abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  donderdag 8 oktober 2020 @ 09:47:53 #1
267443 Cue_
Cuecumbergirl
pi_195501337
:*

Houd minimaal 1.5 meter afstand met anderen buiten je huishouden in alle gevallen.

Vragen over je eigen gezondheid: huisarts of GGD
Andere vragen: 0800-1351 (08:00-22:00)

Bij klachten, blijf thuis, en laat je testen!
Om een afspraak te maken voor een Coronatest bel je tussen 08:00 en 20:00 met 0800-1202.
Je kunt ook online een afspraak maken voor een Coronatest via https://coronatest.nl/, hier heb je wel een DigiD voor nodig.

Helpen?
https://www.makers4all.eu/nl/
https://www.extrahandenvoordezorg.nl/
https://www.rodekruis.nl/hulp-in-nederland/ready2help/

Informatie & achtergronden:
Wikipedia
Dr. John Campbell met een dagelijkse update
Dit doet corona met je, als je pech hebt.
Simulaties over waarom social distancing werkt
Video: Wat is exponentiële groei en hoe werkt dat bij uitbraken
Video: Wat is dit coronavirus, wat doet het, wat zijn de maatregelen
Alle artikelen over Covid zijn gratis te lezen op de financial times
Wetenschappelijk Covid19 HUB voor publicaties (dus voor wetenschappelijk geinteresseerden)
Universiteitsindex Leiden

Nederland:
RIVM Rijksinstituut voor Volksgezondheid en Milieu - actuele informatie
Besmettingen per gemeente (RIVM-kaartje)
arcgis kaart van NL
Corona-patiënten op de Nederlanders IC's
Reconstructie NRC, een echte aanrader
Internationale organisaties:
ECDC European Centre for Disease Prevention and Control
WHO World Health Organisation

Aantallen & Trackers:
Overzicht BD Dataplan Corona Locator Nederland
Overzicht The Netherlands Covid Analytics
Overzicht JHU
Overzicht Worldometers
Overzicht thebaselab
Overzicht WHO
Overzicht BNO News
Alle gevallen, in een lijst
Grafieken zelf maken of Alle grafieken t/m 13apr20
Spreadsheet met cijfers die user joyvke tot 15apr20 bijhield
Netherlands & Italy compare infected CORONAvirus (COVID-19) infected daily graph/chart
Verzameling alle NL cijfers
https://twitter.com/mzelst/status/1305541298619928576, uitleg verschillende manieren van tellen van LCPS, RIVM, NICE

Timelapse:
Flourish

COVID-19 feiten
• vooral hoest- en niesdruppeltjes zorgen voor overdracht
• de besmetting is meer dan bij seizoensgriep, maar gelukkig minder dan bij mazelen (2 < R0 < 3)
• verreweg de meesten hebben lichte (griepachtige) klachten
• bijna alle sterfgevallen betreffen ouderen of al zieke mensen
Bron

Gedragsregels in dit topic:
• Probeer niet lollig te doen
• Bij nieuws: graag een bron
• Geen opruiende berichten
• Volg de aanwijzingen van de moderatie op
• Ga niet off-topic
• Geen slowchat in dit topic. Hier is het slowchat-topic: COR / [En Don SC #1] HATSJOE
• Let een beetje op elkaar

Gelieve Trouw, NRC en Volkskrant niet geheel te citeren. Een link en de header (dat dik gedrukte deel) mag wel. Of zeg het in je eigen woorden, met een link erbij.

Oversterfte met als oorzaak griep (2018) en Covid-19 (2020)

Vermijd drukte!
pi_195501346
quote:
0s.gif Op donderdag 8 oktober 2020 09:10 schreef Jor_Dii het volgende:

[..]

Had je echt anders verwacht?
Jij had toch ook klachten? Hoe gaat het met je vandaag?
pi_195501364
quote:
0s.gif Op donderdag 8 oktober 2020 09:08 schreef AlohA het volgende:
Tijd om de scholen weer dicht te gooien, dan lijkt het ineens een stuk 'makkelijker' om toch thuis te werken.
Vanuit dat oogpunt bezien lijkt me dat een goede maatregel. :D
(Zei hij zonder kinderen)
Cum hoc ergo propter hoc (correlation does NOT imply causation)
De coronacijfers van vandaag zijn een achteruitkijkspiegel van één à twee weken terug: COR / Het datavertragingstopic #2
pi_195501409
quote:
0s.gif Op donderdag 8 oktober 2020 09:48 schreef Xqtress het volgende:

[..]

