abonnement Unibet Coolblue
pi_196116191
Aankoop en verbouwing zorgboerderij - NLI
https://platform.nlinvesteert.nl/invest/267
2e hypotheek
pi_196116227
Financiering via Closed crowd - KOM
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
1e hypotheek op grondpositie
Reeds 75% geïnvesteerd
pi_196121434
quote:
0s.gif Op zaterdag 7 november 2020 15:11 schreef Willies0199 het volgende:
Aankoop en verbouwing zorgboerderij - NLI
https://platform.nlinvesteert.nl/invest/267
2e hypotheek
Heb zojuist de cijfers even doorgenomen, ik haak af:
Alles bij elkaar is het blijkbaar in 10 jaar niet gelukt om substantieel vermogen op te bouwen in het bedrijf. !0% is wel aantrekkelijk, maar met een zeg maar morele 2e hypotheek en andere zekerheden, en een borgstelling van slechts 50.000 trekt dit mij niet over de streep.
pi_196121482
Nieuw drama bij KOM -> Vixio*

Faillissement dreigt.
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Dit was m.i. pure misleiding vanuit KOM :( Als investeerders bij KOM kennis van deze schuldsanering hadden gehad hadden ze niet meegedaan; ik althans niet.

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Pecunia non olet
pi_196121801
quote:
0s.gif Op zaterdag 7 november 2020 19:12 schreef obligataire het volgende:
Nieuw drama bij KOM -> Vixio*

Faillissement dreigt.
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Dit was m.i. pure misleiding vanuit KOM :( Als investeerders bij KOM kennis van deze schuldsanering hadden gehad hadden ze niet meegedaan; ik althans niet.

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Helaas niet de eerste keer dat dit soort lijken uit de kast vallen bij onze vrienden van KoM. Heb zelf een soortgelijk geval bij KoM: special trees, 2016.
Failliet na ongeveer 1 jaar, o.a. schulden bij de belasting die al bestonden op het moment van financiering via KoM.
Tot op heden weet de ondernemer (die de bomen voorraad door een bevriende relatie heeft laten kopen voor een appel en een ei) zelfs de HA af te houden.

Zit jij - als lang poster hierzo - in het door jou genoemde project?
pi_196121845
quote:
0s.gif Op zaterdag 7 november 2020 19:09 schreef ETphonehome het volgende:
Heb zojuist de cijfers even doorgenomen, ik haak af:
Alles bij elkaar is het blijkbaar in 10 jaar niet gelukt om substantieel vermogen op te bouwen in het bedrijf. 10% is wel aantrekkelijk, maar met een zeg maar morele 2e hypotheek en andere zekerheden, en een borgstelling van slechts 50.000 trekt dit mij niet over de streep.
Mee eens. Ook een LTV van ruim boven de 100% (zowel aan het begin als na verbouwing) maakt het voor mij een no-go.
pi_196121944
quote:
Zit jij - als lang poster hierzo - in het door jou genoemde project?
Zeker. Eén van de laatste die ik nog heb gedaan bij KOM. Het leek een aardig project met een florerend ambiteus bedrijf en met overwaarde in woonhuizen (waarvoor overigens geen hypotheek is gevestigd).

Er dreigt nu een afschrijving van 58% van de hoofdsom, als ik de volledige cashflow daarop in mindering zou brengen.

Eén van de 2 aandeelhouders was trouwens al een aantal maanden uit beeld, dat waren ze 'vergeten' te melden.
Pecunia non olet
pi_196122737
Ik vind het sowieso gewaagd om in 2019 nog te investeren bij KOM. Dat doe ik al járen niet meer, al zou de Nederlandsche Bank garant staan. Ik heb er nog eentje uit 2017, die loopt over een paar maanden af en de rest komt uit 2016 (allemaal A of B+ projecten) en dat is vrijwel allemaal groot drama.

