abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  zaterdag 3 oktober 2020 @ 16:52:25 #1
19194 Oversight
◢◤
pi_195407933
:{w Uitgebreide OP volgt, toevoegingen welkom voor goeie OP met overzicht van geschiedenis.

NWS / Barnsteenkamer Goud, schip gevonden, mysterie opgelost?

:@ Hebben we die schat nou wel of niet gevonden, en hoe groot is de kans hier ?

https://en.wikipedia.org/wiki/Amber_Room

quote:
Vondst scheepswrak in Polen mogelijk oplossing voor oud mysterie
Poolse duikers hebben naar eigen zeggen het wrak gevonden van het Duitse stoomschip Karlsruhe. Mogelijk is hiermee het mysterie van de barnsteenkamer, die in de Tweede Wereldoorlog zoek raakte, opgelost.
video

quote:

[ Bericht 27% gewijzigd door Oversight op 03-10-2020 17:43:30 ]
◢◤
  zaterdag 3 oktober 2020 @ 17:24:24 #2
19194 Oversight
◢◤
  Moderator zaterdag 3 oktober 2020 @ 17:26:44 #3
454430 crew  SuperHartje
Muziek is een taal...
pi_195408467
Ah even inlezen.
A child is born with no state of mind.
  zaterdag 3 oktober 2020 @ 17:30:45 #4
19194 Oversight
◢◤
  zaterdag 3 oktober 2020 @ 17:32:32 #5
19194 Oversight
◢◤
pi_195408578
:? Treasure Hunters Believe they have Found the Fabled Amber Room Looted by Nazis
Jun 14, 2019 Nancy Bilyeau

https://www.thevintagenews.com/2019/06/14/amber-room-treasure/
◢◤
  zaterdag 3 oktober 2020 @ 17:36:03 #6
19194 Oversight
◢◤
  zaterdag 3 oktober 2020 @ 17:41:56 #7
19194 Oversight
◢◤
pi_195408723
quote:
"We'll all be rich, rich as Nazis!"
— Private Burns, The Simpsons, "Raging Abe Simpson and His Grumbling Grandson in 'The Curse of the Flying Hellfish'"
Nobody likes Those Wacky Nazis, but everybody likes gold!

During the course of World War II, the Nazis found themselves in possession of a large amount of gold taken/stolen from subjugated peoples, such as their jewelry, any decorations, or sometimes literally from their mouths. Due to the economic situation in Germany just before the war, few other nations were inclined to have faith in their IOUs. So, Germany made many of its large purchases with quantities of gold, transferred to many nations and sometimes in U-boats for secrecy.

Unsurprisingly, this has excited a lot of people. Like pirates, Nazi Germany is imagined to have secreted large amounts of gold in hidden places, ripe for the avid adventurer to discover. If you find Nazi Gold, it's unequivocally yours — like finding spare change between couch cushions. At the very least, if you find this gold and hand it over to the proper authorities, you'll be undercutting any of Those Wacky Nazis remnants from using it to finance any trouble.

Aside from gold, the lost Nazi treasure might also include other valuables pilfered by the Nazis, such as jewelry and priceless works of art.

Half-Truth in Television. While discoveries are not unheard of, finders does not mean keepers. The gold still has legal owners somewhere (and considering how the Nazis got some of those valuables, you'd probably be considered one of the ultimate dicks in the universe for not returning it to its pre-Nazi owners or their descendants). On the other hand, there is the possibility that the owners might give you a small reward for doing so (this is rare, but hardly unheard-of, particularly if you went to particular trouble to get it).

A specific sub-trope of Nazi Gold, popular in central and eastern Europe, involves the Amber Room, which was evacuated from Königsberg (now Kaliningrad) and never seen since. It's generally accepted that it was accidentally destroyed when General Rokossovsky's Third Ukrainian Front ground its way through the area in the monumentally bloody East Prussian Campaign of January-April 1945, but the chaotic nature of those times makes it nearly impossible to find conclusive proof of what happened. On a more positive note, Germany and Russia worked together to recreate this room, finishing decades of work in 2003.
◢◤
pi_196701512
Waar blijft die mooie OP :P?
Namelijk wel een interessant onderwerp!
pi_196705221
quote:
80s.gif Op zondag 13 december 2020 08:25 schreef F.Sinatra het volgende:
Waar blijft die mooie OP :P?
Namelijk wel een interessant onderwerp!
Ja, hartstikke interessant.

Wij hebben hier in het dorp ook zo’n verhaal. Hier moeten de schatten van de kerk ook begraven zijn.
Toen de beeldenstorm hier het dorp bereikte, hebben een stel katholieken de gouden beelden verstopt en zijn vervolgens niet veel later vermoord. Die beelden zijn nooit terug gevonden.

Mijn man en ik zijn dat nu aan het uitzoeken. Dat dorpsverhaal.
pi_196705924
Ik ben in de replica van de Barnsteenkamer geweest in het Paleis van Catharina nabij St Petersburg en ook de replica is fantastisch om te zien, je staat echt met ingehouden adem rond te kijken daar.

Eeuwig zonde dat het origineel verloren is gegaan op deze wijze, persoonlijk denk ik dat de Duitsers het barnsteen vernietigd hebben maar wie weet, het kan best op de bodem van de zee liggen of in een zoutmijn ergens.

Het paleis van Catharina was overigens een ruine na de bevrijding door de Russische troepen, vrijwel helemaal in puin, op deze website kun je zien wat er toen van over was en hoe het er nu bij ligt, men heeft een ongelofelijke prestatie verricht om het te restaureren:

https://www.rbth.com/arts(...)aces-destroyed-nazis
pi_196713440
Het feit dat er een replica van bestaat maakt het voor mij in principe wel een mysterie in de klasse "aardig.. maar".
pi_196718273
:')

Tegenwoordig hebben we:
ph'nglui mglw'nafh Cthulhu R'lyeh wgah'nagl fhtagn
pi_196718287
quote:
0s.gif Op zondag 13 december 2020 20:41 schreef Beathoven het volgende:
Het feit dat er een replica van bestaat maakt het voor mij in principe wel een mysterie in de klasse "aardig.. maar".
Waarom?
pi_196720967
quote:
80s.gif Op maandag 14 december 2020 08:34 schreef F.Sinatra het volgende:

[..]

Waarom?
Eerlijk gezegd, barnsteen is barnsteen, de nieuwe kamer is ook opgetrokken uit barnsteen dus in principe zit er geen verschil tussen het origineel en de replica :)
pi_196721039
quote:
0s.gif Op maandag 14 december 2020 11:43 schreef Tijger_m het volgende:

[..]

Eerlijk gezegd, barnsteen is barnsteen, de nieuwe kamer is ook opgetrokken uit barnsteen dus in principe zit er geen verschil tussen het origineel en de replica :)
Tuurlijk, maar een namaak uniform van Hitler is ook een uniform.
Toch vind ik het originele interessanter.

Waarom? Ja goede vraag eigenlijk :D
pi_196721157
quote:
80s.gif Op maandag 14 december 2020 11:47 schreef F.Sinatra het volgende:

[..]

Het is geen Mona Lisa, natuurlijk, het is een heel mooi staaltje vakmanschap van heel veel mensen maar het is geen uniek kunstobject, denk ik. En het heeft ontegenzeggelijk een wow factor als je het ziet. Volgens de man die het restauratie project leidde is het 100% gelijk aan het origineel maar goed, dat kan ook een beetje opschepperij geweest zijn :)
pi_196721177
quote:
0s.gif Op maandag 14 december 2020 11:52 schreef Tijger_m het volgende:

[..]

Het is geen Mona Lisa, natuurlijk, het is een heel mooi staaltje vakmanschap van heel veel mensen maar het is geen uniek kunstobject, denk ik. En het heeft ontegenzeggelijk een wow factor als je het ziet. Volgens de man die het restauratie project leidde is het 100% gelijk aan het origineel maar goed, dat kan ook een beetje opschepperij geweest zijn :)
Dat geloof ik meteen van je. Maar de waarde/idee erachter is voor mij althans wel anders.

[ Bericht 0% gewijzigd door #ANONIEM op 14-12-2020 11:53:55 ]
pi_196721214
quote:
80s.gif Op maandag 14 december 2020 11:53 schreef F.Sinatra het volgende:

[..]

Dat geloof ik meteen van je. Maar de intrinsieke waarde/idee erachter is voor mij althans wel anders.
Heh, het lijkt mij wel een ding als je het wil verkopen, te koop 5000 m2 met goud ingelegd barnsteen :D
pi_196721260
quote:
0s.gif Op maandag 14 december 2020 11:54 schreef Tijger_m het volgende:

[..]

Heh, het lijkt mij wel een ding als je het wil verkopen, te koop 5000 m2 met goud ingelegd barnsteen :D
Ik had mijn post geninjaedit :P

Anyway, wat ik bedoel is dus dat ik (voor mezelf) een verschil vind wanneer iets origineel is, of namaak.
Qua gevoel, qua idee.

[ Bericht 8% gewijzigd door #ANONIEM op 14-12-2020 11:57:12 ]
pi_196728234
quote:
80s.gif Op maandag 14 december 2020 11:56 schreef F.Sinatra het volgende:

[..]

Ik had mijn post geninjaedit :P

Anyway, wat ik bedoel is dus dat ik (voor mezelf) een verschil vind wanneer iets origineel is, of namaak.
Qua gevoel, qua idee.
Ik snap hem.

Ik vraag mij trouwens af wat de financieele waarde zou zijn van dit geheel, ik twijfel er niet aan dat er een Russische miljardair is die er flink wat geld voor zou neerleggen om het in zijn bezit te krijgen maar hoeveel zou dat dan zijn?
pi_196728446
quote:
0s.gif Op maandag 14 december 2020 16:22 schreef Tijger_m het volgende:

[..]

Ik snap hem.

Ik vraag mij trouwens af wat de financieele waarde zou zijn van dit geheel, ik twijfel er niet aan dat er een Russische miljardair is die er flink wat geld voor zou neerleggen om het in zijn bezit te krijgen maar hoeveel zou dat dan zijn?
Google zegt ¤7,- per gram ;)
pi_196728473
quote:
80s.gif Op maandag 14 december 2020 16:32 schreef F.Sinatra het volgende:

[..]

Google zegt ¤7,- per gram ;)
Da's niet echt veel :'(
pi_196737031
quote:
80s.gif Op maandag 14 december 2020 11:47 schreef F.Sinatra het volgende:

[..]

Het uniform van Hitler is door Hitler gedragen en evt slijtageplekken en verweer door de jaren maakt het voor verzamelaars meer waard.

Bij een kamer van Barnsteen is er geen relatie en dat verweer is er nauwelijks tot niet. Dan gaat het ook niet om een belangrijke Kunstenaar die z'n hand erop heeft gehad en blijft de atmosfeer van het geheel over. Een kopie van de kamer is dan net zo waardevol.
pi_197190590
quote:
1s.gif Op maandag 14 december 2020 22:12 schreef Beathoven het volgende:

[..]

Het uniform van Hitler is door Hitler gedragen en evt slijtageplekken en verweer door de jaren maakt het voor verzamelaars meer waard.

Bij een kamer van Barnsteen is er geen relatie en dat verweer is er nauwelijks tot niet. Dan gaat het ook niet om een belangrijke Kunstenaar die z'n hand erop heeft gehad en blijft de atmosfeer van het geheel over. Een kopie van de kamer is dan net zo waardevol.
Niet mee eens.

De originele barnsteenkamer waar de tsaar tegen aan geademd heeft lijkt mij juist nog waardevoller, en ik vermoed dat wanneer er onderdelen van de originele kamer boven water zouden komen deze zeker worden ingepast in de replica.

Ook met die ene Nazi goudstaaf van de foto hierboven, één kilo goud met een marktwaarde a 50.250 euro, en wanneer bewezen echt zal het een veelvoud opbrengen van de marktwaarde.

Of sloopijzer, de dagprijs is nagenoeg niks, heb je een originele klinknagel van de Titanic dan is het een waardevol stuk roest in je handen.

Veel mensen waarderen tastbare geschiedenis altijd meer dan de perfecte replica.
pi_197190990
quote:
0s.gif Op zondag 3 januari 2021 16:10 schreef PieterCornelis het volgende:

[..]

Niet mee eens.

De originele barnsteenkamer waar de tsaar tegen aan geademd heeft lijkt mij juist nog waardevoller, en ik vermoed dat wanneer er onderdelen van de originele kamer boven water zouden komen deze zeker worden ingepast in de replica.

Ook met die ene Nazi goudstaaf van de foto hierboven, één kilo goud met een marktwaarde a 50.250 euro, en wanneer bewezen echt zal het een veelvoud opbrengen van de marktwaarde.

Of sloopijzer, de dagprijs is nagenoeg niks, heb je een originele klinknagel van de Titanic dan is het een waardevol stuk roest in je handen.

Veel mensen waarderen tastbare geschiedenis altijd meer dan de perfecte replica.
Helemaal over het hoofd gezien om te reageren hier. Maar ik ben het hiermee eens ja.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')