Nee, volledig eens, en leeftijdscohorten van ~20 jaar zijn nog steeds vrij fors, maar het initiële statement dat 'zorgmedewerkers veel meer risico lopen' lijkt me ongegrond kijkend naar de statistieken (iig qua ziekenhuisopnames en overlijdens).quote:Op donderdag 15 oktober 2020 19:33 schreef Qarrad het volgende:
[..]
Scheelt ook per branche. In de gehandicaptenzorg zie ik vooral jonge dames.
Dat van die vrouwen is zeker een punt, maar ik weet niet of 'gemiddeld jonger' niet gewoon slaat op het gegeven dat het aantal 70+'ers die nog in de zorg werkt wel erg laag is.quote:Op donderdag 15 oktober 2020 19:36 schreef Claudia_x het volgende:
In de RIVM-rapportage staat: De leeftijdsverdeling en man-vrouwverdeling van zorgmedewerkers zijn duidelijk anders dan die van overige COVID-19 patiënten. Zorgmedewerkers zijn gemiddeld jonger en vaker vrouw, zoals te zien in onderstaande figuur.
Ze lopen meer risico om besmet te raken, niet om opgenomen te worden of te komen overlijden.quote:Op donderdag 15 oktober 2020 19:35 schreef DireStraits7 het volgende:
[..]
Nee, volledig eens, en leeftijdscohorten van ~20 jaar zijn nog steeds vrij fors, maar het initiële statement dat 'zorgmedewerkers veel meer risico lopen' lijkt me ongegrond kijkend naar de statistieken (iig qua ziekenhuisopnames en overlijdens).
In de zorg wordt ook veel meer getest, signaleringssysteem is veel beter dan voor de gewone man. Voorzorgsmaatregelen zijn beter geregeld (waardoor een infectie allicht minder erg verloopt). Er zijn ook redenen waardoor ze juist relatief minder risico lopen.quote:Op donderdag 15 oktober 2020 19:37 schreef Kyran het volgende:
[..]
Ze lopen meer risico om besmet te raken, niet om opgenomen te worden of te komen overlijden.
Ik denk dat wij, en jij ook, vooral nogal met onze voeten op de grond staan en zaken intellectueel benaderen, wat zijn acceptabele risico's (sommige vrienden zijn dat bijvoorbeeld niet) en wat niet en daar dan ook niet dramatisch over doen. Ik maak mij niet zo druk dat er dit jaar even geen vliegreis in zit of dat we niet uit eten gaan of niet naar de 6 Nations in Cardiff gaan. Dan maar volgend jaar of over 2 jaar.quote:Op donderdag 15 oktober 2020 19:30 schreef Claudia_x het volgende:
[..]
Dat vind ik best knap, ook van @:Tijger_M .
Dat was in maart wel zo, maar nu worden zorgmedewerkers in principe niet meer getest dan de gemiddelde burger. Iedereen kan getest worden, dus dat verschil is er gewoon niet meer. Wij krijgen hooguit voorrang of sneller resultaat.quote:Op donderdag 15 oktober 2020 19:40 schreef DireStraits7 het volgende:
[..]
In de zorg wordt ook veel meer getest, signaleringssysteem is veel beter dan voor de gewone man. Voorzorgsmaatregelen zijn beter geregeld (waardoor een infectie allicht minder erg verloopt). Er zijn ook redenen waardoor ze juist relatief minder risico lopen.
Och, is toch een beetje de aard van het beestje.quote:Op donderdag 15 oktober 2020 19:30 schreef Claudia_x het volgende:
[..]
Dat vind ik best knap, ook van @:Tijger_M .
Oh, vandaar dat er (nog steeds) disproportioneel veel getest wordt in het ziekenhuis.quote:Op donderdag 15 oktober 2020 19:45 schreef Kyran het volgende:
[..]
Dat was in maart wel zo, maar nu worden zorgmedewerkers in principe niet meer getest dan de gemiddelde burger. Iedereen kan getest worden, dus dat verschil is er gewoon niet meer. Wij krijgen hooguit voorrang of sneller resultaat.
Kuipers zei van de week nog dat er, in tegenstelling tot maart, nauwelijks transmissie is tussen patiënten en doktoren. En ook bij de recente uitspraken werd steeds verwezen dat het buiten het ziekenhuis (of in ieder geval buiten de behandelkamers). Kortom: in de kantine en dat soort plekken. Ergo, net zoals veel gewone Nederlanders besmet worden.quote:Dat het milder (kan) verlopen (om wat voor reden dan ook) heeft niks te maken met hoeveel risico je loopt om besmet te raken.Je haalt twee dingen door elkaar om je punt te maken.
Dat klopt wel. Ik probeer zelf ook gevoel te houden voor wat proportioneel is en wat niet. Omdat ik heel recente ervaringen heb met dood en ziekte is het soms wel moeilijker om nuchter te blijven. Toen mijn schoonouders ineens een verjaardag op een buitenterras van een restaurant wilden vieren, had ik daar zonder dat ik het zelf goed begreep veel moeite mee. En net voor zo'n coronatest kan ik wel even denken: "Nee, ik wil dit absoluut niet meer doen." De puncties die ik zelf vorig jaar heb gehad en alle emoties eromheen komen op zo'n moment los. Het is geen bewust proces maar een primaire reactie, een soort zelfverdedigingsmechanisme. De test stelde trouwens niks voor.quote:Op donderdag 15 oktober 2020 19:40 schreef Tijger_m het volgende:
[..]
Ik denk dat wij, en jij ook, vooral nogal met onze voeten op de grond staan en zaken intellectueel benaderen, wat zijn acceptabele risico's (sommige vrienden zijn dat bijvoorbeeld niet) en wat niet en daar dan ook niet dramatisch over doen. Ik maak mij niet zo druk dat er dit jaar even geen vliegreis in zit of dat we niet uit eten gaan of niet naar de 6 Nations in Cardiff gaan. Dan maar volgend jaar of over 2 jaar.
Ik heb ook de eerste verhalen gehoord, enkele maanden geleden al. Heel verdrietig. En er is ook leed dat losstaat van corona maar door deze rare tijden een andere dimensie krijgt. Denk aan nabestaanden die niet de uitvaart van hun geliefde kunnen organiseren op een manier die ze het liefst zouden willen. Misschien goed om even de aandacht op dit topic te vestigen: OUD / Help de zoon van Slaapmeisje!quote:Ik hoorde vandaag van onze schoonmaakster dat haar zoon, haar nichtje en haar neef allemaal hun baan kwijt zijn door corona in 2 maanden tijd, dat relativeert dan alles toch wel weer aardig.
Helemaal mee eens.quote:Op donderdag 15 oktober 2020 19:40 schreef Tijger_m het volgende:
[..]
Ik denk dat wij, en jij ook, vooral nogal met onze voeten op de grond staan en zaken intellectueel benaderen, wat zijn acceptabele risico's (sommige vrienden zijn dat bijvoorbeeld niet) en wat niet en daar dan ook niet dramatisch over doen. Ik maak mij niet zo druk dat er dit jaar even geen vliegreis in zit of dat we niet uit eten gaan of niet naar de 6 Nations in Cardiff gaan. Dan maar volgend jaar of over 2 jaar.
Kan je alles uitsluiten? Nee en dat accepteer ik dan ook maar je gaat wel potentieele situaties bij voorkeur uit de weg. Totdat men ging adviseren dat je mondkapjes beter wel kon dragen heb ik het zonder gedaan, nu niet meer. Afstand houden gaat ook prima.
Aan de andere kant, ik woon niet in een corona brandhaard, ik heb geen kinderen, ik hoef voor werk het huis niet uit, ik kan mij prima (met mijn vrouw) in huis vermaken, ik heb Netflix, een grote TV, 750Mbit glasvezel. Ik heb vooral te doen met de mensen die al het bovenstaande niet hebben of kunnen.
Ik hoorde vandaag van onze schoonmaakster dat haar zoon, haar nichtje en haar neef allemaal hun baan kwijt zijn door corona in 2 maanden tijd, dat relativeert dan alles toch wel weer aardig.
Zo moet je ook in het leven staan met zulke zaken anders is het echt niet leuk meer.quote:Op donderdag 15 oktober 2020 19:47 schreef StateOfMind het volgende:
[..]
Och, is toch een beetje de aard van het beestje.
En ik ben mentaal ijzersterk![]()
Ik weet nog goed toen ik net mijn diagnose kreeg 10 jaar terug (ik kon toen, en het eerste jaar van de behandeling (totdat we de juiste medicatie hadden gevonden, amper lopen en dingen vasthouden) psychische en maatschappelijke hulp aangeboden.
Ik vroeg toen meteen: "Waarom?"
Veel mensen bleken in de praktijk mentaal in te storten in het begin (het heeft immers een grote impact op je leven en je doen en laten.
Ik heb dat aanbod toen ook vriendelijk afgeslagen. Ik bedoel maar, ik kan wel in een hoekje gaan zitten huilen en janken dat het oneerlijk is dat het mij overkomen is, en dat is natuurlijk zo.
Maar het is nu eenmaal zoals het is en ik verander er toch niks aan. Verspilde moeite en energie.
En er zijn altijd mensen die iets ergers hebben.
Zo sta ik in het leven![]()
En wat heeft Tijger_M dan?
Zwart ..quote:Op donderdag 15 oktober 2020 19:48 schreef Tijn het volgende:
Ze mogen trouwens wel eens wat extra kleurtjes toevoegen aan de kaart met positief geteste mensen op de dashboardsite, zeg. De schaal loopt nu tot maximaal "30+", maar inmiddels valt bijna heel Nederland in die categorie. Sommige regio's zitten op meer dan 60 op 100k, dat is het dubbele van wat de schaal nu aan kan.