Ik snap dan ook niet goed dat er nog steeds projecten bij KOM volkomen en mensen erin blijven trappen om in zee te gaan met deze organisatie. Wat ik ook niet goed begrijp, is dat de AFM niet allang heeft ingegrepen en de vergunning heeft ingetrokken. Dat laatste is misschien nog wel beschamender dan de totale abjecte wijze van informeren van investeerders door KOM.
pi_196122853
quote:
0s.gif Op zaterdag 7 november 2020 20:16 schreef mike79_n het volgende:
Ik vind het sowieso gewaagd om in 2019 nog te investeren bij KOM. Dat doe ik al járen niet meer, al zou de Nederlandsche Bank garant staan. Ik heb er nog eentje uit 2017, die loopt over een paar maanden af en de rest komt uit 2016 (allemaal A of B+ projecten) en dat is vrijwel allemaal groot drama.

Ik snap dan ook niet goed dat er nog steeds projecten bij KOM volkomen en mensen erin blijven trappen om in zee te gaan met deze organisatie. Wat ik ook niet goed begrijp, is dat de AFM niet allang heeft ingegrepen en de vergunning heeft ingetrokken. Dat laatste is misschien nog wel beschamender dan de totale abjecte wijze van informeren van investeerders door KOM.
Nou ja, de projecten waren lange tijd niet allemaal r*k, zelfs na volledige afboeking van Vixion sta ik nog steeds ruim in de plus bij KOM. En ik verwacht ook wel positief te gaan afsluiten als ik eenmaal de laatste 2 rooitjes terug heb. De laatste projecten betalen vrij netjes.

In het geval van VIXIO* is het m.i. pure misleiding geweest om niets over die betalingsregelingen te melden in de pitch. Dat gebeurde niet omdat het daar zo geweldig ging.......toendertijd.

Kan trouwens iemand een pittige reactie posten (ik kan dat niet, heb de voorwaarden niet geaccepteerd), en verslag doen van wat daar allemaal aan reacties binnenkomt?
Ik heb wel al een woedende mail naar KOM gestuurd maar daar zal wel weer geen reactie op komen.
Pecunia non olet
  zaterdag 7 november 2020 @ 20:30:42 #110
442908 crowd-fundi
ik bankier, dus ik ben
pi_196122952
quote:
0s.gif Op zaterdag 7 november 2020 20:16 schreef mike79_n het volgende:
Ik vind het sowieso gewaagd om in 2019 nog te investeren bij KOM. Dat doe ik al járen niet meer, al zou de Nederlandsche Bank garant staan. Ik heb er nog eentje uit 2017, die loopt over een paar maanden af en de rest komt uit 2016 (allemaal A of B+ projecten) en dat is vrijwel allemaal groot drama.

Ik snap dan ook niet goed dat er nog steeds projecten bij KOM volkomen en mensen erin blijven trappen om in zee te gaan met deze organisatie. Wat ik ook niet goed begrijp, is dat de AFM niet allang heeft ingegrepen en de vergunning heeft ingetrokken. Dat laatste is misschien nog wel beschamender dan de totale abjecte wijze van informeren van investeerders door KOM.
Nog 8 maanden genieten van de ietwat naïeve updates van onze fruitboer en dan is het eindelijk definitief over met KOM. Ik sluit af met verlies. Slechts één default, maar die hakt er goed in. Inderdaad: de bomenboer. Al zou hij nog maar één termijn overmaken, dan verspringen de cijfers op miraculeuze wijze van rood naar nipt blauw. Moet toch kunnen in deze tijden
pi_196123034
quote:
0s.gif Op zaterdag 7 november 2020 20:22 schreef obligataire het volgende:

[..]

Nou ja, de projecten waren lange tijd niet allemaal r*k, zelfs na volledige afboeking van Vixion sta ik nog steeds ruim in de plus bij KOM. En ik verwacht ook wel positief te gaan afsluiten als ik eenmaal de laatste 2 rooitjes terug heb. De laatste projecten betalen vrij netjes.

In het geval van VIXIO* is het m.i. pure misleiding geweest om niets over die betalingsregelingen te melden in de pitch. Dat gebeurde niet omdat het daar zo geweldig ging.......toendertijd.

Kan trouwens iemand een pittige reactie posten (ik kan dat niet, heb de voorwaarden niet geaccepteerd), en verslag doen van wat daar allemaal aan reacties binnenkomt?
Ik heb wel al een woedende mail naar KOM gestuurd maar daar zal wel weer geen reactie op komen.
Ik ben er redelijk van overtuigd dat ze bij KOM absoluut geen enkel benul hebben van wat ze doen. Ze snappen de regels van pandrecht niet, ze weten het verschil niet tussen roerende en onroerende zaken en hoe je daar zekerheden op kunt afsluiten, ze laten een loopje met zich nemen door debiteuren die niet willen betalen, ze maken openlijk ruzie met de ondernemer in de updates en zo kan ik doorgaan. Het is bizar.

Dat je een positief rendement hebt , vind ik heel knap. Ik denk voor velen geldt dat niet, evenals als voor de hele KOM portefeuille zelf.
pi_196123130
quote:
0s.gif Op zaterdag 7 november 2020 20:35 schreef mike79_n het volgende:

[..]

Ik ben er redelijk van overtuigd dat ze bij KOM absoluut geen enkel benul hebben van wat ze doen. Ze snappen de regels van pandrecht niet, ze weten het verschil niet tussen roerende en onroerende zaken en hoe je daar zekerheden op kunt afsluiten, ze laten een loopje met zich nemen door debiteuren die niet willen betalen, ze maken openlijk ruzie met de ondernemer in de updates en zo kan ik doorgaan. Het is bizar.

Dat je een positief rendement hebt , vind ik heel knap. Ik denk voor velen geldt dat niet, evenals als voor de hele KOM portefeuille zelf.
10 defaults op een totaal van 65, 26 lopend en 29 succesvol afgerond. Het kan dus wel degelijk, maar gezien de hoeveelheid werk (selectie & administratie) denk ik dat een krantenwijk evenveel had opgeleverd maar dan zonder risico :6
Pecunia non olet
pi_196124416
Eens even zitten kijken hoe KOM er nu voor staat.
Het viel mij ten eerste al op dat 23% van de projecten van KOM in de problemen zit. Deze hebben of een achterstand of betalen helemaal niet meer.

Met zoveel projecten in de problemen is het natuurlijk nagenoeg onmogelijk om nog een goed resultaat te krijgen. Ik kan echter nergens recente rendement cijfers vinden. Weet iemand waar die op de KOM website staan?
Het beste wat ik kan vinden staat op https://www.kapitaalopmaat.nl/Actueel/Facts-en-Figures en dat zijn cijfers van 7 juli 2018. Recente cijfers vind ik niet terug.
Zeer raar aangezien dat vanuit de AFM vergunning wel verplicht is om te delen.
pi_196124458
quote:
0s.gif Op zaterdag 7 november 2020 20:22 schreef obligataire het volgende:

[..]

In het geval van VIXIO* is het m.i. pure misleiding geweest om niets over die betalingsregelingen te melden in de pitch. Dat gebeurde niet omdat het daar zo geweldig ging.......toendertijd.

Kan trouwens iemand een pittige reactie posten (ik kan dat niet, heb de voorwaarden niet geaccepteerd), en verslag doen van wat daar allemaal aan reacties binnenkomt?
Ik heb wel al een woedende mail naar KOM gestuurd maar daar zal wel weer geen reactie op komen.
Op basis van de EU verordening crowdfunding en AFM richtlijnen is een platform verantwoordelijk voor het delen van volledige en juiste informatie aan de investeerders. Ook als de projecteigenaar bewust misleid richting het platform en de investeerders, dan nog is het platform aansprakelijk als ze dat wisten (of hadden kunnen weten).
Een officiële klacht hierover bij het AFM / Kifid zou dus kansrijk kunnen zijn.
pi_196124958
quote:
0s.gif Op zaterdag 7 november 2020 21:49 schreef dyna18 het volgende:

[..]

