FOK!forum / Werk, Geldzaken, Recht en de Beurs / 14 dagen bedenktermijn bij internetprovider
Kluun1985maandag 19 oktober 2020 @ 11:41
Ik heb abo voor internet bij Youfone afgesloten. Wil ik opzeggen, zegt die miep dat ik buiten de 14 dagen bedenktijd zit! Ik kan alleen opzeggen tegen afkoopsom (hele contract in 1 keer betalen, hell no dat ik hun van gratis centen ga voorzien!)

Graag een jurist die mij kan uitleggen of art 6:230o BW niet wordt overtreden door Youfone! Ik heb de apparatuur nog niet eens kunnen testen!
Fermaandag 19 oktober 2020 @ 11:43
En wanneer heb je het afgesloten dan?
exelletormaandag 19 oktober 2020 @ 11:45
Het termijn van 14 dagen gaat in op het moment dat je het contract hebt afgesloten, niet op het moment dat je router oid geleverd wordt. Je neemt namelijk een dienst af.
#ANONIEMmaandag 19 oktober 2020 @ 11:46
Belachelijk!
#ANONIEMmaandag 19 oktober 2020 @ 11:47
quote:
0s.gif Op maandag 19 oktober 2020 11:45 schreef exelletor het volgende:
Het termijn van 14 dagen gaat in op het moment dat je het contract hebt afgesloten, niet op het moment dat je router oid geleverd wordt. Je neemt namelijk een dienst af.
Derhalve zit je dus buiten de 14 dagen bedenktermijn en staat YouFone in hun recht, of je het nou leuk vindt of niet.
Kluun1985maandag 19 oktober 2020 @ 11:52
quote:
0s.gif Op maandag 19 oktober 2020 11:45 schreef exelletor het volgende:
Het termijn van 14 dagen gaat in op het moment dat je het contract hebt afgesloten, niet op het moment dat je router oid geleverd wordt. Je neemt namelijk een dienst af.
Dacht het niet

https://www.ecommercenews.nl/internetproviders-overtreden-de-wet
Kluun1985maandag 19 oktober 2020 @ 11:53
quote:
14s.gif Op maandag 19 oktober 2020 11:47 schreef Erasmus het volgende:

[..]

Derhalve zit je dus buiten de 14 dagen bedenktermijn en staat YouFone in hun recht, of je het nou leuk vindt of niet.
Nee

https://www.ecommercenews.nl/internetproviders-overtreden-de-wet

Ze overtreden de wet. Wat heeft 14 dagen bedenktijd zin als je niet kan testen?
#ANONIEMmaandag 19 oktober 2020 @ 11:54
quote:
0s.gif Op maandag 19 oktober 2020 11:53 schreef Kluun1985 het volgende:

[..]

Nee

https://www.ecommercenews.nl/internetproviders-overtreden-de-wet

Ze overtreden de wet. Wat heeft 14 dagen bedenktijd zin als je niet kan testen?
Wat is het nut van dit topic als je het allemaal toch al beter weet?
Jaeger85maandag 19 oktober 2020 @ 11:55
quote:
Je rechtsbijstand inschakelen en er werk van maken dus.
saparmurat_niyazovmaandag 19 oktober 2020 @ 11:58
quote:
7s.gif Op maandag 19 oktober 2020 11:54 schreef Erasmus het volgende:

[..]

Wat is het nut van dit topic als je het allemaal toch al beter weet?
Aandacht.
kareldekikker455maandag 19 oktober 2020 @ 12:00
Je hebt dat contract toch afgesloten, dat wordt betalen tenzij je geen bedenktijd hebt gehad.

Je hebt bedenktijd tot 14 dagen nadat het prodcut of dienst is geleverd. Heb jij deze bedenktijd gehad?

Begrijp ik het goed dat jij jouw simkaart pas na meer dan 14 dagen hebt ontvangen?

[ Bericht 30% gewijzigd door kareldekikker455 op 19-10-2020 12:07:02 ]
Kluun1985maandag 19 oktober 2020 @ 12:00
quote:
7s.gif Op maandag 19 oktober 2020 11:54 schreef Erasmus het volgende:

[..]

