abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_195550983

Houd minimaal 1.5 meter afstand met anderen buiten je huishouden in alle gevallen.

Vragen over je eigen gezondheid: huisarts of GGD
Andere vragen: 0800-1351 (08:00-22:00)

Bij klachten, blijf thuis, en laat je testen!
Om een afspraak te maken voor een Coronatest bel je tussen 08:00 en 20:00 met 0800-1202.
Je kunt ook online een afspraak maken voor een Coronatest via https://coronatest.nl/, hier heb je wel een DigiD voor nodig.

Helpen?
https://www.makers4all.eu/nl/
https://www.extrahandenvoordezorg.nl/
https://www.rodekruis.nl/hulp-in-nederland/ready2help/

Informatie & achtergronden:
Wikipedia
Dr. John Campbell met een dagelijkse update
Dit doet corona met je, als je pech hebt.
Simulaties over waarom social distancing werkt
Video: Wat is exponentiële groei en hoe werkt dat bij uitbraken
Video: Wat is dit coronavirus, wat doet het, wat zijn de maatregelen
Alle artikelen over Covid zijn gratis te lezen op de financial times
Wetenschappelijk Covid19 HUB voor publicaties (dus voor wetenschappelijk geinteresseerden)
Universiteitsindex Leiden
De wetenschappelijke basis achter het Nederlandse coronabeleid (RIVM)

Nederland:
RIVM Rijksinstituut voor Volksgezondheid en Milieu - actuele informatie
Besmettingen per gemeente (RIVM-kaartje)
arcgis kaart van NL
Corona-patiënten op de Nederlanders IC's
Reconstructie NRC
De Groene: Hoe Nederland werd overvallen door het virus
Stichting NICE: Huidige ziekenhuisopnames (en IC-opnames)
Voor de dagrapporten van ziekenhuisopnames: MedischInfo
Zie ook BD Dataplan voor allerlei cijfers en statistieken, bv. per veiligheidsregio of gemeente.

Internationale organisaties:
ECDC European Centre for Disease Prevention and Control
WHO World Health Organisation

Aantallen & Trackers:
Overzicht BD Dataplan Corona Locator Nederland
Overzicht The Netherlands Covid Analytics
Overzicht JHU
Overzicht Worldometers
Overzicht thebaselab
Overzicht WHO
Overzicht BNO News
Alle gevallen, in een lijst
Grafieken zelf maken of Alle grafieken t/m 13apr20
Spreadsheet met cijfers die user joyvke tot 15apr20 bijhield
Verzameling alle NL cijfers
https://twitter.com/mzelst/status/1305541298619928576, uitleg verschillende manieren van tellen van LCPS, RIVM, NICE

Timelapse:
Flourish

COVID-19 feiten
• vooral hoest- en niesdruppeltjes zorgen voor overdracht
• de besmetting is meer dan bij seizoensgriep, maar gelukkig minder dan bij mazelen (2 < R0 < 3)
• verreweg de meesten hebben lichte (griepachtige) klachten
• bijna alle sterfgevallen betreffen ouderen of al zieke mensen
Bron

Gedragsregels in dit topic:
• Probeer niet lollig te doen
• Bij nieuws: graag een bron
• Geen opruiende berichten
• Volg de aanwijzingen van de moderatie op
• Ga niet off-topic
• Geen slowchat in dit topic
• Let een beetje op elkaar

Gelieve Trouw, NRC en Volkskrant niet geheel te citeren. Een link en de header (dat dik gedrukte deel) mag wel. Of zeg het in je eigen woorden, met een link erbij.

Oversterfte met als oorzaak griep (2018) en Covid-19 (2020)

Vermijd drukte!

[ Bericht 3% gewijzigd door DireStraits7 op 10-10-2020 18:27:59 ]
Cum hoc ergo propter hoc (correlation does NOT imply causation)
De coronacijfers van vandaag zijn een achteruitkijkspiegel van één à twee weken terug: COR / Het datavertragingstopic #2
pi_195550994
Gasten die reserveren maar zonder afmelding niet op komen dagen. Voor restaurant Ayla in Rotterdam is de maat vol. Daar moeten gasten vooraf borg betalen om te kunnen reserveren. Voor een standaarddiner bedraagt die 25 euro per persoon. De borg wordt na het diner uiteraard verrekend met de eindrekening.

,,Afgelopen zaterdag kwamen er vijf gereserveerde tafels van twee personen niet. Zonder afzegging. Dat zijn tien gasten van de dertig die we tegelijk binnen mogen hebben. Vreselijk in deze tijd’’, zegt bedrijfsleider Nienke van der Neut.

Horecapersoneel in Schotland heeft uit onvrede over nieuwe coronamaatregelen ijs gedumpt bij overheidsgebouwen. De actievoerders zijn volgens Britse media boos omdat hun bedrijven ruim twee weken de deuren moeten sluiten om verspreiding van het virus tegen te gaan.

Actievoerders verzamelden zich onder meer bij het Schotse parlement in Edinburgh. Daar gooiden ze met emmers ijs op straat. Ze lieten ook een vrachtwagen aanrukken om nog meer ijs te dumpen. Dat kwam uit ijsmachines van de cafés en restaurants. Er was een vergelijkbare actie in Glasgow en ook in Aberdeen staat een protest gepland.
pi_195551022
Je hebt toch als kabinet amper nog mogelijkheden als je A de scholen open wilt houden en B niet achter de voordeur wilt gaan handhaven?

Je marge op andere facetten van de samenleving waar je wel nog enige controle over kunt uitoefenen is maar heel beperkt en zal dus ingrijpend moeten zijn.
blablablabla
pi_195551036
Terecht ja zo’n borg. Asociaal ook gewoon om niet af te zeggen..
“Rather than love, than money, than fame, give me truth.”
pi_195551049
quote:
0s.gif Op zaterdag 10 oktober 2020 18:16 schreef Da_Sandman het volgende:
Als er dinsdag als verwacht alleen maar aan de knoppen gedraaid wordt (koopavond verbieden, horeca wellicht 's avonds dicht) dan geeft het kabinet wel het juiste signaal, dat ze zich niet gek laten maken door het gestaar naar die besmettingsaantallen.
Koopavonden verbieden vind ik zo dom iets. Ik doe mijn boodschappen al jaren tussen 20.00 en 21.00 omdat het dan lekker rustig is in de supermarkten. Door dat te verbeiden zorg je juist voor dat mensen korter de tijd hebben om boodschappen te doen wat weer meer drukte veroorzaakt.
pi_195551056
quote:
0s.gif Op zaterdag 10 oktober 2020 18:15 schreef Elan het volgende:

[..]

Dat was gisteren ja, toen leken de cijfers stabiel, vandaag weer +500
Je hebt het dus niet gezien.
Groot fan van User Wotte
pi_195551060
quote:
0s.gif Op zaterdag 10 oktober 2020 18:21 schreef Elan het volgende:
Je marge op andere facetten van de samenleving waar je wel nog enige controle over kunt uitoefenen is maar heel beperkt en zal dus ingrijpend moeten zijn.
Ik verwacht dinsdag dan ook zeer ingrijpende maatregelen. Of ze allemaal even terecht zijn weet ik niet, maar in die persco van Rutte gisteren proefde je de irritatie en het besef van “als men niet wil horen, dan maar voelen” want Rutte “schuwt niets om de volksgezondheid op orde te brengen/houden”
pi_195551066
quote:
0s.gif Op zaterdag 10 oktober 2020 18:18 schreef Da_Sandman het volgende:
Amateursport mag wel aan banden worden gelegd overigens, niet te doen zo. Te veel verantwoordelijkheid ook bij de bestuursleden/vrijwilligers.
En dan de hele winter, één jaar of tot er een vaccin is allemaal met de dikke kont op de bank zitten? Dat zal de volksgezondheid ook niet bevorderen.
pi_195551070
quote:
0s.gif Op zaterdag 10 oktober 2020 18:22 schreef ipa84 het volgende:

[..]

Koopavonden verbieden vind ik zo dom iets. Ik doe mijn boodschappen al jaren tussen 20.00 en 21.00 omdat het dan lekker rustig is in de supermarkten. Door dat te verbeiden zorg je juist voor dat mensen korter de tijd hebben om boodschappen te doen wat weer meer drukte veroorzaakt.
Nee. Juist een hele logische maatregel.
Groot fan van User Wotte
pi_195551077
De belangrijke mannen zijn de massa in de media duidelijk aan het opwarmen voor zeer strenge maatregelen vanaf dinsdag. Als ik een horeca-ondernemer was dan zou ik mijn levering van de groothandel voor maandag maar vast afzeggen.
Brutalen hebben de halve wereld; doe mij die andere helft dan maar
pi_195551083
quote:

[..]

Ja, dat vind ik echt onbegrijpelijk. Spreiden is juist goed.
pi_195551093
quote:
0s.gif Op zaterdag 10 oktober 2020 18:23 schreef Tjacka het volgende:

[..]

Je hebt het dus niet gezien.
Jawel.
Maar zegt precies niks.
Gisteren cijfers stabiel tov eergisteren.

"Weekend moeten we stabilisering gaan zien anders komen er volgende week nieuwe maatregelen"

Zaterdag +500 .
blablablabla
pi_195551097
quote:

[..]

Dus enerzijds is het lekker rustig maar als de koopavond af wordt geschaft wordt het overdag ineens veel drukker.
Het gaat erom dat het kabinet 's avonds eigenlijk gewoon niemand op straat wil hebben en terecht niet met een avondklok wil werken.
'Cause it's easier to fly
Than to face another night
In Southern Sun
And your love is all around
pi_195551100
quote:

[..]

Wie zegt dat dit ook voor supermarkten geldt? Wellicht enkel voor normale winkels.
pi_195551106
Waarom gaan wij in dit land verder borduren op dode sporen zoals de horeca steeds meer beperken, sporten beperken , etc. Indien dit effect zou hebben moest dit toch wel blijken uit de cijfers inmiddels? Waarom wordt er gedacht dat wanneer je de horeca meer opzadelt met onzinnige maatregelen of zelfs sluit, er wel een ommekeer zou komen in de oh zo verschrikkelijke aantallen van besmettingen? Het is inmiddels wel duidelijk dat je op een dood spoor zit dan toch? Immers je had wel effect moeten zien bij de laatst genomen maatregelen.
De uil van Minerva spreidt zijn vleugels bij 't vallen van de avond.
pi_195551107
quote:
0s.gif Op zaterdag 10 oktober 2020 18:24 schreef hooibaal het volgende:
De belangrijke mannen zijn de massa in de media duidelijk aan het opwarmen voor zeer strenge maatregelen vanaf dinsdag. Als ik een horeca-ondernemer was dan zou ik mijn levering van de groothandel voor maandag maar vast afzeggen.
Gelukkig ben je dat niet :).
In Southern Sun
pi_195551110
quote:

[..]

Ik denk, als het er al komt, dat supermarkten worden uitgesloten. De openingstijden staan eigenlijk altijd al los van de koopavonden bij andere winkels.
pi_195551113
quote:
0s.gif Op zaterdag 10 oktober 2020 18:23 schreef Tjacka het volgende:

[..]

Nee. Juist een hele logische maatregel.
En jij paar weken terug de lockdownies belachelijk maken tjacka! Heb je nu mooi de deksel op de neus
Op dinsdag 23 april 2024 10:41 schreef Solotovski het volgende:
Jij bent het zonnetje!!!
pi_195551117
quote:
0s.gif Op zaterdag 10 oktober 2020 18:23 schreef maan_man het volgende:

[..]

En dan de hele winter, één jaar of tot er een vaccin is allemaal met de dikke kont op de bank zitten? Dat zal de volksgezondheid ook niet bevorderen.
Er zijn meer manieren om in conditie te blijven.
In Southern Sun
pi_195551131
quote:

[..]

quote:
0s.gif Op zaterdag 10 oktober 2020 18:23 schreef maan_man het volgende:

[..]

Eerlijk gezegd denk ik dat amateur sport het eerst eraan gaat.
Heeft relatief weinig economische schade en het aantal contactmomenten neemt er enorm door af.

Dat zeggende heb ik liever geen maatregelen nu maar eerder een oplossing aan de ziekenhuis aanbod zijde.
Waarom geen centraal covid ziekenhuis voor de niet ic opnames.
Zet er een noodgebouw neer.
pi_195551134
quote:
0s.gif Op zaterdag 10 oktober 2020 18:23 schreef Jor_Dii het volgende:

[..]

Ik verwacht dinsdag dan ook zeer ingrijpende maatregelen. Of ze allemaal even terecht zijn weet ik niet, maar in die persco van Rutte gisteren proefde je de irritatie en het besef van “als men niet wil horen, dan maar voelen” want Rutte “schuwt niets om de volksgezondheid op orde te brengen/houden”
Zelfs als ze dinsdag alles wat ze kunnen van stal halen en per direct alle horeca en sportclubs sluiten is het maar te hopen of het voldoende blijkt, want het hele bewustzijn van mensen is compleet anders dan in maart.
blablablabla
pi_195551137
quote:
0s.gif Op zaterdag 10 oktober 2020 18:13 schreef Jaeger85 het volgende:

[..]

Het zijn wegwerpmaskers. Je haalt ze uit de verpakking, zet ze op je smoel en gooit ze daarna weg.
Ja, wie doet dat? Hoeveel mensen gebruiken dat ding niet dagen/weken aan een stuk?

[ Bericht 5% gewijzigd door #ANONIEM op 10-10-2020 18:28:23 ]
pi_195551151
quote:
0s.gif Op zaterdag 10 oktober 2020 18:10 schreef DireStraits7 het volgende:

[..]

Want jij wil graag kunnen blijven door feesten?

Iedereen zeurt alleen maar om extra maatregelen, maar de olifant in de kamer wordt steeds weggemoffeld onder het mom van 'OVERHEID MAG NIET ACHTER MIJN VOORDEUR'-gezeik.
Ik hoef inderdaad echt geen controle achter mijn voordeur voor dit nee.
pi_195551158
quote:
0s.gif Op zaterdag 10 oktober 2020 18:28 schreef Elan het volgende:

[..]

Zelfs als ze dinsdag alles wat ze kunnen van stal halen en per direct alle horeca en sportclubs sluiten is het maar te hopen of het voldoende blijkt, want het hele bewustzijn van mensen is compleet anders dan in maart.
Het valt te proberen lijkt me.
pi_195551161
quote:
1s.gif Op zaterdag 10 oktober 2020 18:26 schreef DeVerzamelaar het volgende:
Waarom gaan wij in dit land verder borduren op dode sporen zoals de horeca steeds meer beperken, sporten beperken , etc. Indien dit effect zou hebben moest dit toch wel blijken uit de cijfers inmiddels? Waarom wordt er gedacht dat wanneer je de horeca meer opzadelt met onzinnige maatregelen of zelfs sluit, er wel een ommekeer zou komen in de oh zo verschrikkelijke aantallen van besmettingen? Het is inmiddels wel duidelijk dat je op een dood spoor zit dan toch? Immers je had wel effect moeten zien bij de laatst genomen maatregelen.
We hebben wereldwijd kunnen zien dat het wel degelijk effect heeft. Alleen zijn hier de maatregelen te slap en de mensen te eigenwijs. Dus moeten er een paar tandjes worden bijgeschakeld.
Brutalen hebben de halve wereld; doe mij die andere helft dan maar
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')