abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  donderdag 22 oktober 2020 @ 22:07:07 #1
20849 Fred
Beroepschagrijn
pi_195796039
Overal in de publieke ruimte worden nu maatregelen genomen om de spreiding van het virus te beperken. Echter lijken we thuis een groot die van maatregelen teniet te doen. Dan doel ik niet op de huisfeestjes, maar mensen zoals jij en ik.

Stel je hebt een gezin van vier personen:
2 ouders
1 kind van 10
1 kind van 15

Zoals de regels voorschrijven werkt 1 ouder thuis en doet alleen de boodschappen, gaat 1 ouder naar het werk (baliewerk bij de gemeente) en gaan de kinderen naar de basis- en middelbare school. Daar waar aangeraden draagt deze familie een mondkapje en wordt 1,5m afstand gehouden. Echter zodra zij thuiskomen gaan de mondkapjes af, geven ze elkaar een knuffel en brengen de hele avond samen door.
Ergens is dit best wel vreemd, aangezien deze mensen vanaf 4 verschillende locaties virusdeeltjes mee naar huis kunnen nemen. Dus zouden zij ook niet thuis een mondkapje moeten dragen en 1,5m afstand houden?

Onderstaand het plaatje dat sinds maart veelvuldig rond gaat in Nederland. Het vergelijkt het mondkapje met een broek. Om die vergelijking door te trekken: je trekt je broek ook niet uit zodra je thuis over de drempel stapt, dus waarom het mondkapje wel?

Kortom: volgens mij moeten we binnenshuis meer doen om besmettingen te voorkomen. Zou jij dat er voor over hebben als je daarmee de kans verkleind dat je dierbaren ziek worden?
So we just called him Fred
pi_195796065
Niet-medische en verfrommelde mondkapjes zijn 'n beetje als 'n broek met uitgeknipt kruis. Als je dan tegen iemand anders aan staat te plassen, dan wordt diegene gewoon nat.
pi_195796086
Nee.
De uil van Minerva spreidt zijn vleugels bij 't vallen van de avond.
pi_195796114
:')
No bitch to me
pi_195796120
Jaa graag nog meer maatregelen!

Meer meer meer!!
  donderdag 22 oktober 2020 @ 22:13:25 #6
338319 ZarB
Piña colada
pi_195796193
Ik zou gewoon alle 4 direct apart gaan wonen.
Just skip all the layers and go straight to the crazy!
  donderdag 22 oktober 2020 @ 22:15:01 #7
420862 uitkeringsgenieter
Dat moet in je aard liggen
pi_195796235
Nee nog beter is je directe familie thuis opsluiten in de kelder joh. Werkt veel efficiënter.
Je bent een waardeloze agent.
pi_195796236
Niet binnenshuis meer maatregelen. Wel buitenshuis meer versoepelingen.
Cum hoc ergo propter hoc (correlation does NOT imply causation)
De coronacijfers van vandaag zijn een achteruitkijkspiegel van één à twee weken terug: COR / Het datavertragingstopic #2
  donderdag 22 oktober 2020 @ 22:15:23 #9
476022 PzKpfw
Devon 'No Limits'
pi_195796245
Maar corona is geen pis natuurlijk.
Als iedereen aan zichzelf denkt wordt er aan iedereen gedacht.
Op 't randje en erover.
Op fietsen zonder bende kwam'm zie schooieren um spek
  donderdag 22 oktober 2020 @ 22:15:42 #10
338319 ZarB
Piña colada
pi_195796253
Maar een stripje zoals in de OP, dat gebruiken we dus tegenwoordig als betrouwbare bron ofzo?

Of hebben hugo en mark dit tijdens een persco gepresenteerd?
pi_195796279
Wat stel je voor? Afstand houden binnen een huishouden?

Nog los van de praktische implicaties daar van (hele kleine huisjes met grote gezinnen, meerdere kinderen op 1 slaapkamer etc.) lijkt me dat ook niet proportioneel, ik denk dat heel veel mensen bereid zijn het risico te lopen wat gepaard gaat met het knuffelen van hun kind.

Verder is dit natuurlijk ook typisch een gevalletje eigen verantwoordelijkheid. Als jij echt heel kwetsbaar bent kun je er natuurlijk altijd zelf voor kiezen. Lijkt me niet iets voor de overheid verder.
zie email 27 oktober
  donderdag 22 oktober 2020 @ 22:17:11 #12
338319 ZarB
Piña colada
pi_195796293
quote:
0s.gif Op donderdag 22 oktober 2020 22:15 schreef cabe0002 het volgende:
Nee nog beter is je directe familie thuis opsluiten in de kelder joh. Werkt veel efficiënter.
Familie erin, snel wat insecticide door een kiertje sprayen (zeker een busje of 5) en hermetisch afsluiten voor een paar jaar.

[ Bericht 0% gewijzigd door ZarB op 22-10-2020 22:37:51 ]
  donderdag 22 oktober 2020 @ 22:20:04 #13
14505 OProg
A Life in Music
pi_195796367
quote:
0s.gif Op donderdag 22 oktober 2020 22:13 schreef ZarB het volgende:
Ik zou gewoon alle 4 direct apart gaan wonen.
Misschien is dit wel een idee. Iedereen moet verplicht op zichzelf gaan wonen!
Als je oud genoeg bent om naar school te fietsen ben je ook oud genoeg om op jezelf te kunnen worden. Dus de overheid moet huisjes regelen van iedereen ouder dan 8!
"Het is oorlog, bedankt Vannoppen, bedankt Van der Linden. Dit is het laatste dat ik voor de Belgische ploeg gedaan heb. Ze kunnen allemaal de boom in."
Improv: Rich Tapestry of Life
pi_195796545
quote:
85s.gif Op donderdag 22 oktober 2020 22:07 schreef Fred het volgende:

[ afbeelding ]

Kortom: volgens mij moeten we binnenshuis meer doen om besmettingen te voorkomen. Zou jij dat er voor over hebben als je daarmee de kans verkleind dat je dierbaren ziek worden?
Ik heb denk ik iets gemist.
Corona verspreiden is hetzelfde als wel of niet in je broek zeiken.

Oké

[ Bericht 0% gewijzigd door #ANONIEM op 22-10-2020 22:27:51 ]
pi_195796591
quote:
0s.gif Op donderdag 22 oktober 2020 22:08 schreef Halcon het volgende:
Niet-medische en verfrommelde mondkapjes zijn 'n beetje als 'n broek met uitgeknipt kruis. Als je dan tegen iemand anders aan staat te plassen, dan wordt diegene gewoon nat.
De eerste reactie geeft al meteen aan hoe slecht de vergelijking is tussen corona en pissen.
  donderdag 22 oktober 2020 @ 22:28:24 #16
20849 Fred
Beroepschagrijn
pi_195796626
quote:
0s.gif Op donderdag 22 oktober 2020 22:16 schreef trein2000 het volgende:
Nog los van de praktische implicaties daar van (hele kleine huisjes met grote gezinnen, meerdere kinderen op 1 slaapkamer etc.) lijkt me dat ook niet proportioneel, ik denk dat heel veel mensen bereid zijn het risico te lopen wat gepaard gaat met het knuffelen van hun kind.
Ik snap dat het niet voor iedereen even makkelijk is, maar het voorkomt wel dat kind 1 het virus van school meeneemt en via het knuffelen van een ouder wordt doorgegeven aan kind 2 die het de volgende dag mee naar school neemt en daar een hele klas potentieel kan besmetten.

quote:
Verder is dit natuurlijk ook typisch een gevalletje eigen verantwoordelijkheid. Als jij echt heel kwetsbaar bent kun je er natuurlijk altijd zelf voor kiezen. Lijkt me niet iets voor de overheid verder.
Het gaat natuurlijk niet alleen om het beschermen van jezelf, maar ook de kwetsbaren om je heen, de kwetsbaren in de omgeving van de klasgenoten van de kinderen, etc.

Wat natuurlijk wel voor iedereen haalbaar is, is het stoppen van mensen uitnodigen en het op bezoek gaan bij mensen. Saai, niet leuk, maar het aantal besmettingen blijft ondanks de maatregelen buiten oplopen: dus wordt misschien tijd om ook binnenshuis maatregelen te treffen.
pi_195796879
quote:
7s.gif Op donderdag 22 oktober 2020 22:28 schreef Fred het volgende:

[..]

Ik snap dat het niet voor iedereen even makkelijk is, maar het voorkomt wel dat kind 1 het virus van school meeneemt en via het knuffelen van een ouder wordt doorgegeven aan kind 2 die het de volgende dag mee naar school neemt en daar een hele klas potentieel kan besmetten.
[..]

Het gaat natuurlijk niet alleen om het beschermen van jezelf, maar ook de kwetsbaren om je heen, de kwetsbaren in de omgeving van de klasgenoten van de kinderen, etc.

Wat natuurlijk wel voor iedereen haalbaar is, is het stoppen van mensen uitnodigen en het op bezoek gaan bij mensen. Saai, niet leuk, maar het aantal besmettingen blijft ondanks de maatregelen buiten oplopen: dus wordt misschien tijd om ook binnenshuis maatregelen te treffen.
Dat laatste is natuurlijk een fundamenteel ander punt. daaruit blijkt wel dat je zelf ook wel snapt dat verplichtende maatregelen binnen een huishouden hoogst onwenselijk en praktisch onhaalbaar zijn ;)

Wat betreft bezoekbeperkingen zit je ten eerste met het huisrecht (alhoewel zich dat strikt genomen richt tot de bewoner en niet de bezoeker) en de daarmee gepaard gaande handhavingsproblematiek. En ten tweede toch ook wel met proportionaliteit, het ie uiteindelijk geen ebola waar we hier mee te maken hebben. Wellicht dat dit bij wijze van “hamer” nog te verantwoorden is, maar langduriger zou ik echt vinden dat dat een disproportionele maatregel is.
zie email 27 oktober
  donderdag 22 oktober 2020 @ 22:39:39 #18
338319 ZarB
Piña colada
pi_195796942
quote:
7s.gif Op donderdag 22 oktober 2020 22:28 schreef Fred het volgende:

[..]

[..]

Even gechargeerd hoor, maar ik bezwijk echt liever aan corona dan voor onbepaalde tijd afstand moeten houden en een mondkapje moeten dragen binnen mijn huishouden.
  donderdag 22 oktober 2020 @ 22:41:51 #19
20849 Fred
Beroepschagrijn
pi_195797004
quote:
0s.gif Op donderdag 22 oktober 2020 22:37 schreef trein2000 het volgende:
Wat betreft bezoekbeperkingen zit je ten eerste met het huisrecht (alhoewel zich dat strikt genomen richt tot de bewoner en niet de bezoeker) en de daarmee gepaard gaande handhavingsproblematiek. En ten tweede toch ook wel met proportionaliteit, het ie uiteindelijk geen ebola waar we hier mee te maken hebben. Wellicht dat dit bij wijze van “hamer” nog te verantwoorden is, maar langduriger zou ik echt vinden dat dat een disproportionele maatregel is.
Tja, het ligt er maar net aan wat we als maatschappij belangrijker vinden: het virus eronder krijgen of de juridische basis van maatregelen.

Vooralsnog lijkt dat laatste voor veel mensen belangrijk dan het tweede (ook al roepen vielen dat "we alles moeten doen om het virus eronder te krijgen")
pi_195797015
quote:
0s.gif Op donderdag 22 oktober 2020 22:15 schreef cabe0002 het volgende:
Meneer Fritzl was zijn tijd ver vooruit, hij heeft het aantal wisselende sociale contacten van zijn dochter zo sterk beperkt.
  donderdag 22 oktober 2020 @ 22:44:00 #21
20849 Fred
Beroepschagrijn
pi_195797052
quote:
0s.gif Op donderdag 22 oktober 2020 22:39 schreef ZarB het volgende:
Even gechargeerd hoor, maar ik bezwijk echt liever aan corona dan voor onbepaalde tijd afstand moeten houden en een mondkapje moeten dragen binnen mijn huishouden.
Die onbepaalde tijd is wel een stuk korter dan de onbepaalde tijd die nu geldt voor alle maatregelen buitenshuis.
pi_195797113
quote:
7s.gif Op donderdag 22 oktober 2020 22:41 schreef Fred het volgende:

[..]

Tja, het ligt er maar net aan wat we als maatschappij belangrijker vinden: het virus eronder krijgen of de juridische basis van maatregelen.

Vooralsnog lijkt dat laatste voor veel mensen belangrijk dan het tweede (ook al roepen vielen dat "we alles moeten doen om het virus eronder te krijgen")
Ik vind de rechtsstaat van groot belang. Bovendien hebben grondrechten natuurlijk ook een materiële rechtvaardiging. Het is niet alsof die bestaan omdat ze bestaan. Maar het is om die dingen te beschermen die we van fundamenteel belang vinden.

Maar zo’n proportionaliteitsafweging is natuurlijk niet iets zuiver juridisch. Dat is ook iets wat je als samenleving moet doen, vinden we echt dat een totaalverbod op bezoek gedurende langere tijd opweegt tegen de winst die we daarmee boeken in de virusbestrijding? Ik weet het niet, maar ik denk dat ik vind van niet.
zie email 27 oktober
  donderdag 22 oktober 2020 @ 22:46:55 #23
338319 ZarB
Piña colada
pi_195797134
quote:
7s.gif Op donderdag 22 oktober 2020 22:44 schreef Fred het volgende:

[..]

Die onbepaalde tijd is wel een stuk korter dan de onbepaalde tijd die nu geldt voor alle maatregelen buitenshuis.
Onbepaalde tijd is onbepaalde tijd..
  donderdag 22 oktober 2020 @ 22:50:43 #24
20849 Fred
Beroepschagrijn
pi_195797240
quote:
0s.gif Op donderdag 22 oktober 2020 22:46 schreef trein2000 het volgende:
Ik vind de rechtsstaat van groot belang. Bovendien hebben grondrechten natuurlijk ook een materiële rechtvaardiging. Het is niet alsof die bestaan omdat ze bestaan. Maar het is om die dingen te beschermen die we van fundamenteel belang vinden.
Die rechtstaat staat mogelijk het terugdringen van het virus in de weg: landen met minder rechten voor burgers lijken sneller in staat te zijn om het virus onder de duim te krijgen (en te houden)
quote:
Maar zo’n proportionaliteitsafweging is natuurlijk niet iets zuiver juridisch. Dat is ook iets wat je als samenleving moet doen, vinden we echt dat een totaalverbod op bezoek gedurende langere tijd opweegt tegen de winst die we daarmee boeken in de virusbestrijding? Ik weet het niet, maar ik denk dat ik vind van niet.
Tja, iedereen die je niet ziet kan je niet besmetten en aangezien de meeste besmettingen nog steeds binnenshuis plaats vinden is het wellicht veel effectiever dan het sluiten van de horeca, kantoren en scholen bij elkaar.
pi_195797299
quote:
7s.gif Op donderdag 22 oktober 2020 22:50 schreef Fred het volgende:

[..]

Die rechtstaat staat mogelijk het terugdringen van het virus in de weg: landen met minder rechten voor burgers lijken sneller in staat te zijn om het virus onder de duim te krijgen (en te houden)
De rechtsstaat staat wel meer dingen in de weg. Maar dat is de prijs van beschaving. En die ben ik graag bereid te betalen.
quote:
[..]

Tja, iedereen die je niet ziet kan je niet besmetten en aangezien de meeste besmettingen nog steeds binnenshuis plaats vinden is het wellicht veel effectiever dan het sluiten van de horeca, kantoren en scholen bij elkaar.
Dat laatste betwijfel ik ten zeerste. Bezoek thuis gaat toch vaak om kleine aantallen. Zeker nu in coronatijd, mensen houden daar best rekening mee. Dan is het risicoprofiel dermate anders dat me dit schromelijk overdreven lijkt.
zie email 27 oktober
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')