abonnement Unibet Coolblue
pi_195871858
Ik ga binnenkort deelnemen aan pensioenregeling. Dit was om allerlei redenen nog niet geregeld bij mijn werkgever met als gevolg dat ik een jaar geen inleg heb gedaan, niet door werkgever en ook niet door mijzelf.

Over 2 weken heb ik pensioengesprek en krijg ik mogelijkheden te horen.

Nu heb ik echt zoveel overuren staan, staat gelijk aan meer een maand aan dagen. Kan ik dat geld in mijn pensioen storten ? Normaal laat ik ze uitbetalen maar nu lijkt het met wel handig om het in mijn pensioen te storten als dat belastingtechnisch kan tenminste.

Wie heeft dit ook gedaan of weet of het kan ? /over 2 weken kan ik het vragen maar als het niet kan, dan moet ik ook beslissen wat ik dan ga doen met die uren
pi_195872175
Het ligt aan je pensioenregeling of ‘extra inleggen’ is toegestaan, dus meer dan de reguliere maandinleg van werkgever en werknemer.
Never assume that loud is strong and quiet is weak.
It’s the lion’s silence that signals danger not his roar.
  maandag 26 oktober 2020 @ 19:59:57 #3
203089 Scuidward
Vleugje cynisme, vol verstand
pi_195872176
Waar ga je pensioen opbouwen, is dat al bekend? Ken zo'n variant zelf niet.
pi_195872883
quote:
0s.gif Op maandag 26 oktober 2020 19:59 schreef Essebes het volgende:
Het ligt aan je pensioenregeling of ‘extra inleggen’ is toegestaan, dus meer dan de reguliere maandinleg van werkgever en werknemer.
voor zover ik nu weet (heb gesprek nog niet gehad) kan je idd zelf extra inleggen.
pi_195872928
quote:
0s.gif Op maandag 26 oktober 2020 19:59 schreef Scuidward het volgende:
Waar ga je pensioen opbouwen, is dat al bekend? Ken zo'n variant zelf niet.
nee, ik heb nog geen naam gehoord van verzekeraar. In mijn vorige (Nationale Nederlanden) legde werkgever EN ik in. En voorzover ik heb gehoord, is dat nu ook weer zo.

Maar ik vraag me dus af of die waarde van de overuren dus kan inzetten op een belasting technische gunstige manier.
  dinsdag 27 oktober 2020 @ 07:57:11 #6
486266 herverwijderd
het leed is al geschied
pi_195878178
quote:
0s.gif Op maandag 26 oktober 2020 20:31 schreef MevrouwKees het volgende:

[..]

voor zover ik nu weet (heb gesprek nog niet gehad) kan je idd zelf extra inleggen.
Dan ligt het aan je fiscale ruimte hoeveel je extra in kan leggen.
pi_195878196
Mogelijk helpt een zoekwoord als factor a in combinatie met de partij die jou straks van pensioen gaat voorzien iets in je vraag.
  Redactie Frontpage dinsdag 27 oktober 2020 @ 08:46:43 #8
38148 crew  Innisdemon
pi_195878752
quote:
0s.gif Op dinsdag 27 oktober 2020 07:59 schreef investeerdertje het volgende:
Mogelijk helpt een zoekwoord als factor a in combinatie met de partij die jou straks van pensioen gaat voorzien iets in je vraag.
Is dit een pensioenvoorziening obv lijfrente?
'Me' is géén bezittelijk voornaamwoord
  dinsdag 27 oktober 2020 @ 10:18:10 #9
23452 HMS
Have Mine, Sucker
pi_195880208
Dat ligt dus eraan of de pensioenuitvoerder dat wel of niet kan. Die kan je dat vragen. Als dat niet kan, en je wil toch geld in een pensioenvoorzieing steken, dan kan je zelf wat beginnen. Zoek maar eens op lijfrente op het internet.

Daar zitten dus producten bij waarbij je de inleg kan aftrekken van de belasting. Daar zijn regels voor. Afhankelijk van je pensioen aangroei van de afgelopen jaren kan je daarin inleggen. kan ook slim zijn voor die mensen die maar een klein pensioen opbouwen, je kan dus zelf aanvullen. En je kan de jaarruimte van tot 7 jaar terug gebruiken. En ik denk dat jij die best zal hebben (oude jaarruimte).
"The thrill ot the chase is so diminished when one's prey has little legs"
pi_195882193
het gaat in dit geval om een jaar aan inleg. Het heeft een jaar geduurd voordat werkgever een nieuwe pensioenboer vond, in dat jaar heb ik niets ingelegd waar dan ook. Dat jaar wil ik uiteraard inlopen en wilde dat doen met mijn overuren. Die jaarruimte etc heeft te maken meen ik met wat je extra in mag leggen , dit is eenmalig
  Redactie Frontpage dinsdag 27 oktober 2020 @ 12:34:15 #11
38148 crew  Innisdemon
pi_195882457
quote:
0s.gif Op dinsdag 27 oktober 2020 10:18 schreef HMS het volgende:
Dat ligt dus eraan of de pensioenuitvoerder dat wel of niet kan. Die kan je dat vragen. Als dat niet kan, en je wil toch geld in een pensioenvoorzieing steken, dan kan je zelf wat beginnen. Zoek maar eens op lijfrente op het internet.

Daar zitten dus producten bij waarbij je de inleg kan aftrekken van de belasting. Daar zijn regels voor. Afhankelijk van je pensioen aangroei van de afgelopen jaren kan je daarin inleggen. kan ook slim zijn voor die mensen die maar een klein pensioen opbouwen, je kan dus zelf aanvullen. En je kan de jaarruimte van tot 7 jaar terug gebruiken. En ik denk dat jij die best zal hebben (oude jaarruimte).
Klopt allemaal
Echter, de pensioenregelingen die de meeste verzekeraars aan werkgevers aanbieden, zijn feitelijk gewone kapitaalverzekeringen. Deze worden niet als box 1 polis gezien, en de inleg is dan ook niet aftrekbaar.
'Me' is géén bezittelijk voornaamwoord
  dinsdag 27 oktober 2020 @ 12:41:49 #12
486266 herverwijderd
het leed is al geschied
pi_195882667
quote:
0s.gif Op dinsdag 27 oktober 2020 12:22 schreef MevrouwKees het volgende:
het gaat in dit geval om een jaar aan inleg. Het heeft een jaar geduurd voordat werkgever een nieuwe pensioenboer vond, in dat jaar heb ik niets ingelegd waar dan ook. Dat jaar wil ik uiteraard inlopen en wilde dat doen met mijn overuren. Die jaarruimte etc heeft te maken meen ik met wat je extra in mag leggen , dit is eenmalig
Ook dan zit je vast aan je fiscale ruimte.
  Redactie Frontpage dinsdag 27 oktober 2020 @ 14:02:16 #13
38148 crew  Innisdemon
pi_195884260
quote:
81s.gif Op dinsdag 27 oktober 2020 12:41 schreef herverwijderd het volgende:

[..]

Ook dan zit je vast aan je fiscale ruimte.
Als het een kapitaalverzekering betreft (en dat is mééstal het geval bij dit soort 'pensioenverzekeringen') zou dat fiscaal neutraal moeten zijn.

Ik heb zelf zo'n polis gehad bij een eerdere werkgever (dramatisch rendement :') ) kon je de inleg niet aftrekken. Hij viel echter ook niet in box 3 (da's dan weer bijzonder)
'Me' is géén bezittelijk voornaamwoord
pi_195885236
quote:
0s.gif Op dinsdag 27 oktober 2020 12:22 schreef MevrouwKees het volgende:
het gaat in dit geval om een jaar aan inleg. Het heeft een jaar geduurd voordat werkgever een nieuwe pensioenboer vond, in dat jaar heb ik niets ingelegd waar dan ook. Dat jaar wil ik uiteraard inlopen en wilde dat doen met mijn overuren. Die jaarruimte etc heeft te maken meen ik met wat je extra in mag leggen , dit is eenmalig
Dan leg je toch vanaf het moment dat je deelneemt 1x in met de jaarruimte van het jaar dat je geen inleg had?
"Met charme kun je je een kwartiertje redden, daarna moet je iets te zeggen hebben."
pi_195887031
quote:
1s.gif Op dinsdag 27 oktober 2020 08:46 schreef Innisdemon het volgende:

[..]

Is dit een pensioenvoorziening obv lijfrente?
Ik denk niet dat ik het antwoore op jouw vraag heb
  Redactie Frontpage dinsdag 27 oktober 2020 @ 17:12:25 #16
38148 crew  Innisdemon
pi_195887619
quote:
0s.gif Op dinsdag 27 oktober 2020 16:46 schreef investeerdertje het volgende:

[..]

Ik denk niet dat ik het antwoore op jouw vraag heb
Snap ik, maar gezien de overige reacties is het wel iets wat je uit moet zoeken.
Aftrekbaarheid van de ingelegde premies hangt daar (oa) van af.
'Me' is géén bezittelijk voornaamwoord
pi_195887803
quote:
0s.gif Op dinsdag 27 oktober 2020 17:12 schreef Innisdemon het volgende:

[..]

Snap ik, maar gezien de overige reacties is het wel iets wat je uit moet zoeken.
Aftrekbaarheid van de ingelegde premies hangt daar (oa) van af.
Oftewel ga dat zoeken icm met de partij die je van pensioen gaat voorzien en zie daar, de oplossing.
pi_195889216
quote:
0s.gif Op dinsdag 27 oktober 2020 14:59 schreef baskick het volgende:

[..]

Dan leg je toch vanaf het moment dat je deelneemt 1x in met de jaarruimte van het jaar dat je geen inleg had?
jaarruimte is maar paar 100 euro
pi_195892443
Moet je niet de discussie over de overuren en pensioen van elkaar scheiden? Volgens mij hebben ze niets met elkaar te maken.

Overuren zijn (waarschijnlijk, hangt een beetje af van je contract en administratie) uit te betalen tegen je uurtarief. Dat is een bruto bedrag en moet je belasting over betalen net als je andere loon.

Daarnaast heb je een jaar geen pensioen opgebouwd en wilt je dat inlopen. Daar heb je jaarruimte voor. Als je een heel jaar niets hebt opgebouwd, moet je jaarruimte over *dat* jaar wel meer dan een paar 100 euro zijn. Dan kun je vragen (bij de nieuwe pensioenpartij) of je inderdaad kan bijstorten. Dat gaat (als het via de werkgever loopt) doorgaans direct van je bruto salaris af. Als je zelf betaalt (dus van je eigen bankrekening, netto) kun je dat bedrag bij de volgende belastingaangifte weer aftrekken. Ik weet niet of alle pensioenaanbieders geneigd zijn een jaar inleg toe te staan als de regeling nog niet actief was, of als ze niet makkelijk zelf kunnen verifieren wat je jaarruimte was, maar dat kun je dus het beste daar navragen.

De enige redenen om de overuren en pensioen samen in acht te nemen zijn volgens mij:
a) praktisch: als je de extra pensioeninleg niet direct van je bruto salaris kan betalen, en het bedrag inclusief de terug te krijgen belasting niet voor wilt schieten, kan het handig zijn een aantal overuren dezelfde maand te laten uitkeren zodat je niet hoeft bij te betalen
b) fiscaal: als je veel overuren laat uitbetalen kun je in een hogere belastingschijf vallen (of met afbouw van toeslagen / heffingskortingen te maken krijgen). Als je dat zelfde jaar extra pensioen inlegt en dat dus aftrekt kom je wellicht gunstiger uit.
pi_195894612
quote:
0s.gif Op dinsdag 27 oktober 2020 18:44 schreef MevrouwKees het volgende:

[..]

jaarruimte is maar paar 100 euro
Eh, waarom :? De jaarruimte hangt af van je belastbaar jaarinkomen en de pensioenaangroei in datzelfde jaar. Als het om een paar honderd euro gaat, verdien je heel weinig of is je pensioenaangroei heel hoog geweest. In beide gevallen is het misschien de moeite niet.
"Met charme kun je je een kwartiertje redden, daarna moet je iets te zeggen hebben."
  woensdag 28 oktober 2020 @ 09:39:16 #21
23452 HMS
Have Mine, Sucker
pi_195899634
quote:
0s.gif Op dinsdag 27 oktober 2020 12:34 schreef Innisdemon het volgende:

[..]

Klopt allemaal
Echter, de pensioenregelingen die de meeste verzekeraars aan werkgevers aanbieden, zijn feitelijk gewone kapitaalverzekeringen. Deze worden niet als box 1 polis gezien, en de inleg is dan ook niet aftrekbaar.
Niet mee eens. Beschikbare premie-regeling, daar is niets mis mee en er zijn genoeg uitvoerders te vinden. Dat jij toevallig een werkgever had gevonden die een verkeerd product had/heeft, dat maakt het niet onmogelijk.

Van belang is dat, als je voor een lijfrentepolis gaat, je het goed uitzoekt van te voren. Maar ze zijn er wel degelijk. En dan kan je, tot je jaarruimte, zelf storten en die storting kan je gewoon zelf aftrekken bij de belastingopgave. Dus de TO kan haar extra geld van het overwerk prima zo in een pensioen-product storten. En natuurlijk is het het eenvoudigst als het mogelijk is om gewoon bij te storten op het pensioen wat ze gaat opbouwen. Minder potjes werkt meestal het best.

Zelf in het verleden gedaan, een lijfrente product, bij Centraal Beheer. Mijn vrouw doet het nu nog even bij Aegon. Ik doe het niet meer, het potje is nu slapend (geen periodieke stortingen), ik heb geen jaarruimte meer (goede werkegever stort het pensioen al helemaal vol) en dit jaar is het laatste jaar voor mijn vrouw (ook, geen jaarruimte meer).
"The thrill ot the chase is so diminished when one's prey has little legs"
  Redactie Frontpage woensdag 28 oktober 2020 @ 11:32:04 #22
38148 crew  Innisdemon
pi_195901336
Je omschrijft zo'n beetje hetzelfde l. Dank voor bevestiging.
'Me' is géén bezittelijk voornaamwoord
pi_195913636
ik hier totaal niet in thuis... gelukkig heb ik volgende week gesprek en kan ik dit gewoon vragen ... voorheen werd dit allemaal centraal geregeld en had ik er geen omkijken na en nu moet ik van alles bedenken ;) en als iets mij niet ligt is het wel dit soort dingen
pi_195916105
ik zie dat ik een komma verkeerd had ;) mijn jaarruimte is idd een paar duizend (heb net zo;n rekenhulp ingevuld).. Ik ben hier zo niet handig in
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')