Jij had toch ook klachten? Hoe gaat het met je vandaag?
Over 2 uur testen, klachten nog altijd hetzelfde: keelpijn, snotteren, 0 energie.
“Rather than love, than money, than fame, give me truth.”
pi_195501437
Ik ben ICT'er bij de rijksoverheid en voor ons is het echt "not done" om op kantoor te komen. Voor de extra maatregelen werden er uitzonderingen gemaakt voor WOG (functionerings) gesprekken en sollicitaties, maar dat is ook al weer teruggedraaid.

Ik heb 11 maart voor het laatst mijn collega's in levende lijve gezien. En dat begint nu wel door te werken, dermate lang geen contact met collega's is gewoon veels te lang. Het zou mij niet eens verbazen dat ik er pas over een half jaar achter kom dat sommige weg zijn gegaan of met pensioen.

Maar ik ga weer verder (als het goed is is er weer een bugje in het aanvraagportaal voor coronasteun opgelost ;) )
Jahaaa.. Mijn mening verandert vaak. Niet dat ik niet weet wat ik zeg. Maar ik houd mij liever niet vast aan oude denkbeelden als nieuwe beter zijn...
  donderdag 8 oktober 2020 @ 09:55:52 #6
300435 Eyjafjallajoekull
Broertje van Katlaah
pi_195501453
Ik krijg trouwens vaak keelpijn als naast een koud open raam slaap, want ik adem soms heel sterk door m'n mond als ik diep droom. Ik denk dat meer mensen hier last van hebben.
Opgeblazen gevoel of winderigheid? Zo opgelost met Rennie!
pi_195501458
quote:
0s.gif Op donderdag 8 oktober 2020 09:52 schreef Jor_Dii het volgende:

[..]

Over 2 uur testen, klachten nog altijd hetzelfde: keelpijn, snotteren, 0 energie.
Succes straks, hopelijk heb je snel de uitslag.
pi_195501586
quote:
0s.gif Op donderdag 8 oktober 2020 09:55 schreef Xqtress het volgende:

[..]

Succes straks, hopelijk heb je snel de uitslag.
Ik ga uit van 48u wachten zodat ik maandag hopelijk weer kan gaan werken.
pi_195501648
quote:
0s.gif Op donderdag 8 oktober 2020 10:02 schreef Jor_Dii het volgende:

[..]

Dat zou mooi zijn.
Ik ga morgen testen. Mijn dochter zou komen eten dit weekend maar dat hebben we maar even uitgesteld.
Ben benieuwd hoe lang het duurt voor de uitslag omdat het op de Vrijdag is.
pi_195501650
quote:
0s.gif Op donderdag 8 oktober 2020 09:54 schreef zalkc het volgende:
Ik ben ICT'er bij de rijksoverheid en voor ons is het echt "not done" om op kantoor te komen. Voor de extra maatregelen werden er uitzonderingen gemaakt voor WOG (functionerings) gesprekken en sollicitaties, maar dat is ook al weer teruggedraaid.

Ik heb 11 maart voor het laatst mijn collega's in levende lijve gezien. En dat begint nu wel door te werken, dermate lang geen contact met collega's is gewoon veels te lang. Het zou mij niet eens verbazen dat ik er pas over een half jaar achter kom dat sommige weg zijn gegaan of met pensioen.

Maar ik ga weer verder (als het goed is is er weer een bugje in het aanvraagportaal voor coronasteun opgelost ;) )
Mijn man heeft dagelijkse koffiemomentjes in de ochtend via Teams. En vrijdags een virtuele borrel. En men is heel gemakkelijk met elkaar telefonisch of via Teams benaderen.
Dus ja, fysiek heeft hij zijn collega's ook al heel lang niet gezien, maar op die manier worden contacten wel onderhouden. Je hoeft niet (iedere dag) aanwezig te zijn bji zo'n Teams-moment, maar het is wel een manier om contact te houden als je daar behoefte aan hebt.
And the young, they can lose hope cause they can't see beyond today,. ..
The wisdom that the old can't give away
  donderdag 8 oktober 2020 @ 10:07:13 #11
171727 StateOfMind
Ancient Astronaut
pi_195501678
quote:
0s.gif Op donderdag 8 oktober 2020 10:02 schreef Jor_Dii het volgende:

[..]

Hopelijk heb je het niet, maar als je het wel mocht hebben, en de besmetting is naar jouw werk te herleiden, dan heeft jouw werkgever een probleem (2 weken dicht).
Want jullie waren verplicht om op kantoor te komen en mochten niet thuiswerken.
Perhaps you've seen it, maybe in a dream.
A murky, forgotten land.
  donderdag 8 oktober 2020 @ 10:10:38 #12
85331 zalkc
AKA Coracle
pi_195501716
quote:
0s.gif Op donderdag 8 oktober 2020 10:05 schreef miss_sly het volgende:

[..]

Mijn man heeft dagelijkse koffiemomentjes in de ochtend via Teams. En vrijdags een virtuele borrel. En men is heel gemakkelijk met elkaar telefonisch of via Teams benaderen.
Dus ja, fysiek heeft hij zijn collega's ook al heel lang niet gezien, maar op die manier worden contacten wel onderhouden. Je hoeft niet (iedere dag) aanwezig te zijn bji zo'n Teams-moment, maar het is wel een manier om contact te houden als je daar behoefte aan hebt.
Dat gebeurd ook wel, en ik ruim altijd 10 minuutjes per belletje in voor de "hoe was je weekend" geouwehoer. Maar ik merk ook wel dat er gewoon collega's zijn die wel op dezelfde afdeling zaten/zitten maar waar ik niet snel contact mee zoek of andersom. Ongeveer de helft heb ik ook al een half jaar helemaal niks meer van gehoord omdat ik daar niet direct mee samenwerk.

Ik kan me goed voorstellen dat dit elders ook speelt, vroeger toen ik rookte sprak ik ook vaak mensen die ik anders nooit sprak bij het rookhok. Dat is nu nog een factor erger geworden met de mensen van de afdeling die ik niet meer spreek.
Jahaaa.. Mijn mening verandert vaak. Niet dat ik niet weet wat ik zeg. Maar ik houd mij liever niet vast aan oude denkbeelden als nieuwe beter zijn...
pi_195501810
quote:
0s.gif Op donderdag 8 oktober 2020 10:07 schreef StateOfMind het volgende:

[..]

Hopelijk heb je het niet, maar als je het wel mocht hebben, en de besmetting is naar jouw werk te herleiden, dan heeft jouw werkgever een probleem (2 weken dicht).
Dan gewoon 2 weken thuiswerken.
Verwaarloosbaar risico om de machine optimaal draaiende te houden in deze tijd.
pi_195501836
quote:
0s.gif Op donderdag 8 oktober 2020 10:07 schreef StateOfMind het volgende:

[..]

Klopt, maar ik denk dat je zo’n besmetting dus nooit kunt herleiden naar de werkvloer (of andere locatie).
pi_195501980
quote:
0s.gif Op donderdag 8 oktober 2020 10:10 schreef zalkc het volgende:

[..]

Dat gebeurd ook wel, en ik ruim altijd 10 minuutjes per belletje in voor de "hoe was je weekend" geouwehoer. Maar ik merk ook wel dat er gewoon collega's zijn die wel op dezelfde afdeling zaten/zitten maar waar ik niet snel contact mee zoek of andersom. Ongeveer de helft heb ik ook al een half jaar helemaal niks meer van gehoord omdat ik daar niet direct mee samenwerk.

Ik kan me goed voorstellen dat dit elders ook speelt, vroeger toen ik rookte sprak ik ook vaak mensen die ik anders nooit sprak bij het rookhok. Dat is nu nog een factor erger geworden met de mensen van de afdeling die ik niet meer spreek.
Sterker nog, hier wordt bij ons bedrijf al op geanticipeerd. Vanuit de werknemers komt eigenlijk naar voren dat heel veel mensen het juist wel zien zitten om ook post-corona gewoon 3-4 dagen in de week thuis te werken (ik zelf ook). Daar gaat de werkgever volledig in mee en men wil de kantoren dan ook meer als plek voor 'meet-ups met collega's en klanten' zien dan als plek waar je primair werkplekken faciliteert, maar men ziet ook wel in dat de spontane kennisuitwisseling doordat je toevallig een collega tegen het lijf loopt die je normaal niet veel spreekt dan wel wat dreigt te verdwijnen, dus daarvoor wordt nog wel gezocht naar alternatieven.
Volkorenbrood: "Geen quotes meer in jullie sigs gaarne."
pi_195502072
Mooie website om te kijken naar de oversterfte per land in Europa. Blijft bijzonder dat bijvoorbeeld Duitsland en Griekenland nergens last van lijken te hebben. Sweden lijkt de oversterfte ook mee te vallen.

