abonnement Unibet Coolblue
pi_195255391
Dag allen,

Op mijn middelbare school, waar ik werk als docent, wil volgend cursusjaar gaan starten met een module over AI. De module is bedoelt voor VWO2 of 3. In een week of 10 (2 uren per week) krijgen de leerlingen dan een introductie in wat AI is. Denk daarbij aan de geschiedenis, huidige toepassingen en een blik op de toekomst. Daarnaast komt er ook een stukje ethiek rondom deze technologie voorbij. Tot slot laat ik ze ook op een eenvoudige manier kennismaken met algoritmen.

Wat ik echter nog zoek is iets concreets/praktisch erbij. Ik geef bijvoorbeeld ook biologie, en daar kennen we uiteraard practica waarin je de lesstof op een geheel andere manier tot je krijgt. Het enige idee dat ik tot nu toe heb is LEGO Mindstorm pakketten aanschaffen, zodat ze zelf een (eenvoudig) algoritme kunnen programmeren waarmee je een (semi) autonome robot kunt maken.

Heeft misschien één van jullie nog een goed idee hoe je AI in het onderwijs zichtbaar kunt maken? Het mag ook een stukje (betaalde) software op de computer zijn, waardoor ze zelf een beetje kunnen puzzelen met een eenvoudige vorm van AI.

Alvast bedankt!
  vrijdag 25 september 2020 @ 22:11:01 #2
458878 -XOR-
highbrow marxist
pi_195258789
quote:
0s.gif Op vrijdag 25 september 2020 19:32 schreef Shockwave12 het volgende:
Dag allen,

Op mijn middelbare school, waar ik werk als docent, wil volgend cursusjaar gaan starten met een module over AI. De module is bedoelt voor VWO2 of 3. In een week of 10 (2 uren per week) krijgen de leerlingen dan een introductie in wat AI is. Denk daarbij aan de geschiedenis, huidige toepassingen en een blik op de toekomst. Daarnaast komt er ook een stukje ethiek rondom deze technologie voorbij. Tot slot laat ik ze ook op een eenvoudige manier kennismaken met algoritmen.

Wat ik echter nog zoek is iets concreets/praktisch erbij. Ik geef bijvoorbeeld ook biologie, en daar kennen we uiteraard practica waarin je de lesstof op een geheel andere manier tot je krijgt. Het enige idee dat ik tot nu toe heb is LEGO Mindstorm pakketten aanschaffen, zodat ze zelf een (eenvoudig) algoritme kunnen programmeren waarmee je een (semi) autonome robot kunt maken.

Heeft misschien één van jullie nog een goed idee hoe je AI in het onderwijs zichtbaar kunt maken? Het mag ook een stukje (betaalde) software op de computer zijn, waardoor ze zelf een beetje kunnen puzzelen met een eenvoudige vorm van AI.

Alvast bedankt!
Een eenvoudig algoritme voor een semi-autonome robot in de onderbouw... Informatica, iedere gek kan het :') .

Laat ze eerst maar eens een winner check voor boter-kaas-en-eieren implementeren.

La
We have always been at war with Eastasia.
pi_195266115
In plaats van LEGO mindstorms, kun jeook iets doen met een game. Zoiets als dit:
pi_195329326
Met welk vak wil je dit combineren? Of is het iets extras voor in de vrije tijd van leerlingen? Als jouw school NLT aanbiedt, kan je kijken of daar niet een module tussen zit waar je informatie uit kan halen. Veel modules zullen voor klas 4 en hoger zijn, maar met een paar aanpassingen zullen ze voor leerlingen uit klas 2 of 3 ook wel te doen zijn.

https://www.verenigingnlt.nl/
pi_195332254
quote:
In plaats van LEGO mindstorms, kun jeook iets doen met een game. Zoiets als dit:
Dank. Ziet er goed uit. Heb je toevallig ook een link naar de bijbehorende software?

quote:
Met welk vak wil je dit combineren? Of is het iets extras voor in de vrije tijd van leerlingen? Als jouw school NLT aanbiedt, kan je kijken of daar niet een module tussen zit waar je informatie uit kan halen. Veel modules zullen voor klas 4 en hoger zijn, maar met een paar aanpassingen zullen ze voor leerlingen uit klas 2 of 3 ook wel te doen zijn.
Het behoort in mijn school tot het vak LifeScience. Een relatief nieuw vak waarin Technologie (Science) en Persoonlijk vorming/ethiek (Life) terugkomen, vaak ook gecombineerd omdat die twee niet los van elkaar staan.
We bieden op school inderdaad ook NLT aan, hoewel daar geen rechtstreekse module AI in zit, zie ik wel een paar verwante modules, goede tip!
pi_195332486
Wij gebruiken op mijn werk een RPA (Robotic Process Automation) van UI Path. Dat is een stuk software die bepaalde (veelvuldig voorkomende) taken automatisch voor je uitvoert. Met die software is het mogelijk op een relatief eenvoudige manier dus automatische taken te laten uitvoeren.

Denk hierbij aan:
- het tonen van tekst die zich op een specifieke internetpagina bevindt
- het automatisch herkennen van bepaalde facturen en deze verwerken in een systeem
- het automatisch afspelen van een bepaalde mp3 als een stuk tekst herkend wordt
- het herkennen van een bepaalde tekenreeks wat leidt het opstarten van software X
etc.

Wellicht is het handig voor je om daar ook even naar te kijken. Sowieso is RPA een goede methode om 'AI' te leren n.m.m. Of het geschikt voor VWO-leerlingen laat ik maar aan jou over.
https://www.uipath.com Geen idee hoe duur het is trouwens.

Of het AI is, laat ik maar in het midden. Want eigenlijk is mijn mening dat we in zijn geheel nog steeds geen échte AI hebben. Maar goed, dat is een andere discussie.
  woensdag 30 september 2020 @ 12:41:28 #7
458878 -XOR-
highbrow marxist
pi_195342097
quote:
0s.gif Op dinsdag 29 september 2020 21:00 schreef Shockwave12 het volgende:

[..]

Dank. Ziet er goed uit. Heb je toevallig ook een link naar de bijbehorende software?
[..]

Het behoort in mijn school tot het vak LifeScience. Een relatief nieuw vak waarin Technologie (Science) en Persoonlijk vorming/ethiek (Life) terugkomen, vaak ook gecombineerd omdat die twee niet los van elkaar staan.
We bieden op school inderdaad ook NLT aan, hoewel daar geen rechtstreekse module AI in zit, zie ik wel een paar verwante modules, goede tip!
3blue1brown heeft een aardige serie youtubevideo's over Deep learning en neural networks, maar nogmaals, ik denk dat dit veel te zware materie is voor in de onderbouw-module VWO. Om te verlangen van kinderen van die leeftijd dat ze de boel conceptueel snappen en ook nog kunnen implementeren lijkt me echt te voortvarend.





Hier overigens een eenvoudige implementatie van een reinforcement-learning-algoritme voor 'snake'

(De auteur linkt in het artikel naar zijn Github voor de volledige code.)

[ Bericht 13% gewijzigd door -XOR- op 30-09-2020 12:51:02 ]
We have always been at war with Eastasia.
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')