Ja ik! De lactatiedeskundige vermoedde dit aan de telefoon al, maar bij het bezoek wist ze het zeker. Wat Zo-is-dat al zegt goed warm houden. Ik propte van de handwarmertjes achter mijn bh na het voeden en ik slikte vitamine b6 extra. Dat hielp ook goed, op een gegeven moment kon ik weer stoppen met de vitamine omdat het over was. Maar ik heb wel een paar keer staan janken na het voeden zo'n pijn deed het. Overigens deed mijn zoon niks verkeerd, hij hapte goed aan en had een goede drinktechniek. Bij mij was het echt symptomen van Raynaud, ik heb ook snel last van koude oren en koude neus. (daar vroeg de lk ook naar)quote:Op dinsdag 10 november 2020 18:48 schreef Smart_ass het volgende:
Even iets anders, heeft iemand ervaring/weleens gehoord van het Raynaud fenomeen icm borstvoeden?
https://www.lalecheleague(...)raynaud-wintertepels
Sinds gisteren klaar met de spruwmedicatie maar borst/tepel blijft pijnlijk. Tepel wordt ook wit na het voeden, daarna paars en rood. De pijn komt voornamelijk na het voeden, niet tijdens het voeden zelf. Morgen heb ik weer een videobelafspraak met de verloskundige en ga ik het aankaarten. Ik ben zelf over het algemeen helemaal niet zo googlend en zelfdiagnosticerend maar ik kwam dit toevallig tegen en dat wit/paars/rood worden van de tepel is natuurlijk wel typerend. Las ook op een andere site dat het vaak per ongeluk voor candida wordt aangezien.
Ik heb het eigenlijk alleen bij links, na de voeding. Heb er ook voornamelijk last van ‘s avonds/‘s nachts, Y drinkt dan meer en vaker, en tegen de tijd dat ik dan eindelijk in bed lig straalt die pijn door mijn hele borst. Lastig om dan een comfortabele houding te vinden om te slapen, als buikslaper. Echt een hele vervelende pijn.quote:Op dinsdag 10 november 2020 19:42 schreef Mariposas het volgende:
Het kan ook een symptoom van een verkeerde drinktechniek zijn. Er is dan sprake van secundair vasospasme. Bij Raynauds krijg je de vasospasmen/ verbleekte tepels meestal gelijktijdig. Bij secundair vasospasme is er meestal sprake van 1 tepel, direct na de voeding. Ik heb zelf veel last gehad van secundaire vasospasmen bij beide kinderen, als gevolg van niet goed aanhappen. De oplossing is wel goed laten aanhappen (helaas niet altijd zo simpel).
Misschien dat het hier dan toch niet om Raynaud gaat, want ik heb het niet per se koud en het is hier niet koud? Had jij het aan beide tepels of eentje? Y kan goed aanhappen en drinkt over het algemeen ook prima, alleen niet altijd en dan corrigeer ik het dus niet altijd. Mijn neus is trouwens altijd het eerste lichaamsdeel dat koud wordt als ik het koud heb ja haha. Maar dat steekt natuurlijk ook uitquote:Op dinsdag 10 november 2020 19:52 schreef taxibabe het volgende:
[..]
Ja ik! De lactatiedeskundige vermoedde dit aan de telefoon al, maar bij het bezoek wist ze het zeker. Wat Zo-is-dat al zegt goed warm houden. Ik propte van de handwarmertjes achter mijn bh na het voeden en ik slikte vitamine b6 extra. Dat hielp ook goed, op een gegeven moment kon ik weer stoppen met de vitamine omdat het over was. Maar ik heb wel een paar keer staan janken na het voeden zo'n pijn deed het. Overigens deed mijn zoon niks verkeerd, hij hapte goed aan en had een goede drinktechniek. Bij mij was het echt symptomen van Raynaud, ik heb ook snel last van koude oren en koude neus. (daar vroeg de lk ook naar)
Oh! Ja dat ken ik, dat kan ook gemeen zeer doen. @Lamb29 had dat in elk geval. Misschien dat de tag werkt.quote:Op dinsdag 10 november 2020 18:48 schreef Smart_ass het volgende:
Even iets anders, heeft iemand ervaring/weleens gehoord van het Raynaud fenomeen icm borstvoeden?
https://www.lalecheleague(...)raynaud-wintertepels
Sinds gisteren klaar met de spruwmedicatie maar borst/tepel blijft pijnlijk. Tepel wordt ook wit na het voeden, daarna paars en rood. De pijn komt voornamelijk na het voeden, niet tijdens het voeden zelf. Morgen heb ik weer een videobelafspraak met de verloskundige en ga ik het aankaarten. Ik ben zelf over het algemeen helemaal niet zo googlend en zelfdiagnosticerend maar ik kwam dit toevallig tegen en dat wit/paars/rood worden van de tepel is natuurlijk wel typerend. Las ook op een andere site dat het vaak per ongeluk voor candida wordt aangezien.
Ik heb het syndroom van syndroom van raynaud (dat is een secundair variant waarbij raynaud onderdeel uitmaakt van een onderliggende ziekte) wat niet alleen bij tepels maar bij alle lichaamsuiteindes een probleem is.quote:Op dinsdag 10 november 2020 21:19 schreef Smart_ass het volgende:
quote:
Op dinsdag 10 november 2020 19:42 schreef Mariposas het volgende:
Het kan ook een symptoom van een verkeerde drinktechniek zijn. Er is dan sprake van secundair vasospasme. Bij Raynauds krijg je de vasospasmen/ verbleekte tepels meestal gelijktijdig. Bij secundair vasospasme is er meestal sprake van 1 tepel, direct na de voeding. Ik heb zelf veel last gehad van secundaire vasospasmen bij beide kinderen, als gevolg van niet goed aanhappen. De oplossing is wel goed laten aanhappen (helaas niet altijd zo simpel ).
Ik heb het eigenlijk alleen bij links, na de voeding. Heb er ook voornamelijk last van ‘s avonds/‘s nachts, Y drinkt dan meer en vaker, en tegen de tijd dat ik dan eindelijk in bed lig straalt die pijn door mijn hele borst. Lastig om dan een comfortabele houding te vinden om te slapen, als buikslaper. Echt een hele vervelende pijn.
Het stomme hier is dat Y prima kan aanhappen, maar ze slaapt vaak lang dus wanneer ze wakker wordt heeft ze honger en kan het allemaal niet snel genoeg gaan en hapt ze niet goed aan. Plus mijn borsten zitten dan echt vol dus de melk stroomt heel snel. En ik corrigeer het dan niet altijd en dat is natuurlijk mijn eigen fout en daarom mag ik nu op de blaren zitten haha. Moet haar gewoon consequent afkoppelen en opnieuw aanleggen elke keer dat het mis gaat. Waarom ging het aanhappen bij jou toen niet goed?
Dit had ik heel erg bij mijn tweede, het voeden ging gewoon enorm moeizaam, ik had enorme tepelkloven waardoor ik met een tepelhoedje moest voeden omdat het anders gewoon helemaal niet ging omdat het zoveel pijn deed. De lk stond versteld dat het me überhaupt nog lukte om te voeden omdat de kloven zo erg waren. Uiteindelijk was dat wel weer opgelost, maar toen kwam ze niet meer genoeg aan. Toen moest ik dus ook nog gaan nakolven en dat dan nog weer geven met een flesje. Uiteindelijk heb ik het 3 maanden vol gehouden, maar toen was ik ook echt helemaal op. Na 3 maanden ben ik kv gaan geven en dat was zo'n enorme verademing. Eindelijk kon ik gewoon genieten ipv constant bezig te zijn met voeden en kolven en me druk maken of ze wel genoeg binnen kreeg, etc. Natuurlijk is bv goed voor je kindje, maar een ontspannen en blije moeder is minstens net zo belangrijk. Je doet je kindje echt niet te kort als je besluit om kv te gaan geven. Ik wilde destijds koste wat kost doorgaan met bv omdat ik het gevoel had dat ik mijn kleine te kort zou doen als ik zou stoppen. Achteraf had ik gewild dat ik dat gevoel eerder had losgelaten en gestopt was voordat ik helemaal op was.quote:Op dinsdag 10 november 2020 17:13 schreef MaJo het volgende:
Hier een heel ander verhaal over borstvoeding, ik ben benieuwd of ik herkenning kan vinden.
Je hoort altijd dat borstvoeding geven zo mooi en bijzonder is. Nou ik vind er eigenlijk helemaal niks aan en het frustreert me behoorlijkTuurlijk, af en toe kijk ik naar hem aan mijn borst en dan voel ik echt wel dat gelukkige moment. Maar andere momenten staat het me behoorlijk tegen. Aapie is erg ongeduldig en als hij de borst niet NU krijgt zet hij het op een gillen. Ook als hij eenmaal de borst krijgt is hij ongeduldig en lukt het vaak slecht om aan te happen omdat hij zo overstuur is. Als hij eenmaal aangehapt is laat hij vaak los en maait dan met z'n armen de tepelhoed eraf. Die zit vol melk dus ik zit continu onder de melk
Ik moet hem dan echt weer even rustig krijgen voordat hij weer rustig aan kan happen. Ik heb af en toe als hij begint te huilen dat de moed echt in mijn schoenen zakt, ik heb dan helemaal geen zin om de borst aan te bieden. Het liefst zou ik misschien helemaal flesvoeding geven maar als het even kan wel met mijn eigen melk. Dat wordt dan fulltime kolven, ik weet niet hoe blij ik daarvan word...
Voorlopig in ieder geval maar door met overdag voeden en 's nachts de fles met afgekolfde melk.
Ik weet eigenlijk niet goed wat ik met deze post wil, ik denk van me afschrijven. En misschien wat herkenning zien te vinden.
Het lastige bij aapie is dat bovenstaande signalen vaak maar een paar minuten duren. Zodra ik dit merk pak ik hem op maar vaak is het dan al te laat en dan is het gelijk complete paniekquote:Op dinsdag 10 november 2020 18:20 schreef D.U.M.A.N. het volgende:
@:majo Wanneer leg je je kindje aan? Als in: doe je dat als je kindje huilt? Of merk je eerder al dat je kindje honger heeft?
Misschien scheelt het frustratie aan beiden kanten wanneer je bij de eerste hongersignalen al aan kan leggen.
[ afbeelding ]
Ik persoonlijk zou terughoudend zijn met nu (vaak) de fles aan te bieden. Ik zou namelijk bang zijn voor borstweigeren en/of tepelverwarring.
quote:Op dinsdag 10 november 2020 23:48 schreef MaJo het volgende:
Bedankt voor alle lieve reacties, alleen de herkenning is al heel fijn!Na het posten voelde ik me al een stuk rustiger, het zat me blijkbaar toch behoorlijk dwars.
's Nachts wordt er momenteel dus niet aangelegd en niet gekolfd? Hoeveel tijd zit er ongeveer tussen de laatste keer en de eerstvolgende? Ik snap de behoefte aan rust, maar wees hier voorzichtig mee in deze eerste weken, voor je productie op de langere termijn.quote:Ik heb nu voor de nacht gekolfd want het nachtelijk voeden vind ik echt hels. Man en ik hebben afgesproken allebei een “shift” te pakken, dat geeft ook al heel veel rust!
Dit had zó mijn verhaal kunnen zijn! Bijna alles wat je opsomt, zo ervaarde ik het ook. Minus de tepelkloven, die had ik niet. Ook met 3 maanden gestopt en tot het naadje gegaan. Inderdaad bang om je kindje tekort te doen en angst voor een schuldgevoel. Ik vind het knap dat jij en andere moeders toch bij de volgende weer bv proberen te geven. Ik heb bij A. er niet over gepeinsd en ben direct voor kv gegaan. Ik heb wel van te voren informatie ingewonnen over de verschillende merken kv en hun ingrediënten. Zo kon ik een afweging maken welke kv ik het meest geschikt vond. En dat heeft er ook weer voor gezorgd dat ik voor mijn gevoel het beste geef (na bv) waardoor ik het ook allemaal beter kan loslaten.quote:Op dinsdag 10 november 2020 23:18 schreef madam-april het volgende:
[..]
Dit had ik heel erg bij mijn tweede, het voeden ging gewoon enorm moeizaam, ik had enorme tepelkloven waardoor ik met een tepelhoedje moest voeden omdat het anders gewoon helemaal niet ging omdat het zoveel pijn deed. De lk stond versteld dat het me überhaupt nog lukte om te voeden omdat de kloven zo erg waren. Uiteindelijk was dat wel weer opgelost, maar toen kwam ze niet meer genoeg aan. Toen moest ik dus ook nog gaan nakolven en dat dan nog weer geven met een flesje. Uiteindelijk heb ik het 3 maanden vol gehouden, maar toen was ik ook echt helemaal op. Na 3 maanden ben ik kv gaan geven en dat was zo'n enorme verademing. Eindelijk kon ik gewoon genieten ipv constant bezig te zijn met voeden en kolven en me druk maken of ze wel genoeg binnen kreeg, etc. Natuurlijk is bv goed voor je kindje, maar een ontspannen en blije moeder is minstens net zo belangrijk. Je doet je kindje echt niet te kort als je besluit om kv te gaan geven. Ik wilde destijds koste wat kost doorgaan met bv omdat ik het gevoel had dat ik mijn kleine te kort zou doen als ik zou stoppen. Achteraf had ik gewild dat ik dat gevoel eerder had losgelaten en gestopt was voordat ik helemaal op was.
Ik ben deze keer met bv begonnen met de instelling, zolang het goed gaat en ik me er goed bij voel blijf ik doorgaan, maar zodra ik het om wat voor reden dan ook zat ben stop ik gewoon. Tot nu toe gaat het deze keer hartstikke goed en makkelijk. Echt totaal anders dan bij mijn tweede en ook anders dan bij mijn eerste. (Mijn eerste heb ik 6maanden gevoed maar dat voelde ook voornamelijk als gedoe. Maar niet zo erg als bij mijn tweede).
Als jij het liefst volledig live wil voeden, is dat prima. Als jij het liefst deels wil kolven en deels live wil voeden, is dat prima. Als jij het liefst volledig wil kolven, is dat prima. Als jij het liefst deels bv wil geven en deels kv, is dat prima. Als jij het liefst volledig kv wil geven, is dat ook prima. Je moet doen waar jij je goed bij voelt en wat voor jou het beste werkt. Als jij je er goed bij voelt, is het goed.
quote:Op woensdag 11 november 2020 08:47 schreef Miezziej het volgende:
Nu is het zo andersDie kloof was even vervelend maar nu gaat het eigenlijk best goed! En nog steeds zonder tepelhoedje
Tijdens de zwangerschap maakte ik mij er ook wel zorgen om. Had ook al van te voren tepelhoedjes in huis gehaald en prenataal gekolfd om de tepels meer naar buiten te krijgen en ook om een voorraadje te hebben om bij te voeden. Die spuitjes liggen nog ongebruikt in de vriezerquote:Op woensdag 11 november 2020 09:48 schreef Viv het volgende:
[..]!! Zo enorm fijn dit. Voor jou natuurlijk, maar ook voor mij om dit te lezen. Voor het geval wij nog voor een tweede gaan kan ik me soms alvast zorgen maken over die fulltime kolven-fuik.
Vooral omdat ik eigenlijk niks "verkeerd" gedaan heb, ik zou het een volgende keer niet wezenlijk anders kunnen aanpakken. De opties zijn in mijn hoofd dus vooral: opnieuw bv en uiteindelijk dus weer fulltime kolven, of meteen met kv beginnen. Die derde optie, van opnieuw bv en dat het gewoon wél goed gaat, is echt surreëel voor mij.
Vandaar dat ik extra blij ben om jouw verhaal te lezen.
Mag ik vragen voor welke kv je hebt gekozen?quote:Op woensdag 11 november 2020 08:47 schreef Sunshine1982 het volgende:
[..]
Dit had zó mijn verhaal kunnen zijn! Bijna alles wat je opsomt, zo ervaarde ik het ook. Minus de tepelkloven, die had ik niet. Ook met 3 maanden gestopt en tot het naadje gegaan. Inderdaad bang om je kindje tekort te doen en angst voor een schuldgevoel. Ik vind het knap dat jij en andere moeders toch bij de volgende weer bv proberen te geven. Ik heb bij A. er niet over gepeinsd en ben direct voor kv gegaan. Ik heb wel van te voren informatie ingewonnen over de verschillende merken kv en hun ingrediënten. Zo kon ik een afweging maken welke kv ik het meest geschikt vond. En dat heeft er ook weer voor gezorgd dat ik voor mijn gevoel het beste geef (na bv) waardoor ik het ook allemaal beter kan loslaten.
Voor HiPP.quote:Op woensdag 11 november 2020 17:30 schreef aeaeae het volgende:
[..]
Mag ik vragen voor welke kv je hebt gekozen?
Ik moet zeggen dat ik wel getwijfeld heb of ik weer bv wilde gaan geven dit keer. Ik had er eigenlijk helemaal geen zin in. Heb het er met mijn vriend veel over gehad en uiteindelijk besloten om het in ieder geval 2 weken de kans te geven, voornamelijk zodat de kleine in ieder geval dan de eerste antistoffen enzo van mij zou krijgen. En na 2 weken zou ik kijken hoe het ging en of ik er mee door wilde gaan of niet. En dit keer gaat het gewoon echt super goed, dus gaan we gewoon lekker door.quote:Op woensdag 11 november 2020 08:47 schreef Sunshine1982 het volgende:
[..]
Dit had zó mijn verhaal kunnen zijn! Bijna alles wat je opsomt, zo ervaarde ik het ook. Minus de tepelkloven, die had ik niet. Ook met 3 maanden gestopt en tot het naadje gegaan. Inderdaad bang om je kindje tekort te doen en angst voor een schuldgevoel. Ik vind het knap dat jij en andere moeders toch bij de volgende weer bv proberen te geven. Ik heb bij A. er niet over gepeinsd en ben direct voor kv gegaan. Ik heb wel van te voren informatie ingewonnen over de verschillende merken kv en hun ingrediënten. Zo kon ik een afweging maken welke kv ik het meest geschikt vond. En dat heeft er ook weer voor gezorgd dat ik voor mijn gevoel het beste geef (na bv) waardoor ik het ook allemaal beter kan loslaten.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |