abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_195501089
Wie heeft bruikbare tips om dit ongedierte uit te roeien, woon in een redelijk nieuw huis (4 jaar oud) en ventileren goed. Het huis is niet vochtig.

Op zolder is het snel warm dus hebben daar de ramen altijd op een kier staan, hier hebben we vooral last van papiervisjes, in de rest van de woning zilvervisjes. (beneden is het een stuk koeler.

Heb nu overal van die lokdoosjes met plak strip staan, die vooral op zolder aardig vol zitten, in de rest van het huis wil het niet echt lukken.

Ook heb ik in alle kieren en gaten van die zilvervisjes spray gespoten, maar julie raden het al, ik kom die beesten iedere dag meerdere keren tegen op de meest willekeurige plekken.

Wie heeft er goede tips?
pi_195501132
Hier hetzelfde probleem maar dan met een appartement. Super schoon, nooit vochtig en toch blijven ze opduiken.
Spray helpt niet, lokdozen helpen niet.
Van iemand gehoord dat het een invasie is in het hele gebouw.

Lees graag mee.
Twiddel
pi_195501158
Helemaal uitroeien is onmogelijk.

Voor elk zilvervisje dat je ziet of vangt zitten er nog minstens tien in hoekjes en kiertjes waar je nooit bij komt.

En zoals ze ooit ook in je huis zijn gekomen, kunnen ze ook zo weer terugkomen.

Gelukkig zijn het geen kakkerlakken :)
pi_195501509
quote:
0s.gif Op donderdag 8 oktober 2020 09:35 schreef spinazieruiker het volgende:
Helemaal uitroeien is onmogelijk.

Voor elk zilvervisje dat je ziet of vangt zitten er nog minstens tien in hoekjes en kiertjes waar je nooit bij komt.

En zoals ze ooit ook in je huis zijn gekomen, kunnen ze ook zo weer terugkomen.

Gelukkig zijn het geen kakkerlakken :)
Nee dat zal nooit lukken, maar valt me op dat het er echt veel zijn, denk dat ik er dagelijks wel een stuk of 10 tegen kom, van groot tot klein. Je zou zeggen dat al het vocht uit een nieuwbouwhuis er wel uit is na 4 jaar.

Laat nu zelf alle spinnen in huis ook gewoon zitten, die schijnen die beestjes ook op te vreten
  Spellchecker donderdag 8 oktober 2020 @ 10:03:51 #5
197773 crew  maily
Mevrouwtje oeps/B.U.2022 :P
pi_195501617
quote:
0s.gif Op donderdag 8 oktober 2020 09:58 schreef 111210 het volgende:

[..]

Nee dat zal nooit lukken, maar valt me op dat het er echt veel zijn, denk dat ik er dagelijks wel een stuk of 10 tegen kom, van groot tot klein. Je zou zeggen dat al het vocht uit een nieuwbouwhuis er wel uit is na 4 jaar.

Laat nu zelf alle spinnen in huis ook gewoon zitten, die schijnen die beestjes ook op te vreten
Goed van die spinnen :Y
pi_195501673
Als je je oorzaak weghaalt dan verdwijnen ze.
En dat is volgens mij vocht...
Bestrijden werkt niet want ze planten zich te snel voort en ze komen gewoon van buiten omdat er iets in je huis ervoor zorgt dat ze het daar fijn hebben.
Reason is not automatic, those who deny it cannot be conquered by it, Ayn Rand
Discuseren met domme mensen verlies ik omdat ik niet genoeg ervaring heb met dom lullen.
pi_195501722
Niet vochtig is erg relatief, het kan voor jullie droog aandoen omdat het er niet nat uitziet maar toch, zilvervisjes houden zich op waar het voor hun voldoende vochtig en lekker warm is. Ze leven van schimmels en voedselresten.
Voor papiervisjes geldt nagenoeg hetzelfde maar voeding zich dan met papier of textiel. Er moet dan toch ergens een voedingsbron aanwezig zijn.

Dus ergens vinden ze al deze voorwaarden om zich daar op te houden. De beste remedie is uiteraard om deze voorwaarden weg te nemen. Anders blijven ze gewoon komen dan wel in huis voortplanten, bestrijden met middelen heeft dan ook weinig zin.

