abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  woensdag 14 oktober 2020 @ 11:16:33 #1
308499 Dven
Den Bolle Gaar
pi_195629506

Houd minimaal 1.5 meter afstand met anderen buiten je huishouden in alle gevallen.

Vragen over je eigen gezondheid: huisarts of GGD
Andere vragen: 0800-1351 (08:00-22:00)

Bij klachten, blijf thuis, en laat je testen!
Om een afspraak te maken voor een Coronatest bel je tussen 08:00 en 20:00 met 0800-1202.
Je kunt ook online een afspraak maken voor een Coronatest via https://coronatest.nl/, hier heb je wel een DigiD voor nodig.

Helpen?
https://www.makers4all.eu/nl/
https://www.extrahandenvoordezorg.nl/
https://www.rodekruis.nl/hulp-in-nederland/ready2help/

Informatie & achtergronden:
Wikipedia
Dr. John Campbell met een dagelijkse update
Dit doet corona met je, als je pech hebt.
Simulaties over waarom social distancing werkt
Video: Wat is exponentiële groei en hoe werkt dat bij uitbraken
Video: Wat is dit coronavirus, wat doet het, wat zijn de maatregelen
Alle artikelen over Covid zijn gratis te lezen op de financial times
Wetenschappelijk Covid19 HUB voor publicaties (dus voor wetenschappelijk geinteresseerden)
Universiteitsindex Leiden
De wetenschappelijke basis achter het Nederlandse coronabeleid (RIVM)

Nederland:
RIVM Rijksinstituut voor Volksgezondheid en Milieu - actuele informatie
Besmettingen per gemeente (RIVM-kaartje)
arcgis kaart van NL
Corona-patiënten op de Nederlanders IC's
Reconstructie NRC
De Groene: Hoe Nederland werd overvallen door het virus
Stichting NICE: Huidige ziekenhuisopnames (en IC-opnames)
Voor de dagrapporten van ziekenhuisopnames: MedischInfo
Zie ook BD Dataplan voor allerlei cijfers en statistieken, bv. per veiligheidsregio of gemeente.

Internationale organisaties:
ECDC European Centre for Disease Prevention and Control
WHO World Health Organisation

Aantallen & Trackers:
Overzicht BD Dataplan Corona Locator Nederland
Overzicht The Netherlands Covid Analytics
Overzicht JHU
Overzicht Worldometers
Overzicht thebaselab
Overzicht WHO
Overzicht BNO News
Alle gevallen, in een lijst
Grafieken zelf maken of Alle grafieken t/m 13apr20
Spreadsheet met cijfers die user joyvke tot 15apr20 bijhield
Verzameling alle NL cijfers
https://twitter.com/mzelst/status/1305541298619928576, uitleg verschillende manieren van tellen van LCPS, RIVM, NICE

Timelapse:
Flourish

COVID-19 feiten
• vooral hoest- en niesdruppeltjes zorgen voor overdracht
• de besmetting is meer dan bij seizoensgriep, maar gelukkig minder dan bij mazelen (2 < R0 < 3)
• verreweg de meesten hebben lichte (griepachtige) klachten
• bijna alle sterfgevallen betreffen ouderen of al zieke mensen
Bron

Gedragsregels in dit topic:
• Probeer niet lollig te doen
• Bij nieuws: graag een bron
• Geen opruiende berichten
• Volg de aanwijzingen van de moderatie op
• Ga niet off-topic
• Geen slowchat in dit topic
• Let een beetje op elkaar

Gelieve Trouw, NRC en Volkskrant niet geheel te citeren. Een link en de header (dat dik gedrukte deel) mag wel. Of zeg het in je eigen woorden, met een link erbij.

Oversterfte met als oorzaak griep (2018) en Covid-19 (2020)

Vermijd drukte! Blijf thuis!

Routekaart:
"For the man sound of body and serene of mind, there is no such thing as bad weather; Every day has its beauty. And storms which whip the blood, do make it pulse more vigorously."
  woensdag 14 oktober 2020 @ 11:16:51 #2
308499 Dven
Den Bolle Gaar
pi_195629511
quote:
10s.gif Op woensdag 14 oktober 2020 11:10 schreef van_Lamehuizen het volgende:

[..]

Want een mondkapje zorgt dat er ineens geen overdracht via voorwerpen meer zou plaatsvinden? :? Moet je me toch eens uitleggen.

Zou me geheel niet verbazen wanneer mondkapjes zoals gebruikt door het merendeel van de bevolking overdracht via voorwerpen (en de mondkapjes die daarna aangeraakt en de dag door hergebruikt worden) juist enorm doet stijgen. _O-
Overdracht via voorwerpen is lang niet zo'n issue als in het verleden gedacht werd maar inderdaad, draagt ook daar aanbij. Probeer jij je vinger maar eens in je muil te steken terwijl er een mondkapje voorzit.

Maar goed, nu alweer extreem vermoeid van je toon dus ik ga het hier voor wat reageren op jou betreft bij laten.
"For the man sound of body and serene of mind, there is no such thing as bad weather; Every day has its beauty. And storms which whip the blood, do make it pulse more vigorously."
pi_195629515
quote:
0s.gif Op woensdag 14 oktober 2020 11:12 schreef miss_sly het volgende:

[..]

Op zich kan ik dat best begrijpen.
Wat ik dan niet kan begrijpen is dat je bijvoorbeeld wel voornemens bent om de verjaardag van je dochter gewoon te vieren zoals anders. Waarom wil je dat doen?
Omdat ik nog steeds niet overtuigd ben van de 'ernst' van de situatie.
Dus probeer ik, zeker voor mijn kinderen, de situatie zo normaal mogelijk te laten verlopen.

Ik ben nog steeds team griep.
pi_195629520
quote:
0s.gif Op woensdag 14 oktober 2020 11:12 schreef chratnox het volgende:

[..]

Als jij je handen consequent wast, zijn je handen schoon als je aan je mondkapje zit. Dat is meer het punt.
Jij wast je handen na alles wat je aanraakt? Deurklinken, bellen, trapleuningen, etc? Voor Corona waste ik mijn handen na ieder toiletbezoek en voor koken en/of eten en volgens mij was dat al flink meer dan de gemiddelde mens. *O*
  woensdag 14 oktober 2020 @ 11:17:23 #5
308499 Dven
Den Bolle Gaar
pi_195629523
quote:
0s.gif Op woensdag 14 oktober 2020 11:13 schreef Justin_Case het volgende:

[..]

Met een mondkapje op nies ik veel vaker zelfs. Kriebelt als de neten
Ik twijfel of ik "jij bent dan ook een mongool" of "Ik had niet anders verwacht dan dat er op FOK! altijd en in alle gevallen die ene uitzondering op de regel te vinden is" moet zeggen.
pi_195629545
quote:
10s.gif Op woensdag 14 oktober 2020 11:12 schreef van_Lamehuizen het volgende:

[..]

Precies, blanken blank noemen is vergelijkbaar met donkere mensen "zwartjoekels" en "negertjes" noemen maar dan de andere kant op. :') Dit is wat men in en rond Amsterdam en het mediapark werkelijk gelooft. :') 8)7
Nee maar niet verwonderlijk dat je dat als conclusie trekt. Het geeft aan dat dingen veranderen over de tijd. Kun je heel boos om worden, maar het heeft nul te maken met objectieve/onpartijdige journalistiek.
'Cause it's easier to fly
Than to face another night
In Southern Sun
And your love is all around
pi_195629548
de meeste mensen gebruiken die kapjes wekenlang achter elkaar, dit heeft dan nog minder zin. ik dacht je officieel elke 4uur zo'n ding moet vervangen (wel een medische) dan heeft t nog enig zin.
  woensdag 14 oktober 2020 @ 11:18:59 #8
308499 Dven
Den Bolle Gaar
pi_195629552
quote:
0s.gif Op woensdag 14 oktober 2020 11:17 schreef Twinkle20 het volgende:

[..]

Dus probeer ik, zeker voor mijn kinderen, de situatie zo normaal mogelijk te laten verlopen.

En zie hier de reden dat de welwillenden na ruim een half jaar ervaring alsnog in een lockdown moeten.
pi_195629556
quote:
5s.gif Op woensdag 14 oktober 2020 11:17 schreef van_Lamehuizen het volgende:

[..]

Jij wast je handen na alles wat je aanraakt? Deurklinken, bellen, trapleuningen, etc? Voor Corona waste ik mijn handen na ieder toiletbezoek en voor koken en/of eten en volgens mij was dat al flink meer dan de gemiddelde mens. *O*
Als ik boodschappen doe ontsmet ik mn handen met van die gel voor ik mn mondkapje oppak. Dan doe ik boodschappen en als ik de auto in stap, ontsmet ik mn handen weer en doe ik 'm af.

Mijn schoonvader was voor ie overleed erg zwak en kon weinig hebben, dus dat doe ik eigenlijk altijd al. Maar dat is eigenlijk wel de bedoeling van de overheid ja. Simpel gezegd, je handen wassen voor je aan je gezicht zit en je handen wassen na je aan je gezicht zit.
pi_195629565
quote:
0s.gif Op woensdag 14 oktober 2020 11:18 schreef weetjewel5 het volgende:
de meeste mensen gebruiken die kapjes wekenlang achter elkaar, dit heeft dan nog minder zin. ik dacht je officieel elke 4uur zo'n ding moet vervangen (wel een medische) dan heeft t nog enig zin.
4 uur en die voor eenmalig gebruik ook echt eenmalig *O*
pi_195629579
quote:
0s.gif Op woensdag 14 oktober 2020 11:19 schreef chratnox het volgende:
Mijn schoonvader was voor ie overleed erg zwak en kon weinig hebben, dus dat doe ik eigenlijk altijd al. Maar dat is eigenlijk wel de bedoeling van de overheid ja. Simpel gezegd, je handen wassen voor je aan je gezicht zit en je handen wassen na je aan je gezicht zit.
Dat is in theorie erg leuk maar in de praktijk zou ik geen huid op m'n handen meer overhouden, zeker in de winter. ;(
  woensdag 14 oktober 2020 @ 11:21:00 #12
308499 Dven
Den Bolle Gaar
pi_195629588
quote:
0s.gif Op woensdag 14 oktober 2020 11:18 schreef weetjewel5 het volgende:
:')

Gewoon maar wat roepen in de hoop dat iemand je gelooft toch? :+

Maar kan inderdaad zo zijn dat dit toevallig in Nederland wel gaat gebeuren ja. Wat me zal verbazen aangezien ze zelfs in pauperlanden nog steeds over de toonbanken vliegen. Wat je toch niet zou mogen verwachten wanneer iedereen een maand of 4 tot 9 met hetzelfde kapje doet?

Ik wens je trouwens veel plezier om hetzelfde kapje langer dan een dag te blijven dragen. Je gaat hier erg snel op terugkomen. Been there. Done that.
pi_195629593
quote:

[..]

dat is ook wat de cijfers laten zien. de WHO heeft t ook gemeld vorige week.
pi_195629602
quote:
0s.gif Op woensdag 14 oktober 2020 10:54 schreef chratnox het volgende:

[..]

Dat is kwalijk en moet niet gebeuren idd.
[..]

Ik kan opzich best begrijpen dat er een acteur ingehuurd wordt voor op een krantenkop, dat is minder ingrijpend dan je eigen oom/tante ineens in het ziekenhuis zien liggen. Geen idee wat de situatie is.
[..]

Deze snap ik echt volledig. Jongeren lezen de krant niet, kijken het nieuws niet en ga zo maar door. Influencers kijken ze wel naar, dus dat is hoe je jongeren bereikt.
[..]

Ik denk dat dat gaat over dat WhatsAppje dat Gommers moest garanderen dat er meer IC bedden kwamen aan de Jonge. Dat ging over een kamerdebat waar de tweede kamer pushte op meer bedden, dat er niet genoeg waren. Hebben ze dat slim gedaan? Vast niet. Ik denk niet dat er een complot uit spreekt.
[..]

Eigenlijk moet je het zo zien. Alle (gratis) media heeft er belang bij zoveel mogelijk clicks te hebben. Oftewel, de kop van een bericht is vaak erg aangezet. Indien je dat niet wilt, neem een abonnement op een krant of een media-site met onderzoeksjournalistiek, zoals ik zei. Heb ik ook gedaan, scheelt ontzettend. Tip: Zet pushberichten op je telefoon uit voor Nieuwssites.
[..]

Kritisch zijn is goed, maar juist een whatsappgroep met gelijkgestemden zorgt voor een eenvoudige tunnelvisie. Als iedereen hetzelfde denkt, wordt die gedachte alleen versterkt.

Wou toch inhoudelijk op een aantal van de punten in gaan, misschien dat je er iets aan hebt :)
Goede post ^O^
And the young, they can lose hope cause they can't see beyond today,. ..
The wisdom that the old can't give away
  woensdag 14 oktober 2020 @ 11:21:52 #15
131800 Tarado
capô de fusca
pi_195629607
quote:

[..]

kinderfeestje zou moeten kunnen toch zolang het zonder (teveel) volwassenen is
pi_195629609
Hier ook een onderzoek dat mondkapjes juist averechts effect hebben. Ook het RIVM is niet overtuigd. Een pure symboolpolitiek beslissing.

https://thefederalist.com(...)X4TzD8cUY0C.facebook

[ Bericht % gewijzigd door #ANONIEM op 14-10-2020 11:28:40 ]
Love is in the air!
  woensdag 14 oktober 2020 @ 11:22:07 #17
308499 Dven
Den Bolle Gaar
pi_195629615
quote:
0s.gif Op woensdag 14 oktober 2020 11:19 schreef chratnox het volgende:

[..]

Als ik boodschappen doe ontsmet ik mn handen met van die gel voor ik mn mondkapje oppak. Dan doe ik boodschappen en als ik de auto in stap, ontsmet ik mn handen weer en doe ik 'm af.

