abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_195760162
Ik kom deze in veel gerechten tegen maar ik heb grote moeite om Nederlandse aardappelen te koppelen aan buitenlandse aardappelgerechten. Zijn sommige soorten aardappelen gewoon niet in Nederland verkrijgbaar? Ik kan online verrassend weinig vinden. Iemand met ideeën?
Op donderdag 9 mei 2013 16:42 schreef tong80 het volgende:
Je bent de grootste kut-user van FOK! realiseer je je dat ?
pi_195760235
Volgens Wikipedia:
A russet potato is a type of potato that is large, with dark brown skin and few eyes. The flesh is white, dry, and mealy, and it is suitable for baking, mashing, and french fries. Russet potatoes are also known as Idaho potatoes in the United States.

Elk gebied heeft eigen aardappel variëteiten, dus dat Amerikaanse soorten niet hier verkrijgbaar zijn, is logisch. Net zoals er geen Bintjes in de VS te koop zijn.

Qua eigenschappen dus een bloemige aardappel, dus denk aan bildtstar, bintje, frieslander of dore.
pi_195760257
quote:
1s.gif Op woensdag 21 oktober 2020 08:43 schreef Cara het volgende:
Ik kom deze in veel gerechten tegen maar ik heb grote moeite om Nederlandse aardappelen te koppelen aan buitenlandse aardappelgerechten. Zijn sommige soorten aardappelen gewoon niet in Nederland verkrijgbaar? Ik kan online verrassend weinig vinden. Iemand met ideeën?
Er zijn vele honderden soorten aardappels. Wij classificeren ze meestal op type (vastkokend, iets kruimige, kruimige/bloemig), in de VS is de rasnaam gebruikelijker. Ze kweken daar ook een stuk eenzijdig er dan hier, dus de rasnaam gebruiken is dan wel begrijpelijk.

Ik heb ook eens opgezocht wat die Russet nou is. Wikipedia zegt dat hij geschikt is voor bakken, friet en puree, dus dan zou je een iets kruimige aardappel als Agria of nog kruimiger verwachten. Maar ik zie ze ook heel vaak gebruikt worden als saladeaardappel en daar gebruiken wij toch meestal een vastkoker of krieltjes voor.
Spoilers!
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')