Wat is het nut van dit topic als je het allemaal toch al beter weet?
Dat wist ik nog niet. Ik was zojuist aan het googlen en kwam dat pareltje tegen. Dit wordt naar de rechter stappen.
Boca_Ratonmaandag 19 oktober 2020 @ 12:01
quote:
0s.gif Op maandag 19 oktober 2020 12:00 schreef Kluun1985 het volgende:

[..]

Dat wist ik nog niet. Ik was zojuist aan het googlen en kwam dat pareltje tegen. Dit wordt naar de rechter stappen.
Probeer het eerst maar eens met een brief.
Lienekienmaandag 19 oktober 2020 @ 12:06
Waarom wil je eigenlijk van het contract af?
noodgangmaandag 19 oktober 2020 @ 12:11
TT aangepast zodat t duidelijk is waar t over gaat
#ANONIEMmaandag 19 oktober 2020 @ 12:13
Als je de apparatuur niet binnen krijgt binnen de bedenktijd, dan heeft de provider ook niet aan haar leverplicht voldaan toch?
Kluun1985maandag 19 oktober 2020 @ 12:14
quote:
1s.gif Op maandag 19 oktober 2020 12:00 schreef kareldekikker455 het volgende:
Je hebt dat contract toch afgesloten, dat wordt betalen tenzij je geen bedenktijd hebt gehad.

Je hebt bedenktijd tot 14 dagen nadat het prodcut of dienst is geleverd. Heb jij deze bedenktijd gehad?

Begrijp ik het goed dat jij jouw simkaart pas na meer dan 14 dagen hebt ontvangen?
Nee, gaat om Internet & TV.

14 dagen bedenktijd zouden vanaf de dag van aanmelding in zijn gegaan. Dus de bedenktijd is voorbij voordar je geleverd krijgt. SCHANDALIG EN TEGEN DE WET.
Kluun1985maandag 19 oktober 2020 @ 12:15
quote:
1s.gif Op maandag 19 oktober 2020 12:06 schreef Lienekien het volgende:
Waarom wil je eigenlijk van het contract af?
Ik gebruikte Youfone om mooi retentie aanbod van Ziggo te krijgen.
Kluun1985maandag 19 oktober 2020 @ 12:16
quote:
0s.gif Op maandag 19 oktober 2020 12:13 schreef feitcepsrep het volgende:
Als je de apparatuur niet binnen krijgt binnen de bedenktijd, dan heeft de provider ook niet aan haar leverplicht voldaan toch?
De levertijd is 5 weken, apparatuur krijg ik week voor startdatum. Dat is dus 2 weken na bedenktijd.
ES_FOKmaandag 19 oktober 2020 @ 12:20
quote:
0s.gif Op maandag 19 oktober 2020 12:15 schreef Kluun1985 het volgende:

[..]

Ik gebruikte Youfone om mooi retentie aanbod van Ziggo te krijgen.
Dat kan je toch ook doen zonder daadwerkelijk het contract bij Youfone aan te gaan ?
#ANONIEMmaandag 19 oktober 2020 @ 12:31
quote:
0s.gif Op maandag 19 oktober 2020 12:16 schreef Kluun1985 het volgende:

[..]

De levertijd is 5 weken, apparatuur krijg ik week voor startdatum. Dat is dus 2 weken na bedenktijd.
Iemand die hier iets over kan zeggen?

Ik vind dit behoorlijk vreemd.
Lienekienmaandag 19 oktober 2020 @ 12:34
quote:
0s.gif Op maandag 19 oktober 2020 12:15 schreef Kluun1985 het volgende:

[..]

Ik gebruikte Youfone om mooi retentie aanbod van Ziggo te krijgen.
Dan was het toch ook niet nodig om hun apparatuur te testen? Waarom heb je daar dan op gewacht?
Megumimaandag 19 oktober 2020 @ 12:55
quote:
0s.gif Op maandag 19 oktober 2020 12:31 schreef feitcepsrep het volgende:

[..]

Iemand die hier iets over kan zeggen?