Eigenlijk heeft met name west Europa (VK, BE, NL, FR, ES, IT) lat van veel oversterfte. Ten oosten van deze landen hebben ze geen oversterfte. Hoe kan dat?

https://www.euromomo.eu/graphs-and-maps/#z-scores-by-country

[ Bericht 17% gewijzigd door zoost op 08-10-2020 10:38:40 ]
  donderdag 8 oktober 2020 @ 10:36:04 #17
478082 VoMy
Seksloos kutventje
pi_195502113
https://nos.nl/artikel/23(...)roxychloroquine.html

Die Limburgse sjacheraar Rob Elens in een brief over waarom hij denkt dat hydroxychloroquine helpt:

quote:
"In het voorjaar had ik diverse patiënten die overleden aan covid-19. Vervolgens ben ik hydroxychloroquine voor gaan schrijven en tien patiënten op rij herstelden van het virus. Dat kan toch geen toeval meer zijn", zegt hij in de krant.
10. Hij heeft 10 patiënten voorbij zien komen die niet zijn gestorven aan een virus met een mortaliteitscijfer van 0,5%, dat zelfs in de risicogroepen nog geen IFR van 50% haalt, en daarom weet hij zeker dat hydroxychloroquine werkt. Dit is dus het denkniveau waar Baudet, Wierd Duk & co achteraan lopen :'). DaT kAn ToCh GeEn ToEvAl MeEr ZiJn.
  donderdag 8 oktober 2020 @ 10:37:12 #18
38559 WheeledWarrior
More than meets the eye
pi_195502135
België heeft het ook nog niet onder controle, +3500 weer.
pi_195502283
quote:
0s.gif Op donderdag 8 oktober 2020 10:33 schreef zoost het volgende:
Mooie website om te kijken naar de oversterfte per land in Europa. Blijft bijzonder dat bijvoorbeeld Duitsland en Griekenland nergens last van lijken te hebben. Sweden lijkt de oversterfte ook mee te vallen.

Eigenlijk heeft met name west Europa (VK, BE, NL, FR, ES, IT) lat van veel oversterfte. Ten oosten van deze landen hebben ze geen oversterfte. Hoe kan dat?

https://www.euromomo.eu/graphs-and-maps/#z-scores-by-country
De oversterfte van de Oostelijke landen zijn niet meegenomen. Griekenland heeft vrij snel gereageerd waardoor het daar nooit echt uit de hand is gelopen. Hetzelfde met Duitsland maar dat zie je hier niet goed in terug omdat alleen Hessen en Berlijn aan Euromomo rapporteren.
pi_195502492
quote:
0s.gif Op donderdag 8 oktober 2020 10:36 schreef VoMy het volgende:

Die Limburgse sjacheraar Rob Elens in een brief over waarom hij denkt dat hydroxychloroquine helpt:
[..]

10. Hij heeft 10 patiënten voorbij zien komen die niet zijn gestorven aan een virus met een mortaliteitscijfer van 0,5%, dat zelfs in de risicogroepen nog geen IFR van 50% haalt, en daarom weet hij zeker dat hydroxychloroquine werkt. Dit is dus het denkniveau waar Baudet, Wierd Duk & co achteraan lopen :'). DaT kAn ToCh GeEn ToEvAl MeEr ZiJn.
Apart je zou van iemand met een wetenschappelijke studie toch wel mogen verwachten dat ze de basis van wetenschap bedrijven snappen...
Reason is not automatic, those who deny it cannot be conquered by it, Ayn Rand
Discuseren met domme mensen verlies ik omdat ik niet genoeg ervaring heb met dom lullen.
pi_195502522
quote:

Bij ons exact hetzelfde. Ik mocht na de laatste versoepelingen 1 dag in de 2 weken naar kantoor, na de laatste aanscherping niet meer. Het scheelt dat ik in ook de IT werk, en dat mijn werk grotendeels van huis kan, behalve als ik wat fysieke dingen in mijn testlab zou moet aanpassen.

