abonnement Unibet Coolblue
pi_195743700
https://nos.nl/artikel/23(...)ereen-in-de-pas.html

quote:
Hoe Denen het virus onder controle houden: heel veel testen en iedereen in de pas

Denemarken behoort tot de landen ter wereld waar het meest per inwoner wordt getest. De witte tenten staan nog steeds overal in Denemarken opgesteld. Bedoeld voor mensen met milde symptomen, of helemaal geen, die in aanraking met een besmet persoon zijn geweest. Een afspraak maken kan online en is gratis, je kunt dezelfde dag terecht en het resultaat heb je standaard na een of uiterlijk twee dagen.

Ook bij de minste twijfel worden de Denen opgeroepen om langs te komen. Daar geven ze massaal gehoor aan: bijna de helft van de Denen is inmiddels getest.

De grote testcapaciteit in Denemarken heeft volgens professor geneeskunde Henrik Ullum meerdere voordelen. "We zien veel beter de details. We kunnen brandhaarden zoals bepaalde steden of werkplekken beter lokaliseren. We kunnen mensen beter opsporen. En we kunnen de bevolking beter informeren over hoe het ervoor staat, zodat mensen zich snel kunnen aanpassen als de besmettingen weer iets toenemen."

Wat opvalt is dat de Denen zich vanaf het begin opvallend netjes aan de regels houden. "Denen nemen graag het zekere voor het onzekere. Is het maximumaantal toegestane gasten bij een bruiloft 50, dan blazen ze het liever af of nodigen ze nog minder mensen uit." Bovendien is er grote sociale controle en wijzen mensen elkaar op de regels. Discussies over de zin en onzin van mondkapjes worden in Denemarken nauwelijks gevoerd.

"Ik denk niet dat Denen meer gezagsgetrouw zijn, maar ze hebben meer vertrouwen in het beleid", zegt epidemioloog Viggo Andreasen. Dat betekent ook dat de Denen elkaar aanspreken als er niet in de ellenboog wordt gehoest of er geen mondkapje wordt gedragen. Iedereen gratis laten testen is erg duur. "Maar het is peanuts in vergelijking met een nieuwe lockdown", aldus Andreasen.

Robots draaien dag en nacht

De tweede poot van het testbeleid ligt bij het Volks-Vaccinatie-Instituut in Kopenhagen. Daar staan vier containergebouwtjes, die verrassend genoeg hét megalab van Denemarken vormen. "Ze werden binnen een paar weken op een ongebruikt grasveld gezet", vertelt hoofd van het lab Arieh Cohen. Binnen staan "mix-en-match"-robots uit Zwitserland die ervoor zorgen dat het Deense lab een analysecapaciteit heeft die bijna even groot is als die van alle analyselabs in Nederland bij elkaar.

[..]
De vette stukjes zijn m.i. de kern waarom het in Denemarken wel lukt wat hier in Nederland faliekant fout gaat:

Denemarken heeft meteen alles gedaan om genoeg testcapaciteit te regelen zodat iedereen getest kan worden. In een paar dagen hebben ze een groot lab op poten gezet met meer dan genoeg testcapaciteit. Dat is natuurlijk een enorm positief signaal, geeft aan dat de overheid er echt om geeft en dat ze kunnen doorpakken. En dat is waarschijnlijk een belangrijke reden dat de bevolking ook veel vertrouwen in de overheid heeft, waardoor iedereen zich goed aan de richtlijnen en regels houdt.

Vergelijk dat met Nederland. Daar liep de testcapaciteit al heel snel vast. Het BCO lukte niet meer door allerlei redenen. En de overheid stond erbij en keek ernaar, nam niet de regie, en ging in de zomer ook doodleuk twee maanden met reces. Er kwam ook nog een Grapperhausje tussendoor. Nu, veel later, met meer en meer besmettingen, loopt alles nog steeds kut, mensen kunnen zich niet laten testen, en men doet er ogenschijnlijk nog steeds niks aan, het lijkt geen prio te hebben. Er wordt alleen op persco's met het vingertje gewezen lijkt het. Hierdoor hebben steeds minder mensen vertrouwen in het beleid en nemen veel mensen een loopje met de regels.

Met als gevolg: meer besmettingen, dus nog meer strenge regels die het beleid en de overheid nog impopulairder en ongeloofwaardiger maakt, dus minder mensen die zich eraan willen houden. Een neergaande spiraal die echt doorbroken moet worden.
  dinsdag 20 oktober 2020 @ 10:43:15 #2
136343 BasEnAad
, die clown en die acrobaat!
pi_195743711
Ja er is altijd wel een land dat het beter doet.
  dinsdag 20 oktober 2020 @ 10:45:21 #3
478082 VoMy
Seksloos kutventje
pi_195743731
Ja, Denemarken doet het zeker goed. Dat valt niet te ontkennen. En toch wel iets beter met Nederland te vergelijken qua demografie en geografie dan Zweden, Noorwegen en Finland. Kan geen kwaad om hier wat leentjeboer te spelen.
pi_195743753
Nederland _O_
pi_195743763
Denemarken... even groot als Nederland met 1/3 van het aantal inwoners
Do not go gentle into that good night
Old age should burn and rave at close of day;
Rage, rage against the dying of the light.
pi_195743768
quote:
0s.gif Op dinsdag 20 oktober 2020 10:45 schreef VoMy het volgende:
Ja, Denemarken doet het zeker goed. Dat valt niet te ontkennen. En toch wel iets beter met Nederland te vergelijken qua demografie en geografie dan Zweden, Noorwegen en Finland. Kan geen kwaad om hier wat leentjeboer te spelen.
Zeker, ik vind het sowieso onbegrijpelijk (of misschien juist niet) dat er zo weinig op europees niveau wordt geregeld. Alle landen zijn eilandjes die alles helemaal in hun eentje doen. Iedereen regelt de eigen tests en moet eigen labs opzetten. Waarom niet veel meer testcapaciteit onderling delen? Dan hoeven er ook geen dna samples naar Abu Dabi of weet ik veel waar verstuurd te worden.
pi_195743967
Cempexo approves this topic.
pi_195744739
quote:
0s.gif Op dinsdag 20 oktober 2020 10:42 schreef Farenji het volgende:
https://nos.nl/artikel/23(...)ereen-in-de-pas.html
[..]
Een neergaande spiraal die echt doorbroken moet worden.
En dat begint met de basis aan te pakken en dan is Denemarken een fraai voorbeeld. Begin eens met de testcapaciteit op te voeren, zodat de drempel om je te laten testen 'n stuk lager wordt. Het is ook handig als mensen z.s.m. de uitslag krijgen i.p.v. 2 dagen te moeten wachten.
pi_195745060
quote:
0s.gif Op dinsdag 20 oktober 2020 11:01 schreef Jaeger85 het volgende:
Cempexo approves this topic.
Ik dacht al, waar blijft @cempexo om ons te vertellen dat Denemarken veel beter is dan Nederland.
  dinsdag 20 oktober 2020 @ 12:19:31 #10
478082 VoMy
Seksloos kutventje
pi_195745194
quote:
0s.gif Op dinsdag 20 oktober 2020 11:51 schreef Halcon het volgende:

[..]

En dat begint met de basis aan te pakken en dan is Denemarken een fraai voorbeeld. Begin eens met de testcapaciteit op te voeren, zodat de drempel om je te laten testen 'n stuk lager wordt. Het is ook handig als mensen z.s.m. de uitslag krijgen i.p.v. 2 dagen te moeten wachten.
Testcapaciteit is echt al een stuk opgevoerd, wachttijden nemen ook wel af nu hier.
pi_195745216
quote:
0s.gif Op dinsdag 20 oktober 2020 12:19 schreef VoMy het volgende:

[..]

Testcapaciteit is echt al een stuk opgevoerd, wachttijden nemen ook wel af nu hier.
Dat werd tijd. Zoveel mogelijk testen in combinatie met bron- en contactonderzoek, dat is toch de basis.
  dinsdag 20 oktober 2020 @ 12:21:23 #12
478082 VoMy
Seksloos kutventje
pi_195745241
quote:
0s.gif Op dinsdag 20 oktober 2020 12:20 schreef Halcon het volgende:

[..]

Dat werd tijd. Zoveel mogelijk testen in combinatie met bron- en contactonderzoek, dat is toch de basis.
BCO werkt wel vooral goed bij kleinere aantallen besmettingen. In de huidige setting waarin het virus als het ware overal zit, gaat het mitigerende effect ervan wel wat verloren.
pi_195745260
quote:
0s.gif Op dinsdag 20 oktober 2020 12:21 schreef VoMy het volgende:

[..]

BCO werkt wel vooral goed bij kleinere aantallen besmettingen. In de huidige setting waarin het virus als het ware overal zit, gaat het mitigerende effect ervan wel wat verloren.
Daarom is het ook zonde dat dat BCO in NL 'n bende is en was. In combinatie met meer testen had je dan toch wel wat kunnen voorkomen naar mijn idee.
pi_195745652
quote:
0s.gif Op dinsdag 20 oktober 2020 10:48 schreef devlinmr het volgende:
Denemarken... even groot als Nederland met 1/3 van het aantal inwoners
Ja als je Groenland meetelt dan is het helemaal dunbevolkt. Het gaat er niet om hoeveel mensen er per vierkante kilometer wonen. Hoeveel mensen er binnen een kilometer van een gemiddeld persoon (uniform gekozen zo je wilt) wonen is al veel belangrijker.
pi_195745976
Mijn man en broers zijn in juli naar Denemarken geweest, er werd geen afstand gehouden en er werd gewoon geknuffeld.
Mijn oom was jarig en gewoon met 30 man in het restaurant zitten kan/kon gewoon, misschien is het nu anders maar in juli niet.
pi_195746239
quote:
0s.gif Op dinsdag 20 oktober 2020 13:10 schreef Sorella het volgende:
Mijn man en broers zijn in juli naar Denemarken geweest, er werd geen afstand gehouden en er werd gewoon geknuffeld.
Mijn oom was jarig en gewoon met 30 man in het restaurant zitten kan/kon gewoon, misschien is het nu anders maar in juli niet.
Als Nederlander kom je dat land niet eens meer binnen.

Verder gelden er vergelijkbare regels als in Nederland. Oftewel: mondkapjesplicht in bepaalde delen, afstand houden en geen grote groepen.
Steun het Kiva Fok! team!
http://www.kiva.org/team/fok
pi_195747417
Het is zo eeuwig zonde dat de GGD niet tijdig het testen heeft weten op te schalen en dan ook nog eens alleen willen vertrouwen op het eigen BCO en dat niet willen ondersteunen door de app.

Testcapaciteit is er ronduit te weinig. Als je aanmeld voor een test dan kan je bijna een week wachten voor je weet positief te zijn. Dan heet contact onderzoek ook nog maar beperkt waarde.

Testen, testen en nog meer testen was het credo een paar maanden terug. Zo jammer dat dat niet is waargemaakt. Ook werd er niet/ veel te laat geacteerd dat de cijfers de verkeerde kant op gingen. Dat zijn inho de redenen dat we nu met een nieuwe piek zitten.

Een vaccin is nog mooier maar goede testcapaciteit in combinatie met juist handelen kan in ieder geval de getalletjes laag houden.
  dinsdag 20 oktober 2020 @ 16:08:05 #18
458878 -XOR-
highbrow marxist
pi_195748698
Ondanks alles prijs ik me gelukkig dat wij niet van die gedweeë tamme schaapjes zijn.
We have always been at war with Eastasia.
  Jaap van Dissel-award 2022 dinsdag 20 oktober 2020 @ 16:15:38 #19
385501 Starhopper
Nova is mijn prinses
pi_195748830
quote:
0s.gif Op dinsdag 20 oktober 2020 16:08 schreef -XOR- het volgende:
Ondanks alles prijs ik me gelukkig dat wij niet van die gedweeë tamme schaapjes zijn.
Oohja, want als je iemand bent die zich netjes aan de regels wil houden ben je een schaap. Nou, dan mag ik de mensen die dat niet doen asociale klootzakken noemen.
Op maandag 9 oktober 2023 13:31 schreef Nova het volgende:[/b]
Oh schatje, wat lief van je om dat te zeggen! Jij bent echt een prins op het witte paard voor mij. Met jou voel ik me zo geliefd en speciaal. Laten we nog lang samen genieten van sprookjesachtige avonturen en elkaar verwennen met veel knuffels en kusjes. O+ naar jou, mijn lieve prins! :*
pi_195748840
quote:
0s.gif Op dinsdag 20 oktober 2020 16:08 schreef -XOR- het volgende:
Ondanks alles prijs ik me gelukkig dat wij niet van die gedweeë tamme schaapjes zijn.
Ik baal ervan dat ik in een land leef waar de overheid zo oninspirerend en visieloos is dat burgers van pure ellende de regels gaan breken en daar nog trots op zijn.
  dinsdag 20 oktober 2020 @ 16:32:34 #21
458878 -XOR-
highbrow marxist
pi_195749138
quote:
0s.gif Op dinsdag 20 oktober 2020 16:15 schreef Farenji het volgende:

[..]

Ik baal ervan dat ik in een land leef waar de overheid zo oninspirerend en visieloos is dat burgers van pure ellende de regels gaan breken en daar nog trots op zijn.
Over tien jaar VVD-kabinetten heb ik ook zo mijn mening maar daar doel ik hier niet op. Ik word een beetje moe van het gedweep met brave-Hendrik-volkeren en het gegeil op hoe keurig ze toch in de pas lopen. Er gaan nu wat minder demente bejaarden dood in scandinavie en Japan dan in Nederland en uiteindelijk zal het ze marginaal minder kosten, maar straks als deze pandemie weer voorbij is zijn Scandinaviers nog steeds Scandinaviers met hun kleinburgerlijke leventjes waar werkelijk kraak noch smaak aan is. Doe mij dan maar de net iets meer rock 'n roll-achtige Nederlandse volksaard.
We have always been at war with Eastasia.
pi_195749920
quote:
0s.gif Op dinsdag 20 oktober 2020 16:32 schreef -XOR- het volgende:

[..]

Over tien jaar VVD-kabinetten heb ik ook zo mijn mening maar daar doel ik hier niet op. Ik word een beetje moe van het gedweep met brave-Hendrik-volkeren en het gegeil op hoe keurig ze toch in de pas lopen. Er gaan nu wat minder demente bejaarden dood in scandinavie en Japan dan in Nederland en uiteindelijk zal het ze marginaal minder kosten, maar straks als deze pandemie weer voorbij is zijn Scandinaviers nog steeds Scandinaviers met hun kleinburgerlijke leventjes waar werkelijk kraak noch smaak aan is. Doe mij dan maar de net iets meer rock 'n roll-achtige Nederlandse volksaard.
Ok, dat is best wel denigrerend tegenover Scandinaviërs.
ROBODEMONS..................|:(
pi_195750050
quote:
0s.gif Op dinsdag 20 oktober 2020 16:32 schreef -XOR- het volgende:

[..]

Over tien jaar VVD-kabinetten heb ik ook zo mijn mening maar daar doel ik hier niet op. Ik word een beetje moe van het gedweep met brave-Hendrik-volkeren en het gegeil op hoe keurig ze toch in de pas lopen. Er gaan nu wat minder demente bejaarden dood in scandinavie en Japan dan in Nederland en uiteindelijk zal het ze marginaal minder kosten, maar straks als deze pandemie weer voorbij is zijn Scandinaviers nog steeds Scandinaviers met hun kleinburgerlijke leventjes waar werkelijk kraak noch smaak aan is. Doe mij dan maar de net iets meer rock 'n roll-achtige Nederlandse volksaard.
Punt is juist dat Denen helemaal niet perse gezagsgetrouwer dan wij zijn, maar dat ze wel meer vertrouwen in het beleid van de overheid hebben. Met reden blijkbaar. Dan is het natuurlijk nogal stom om daar als een dwangmatige rock 'n roller tegenaan te gaan schoppen.
pi_195750165
Topic 1: We moeten Duitsland volgen! (Cases in Duitsland gaan ook omhoog)
Topic 2: We moeten Italië volgen! (Italië blijkt noodtoestand langer in stand gehouden te hebben, Italië moet inmiddels ook weer maatregelen nemen)
Topic 3: We moeten Australië/Nieuw-Zeeland volgen! (Keiharde lockdowns!)
Topic 4: We moeten Japan volgen! (Japan blijkt vrij restrictief te testen)
Topic 5: We moeten Denemarken volgen! (Denemarken blijkt juist heel veel te testen