Ik vind dit behoorlijk vreemd.
Op zich zou dit dus tegen de wet zijn maar in elk geval samengevat heeft de TS min of meer iets doms gedaan waar een fokker niets mee kan. TS zal toch even moeten kijken of hij met de bevindingen die hij zelf nog kon vinden de provider alsnog kan overtuigen het abo te stoppen en anders juridische bijstand in te schakelen.
sjorsie1982maandag 19 oktober 2020 @ 13:10
quote:
0s.gif Op maandag 19 oktober 2020 12:00 schreef Kluun1985 het volgende:

[..]

Dat wist ik nog niet. Ik was zojuist aan het googlen en kwam dat pareltje tegen. Dit wordt naar de rechter stappen.
Succes daarmee
#ANONIEMmaandag 19 oktober 2020 @ 13:45
quote:
0s.gif Op maandag 19 oktober 2020 11:53 schreef Kluun1985 het volgende:

[..]

Nee

https://www.ecommercenews.nl/internetproviders-overtreden-de-wet

Ze overtreden de wet. Wat heeft 14 dagen bedenktijd zin als je niet kan testen?
Ik heb laatst voor iemand anders KPN besteld en die hebben dit in ieder geval aangepast. De bedenktijd gaat daar in vanaf het moment dat de aansluiting is omgezet (dus vanaf het moment datje de apparatuur daadwerkelijk kan gaan gebruiken)
#ANONIEMmaandag 19 oktober 2020 @ 13:48
quote:
0s.gif Op maandag 19 oktober 2020 12:15 schreef Kluun1985 het volgende:

[..]

Ik gebruikte Youfone om mooi retentie aanbod van Ziggo te krijgen.
Tja dan roep je het ook wel over jezelf af he :')
#ANONIEMmaandag 19 oktober 2020 @ 13:52
Die bedenktijd gaat over het afsluiten van het contract. Je hebt dus twee weken om goed na te denken of het contract je wel zint.

De apparatuur of dienst uittesten is niet waar de wettelijke bedenktijd voor bedoeld is. Dus, pech gehad en lekker betalen, tenzij ze coulance tonen.
#ANONIEMmaandag 19 oktober 2020 @ 14:20
Ik denk dat Kluun nu knarsentandend (hihi) de reacties heeft gelezen en denkt... shit.
:X *)
Lienekienmaandag 19 oktober 2020 @ 14:26
quote:
0s.gif Op maandag 19 oktober 2020 14:20 schreef iamredleader het volgende:
Ik denk dat Kluun nu knarsentandend (hihi) de reacties heeft gelezen en denkt... shit.
:X *)
Je denkt dat Kluun inziet waarom ze fout zit? Dream on.
sjorsie1982maandag 19 oktober 2020 @ 14:28
quote:
0s.gif Op maandag 19 oktober 2020 13:52 schreef How het volgende:
Die bedenktijd gaat over het afsluiten van het contract. Je hebt dus twee weken om goed na te denken of het contract je wel zint.

De apparatuur of dienst uittesten is niet waar de wettelijke bedenktijd voor bedoeld is. Dus, pech gehad en lekker betalen, tenzij ze coulance tonen.
Daar valt over te discuseren of het een dienst of goederenaankoop is.... Je betaalt immers ook indirect voor de apparatuur.
Leandramaandag 19 oktober 2020 @ 14:30
quote:
1s.gif Op maandag 19 oktober 2020 14:26 schreef Lienekien het volgende:

[..]

Je denkt dat Kluun inziet waarom ze fout zit? Dream on.
Kluun is een vrouw? :o
baskickmaandag 19 oktober 2020 @ 15:01
quote:
0s.gif Op maandag 19 oktober 2020 14:28 schreef sjorsie1982 het volgende:

[..]

Daar valt over te discuseren of het een dienst of goederenaankoop is.... Je betaalt immers ook indirect voor de apparatuur.
Daar is in voorzien, meen ik :) Artikel 6:230g lid 2 BW:
quote:
Voor de toepassing van deze afdeling gelden voor een overeenkomst die zowel de levering van roerende zaken als het verrichten van diensten betreft, met uitzondering van artikel 230s lid 4, slechts de bepalingen die van toepassing zijn op consumentenkoop.
Lienekienmaandag 19 oktober 2020 @ 15:21
quote:
0s.gif Op maandag 19 oktober 2020 14:30 schreef Leandra het volgende:

[..]