Op basis van de EU verordening crowdfunding en AFM richtlijnen is een platform verantwoordelijk voor het delen van volledige en juiste informatie aan de investeerders. Ook als de projecteigenaar bewust misleid richting het platform en de investeerders, dan nog is het platform aansprakelijk als ze dat wisten (of hadden kunnen weten).
Een officiële klacht hierover bij het AFM / Kifid zou dus kansrijk kunnen zijn.
Ik overweeg dat zeker, dank. Maar eerst even afwachten wat er aan schikking/afkoop uit de hoge hoed komt, pas dan is de schade concreet en heb je een 'getal' om over te procederen. Ik ben er nu echt wel klaar mee, geduld genoeg gehad.

Wat me ook nog stoort, het project is gepresenteerd als 'overname aandelen van een vennoot', maar feitelijk was het werkkapitaal gezien de krappe liquiditeitssituatie. En in dat kader kun je je ook nog afvragen of die overnameprijs wel reëel was wetende dat ze toen al krap zaten en nu bijna failliet zijn (al was corona toen nog niet aan de orde uiteraard).
Pecunia non olet
  zaterdag 7 november 2020 @ 22:14:55 #116
442908 crowd-fundi
ik bankier, dus ik ben
pi_196125007
quote:
0s.gif Op zaterdag 7 november 2020 21:46 schreef dyna18 het volgende:
Eens even zitten kijken hoe KOM er nu voor staat.
Het viel mij ten eerste al op dat 23% van de projecten van KOM in de problemen zit. Deze hebben of een achterstand of betalen helemaal niet meer.

Met zoveel projecten in de problemen is het natuurlijk nagenoeg onmogelijk om nog een goed resultaat te krijgen. Ik kan echter nergens recente rendement cijfers vinden. Weet iemand waar die op de KOM website staan?
Het beste wat ik kan vinden staat op https://www.kapitaalopmaat.nl/Actueel/Facts-en-Figures en dat zijn cijfers van 7 juli 2018. Recente cijfers vind ik niet terug.
Zeer raar aangezien dat vanuit de AFM vergunning wel verplicht is om te delen.
Ietsje verder staan de recente cijfers:
quote:
Totaal saldo:
Totaal verstrekte leningen: ¤ 36.601.700
Totaal afgelost: ¤ 18.197.873
Totaal uitbetaalde rente: ¤ 4.140.741
Totaal afgeboekt (Defaults, incl >365d): ¤ 582.106 (13 projecten)
Nog af te lossen: ¤ 17.299.475

Projecten conform afspraak afgelost: 104

Openstaand saldo:
Geen betalingsachterstand: 214 projecten (van de 295 nog lopende projecten)
Betalingsachterstand > 45 < 90: ¤ 1.045 (1 Projecten)
Betalingsachterstand > 90 < 180: ¤ 101.916 (11 Projecten)
Betalingsachterstand > 180: ¤ 1.992.463 (56 Projecten)
pi_196125071
Ik heb ook bij KOM een positief saldo, ik heb er nog 2 probleem projecten lopen ...
De reis website zat al tegen het einde aan op 46/48 betaling of iets dergelijks... is bijna meer principe dan het de kosten waard zou zijn.
De Surinaamse "toko" die al meteen problemen gaf door iets anders te doen met het opgehaalde geld dan in de pitch stond. 52/64 betalingen
Daarnaast nog 3 lopende projecten,
Keuken en badkamer winkel op 58/60
Een boot op 49/72
Een Schoonheids centrum 59/84

Voor de rest ben ik de dans redelijk ontsprongen bij KOM, maar duurt nog wel 2 jaar voordat het avontuur helemaal afgerond is.
pi_196130593
quote:
0s.gif Op zaterdag 7 november 2020 22:14 schreef crowd-fundi het volgende:

[..]

