FOK!forum / Werk, Geldzaken, Recht en de Beurs / Target Blue Eye, politie omzeilen?
jameshond7vrijdag 30 oktober 2020 @ 14:59
Ik ben niet zo van het verbieden, maar een 'vriend' van mij had het laatst over een target blue eye en ik vraag mij af waarom dit eigenlijk (nog) niet verboden is.

Voor de mensen die het niet kennen:
quote:
In bijna heel Europa maken de hulpdiensten (ambulance, brandweer en politie) gebruik van een digitaal communicatiesysteem. In Nederland is dit systeem bekend onder de naam C2000. Wanneer de C2000 apparatuur in een hulpdienstvoertuig is aangemeld in het netwerk, wordt er om de paar seconden een synchronisatie-signaal verstuurd. Dit signaal wordt door Blu Eye ontvangen en omgezet in een akoestische en visuele waarschuwing op het informatiedisplay in je auto of op de motor. De afstand waarop Target Blu Eye een hulpdienst signaleert varieert van enkele honderden meters tot ongeveer één kilometer.
Ik geloof dat er een aantal jaren geleden meerdere partijen waren die dit wilden verbieden. Volgens de gebruikers heeft dit systeem voordelen die bijdragen aan een veiliger verkeer, maar iedereen met een beetje verstand weet natuurlijk dat dit gebruikt wordt om lekker hard te rijden of te driften of andere dingen te doen waarvan je niet wil dat de politie erachter komt.

Hoeveel mensen maken hier eigenlijk gebruik van?
#ANONIEMvrijdag 30 oktober 2020 @ 15:01
dat werkt toch alleen als de sirene aanstaat?
Flitsmeister geeft in ieder geval ook een melding.

Maar misschien is dat een ander systeem.

[ Bericht 29% gewijzigd door #ANONIEM op 30-10-2020 15:02:32 ]
#ANONIEMvrijdag 30 oktober 2020 @ 15:02
Ding kost ingebouwd en wel een wat zal het zijn 1500 euro ofzo? Kun je best wat bekeuringen voor pakken.
jameshond7vrijdag 30 oktober 2020 @ 15:07
quote:
80s.gif Op vrijdag 30 oktober 2020 15:01 schreef F.Sinatra het volgende:
dat werkt toch alleen als de sirene aanstaat?
Flitsmeister geeft in ieder geval ook een melding.

Maar misschien is dat een ander systeem.
Ook zonder sirene en lichten
#ANONIEMvrijdag 30 oktober 2020 @ 15:09
quote:
0s.gif Op vrijdag 30 oktober 2020 15:07 schreef jameshond7 het volgende:

[..]

Ook zonder sirene en lichten
Nu is bij hard rijden de kans dat je wordt gezien door een politie auto nog kleiner dan dat je een flitskast pakt.

[ Bericht 0% gewijzigd door #ANONIEM op 30-10-2020 15:10:00 ]
Speekselkliervrijdag 30 oktober 2020 @ 16:14
100den meters tot een kilometer.
kan je in de randstad het zo goed een continu brandend lampje inbouwen.

stuk goedkoper.
#ANONIEMvrijdag 30 oktober 2020 @ 16:14
Maar dat ding reageert dus op C2000, dus dan reageert ie ook op ambu, brandweer, Rijkswaterstaat en de Boa's?
Tinos85vrijdag 30 oktober 2020 @ 16:18
quote:
1s.gif Op vrijdag 30 oktober 2020 15:02 schreef Godfried_met_den_baard het volgende:
Ding kost ingebouwd en wel een wat zal het zijn 1500 euro ofzo? Kun je best wat bekeuringen voor pakken.
De gasten die zoiets hebben zullen zich met andere dingen bezig houden dan snelheidsboetes ;)
stavromulabetavrijdag 30 oktober 2020 @ 17:48
quote:
0s.gif Op vrijdag 30 oktober 2020 16:14 schreef DW457 het volgende:
Maar dat ding reageert dus op C2000, dus dan reageert ie ook op ambu, brandweer, Rijkswaterstaat en de Boa's?
En C2000-repeaters in parkeergarages, grote gebouwen en tunnels. Tenzij je in een uithoek van Groningen rijdt, slaat dat ding dus continu op tilt.
#ANONIEMvrijdag 30 oktober 2020 @ 18:15
quote:
0s.gif Op vrijdag 30 oktober 2020 17:48 schreef stavromulabeta het volgende:

[..]

En C2000-repeaters in parkeergarages, grote gebouwen en tunnels. Tenzij je in een uithoek van Groningen rijdt, slaat dat ding dus continu op tilt.
Handig ding :')
investeerdertjevrijdag 30 oktober 2020 @ 21:04
quote:
80s.gif Op vrijdag 30 oktober 2020 15:01 schreef F.Sinatra het volgende:
dat werkt toch alleen als de sirene aanstaat?
Flitsmeister geeft in ieder geval ook een melding.

Maar misschien is dat een ander systeem.
Nee dit gaat specifiek om het signaal wat de mobilofoon en portofoon gebruiken om te communiceren met de achterliggende technische infrastructuur.

quote:
0s.gif Op vrijdag 30 oktober 2020 16:14 schreef DW457 het volgende:
Maar dat ding reageert dus op C2000, dus dan reageert ie ook op ambu, brandweer, Rijkswaterstaat en de Boa's?
En defensie en en en en

quote:
1s.gif Op vrijdag 30 oktober 2020 16:18 schreef Tinos85 het volgende:

[..]

De gasten die zoiets hebben zullen zich met andere dingen bezig houden dan snelheidsboetes ;)
Dit. Het enige relevante waar je dit voor kan gebruiken is een woninginbraak of een overval. Alle andere situaties ga je knettergek worden van het aantal false positives.

quote:
0s.gif Op vrijdag 30 oktober 2020 14:59 schreef jameshond7 het volgende:
Ik ben niet zo van het verbieden, maar een 'vriend' van mij had het laatst over een target blue eye en ik vraag mij af waarom dit eigenlijk (nog) niet verboden is.

Voor de mensen die het niet kennen:
[..]

Ik geloof dat er een aantal jaren geleden meerdere partijen waren die dit wilden verbieden. Volgens de gebruikers heeft dit systeem voordelen die bijdragen aan een veiliger verkeer, maar iedereen met een beetje verstand weet natuurlijk dat dit gebruikt wordt om lekker hard te rijden of te driften of andere dingen te doen waarvan je niet wil dat de politie erachter komt.

Hoeveel mensen maken hier eigenlijk gebruik van?
Het apparaat an sich is niet verboden omdat het geen verklikker is die een controle onmogelijk maakt. Het vangt radiosignalen af en dat is compleet legitiem. Het gaat overigens niet eens perse om het statusbericht, want die kan hij niet eens direct bepalen omdat een C2000 device gebruik maakt van frequentiemodulatie.

Dit kan je eigenlijk met elke SDR doen. Het verschil hier is dat het niet in je voertuig ingebouwd is en dus niet onder voertuigeisen of specifieke wetgeving te brengen is.
freak1zaterdag 31 oktober 2020 @ 10:15
ik ben bekend met het apparaat...
uiteraard is het verhaal dat het is voor de veiligheid, maar uiteindelijk is het om de onopvallende en opvallende politie auto's op te merken..

rond de 1200 ingebouwd..
false positives vallen enorm mee.. 1 of 2 groene lampjes komen regelmatig voorbij maar oranje/rood dat er dus iets dicht bij in de buurt is zie je echt enkel als er daadwerkelijk iets in de buurt is..
als je dus een wat zwaarder voetje hebt.. zeker in een land waar 100 op de A2 het devies is.. dan scheelt het wel wat met de onopvallende auto's.. zeker in regio utrecht..
just saying..
dus.. werkt zeker wel.. ja soms lichte false positives, maar dan zie je ook dat het false is....
tstilezondag 1 november 2020 @ 19:11
quote:
0s.gif Op vrijdag 30 oktober 2020 14:59 schreef jameshond7 het volgende:
Ik ben niet zo van het verbieden, maar een 'vriend' van mij had het laatst over een target blue eye en ik vraag mij af waarom dit eigenlijk (nog) niet verboden is.

Voor de mensen die het niet kennen:
[..]

Ik geloof dat er een aantal jaren geleden meerdere partijen waren die dit wilden verbieden. Volgens de gebruikers heeft dit systeem voordelen die bijdragen aan een veiliger verkeer, maar iedereen met een beetje verstand weet natuurlijk dat dit gebruikt wordt om lekker hard te rijden of te driften of andere dingen te doen waarvan je niet wil dat de politie erachter komt.

Hoeveel mensen maken hier eigenlijk gebruik van?
Tja, we leven in een land waar de overheid zefls samenwerkt met FLITSmeister....

In sommige andere landen worden die apps gewoon verboden.

Wel interessant apparaat voor mensen met veel geld die niet hun rijbewijs kunnen missen en graag 50+ te hard rijden.
Fermaandag 2 november 2020 @ 18:52
Heeft de popo nog steeds C2000? Ik dacht een ander systeem, wat niet te kraken of af te luisteren is.