Kluun is een vrouw? :o
Lijkt me nogal logisch, dat gedweep met die Pakistaanse zanger waarmee Kluun het liefst zou trouwen.
Leandramaandag 19 oktober 2020 @ 16:28
quote:
1s.gif Op maandag 19 oktober 2020 15:21 schreef Lienekien het volgende:

[..]

Lijkt me nogal logisch, dat gedweep met die Pakistaanse zanger waarmee Kluun het liefst zou trouwen.
Dat zou wel een hoop verklaren :D

🤯
zatoichimaandag 19 oktober 2020 @ 16:34
quote:
0s.gif Op maandag 19 oktober 2020 14:28 schreef sjorsie1982 het volgende:

[..]

Daar valt over te discuseren of het een dienst of goederenaankoop is.... Je betaalt immers ook indirect voor de apparatuur.
Daarom heb je die apparatuur ook altijd in "bruikleen".
sjorsie1982maandag 19 oktober 2020 @ 16:38
quote:
0s.gif Op maandag 19 oktober 2020 16:34 schreef zatoichi het volgende:

[..]

Daarom heb je die apparatuur ook altijd in "bruikleen".
Je betaalt er toch voor, maar zoals ik zei er is discussie mogelijk. Ik ben benieuwd naar de uitspraak van de rechtzaak van Kluun
erkelmaandag 19 oktober 2020 @ 20:39
quote:
Wanneer eindigt mijn bedenktijd precies?

Product
Uw bedenktijd eindigt 14 dagen na de dag waarop uw product is geleverd(bij meer producten in 1 bestelling rekent u vanaf de dag na levering van het laatste product of onderdeel).
Voorbeeld: U koopt online een laptop deze wordt 1 juni bij u thuis afgeleverd. Bedenktijd: tot en met 15 juni.
Abonnement op een product
Uw bedenktijd eindigt 14 dagen na de dag waarop u de eerste levering kreeg.
Voorbeeld: U gaat op straat akkoord met een krantenabonnement van 92 euro. De eerste krant ligt op 1 oktober in de brievenbus. Bedenktijd: tot en met 15 oktober.
Dienst
Uw bedenktijd eindigt 14 dagen na de dag waarop u de overeenkomst sluit.
Voorbeeld: U vraagt een tuinman om uw gazon aan te leggen. Op 1 augustus komt hij bij u op gesprek. U tekent samen de overeenkomst in uw huiskamer. Bedenktijd: tot en met 15 augustus.
Abonnement op een dienst
Uw bedenktijd eindigt 14 dagen na de dag waarop u de overeenkomst sluit.
Voorbeeld: Op 9 maart gaat u aan de telefoon akkoord met een nieuw energiecontract van 550 euro. Op 10 maart bevestigt u de koop per e-mail. Bedenktijd: tot en met 24 maart.
Bron: https://www.consuwijzer.n(...)van%20de%20koop%20af.

In jouw geval is er sprake van 'Abonnement op een dienst'. De bedenktermijn gaat dus in op het moment dat je de overeenkomst sloot. Dat je apparatuur in bruikleen krijgt en wanneer deze aflevering plaatsvindt, doet niet ter zake.
summer2birdmaandag 19 oktober 2020 @ 20:42
quote:
0s.gif Op maandag 19 oktober 2020 12:15 schreef Kluun1985 het volgende:

[..]

Ik gebruikte Youfone om mooi retentie aanbod van Ziggo te krijgen.
:')
Vreemde manier van handelen maar ok.
baskickmaandag 19 oktober 2020 @ 20:43
quote:
0s.gif Op maandag 19 oktober 2020 16:38 schreef sjorsie1982 het volgende:

[..]

