abonnement Unibet Coolblue
pi_195919186
quote:
Enorme stijging minderjarige influencers in Nederland: 'Gevaar voor ontwikkeling kind'

Het aantal Nederlandse kinderen dat geld verdient op bijvoorbeeld YouTube of Instagram is de laatste jaren bijna verdrievoudigd. Het gaat nu om meer dan 200 minderjarigen, onder wie basisschoolkinderen. Sommigen hebben zelfs een manager. Deskundigen zijn bang dat deze jonge kinderen te veel werken. Ze willen strengere regels.

De onderzoeksredactie van RTL Nieuws brengt voor het eerst de omvang van commerciële kinderaccounts in Nederland in kaart. De stijging blijkt uit cijfers die de Kamer van Koophandel op verzoek heeft verstrekt.

Kleuter met een manager
Een populaire influencer is de 4-jarige Quenisha. Ze is eigenaar van een van de meest populaire accounts van dit moment. De kleuter heeft 360.000 volgers op Instagram, waar ze kleding showt. Daarnaast heeft ze accounts op TikTok, YouTube en een eigen kledinglijn.

Haar moeder Sunisa ziet het niet als werk en het kost ook niet veel tijd volgens haar. "Ik kleed Quenisha leuk aan en als we bijvoorbeeld naar de supermarkt lopen, maak ik tien tot twintig foto's." Door sommige merken wordt ze betaald. Sunisa: "Een paar honderd euro per foto. Het is allemaal voor de spaarrekening van Quenisha."

Tienduizenden euro’s
Met zo'n kindervlog kan flink geld verdiend worden. Een YouTubekanaal met meer dan 100.000 abonnees haalt voor duizenden tot mogelijk zelfs tienduizenden euro's aan advertentie-inkomsten per jaar binnen.

Daarbovenop betalen grote bedrijven honderden tot duizenden euro’s voor het aanprijzen van producten door deze jonge influencers, of voor meet & greets. Dure spullen zoals merkkleding mogen kinderen vaak houden, blijkt uit een inventarisatie van RTL Nieuws.

Schadelijk
Zo'n succesvol kanaal kan schadelijk zijn voor de ontwikkeling van een jong kind, zegt ontwikkelingspsycholoog Steven Pont. Geld zorgt volgens hem voor een enorme druk. "Op een gegeven moment verdien je minder als je minder vlogt. Je eigenwaarde ga je ontlenen aan het aantal views en het geld dat je verdient." Een filmpje is dan geen spontaniteit, maar werk geworden.

Agenda beheren
Ook de 13-jarige Senna Bellod heeft met vloggen een goedlopend eigen bedrijf opgebouwd. De video’s die ze elke week uploadt, tikken al snel de 100.000 kijkers aan. Manager van Senna, Diede Bouma: "Met een weekvlog over haar dagelijkse leven is Senna een paar uurtjes bezig, dan neemt ze elke dag iets op in de ochtend of aan het eind van de dag." Haar familie helpt mee.

Senna doet dit echt voor haar plezier, verzekert Bouma. Om te voorkomen dat school en hockey in de knel komen, wordt haar agenda goed in de gaten gehouden door haar ouders en manager.

Bouma begrijpt de roep om nieuwe regels en dat deze regels duidelijkheid kunnen geven voor jonge kinderen. "Maar je moet niet vergeten dat het ook een droom is." Ze maakt de vergelijking met topsport: "Daar mag je best tijd insteken."

Wetgeving achterhaald
In Nederland is geen speciale wetgeving voor zelfstandig werkende (jonge) influencers. In ons land gelden wel strenge regels over werkuren voor kinderen tot en met 14 jaar die voor een traditioneel bedrijf optreden in een musical of tv-spotje. Maar minderjarige vloggers met een eigen bedrijf mogen samen met hun ouders zelf bepalen hoe ze hiermee omgaan.

De Franse overheid past nu als eerste in Europa de wet aan, speciaal voor jonge influencers. Voor zowel ouders als adverteerders gaan er maatregelen gelden. Zo mag nog maar 10 procent van het inkomen direct uitgekeerd worden. Adverteerders moeten een vergunning aanvragen. Doen ze dat niet dan kan dat zelfs leiden tot celstraf.

In ons land moet ook snel duidelijkheid komen, vindt bijzonder hoogleraar mediaopvoeding Peter Nikken. "Als je kijkt hoe snel de media zich ontwikkelen dan is het van belang dat de wet zo snel mogelijk duidelijk afspraken krijgt." Als kinderen volgens Nikken veel tijd besteden aan werk, gaat dat af van andere activiteiten, zoals slapen, vrienden en sporten. Daarmee kan de ontwikkeling geschaad worden.

Onderzoek vertraagd
Begin dit jaar kondigde de arbeidsinspectie onderzoek aan naar kindvloggers en kinderinfluencers. De resultaten zouden dit najaar bekend worden gemaakt, maar uit navraag blijkt dat dit is uitgesteld.

Het ministerie Sociale Zaken en Werkgelegenheid laat in een reactie weten: "We zien dat er een aantal kinderinfluencers actief zijn in Nederland. Deze staan op het netvlies van zowel het ministerie als de inspectie. Wanneer het onderzoek door de inspectie is afgerond is, zal het naar buiten worden gebracht." Wanneer dit precies is kunnen zowel het ministerie als inspectie geen duidelijkheid over geven .

Bron
Video: Quenisha (4) verdient honderden euro's per foto op Instagram
pi_195919320
Google is your friend, abuse your friends
  donderdag 29 oktober 2020 @ 09:48:13 #3
142400 RedFever007
Schoenbekooievaar beste ooieva
pi_195919498
quote:
Quenisha
:')

Influencers :')
  donderdag 29 oktober 2020 @ 09:52:14 #5
486266 herverwijderd
het leed is al geschied
pi_195919512
Zo'n meisje van 4 vind ik wel heel erg jong, dan zijn het toch de ouders die daar achter zitten lijkt me....
Maarja, net als al die moeders van jonge meisjes in miss-verkiezingen, ze zeggen allemaal dat die dochters het zelf willen en geweldig vinden.
pi_195919520
quote:
0s.gif Op donderdag 29 oktober 2020 09:51 schreef saparmurat_niyazov het volgende:

[..]

:')

Influencers :')
ja bij die voornaam weet je al genoeg toch...
  donderdag 29 oktober 2020 @ 09:54:52 #7
486266 herverwijderd
het leed is al geschied
pi_195919549
quote:
0s.gif Op donderdag 29 oktober 2020 09:52 schreef Aanmodderfakker het volgende:

[..]

ja bij die voornaam weet je al genoeg toch...
Ik checkte haar insta net even... alle vooroordelen die ik had zag ik langs komen :@
Maargoed, ondertussen wordt zij betaald voor die foto's en zit ik achter mijn laptopje in dit topic te reageren, dus ja.
  donderdag 29 oktober 2020 @ 09:55:33 #8
491050 Scheepskok
Beste soepkoker van Ulanda
pi_195919567
Edit:OP niet goed gelezen.
Praat over de hel en je komt er.
pi_195919591
quote:
1s.gif Op donderdag 29 oktober 2020 09:48 schreef RedFever007 het volgende:
Echt kappen met die onzin :r
Dit ja :r
pi_195919611
Dat meisje van 4 is al helemaal geïndoctrineerd door de geldende normen op Social media. Die ouders mogen wel eens op opvoedcursus.
  donderdag 29 oktober 2020 @ 10:00:58 #11
142400 RedFever007
Schoenbekooievaar beste ooieva
pi_195919647
quote:
81s.gif Op donderdag 29 oktober 2020 09:54 schreef herverwijderd het volgende:

[..]

Ik checkte haar insta net even... alle vooroordelen die ik had zag ik langs komen :@
Maargoed, ondertussen wordt zij betaald voor die foto's en zit ik achter mijn laptopje in dit topic te reageren, dus ja.
Op de FOK!s heb je eckte vienden _O_
pi_195919683
quote:
Quenisha
:') :')
In order to understand, I destroyed myself
- Fernando Pessoa
pi_195919721
Op 4jarige al "influencer" zijn....."piet, waarom draag je die nieuwe broek met gaten erin, ja zo;n 4jarige vlogger had me dit aanbevolen" :')

