abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_195476016
:*

Houd minimaal 1.5 meter afstand met anderen buiten je huishouden in alle gevallen.

Vragen over je eigen gezondheid: huisarts of GGD
Andere vragen: 0800-1351 (08:00-22:00)

Bij klachten, blijf thuis, en laat je testen!
Om een afspraak te maken voor een Coronatest bel je tussen 08:00 en 20:00 met 0800-1202.
Je kunt ook online een afspraak maken voor een Coronatest via https://coronatest.nl/, hier heb je wel een DigiD voor nodig.

Helpen?
https://www.makers4all.eu/nl/
https://www.extrahandenvoordezorg.nl/
https://www.rodekruis.nl/hulp-in-nederland/ready2help/

Informatie & achtergronden:
Wikipedia
Dr. John Campbell met een dagelijkse update
Dit doet corona met je, als je pech hebt.
Simulaties over waarom social distancing werkt
Video: Wat is exponentiële groei en hoe werkt dat bij uitbraken
Video: Wat is dit coronavirus, wat doet het, wat zijn de maatregelen
Alle artikelen over Covid zijn gratis te lezen op de financial times
Wetenschappelijk Covid19 HUB voor publicaties (dus voor wetenschappelijk geinteresseerden)
Universiteitsindex Leiden

Nederland:
RIVM Rijksinstituut voor Volksgezondheid en Milieu - actuele informatie
Besmettingen per gemeente (RIVM-kaartje)
arcgis kaart van NL
Corona-patiënten op de Nederlanders IC's
Reconstructie NRC, een echte aanrader
Internationale organisaties:
ECDC European Centre for Disease Prevention and Control
WHO World Health Organisation

Aantallen & Trackers:
Overzicht BD Dataplan Corona Locator Nederland
Overzicht The Netherlands Covid Analytics
Overzicht JHU
Overzicht Worldometers
Overzicht thebaselab
Overzicht WHO
Overzicht BNO News
Alle gevallen, in een lijst
Grafieken zelf maken of Alle grafieken t/m 13apr20
Spreadsheet met cijfers die user joyvke tot 15apr20 bijhield
Netherlands & Italy compare infected CORONAvirus (COVID-19) infected daily graph/chart
Verzameling alle NL cijfers
https://twitter.com/mzelst/status/1305541298619928576, uitleg verschillende manieren van tellen van LCPS, RIVM, NICE

Timelapse:
Flourish

COVID-19 feiten
• vooral hoest- en niesdruppeltjes zorgen voor overdracht
• de besmetting is meer dan bij seizoensgriep, maar gelukkig minder dan bij mazelen (2 < R0 < 3)
• verreweg de meesten hebben lichte (griepachtige) klachten
• bijna alle sterfgevallen betreffen ouderen of al zieke mensen
Bron

Gedragsregels in dit topic:
• Probeer niet lollig te doen
• Bij nieuws: graag een bron
• Geen opruiende berichten
• Volg de aanwijzingen van de moderatie op
• Ga niet off-topic
• Geen slowchat in dit topic. Hier is het slowchat-topic: COR / [En Don SC #1] HATSJOE
• Let een beetje op elkaar

Gelieve Trouw, NRC en Volkskrant niet geheel te citeren. Een link en de header (dat dik gedrukte deel) mag wel. Of zeg het in je eigen woorden, met een link erbij.

Oversterfte met als oorzaak griep (2018) en Covid-19 (2020)

Vermijd drukte!
Cum hoc ergo propter hoc (correlation does NOT imply causation)
De coronacijfers van vandaag zijn een achteruitkijkspiegel van één à twee weken terug: COR / Het datavertragingstopic #2
  dinsdag 6 oktober 2020 @ 22:54:39 #2
12221 Tijn
Powered by MS Paint
pi_195476022
quote:
0s.gif Op dinsdag 6 oktober 2020 22:50 schreef DireStraits7 het volgende:

[..]

Zaken als theaterbezoek zijn juist heel snel een eenvoudig te traceren.
Ik weet niet of dat zo is. De gemiddelde theaterbezoeker maakt toch ook gewoon gebruik van de supermarkt, de winkels, het openbaar vervoer, etc.? Die gaat toch ook gewoon bij z'n familie en vrienden langs? Lijkt me vrij moeilijk om het dan op een theater te pinnen eerlijk gezegd.
pi_195476059
quote:
2s.gif Op dinsdag 6 oktober 2020 22:54 schreef Tijn het volgende:

[..]

Ik weet niet of dat zo is. De gemiddelde theaterbezoeker maakt toch ook gewoon gebruik van de supermarkt, de winkels, het openbaar vervoer, etc.? Die gaat toch ook gewoon bij z'n familie en vrienden langs? Lijkt me vrij moeilijk om het dan op een theater te pinnen eerlijk gezegd.
Als je ziet dat drie positief geteste mensen bij dezelfde theatershow zijn geweest is er een vrij gerede kans dat het daar opgelopen is.
De coronacijfers van vandaag zijn een achteruitkijkspiegel van één à twee weken terug: COR / Het datavertragingstopic #2
pi_195476060
Er is wel groter leed dan het voetbal missen.
Dat is elke dag het theatrale gebral van Hooibaal te moeten lezen. Alleen daarom sta ik straks vooraan bij het vaccineren. Jank er maar in die spuit, if we die, we die.
Go hard or go home
pi_195476061
quote:
2s.gif Op dinsdag 6 oktober 2020 22:54 schreef Tijn het volgende:

[..]

Da's altijd de makke van BCO geweest in mijn optiek, hoe stel je vast waar iemand het opgelopen heeft?
pi_195476124
quote:
9s.gif Op dinsdag 6 oktober 2020 22:56 schreef Noek het volgende:
Dat is elke dag het theatrale gebral van Hooibaal te moeten lezen. Alleen daarom sta ik straks vooraan bij het vaccineren. Jank er maar in die spuit, if we die, we die.
Ik had in een eerdere post even gemist dat er hier echt mensen zijn die Argentinië en Peru als lichtend voorbeeld zien.

De satire schrijft zichzelf. :D

Voor wie het niet weet: Argentinië halfjaar in lockdown en nog steeds rijzen de besmettingen en doden de pan uit. Argentinië verlichtte de maatregelen eventjes en verlengde de lockdown daarna weer. Hele land economisch totaal naar de knoppen, nog meer dan gebruikelijk in Argentinië.

Peru: 7 maanden lockdown, mondkapjes, avondklok. Niemand mocht na 20u de deur uit. Mensen die na die tijd het afval op straat wilden zetten werden door een massale politiemacht omringd en opgepakt. De ene helft van de week mochten alleen mannen naar buiten, de andere week alleen vrouwen. Resultaat: grootste aantal doden per 100.000 wereldwijd op San Marino na. Een van de sterkste economieën van Zuid-Amerika totaal in puin.

Goed om in het achterhoofd te houden als je sommige mensen hoort oreren over hoe slap het hier allemaal is.
pi_195476135
quote:
0s.gif Op dinsdag 6 oktober 2020 22:56 schreef Tijger_m het volgende:

[..]

Da's altijd de makke van BCO geweest in mijn optiek, hoe stel je vast waar iemand het opgelopen heeft?
In essentie vrij simpel: door alle locaties na te gaan waar de besmette persoon (langdurig) geweest is in de afgelopen 14 dagen. Dan zijn er twee mogelijkheden:
- Of er wordt direct een contact gevonden die positief getest is
- Of je vindt een locatie waar één of meer positief geteste personen zijn.

Hoe meer mensen je op één locatie vindt die positief testen, hoe groter de kans dat het daar opgelopen is.
pi_195476199
quote:
0s.gif Op dinsdag 6 oktober 2020 22:59 schreef DireStraits7 het volgende:

[..]

In essentie vrij simpel: door alle locaties na te gaan waar de besmette persoon (langdurig) geweest is in de afgelopen 14 dagen. Dan zijn er twee mogelijkheden:
- Of er wordt direct een contact gevonden die positief getest is
- Of je vindt een locatie waar één of meer positief geteste personen zijn.

Hoe meer mensen je op één locatie vindt die positief testen, hoe groter de kans dat het daar opgelopen is.
Passen ze niet ook een techniek toe (sequencing?) om materiaal te vergelijken en zo te kijken of eenzelfde bron aannemelijk is?
I make it a thing, to glance in window panes and look pleased with myself.
pi_195476204
quote:
0s.gif Op dinsdag 6 oktober 2020 22:56 schreef Tijger_m het volgende:

[..]

Gaat in veel gevallen niet door de incubatietijd.
Of iedereen moet heel weinig contacten hebben of er moeten amper besmettingen zijn.

Met deze aantallen ben je het spoor gauw bijster.
Waar bent u de afgelopen 6 dagen geweest? Supermarky, vrienden, terras, langs familie, voetbal, werk, ov, kinderen uit school gehaald.

Succes met traceren dan.

Kan je beter naar een land met 0,0 privacy, goede app en brave bevolking kijken om te zien hoe het virus vooral verspreid en dan daar van uitgaan.
pi_195476243
quote:
0s.gif Op dinsdag 6 oktober 2020 23:03 schreef Claudia_x het volgende:

[..]

Passen ze niet ook een techniek toe (sequencing?) om de bron van de besmetting te vergelijken?
Ook (zie het nieuws van de week hoe de tweede golf in Nederland zich heeft verspreid), maar volgens mij is dat vrijarbeidsintensief werk en is dat geen realistische optie voor BCO (waarbij de mensen liefst direct na een positieve test van een contact waarschuwt --> app).

Ik vermoed daarbij (maar ik ben absoluut geen expert op dit gebied) dat dergelijk onderzoek niet zozeer op individueel niveau gedaan, maar op een hoger niveau.
pi_195476367
quote:
0s.gif Op dinsdag 6 oktober 2020 23:05 schreef DireStraits7 het volgende:

[..]

Ook (zie het nieuws van de week hoe de tweede golf in Nederland zich heeft verspreid), maar volgens mij is dat vrijarbeidsintensief werk en is dat geen realistische optie voor BCO (waarbij de mensen liefst direct na een positieve test van een contact waarschuwt --> app).
Het is me niet duidelijk hoeveel het plaatsvindt en wat ze er precies mee kunnen. Daar ben ik weinig informatie over tegengekomen. Toevallig kwam ik het vandaag weer tegen in een Volkskrantartikel waarin werd betoogd dat helemaal niet zo zeker is dat jongeren verantwoordelijk zijn voor de tweede golf door hun feestvieren in het buitenland.

Hebben jonge vakantiegangers de tweede golf echt aangezwengeld?

Dát er iets vreemds aan de hand is, staat vast. Zo ontdekte de groep van viroloog Marion Koopmans dat er in de regio Rotterdam twee virusstammen rondgaan die daar in juni nog helemaal niet waren. ‘We zien ze ineens overal oppoppen’, vertelt Koopmans. ‘In Rotterdam maken deze varianten inmiddels het merendeel uit van de virussen die we genetisch analyseren.’

Meegekomen met vakantie? Misschien. De stammen hebben namelijk een genetische vingerafdruk die virologen kennen uit Spanje en Zwitserland.
pi_195476376
quote:
0s.gif Op dinsdag 6 oktober 2020 22:56 schreef DireStraits7 het volgende:

[..]

Als je ziet dat drie positief geteste mensen bij dezelfde theatershow zijn geweest is er een vrij gerede kans dat het daar opgelopen is.
Bij lage besmettingsaantallen wel, als het virus zo wijdverspreid is als nu is die conclusie al een stuk lastiger.
zie email 27 oktober
pi_195476464
quote:
0s.gif Op dinsdag 6 oktober 2020 23:12 schreef trein2000 het volgende:

[..]

Bij lage besmettingsaantallen wel, als het virus zo wijdverspreid is als nu is die conclusie al een stuk lastiger.
En hoe gaan de GGD's om met haarden als er mensen uit diverse regio's bij betrokken zijn? Kijk, het lokale café wordt vermoedelijk vooral bezocht door mensen uit de buurt, maar mensen uit het hele land gaan naar het theater. Ik vind het moeilijk te geloven dat recherche er jaren over kan doen om een seriemoordenaar op te sporen als die regio-overstijgend te werk gaat, maar dat het in kaart brengen van coronabesmettingshaarden voor GGD's geen probleem is.

Excuses, ik kijk en luister te veel naar true crime.
pi_195476607
quote:
9s.gif Op dinsdag 6 oktober 2020 22:56 schreef Noek het volgende:
_O-
  Moderator dinsdag 6 oktober 2020 @ 23:33:05 #15
236264 crew  capricia
pi_195476846
Wat moeten we nou met deze aangenomen motie?
twitter
"People that use Fiat currency as a store of value.
There is a name for it:
We call them Poor"
pi_195476885
quote:
1s.gif Op dinsdag 6 oktober 2020 23:33 schreef capricia het volgende:
Wat moeten we nou met deze aangenomen motie?
[ twitter ]
Niks? Lijkt mij nogal een onzin motie, eigenlijk. Als je hem leest dan stelt het helemaal niets voor

[ Bericht 3% gewijzigd door #ANONIEM op 06-10-2020 23:35:30 ]
  dinsdag 6 oktober 2020 @ 23:38:07 #17
12221 Tijn