Je betaalt er toch voor, maar zoals ik zei er is discussie mogelijk. Ik ben benieuwd naar de uitspraak van de rechtzaak van Kluun
Nee. Dat is het hele idee van bruikleen:
quote:
Bruikleening is eene overeenkomst, waarbij de eene partij aan de andere eene zaak om niet ten gebruike geeft, onder voorwaarde dat degene die deze zaak ontvangt, dezelve, na daarvan gebruik te hebben gemaakt, of na eenen bepaalden tijd, zal terug geven.
Bron: artikel 7A:1777 BW.

En iedereen weet dat Kluun geen rechtszaak gaat starten :+
#ANONIEMmaandag 19 oktober 2020 @ 20:53
En @Kluun1985 ga je hier nog een zaak van maken? Of heb je dat al gedaan?

Of verdwijn je opeens uit dit topic zonder een update te geven en ga je weer verder kwijlend over die dikke Pakistaan posten? :+

[ Bericht 2% gewijzigd door Erasmus op 19-10-2020 20:54:17 ]
#ANONIEMmaandag 19 oktober 2020 @ 21:12
quote:
10s.gif Op maandag 19 oktober 2020 20:53 schreef Erasmus het volgende:
En @:Kluun1985 ga je hier nog een zaak van maken? Of heb je dat al gedaan?

Of verdwijn je opeens uit dit topic zonder een update te geven en ga je weer verder kwijlend over die dikke Pakistaan posten? :+
Nou, als wij dit topic eens levend houden... 8-)
Plompzakkermaandag 19 oktober 2020 @ 21:24
quote:
0s.gif Op maandag 19 oktober 2020 12:00 schreef Kluun1985 het volgende:

[..]

Dit wordt naar de rechter stappen.
Daar ga je je tanden op stukbijten
111210dinsdag 20 oktober 2020 @ 00:03
quote:
0s.gif Op maandag 19 oktober 2020 12:15 schreef Kluun1985 het volgende:

[..]

Ik gebruikte Youfone om mooi retentie aanbod van Ziggo te krijgen.
Daar heb je youfone toch niet voor nodig :`)
Renedinsdag 20 oktober 2020 @ 07:28
quote:
0s.gif Op maandag 19 oktober 2020 21:12 schreef iamredleader het volgende:

[..]

Nou, als wij dit topic eens levend houden... 8-)
Zullen we dat es niet doen }:|
sjorsie1982dinsdag 20 oktober 2020 @ 09:18
quote:
1s.gif Op maandag 19 oktober 2020 20:43 schreef baskick het volgende:

[..]

Nee. Dat is het hele idee van bruikleen:
[..]

Bron: artikel 7A:1777 BW.

En iedereen weet dat Kluun geen rechtszaak gaat starten :+
Ik snap wat bruikleen is, maar de afschrijving van de apparatuur wordt gewoon doorgerekend aan de klant dus de klant betaald er wel voor.
baskickdinsdag 20 oktober 2020 @ 09:20
quote:
0s.gif Op dinsdag 20 oktober 2020 09:18 schreef sjorsie1982 het volgende:

[..]

Ik snap wat bruikleen is, maar de afschrijving van de apparatuur wordt gewoon doorgerekend aan de klant dus de klant betaald er wel voor.
Oh, ongetwijfeld er er wat verdisconteerd in de maandelijkse kosten. Je betaalt dus niet direct voor de apparatuur.
#ANONIEMdinsdag 20 oktober 2020 @ 09:22
quote:
0s.gif Op dinsdag 20 oktober 2020 07:28 schreef Rene het volgende:

Zullen we dat es niet doen }:|
Kun je aan mij uitleggen waarom niet? Het is een (terechte) WGR-vraag, waar best zinnige reacties en adviezen op zijn gekomen. Of TS dan a) niks ermee doet of b) wel actie onderneemt, in beide gevallen wil ik dat eigenlijk wel weten.
Renedinsdag 20 oktober 2020 @ 10:20
quote:
7s.gif Op dinsdag 20 oktober 2020 09:22 schreef iamredleader het volgende:

[..]

Kun je aan mij uitleggen waarom niet? Het is een (terechte) WGR-vraag, waar best zinnige reacties en adviezen op zijn gekomen. Of TS dan a) niks ermee doet of b) wel actie onderneemt, in beide gevallen wil ik dat eigenlijk wel weten.
Klopt. Maar het komt op me over als een beetje reanimeren om een antwoord af te wachten. Dus eens oer dag een berichtje plaatsen. Dat hoeft van mij niet. Verder mee eens.
sjorsie1982dinsdag 20 oktober 2020 @ 11:31
quote:
0s.gif Op dinsdag 20 oktober 2020 09:20 schreef baskick het volgende:

[..]

Oh, ongetwijfeld er er wat verdisconteerd in de maandelijkse kosten. Je betaalt dus niet direct voor de apparatuur.
Maakt de wetgeving daar onderscheid in?
#ANONIEMdinsdag 20 oktober 2020 @ 11:45
quote:
0s.gif Op dinsdag 20 oktober 2020 10:20 schreef Rene het volgende:
Klopt. Maar het komt op me over als een beetje reanimeren om een antwoord af te wachten. Dus eens oer dag een berichtje plaatsen. Dat hoeft van mij niet. Verder mee eens.
Eens, dat was ook niet de bedoeling.... maar Kluun mag best een reactie geven; hetzij "ik doe er verder niks mee" danwel "ik maak er werk van en er is XYZ gebeurd". Dus nee, ik zal niet elke dag gaan schoppen tegen dit topic ^O^
baskickdinsdag 20 oktober 2020 @ 13:22
quote:
0s.gif Op dinsdag 20 oktober 2020 11:31 schreef sjorsie1982 het volgende:

[..]

Maakt de wetgeving daar onderscheid in?
Op het gebied van koop op afstand? Meen van wel:

quote:
0s.gif Op maandag 19 oktober 2020 15:01 schreef baskick het volgende:

[..]

Daar is in voorzien, meen ik :) Artikel 6:230g lid 2 BW:
[..]

#ANONIEMdonderdag 22 oktober 2020 @ 13:30
quote:
10s.gif Op maandag 19 oktober 2020 20:53 schreef Erasmus het volgende:
En @:Kluun1985 ga je hier nog een zaak van maken? Of heb je dat al gedaan?

Of verdwijn je opeens uit dit topic zonder een update te geven en ga je weer verder kwijlend over die dikke Pakistaan posten? :+
ONZ / Alleen maar liefde

Ik had het toch goed voorspeld bij deze zeer voorspelbare user *O*

@Rene @noodgang

[ Bericht 0% gewijzigd door Erasmus op 22-10-2020 13:33:35 ]
RedFever007donderdag 22 oktober 2020 @ 13:53
Ik heb vorig jaar YouFone genomen, Zat er al mobiel en toen ook TV erbij. Prima, contract afgesloten. Na een week of 6 wordt de boel geleverd en ik ben niet tevreden. Dus geprobeerd contract te ontbinden. Gaat niet gebeuren! je zit er een jaar aan vast. Hoog/laag springen maakt niet uit, contract is contract.

Waardeloos TV product. Verzint eer gij begint!
Overigens staat het internet vol met negatieve reviews over YF dus je, net als ik, had het kunnen weten dat je er nooit aan moet beginnen :{

Zit nu weer bij KPN, kost wat meer dan heb je wel een goed werkend product (over het algemeen)
#ANONIEMdinsdag 27 oktober 2020 @ 21:12
Heb je al besloten wat je gaat doen, @Kluun1985 ?
Charlie_Brownwoensdag 28 oktober 2020 @ 08:11
Afgelopen dinsdag had mr Visser ook een geval van abonnement die niet opgezegd kon worden. De wettelijke bedenktijd gaat pas in op moment dat je alles hebt om de dienst af te nemen. Bij die casus had de telefoonsienst de sim kaart niet opgestuurd waardoor de abonnementhouder de dienst op kon zeggen omdat hij de dienst niet kon afnemen ondanks dat het abonnement al maanden liep.
Kijkde aflevering maar na. Mr Visser, wordt u al geholpen. Serie 1 afl 39