abonnement Unibet Coolblue
pi_195648733
Ik zie steeds vaker dat men te pas en te onpas gebruik maakt van de termen NSB-gedrag en NSB'er. Een aantal maanden geleden was er ophef over, omdat OP1-presentatrice Fidan Ekiz, de sportschoolhouder en BN'er Arie Boomsma betichte van NSB-gedrag na diens oproep om het programma VI te boycotten vanwege een grap over Zwarte Piet. Ook Van der Gijp gebruikte deze term om het gedrag van VI collega Genee mee te benoemen.*
Sindsdien heb ik deze term ook al tal van keren voorbij zien komen in o.a. discussies over het wel of niet moeten inschakelen van de politie als ergens een corona-feestje plaats vindt.

Ik vind het zelf vrij ongepast door de bijklank die het woord heeft. Ik zou er zelf niet gebruik van maken. Hoe denk jij over het gebruik van de term NSB-gedrag? Of NSB'er? Is NSB'er een goed synoniem voor verrader of moeten we het gebruik ervan juist niet normaliseren?

* https://www.trouw.nl/cult(...)ijk-gedrag~b56e6c6e/
Ook interessant: https://www.vandaagenmorgen.nl/column/nsb-gedrag-wat-is-dat
pi_195648833
Kan er mee leven, gebruik het zelf ook. Net als 40-45 grappen.
U MAD?
pi_195648868
Het blijft een godwin, dus dan ben je meteen af.
Op dinsdag 25 februari 2020 12:55 schreef Pumpalov het volgende:
een beetje zo'n lichtgetinte inteeltkop als dat filosoofert heeft.
pi_195648969
Enerzijds geeft het duidelijk weer wat iemand van een ander denkt.

Anderzijds is het historisch gezien een zeer beladen term. Leden van de NSB hielpen de NAZI's actief bij de onderdrukking van de gehele Nederlandse bevolking en de afrekening met joden en het verzet en waren het eens met hun nationalistische en racistische ideeën en/of profiteerden van de bezetting om er persoonlijk beter van te worden.

Door het gebruik ervan voor veel lichtere voorbeelden van verklikken dreigt de betekenis en de geschiedenis rond de NSB te verwateren. Ook het onderscheid wanneer iets melden wel of niet geaccepteerd is lijkt niet meer te bestaan.

Het coronabeleid is vastgesteld door het kabinet en wordt gesteund door een meerderheid van de Tweede en Eerste Kamer, met volksvertegenwoordigers die wij zelf hebben kunnen kiezen. De regering laat zich adviseren door wetenschappers en andere deskundigen die het maatschappelijk belang voorop hebben staan, zowel wat betreft de gezondheid als de economie.

Anderen actief wijzen op hun eigen verantwoordelijkheid de regels te volgen in het belang van ons allemaal, en indien dit niet genoeg is dit melden bij de autoriteiten, is heel wat anders dan een autoritaire bezetter tippen dat bij buurman Feenstra vier joodse onderduikers op zolder zitten.

Het lijkt wel of klagen over een luidruchtig feest minder wordt geaccepteerd in tijden van corona dan daarvoor. Wat tamelijk bizar is als je het mij vraagt. De overlast is niet minder en de maatschappelijke gevolgen van besmettingen zijn groot.

Veel van de mensen die -omdat ze het beleid ansich niet accepteren- de mond vol hebben met de term NSB stemmen PVV. Misschien moeten zij zich eens verdiepen in de wortels van hun leider. Juist Wilders en zijn gedachtegoed zijn uitgerekend beïnvloed door de NSB. Niet de overdrachtelijke maar de echte: https://www.groene.nl/art(...)indische-grootouders
pi_195649069
Aangezien het 'verklikken' richting onze eigen overheid gaat, zegt iemand daarmee dat onze overheid eigenlijk een vreemde macht is die Nederland heeft overgenomen. Nog nazi's ook.

En dan heb je dus wat mij betreft gewoon een gaatje in je hoofd.

Komt nog eens bij dat de meeste van deze 'verklikkingen' op komen voor het belang van het gehele volk.

Walgelijke, domme, asociale uitspraak dus.
  donderdag 15 oktober 2020 @ 09:18:55 #6
313152 Harvest89
Black Metal fan
pi_195650305
Schitterende term.
Als je zo niet genoemd wil worden moet je maar geen rat of matennaaier zijn die dingen aan vadertje overheid verklikt.
Deceit for a lifetime has taken it's toll.
An emotional void, I feel numb and cold.
You're all dead to me now. And has been for long.
The time has come to reap what you've sown.
pi_195650359
quote:
0s.gif Op donderdag 15 oktober 2020 09:18 schreef Harvest89 het volgende:
Als je zo niet genoemd wil worden moet je maar geen rat of matennaaier zijn die dingen aan vadertje overheid verklikt.
Als je niet verlinkt wil worden moet je maar geen rat of matennaaier zijn die de regels van de overheid aan zijn/haar laars lapt.

Het samen beschermen van mensenlevens, de zorg en de economie vergelijken met de bezetting en jodenvervolging :N
  donderdag 15 oktober 2020 @ 09:30:30 #8
47047 Herkauwer
een dag niet gehuppeld .......
pi_195650450
quote:
0s.gif Op donderdag 15 oktober 2020 09:18 schreef Harvest89 het volgende:
Schitterende term.
Als je zo niet genoemd wil worden moet je maar geen rat of matennaaier zijn die dingen aan vadertje overheid verklikt.
De mensen die deze termen gebruiken zijn zover ik heb gezien bijna altijd egocentrisch bezig en gebruiken de term om hun eigen handelen goed te keuren terwijl het meestal grensoverschrijdend/asociaal gedrag is. Dat durven ze niet toe te geven dus als ze er op worden aangesproken gaan ze maar schelden
Zonnepanelen 28 * 290 = 8120 Wp - W - 11° hellingshoek
  donderdag 15 oktober 2020 @ 11:02:13 #9
313152 Harvest89
Black Metal fan
pi_195651726
quote:
0s.gif Op donderdag 15 oktober 2020 09:22 schreef spinazieruiker het volgende:
Als je niet verlinkt wil worden moet je maar geen rat of matennaaier zijn die de regels van de overheid aan zijn/haar laars lapt.

Stel je eens voor als alle mensen zo in het Derde Rijk gedacht zouden hebben. Zou er helemaal geen verzet zijn geweest.

quote:
0s.gif Op donderdag 15 oktober 2020 09:30 schreef Herkauwer het volgende:
zover ik heb gezien
Gestopt met lezen.
Deceit for a lifetime has taken it's toll.
An emotional void, I feel numb and cold.
You're all dead to me now. And has been for long.
The time has come to reap what you've sown.
pi_195651982
quote:
10s.gif Op donderdag 15 oktober 2020 11:02 schreef Harvest89 het volgende:

[..]

Stel je eens voor als alle mensen zo in het Derde Rijk gedacht zouden hebben. Zou er helemaal geen verzet zijn geweest.
[..]

Gestopt met lezen.
Hou eens op met onze regering te vergelijken met de NSDAP.
pi_195653738
quote:
10s.gif Op donderdag 15 oktober 2020 11:02 schreef Harvest89 het volgende:

[..]

Stel je eens voor als alle mensen zo in het Derde Rijk gedacht zouden hebben. Zou er helemaal geen verzet zijn geweest.
Jouw voorouders hebben in 1933 op de NSDAP gestemd? Of stonden ze te applaudisseren toen de Duitse tanks ons land binnenreden en Rotterdam werd gebombardeerd?

De laatste keer dat ik keek werden we nog niet geregeerd door fascisten.

Al zijn er helaas steeds meer mensen die onze democratie willen opgeven voor wat loze beloftes die aan hun onderbuik tegemoet komen.
  donderdag 15 oktober 2020 @ 13:10:48 #12
72545 Megumi
Go Rin No Sho
pi_195654055
quote:
0s.gif Op donderdag 15 oktober 2020 09:18 schreef Harvest89 het volgende:
Schitterende term.
Als je zo niet genoemd wil worden moet je maar geen rat of matennaaier zijn die dingen aan vadertje overheid verklikt.
Ik denk zelf dat de term meer iets is om het eigen a-sociaal gedrag te rechtvaardigen als mensen daar aanstoot aan nemen? Ik maak zelf vaak mee dat als je mensen netjes aanspreekt je toch voor een NSB/PVV stemmer uitgemaakt word.

[ Bericht 5% gewijzigd door Megumi op 15-10-2020 13:24:15 ]
Wordt als iemand die voortdurend dood is. De ware volgeling van bushidõ sterft elke ochtend en avond opnieuw. En wordt niet gehinderd door angst voor de dood. Yamamoto Tsunetomo's hagakure.
  donderdag 15 oktober 2020 @ 13:19:17 #13
72545 Megumi
Go Rin No Sho
pi_195654205
quote:
0s.gif Op donderdag 15 oktober 2020 12:53 schreef spinazieruiker het volgende:

[..]

Jouw voorouders hebben in 1933 op de NSDAP gestemd? Of stonden ze te applaudisseren toen de Duitse tanks ons land binnenreden en Rotterdam werd gebombardeerd?
Hier is best discussie over mogelijk. Het gros van de Nederlanders keken met wat zeer dappere uitzonderingen daar gelaten in elk geval de andere kant uit en deden niets aan de Joden vervolging bijvoorbeeld. Of werkte daar gewoon aan mee. Maar dat is off topic verder. En doet er denk ik niets aan af dat mensen voor NSB uitmaken of nazi gewoon stom is. Net zo stom als het gebruiken van kanker als een scheldwoord bijvoorbeeld.
Wordt als iemand die voortdurend dood is. De ware volgeling van bushidõ sterft elke ochtend en avond opnieuw. En wordt niet gehinderd door angst voor de dood. Yamamoto Tsunetomo's hagakure.
  donderdag 15 oktober 2020 @ 14:21:36 #14
47047 Herkauwer
een dag niet gehuppeld .......
pi_195655356
quote:
10s.gif Op donderdag 15 oktober 2020 11:02 schreef Harvest89 het volgende:

[..]

Stel je eens voor als alle mensen zo in het Derde Rijk gedacht zouden hebben. Zou er helemaal geen verzet zijn geweest.
[..]

Gestopt met lezen.
Je bent niet echt de persoon om een discussie te voeren of wel?
Zonnepanelen 28 * 290 = 8120 Wp - W - 11° hellingshoek
  donderdag 15 oktober 2020 @ 14:41:08 #15
313152 Harvest89
Black Metal fan
pi_195655698
quote:
0s.gif Op donderdag 15 oktober 2020 13:10 schreef Megumi het volgende:

[..]

Ik denk zelf dat de term meer iets is om het eigen a-sociaal gedrag te rechtvaardigen als mensen daar aanstoot aan nemen? Ik maak zelf vaak mee dat als je mensen netjes aanspreekt je toch voor een NSB/PVV stemmer uitgemaakt word.
Iemand aangeven bij de overheid is juist asociaal, een soort verraad, net zoals NSBers vroeger. Bemoei je gewoon met je eigen zaken.

Je steekt andere mensen een mes in de rug. En waarom? Buiten het feit dat zulk gedrag gewoon laag is, wat krijg je er nu eigenlijk zelf voor terug? Een beetje zelfverheerlijking? Een schouderklapje van een ambtenaar?
Deceit for a lifetime has taken it's toll.
An emotional void, I feel numb and cold.
You're all dead to me now. And has been for long.
The time has come to reap what you've sown.
  donderdag 15 oktober 2020 @ 14:45:19 #16
313152 Harvest89
Black Metal fan
pi_195655773
quote:
0s.gif Op donderdag 15 oktober 2020 11:17 schreef babylon het volgende:

[..]

Hou eens op met onze regering te vergelijken met de NSDAP.
Enig wantrouwen is tegen elke overheid vereist, ook de onze. We zijn inderdaad niet fascistisch maar er is nog een hoop wat in de praktijk gewoon fout gaat.
Deceit for a lifetime has taken it's toll.
An emotional void, I feel numb and cold.
You're all dead to me now. And has been for long.
The time has come to reap what you've sown.
  vrijdag 16 oktober 2020 @ 16:48:08 #17
47047 Herkauwer
een dag niet gehuppeld .......
pi_195677389
quote:
0s.gif Op donderdag 15 oktober 2020 14:41 schreef Harvest89 het volgende:

[..]

Iemand aangeven bij de overheid is juist asociaal, een soort verraad, net zoals NSBers vroeger. Bemoei je gewoon met je eigen zaken.

Je steekt andere mensen een mes in de rug. En waarom? Buiten het feit dat zulk gedrag gewoon laag is, wat krijg je er nu eigenlijk zelf voor terug? Een beetje zelfverheerlijking? Een schouderklapje van een ambtenaar?
Deze discussie blijf je altijd houden. Ik snap je punt maar vind het geen rechtvaardiging om iemand een NSB'er te noemen, dat waren echt andere tijden. Ja, sommige mensen vinden dat ze zich niet aan de wet hoeven te houden en dat andere mensen zich er niet mee mogen bemoeien. En andere mensen vinden dat je juist wel zelf moet optreden tegen overtreders van de wet.

Beide standpunten zijn wat mij betreft terecht, het is voor iedereen zelf een afweging bij welke grens je wel of niet de autoriteiten inschakelt.

Niemand breekt de wet niet en niemand zal vinden dat je op alles moet worden aangesproken of beboet.
Zonnepanelen 28 * 290 = 8120 Wp - W - 11° hellingshoek
pi_195718866
Wat is er mis met het woord ‘klikspaan’?
  zondag 18 oktober 2020 @ 19:24:11 #19
478185 PiyeReloaded
Still the king of Kush
pi_195718992
Sommige mensen zijn gewoon gluiperige types die hun kans afwachten om anderen erbij te naaien. Van die types die door de gordijntjes gluren om te kijken of de buren niet iets verkeerds aan het doen zijn. Die zouden aan de nazi's doorgeven waar de joden zitten, maar ook aan de pastoor wie zijn was op zondag ophangt. Wat mij betreft is de term NSB-gedrag daar zeer passend voor.

Dan gaat het namelijk helemaal niet zozeer om wat ze nou precies verraden, maar om de houding van de verrader. Nu ben ik het er trouwens wel mee eens dat die overweging soms te weinig meegenomen wordt en mensen eenieder die iets meldt wat zij zelf wel vinden kunnen een NSB-er noemen.
pi_195719033
Prima term voor Boomsma.
I think that it’s extraordinarily important that we in computer science keep fun in computing
For all who deny the struggle, the triumphant overcome
pi_195719055
quote:
1s.gif Op donderdag 15 oktober 2020 07:05 schreef spinazieruiker het volgende:
Enerzijds geeft het duidelijk weer wat iemand van een ander denkt.

Anderzijds is het historisch gezien een zeer beladen term. Leden van de NSB hielpen de NAZI's actief bij de onderdrukking van de gehele Nederlandse bevolking en de afrekening met joden en het verzet en waren het eens met hun nationalistische en racistische ideeën en/of profiteerden van de bezetting om er persoonlijk beter van te worden.

Door het gebruik ervan voor veel lichtere voorbeelden van verklikken dreigt de betekenis en de geschiedenis rond de NSB te verwateren. Ook het onderscheid wanneer iets melden wel of niet geaccepteerd is lijkt niet meer te bestaan.

Het coronabeleid is vastgesteld door het kabinet en wordt gesteund door een meerderheid van de Tweede en Eerste Kamer, met volksvertegenwoordigers die wij zelf hebben kunnen kiezen. De regering laat zich adviseren door wetenschappers en andere deskundigen die het maatschappelijk belang voorop hebben staan, zowel wat betreft de gezondheid als de economie.

Anderen actief wijzen op hun eigen verantwoordelijkheid de regels te volgen in het belang van ons allemaal, en indien dit niet genoeg is dit melden bij de autoriteiten, is heel wat anders dan een autoritaire bezetter tippen dat bij buurman Feenstra vier joodse onderduikers op zolder zitten.

Het lijkt wel of klagen over een luidruchtig feest minder wordt geaccepteerd in tijden van corona dan daarvoor. Wat tamelijk bizar is als je het mij vraagt. De overlast is niet minder en de maatschappelijke gevolgen van besmettingen zijn groot.

Veel van de mensen die -omdat ze het beleid ansich niet accepteren- de mond vol hebben met de term NSB stemmen PVV. Misschien moeten zij zich eens verdiepen in de wortels van hun leider. Juist Wilders en zijn gedachtegoed zijn uitgerekend beïnvloed door de NSB. Niet de overdrachtelijke maar de echte: https://www.groene.nl/art(...)indische-grootouders
Jij staat zeker bij mensen naar binnen te kijken om dan met je piemeltje in je hand trillend van opwinding de wouten te bellen (y)
maandag 28 december 2020 20:34 schreef JustinK het volgende: De wereld heeft meer tong80's nodig.
pi_195719062
quote:
0s.gif Op donderdag 15 oktober 2020 11:17 schreef babylon het volgende:

[..]

Hou eens op met onze regering te vergelijken met de NSDAP.
Waarom?
maandag 28 december 2020 20:34 schreef JustinK het volgende: De wereld heeft meer tong80's nodig.
pi_195719270
quote:
0s.gif Op zondag 18 oktober 2020 19:28 schreef BoneThugss het volgende:

[..]

Waarom?
Ga alsjeblieft emmigreren.
pi_195719293
quote:
0s.gif Op zondag 18 oktober 2020 19:40 schreef babylon het volgende:

[..]

Ga alsjeblieft emmigreren.
Ga ik ook. Laat wel mooi zien wie er fout zou zijn in de oorlog te beginnen met de koning (y)
maandag 28 december 2020 20:34 schreef JustinK het volgende: De wereld heeft meer tong80's nodig.
  Redactie Frontpage zondag 18 oktober 2020 @ 20:02:02 #25
21273 JeMoeder
MijnMoeder
pi_195719595
Wat Gijp zegt neem ik niet serieus, grote bek over Genee maar tegen geld zegt hij geen nee. Wat een slappe zak is dat zeg.
Ta mère
El Coño
ウイスキー
pi_195719886
quote:
0s.gif Op zondag 18 oktober 2020 19:27 schreef BoneThugss het volgende:

[..]

Jij staat zeker bij mensen naar binnen te kijken om dan met je piemeltje in je hand trillend van opwinding de wouten te bellen (y)
Nee.
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')