepakt worden.
Maar kan vrijheid van meningsuiting alleen aangetoond worden door spotprenten over de islam te plaatsen/bespreken?
Zolang linkse kringen banger zijn om Wilders en Baudet in de kaart te spelen, verandert er niets.quote:Op donderdag 5 november 2020 13:24 schreef Kapitein_Scheurbuik het volgende:
Voordeel is dat misschien ook in linkse kringen door begint te dringen dat we een wezenlijk probleem hebben geïmporteerd.
Als het nu nog eens 40 jaar duurt voordat we het er over eens zijn dat we in moeten grijpen kunnen we in 2060 na gaan denken over een oplossing. Dan is het inmiddels al te laat.
Klopt. Maar als we weten dat moslims hier een probleem van maken, door mensen te bedreigen of zelfs te onthoofden, is het dan niet beter om deze groep anders te benaderen? Ik zeg dus niet dat we een knieval moeten maken, maar om steeds opnieuw bedreigingen uit te lokken en daarna beweren dat het nooit iets zal worden met de islamisten, schiet ook niet op.quote:Op donderdag 5 november 2020 13:33 schreef TyVole het volgende:
[..]
Er zijn spotprenten over praktisch alles. Alleen Moslims maken hier een probleem van.
En dan zeuren ze dat alleen zij aangepakt worden.quote:Op donderdag 5 november 2020 13:33 schreef TyVole het volgende:
[..]
Er zijn spotprenten over praktisch alles. Alleen Moslims maken hier een probleem van.
quote:Op donderdag 5 november 2020 13:20 schreef Hathor het volgende:
Ik ken die school, kwam er vroeger regelmatig langs. Zaten in die tijd geen of nauwelijks moslims op, wat een heerlijke tijd was dat zeg.
Nu is het een spotprent, daarna een te korte rok die de Moslim als beledigend opvat, daarna geen hoofddoek, etc.quote:Op donderdag 5 november 2020 13:36 schreef Hiddendoe het volgende:
[..]
Klopt. Maar als we weten dat moslims hier een probleem van maken, door mensen te bedreigen of zelfs te onthoofden, is het dan niet beter om deze groep anders te benaderen? Ik zeg dus niet dat we een knieval moeten maken, maar om steeds opnieuw bedreigingen uit te lokken en daarna beweren dat het nooit iets zal worden met de islamisten, schiet ook niet op.
Je blijft zo in een kringetje ronddraaien.
Gewoon repatriëring bespreekbaar maken.quote:Op donderdag 5 november 2020 13:36 schreef Hiddendoe het volgende:
[..]
Klopt. Maar als we weten dat moslims hier een probleem van maken, door mensen te bedreigen of zelfs te onthoofden, is het dan niet beter om deze groep anders te benaderen? Ik zeg dus niet dat we een knieval moeten maken, maar om steeds opnieuw bedreigingen uit te lokken en daarna beweren dat het nooit iets zal worden met de islamisten, schiet ook niet op.
Ja sorry, ik kan dit rijtje moeiteloos aanvullen, geen alcohol, geen varkensvlees, geen kerst, geen pasen, geen pinksteren, geen moederdag enz.quote:Op donderdag 5 november 2020 13:39 schreef zoost het volgende:
[..]
Nu is het een spotprent, daarna een te korte rok die de Moslim als beledigend opvat, daarna geen hoofddoek, etc.
Als je niet tegen een tekeningetje kunt, moet je misschien niet in een westers land gaan wonen.
Dit. Weg er mee.quote:
Dat is overal zo waar er heel weinig, geen of gewoon wel geïntegreerd zijn.quote:Op donderdag 5 november 2020 13:20 schreef Hathor het volgende:
Ik ken die school, kwam er vroeger regelmatig langs. Zaten in die tijd geen of nauwelijks moslims op, wat een heerlijke tijd was dat zeg.
Ja, dat heet dus toegeven aan terreur. Ik hoop dat wij als westerse samenleving de rug rechthouden.quote:Op donderdag 5 november 2020 13:45 schreef Hiddendoe het volgende:
[..]
Ja sorry, ik kan dit rijtje moeiteloos aanvullen, geen alcohol, geen varkensvlees, geen kerst, geen pasen, geen pinksteren, geen moederdag enz.
Dat is mijn punt dus niet.
Hoelang moeten we op deze manier door blijven modderen.
Doel: Vrijheid van meningsuiting. Middel: spotprent van de islam. Resultaat: bedreigingen, onthoofdingen.
Op deze manier werkt het dus niet.
Als docenten hun leerlingen willen bijbrengen wat vvm inhoudt, moeten ze niet meer deze manier kiezen.
Want hiermee zet je steeds opnieuw de boel op scherp.
Ja. Het is een groep die uit islamitische heerszucht de vrijheid van godsdienst om zich niets aan te trekken van andermans geloofsregels aanvalt en zo inperkt. Het zijn alleen de moslims die niets van die inperking van de vrijheid van godsdienst merken, en alle niet moslims wel.quote:Op donderdag 5 november 2020 13:36 schreef Hiddendoe het volgende:
[..]
Klopt. Maar als we weten dat moslims hier een probleem van maken, door mensen te bedreigen of zelfs te onthoofden, is het dan niet beter om deze groep anders te benaderen?
Klopt. Je moet nooit een knieval maken, want het gaat om macht. De islam wil macht over Nederland, dat kun je niet toestaan. Desnoods leggen we de islam aan ketting zoals we dat ook twee eeuwen met die andere destijds heerszuchtige godsdienst hebben gedaan.quote:Ik zeg dus niet dat we een knieval moeten maken, maar om steeds opnieuw bedreigingen uit te lokken en daarna beweren dat het nooit iets zal worden met de islamisten, schiet ook niet op.
Prima joh, wat jij wil. Ik hoop echt van harte dat jij niet een slachtoffer wordt van deze rechte rug.quote:Op donderdag 5 november 2020 13:48 schreef zoost het volgende:
[..]
Ja, dat heet dus toegeven aan terreur. Ik hoop dat wij als westerse samenleving de rug rechthouden.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |