Ik ben thuis blijven wonen. Ik denk dat ik vooral daardoor zonder schulden mijn studietijd ben doorgeroldquote:Op donderdag 8 oktober 2020 09:24 schreef CherryLips het volgende:
[..]
Ik ook, al waren er ook studiegenootjes die tienduizenden euro's schuld hadden.
Ja ik ook, en ik zuip niet, dat scheelt ook. Wel een saai studentenleven maar goed.quote:Op donderdag 8 oktober 2020 09:26 schreef Budapestenaar het volgende:
[..]
Ik ben thuis blijven wonen. Ik denk dat ik vooral daardoor zonder schulden mijn studietijd ben doorgerold
Zelfs dat gaat nietquote:Op donderdag 8 oktober 2020 09:25 schreef Justin_Case het volgende:
[..]
spaar je vanaf je 18e nog even door en ga je tussen de 24 en 30e uit huis. Dat is prima zat.
Ik kreeg ook de minimale beurs, maar gelukkig betaalden m'n ouders de studie daarom wel.quote:Op donderdag 8 oktober 2020 09:26 schreef IJsdraakje het volgende:
En tijdens de studie mocht ik alles zelf betalen, maar kreeg ik de minimale beurs dankzij het inkomen van m'n ouders.
Mja, precies op het randje van wel of geen aanvullende beurs. Dus realistisch gezien konden ze het niet betalen. Kreeg wel hulp van ze hoor, maar uitwonend gaat het hard.quote:Op donderdag 8 oktober 2020 09:28 schreef CherryLips het volgende:
[..]
Ik kreeg ook de minimale beurs, maar gelukkig betaalden m'n ouders de studie daarom wel.
Kutte is wel dat mensen dan zeggen 'ah jij kan gewoon je handje ophouden bij papa!' Ja kut, daarom krijg ik 40 euro stufi en jij 250.
quote:Op donderdag 8 oktober 2020 09:11 schreef Budapestenaar het volgende:
Eerste dagen zijn bemoedigend![]()
@:kwiwi
[ afbeelding ]
Oke, ja dat kan. Ik heb het echt anders ervaren.quote:Op donderdag 8 oktober 2020 09:26 schreef IJsdraakje het volgende:
Maar even serieus Haags, in de bovenbouw had ik 38 lesuren, dan moest thuis huiswerk nog. Heel veel tijd voor werk hou je dan gewoon niet over.
That sucks.. Had ik ook, maar ze betaalden in ieder geval het collegegeld en boeken.quote:Op donderdag 8 oktober 2020 09:26 schreef IJsdraakje het volgende:
En tijdens de studie mocht ik alles zelf betalen, maar kreeg ik de minimale beurs dankzij het inkomen van m'n ouders.
Ja IBG had een fout gemaakt dus eigenlijk had ik meer moeten krijgen, maar ik verdiende op een gegeven moment 200 euro in de maand met m'n bijbaantjes en daar kon ik het ook niet mee betalen zonder bij te lenen, dus hebben m'n ouders besloten te betalen. Dat duurde een jaar of drie. En ik woonde nog thuis.quote:Op donderdag 8 oktober 2020 09:29 schreef IJsdraakje het volgende:
[..]
Mja, precies op het randje van wel of geen aanvullende beurs. Dus realistisch gezien konden ze het niet betalen. Kreeg wel hulp van ze hoor, maar uitwonend gaat het hard.
10 euro boven de inkomensgrens voor een aanvullende beurs. Srs.quote:Op donderdag 8 oktober 2020 09:31 schreef kwiwi het volgende:
[..]
That sucks.. Had ik ook, maar ze betaalden in ieder geval het collegegeld en boeken.
Da's ook geen probleem verder, maar daarom geef ik mijn ervaring ook, komen we gecombineerd tot een realistischer beeld.quote:Op donderdag 8 oktober 2020 09:31 schreef Justin_Case het volgende:
[..]
Oke, ja dat kan. Ik heb het echt anders ervaren.
Oh dat is echt zuurquote:Op donderdag 8 oktober 2020 09:34 schreef IJsdraakje het volgende:
[..]
10 euro boven de inkomensgrens voor een aanvullende beurs. Srs.
De mijne had de helft kunnen zijn hoor, want lambaldraak. Maar vooral dankzij huur en collegegeld dus.quote:Op donderdag 8 oktober 2020 09:32 schreef kwiwi het volgende:
Heb overigens alsnog 15k schuld opgebouwd vanwege huur e.d.
Ja goed, beetje lamballen hoort ook wel een beetje bij de studietijd tochquote:Op donderdag 8 oktober 2020 09:36 schreef IJsdraakje het volgende:
[..]
De mijne had de helft kunnen zijn hoor, want lambaldraak. Maar vooral dankzij huur en collegegeld dus.
Mijn ouders moesten de zaak en hun huis verkopen en om de een of andere reden was dat opgeteld bij het inkomenquote:Op donderdag 8 oktober 2020 09:36 schreef kwiwi het volgende:
[..]
Oh dat is echt zuurMijn ouders zaten er wel ruim boven dus collegeld e.d. voor 3 kinderen betalen was gelukkig geen probleem.
Tweede studie moest ik ineens het instellingsgeld betalen van 17.000 per jaar. Dat ging dus niet door.quote:Op donderdag 8 oktober 2020 09:37 schreef FranticDJ het volgende:
1e studie veel gewerkt enzo. Kon makkelijk. Basisbeurs gebeuren. Geen lening. Woonde op kamers.
2e studie heeft me 40k aan alleen collegegeld gekost. Woonde toen weer bij mn ouders. Had geen rooie cent toen ik klaar was. Maar nooit schuld gehad.
40k?quote:Op donderdag 8 oktober 2020 09:37 schreef FranticDJ het volgende:
1e studie veel gewerkt enzo. Kon makkelijk. Basisbeurs gebeuren. Geen lening. Woonde op kamers.
2e studie heeft me 40k aan alleen collegegeld gekost. Woonde toen weer bij mn ouders. Had geen rooie cent toen ik klaar was. Maar nooit schuld gehad.
Ja ik bedoelde het ook niet rot of zoquote:Op donderdag 8 oktober 2020 09:34 schreef IJsdraakje het volgende:
[..]
10 euro boven de inkomensgrens voor een aanvullende beurs. Srs.
[..]
Da's ook geen probleem verder, maar daarom geef ik mijn ervaring ook, komen we gecombineerd tot een realistischer beeld.
Mja, het is wat het is. En het blijkt gelukkig niet zo'n enorm probleem, dus ik los af, ik spaar en zodra ik een mooi bedrag gespaard heb, los ik een deel ineens af (want dan herberekenen ze het leenbedrag, dus dan heb ik bij wijze van spreken een lening van 15k ipv 30k openstaan. Is leuker met een hypotheek ofzo.)quote:Op donderdag 8 oktober 2020 09:36 schreef kwiwi het volgende:
[..]
Oh dat is echt zuurMijn ouders zaten er wel ruim boven dus collegeld e.d. voor 3 kinderen betalen was gelukkig geen probleem.
Zo vatte ik 'm ook niet op.quote:Op donderdag 8 oktober 2020 09:39 schreef Justin_Case het volgende:
[..]
Ja ik bedoelde het ook niet rot of zo
Daarom heb ik m'n 2e studie in het buitenland gedaan.. was 'maar' 6k per jaar (voor part time master)quote:Op donderdag 8 oktober 2020 09:38 schreef CherryLips het volgende:
[..]
Tweede studie moest ik ineens het instellingsgeld betalen van 17.000 per jaar. Dat ging dus niet door.
Ik wist dit op tijd, dus eerste studie afgebroken.quote:Op donderdag 8 oktober 2020 09:38 schreef CherryLips het volgende:
[..]
Tweede studie moest ik ineens het instellingsgeld betalen van 17.000 per jaar. Dat ging dus niet door.
Ah ok, ja voor mij telt het niet mee bij evt hypotheek dus ik los het minimale af (want 0% rente voor nog 4 jaar).quote:Op donderdag 8 oktober 2020 09:39 schreef IJsdraakje het volgende:
[..]
Mja, het is wat het is. En het blijkt gelukkig niet zo'n enorm probleem, dus ik los af, ik spaar en zodra ik een mooi bedrag gespaard heb, los ik een deel ineens af (want dan herberekenen ze het leenbedrag, dus dan heb ik bij wijze van spreken een lening van 15k ipv 30k openstaan. Is leuker met een hypotheek ofzo.)
Heel slim. Jaargenootje had haar diploma nog niet officieel aangevraagd dus had dat nog even uitgesteld en is de studie nog wel gaan doen.quote:Op donderdag 8 oktober 2020 09:40 schreef IJsdraakje het volgende:
[..]
Ik wist dit op tijd, dus eerste studie afgebroken.
Toch bizar dat je er met zulke simpele trucjes nog onderuit kunt komen, en dan toch 2 studies voor het normale collegegeld kan doen.quote:Op donderdag 8 oktober 2020 09:42 schreef CherryLips het volgende:
[..]
Heel slim. Jaargenootje had haar diploma nog niet officieel aangevraagd dus had dat nog even uitgesteld en is de studie nog wel gaan doen.
Dat scheelt.quote:Op donderdag 8 oktober 2020 09:41 schreef kwiwi het volgende:
[..]
Ah ok, ja voor mij telt het niet mee bij evt hypotheek dus ik los het minimale af (want 0% rente voor nog 4 jaar).
Nooit op twee inkomens een hypotheek afsluiten, als je elkaar zat bent dan zit je nog aan elkaar vast door een berg bakstenen.quote:Op donderdag 8 oktober 2020 09:43 schreef IJsdraakje het volgende:
[..]
Dat scheelt.![]()
Nu is een hypotheek niet erg aan de orde (helemaal nu niet met werkeloze Joop), maar ik kan me zo voorstellen dat we over een jaar of tien (uiterlijk) wel eens elders terecht gaan komen. Dan is het wel lekker als mijn inkomen ķķk gewoon fatsoenlijk mee kan doen.
Sowieso niet op twee volle inkomens een hypotheek afsluitenquote:Op donderdag 8 oktober 2020 09:45 schreef UitStraling het volgende:
[..]
Nooit op twee inkomens een hypotheek afsluiten, als je elkaar zat bent dan zit je nog aan elkaar vast door een berg bakstenen.
Eh, het gaat al 8 jaar prima, ik durf de gok wel aan hoor.quote:Op donderdag 8 oktober 2020 09:45 schreef UitStraling het volgende:
[..]
Nooit op twee inkomens een hypotheek afsluiten, als je elkaar zat bent dan zit je nog aan elkaar vast door een berg bakstenen.
Daar ben ik het wel mee eens.quote:Op donderdag 8 oktober 2020 09:46 schreef Justin_Case het volgende:
[..]
Sowieso niet op twee volle inkomens een hypotheek afsluiten
Ja dit heb ik inderdaad ook geleerd van verhalen van exen die met dat probleem zaten (en moesten verkopen met flink verlies omdat niemand de hypotheek alleen kon betalen).quote:Op donderdag 8 oktober 2020 09:45 schreef UitStraling het volgende:
[..]
Sweet summer child.quote:Op donderdag 8 oktober 2020 09:46 schreef IJsdraakje het volgende:
[..]
Eh, het gaat al 8 jaar prima, ik durf de gok wel aan hoor.
Dat is heel verstandig. Wil je nog een beetje kunnen leven naast je hypotheek.quote:Op donderdag 8 oktober 2020 09:49 schreef CherryLips het volgende:
Ik heb niet eens een volledige hypotheek op m'n eigen inkomen genomenBen nog een eindje onder het max bedrag gaan zitten dat ik kon lenen.
Denk toch wel dat dit het echte grote verborgen leed van Nederland is van na 2007, zowel mensen die financieel in de problemen zijn gekomen hierdoor of elkaar wel de hersenen in kunnen slaan omdat ze niet uit elkaar konden gaan.quote:Op donderdag 8 oktober 2020 09:47 schreef kwiwi het volgende:
[..]
Ja dit heb ik inderdaad ook geleerd van verhalen van exen die met dat probleem zaten (en moesten verkopen met flink verlies omdat ze niemand de hypotheek alleen kon betalen).
Versneld aflossen enzo, en dan denken 'bij dat bedrag kan ik wel minder gaan werken'.quote:Op donderdag 8 oktober 2020 09:49 schreef Justin_Case het volgende:
[..]
Dat is heel verstandig. Wil je nog een beetje kunnen leven naast je hypotheek.
Moord is soms wel terecht hoor.quote:Op donderdag 8 oktober 2020 09:50 schreef bitterbal het volgende:
Een vriendin van mij had dat probleem ook met haar ex. Hij in in dat huis gebleven en stopte met betalen van de lasten. Heeft ze een extra baan er bij moeten nemen naast haar eigen werk. Zo leerde ik haar kennen, omdat ze in het restaurant er bij kwam werken :p En huis raakte ook niet verkocht in de crisistijd en de enkele bezichtigen die er waren saboteerde hij de boel om haar dwars te zitten.
heeft paar jaar geduurd dat hij daar vrijwel gratis woonde en zij bleef betalen
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |