abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  donderdag 15 oktober 2020 @ 19:34:10 #1
464998 Qarrad
Qarrad al-Rrabah
pi_195660995
.

Houd minimaal 1.5 meter afstand met anderen buiten je huishouden in alle gevallen.

Vragen over je eigen gezondheid: huisarts of GGD
Andere vragen: 0800-1351 (08:00-22:00)

Bij klachten, blijf thuis, en laat je testen!
Om een afspraak te maken voor een Coronatest bel je tussen 08:00 en 20:00 met 0800-1202.
Je kunt ook online een afspraak maken voor een Coronatest via https://coronatest.nl/, hier heb je wel een DigiD voor nodig.

Helpen?
https://www.makers4all.eu/nl/
https://www.extrahandenvoordezorg.nl/
https://www.rodekruis.nl/hulp-in-nederland/ready2help/

Informatie & achtergronden:
Wikipedia
Dr. John Campbell met een dagelijkse update
Dit doet corona met je, als je pech hebt.
Simulaties over waarom social distancing werkt
Video: Wat is exponentiële groei en hoe werkt dat bij uitbraken
Video: Wat is dit coronavirus, wat doet het, wat zijn de maatregelen
Alle artikelen over Covid zijn gratis te lezen op de financial times
Wetenschappelijk Covid19 HUB voor publicaties (dus voor wetenschappelijk geinteresseerden)
Universiteitsindex Leiden
De wetenschappelijke basis achter het Nederlandse coronabeleid (RIVM)

Nederland:
RIVM Rijksinstituut voor Volksgezondheid en Milieu - actuele informatie
Besmettingen per gemeente (RIVM-kaartje)
arcgis kaart van NL
Corona-patiënten op de Nederlanders IC's
Reconstructie NRC
De Groene: Hoe Nederland werd overvallen door het virus
Stichting NICE: Huidige ziekenhuisopnames (en IC-opnames)
Voor de dagrapporten van ziekenhuisopnames: MedischInfo
Zie ook BD Dataplan voor allerlei cijfers en statistieken, bv. per veiligheidsregio of gemeente.

Internationale organisaties:
ECDC European Centre for Disease Prevention and Control
WHO World Health Organisation

Aantallen & Trackers:
Overzicht BD Dataplan Corona Locator Nederland
Overzicht The Netherlands Covid Analytics
Overzicht JHU
Overzicht Worldometers
Overzicht thebaselab
Overzicht WHO
Overzicht BNO News
Alle gevallen, in een lijst
Grafieken zelf maken of Alle grafieken t/m 13apr20
Spreadsheet met cijfers die user joyvke tot 15apr20 bijhield
Verzameling alle NL cijfers
https://twitter.com/mzelst/status/1305541298619928576, uitleg verschillende manieren van tellen van LCPS, RIVM, NICE

Timelapse:
Flourish

COVID-19 feiten
• vooral hoest- en niesdruppeltjes zorgen voor overdracht
• de besmetting is meer dan bij seizoensgriep, maar gelukkig minder dan bij mazelen (2 < R0 < 3)
• verreweg de meesten hebben lichte (griepachtige) klachten
• bijna alle sterfgevallen betreffen ouderen of al zieke mensen
Bron

Gedragsregels in dit topic:
• Probeer niet lollig te doen
• Bij nieuws: graag een bron
• Geen opruiende berichten
• Volg de aanwijzingen van de moderatie op
• Ga niet off-topic
• Geen slowchat in dit topic
• Let een beetje op elkaar

Gelieve Trouw, NRC en Volkskrant niet geheel te citeren. Een link en de header (dat dik gedrukte deel) mag wel. Of zeg het in je eigen woorden, met een link erbij.

Oversterfte met als oorzaak griep (2018) en Covid-19 (2020)

Vermijd drukte! Blijf thuis!

Routekaart:
pi_195661045
quote:
0s.gif Op donderdag 15 oktober 2020 19:33 schreef Qarrad het volgende:

[..]

Scheelt ook per branche. In de gehandicaptenzorg zie ik vooral jonge dames.
Nee, volledig eens, en leeftijdscohorten van ~20 jaar zijn nog steeds vrij fors, maar het initiële statement dat 'zorgmedewerkers veel meer risico lopen' lijkt me ongegrond kijkend naar de statistieken (iig qua ziekenhuisopnames en overlijdens).
Cum hoc ergo propter hoc (correlation does NOT imply causation)
De coronacijfers van vandaag zijn een achteruitkijkspiegel van één à twee weken terug: COR / Het datavertragingstopic #2
pi_195661049
In de RIVM-rapportage staat: De leeftijdsverdeling en man-vrouwverdeling van zorgmedewerkers zijn duidelijk anders dan die van overige COVID-19 patiënten. Zorgmedewerkers zijn gemiddeld jonger en vaker vrouw, zoals te zien in onderstaande figuur.

En ook: Daarnaast werden zorgmedewerkers laagdrempelig getest bij (milde) klachten, daarom vormen zorgmedewerkers een groot deel van het totaal aantal gemelde COVID-19 patiënten
I make it a thing, to glance in window panes and look pleased with myself.
pi_195661089
quote:
0s.gif Op donderdag 15 oktober 2020 19:36 schreef Claudia_x het volgende:
In de RIVM-rapportage staat: De leeftijdsverdeling en man-vrouwverdeling van zorgmedewerkers zijn duidelijk anders dan die van overige COVID-19 patiënten. Zorgmedewerkers zijn gemiddeld jonger en vaker vrouw, zoals te zien in onderstaande figuur.
Dat van die vrouwen is zeker een punt, maar ik weet niet of 'gemiddeld jonger' niet gewoon slaat op het gegeven dat het aantal 70+'ers die nog in de zorg werkt wel erg laag is.
De coronacijfers van vandaag zijn een achteruitkijkspiegel van één à twee weken terug: COR / Het datavertragingstopic #2
  Moderator / Redactie Sport donderdag 15 oktober 2020 @ 19:37:53 #5
416575 crew  Evenstar
Also known as Kyran or Theoden
pi_195661090
quote:
0s.gif Op donderdag 15 oktober 2020 19:35 schreef DireStraits7 het volgende:

[..]

Nee, volledig eens, en leeftijdscohorten van ~20 jaar zijn nog steeds vrij fors, maar het initiële statement dat 'zorgmedewerkers veel meer risico lopen' lijkt me ongegrond kijkend naar de statistieken (iig qua ziekenhuisopnames en overlijdens).
Ze lopen meer risico om besmet te raken, niet om opgenomen te worden of te komen overlijden.
pi_195661130
quote:
0s.gif Op donderdag 15 oktober 2020 19:37 schreef Kyran het volgende:

[..]

Ze lopen meer risico om besmet te raken, niet om opgenomen te worden of te komen overlijden.
In de zorg wordt ook veel meer getest, signaleringssysteem is veel beter dan voor de gewone man. Voorzorgsmaatregelen zijn beter geregeld (waardoor een infectie allicht minder erg verloopt). Er zijn ook redenen waardoor ze juist relatief minder risico lopen.
pi_195661147
quote:
14s.gif Op donderdag 15 oktober 2020 19:30 schreef Claudia_x het volgende:

[..]

Dat vind ik best knap, ook van @:Tijger_M .
Ik denk dat wij, en jij ook, vooral nogal met onze voeten op de grond staan en zaken intellectueel benaderen, wat zijn acceptabele risico's (sommige vrienden zijn dat bijvoorbeeld niet) en wat niet en daar dan ook niet dramatisch over doen. Ik maak mij niet zo druk dat er dit jaar even geen vliegreis in zit of dat we niet uit eten gaan of niet naar de 6 Nations in Cardiff gaan. Dan maar volgend jaar of over 2 jaar.

Kan je alles uitsluiten? Nee en dat accepteer ik dan ook maar je gaat wel potentieele situaties bij voorkeur uit de weg. Totdat men ging adviseren dat je mondkapjes beter wel kon dragen heb ik het zonder gedaan, nu niet meer. Afstand houden gaat ook prima.

Aan de andere kant, ik woon niet in een corona brandhaard, ik heb geen kinderen, ik hoef voor werk het huis niet uit, ik kan mij prima (met mijn vrouw) in huis vermaken, ik heb Netflix, een grote TV, 750Mbit glasvezel. Ik heb vooral te doen met de mensen die al het bovenstaande niet hebben of kunnen.

Ik hoorde vandaag van onze schoonmaakster dat haar zoon, haar nichtje en haar neef allemaal hun baan kwijt zijn door corona in 2 maanden tijd, dat relativeert dan alles toch wel weer aardig.
  Moderator / Redactie Sport donderdag 15 oktober 2020 @ 19:45:20 #8
416575 crew  Evenstar
pi_195661245
quote:
0s.gif Op donderdag 15 oktober 2020 19:40 schreef DireStraits7 het volgende:

[..]

In de zorg wordt ook veel meer getest, signaleringssysteem is veel beter dan voor de gewone man. Voorzorgsmaatregelen zijn beter geregeld (waardoor een infectie allicht minder erg verloopt). Er zijn ook redenen waardoor ze juist relatief minder risico lopen.
Dat was in maart wel zo, maar nu worden zorgmedewerkers in principe niet meer getest dan de gemiddelde burger. Iedereen kan getest worden, dus dat verschil is er gewoon niet meer. Wij krijgen hooguit voorrang of sneller resultaat.

Dat het milder (kan) verlopen (om wat voor reden dan ook) heeft niks te maken met hoeveel risico je loopt om besmet te raken.Je haalt twee dingen door elkaar om je punt te maken.
  donderdag 15 oktober 2020 @ 19:47:55 #9
171727 StateOfMind
Ancient Astronaut
pi_195661298
quote:
14s.gif Op donderdag 15 oktober 2020 19:30 schreef Claudia_x het volgende:

[..]

Dat vind ik best knap, ook van @:Tijger_M .
Och, is toch een beetje de aard van het beestje.
En ik ben mentaal ijzersterk :7

Ik weet nog goed toen ik net mijn diagnose kreeg 10 jaar terug (ik kon toen, en het eerste jaar van de behandeling (totdat we de juiste medicatie hadden gevonden, amper lopen en dingen vasthouden) psychische en maatschappelijke hulp aangeboden.

Ik vroeg toen meteen: "Waarom?"

Veel mensen bleken in de praktijk mentaal in te storten in het begin (het heeft immers een grote impact op je leven en je doen en laten.
Ik heb dat aanbod toen ook vriendelijk afgeslagen. Ik bedoel maar, ik kan wel in een hoekje gaan zitten huilen en janken dat het oneerlijk is dat het mij overkomen is, en dat is natuurlijk zo.
Maar het is nu eenmaal zoals het is en ik verander er toch niks aan. Verspilde moeite en energie.
En er zijn altijd mensen die iets ergers hebben.

Zo sta ik in het leven 8-)

En wat heeft Tijger_M dan?
Perhaps you've seen it, maybe in a dream.
A murky, forgotten land.
  donderdag 15 oktober 2020 @ 19:48:36 #10
12221 Tijn
Powered by MS Paint
pi_195661312
Ze mogen trouwens wel eens wat extra kleurtjes toevoegen aan de kaart met positief geteste mensen op de dashboardsite, zeg. De schaal loopt nu tot maximaal "30+", maar inmiddels valt bijna heel Nederland in die categorie. Sommige regio's zitten op meer dan 60 op 100k, dat is het dubbele van wat de schaal nu aan kan.

pi_195661345
quote:
0s.gif Op donderdag 15 oktober 2020 19:45 schreef Kyran het volgende:

[..]

Dat was in maart wel zo, maar nu worden zorgmedewerkers in principe niet meer getest dan de gemiddelde burger. Iedereen kan getest worden, dus dat verschil is er gewoon niet meer. Wij krijgen hooguit voorrang of sneller resultaat.
Oh, vandaar dat er (nog steeds) disproportioneel veel getest wordt in het ziekenhuis.

quote:
Dat het milder (kan) verlopen (om wat voor reden dan ook) heeft niks te maken met hoeveel risico je loopt om besmet te raken.Je haalt twee dingen door elkaar om je punt te maken.
Kuipers zei van de week nog dat er, in tegenstelling tot maart, nauwelijks transmissie is tussen patiënten en doktoren. En ook bij de recente uitspraken werd steeds verwezen dat het buiten het ziekenhuis (of in ieder geval buiten de behandelkamers). Kortom: in de kantine en dat soort plekken. Ergo, net zoals veel gewone Nederlanders besmet worden.

Overigens heb ik risico nooit gedefinieerd als 'kans om met het virus in aanraking te komen'. Dus wie haalt er nou twee dingen door elkaar om een punt te maken?
pi_195661359
quote:
0s.gif Op donderdag 15 oktober 2020 19:40 schreef Tijger_m het volgende:

[..]

Ik denk dat wij, en jij ook, vooral nogal met onze voeten op de grond staan en zaken intellectueel benaderen, wat zijn acceptabele risico's (sommige vrienden zijn dat bijvoorbeeld niet) en wat niet en daar dan ook niet dramatisch over doen. Ik maak mij niet zo druk dat er dit jaar even geen vliegreis in zit of dat we niet uit eten gaan of niet naar de 6 Nations in Cardiff gaan. Dan maar volgend jaar of over 2 jaar.
Dat klopt wel. Ik probeer zelf ook gevoel te houden voor wat proportioneel is en wat niet. Omdat ik heel recente ervaringen heb met dood en ziekte is het soms wel moeilijker om nuchter te blijven. Toen mijn schoonouders ineens een verjaardag op een buitenterras van een restaurant wilden vieren, had ik daar zonder dat ik het zelf goed begreep veel moeite mee. En net voor zo'n coronatest kan ik wel even denken: "Nee, ik wil dit absoluut niet meer doen." De puncties die ik zelf vorig jaar heb gehad en alle emoties eromheen komen op zo'n moment los. Het is geen bewust proces maar een primaire reactie, een soort zelfverdedigingsmechanisme. De test stelde trouwens niks voor.

quote:
Ik hoorde vandaag van onze schoonmaakster dat haar zoon, haar nichtje en haar neef allemaal hun baan kwijt zijn door corona in 2 maanden tijd, dat relativeert dan alles toch wel weer aardig.
Ik heb ook de eerste verhalen gehoord, enkele maanden geleden al. Heel verdrietig. En er is ook leed dat losstaat van corona maar door deze rare tijden een andere dimensie krijgt. Denk aan nabestaanden die niet de uitvaart van hun geliefde kunnen organiseren op een manier die ze het liefst zouden willen. Misschien goed om even de aandacht op dit topic te vestigen: OUD / Help de zoon van Slaapmeisje!
  Moderator / Redactie Sport donderdag 15 oktober 2020 @ 19:50:29 #13
416575 crew  Evenstar
pi_195661362
quote:
0s.gif Op donderdag 15 oktober 2020 19:40 schreef Tijger_m het volgende:

[..]

Kan je alles uitsluiten? Nee en dat accepteer ik dan ook maar je gaat wel potentieele situaties bij voorkeur uit de weg. Totdat men ging adviseren dat je mondkapjes beter wel kon dragen heb ik het zonder gedaan, nu niet meer. Afstand houden gaat ook prima.

Aan de andere kant, ik woon niet in een corona brandhaard, ik heb geen kinderen, ik hoef voor werk het huis niet uit, ik kan mij prima (met mijn vrouw) in huis vermaken, ik heb Netflix, een grote TV, 750Mbit glasvezel. Ik heb vooral te doen met de mensen die al het bovenstaande niet hebben of kunnen.

Helemaal mee eens.

Het is gewoon even niet anders. Ik baal enorm dat ik geen concerten of festivals op mijn agenda heb staan. Ik baal enorm dat één van mijn droomvakanties waarschijnlijk niet door kan gaan.

Als dit het ergste is wat mij overkomt tijdens deze periode dan doe ik aan het einde wel een vreugdedansje hoor. Mijn familie is gezond, ik ben gezond, wij hebben onze banen nog, dochtertje huppelt onbezorgd door het leven, ik kan gamen, ik kan muziek luisteren, ik kan films/series/sport kijken en ik heb geen excuses nodig als ik even geen zin heb in sociale contacten :D

Wij vermaken ons wel.

Snap heel goed dat niet iedereen het zo goed heeft of gaat hebben, dus ja het helpt erg om alles in perspectief te zien.

Mijn vrouw kan volledig vanuit huis werken, ik moet wel de deur uit en ons dochtertje gaat ook gewoon naar KDV en na de herstvakantie naar de basisschool. Kans is groot dat wij het een keer oplopen via mij of mijn dochter, maar dat is dan maar zo. Ik doe in ieder geval mijn uiterste best (voor mijzelf en voor mijn patiënten) om het niet op te lopen, maar uitsluiten kan gewoon niet.
pi_195661389
quote:
0s.gif Op donderdag 15 oktober 2020 19:47 schreef StateOfMind het volgende:

[..]

Och, is toch een beetje de aard van het beestje.
En ik ben mentaal ijzersterk :7

Ik weet nog goed toen ik net mijn diagnose kreeg 10 jaar terug (ik kon toen, en het eerste jaar van de behandeling (totdat we de juiste medicatie hadden gevonden, amper lopen en dingen vasthouden) psychische en maatschappelijke hulp aangeboden.

Ik vroeg toen meteen: "Waarom?"

Veel mensen bleken in de praktijk mentaal in te storten in het begin (het heeft immers een grote impact op je leven en je doen en laten.
Ik heb dat aanbod toen ook vriendelijk afgeslagen. Ik bedoel maar, ik kan wel in een hoekje gaan zitten huilen en janken dat het oneerlijk is dat het mij overkomen is, en dat is natuurlijk zo.
Maar het is nu eenmaal zoals het is en ik verander er toch niks aan. Verspilde moeite en energie.
En er zijn altijd mensen die iets ergers hebben.

Zo sta ik in het leven 8-)

En wat heeft Tijger_M dan?
Zo moet je ook in het leven staan met zulke zaken anders is het echt niet leuk meer.
ik weet er alles van.

het vreemde is, we doen meer en "extremere" dingen dan normale/gezonde mensen doen ( maar nu even niet )
woensdag 28 oktober 2020 15:54 schreef Kyran het volgende:[/b]
Even screenshot gemaakt van dit moment. Predator en sorry zeggen
pi_195661394
quote:
2s.gif Op donderdag 15 oktober 2020 19:48 schreef Tijn het volgende:
Ze mogen trouwens wel eens wat extra kleurtjes toevoegen aan de kaart met positief geteste mensen op de dashboardsite, zeg. De schaal loopt nu tot maximaal "30+", maar inmiddels valt bijna heel Nederland in die categorie. Sommige regio's zitten op meer dan 60 op 100k, dat is het dubbele van wat de schaal nu aan kan.

[ afbeelding ]
Zwart ..
pi_195661424
quote:

[ afbeelding ]
Dan krijgen ze weer gezeur dat ze zomaar de drempelwaarden aanpassen!
  donderdag 15 oktober 2020 @ 19:53:23 #17
464998 Qarrad
Qarrad al-Rrabah
pi_195661450
quote:

[ afbeelding ]
Twente valt hier verrassend genoeg best mee.
  donderdag 15 oktober 2020 @ 19:54:29 #18
12221 Tijn