Topic 723: We moeten Schiermonnikoog volgen!
Cum hoc ergo propter hoc (correlation does NOT imply causation)
De coronacijfers van vandaag zijn een achteruitkijkspiegel van één à twee weken terug: COR / Het datavertragingstopic #2
pi_195750199
quote:
0s.gif Op dinsdag 20 oktober 2020 17:10 schreef Farenji het volgende:
Punt is juist dat Denen helemaal niet perse gezagsgetrouwer dan wij zijn, maar dat ze wel meer vertrouwen in het beleid van de overheid hebben. Met reden blijkbaar.
Hebben mensen meer vertrouwen in de overheid, omdat het beter gaat? Of gaat het beter, omdat men meer vertrouwen in de overheid heeft? Nogal een belangrijk verschil.
Cum hoc ergo propter hoc (correlation does NOT imply causation)
De coronacijfers van vandaag zijn een achteruitkijkspiegel van één à twee weken terug: COR / Het datavertragingstopic #2
pi_195750218
quote:
0s.gif Op dinsdag 20 oktober 2020 16:32 schreef -XOR- het volgende:

[..]

Over tien jaar VVD-kabinetten heb ik ook zo mijn mening maar daar doel ik hier niet op. Ik word een beetje moe van het gedweep met brave-Hendrik-volkeren en het gegeil op hoe keurig ze toch in de pas lopen. Er gaan nu wat minder demente bejaarden dood in scandinavie en Japan dan in Nederland en uiteindelijk zal het ze marginaal minder kosten, maar straks als deze pandemie weer voorbij is zijn Scandinaviers nog steeds Scandinaviers met hun kleinburgerlijke leventjes waar werkelijk kraak noch smaak aan is. Doe mij dan maar de net iets meer rock 'n roll-achtige Nederlandse volksaard.
Serieus? De rock en rollachtige volksaard? In welk land leef jij? _O- _O- _O-
  dinsdag 20 oktober 2020 @ 18:09:34 #27
458878 -XOR-
highbrow marxist
pi_195751215
quote:
0s.gif Op dinsdag 20 oktober 2020 17:15 schreef DireStraits7 het volgende:
Topic 1: We moeten Duitsland volgen! (Cases in Duitsland gaan ook omhoog)
Topic 2: We moeten Italië volgen! (Italië blijkt noodtoestand langer in stand gehouden te hebben, Italië moet inmiddels ook weer maatregelen nemen)
Topic 3: We moeten Australië/Nieuw-Zeeland volgen! (Keiharde lockdowns!)
Topic 4: We moeten Japan volgen! (Japan blijkt vrij restrictief te testen)
Topic 5: We moeten Denemarken volgen! (Denemarken blijkt juist heel veel te testen

Topic 723: We moeten Schiermonnikoog volgen!
Dat zijn allemaal gebieden met cases. 0 cases in Antarctica nog, we moeten Antarctica volgen!
We have always been at war with Eastasia.
pi_195753040
quote:
0s.gif Op dinsdag 20 oktober 2020 10:48 schreef Farenji het volgende:

[..]

Zeker, ik vind het sowieso onbegrijpelijk (of misschien juist niet) dat er zo weinig op europees niveau wordt geregeld. Alle landen zijn eilandjes die alles helemaal in hun eentje doen. Iedereen regelt de eigen tests en moet eigen labs opzetten. Waarom niet veel meer testcapaciteit onderling delen? Dan hoeven er ook geen dna samples naar Abu Dabi of weet ik veel waar verstuurd te worden.
Ja, dat eerste is sowieso onbegrijpelijk. Dan kan je als EU eens doortastend optreden en... dan doe je het niet. Voor dit soort zaken zou een EU heel nuttig zijn maar ook dan laten ze het volledig afweten. Het is een dure club die droomt als een reus en presteert als een dwerg.
vrijdag 9 december 2016 15:58 schreef Ringo het volgende:
Welke discussie? Ik zie alleen maar harige kerels die elkaar de rug inzepen.
  Moderator dinsdag 20 oktober 2020 @ 20:03:15 #29
54278 crew  Tijger_m
42
pi_195753074
quote:
0s.gif Op dinsdag 20 oktober 2020 20:01 schreef Bart2002 het volgende:

[..]

Ja, dat eerste is sowieso onbegrijpelijk. Dan kan je als EU eens doortastend optreden en... dan doe je het niet. Voor dit soort zaken zou een EU heel nuttig zijn maar ook dan laten ze het volledig afweten. Het is een dure club die droomt als een reus en presteert als een dwerg.
Nou ja, het kan dus niet omdat de lidstaten de EU daar geen mandaat voor geven. Dat heeft weinig met de EU zelf te maken en alles met de lidstaten.
"The enemy isn't men, or women, it's bloody stupid people and no one has the right to be stupid." - Sir Terry Pratchett.
  dinsdag 20 oktober 2020 @ 20:05:42 #30
38114 beantherio
4900 op de schaal van Richter
pi_195753145
quote:
0s.gif Op dinsdag 20 oktober 2020 17:15 schreef DireStraits7 het volgende:
Topic 1: We moeten Duitsland volgen! (Cases in Duitsland gaan ook omhoog)
Topic 2: We moeten Italië volgen! (Italië blijkt noodtoestand langer in stand gehouden te hebben, Italië moet inmiddels ook weer maatregelen nemen)
Topic 3: We moeten Australië/Nieuw-Zeeland volgen! (Keiharde lockdowns!)
Topic 4: We moeten Japan volgen! (Japan blijkt vrij restrictief te testen)
Topic 5: We moeten Denemarken volgen! (Denemarken blijkt juist heel veel te testen

Topic 723: We moeten Schiermonnikoog volgen!
Kan er geen algemeen topic worden aangemaakt met titel "Land X doet het beter dan Nederland"? Zijn we in een keer klaar.

En dan een tweede topic erbij met titel "Succesmodel land X blijkt achteraf gezien een farce" voor de berichtgeving die je een paar maanden later steeds krijgt.
  Moderator dinsdag 20 oktober 2020 @ 20:09:07 #31
54278 crew  Tijger_m
42
pi_195753224
quote:
0s.gif Op dinsdag 20 oktober 2020 18:09 schreef -XOR- het volgende:

[..]

Dat zijn allemaal gebieden met cases. 0 cases in Antarctica nog, we moeten Antarctica volgen!
Zes maanden lang in het donker zitten :D
"The enemy isn't men, or women, it's bloody stupid people and no one has the right to be stupid." - Sir Terry Pratchett.
pi_195753372
quote:
0s.gif Op dinsdag 20 oktober 2020 16:32 schreef -XOR- het volgende:

[..]

Doe mij dan maar de net iets meer rock 'n roll-achtige Nederlandse volksaard.
_O-

Rock 'n Roll-achtige volksaard... Er is weinig rock 'n roll aan ons Nederlanders, wij zijn gehoorzame, volgzame belastingslaafjes pur sang!
“[i]Waat ein waer, waat ein waer[/i]” zei Mien taege Bair en Bair neukdje Mien door ut banksjtil haer.
pi_195753658
quote:
0s.gif Op dinsdag 20 oktober 2020 20:03 schreef Tijger_m het volgende:

[..]

Nou ja, het kan dus niet omdat de lidstaten de EU daar geen mandaat voor geven. Dat heeft weinig met de EU zelf te maken en alles met de lidstaten.
Maar dan stelt zo een peperdure vereniging toch niets voor? Waar heb je ze dan wel voor nodig? Het is m.i. echt een gemiste kans om doortastend op te treden.
vrijdag 9 december 2016 15:58 schreef Ringo het volgende:
Welke discussie? Ik zie alleen maar harige kerels die elkaar de rug inzepen.
  Moderator dinsdag 20 oktober 2020 @ 20:32:24 #34
54278 crew  Tijger_m
42
pi_195753683
quote:
0s.gif Op dinsdag 20 oktober 2020 20:30 schreef Bart2002 het volgende:

[..]

Maar dan stelt zo een peperdure vereniging toch niets voor? Waar heb je ze dan wel voor nodig? Het is m.i. echt een gemiste kans om doortastend op te treden.
Bart, ik schat jou toch wat hoger in, jij weet toch echt wel dat de EU's macht alleen bestaat bij de gratie van de lidstaten en geen eigen macht heeft?
De lidstaten laten dit beleid niet los en de EU kan dan weinig anders dan het nu doet, er is een EU CDC wat adviezen geeft, er word centraal ingekocht voor bepaalde zaken en er is een EU steunfonds, dat is wat de EU mag en kan.
"The enemy isn't men, or women, it's bloody stupid people and no one has the right to be stupid." - Sir Terry Pratchett.
pi_195753975
quote:
0s.gif Op dinsdag 20 oktober 2020 20:32 schreef Tijger_m het volgende:

[..]

Bart, ik schat jou toch wat hoger in, jij weet toch echt wel dat de EU's macht alleen bestaat bij de gratie van de lidstaten en geen eigen macht heeft?
De lidstaten laten dit beleid niet los en de EU kan dan weinig anders dan het nu doet, er is een EU CDC wat adviezen geeft, er word centraal ingekocht voor bepaalde zaken en er is een EU steunfonds, dat is wat de EU mag en kan.
Dat biedt weinig meerwaarde m.i. Ik weet hoe het werkt en chargeer graag en veel maar in principe heb je dan iets wat duur is en in tijden van nood geen enkel soelaas biedt. Ik reageerde daar op de post van Farenji die ook sprak van gemiste kansen en dat zo'n orgaan een zeer geringe prijs-kwaliteit verhouding heeft. Dat is evident.

Hij verbaasde zich over het feit dat er zo weinig Europese samenwerking is ondanks dit overkoepelende orgaan en ik vind die verbazing zeer terecht.
vrijdag 9 december 2016 15:58 schreef Ringo het volgende:
Welke discussie? Ik zie alleen maar harige kerels die elkaar de rug inzepen.
pi_195754015
quote:
0s.gif Op dinsdag 20 oktober 2020 20:46 schreef Bart2002 het volgende:

[..]

Dat biedt weinig meerwaarde m.i. Ik weet hoe het werkt en chargeer graag en veel maar in principe heb je dan iets wat duur is en in tijden van nood geen enkel soelaas biedt. Ik reageerde daar op de post van Farenji die ook sprak van gemiste kansen en dat zo'n orgaan een zeer geringe prijs-kwaliteit verhouding heeft. Dat is evident.
Dan moet je de EU meer macht geven en de verschillende lidstaten minder. Maar daar is ook weer veel weerstand tegen.
  Moderator dinsdag 20 oktober 2020 @ 20:48:09 #37
54278 crew  Tijger_m
42
pi_195754027
quote:
0s.gif Op dinsdag 20 oktober 2020 20:46 schreef Bart2002 het volgende:

[..]

Dat biedt weinig meerwaarde m.i. Ik weet hoe het werkt en chargeer graag en veel maar in principe heb je dan iets wat duur is en in tijden van nood geen enkel soelaas biedt. Ik reageerde daar op de post van Farenji die ook sprak van gemiste kansen en dat zo'n orgaan een zeer geringe prijs-kwaliteit verhouding heeft. Dat is evident.
Ik zie ook liever een duidelijkere lijn in alle EU landen maar dat is helaas onmogelijk. En je zag ook in het voorjaar dat er nogal lacherig gedaan werd over zuidelijke EU landen die het hard voor hun kiezen kregen en een reactie in Nederland van "Kijk die eens stuntelen"...ja, nou, dat is wel over nu.
"The enemy isn't men, or women, it's bloody stupid people and no one has the right to be stupid." - Sir Terry Pratchett.
pi_195754073
Dat zeer zeker. Wij doen het bepaald niet beter.
vrijdag 9 december 2016 15:58 schreef Ringo het volgende:
Welke discussie? Ik zie alleen maar harige kerels die elkaar de rug inzepen.
  dinsdag 20 oktober 2020 @ 20:56:52 #39
38114 beantherio
4900 op de schaal van Richter
pi_195754207
Nou, ik zie nog steeds geen "gouden oplossing" tegen Corona. Sterker nog: denken dat je die hebt blijkt de afgelopen maanden vaak een valkuil geweest te zijn voor bepaalde landen. En ik zie nog niet dat Denemarken daar de uitzondering op zal blijken te zijn.
pi_195754497
Ben het wel mee eens. Weer zo'n topic.
En lees de OP nou eens.

- je kan redelijk gemakkelijk testen ook zonder symptomen (ja dat kan hier ook)
- Je krijgt in 1 tot 2 dagen resultaat
(Hetzelfde hier).

Enige grote verschil is dus dat ze daar al langere tijd flinke testcapaciteit hebben en wij daarin achter liepen. Dus ze hebben nu meer getest.

Of mensen wel/niet luisteren ligt aan het volk.

In augustus vakantie heb ik amper iets gemerkt van de maatregelen daar.
Geen mondkapjes
Redelijke afstand qua restaurants
Verder niets aan maatregelen gemerkt.
Eerst denken, dan typen
pi_195757116
Denemarken doet het goed, maar het winterhalfjaar is pas net begonnen. Dus kijken of het zo goed blijft gaan.
Ik zie nu dat de daling is gestopt, dus laten we het even afwachten de komende maanden
pi_195778759
quote:
0s.gif Op dinsdag 20 oktober 2020 20:56 schreef beantherio het volgende:
Nou, ik zie nog steeds geen "gouden oplossing" tegen Corona. Sterker nog: denken dat je die hebt blijkt de afgelopen maanden vaak een valkuil geweest te zijn voor bepaalde landen. En ik zie nog niet dat Denemarken daar de uitzondering op zal blijken te zijn.
Denemarken test in elk geval heel veel. Zie ook hier. In september al ongeveer 50k tests per dag. Drempel om te testen is daar laag, dat helpt natuurlijk ook.
pi_195778804
quote:
0s.gif Op dinsdag 20 oktober 2020 16:32 schreef -XOR- het volgende:

[..]

Over tien jaar VVD-kabinetten heb ik ook zo mijn mening maar daar doel ik hier niet op. Ik word een beetje moe van het gedweep met brave-Hendrik-volkeren en het gegeil op hoe keurig ze toch in de pas lopen. Er gaan nu wat minder demente bejaarden dood in scandinavie en Japan dan in Nederland en uiteindelijk zal het ze marginaal minder kosten, maar straks als deze pandemie weer voorbij is zijn Scandinaviers nog steeds Scandinaviers met hun kleinburgerlijke leventjes waar werkelijk kraak noch smaak aan is. Doe mij dan maar de net iets meer rock 'n roll-achtige Nederlandse volksaard.
‘Rock ‘n roll-achtige Nederlandse volksaard’

Hardop gelachen, want als ik ook maar iets doe als bijvoorbeeld met mijn autoband op de stoep sta (wat wel nodig is met een grote bedrijfsbus, anders kan er niemand langs, krijg je dat weer) komt iedereen naar buiten om foto’s te maken, deze op fb te zetten (wat een asosjale tegenwordig!!1!1!111) en wordt de politie gebeld.

Schei toch uit man.
  donderdag 22 oktober 2020 @ 09:59:46 #44
458878 -XOR-
highbrow marxist
pi_195780557
quote:
0s.gif Op donderdag 22 oktober 2020 06:54 schreef XSbig het volgende:

[..]

‘Rock ‘n roll-achtige Nederlandse volksaard’

Hardop gelachen, want als ik ook maar iets doe als bijvoorbeeld met mijn autoband op de stoep sta (wat wel nodig is met een grote bedrijfsbus, anders kan er niemand langs, krijg je dat weer) komt iedereen naar buiten om foto’s te maken, deze op fb te zetten (wat een asosjale tegenwordig!!1!1!111) en wordt de politie gebeld.

Schei toch uit man.
Ik bedoel dat natuurlijk in vergelijking met de Scandinavische landen en de landen in Oost-Azie.
We have always been at war with Eastasia.
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')