abonnement bol.com Unibet Coolblue
pi_195902880
Goedemiddag Fok Vriendjes en vriendinnetjes,

Graag zou ik willen starten met beleggen. Waarom? ik hou elke maand geld over, en als ik er niets mee doe verkwansel ik het aan nutteloze zaken.
Extra aflossen op de hypotheek heeft met de huidige rentestanden 0,0 zin. Dus ik was benieuwd welke beheerd beleggen app/bank/instelling raden jullie me aan.

In eerste instantie wil ik niet starten met een groot bedrag maar gewoon elke maand ¤100,- inleggen. Als het straks bevalt wil ik misschien nog wel eens af en toe een wat groter bedrag inleggen (denk aan ¤1000,-)

Ik wil er zelf niet al te veel mee bezig zijn, maar gewoon langzaam de berg laten groeien. In eerste instantie zou de scope moeten zijn plus minus 8-jaar maar wie weet dat ik tegen die tijd gewoon door blijf gaan met beleggen.

Iemand tips?
pi_195903321
Als je op lange termijn wil beleggen kan je prima voor bijvoorbeeld een dividend fonds gaan. Of een andere organisatie die op vaste datums dividend uitkeert. Daar ben ik ook mee begonnen. Geld opgezet en dat laat ik er dan ook wel wat jaren opstaan.

Pas op latere leeftijd ben ik actiever geworden in dat beleggerswereldje, met vrienden overlegd die er ook inzitten, zelf informatie opgezocht naar bedrijven die mogelijk kunnen gaan stijgen etc. Wel kost dit veel meer tijd en moet je natuurlijk ook leuk vinden :)
pi_195903333
Belangrijkste is om zoveel mogelijk te spreiden en om de kosten laag te houden (want die vreten rendement). Als je gewoon heel simpel aandelen wil kopen en ze over een jaar of tien weer wil verkopen, zou ik een ETF kopen met een groot aantal wereldwijde aandelen.

Veelgebruikte ETF's zijn de VWRL World en de NT World. Die koop je bij een broker. Ik zit daarvoor zelf bij Meesman, maar die is qua kosten inmiddels ingehaald door de grootbanken. Goedkoopste is Degiro, maar daar moet je meer zelf doen en ik vertrouw het bedrijf persoonlijk niet.
pi_195903454
Ik zou aanraden om de video's van debelegger.nl te kijken.

https://www.youtube.com/c(...)n-passiefinkomen-AEX

Erg veel informatie, heel erg duidelijk en vaak interessante gasten.
pi_195903491
quote:
0s.gif Op woensdag 28 oktober 2020 12:51 schreef Legwieh het volgende:
Extra aflossen op de hypotheek heeft met de huidige rentestanden 0,0 zin.
Dat heeft wel degelijk zin, zolang de hypotheekrente hoger is dan het rendement op sparen (of beleggen).
"Met charme kun je je een kwartiertje redden, daarna moet je iets te zeggen hebben."
pi_195903558
Etfs kopen bij een broker en er niet naar omkijken.

Ik beleg zelf in zeer offensieve fondsen can 70% van mijn beleggingsvermogen. 30% doe ik obligaties.
Ik stel dit elke paar maanden bij en zo verkoop ik van mijn fonds bij hoge koers en koop ik van mijn fonds bij lage koers.

Zo verkocht ik automatisch in januari en kocht ik automatich on maart/april en zometeen moet ik weer verkopen.
Mijn koersen zijn nu hoger dan in januari.

Omdat in april de koersen zo laag stonden heb ik stiekem tegen mijn regels bijgekocht uit mijn spaargeld, dat heb ik vorige week verkocht met 10% rendement. Ik dacht deze kans met zulke lage koersen kan ik niet laten schieten. Ik deed hetzelfde in dec 2018 toen de koersval nog groter was.

De kunst is nooit en never nooit niet verkopen bij lage koersen. Dat is regel 1. Regel 2 is lees en doe regel 1.

[ Bericht 14% gewijzigd door sjorsie1982 op 28-10-2020 13:37:16 ]
Reason is not automatic, those who deny it cannot be conquered by it, Ayn Rand
Discuseren met domme mensen verlies ik omdat ik niet genoeg ervaring heb met dom lullen.
pi_195903726
quote:
0s.gif Op woensdag 28 oktober 2020 13:24 schreef baskick het volgende:

[..]

Dat heeft wel degelijk zin, zolang de hypotheekrente hoger is dan het rendement op sparen (of beleggen).
Nouja met 1,62% rente hoopte ik met beleggen toch iets meer te krijgen.

Zelfs dacht ik iets aan a la BinckBank beheerd beleggen, maar daar moet je weer starten met minimaal 1500,-

Het liefste zou ik dus zoiets zien zonder minimale start inleg. Of Max 500,- dat kan ook nog wel opzich.
pi_195903805
quote:
0s.gif Op woensdag 28 oktober 2020 13:35 schreef Legwieh het volgende:

[..]

Nouja met 1,62% rente hoopte ik met beleggen toch iets meer te krijgen.

Zelfs dacht ik iets aan a la BinckBank beheerd beleggen, maar daar moet je weer starten met minimaal 1500,-

Het liefste zou ik dus zoiets zien zonder minimale start inleg. Of Max 500,- dat kan ook nog wel opzich.
Ik zit bij nu rabobank en asn. Daar kan je per euro beleggen.
Degiro vertrouw ik niet na de vingertik van de afm.
Robeco begon ik mee maar is heel duur en de rendementen vielen mij tegen. Bij binck ben ik ook gestopt.

Beheerd beleggen is vaak heel duur en ze doen niks onder fondsen/etfs.

Omdat ik 6x per jaar extra koop/verkoop vanwege mijn procentenstrategie kies ik fondsen met lage transactiekosten.
Reason is not automatic, those who deny it cannot be conquered by it, Ayn Rand
Discuseren met domme mensen verlies ik omdat ik niet genoeg ervaring heb met dom lullen.
pi_195904197
quote:
0s.gif Op woensdag 28 oktober 2020 13:24 schreef baskick het volgende:

[..]

Dat heeft wel degelijk zin, zolang de hypotheekrente hoger is dan het rendement op sparen (of beleggen).
Eens. Als de keuze is aflossen of uitgeven aan nutteloze dingen, heeft aflossen altijd nog zin.
pi_195904450
Ik ben dit jaar begonnen met Robeco One. Lekker overzichtelijk en simpel. Gewoon elke maand iets inleggen en maar eens zien wat het wordt :)
  woensdag 28 oktober 2020 @ 14:10:47 #11
112156 Debsterr
Dino inventor
pi_195904544
quote:
0s.gif Op woensdag 28 oktober 2020 13:35 schreef Legwieh het volgende:

[..]

Nouja met 1,62% rente hoopte ik met beleggen toch iets meer te krijgen.

Zelfs dacht ik iets aan a la BinckBank beheerd beleggen, maar daar moet je weer starten met minimaal 1500,-

Het liefste zou ik dus zoiets zien zonder minimale start inleg. Of Max 500,- dat kan ook nog wel opzich.
Ik zit bij Meesman, maandelijkse inleg van ¤100 zonder minimale start inleg (omdat maandelijkse vaste inleg)
Once in a while, I just wanna dance and feel good
  woensdag 28 oktober 2020 @ 14:58:01 #12
337640 Barreltje
Produceert gas
pi_195905525
Ik lees ook even mee.. ^O^

Zelfde situatie als TS eigenlijk..
Rabarberbarbarabarbarbarenbaardenbarbierbarbierbarbaren
K&W / Barrels Buitenlandse Boerderijtje
pi_195905629
Maandelijks inleggen in een fonds of tracker (ETF). Op dit moment verwacht ik veel rendement met het ING Hoog Dividend aandelenfonds.
Op <a href="https://forum.fok.nl/topic/2677908/2/25#p208861847" target="_blank" >zaterdag 22 april 2023 13:43</a> schreef <a href="https://forum.fok.nl/user/profile/62881" target="_blank" >r_one</a> het volgende:
En ik zeg je dat je op zaterdagmiddag van 2 tot 4 in je poedelnaakie de horlepiep moet dansen op het marktplein.
pi_195910512
Ikzelf zit bij Robeco, kan je met 50 euro beginnen (eenmalig of per maand) krijg je 25 euro startgeld bij. Dit betekend meteen 50% rendement, is natuurlijk niks naar verhouding maar is leuk beginnen.
Kosten blijven binnen de perken en ze doen het aardig ook bij dalende markten.
Door de automatische incasso die je eventueel in kan stellen "spaar" je automatisch zonder problemen.
Naast de incasso kan je ook vrij bijstorten.

Ik heb er ook rekeningen geopend voor mijn kinderen, namens hun kan ik je via PM een code geven dan gun je hun spaarpotje ook 25 euro :)

Daarnaast zat ik ook bij NN, vergelijkbaar met Robeco, maar het blijft een verzekeraar, geen beleggers club, dat merk je in kosten en rendement.
Binck Forward doe ik ook mee, doet het duidelijk minder dan Robeco bovendien een (veel) grotere instap. Ben ik ooit gestart voor de 100 euro bonus die je kreeg, maar gaat er per einde dit jaar weer uit.

[ Bericht 22% gewijzigd door namliam op 28-10-2020 19:26:00 ]
pi_195913140
quote:
0s.gif Op woensdag 28 oktober 2020 12:51 schreef Legwieh het volgende:
Extra aflossen op de hypotheek heeft met de huidige rentestanden 0,0 zin.
Je afgeloste geld wordt dan niet meer belast in box 3.
pi_195928695
Als je bereid bent om een klein beetje risico te lopen, maar potentieel veel rendement wil (15-40% per jaar), dan zou ik overwegen de etf EQQQ te kopen. Dit is een Nasdaq-100 etf, dit houdt in dat je dan belegt in de 100 grootste tech bedrijven van Amerika (zoals Apple, Amazon, Microsoft etc).
pi_195932451
Ik kan je Meesman aanraden, lekker simpel, geen omkijken naar en een goed rendement tegen behapbare kosten.
pi_196187178
Op dit moment hebben mijn man en ik allebei een beleggingsrekening bij Robeco. Jaren geleden gekozen vanwege de 50 euro bonus die we kregen. We vinden nu de kosten a 1,34% toch wat hoog en zijn op zoek naar andere opties.

Bij Centraal Beheer heb je 0,9% kosten en krijg je 65 euro bonus. Die keuze lijkt makkelijk gemaakt, zeker voor mijn vriend.
Ik wil graag duurzaam beleggen (doe ik ook bij Robeco) en kijk naar ASN. Die rekenen 1.20% kosten. Maar ik vind het wel moeilijk om meer te betalen van bij Centraal Beheer en ook die 65 euro mis te lopen.

Zijn er hier mensen die steeds overstappen als er een bank een bonus aanbiedt? Wat zijn daar de nadelen van?
Spoilers!
pi_196188307
quote:
0s.gif Op woensdag 11 november 2020 15:00 schreef Lucky_Strike het volgende:
Op dit moment hebben mijn man en ik allebei een beleggingsrekening bij Robeco. Jaren geleden gekozen vanwege de 50 euro bonus die we kregen. We vinden nu de kosten a 1,34% toch wat hoog en zijn op zoek naar andere opties.

Bij Centraal Beheer heb je 0,9% kosten en krijg je 65 euro bonus. Die keuze lijkt makkelijk gemaakt, zeker voor mijn vriend.
Ik wil graag duurzaam beleggen (doe ik ook bij Robeco) en kijk naar ASN. Die rekenen 1.20% kosten. Maar ik vind het wel moeilijk om meer te betalen van bij Centraal Beheer en ook die 65 euro mis te lopen.

Zijn er hier mensen die steeds overstappen als er een bank een bonus aanbiedt? Wat zijn daar de nadelen van?
Overstappen doe je toch alleen bij lage tot geen transactiekosten?
Die 65 euro ben je daar zo aan kwijt.
Reason is not automatic, those who deny it cannot be conquered by it, Ayn Rand
Discuseren met domme mensen verlies ik omdat ik niet genoeg ervaring heb met dom lullen.
pi_196188337
quote:
1s.gif Op woensdag 11 november 2020 16:22 schreef sjorsie1982 het volgende:

[..]

Overstappen doe je toch alleen bij lage tot geen transactiekosten?
Die 65 euro ben je daar zo aan kwijt.
Ik heb geen idee hoe dat werkt eigenlijk. Ik ging uit van rekening sluiten, geld naar mijn betaalrekening en rekening weer openen en inleggen.
Spoilers!
pi_196188351
quote:
0s.gif Op woensdag 11 november 2020 16:25 schreef Lucky_Strike het volgende:

[..]

Ik heb geen idee hoe dat werkt eigenlijk. Ik ging uit van rekening sluiten, geld naar mijn betaalrekening en rekening weer openen en inleggen.
Voor elke aankoop en verkoop moet je meestal betalen.
Reason is not automatic, those who deny it cannot be conquered by it, Ayn Rand
Discuseren met domme mensen verlies ik omdat ik niet genoeg ervaring heb met dom lullen.
pi_196188516
quote:
0s.gif Op woensdag 11 november 2020 16:26 schreef sjorsie1982 het volgende:

[..]

Voor elke aankoop en verkoop moet je meestal betalen.
Ik kan er niets over vinden. Alleen dat ze geen transactiekosten hebben: https://www.robeco.nl/zel(...)n.html#3.-kostentool
Spoilers!
pi_196188591
quote:
0s.gif Op woensdag 11 november 2020 16:26 schreef sjorsie1982 het volgende:

[..]

Voor elke aankoop en verkoop moet je meestal betalen.
quote:
0s.gif Op woensdag 11 november 2020 16:36 schreef Lucky_Strike het volgende:

[..]

Ik kan er niets over vinden. Alleen dat ze geen transactiekosten hebben: https://www.robeco.nl/zel(...)n.html#3.-kostentool
quote:
Maandbeleggen (via een incasso) is altijd zonder transactiekosten
Bron: https://www.robeco.nl/zel(...)ht-in-uw-kosten.html

En bij Robeco ONE:
quote:
Geen bij online transacties
"Met charme kun je je een kwartiertje redden, daarna moet je iets te zeggen hebben."
pi_196188721
quote:
0s.gif Op woensdag 11 november 2020 16:41 schreef baskick het volgende:

[..]

[..]

[..]

Bron: https://www.robeco.nl/zel(...)ht-in-uw-kosten.html

En bij Robeco ONE:
[..]

Hartelijk dank ^O^

Edit: Centraal Beheer maakt het makkelijk door gewoon een rekentool voor kosten op de site te zetten. In ons geval zijn de aankoopkosten voor man en mij 12,90 en 9,90. Dat is nog minder dan we besparen op het kostenverschil tussen Robeco en Centraal Beheer dus die 65 euro houden we lekker zelf :)

[ Bericht 12% gewijzigd door Lucky_Strike op 11-11-2020 16:56:15 ]
Spoilers!
pi_196189304
1. Extra aflossen van je huis heeft wel zin ten opzichte van niets doen met je geld. Vind deze statement iets te kort door de bocht. Je verkleint de kans dat je huis ooit onder water komt te staan. Daarnaast ga je een cashflow voordeel krijgen in de maand. Hypotheekrente aftrek wordt minder. Daarnaast is je geld op de bank en beleggingen belast in box 3. Maar goed, ik ben het eens dat je meer rendement kan maken met beleggen.
2. Beheerd beleggen zijn de rendementen m.i. te beperkt. Zou dan voor een ETF gaan bij de giro.
3. Meningen zijn hier over verdeeld. Beleggen met 100 euro per maand schiet m.i. niet op. Mede door de transactiekosten. Ga dus voor een gratis ETF bij de Giro.
4. Langere scope gaan dan 8 jaar.
pi_196207952
Vermijd robeco one of andere "beheerd beleggen" dienst. Super hoge kosten en daardoor slechtere resultaten. Wat je wil beleggen kan je het beste zelf beleggen in VWRL of NORTHEN TRUST fondsen. Hoe en wat kan je heel veel over googlen.
  donderdag 12 november 2020 @ 18:32:32 #28
63722 z80
I fink you freaky
pi_196208807
quote:
0s.gif Op donderdag 12 november 2020 17:42 schreef naam456 het volgende:
Vermijd robeco one of andere "beheerd beleggen" dienst. Super hoge kosten en daardoor slechtere resultaten. Wat je wil beleggen kan je het beste zelf beleggen in VWRL of NORTHEN TRUST fondsen. Hoe en wat kan je heel veel over googlen.
Jij raad dus aan geblinddoekt in het diepen te springen.
Zoals de ts ben ik ook als starter aan het rondkijken. Waarbij beheerd beleggen zeker een optie is om te leren wat er kan, hoe alles heet en wat de risico's zijn. Zelf beleggen? Bij wie, wat kost het daadwerkelijk en wat levert het op. Het is allemaal vrij schimmig en niemand laat duidelijk zien wat het totaal kost en wat daar in zit.
Go away or i will replace you withe a very small shell script.
Der Gesunde weiß nicht, wie reich er ist.
If you torture the data long enough, it will confess to anything.
pi_196209499
quote:
0s.gif Op donderdag 12 november 2020 18:32 schreef z80 het volgende:

[..]

Jij raad dus aan geblinddoekt in het diepen te springen.
Zoals de ts ben ik ook als starter aan het rondkijken. Waarbij beheerd beleggen zeker een optie is om te leren wat er kan, hoe alles heet en wat de risico's zijn. Zelf beleggen? Bij wie, wat kost het daadwerkelijk en wat levert het op. Het is allemaal vrij schimmig en niemand laat duidelijk zien wat het totaal kost en wat daar in zit.
Zelf beleggen is veel minder schimmig dan de tesla van zo’n fondsmanager financieren :') wat bet oplevert weet je natuurlijk nooit, dan moet je t bills kopen.
Play hard, go pro.
pi_196210124
quote:
0s.gif Op donderdag 12 november 2020 18:32 schreef z80 het volgende:

[..]

Jij raad dus aan geblinddoekt in het diepen te springen.
Zoals de ts ben ik ook als starter aan het rondkijken. Waarbij beheerd beleggen zeker een optie is om te leren wat er kan, hoe alles heet en wat de risico's zijn. Zelf beleggen? Bij wie, wat kost het daadwerkelijk en wat levert het op. Het is allemaal vrij schimmig en niemand laat duidelijk zien wat het totaal kost en wat daar in zit.
Wat vind je precies schimmig aan zelf beleggen. Misschien kunnen wij dat ophelderen
pi_196217849
quote:
0s.gif Op donderdag 12 november 2020 18:32 schreef z80 het volgende:

[..]

Jij raad dus aan geblinddoekt in het diepen te springen.
Zoals de ts ben ik ook als starter aan het rondkijken. Waarbij beheerd beleggen zeker een optie is om te leren wat er kan, hoe alles heet en wat de risico's zijn. Zelf beleggen? Bij wie, wat kost het daadwerkelijk en wat levert het op. Het is allemaal vrij schimmig en niemand laat duidelijk zien wat het totaal kost en wat daar in zit.
Het advies om niet via een beheerd fonds te beleggen wat kostbaar is, betekent niet per definitie dat je blind zonder enige kennis zelf maar moet gaan aanmodderen.

Zelf beleggen kan prima bij de bekende brokers, je moet je wel een beetje verdiepen in wat je wilt en waarom. Zelf beleg in in Trackers. Met 1 tracker koop je een deel van een breed gespreide aandelenportefeuille en spreid je dus je winst én verlies.

Onafhankelijk onderzoek heeft uitgewezen dat beleggen in een breed gespreide tracker béter presteert dan de gemiddelde fondsmanager. Sterker: er zijn maar weinig fondsmanagers die de benchmark verslaan.

De trackers presteren over het algemeen net zo goed als de benchmark minus de fondskosten voor afwikkeling van dividenden etc (maar die kosten zou je ook hebben als je al die aandelen zelf had gekocht).

Trackers volgen diverse soorten indexen of industrieën, zo heb je Tech trackers, of tracker die een AEX index volgen. Ik beleg zelf in een breed gespreide tracker die een groot deel van de belangrijkste aandelen in de wereld volgt (VWRL). Lees maar eens meer over trackers.

Trackers hebben fondskosten, die van VWRL zijn 0,22%. Beheerd beleggen kost daarnaast nog geld voor de bank of instelling die dit voor jou doet.

[ Bericht 2% gewijzigd door Kletsmajoortje op 13-11-2020 09:32:35 (aanvulling) ]
pi_196404524
quote:
1s.gif Op woensdag 28 oktober 2020 13:17 schreef Heph844 het volgende:
Belangrijkste is om zoveel mogelijk te spreiden en om de kosten laag te houden (want die vreten rendement). Als je gewoon heel simpel aandelen wil kopen en ze over een jaar of tien weer wil verkopen, zou ik een ETF kopen met een groot aantal wereldwijde aandelen.

Veelgebruikte ETF's zijn de VWRL World en de NT World. Die koop je bij een broker. Ik zit daarvoor zelf bij Meesman, maar die is qua kosten inmiddels ingehaald door de grootbanken. Goedkoopste is Degiro, maar daar moet je meer zelf doen en ik vertrouw het bedrijf persoonlijk niet.
Daar heb je toch van die fondsen voor?
pi_196418417
Luister de eerste 10 afleveringen van “jong beleggen de podcast” en je bent klaar om te gaan. Beleg zelf via m’n bank met een “zelf beleggen basis”-rekening.

Zit in 3 etf’s, leg elke maand in en als we in een crisis komen leg ik wat extra in. Wist tot twee maanden terug niet eens wat een etf was, maar die podcast is erg toegankelijk!
i'm black, i'm white, i'm a facking zebra
pi_196418465
Oke ik zal nog even hier reageren, wat ik heb gedaan is beginnen te beleggen via Semmie.
Semmie is enorm laagdrempelig, gewoon geld storten en zij beleggen het voor je.

Op basis van een risicoprofiel wat je zelf kan kiezen, wordt er of meer in aandelen belegt of meer in Obligaties.

Vanwege de lange looptijd waar ik voor wil gaan heb ik gekozen voor een portefeuille met wat meer risico.

Intussen ga ik mezelf meer inlezen in beleggen (thnx voor de podcast tip) en mogelijk ga ik op een later moment overstappen van Broker. Semmie is namelijk wel relatief duur.

Maar ik wilde snel starten dus vandaar deze keuze, nu meer inlezen en dan later wellicht overstappen. Momenteel is het ook leuk zaken doen, rendementen stijgen de pan uit nu eerst het de goede kant opging met het vaccin en toen biden president werd. Nu afwachten wat het besluit rondom de brexit doet met de koersen, haha
pi_196418475
quote:
0s.gif Op donderdag 26 november 2020 09:24 schreef el-blanchito het volgende:
Luister de eerste 10 afleveringen van “jong beleggen de podcast” en je bent klaar om te gaan. Beleg zelf via m’n bank met een “zelf beleggen basis”-rekening.

Zit in 3 etf’s, leg elke maand in en als we in een crisis komen leg ik wat extra in. Wist tot twee maanden terug niet eens wat een etf was, maar die podcast is erg toegankelijk!
Wordt daar ook uitgelegd hoe je kan balanceren? Dan koop je namelijk per definitie bij lage koersen en verkoop je bij hoge koersen.
Reason is not automatic, those who deny it cannot be conquered by it, Ayn Rand
Discuseren met domme mensen verlies ik omdat ik niet genoeg ervaring heb met dom lullen.
pi_196418531
quote:
0s.gif Op donderdag 26 november 2020 09:29 schreef sjorsie1982 het volgende:

[..]

Wordt daar ook uitgelegd hoe je kan balanceren? Dan koop je namelijk per definitie bij lage koersen en verkoop je bij hoge koersen.
Ze leggen voor zover ik kan beoordelen echt heel veel uit.
i'm black, i'm white, i'm a facking zebra
  vrijdag 29 oktober 2021 @ 20:47:07 #37
75556 erkel
back from Dagestan
pi_201947715
Wat vreemd eigenlijk dat dit topic is doodgebloed. Als ik de media en berichten mag geloven beleggen er nu meer mensen dan ooit tevoren en zou je zeggen dat er ook meer over gepraat wordt onderling.

Ik ben net begonnen met beleggen anderhalve maand geleden - rustig elke maand wat inleggen - en kijk elke dag toch even in DeGiro app :D

Zit nu voor 90% in VWRL ETF en heb één los aandeel, AMG.

Edit - Hm. Dacht dat dit een reeks was
Weisst
pi_201949437
Ik beleg bij

NORTHERN TRUST EMERGING MARKETS ESG

NORTHERN TRUST WORLD ESG EQ INDEX

NORTHERN TRUST WRD SMCPESGLWCBIDXFG

Via mijn financieel adviseur ...is dat verstandig? Kan het iig zonder kosten weer afhalen en ook geen kosten om aandelen te kopen(dat stukje geef je dan wel uit handen) etc..rekening openen koste wel 200,-
Looptijd 15 jaar.

Verder doe ik zelf nog wat via DeGiro..Shell voornamelijk en een paar ETF's...
En dan nog voor de gein wat bit en altcoins...

Toch zo al met al 10% rendement al...in nog geen jaar tijd ...
Gewoon lekker laten staan en af en toe wat extra storten op dat fondsenplatform, en wat shell kopen..die crypto laat ik nu even voor wat het is..toevallig stond er nog wat in mijn wallet vorig weekend shiba van gekocht,
Ik zwaai naar dieren.
pi_201950223
quote:
0s.gif Op donderdag 12 november 2020 17:42 schreef naam456 het volgende:
Vermijd robeco one of andere "beheerd beleggen" dienst. Super hoge kosten en daardoor slechtere resultaten. Wat je wil beleggen kan je het beste zelf beleggen in VWRL of NORTHEN TRUST fondsen. Hoe en wat kan je heel veel over googlen.
NT is altijd een goede keus.
Ipv VWRL kies ik voor VCWE, zelfde inhoud maar dividend niet in geld maar in het fonds. Hoef je er niet zelf aan te denken :)
  zaterdag 30 oktober 2021 @ 00:28:52 #40
377797 Missblackhairhighheels
Intelligent en gehaat.
pi_201950761
ETF's zijn m.b.t. het risicopercentage het meest veilig vanwege de brede spreiding. Het is ook raadzaam om een beleggingsplan voor jezelf op te stellen. Ik zou niet zomaar in het diepe springen met aandelen zonder je erin te hebben verdiept, het is altijd raadzaam je erin te verdiepen want ook dan kun je prima winst boeken met aandelen zonder dit over te laten op een derde. :)
FOK! is een primaire levensbehoefte. FOK! bevredigt mijn ziel.
pi_201952723
quote:
0s.gif Op zaterdag 30 oktober 2021 00:28 schreef Missblackhairhighheels het volgende:
ETF's zijn m.b.t. het risicopercentage het meest veilig vanwege de brede spreiding. Het is ook raadzaam om een beleggingsplan voor jezelf op te stellen. Ik zou niet zomaar in het diepe springen met aandelen zonder je erin te hebben verdiept, het is altijd raadzaam je erin te verdiepen want ook dan kun je prima winst boeken met aandelen zonder dit over te laten op een derde. :)
zeker dit kost alleen heel veel tijd en je moet er maar zin in hebben om honderden pagina's te lezen van 1 enkel bedrijf en als je dan moet spreiden dan ben je nog wel even bezig.
Reason is not automatic, those who deny it cannot be conquered by it, Ayn Rand
Discuseren met domme mensen verlies ik omdat ik niet genoeg ervaring heb met dom lullen.
pi_201971642
quote:
0s.gif Op zaterdag 30 oktober 2021 10:05 schreef sjorsie1982 het volgende:

[..]
zeker dit kost alleen heel veel tijd en je moet er maar zin in hebben om honderden pagina's te lezen van 1 enkel bedrijf en als je dan moet spreiden dan ben je nog wel even bezig.
Daarom maar laten doen...kost wat meer..maja tijd is ook geld ..kijk ik liever film of motorrijden
Ik zwaai naar dieren.
pi_201974492
Als broker zou ik BUX zero aanraden. Veruit de goedkoopste maar het aanbod is zeer beperkt. Degiro heeft ook een lijst met trackers waar je geen commissie voor betaald.

Laatst las ik ergens dat het historisch jaarlijks rendement van de S&P500 sinds 1957 iets van 6,83% is gecorrigeerd voor inflatie. Toen ik dat las vroeg ik me af waarom er überhaupt nog spaarrekeningen bestaan :?
Beleggen is zeker aan te raden.
Edensnator over 'n out
pi_201974501
gewoon je geld neutraal actief laten beleggen bij de bank!!
tot nu toe super positief.
pi_201974578
quote:
0s.gif Op zondag 31 oktober 2021 18:36 schreef Edensnator het volgende:
Als broker zou ik BUX zero aanraden. Veruit de goedkoopste maar het aanbod is zeer beperkt. Degiro heeft ook een lijst met trackers waar je geen commissie voor betaald.

Laatst las ik ergens dat het historisch jaarlijks rendement van de S&P500 sinds 1957 iets van 6,83% is gecorrigeerd voor inflatie. Toen ik dat las vroeg ik me af waarom er überhaupt nog spaarrekeningen bestaan :?
Beleggen is zeker aan te raden.
omdat dit gemiddeldes zijn en het werkelijke rendement afhangt wanneer je instapt en uitstapt. De afgelopen 2 jaar zijn ongekende rendementen en is 20% echt niks meer. 30-50% rendement zijn normaal en met 2 vingers in de neus te halen. Zelfs vorig jaar was 20% haalbaar zonder verstand van zaken. Daarvoor was het rond de paar % en dan mocht je al spreken van een zegen.
Zelfs defensieve fondsen zitten boven de 5% of boven de 10%.
Ik ben benieuwd hoe lang dit duurt, want heel lang kan het niet duren.
Reason is not automatic, those who deny it cannot be conquered by it, Ayn Rand
Discuseren met domme mensen verlies ik omdat ik niet genoeg ervaring heb met dom lullen.
pi_201974616
quote:
0s.gif Op zondag 31 oktober 2021 18:36 schreef Edensnator het volgende:
Als broker zou ik BUX zero aanraden. Veruit de goedkoopste maar het aanbod is zeer beperkt. Degiro heeft ook een lijst met trackers waar je geen commissie voor betaald.

Laatst las ik ergens dat het historisch jaarlijks rendement van de S&P500 sinds 1957 iets van 6,83% is gecorrigeerd voor inflatie. Toen ik dat las vroeg ik me af waarom er überhaupt nog spaarrekeningen bestaan :?
Beleggen is zeker aan te raden.
BUX heeft toch alleen CFD's (derivaten)?

Dat zou ik niet aanraden.
pi_201974636
quote:
0s.gif Op zondag 31 oktober 2021 18:47 schreef TheFreshPrince het volgende:

[..]
BUX heeft toch alleen CFD's (derivaten)?

Dat zou ik niet aanraden.
er zijn meer verliezers dan winnaars met CFD, echter als je bij de winnaars hoort dan ben je wel binnen.
Zelf doe ik het niet, ik beleg alleen passief met herbalanceren in etf's en fondsen.
Reason is not automatic, those who deny it cannot be conquered by it, Ayn Rand
Discuseren met domme mensen verlies ik omdat ik niet genoeg ervaring heb met dom lullen.
pi_201974697
quote:
0s.gif Op zondag 31 oktober 2021 18:47 schreef TheFreshPrince het volgende:

[..]
BUX heeft toch alleen CFD's (derivaten)?

Dat zou ik niet aanraden.
Volgens mij is dat een gewone broker. Weet het eigenlijk wel zeker. Die gebruik ik naast Degiro.
Edensnator over 'n out
pi_201974717
quote:
0s.gif Op zondag 31 oktober 2021 18:53 schreef Edensnator het volgende:

[..]
Volgens mij is dat een gewone broker. Weet het eigenlijk wel zeker. Die gebruik ik naast Degiro.
Wel handig om te weten waar je in handelt...

Zover ik kan vinden hebben ze geen echte aandelen of ETF's, alleen CFD's / derivaten.

quote:
IS HET HANDELEN BIJ BUX GOKKEN?
Wat biedt Bux nu eigenlijk precies aan? Bieden ze de mogelijkheid om aandeelhouder te worden van een bedrijf? Of is het iets anders, wat deze CFD-aanbieder beschikbaar heeft voor de traders?

Om met de deur in huis te vallen, Bux is gemaakt voor handelaren en niet voor beleggers. Je moet geen lange termijn portefeuille aanhouden bij Bux, puur om het feit dat het risico hiervoor te groot is.

Je bent namelijk als je een aandeel bij Bux aanschaft geen eigenaar geworden van het bedrijf. Je hebt namelijk een derivaat gekocht waarbij je uiteindelijk het verschil krijgt uitgekeerd tussen aankoop en verkoop. Hierbij worden ook nog transactiekosten gerekend bij elke transactie en mogelijk ook financieringskosten mocht je met een hefboom hebben gehandeld.

Je handelt bij Bux dus vooral om een korte termijn winst te maken, wat meer dan prima is voor een trader! Maar je wilt niet het risico lopen dat Bux failliet gaat (wat uiteraard mogelijk is als de kosten hoger zijn dan de opbrengsten) en je met een portefeuille vol aandelenderivaten zit die op dat moment waardeloos zullen zijn. Dus houdt je posities niet te lang aan is ons advies.

Korte termijn transacties zijn dus de enige verstandige mogelijkheid als je wilt handelen bij Bux of welke andere CFD-aanbieder dan ook. Maar korte termijn transacties zijn voor de particuliere belegger super lastig is gebleken. Wanneer moet je kopen? Wanneer moet je verkopen? Dit is bijna niet te voorspellen en is dus misschien wel te vergelijken met het roulette balletje. Kopen of verkopen? Rood of zwart? Beide kansen zijn 50/50 (even de groene 0 van roulette buiten beschouwing gelaten).
pi_201974731
quote:
0s.gif Op zondag 31 oktober 2021 18:57 schreef TheFreshPrince het volgende:

[..]
Wel handig om te weten waar je in handelt...

Zover ik kan vinden hebben ze geen echte aandelen of ETF's, alleen CFD's.
Waar haal je die info vandaan?
Edensnator over 'n out
pi_201974748
quote:
BUX zero is een gewone broker. Geen CFD's
Edensnator over 'n out
pi_201974791
quote:
0s.gif Op zondag 31 oktober 2021 19:00 schreef Edensnator het volgende:

[..]
BUX zero is een gewone broker. Geen CFD's
Ach, blijkbaar weer wat nieuws. Ik kende ze alleen van de CFD's.
Ik vraag me af of het zakelijk slim voor ze is om "BUX" in de merknaam te houden want als ik dat hoor ga ik gelijk een blokje om...
pi_201979417
Ik trade al jaren met cfd bij IG.
Ook heb een rekening bij Bux-x
Voordeel van bux is als je niet met een hefboom werkt heb je verder geen kosten, dus kan je jaren een positie vasthouden.
Zo zag ik Shell op 27 euro voor de pandemie en viel beneden de 10 euro in 2020 en dacht laat ik nu maar wat kopen, nu 110% gestegen.
BUX had een duitse broker Ayondo gevestigd in Londen overgenomen,
Nu door Brexit moesten ze verhuizen van Engeland naar EU land.
Waar ik niet echt blij mee ben is dat ze nu op Cyprus zitten.
Ik was heel blij met BUX maar ben niet meer van plan om 50000 euro te storten wat ik wel van plan was.
10000 vind ik genoeg.
Ik had namelijk ook nogal wat zilver, goud en platina posities die ik heel lang wilde vasthouden zonder kosten, voor het geval in komende jaren het financieel stelsel begint te wankelen.
Maar nu ze de garantie regeling van 20000 euro van Cyprus hebben,
Is mijn liefde flink bekoeld om op die manier een financiële aardbeving te overleven bij hun.
pi_201980551
quote:
0s.gif Op maandag 1 november 2021 02:37 schreef Martinb1961 het volgende:
Ik trade al jaren met cfd bij IG.
Ook heb een rekening bij Bux-x
Voordeel van bux is als je niet met een hefboom werkt heb je verder geen kosten, dus kan je jaren een positie vasthouden.
Zo zag ik Shell op 27 euro voor de pandemie en viel beneden de 10 euro in 2020 en dacht laat ik nu maar wat kopen, nu 110% gestegen.
BUX had een duitse broker Ayondo gevestigd in Londen overgenomen,
Nu door Brexit moesten ze verhuizen van Engeland naar EU land.
Waar ik niet echt blij mee ben is dat ze nu op Cyprus zitten.
Ik was heel blij met BUX maar ben niet meer van plan om 50000 euro te storten wat ik wel van plan was.
10000 vind ik genoeg.
Ik had namelijk ook nogal wat zilver, goud en platina posities die ik heel lang wilde vasthouden zonder kosten, voor het geval in komende jaren het financieel stelsel begint te wankelen.
Maar nu ze de garantie regeling van 20000 euro van Cyprus hebben,
Is mijn liefde flink bekoeld om op die manier een financiële aardbeving te overleven bij hun.
Bux en cyprus zijn voor mij 2 zeer grote rode vlaggen waar ik niet omheen kan.
Dus ik zou ze links laten liggen...
Er is een reden waarom ze cyprus kozen en dat is niet omdat ze dit goed vonden voor hun klanten.
Reason is not automatic, those who deny it cannot be conquered by it, Ayn Rand
Discuseren met domme mensen verlies ik omdat ik niet genoeg ervaring heb met dom lullen.
  maandag 1 november 2021 @ 09:20:07 #56
47047 Herkauwer
een dag niet gehuppeld .......
pi_201980856
Je kan ook kiezen voor een beleggingsrekening. Ik heb zelf nu een jaar dit gedaan en heb iets meer dan 10% rendement gehaald. Ik zit bij een Nederlandse bank (ASN) en heb geld ingelegd op 3 fondsen. 60% op neutraal, en 20% op offensief en zeer offensief.

Ik ben er tevreden over en heb afgelopen maand meer spaargeld ingezet.
Zonnepanelen 28 * 290 = 8120 Wp - W - 11° hellingshoek
pi_201981200
quote:
0s.gif Op maandag 1 november 2021 09:20 schreef Herkauwer het volgende:
Je kan ook kiezen voor een beleggingsrekening. Ik heb zelf nu een jaar dit gedaan en heb iets meer dan 10% rendement gehaald. Ik zit bij een Nederlandse bank (ASN) en heb geld ingelegd op 3 fondsen. 60% op neutraal, en 20% op offensief en zeer offensief.

Ik ben er tevreden over en heb afgelopen maand meer spaargeld ingezet.
10%? Afgelopen jaar (dus sinds afgelopen november)? Dan is dat gezien extreem karig vergeleken met een potje ETFs. Als je bijv alleen in de MSCI World had ingezet zat je nu rond de 30%.
Als je bedoelt vanaf januari, dan zou je eerder ronde 20% zijn, maar dan nog ruim boven jouw 10%.
2017: RGN BKK FCO LHR NRT LHR TLL LHR MIA BOG MIA JFK LHR LHR
2018: BCN SOF MLA IST ZAG DBV SPU ZAG SOF BOJ IST CGK JOG LOP DPS LBJ DPS SIN IST KBP BKK LPQ UTH KBP
2019: BCN LCY AGP SBZ KBP LPP SVL DOH JNB CPT DOH TFS
2020: ALC BIO LCY
  maandag 1 november 2021 @ 09:59:54 #58
47047 Herkauwer
een dag niet gehuppeld .......
pi_201981271
quote:
0s.gif Op maandag 1 november 2021 09:53 schreef miro86 het volgende:

[..]
10%? Afgelopen jaar (dus sinds afgelopen november)? Dan is dat gezien extreem karig vergeleken met een potje ETFs. Als je bijv alleen in de MSCI World had ingezet zat je nu rond de 30%.
Als je bedoelt vanaf januari, dan zou je eerder ronde 20% zijn, maar dan nog ruim boven jouw 10%.
Correct, het kan altijd meer. Ik heb ook bepaalde keuzes gemaakt waarom ik hiervoor heb gekozen en dat heeft ook te maken met waarin wordt geïnvesteerd.
Zonnepanelen 28 * 290 = 8120 Wp - W - 11° hellingshoek
pi_201994959
Misschien is het wel leuk als ik hier even een update plaats.

Naar aanleiding van el-blanchito ben ik de podcast gaan luisteren van jong beleggen, en heb ik bijna gelijkertijd een Degiro account geopend.

Ik ben wat gaan experimenteren met losse aandelen, en ETF's.

Maandelijks ben ik gaan inleggen en heb inmiddels een portefeuille van bijna 15k.
Dit met een inleg van 12k.

Mijn Rendement zit zo rond de 23%, al was het afgelopen jaar natuurlijk ook wel erg makkelijk scoren.
All time high heb ik nog een stuk hoger gezeten, maar de laatste daling van ASML heeft me wel wat zeer gedaan.

Aan de andere kant, lekker zo doorgaan en elke maand wat bijleggen, dan wordt het ooit nog wel wat.
pi_201995324
Als er de afgelopen tijd zo veel rendement is gehaald, is het dan wel verstandig om nu in te stappen?
Het leven is geen krentenbol...
Volg de pijlen.
I am the Lizard King. I can do anything.
pi_201996177
quote:
0s.gif Op dinsdag 2 november 2021 10:15 schreef Hallojo het volgende:
Als er de afgelopen tijd zo veel rendement is gehaald, is het dan wel verstandig om nu in te stappen?
Ligt eraan wat je beleggingshorizon is.

Als je voor een paar jaar wil gaan beleggen en daarna het geld weer nodig hebt dan lijkt het me wat onzeker.

Als je voor 10 jaar of langer belegt kan je prima nu instappen..

"Time in the market" vs "timing the market".
  dinsdag 2 november 2021 @ 12:36:51 #62
208890 June.
Seriously?
pi_201996893
quote:
0s.gif Op donderdag 12 november 2020 18:32 schreef z80 het volgende:

[..]
Jij raad dus aan geblinddoekt in het diepen te springen.
Zoals de ts ben ik ook als starter aan het rondkijken. Waarbij beheerd beleggen zeker een optie is om te leren wat er kan, hoe alles heet en wat de risico's zijn. Zelf beleggen? Bij wie, wat kost het daadwerkelijk en wat levert het op. Het is allemaal vrij schimmig en niemand laat duidelijk zien wat het totaal kost en wat daar in zit.
Naja, over algemeen ben je veel duurder uit als mensen voor je beleggen. Helemaal op langere termijn als je meer vermogen op bouwt. Daarnaast kun je niet zoveel mis doen als je zelf belegt in een groot wereldwijd fonds of ETF. Daar heb je niet zoveel kennis voor nodig.
Shine bright like a diamond.
pi_201997137
quote:
0s.gif Op dinsdag 2 november 2021 10:15 schreef Hallojo het volgende:
Als er de afgelopen tijd zo veel rendement is gehaald, is het dan wel verstandig om nu in te stappen?
Geen idee, dat hangt af wat je wilt.
Reason is not automatic, those who deny it cannot be conquered by it, Ayn Rand
Discuseren met domme mensen verlies ik omdat ik niet genoeg ervaring heb met dom lullen.
pi_202016163
Maandelijks inleggen in een fonds of tracker (ETF) . Ik doe dit nu al een jaar of 30. Gewoon bij ING een beleggingsrekening openen en ETF aankopen. Ik doe dit in een paar fondsen zoals de S&P 500 . Heel breed EFT dat op en neer beweegt met de aandelen markt. Steeds een maandelijks bedrag overmaken en verder niets doen. Alleen af en toe kijken naar je rendement. Ik ben gestart in 1990 heb een paar keer flinke dips meegemaakt . Zoals in het jaar 2000 (-15% op mijn totale inleg ) en in 2008 (ik dacht iets van -10% op mijn inleg) , en in 2020 (Corona, -15% dacht ik). De koers veert daarna altijd weer op. Laat je niet gek maken. Niemand kan de beurs voorspellen. Gemiddelde rendement over 30 jaar is nu 9% over mijn totale inleg. Jaarlijks groeit eea aan door dividenden ook. Geen spaarrekening die hieraan kan tippen. Je moet alleen geld inleggen dat je langdurig kan missen. Zodat je bij een dip niet noodgedwongen toch je geld moet vrijspelen.
  woensdag 3 november 2021 @ 16:46:29 #65
159092 Tyr80
Nani ka hoka ni?
pi_202016181
1 aandeel kiezen waar je toekomst in ziet en daar iedere Euro die je hebt vol in yolo’en.

Dat mietige gespreid met etfjes altijd :r
"We aren't people, we are text." - Japanman Sakyusan -
pi_202016300
quote:
84s.gif Op woensdag 3 november 2021 16:46 schreef Tyr80 het volgende:
1 aandeel kiezen waar je toekomst in ziet en daar iedere Euro die je hebt vol in yolo’en.

Dat mietige gespreid met etfjes altijd
Ik doe ook mee aan de staatsloterij , daar zie ook toekomst in . Helaas nog nix gewonnen, maar ik blijf vertrouwen houden in de toekomst!
pi_202151281
Ik ben mij ook aan het verdiepen in etfs en denk dat ik bij meesman wil gaan beleggen.

Heb een redelijk groot bedrag staan wat ik niet nodig heb de komende jaren en wil dat als eerste inleg erin stoppen en dan maandelijks nog 250 euro ofzo. Horizon 20 jaar.

Iemand tips/tools?
pi_202158186
Waaro
quote:
0s.gif Op vrijdag 12 november 2021 22:34 schreef DaRealDeal het volgende:
Ik ben mij ook aan het verdiepen in etfs en denk dat ik bij meesman wil gaan beleggen.

Heb een redelijk groot bedrag staan wat ik niet nodig heb de komende jaren en wil dat als eerste inleg erin stoppen en dan maandelijks nog 250 euro ofzo. Horizon 20 jaar.

Iemand tips/tools?
Waarom Meersman en niet gewoon via de giro.

De beste tip die ik hier ooit kreeg was de eerste 10 afleveringen luisteren van jong beleggen de podcast. Zeker als je etfs doet dan zou ik het gewoon zelf doen bij DEGIRO.

Ook dat ene grote bedrag niet in 1 keer inzetten maar gewoon opsplitsen. Stel het is 10k dan zou ik elke maand bijvoorbeeld 750 inleggen. Als je dan nu begint kun je dat 20 maanden volhouden (500 inleg van je 10k begin saldo plus elke maand 250 bij leggen) na die 20 maanden kun je dan eventueel teruggaan naar die 250 per maand.

Je loopt dan niet het risico die 10k nu ineens in te zetten op een piek in de markt. Maar ook deze mooi gespreid in te zetten.

Ik zelf doe in etf’s de s&p 500, een China etf en msci Europe. Dan ben ik redelijk mooi verspreid over alle continenten.

De ene maand koop ik voor 500,- de ene dan de andere. Zodat ze allemaal gelijk opgaan. (Al Moët ik zeggen dat pas sinds kort met China ben begonnen, voorheen enkel s&p en europa)
pi_202188346
Hey ik heb een zooitje Shell A aandelen...nu gaat Shell weg uit Nederland..wat gebeurt daar nu mee dan?

"Dat laatste is meteen de hoofdreden die Shell opvoert voor het plan. Op dit moment zijn er twee soorten aandelen Shell: A-klasse, met een notering aan de Amsterdamse AEX, en B-klasse. Die laatste worden verhandeld via de Londense FTSE-index"

Wordt dat automatisch B klasse?
Ik zwaai naar dieren.
pi_202190595
Ik zou ook een stukje crypto doen als je voor lange termijn wilt, uiteraard gezond en niet je hele kapitaal, maar gewoon 10 procent in BTC of ETH. Daarnaast is aflossen op je huis nooit een verkeerde investering.
🕰️₿🕰️₿🕰️₿🕰️₿🕰️₿🕰️ TikTok next Block
pi_202191859
quote:
0s.gif Op maandag 15 november 2021 17:59 schreef raptorix het volgende:
Daarnaast is aflossen op je huis nooit een verkeerde investering.
Met dat lage rendement, weet je dat zeker?
Reason is not automatic, those who deny it cannot be conquered by it, Ayn Rand
Discuseren met domme mensen verlies ik omdat ik niet genoeg ervaring heb met dom lullen.
pi_202196858
quote:
0s.gif Op maandag 15 november 2021 19:32 schreef sjorsie1982 het volgende:

[..]
Met dat lage rendement, weet je dat zeker?
Als je huis 0 euro waard is kun je er altijd nog in wonen ;)
🕰️₿🕰️₿🕰️₿🕰️₿🕰️₿🕰️ TikTok next Block
pi_202197499
quote:
0s.gif Op dinsdag 16 november 2021 03:35 schreef raptorix het volgende:

[..]
Als je huis 0 euro waard is kun je er altijd nog in wonen ;)
Ook als de waarde negatief is...
Reason is not automatic, those who deny it cannot be conquered by it, Ayn Rand
Discuseren met domme mensen verlies ik omdat ik niet genoeg ervaring heb met dom lullen.
pi_202201308
quote:
0s.gif Op dinsdag 16 november 2021 03:35 schreef raptorix het volgende:

[..]
Als je huis 0 euro waard is kun je er altijd nog in wonen ;)
Houd dat geld liever op de bank voor leuke dingen..dan aflossen op hypotheek..nu net even gekeken..rente is 1.76
stel ik zou nu 10k aflossen..bespaar ik per maand 14.67 bruto ...sja,,,

Dan liever 20 maand 500 extra beleggen waar ik 7/10% over krijg..
Ik zwaai naar dieren.
pi_202230840
Ik ben ook sinds kort wat aan het spreiden en beleg ook wat via estateguru. Ik vind de beurs nu overgewaardeerd en zoek wat andere investeringsmogelijkheden.
Via estateguru beleg je in panden in voornamelijk (oost)Europese landen, rendement ligt gemiddeld iets boven de 10% en het lijkt best ok. Je hebt eerste recht op onderpand (daar kun je op filteren) en meestal is de aanvrager ook nog hoofdelijk aansprakelijk.
Heeft iemand anders ook ervaring met Estateguru?
En als iemand interesse heeft mag die ook van mijn referral gebruik maken, volgens mij krijgen we dan beide 0,5% bonus op elkaars inleg.

Tot zover topickaap 😄
pi_202230999
quote:
0s.gif Op dinsdag 16 november 2021 13:40 schreef Geerd het volgende:

[..]
Houd dat geld liever op de bank voor leuke dingen..dan aflossen op hypotheek..nu net even gekeken..rente is 1.76
stel ik zou nu 10k aflossen..bespaar ik per maand 14.67 bruto ...sja,,,

Dan liever 20 maand 500 extra beleggen waar ik 7/10% over krijg..
Klopt huis aflossen geeft echt een bedroevend rendement en is eigenlijk geld weggooien.
Reason is not automatic, those who deny it cannot be conquered by it, Ayn Rand
Discuseren met domme mensen verlies ik omdat ik niet genoeg ervaring heb met dom lullen.
pi_202232168
Da
quote:
0s.gif Op donderdag 18 november 2021 14:56 schreef sjorsie1982 het volgende:

[..]
Klopt huis aflossen geeft echt een bedroevend rendement en is eigenlijk geld weggooien.
Dat is per situatie verschillend. Niet iedereen heeft pasgeleden een huis gekocht of een hypotheek overgesloten naar dat percentage. Er zijn genoeg mensen die in 2011 een huis hebben gekocht met een hypotheekrente van 4.5%. Het huis is ondertussen 3x zoveel waard geworden maar de rente blijft hoog.

Ook had iemand het erover dat je niet voor gratis ETF's moet gaan uit de kernselectie van DeGiro. Hier ben ik het niet mee eens want je kan in 1x 10 ETF aandelen kopen en geen transactiekosten betalen. Het gaat erom dat het maar 1x per maand gratis is. Ik zelf koop voor ongeveer 500-600 euro aan ETF's 1x per maand zonder transactiekosten. Daarbij probeer ik zoveel mogelijk te spreiden.
pi_202232250
quote:
0s.gif Op donderdag 18 november 2021 16:11 schreef Noisiv het volgende:
Da
[..]
Dat is per situatie verschillend. Niet iedereen heeft pasgeleden een huis gekocht of een hypotheek overgesloten naar dat percentage. Er zijn genoeg mensen die in 2011 een huis hebben gekocht met een hypotheekrente van 4.5%. Het huis is ondertussen 3x zoveel waard geworden maar de rente blijft hoog.

Ook had iemand het erover dat je niet voor gratis ETF's moet gaan uit de kernselectie van DeGiro. Hier ben ik het niet mee eens want je kan in 1x 10 ETF aandelen kopen en geen transactiekosten betalen. Het gaat erom dat het maar 1x per maand gratis is. Ik zelf koop voor ongeveer 500-600 euro aan ETF's 1x per maand zonder transactiekosten. Daarbij probeer ik zoveel mogelijk te spreiden.
Sja ik heb ook toen een huis gekocht met 4.6% alleen toen voor 10 jaar gekozen ipv 20/30 jaar...

Mocht je dat wel hebben gedaan dan ben je met een overstapboete d3nk ik alsnog goedkoper uit...
Ik zwaai naar dieren.
pi_202232884
quote:
1s.gif Op donderdag 18 november 2021 16:16 schreef Geerd het volgende:

[..]
Sja ik heb ook toen een huis gekocht met 4.6% alleen toen voor 10 jaar gekozen ipv 20/30 jaar...

Mocht je dat wel hebben gedaan dan ben je met een overstapboete d3nk ik alsnog goedkoper uit...
Vaak loont het inderdaad wel om over te stappen. Maar ook dat is afhankelijk van de situatie. Als je het plan hebt om toch nog een keer te verhuizen en niet nog 15 jaar in je huidige huis te blijven wonen is het mogelijk niet voordeliger. Als je een huis verkoopt dat hoef je namelijk geen boete te betalen. Dus het is wel iets om heel goed over na te denken.

Sowieso is het beter om geld wat op de bank staat en waar je ook nog een vrh over betaald omdat het meer dan een bepaald bedrag is in de aflossing te steken. Dat scheelt belasting betalen en de rentepercentages voor aflossen zijn vrijwel altijd hoger dan wat de bank aan rente betaald.
pi_202274274
Fijn dat je wat aan de tip hebt gehad!
i'm black, i'm white, i'm a facking zebra
  zondag 21 november 2021 @ 11:49:35 #81
75556 erkel
back from Dagestan
pi_202275549
quote:
0s.gif Op dinsdag 2 november 2021 10:15 schreef Hallojo het volgende:
Als er de afgelopen tijd zo veel rendement is gehaald, is het dan wel verstandig om nu in te stappen?
Een bekende uitspraak in de beleggerswereld is: Het beste moment om in te stappen was gisteren en het één na beste moment is vandaag. En verder valt de beurs niet te timen. Sommigen zeggen dat de aandelen duur zijn momenteel, maar het zou zomaar kunnen dat het nog een jaar blijft doorstijgen. Nobody knows
Weisst
  zondag 21 november 2021 @ 12:16:30 #82
75556 erkel
back from Dagestan
pi_202275849
quote:
0s.gif Op maandag 15 november 2021 15:16 schreef Geerd het volgende:
Hey ik heb een zooitje Shell A aandelen...nu gaat Shell weg uit Nederland..wat gebeurt daar nu mee dan?

"Dat laatste is meteen de hoofdreden die Shell opvoert voor het plan. Op dit moment zijn er twee soorten aandelen Shell: A-klasse, met een notering aan de Amsterdamse AEX, en B-klasse. Die laatste worden verhandeld via de Londense FTSE-index"

Wordt dat automatisch B klasse?
Hier kun je je antwoord vinden geloof ik: https://www.shell.nl/medi(...)structuur-voor-.html

quote:
- Het voorstel leidt tot één lijn van aandelen waarmee een einde komt aan de complexiteit van A- en B-aandelen.
- In het voorstel brengt Shell als Engelse vennootschap ook haar fiscale vestigingsplaats onder in het Verenigd Koninkrijk. Hier worden dan de vergaderingen gehouden van het bestuur en de directie. De CEO en CFO houden kantoor in het Verenigd Koninkrijk.
quote:
Na de vereenvoudiging blijven aandeelhouders dezelfde wettelijke, eigendoms-, stem- en kapitaalsrechten in Shell houden. De aandelen blijven genoteerd in Amsterdam, Londen en New York (via het American Depository Shares-programma) met opname in de FTSE UK-index. Naar alle verwachting blijft de opname in de AEX-index gehandhaafd. De corporate governance-structuur van Shell blijft ongewijzigd.
Met je AEX-aandelen van Shell verandert niets, als ik het zo lees.

Maar een overstap is trouwens nog niet zeker. Hangt af van de komende aandeelhoudersvergadering.
Weisst
pi_202275967
quote:
12s.gif Op zondag 21 november 2021 11:49 schreef erkel het volgende:

[..]
Een bekende uitspraak in de beleggerswereld is: Het beste moment om in te stappen was gisteren en het één na beste moment is vandaag. En verder valt de beurs niet te timen. Sommigen zeggen dat de aandelen duur zijn momenteel, maar het zou zomaar kunnen dat het nog een jaar blijft doorstijgen. Nobody knows
Daarom ook beter niet in een keer 10k maar 20 maanden 500..of zoiets.

[ Bericht 9% gewijzigd door Geerd op 21-11-2021 13:36:31 ]
Ik zwaai naar dieren.
abonnement bol.com Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')