Het scheelt misschien dat ik opgegroeid ben in een omgeving waarbij ik veel met ernstig zieke kinderen in aanraking kwam en hygiëne altijd zeer voornaam is geweest.

Maar sowieso is het altijd toch al lekker om na een tijdje buiten te zijn geweest en van alles aangeraakt te hebben je handen weer eens even te wassen :?
  woensdag 14 oktober 2020 @ 11:22:18 #18
267443 Cue_
Cuecumbergirl
pi_195629619
quote:
10s.gif Op woensdag 14 oktober 2020 11:21 schreef Dven het volgende:

Ik wens je trouwens veel plezier om hetzelfde kapje langer dan een dag te blijven dragen. Je gaat hier erg snel op terugkomen. Been there. Done that.
Als je het echt een hele dag moet dragen misschien. Maar ik draag hem hoogstens 10 minuten in de supermarkten of een busrit van 10 minuten.
Dan kan je er makkelijk langer mee doen. Of het goed is, is een tweede.
pi_195629622
quote:
10s.gif Op woensdag 14 oktober 2020 11:18 schreef Dven het volgende:

[..]

En zie hier de reden dat de welwillenden na ruim een half jaar ervaring alsnog in een lockdown moeten.
Ja, heel pijnlijk. En het is ook moeilijk om erover in discussie te gaan omdat het bronmateriaal steevast in twijfel wordt getrokken. De media liegen, de overheid heeft een alternatieve agenda.

Ik was me er niet van bewust dat er wordt gesproken over acteurs in filmpjes van IC's. Dat moet een trap na zijn als je een geliefde bent van iemand die aan corona is overleden.
I make it a thing, to glance in window panes and look pleased with myself.
pi_195629624
quote:

[..]

Eens. Maatregelen zijn buitenproportioneel.
Love is in the air!
pi_195629636
quote:

[..]

De VVD is een partij die als 't kan kiest voor de economie/bedrijven boven veel andere zaken. Feit dat die partij deze maatregelen neemt zou die twijfel over de ernst toch weg moeten nemen?

Mijn dochter was begin april jarig en dat hebben we met alleen het gezin gevierd. Was ontzettend kut, en hoop dat haar 2e verjaardag wel gewoon met familie mag en kan. Maar als er meer mensen denken zoals jij, zal gegarandeerd dat volgend jaar ook niet kunnen, dat zou ik erg vervelend vinden.

Wanneer je griep hebt ga je ook niet naar een verjaardag, dan ga je in bed uit liggen zieken.
pi_195629641
Heeft iemand dit artikel al gelezen? https://nos.nl/artikel/23(...)-kunnen-blijven.html

Wat me opvalt gaat niet over de restaurants, maar waarover 'even tussendoor' wordt gesproken.

Namelijk:

quote:
Verder heeft het OMT voorgesteld om te onderzoeken of mensen die zich aan de coronaregels houden beloond kunnen worden. Daarbij wordt bijvoorbeeld gedacht aan voorrang bij tests voor mensen die een melding hebben gehad van de corona-app.
Dus die app is wettelijk niet verplicht gemaakt... om vervolgens mensen die het gebruiken voorrang te geven waardoor veel mensen zich dus gedwongen zullen voelen om de app te installeren. Anders kunnen ze wellicht niet (goed / snel) getest worden.
  woensdag 14 oktober 2020 @ 11:23:24 #23
131800 Tarado
capô de fusca
pi_195629646
quote:
0s.gif Op woensdag 14 oktober 2020 11:21 schreef Landgeld het volgende:
Hier ook een onderzoek dat mondkapjes juist averechts effect hebben. Ook het RIVM is niet overtuigd. Een pure symboolpolitiek beslissing.

https://thefederalist.com(...)X4TzD8cUY0C.facebook
feesboek dus maar niet geklikt
  woensdag 14 oktober 2020 @ 11:23:26 #24
38559 WheeledWarrior
More than meets the eye
pi_195629647
Kunnen die discussies over hoe je een mondkapje moet opzetten niet in het topic dat daarvoor is bedoeld?
pi_195629652
quote:
0s.gif Op woensdag 14 oktober 2020 11:22 schreef Claudia_x het volgende:

[..]

Ja, heel pijnlijk. En het is ook moeilijk om erover in discussie te gaan omdat het bronmateriaal steevast in twijfel wordt getrokken. De media liegen, de overheid heeft een alternatieve agenda.

Ik was me er niet van bewust dat er wordt gesproken over acteurs in filmpjes van IC's. Dat moet een trap na zijn als je een geliefde bent van iemand die aan corona is overleden.
Er zijn ook veel mensen die JUIST naar cijfers kijken. Neem als voorbeeld: het RIVM ziet geen nut in toepassing van mondkapjes. Het kabinet voert dat in.

Dan mag je daar toch vragen over stellen?
Love is in the air!
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')