Ietsje verder staan de recente cijfers:
[..]

Maar wat zijn de rendementen (in percentage)?
Die lijken ze bewust weggehaald te hebben, toen ze in de negatieve cijfers gingen.

Zover mij bekend dient elk platform die te delen en actueel te houden.
Dat KOM hier niet open over is, is zorgelijk.
pi_196130662
Ik ben vorige maand in de groene cijfers gekomen bij KoM. Enige probleemproject dat nog loopt is het gastouderbureau, daar zal niet veel meer van terug komen :X
Ik zit er verder nog 22 maanden aan vast vanwege een bootje die al ruim 4 jaar zonder problemen betalen.
pi_196131321
quote:
0s.gif Op zaterdag 7 november 2020 22:14 schreef crowd-fundi het volgende:
Totaal saldo:
Totaal verstrekte leningen: ¤ 36.601.700
Totaal afgelost: ¤ 18.197.873
Totaal uitbetaalde rente: ¤ 4.140.741
Totaal afgeboekt (Defaults, incl >365d): ¤ 582.106 (13 projecten)
Nog af te lossen: ¤ 17.299.475

Projecten conform afspraak afgelost: 104

Openstaand saldo:
Geen betalingsachterstand: 214 projecten (van de 295 nog lopende projecten)
Betalingsachterstand > 45 < 90: ¤ 1.045 (1 Projecten)
Betalingsachterstand > 90 < 180: ¤ 101.916 (11 Projecten)
Betalingsachterstand > 180: ¤ 1.992.463 (56 Projecten)
Ik dacht eerst, dit klopt getalsmatig niet, maar blijkbaar beschouwen ze die 13 defaults ook nog als 'nog lopende projecten'.

Als ik goed reken is het (te verwachten) uitvalpercentage dus 100% x (1+11+56+13) / (104+295) = 20.3%.

Dat is een drama, maar afhankelijk van je stuurkunst en de samenstelling van de defaults (gaan ze vroeg of laat ten onder) was individueel een goed rendement zelfs mogelijk maar als geheel gezien is het natuurlijk zwaar triest.

Je moet er niet aan denken dat Collin ook zulke uitvalpercentages zou hebben........gelukkig is dat bij lange na niet zo. Zelfs HCN niet terwijl die toch ook uitdagende omstandigheden te bekampen hebben nu.

[ Bericht 10% gewijzigd door obligataire op 08-11-2020 11:01:29 ]
Pecunia non olet
pi_196131716
De laatste eer dat ik hier keek
https://www.crowdfundingcijfers.nl/lening-portefeuilles/

Stond KOM op -12%. Nu zijn er van KOM geen gegevens meer bekend.
KOM is waardeloos over de hele linie: communicatie, pitches schrijven, zekerheden vestigen en uitwinnen , etc. Een lachertje voor de branche.
Laatste 3 jaar daar niets meer gedaan.
pi_196131781
quote:
1s.gif Op zondag 8 november 2020 11:25 schreef Jaco078 het volgende:
De laatste eer dat ik hier keek
https://www.crowdfundingcijfers.nl/lening-portefeuilles/

Stond KOM op -12%. Nu zijn er van KOM geen gegevens meer bekend.
KOM is waardeloos over de hele linie: communicatie, pitches schrijven, zekerheden vestigen en uitwinnen , etc. Een lachertje voor de branche.
Laatste 3 jaar daar niets meer gedaan.
Ik ben er ook al 3,5 jaar weg en moet het nu nog bijna 2 jaar uitzitten. Wel beetje zuur dat mijn laatste investering daar het grootste probleem is, anders was ik met een prima rendement van een procent of 7 weggekomen :D
pi_196131836
Venray sameningeld staat open
pi_196139910
quote:
0s.gif Op zondag 8 november 2020 11:32 schreef KrekelJapie het volgende:
Venray sameningeld staat open
Bedankt voor de reminder. Meegenomen in schijf 1A.
pi_196145708
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')