Het kan even zoeken zijn waar het zit... Textiel vloerbedekking, open opslagdozen met oude boeken, optrekkend vocht in de vloeren en of wanden. Misschien kleine lekkages op verborgen plaatsen. Mogelijk komen ze via naden en kieren uit de kruipruimte. Ergens moet het zitten.
pi_195501750
quote:
0s.gif Op donderdag 8 oktober 2020 10:07 schreef sjorsie1982 het volgende:
Als je je oorzaak weghaalt dan verdwijnen ze.
En dat is volgens mij vocht...
Bestrijden werkt niet want ze planten zich te snel voort en ze komen gewoon van buiten omdat er iets in je huis ervoor zorgt dat ze het daar fijn hebben.
Ja dat is dus waar ik naar aan het zoeken ben, vocht zou het probleem niet moeten zijn, hebben altijd de ramen open op zolder zodat het door tocht en in de rest van het huis gaat de ventilator ook aan na bv douchen. Hebben ook nergens schimmel of iets terwijl andere huizen die nooit ventileren juist wel schimmel problemen hebben en weer geen erge last van die beesten
pi_195501841
quote:
0s.gif Op donderdag 8 oktober 2020 10:13 schreef 111210 het volgende:

[..]

Ja dat is dus waar ik naar aan het zoeken ben, vocht zou het probleem niet moeten zijn, hebben altijd de ramen open op zolder zodat het door tocht en in de rest van het huis gaat de ventilator ook aan na bv douchen. Hebben ook nergens schimmel of iets terwijl andere huizen die nooit ventileren juist wel schimmel problemen hebben en weer geen erge last van die beesten
Te vochtig schijnt ook die beestjes weg te jagen.

Het kan ook lokaal ergens vochtig zijn waar die beestjes dan zich nestelen. Als dat op een beschutte plek is kan je ventileren tot je een ons weegt.
Reason is not automatic, those who deny it cannot be conquered by it, Ayn Rand
Discuseren met domme mensen verlies ik omdat ik niet genoeg ervaring heb met dom lullen.
pi_195502138
Het vervelendste is is als je er 's nachts één inslikt, nadat 'ie eerst in je mond is gekropen uiteraard.
pi_195502955
Hier ook al jaren last van, maar heb er maar gewoon mee leren leven. Ik woon in een appartementencomplex en iedereen heeft ze, dus je komt er nooit vanaf. Ik moet ook zeggen dat ik ze ook lang niet zo ranzig meer vind als vroeger
  donderdag 8 oktober 2020 @ 11:26:15 #12
142400 RedFever007
Schoenbekooievaar beste ooieva
pi_195503055
Zie ze hier ook wel eens lopen maar hoogstens 1 per 3 dagen gemiddeld gezien. Maak ze altijd gelijk dood.
Plakdoosjes ook geplaatst. Alleen boven zaten er een paar in. trouwens ook een spuitbus (van HG) maar die nog niet gebruikt, zijn er vrij weinig dus voegt niet zoveel toe. Beneden zijn alle plinten afgekit, boven niet dus daar kunnen ze zich prima verstoppen

Soms zie ik er ineens weer een aantal, soms een aantal dagen niet. Ben er ook niet gelukkig mee :{ Vooral in de slaapkamer zijn ze ranzig, vooral die grote :X

Bij bij gaat het trouwens alleen om papiervisjes, die hebben grotere staart dan de zilvervisjes. In de garage zitten ze ook veel zag ik
pi_195503249
HG spuitbus werkt top hier, ook zorgen dat er weinig karton/papier in huis ligt.
pi_195503351
quote:
4s.gif Op donderdag 8 oktober 2020 11:37 schreef Leonos het volgende:
HG spuitbus werkt top hier, ook zorgen dat er weinig karton/papier in huis ligt.
Alleen opletten met katten, de werkzame stof is (ook) dodelijk voor katten. Dat is hier een uitdaging, want ook behoorlijk last van die ranzige beestjes :{
pi_195503393
quote:
0s.gif Op donderdag 8 oktober 2020 11:44 schreef Piles het volgende:

[..]

Alleen opletten met katten, de werkzame stof is (ook) dodelijk voor katten. Dat is hier een uitdaging, want ook behoorlijk last van die ranzige beestjes :{
Aaah, vandaar zijn al mijn katten dood ;(
pi_195503408
Vooral kieren bij laminaat vinden ze hier fijn. Zit er ook maar één plakplint scheef (of met 0,3mm kier) dan piepen ze er al doorheen als je ze laat schrikken.

Daarnaast blijkt onze bank ook hotspot. Peper strooien werkt aardig, hebben we gemerkt. Maar echt uitroeien kan je vergeten.

Tenzij je je huis op opbouwt: alle verdiepingsvloeren d.m.v. gietvloer met vloerverwarming, nergens plinten, kleedjes of douchematten. Bank bestaande uit rug-, arm- en zitgedeelte welke elkaar niet raken (geen kieren). Boeken eerst met een n.t.b. gas behandelen voordat ze in kratten worden opgeborgen.
En dan vergeet ik vast nog wel wat factoren. :')
pi_195503593
quote:
0s.gif Op donderdag 8 oktober 2020 11:48 schreef asdqert het volgende:
Vooral kieren bij laminaat vinden ze hier fijn. Zit er ook maar één plakplint scheef (of met 0,3mm kier) dan piepen ze er al doorheen als je ze laat schrikken.
Zou afkitten met het een of ander helpen? Genoeg kieren tussen muur en laminaat hier...
pi_195503870
quote:
0s.gif Op donderdag 8 oktober 2020 12:01 schreef Piles het volgende:

[..]

Zou afkitten met het een of ander helpen? Genoeg kieren tussen muur en laminaat hier...
Het kan zeer zeker geen kwaad. Merkten we bv. ook in de toiletten (en in een jaren '30 woning). Alle kiertjes waar je ze in ziet wegschieten zijn ook gebruikt om tevoorschijn te komen, dus afkitten houdt ze in ieder geval 'out of sight'. :P
  donderdag 8 oktober 2020 @ 12:33:58 #19
142400 RedFever007
pi_195504051
quote:
0s.gif Op donderdag 8 oktober 2020 12:20 schreef asdqert het volgende:

[..]

Het kan zeer zeker geen kwaad. Merkten we bv. ook in de toiletten (en in een jaren '30 woning). Alle kiertjes waar je ze in ziet wegschieten zijn ook gebruikt om tevoorschijn te komen, dus afkitten houdt ze in ieder geval 'out of sight'. :P
zeker!

Zojuist trouwens even de lokdoos boven bekeken, zaten er zes in. In een andere doos die openmaakte zat zo'n grote. :r
pi_195504096
quote:
0s.gif Op donderdag 8 oktober 2020 12:20 schreef asdqert het volgende:

[..]

Mooi klusje voor deze herfst ^O^
quote:
0s.gif Op donderdag 8 oktober 2020 12:33 schreef RedFever007 het volgende:
Zojuist trouwens even de lokdoos boven bekeken, zaten er zes in. In een andere doos die openmaakte zat zo'n grote. :r
Hier zitten ze vaak in keukenspullen (borden, kommen, pannen), waar ze niet meer uit kunnen komen :r
  donderdag 8 oktober 2020 @ 12:38:11 #21
142400 RedFever007
pi_195504119
quote:
0s.gif Op donderdag 8 oktober 2020 12:36 schreef Piles het volgende:
Hier zitten ze vaak in keukenspullen (borden, kommen, pannen), waar ze niet meer uit kunnen komen :r
Ja in de keukenla kom ik ze ook wel tegen. Inderdaad in een pan, komen ze niet uit. Maar hoe komen ze er dan in :o Even de cooker aan, lekker DOODMAKENNNNNN :7
pi_195504580
quote:
0s.gif Op donderdag 8 oktober 2020 10:13 schreef 111210 het volgende:
vocht zou het probleem niet moeten zijn, hebben altijd de ramen open op zolder zodat het door tocht en in de rest van het huis gaat de ventilator ook aan na bv douchen.
Voor je gevoel is het niet vochtig, maar hoe vochtig is het werkelijk?

Koop eens een hygrometer om te kijken of de relatieve luchtvochtigheid onder de 50% zit. Of in ieder geval te meten hoe vochtig het in huis is.
quote:
Zilvervisjes gaan dood bij een luchtvochtigheid van minder dan 50 procent. En hun eitjes komen pas uit als de luchtvochtigheid een maand lang 75 procent blijft.
pi_195504715
quote:
0s.gif Op donderdag 8 oktober 2020 13:04 schreef Spaceman_Spiff het volgende:

[..]

Voor je gevoel is het niet vochtig, maar hoe vochtig is het werkelijk?

Koop eens een hygrometer om te kijken of de relatieve luchtvochtigheid onder de 50% zit. Of in ieder geval te meten hoe vochtig het in huis is.
[..]

Misschien toch maar eentje aanschaffen dan, maar dan is het nog de vraag hoe ik het minder vochtig krijg in huis. Alles wat open kan staat al regelmatig de hele dag open.

quote:
Ja dat is een probleem, heb op zolder best wat boeken en verhuisdozen, maar gek genoeg zitten ze daar niet.
De plakdoosjes zijn daar bijna allemaal leeg.

De meeste zitten bij de kiertjes van de trap op zolder en in de buurt van plinten. Maar daar die HG spray al een aantal keer gebruikt, maar vooralsnog geen verschil.

Maar inderdaad ook vaak in de servieskast tussen glazen en borden.

De meeste vond ik een paar weken terug achter een grote houten snijplank, die stond al een jaar onaangetast rechtop in de keuken. Haalde m weg en gok dat ik er wel een stuk of 20 op de muur zag zitten, veel kleintjes ook.

Was blijkbaar een mooi donker en rustig plekje
pi_195504768
Met die HG bus zag ik bij mij echt al na een kwartier overal lijken liggen :o

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
  donderdag 8 oktober 2020 @ 13:17:22 #25
142400 RedFever007
pi_195504793
quote:
4s.gif Op donderdag 8 oktober 2020 13:16 schreef Leonos het volgende:
Met die HG bus zag ik bij mij echt al na een kwartier overal lijken liggen :o

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Maar op de plek waar je spoot of ook daarbuiten? Dat ze weglopen en een uur later sterven zeg maar
pi_195504801
quote:
1s.gif Op donderdag 8 oktober 2020 13:17 schreef RedFever007 het volgende:

[..]

Maar op de plek waar je spoot of ook daarbuiten? Dat ze weglopen en een uur later sterven zeg maar
Ook daarbuiten, lopen nog een stukje inderdaad.
pi_195512550
Heb hier trouwens een huismerk spray, dacht dat het HG was, ga die maar eens proberen van het weekend.
pi_195521190
Je ventileert goed zeg je, maar tegelijkertijd staat raam op zolder op kier en rest niet?

Wat voor ventilatie systeem heb je? Mechanische afzuiging?
Dan overal de ventilatieroosters open zetten, behalve op de badkamer. Dat raam moet juist dicht blijven.

Die beesten vinden klik laminaat ideaal. Zo'n fijne kier waar ze ook nog wat voedsel uit halen. De laatste keer dat ik zo'n vloertje heb gelegd, heb ik die kier vol zout gestrooid voordat plakplint eroverheen gaat. Geen idee of dat werkt overigens, maar kan me niet voorstellen dat zo'n beest daar overheen gaat lopen. Misschien dat dus met peper doen volgende keer.
Eerst denken, dan typen
pi_195521301
Ons huis is 10 jaar oud en ook wij hebben er nog last van! Wat hier goed hielp was de kieren (tussen de muur en vloer) goed dichtkitten. Ze zaten bij ons vooral in de garderobekast beneden, daar hebben we geen plinten. Ze kwamen door die kieren naar boven.
Protège moi de mes désirs.
pi_195521317
quote:
0s.gif Op donderdag 8 oktober 2020 12:01 schreef Piles het volgende:

[..]

Heeft bij ons goed gewerkt!
Protège moi de mes désirs.
pi_195522433
We hebben ons appartement in 2019 uitgebreid gerenoveerd. Overal nieuw linoleum, drempelloos, en overal nieuwe plinten die afgekit zijn. We zien er nu sporadisch eentje. En dat is dan meteen z’n dood, want die snelle krengen kunnen door de kitvoegen zich nergens meer verstoppen.
pi_195522624
Wat voor kit gebruik je daar voor? :@
pi_195525138
quote:
0s.gif Op vrijdag 9 oktober 2020 10:04 schreef Piles het volgende:
Wat voor kit gebruik je daar voor? :@
Geen siliconenkit wanneer je het ooit wil verven. :) Acrylaatkit of een MS polymeer... Die eerste is het goedkoopst, wat je knoeit kun je met water en doekje wegwassen zolang het niet uitgehard is. Maar beide zijn overschilderbaar.
pi_195809506
Papiervisjes bestrijden door consequent alles wat je ziet meteen dood te drukken of op te zuigen met de stofzuiger.
Ze hebben een hekel aan licht en trillingen dus vaak komen ze pas laat in de avond te voorschijn dus voor het slapen gaan nog even een rondje maken :)
(ik stond er zelfs 's nachts voor op maar ik kan me voorstellen dat velen dit te ver gaat)

Kieren, bijvoorbeeld bij plinten, eerst een tijdje regelmatig met de spuitbus behandelen en na een tijdje goed afkitten.

En het belangrijkste: Voedsel wegnemen !
Alles is zinloos zolang je je spullen bewaart in kartonnen dozen.
Ik heb nagenoeg alle kartonnen dozen opgeruimd en vervangen door plasic kratten. Tientallen heb ik er van. Zaken waarvan ik de originle kartonnen verpakkingen wil bewaren heb ik in plastic folie gewikkeld en dichtgeplakt.

Af en toe vind ik er nog wel eens eentje maar niet meer de tientallen die ik eerder had. Heb ze overigens destijds gekregen van de buren die vanuit een oud huis en veel kartonnen dozen naar een 2 onder 1 kap gingen. Een paar jaar later heb ik die krengen mee verhuisd naar mijn huidige vrijstaande woning. Ben me er toen pas in gaan verdiepen en heb ze volgens bovenstaand recept onder controle gekregen.
Woon je met meerdere adressen onder 1 dak dan is het een kansloze missie als niet iedereen dezelfde rigoreuze aanpak hanteert.

[ Bericht 0% gewijzigd door quo_ op 23-10-2020 17:25:24 ]
Gezanik om een "bron" beschouw ik als een gebrek aan eigen algemene ontwikkeling.
pi_195812853
Heb hier nu ook alles in ikea bakken, maar het is nu wel al een stuk Minder dan een paar welen terug.
  vrijdag 23 oktober 2020 @ 20:42:11 #36
28167 matthijst
In a New York State of Mind
pi_195812892
quote:
Dit ^O^
Haters everywhere but I don't really care.
pi_195824380
In mijn appartement zaten ook heel veel zilvervisjes toen ik er kwam wonen. Het is relatief nieuw (2012) en heeft continu ventilatie, maar alsnog kon het er behoorlijk vochtig worden. Wat ik heb gedaan is overal het tapijt eruithalen, paar dagen goed laten drogen en luchten, heel grondig stofzuigen langs alle plinten en kieren, en dan met de eerder genoemde spuitbus alle kieren inspuiten. Als het insecticide ingetrokken is en opgedroogd, nog een keer stofzuigen om alle dode zilvervisjes weg te halen. En toen heb ik laminaat gelegd. Ik ben het afgelopen jaar één zilvervisje tegengekomen.

Ook in een huis waar je heel goed ventileert kan het vochtig en klam worden, zeker in de herfst en winter in ruimtes waar de verwarming niet aan staat. Samen met het tapijt was dat denk ik het probleem in mijn huis, dat de vorige bewoner niet vaak verwarmde. Ik wissel nu een beetje af tussen luchten en de verwarming aan hebben.
  zaterdag 24 oktober 2020 @ 14:47:17 #38
20849 Fred
Beroepschagrijn
pi_195824862
Hier eet de kat ze allemaal op :9

Hij is inmiddels ook best snel en subtiel geworden in het vangen van die beestjes.
So we just called him Fred
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')