Kanalen met jonge kids moeten verbannen worden, de ouders verdienen bakken met geld er mee (en dan de smoes dat alles naar de spaarpot gaat, jaja). Net als het echte werkt gewoon min. leeftijden aan verbinden met arbeidsvoorwaarden. Dit is gewoon werk en dat kind kan het soms leuk vinden maar durf te wedden dat dit kind het net zovaak ook NIET leuk vind maar dat mamma toch wel geld wilt verdienen en het kind gewoon dwingt.
  donderdag 29 oktober 2020 @ 10:07:05 #14
267443 Cue_
Cuecumbergirl
pi_195919772
Als het kind een week niet een vlog plaatst of iets, dan kost dat al kijkers.
Als het kind zich daardoor verplicht gaat voelen om dingen te doen, dan heet dat werk = kinderarbeid :+

Dingen "moeten" hebben ze al bij eventuele sporten en school. Dat is meer dan genoeg lijkt me zo.
  donderdag 29 oktober 2020 @ 10:07:07 #15
300435 Eyjafjallajoekull
Broertje van Katlaah
pi_195919773
quote:
0s.gif Op donderdag 29 oktober 2020 10:04 schreef Syd het volgende:
Op 4jarige al "influencer" zijn....."piet, waarom draag je die nieuwe broek met gaten erin, ja zo;n 4jarige vlogger had me dit aanbevolen" :')

Kanalen met jonge kids moeten verbannen worden, de ouders verdienen bakken met geld er mee (en dan de smoes dat alles naar de spaarpot gaat, jaja). Net als het echte werkt gewoon min. leeftijden aan verbinden met arbeidsvoorwaarden. Dit is gewoon werk en dat kind kan het soms leuk vinden maar durf te wedden dat dit kind het net zovaak ook NIET leuk vind maar dat mamma toch wel geld wilt verdienen en het kind gewoon dwingt.
Volgens mij moet je ook gewoon 13 zijn minimaal voor instagram/facebook. Dus het zou helemaal niet mogen.
Opgeblazen gevoel of winderigheid? Zo opgelost met Rennie!
  donderdag 29 oktober 2020 @ 10:08:50 #16
308499 Dven
Den Bolle Gaar
pi_195919802
quote:
2s.gif Op donderdag 29 oktober 2020 10:07 schreef Eyjafjallajoekull het volgende:

[..]

Volgens mij moet je ook gewoon 13 zijn minimaal voor instagram/facebook. Dus het zou helemaal niet mogen.
Nee hoor.
"For the man sound of body and serene of mind, there is no such thing as bad weather; Every day has its beauty. And storms which whip the blood, do make it pulse more vigorously."
  donderdag 29 oktober 2020 @ 10:11:10 #17
308499 Dven
Den Bolle Gaar
pi_195919849
Verder wel schattig dat iedereen hier woest over kinderarbeid aan het roepen is terwijl ze zelf maar wat graag als puisterig puber van 12 jaar duizenden euro's hadden verdiend.
"For the man sound of body and serene of mind, there is no such thing as bad weather; Every day has its beauty. And storms which whip the blood, do make it pulse more vigorously."
  donderdag 29 oktober 2020 @ 10:11:46 #18
300435 Eyjafjallajoekull
Broertje van Katlaah
pi_195919856
quote:
10s.gif Op donderdag 29 oktober 2020 10:08 schreef Dven het volgende:

[..]

Nee hoor.
https://www.facebook.com/(...)8885?helpref=hc_fnav

Iedereen moet ten minste 13 jaar of ouder zijn om een Instagram-account te mogen maken (in sommige landen kan deze leeftijdslimiet hoger liggen). Accounts die iemand onder de 13 jaar vertegenwoordigen, moeten in de bio van het account duidelijk vermelden dat het account wordt beheerd door een ouder of beheerder. Als je kind jonger is dan 13 en een account heeft gemaakt dat niet wordt beheerd door jou of een beheerder, kun je hem/haar laten zien hoe hij/zij het account kan verwijderen.

Even op het account gekeken en er staat NIET dat het beheerd wordt door de ouders.
Opgeblazen gevoel of winderigheid? Zo opgelost met Rennie!
pi_195919864
Enkele kinderen die foto's maken zijn gevaarlijk voor de ontwikkeling van het kind, maar de rest van de kinderen die opgroeien met mondkapjes, thuisonderwijs, anderhalve meter afstand en niet op bezoek mogen bij je opa en oma is allemaal prima.
  donderdag 29 oktober 2020 @ 10:12:27 #20
308499 Dven
Den Bolle Gaar
pi_195919868
quote:
2s.gif Op donderdag 29 oktober 2020 10:11 schreef Eyjafjallajoekull het volgende:

[..]

https://www.facebook.com/(...)8885?helpref=hc_fnav

Iedereen moet ten minste 13 jaar of ouder zijn om een Instagram-account te mogen maken (in sommige landen kan deze leeftijdslimiet hoger liggen). Accounts die iemand onder de 13 jaar vertegenwoordigen, moeten in de bio van het account duidelijk vermelden dat het account wordt beheerd door een ouder of beheerder. Als je kind jonger is dan 13 en een account heeft gemaakt dat niet wordt beheerd door jou of een beheerder, kun je hem/haar laten zien hoe hij/zij het account kan verwijderen.

Even op het account gekeken en er staat NIET dat het beheerd wordt door de ouders.
Nou, snel rapporteren knul.
"For the man sound of body and serene of mind, there is no such thing as bad weather; Every day has its beauty. And storms which whip the blood, do make it pulse more vigorously."
  donderdag 29 oktober 2020 @ 10:13:08 #21
300435 Eyjafjallajoekull
Broertje van Katlaah
pi_195919880
quote:
10s.gif Op donderdag 29 oktober 2020 10:12 schreef Dven het volgende:

[..]

Nou, snel rapporteren knul.
Het maakt mij weinig uit, maar wat ik bedoel is dat het in principe al niet mag volgens hun eigen terms of service.
Opgeblazen gevoel of winderigheid? Zo opgelost met Rennie!
  donderdag 29 oktober 2020 @ 10:14:24 #22
308499 Dven
Den Bolle Gaar
pi_195919902
quote:
2s.gif Op donderdag 29 oktober 2020 10:13 schreef Eyjafjallajoekull het volgende:

[..]

Het maakt mij weinig uit, maar wat ik bedoel is dat het in principe al niet mag volgens hun eigen terms of service.
Misschien dat je over "Account run by mommy 👸🏻📍🇳🇱" heen gelezen hebt.
"For the man sound of body and serene of mind, there is no such thing as bad weather; Every day has its beauty. And storms which whip the blood, do make it pulse more vigorously."
  Jaap van Dissel-award 2022 donderdag 29 oktober 2020 @ 10:15:37 #23
385501 Starhopper
Nova is mijn prinses
pi_195919917
Geld verdienen over de rug van je 4-jarige kind. Wat een kutmoeder ben je dan
Op maandag 9 oktober 2023 13:31 schreef Nova het volgende:[/b]
Oh schatje, wat lief van je om dat te zeggen! Jij bent echt een prins op het witte paard voor mij. Met jou voel ik me zo geliefd en speciaal. Laten we nog lang samen genieten van sprookjesachtige avonturen en elkaar verwennen met veel knuffels en kusjes. O+ naar jou, mijn lieve prins! :*
  donderdag 29 oktober 2020 @ 10:17:09 #24
300435 Eyjafjallajoekull
Broertje van Katlaah
pi_195919945
quote:
10s.gif Op donderdag 29 oktober 2020 10:14 schreef Dven het volgende:

[..]

Misschien dat je over "Account run by mommy 👸🏻📍🇳🇱" heen gelezen hebt.
Haha scherp. Ik keek verkeerd. Dan mag het dus idd.

Ik zweer dat het er net niet stond. Jij bent niet stiekem die mamma? :+
Opgeblazen gevoel of winderigheid? Zo opgelost met Rennie!
  donderdag 29 oktober 2020 @ 10:20:30 #25
486266 herverwijderd
het leed is al geschied
pi_195919999
quote:
2s.gif Op donderdag 29 oktober 2020 10:17 schreef Eyjafjallajoekull het volgende:

[..]

Haha scherp. Ik keek verkeerd. Dan mag het dus idd.

Ik zweer dat het er net niet stond. Jij bent niet stiekem die mamma? :+
Stond er al toen ik checkte een kwartier terug ofzo.
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')