Maar het menselijke contact begin ik wel te missen hoor, voor sommige meetings/projecten is het echt beter elkaar face to face te zien.

Maar mijn werkgever doet er in elk geval veel aan om het thuiswerken zo prettig mogelijk te maken.
wegmetdetestwet.nl / wegmetdetestmaatschappij.nl voor een gratis subdomain DM me.
pi_195502613
quote:

Hier is het vrijwel andersom :') Terwijl ik 80% van mijn werk thuis kan doen. Het is ook gewoon behoorlijk druk op de weg. In Maart was daar duidelijk verschil te merken.
“Weak or strong, clever or simple, we are all brothers.”
pi_195502640
quote:
0s.gif Op donderdag 8 oktober 2020 10:27 schreef Monolith het volgende:

[..]

Sterker nog, hier wordt bij ons bedrijf al op geanticipeerd. Vanuit de werknemers komt eigenlijk naar voren dat heel veel mensen het juist wel zien zitten om ook post-corona gewoon 3-4 dagen in de week thuis te werken (ik zelf ook). Daar gaat de werkgever volledig in mee en men wil de kantoren dan ook meer als plek voor 'meet-ups met collega's en klanten' zien dan als plek waar je primair werkplekken faciliteert, maar men ziet ook wel in dat de spontane kennisuitwisseling doordat je toevallig een collega tegen het lijf loopt die je normaal niet veel spreekt dan wel wat dreigt te verdwijnen, dus daarvoor wordt nog wel gezocht naar alternatieven.
Ik zie bij het bedrijf van mijn vrouw hetzelfde gebeuren, het kantoor op Schiphol heeft 400 werkplekken, ze laten nu maar 10% toe die ofwel essentieel zijn ofwel vanwege thuis situatie niet thuis kunnen werken maar er word al gesproken om een verdieping af te stoten en het kantoor permanent kleiner te maken na covid, ze zijn ook niet van plan ook maar iets op te schalen tot volgend jaar zomer.
En waar het eerst min of meer vrijwillig was om thuis te werken is het nu absoluut verplicht tenzij er moverende redenen zijn, zonder toestemming op kantoor verschijnen kan nu zelfs aanleiding voor disciplinaire maatregelen zijn.

Er is nu het besef gekomen dat het heel weinig uitmaakt als je internationale teams hebt om op kantoor te zitten, overigens werkt dit bedrijf in 61 landen in de wereld en passen ze overal dezelfde regels toe, van de VS tot Ivoorkust.
pi_195502675
quote:
0s.gif Op donderdag 8 oktober 2020 11:02 schreef Stoorzendert het volgende:

[..]

Hier is het vrijwel andersom :') Terwijl ik 80% van mijn werk thuis kan doen. Het is ook gewoon behoorlijk druk op de weg. In Maart was daar duidelijk verschil te merken.
Maart en begin april waren gewoon ongekend. Heb toen een paar weken een stilte in Amsterdam meegemaakt die ondenkbaar was. Denk echt dat we daarom de cijfers toen zo snel naar beneden hebben gekregen, officieel hadden we geen volledige lockdown, maar mensen gedroegen zich wel zo. Het grote verschil met nu.
  donderdag 8 oktober 2020 @ 11:05:32 #25
213134 Momo
WLR en ESF hooligan
pi_195502677
quote:
0s.gif Op donderdag 8 oktober 2020 10:36 schreef VoMy het volgende:

[..]

Baudet en Van Haga zaten ook laatst een wetenschappelijk artikel te posten dat volgens hun zou aantonen dat hydrox. zou werken bij covid. Allemaal reacties. KIJK NOU WEL, ZE HEBBEN WAT TE VERBERGEN, RUTTE STOM! etc. Ik kijk naar dat artikel dat gewoon peer reviewed was volgens mij, gewoon netjes wetenschappelijk artitkel. Maar wat blijkt je moet voor de klachten dan al beginnen met slikken (wie doet dat?) En dan verkort het enkel significant (p=0.025 dacht ik) de ligduur op de IC. Het had niet eens een significant effect op gewone ziekenhuis ligduur of lengte van ziekteverloop, of sterftekans. De werking van dat spul wordt echt te groot gemaakt door dat soort clubjes. Ze denken dat ze een stok hebben om te slaan, maar het is eigenlijk een tandenstoker.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')