quote:
Op zondag 25 oktober 2020 15:07 schreef Verbruikersnaam het volgende:[..]
Het houdt dus wel virusdeeltjes tegen!
Dat je vrienden niet ziek zijn geworden, misschien hadden ze geen symptomen? Misschien hebben ze zich aan de regels gehouden qua afstand? Je weet dat mondkapjes vooral worden aanbevolen omdat je in vele situaties je niet aan de regels kunt houden qua afstand. Zoals al is aangegeven, het virus verspreid zich meestal binnenshuis, parties etc. maar dat neemt niet weg dat daarnaast ook besmettingen plaats vinden in andere situaties, in een winkel is het misschien een kleine kans? Ja kan zijn, maar we moeten er alles aan doen om de besmettingen zo ver mogelijk af te zwakken.
[..]
Daar geef ik je ook geen ongelijk in.
De situatie in Europa ging beter toen het weer warmer was en mensen zich aan de regels hebben gehouden totdat het weer kouder werd en het veel losser was qua regels.
Ik ga vanavond pas weer reageren (ook al hebben wij 2 verschillende meningen en is de uitkomst steeds weer hetzelfde), even een paar biertjes doen met een maat.

Het houdt sowieso een bepaald deel wel tegen. Ik kan me niet voorstellen dat hoesten met een mondkapje en hoesten zonder mondkapje geen enkel verschil maakt.
Wat ik alleen niet snap is dat er een advies (en mogelijk plicht) voor mondkapjes komt voor situaties die nauwelijks tot besmettingen leiden. In de supermarkt houden vrijwel alle mensen afstand, vinden nauwelijks besmettingen plaats en loop je vaak in een paar seconden langs iemand heen. Daarnaast is er vrijwel niemand die kapot gaat aan corona en denkt "oh ik ga nog even een croissant halen". Natuurlijk lopen er mensen zonder symptomen rond, maar zolang je daar afstand van houdt zal het niet tot problemen gaan leiden, vooral omdat ze niet in het rond lopen te hoesten.
Natuurlijk, alle kleine beetjes helpen. Maar is dit ook echt een klein beetje hulp of is het een beslissing puur gericht op onderbuik en op angst onder de bevolking. En genomen omdat journalisten door bleven vragen met "waarom geen mondkapjes, zoals in het buitenland". Van Dissel zei zelf dat het een politiek besluit was, genomen omdat de bevolking er om vroeg.
En wat ik zelf in de praktijk merk is dat het precies zoals waar het RIVM bang voor was juist averechts werkt. Mensen houden door mondkapjes nauwelijks afstand want ze wanen zich immuun. En door incorrect gebruik kunnen ze juist eerder besmet raken. Zoals dat in de tas steken. Of wat ik laatst zag iemand die het mondkapje aan de voorkant naar beneden trok zodat hij aan z'n vinger kon likken om door een folder te bladeren. Ook vreemd dat er vanuit de overheid geen instructie komt over correct gebruik, zoals een kort spotje op TV.
Geniet van je biertje, ik ga een paar hamburgers bakken.