[ afbeelding ]
Dan krijgen ze weer gezeur dat ze zomaar de drempelwaarden aanpassen!quote:Op donderdag 15 oktober 2020 19:48 schreef Tijn het volgende:
Ze mogen trouwens wel eens wat extra kleurtjes toevoegen aan de kaart met positief geteste mensen op de dashboardsite, zeg. De schaal loopt nu tot maximaal "30+", maar inmiddels valt bijna heel Nederland in die categorie. Sommige regio's zitten op meer dan 60 op 100k, dat is het dubbele van wat de schaal nu aan kan.
[ afbeelding ]
Twente valt hier verrassend genoeg best mee.quote:Op donderdag 15 oktober 2020 19:48 schreef Tijn het volgende:
[ afbeelding ]
Ja, dat is zeker opvallend, want een week geleden ofzo was het daar juist flink mis.quote:Op donderdag 15 oktober 2020 19:53 schreef Qarrad het volgende:
[..]
Twente valt hier verrassend genoeg best mee.
Wij hebben een situatie met onze schoonouders, mijn schoonmoeder lag 4 weken geleden ineens in het ziekenhuis, hartaanval, daarna een tweede, daarna een stent geplaatst, wij konder er niet heen want vanuit Nederland naar het VK betekent 2 weken quarantaine. Ja, dan word het ineens heel lastig en komen er emoties bij kijken. Ze is gelukkig thuis nu en wij gaan ipv in December voor 3 weken in November voor ruim 2 maanden naar Wales om een beetje de druk van mijn 78 jaar oude schoonvader af te nemen.quote:Op donderdag 15 oktober 2020 19:50 schreef Claudia_x het volgende:
[..]
Dat klopt wel. Ik probeer zelf ook gevoel te houden voor wat proportioneel is en wat niet. Omdat ik heel recente ervaringen heb met dood en ziekte is het soms wel moeilijker om nuchter te blijven. Toen mijn schoonouders ineens een verjaardag op een buitenterras van een restaurant wilden vieren, had ik daar zonder dat ik het zelf goed begreep veel moeite mee. En net voor zo'n coronatest kan ik wel even denken: "Nee, ik wil dit absoluut niet meer doen." De puncties die ik zelf vorig jaar heb gehad en alle emoties eromheen komen op zo'n moment los. Het is geen bewust proces maar een primaire reactie, een soort zelfverdedigingsmechanisme. De test stelde trouwens niks voor.
[..]
Ik heb ook de eerste verhalen gehoord, enkele maanden geleden al. Heel verdrietig. En er is ook leed dat losstaat van corona maar door deze rare tijden een andere dimensie krijgt. Denk aan nabestaanden die niet de uitvaart voor hun geliefde kunnen organiseren die ze het liefst zouden hebben. Misschien goed om even de aandacht op dit topic te vestigen: OUD / Help de zoon van Slaapmeisje!
Pff, lastige situatie. Sterkte en succes alvast voor als jullie daar zijn.quote:Op donderdag 15 oktober 2020 19:55 schreef Tijger_m het volgende:
[..]
Wij hebben een situatie met onze schoonouders, mijn schoonmoeder lag 4 weken geleden ineens in het ziekenhuis, hartaanval, daarna een tweede, daarna een stent geplaatst, wij konder er niet heen want vanuit Nederland naar het VK betekent 2 weken quarantaine. Ja, dan word het ineens heel lastig en komen er emoties bij kijken. Ze is gelukkig thuis nu en wij gaan ipv in December voor 3 weken in November voor ruim 2 maanden naar Wales om een beetje de druk van mijn 78 jaar oude schoonvader af te nemen.
Ze zitten al sinds Maart feitelijk opgesloten in huis en het word hem allemaal te veel, de opluchting die je kon horen toen we lieten weten eerder te komen was voelbaar.
Nu is het alleen bidden dat de grenzen open blijven *zucht*
Hoge bloeddruk episode (250/160) een aantal jaren geleden (who me? Ik ben altijd zo kalm!quote:
Het is mijn vrouw die sterkte nodig heeft, zij en haar moeder in een land gaat meestal maar een uur of 4 goedquote:Op donderdag 15 oktober 2020 19:56 schreef Kyran het volgende:
[..]
Pff, lastige situatie. Sterkte en succes alvast voor als jullie daar zijn.
Mja, arme jij staat er dan ook maar tussenquote:Op donderdag 15 oktober 2020 20:00 schreef Tijger_m het volgende:
[..]
Het is mijn vrouw die sterkte nodig heeft, zij en haar moeder in een land gaat meestal maar een uur of 4 goed
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |