abonnement Unibet Coolblue
pi_195820787
Zijn er mensen die ervaring hebben met het (vrijwillig) veilen van hun woning? Wij gaan binnenkort verhuizen en gaan ons huis in de regio Utrecht te koop zetten.

Nu kreeg ik van een makelaar het voorstel om te komen praten over het veilen van ons huis. Kost geen courtage, alleen een kleine fee, en zij regelen verder alles.

Over het proces kan ik genoeg vinden online, maar eigenlijk geen ervaringen van mensen die het ook daadwerkelijk gedaan hebben. Dus als iemand zou willen delen hoe het gegaan is, heb je meer / minder ontvangen dan je had verwacht. Wat was er anders dan een " gewone" verkoop? Zou je het bij je volgende huis weer doen?

Beetje achtergrondinfo: waarde zal ergens tussen 650-700k liggen. We wonen in een zeer gewilde buurt, meeste huizen zijn binnen enkele dagen tot weken verkocht. Het huis is uit 2013.
pi_195821466
quote:
0s.gif Op zaterdag 24 oktober 2020 10:25 schreef Avondmens het volgende:

Nu kreeg ik van een makelaar het voorstel om te komen praten over het veilen van ons huis. Kost geen courtage, alleen een kleine fee, en zij regelen verder alles.

Vroeg je ook "bent u als bieder op die veiling dan aanwezig…?"

[ Bericht 0% gewijzigd door blomke op 24-10-2020 11:45:11 ]
Op <a href="https://forum.fok.nl/topic/2677908/2/25#p208861847" target="_blank" >zaterdag 22 april 2023 13:43</a> schreef <a href="https://forum.fok.nl/user/profile/62881" target="_blank" >r_one</a> het volgende:
En ik zeg je dat je op zaterdagmiddag van 2 tot 4 in je poedelnaakie de horlepiep moet dansen op het marktplein.
  zaterdag 24 oktober 2020 @ 12:21:09 #3
61660 Lariekoek
Zo, jij bent echt grappig.
pi_195822345
Hoe ga jij precies beter worden van een veiling?
la·rie·koek (de ~ (m.)) 1 onzin
pi_195823399
In een overspannen markt als Utrecht kan veilen werken, reguliere verkopen gaan ook steeds vaker per opbod weg (NVM bieden online of vergelijkbare systemen). Kan een hogere prijs opleveren als er veel interesse voor de woning wordt verwacht.

Als het een lastig te verkopen object is met normaal tot weinig interesse vanuit de markt, dan zal een reguliere verkoopmethode mogelijk beter passen.
  zaterdag 24 oktober 2020 @ 16:53:28 #5
449329 Speekselklier
Komt niet meer terug
pi_195827799
veilen is doorgaans aan de handel. Het geld moet je meestal direct beschikbaar hebben en de koper heeft geen voorbehouden.

ik denk dat je met normale verkoop beter uit bent.
Tot nooit .......
  Moderator zaterdag 24 oktober 2020 @ 19:43:36 #6
92034 crew  Vonkenboer
Geen woorden, maar draden !
pi_195831451
Denk dat dit topic beter in Werk, Geldzaken en Recht past :)
Ik duw hem even die kant op !
pi_195831514
De makelaar staat vrijwillig zijn courtage af?

Hij heeft geen zin om ¤ 9.000 te verdienen met het rondleiden van een paar geïnteresseerden en dat allemaal zodat jullie de tent voor nog meer geld kunnen verkopen?

Dat is een fijne vent.
pi_195843612
quote:
0s.gif Op zaterdag 24 oktober 2020 10:25 schreef Avondmens het volgende:

We wonen in een zeer gewilde buurt, meeste huizen zijn binnen enkele dagen tot weken verkocht. Het huis is uit 2013.
Als je huis écht gewild is (en geen wishful thinking dus) dan hoeft de courtage niet meer dan 995 ¤ te zijn.
pi_195863405
Dank zover :) Het is uiteraard geen liefdadigheid van de veilingmakelaar: ze rekenen een fee die door de koper betaald wordt.

Maar ik blijf het lastig vinden zonder wat concrete voorbeelden. Ik weet dat "gewone" makelaars ook richting verkoop bij opbod gaan. Dus dat lijkt er wel een beetje op.

Mocht iemand met praktijkervaring dit nog lezen dan hoor ik heel graag hoe het gegaan is. Voor nu heb ik volgende week woensdag een afspraak met een andere makelaar en dan zal ik hem ook eens naar de argumenten voor en tegen vragen. Hij zal wel wat bevooroordeeld zijn, maar dan weet ik in ieder geval welke overwegingen er spelen.
  maandag 26 oktober 2020 @ 20:36:21 #10
222903 monsterd.
fine, beautiful, lovely
pi_195872992
Heeft de gemiddelde koper in deze prijsrange toegang tot een dergelijke veiling? Ik begrijp niet waarom de makelaar niet verkoop bij opbod voorstelt bij een courante woning. Goed dat je een tweede makelaar vraagt.
baby you're not here
but I can feel you there
think I better body up
ooo, it's that magic touch.
pi_195874629
Zelf wel eens geboden op een huis via nvmonlinebieden.nvm.nl. Hier kan je ook zien hoe dat normaal verloopt.

Pas in de laatste 15 minuten werd er geboden, en toen kwam er snel 50k bij de vraagprijs op... Begreep wel dat je als verkoper niet verplicht bent het hoogste bod te accepteren. Schijnt zelfs dat de paar hoogste bieders wel eens gebeld worden om het met elkaar nog eens uit te vechten.
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')