FOK!forum / Nieuws & Achtergronden / Thalys krijgt treinen niet vol en snijdt in aanbod
osodevodinsdag 22 september 2020 @ 12:23
quote:
BRUSSEL - De internationale spoorwegmaatschappij Thalys krijgt zijn treinen niet gevuld en snoeit daarom in het aanbod. Vanaf 1 oktober zal maar 40 procent van het normale aanbod beschikbaar zijn, zo meldt het bedrijf. Momenteel is dat nog 55 tot 60 procent.
https://www.telegraaf.nl/(...)-en-snijdt-in-aanbod

Is de Thalys niet gewoon te duur?
#ANONIEMdinsdag 22 september 2020 @ 12:24
Ja je pakt ook minder snel een trein naar een land dat al weken code oranje heeft
#ANONIEMdinsdag 22 september 2020 @ 12:25
quote:
1s.gif Op dinsdag 22 september 2020 12:24 schreef Fugue het volgende:
Ja je pakt ook minder snel een trein naar een land dat al weken code oranje heeft
:') precies dit idd
Duiveltjadinsdag 22 september 2020 @ 12:25
quote:
1s.gif Op dinsdag 22 september 2020 12:24 schreef Fugue het volgende:
Ja je pakt ook minder snel een trein naar een land dat al weken code oranje heeft
Naast dat Parijs gewoon een puinzooi is.
#ANONIEMdinsdag 22 september 2020 @ 12:25
quote:
1s.gif Op dinsdag 22 september 2020 12:24 schreef Fugue het volgende:
Ja je pakt ook minder snel een trein naar een land dat al weken code oranje heeft
Dit..
Maar ook vliegen is een stuk goedkoper dan de Thalys.
#ANONIEMdinsdag 22 september 2020 @ 12:25
Controleren ze wel goed of je hebt ingecheckt daar? Dat zou ook het probleem kunnen zijn natuurlijk.
#ANONIEMdinsdag 22 september 2020 @ 12:26
quote:
1s.gif Op dinsdag 22 september 2020 12:25 schreef K.Indertent het volgende:
Controleren ze wel goed of je hebt ingecheckt daar? Dat zou ook het probleem kunnen zijn natuurlijk.
Ingecheckt? Je koopt een ticket van te voren.
#ANONIEMdinsdag 22 september 2020 @ 12:28
quote:
4s.gif Op dinsdag 22 september 2020 12:26 schreef Leonos het volgende:

[..]

Ingecheckt? Je koopt een ticket van te voren.
Controleert de beroepschauffeur je ticket?
TheFreshPrincedinsdag 22 september 2020 @ 12:29
quote:
4s.gif Op dinsdag 22 september 2020 12:25 schreef Leonos het volgende:

[..]

Dit..
Maar ook vliegen is een stuk goedkoper dan de Thalys.
Ja... het is lastig concurreren met een branche die geen accijns op brandstof betaalt.
#ANONIEMdinsdag 22 september 2020 @ 12:29
quote:
1s.gif Op dinsdag 22 september 2020 12:28 schreef K.Indertent het volgende:

[..]

Controleert de beroepschauffeur je ticket?
Chauffeur? Nee.
saparmurat_niyazovdinsdag 22 september 2020 @ 12:30
quote:
Vanaf 1 oktober zal maar 40 procent van het normale aanbod beschikbaar zijn
Even een paar wagonnetjes eraf halen.
MoreDakkadinsdag 22 september 2020 @ 12:30
quote:
0s.gif Op dinsdag 22 september 2020 12:29 schreef TheFreshPrince het volgende:

[..]

Ja... het is lastig concurreren met een branche die geen accijns op brandstof betaalt.
Betaalt de Thalys accijns op de stroom?
derLudolfdinsdag 22 september 2020 @ 12:30
quote:
1s.gif Op dinsdag 22 september 2020 12:24 schreef Fugue het volgende:
Ja je pakt ook minder snel een trein naar een land dat al weken code oranje heeft
Noord- en ZuidHolland is toch code rood? Voor België en Duitsland dan.
#ANONIEMdinsdag 22 september 2020 @ 12:31
quote:
4s.gif Op dinsdag 22 september 2020 12:30 schreef Leonos het volgende:

[..]

Oke, opgelost!

SPOILER
:')
Graag gedaan!
derLudolfdinsdag 22 september 2020 @ 12:31
quote:
0s.gif Op dinsdag 22 september 2020 12:30 schreef MoreDakka het volgende:

[..]

Betaalt de Thalys accijns op de stroom?
Nee, maar wel zoiets als infraheffing voor elke gereden kilometer.
#ANONIEMdinsdag 22 september 2020 @ 12:32
quote:
4s.gif Op dinsdag 22 september 2020 12:30 schreef Leonos het volgende:

[..]

Oke, opgelost!

SPOILER
:')
:D
derLudolfdinsdag 22 september 2020 @ 12:33
quote:
0s.gif Op dinsdag 22 september 2020 12:23 schreef osodevo het volgende:
Is de Thalys niet gewoon te duur?
Als je het vergelijk met bijvoorbeeld een ICE, dan ja. Maar eigenlijk is de Thalys opgezet om te concureren met het vliegtuig. De manier van tickets boeken lijkt er daarom ook op. Koop je ruim van de voren een kaartje, reis je voordelig. Last minute kan erg duur worden als de trein al bijna vol zit.
TheFreshPrincedinsdag 22 september 2020 @ 12:35
quote:
0s.gif Op dinsdag 22 september 2020 12:31 schreef derLudolf het volgende:

[..]

Nee, maar wel zoiets als infraheffing voor elke gereden kilometer.
Daarnaast investeert het bedrijf in windmolens om de CO2 van de treinen terug te dringen. Doelstelling voor 2020 was 40% minder CO2.
TheFreshPrincedinsdag 22 september 2020 @ 12:36
quote:
14s.gif Op dinsdag 22 september 2020 12:33 schreef derLudolf het volgende:

[..]

Als je het vergelijk met bijvoorbeeld een ICE, dan ja. Maar eigenlijk is de Thalys opgezet om te concureren met het vliegtuig. De manier van tickets boeken lijkt er daarom ook op. Koop je ruim van de voren een kaartje, reis je voordelig. Last minute kan erg duur worden als de trein al bijna vol zit.
Dat moet op dit moment geen probleem zijn :P
derLudolfdinsdag 22 september 2020 @ 12:41
quote:
0s.gif Op dinsdag 22 september 2020 12:35 schreef TheFreshPrince het volgende:

[..]

Daarnaast investeert het bedrijf in windmolens om de CO2 van de treinen terug te dringen. Doelstelling voor 2020 was 40% minder CO2.
Dan kunnen ze beter in kernenergie investeren, maar goed.
Treinen laten rijden op hernieuwbare energie is een stuk haalbaarder dan vliegen op hernieuwbare energie.

Ik hoorde laatst op de Duitse radio een heel verslag over een elektrisch vliegtuig dan die dag zou landen op het waddeneiland Norderney. Enkele dagen daarvoor was het vertrokken vanuit Zwitserland :') Elke 100km landen om op te laden. En max 2 inzittenden.

https://www.ndr.de/nachri(...)ektroflieger100.html
LXIVdinsdag 22 september 2020 @ 12:44
quote:
0s.gif Op dinsdag 22 september 2020 12:29 schreef TheFreshPrince het volgende:

[..]

Ja... het is lastig concurreren met een branche die geen accijns op brandstof betaalt.
Ik denk dat het met accijns nog steeds lastig is, maar verder het volledig met je eens dat het idioot is om iets ongewensts als vliegen zo dik te subsidiëren.
Captain_Jack_Sparrowdinsdag 22 september 2020 @ 12:45
quote:
0s.gif Op dinsdag 22 september 2020 12:29 schreef TheFreshPrince het volgende:

Ja... het is lastig concurreren met een branche die geen accijns op brandstof betaalt.
En dat zijn ook echt de de enige kosten die meespelen. :')
#ANONIEMdinsdag 22 september 2020 @ 12:46
quote:
0s.gif Op dinsdag 22 september 2020 12:41 schreef derLudolf het volgende:

[..]

Dan kunnen ze beter in kernenergie investeren, maar goed.
Treinen laten rijden op hernieuwbare energie is een stuk haalbaarder dan vliegen op hernieuwbare energie.

Ik hoorde laatst op de Duitse radio een heel verslag over een elektrisch vliegtuig dan die dag zou landen op het waddeneiland Norderney. Enkele dagen daarvoor was het vertrokken vanuit Zwitserland :') Elke 100km landen om op te laden. En max 2 inzittenden.

https://www.ndr.de/nachri(...)ektroflieger100.html
Dat is wel echt vrij kansloos inderdaad. :P

Maar dat lijkt me dan meer een proof of concept oid?
#ANONIEMdinsdag 22 september 2020 @ 12:50
Ander topic

[ Bericht 97% gewijzigd door #ANONIEM op 22-09-2020 13:08:29 ]
#ANONIEMdinsdag 22 september 2020 @ 13:06
Nooit begrepen waarom de Thalys en Eurostar zo achterlijk duur zijn als ze een alternatief moeten zijn voor het vliegtuig.

Vanaf Rotterdam Centraal ben je sneller op je stemming als je de metro/bus pakt naar Rotterdam Airport, daar een vliegtuig pakt naar Londen City of Frankrijk en je bent er sneller voor goedkoper :')
#ANONIEMdinsdag 22 september 2020 @ 13:07
quote:
4s.gif Op dinsdag 22 september 2020 12:25 schreef Leonos het volgende:

[..]

Dit..
Maar ook vliegen is een stuk goedkoper dan de Thalys.
Klopt, al ligt het er wel aan hoe lang van tevoren je boekt. Thalys is ook veel ontspannender dan vliegen vind ik dus wil daar best iets meer voor betalen
Edit plus weinig limiet aan bagage, geen controle en je staat meteen op Gare du Nord

[ Bericht 6% gewijzigd door #ANONIEM op 22-09-2020 13:08:16 ]
osodevodinsdag 22 september 2020 @ 13:10
quote:
14s.gif Op dinsdag 22 september 2020 12:33 schreef derLudolf het volgende:

[..]

Als je het vergelijk met bijvoorbeeld een ICE, dan ja. Maar eigenlijk is de Thalys opgezet om te concureren met het vliegtuig. De manier van tickets boeken lijkt er daarom ook op. Koop je ruim van de voren een kaartje, reis je voordelig. Last minute kan erg duur worden als de trein al bijna vol zit.
alsnog erg duur
#ANONIEMdinsdag 22 september 2020 @ 13:13
quote:
0s.gif Op dinsdag 22 september 2020 13:07 schreef Fugue het volgende:

[..]

Klopt, al ligt het er wel aan hoe lang van tevoren je boekt. Thalys is ook veel ontspannender dan vliegen vind ik dus wil daar best iets meer voor betalen
Edit plus weinig limiet aan bagage, geen controle en je staat meteen op Gare du Nord
Ik zou de Thalys alleen maar pakken om CDG te vermijden, kutvliegveld is dat zeg
#ANONIEMdinsdag 22 september 2020 @ 13:14
Maar ondanks mijn gezeik 5x in de Thalys gezeten toen ik een half jaar in Parijs studeerde. Is wel lekker comfortabel en snel verder.

[ Bericht 0% gewijzigd door Erasmus op 22-09-2020 13:14:28 ]
#ANONIEMdinsdag 22 september 2020 @ 13:14
quote:
1s.gif Op dinsdag 22 september 2020 13:13 schreef Erasmus het volgende:

[..]

Ik zou de Thalys alleen maar pakken om CDG te vermijden, kutvliegveld is dat zeg
Ik zat er een keer uren vast omdat ik geen paspoort bij me had terug naar Nederland :')

Ben nog steeds herstellende
#ANONIEMdinsdag 22 september 2020 @ 13:15
quote:
0s.gif Op dinsdag 22 september 2020 13:14 schreef Fugue het volgende:

[..]

Ik zat er een keer uren vast omdat ik geen paspoort bij me had terug naar Nederland :')

Ben nog steeds herstellende
Gewoon alle sandwiches van Paul en Pomme du Pain leegvreten en declareren.

[ Bericht 1% gewijzigd door Erasmus op 22-09-2020 13:15:58 ]
#ANONIEMdinsdag 22 september 2020 @ 13:16
quote:
1s.gif Op dinsdag 22 september 2020 13:14 schreef Erasmus het volgende:
Maar ondanks mijn gezeik 5x in de Thalys gezeten toen ik een half jaar in Parijs studeerde. Is wel lekker comfortabel en snel verder.
Ik vind jou echt met de dag een leukere user
#ANONIEMdinsdag 22 september 2020 @ 13:24
quote:
0s.gif Op dinsdag 22 september 2020 13:16 schreef Fugue het volgende:

[..]

Ik vind jou echt met de dag een leukere user
XVIème arrondissement represent O-)

SPOILER
Ben zelfs een keer op de Franse tv geweest. Straatinterviewtje voor TF1 13h.


[ Bericht 17% gewijzigd door Erasmus op 22-09-2020 13:27:17 ]
MoreDakkadinsdag 22 september 2020 @ 13:30
quote:
0s.gif Op dinsdag 22 september 2020 12:31 schreef derLudolf het volgende:

[..]

Nee, maar wel zoiets als infraheffing voor elke gereden kilometer.
Dan gaat de vergelijking dus gewoon mank.
herverwijderddinsdag 22 september 2020 @ 13:33
Ik ga persoonlijk altijd liever met de trein als ik in Frankrijk moet zijn. Thalys is dan meestal wel iets duurder, maar ik vind het veel comfortabeler dan een vliegtuig. Maarja, is ook maar net waar je belang aan hecht.

Maarja, zoals andere al zeiden, ik ben al maanden niet meer in Frankrijk geweest want STAY AT HOME enzo.
#ANONIEMdinsdag 22 september 2020 @ 13:41
quote:
17s.gif Op dinsdag 22 september 2020 13:24 schreef Erasmus het volgende:

[..]

XVIème arrondissement represent O-)

SPOILER
Ben zelfs een keer op de Franse tv geweest. Straatinterviewtje voor TF1 13h.
Ah het Rotterdam van Parijs ja nee dan snap ik het wel
Alaianayadinsdag 22 september 2020 @ 14:25
Hoezo vindt iedereen Thalys zo duur? Een retourtje voor 70 euro vind ik gewoon een prima prijs.Voor een retourtje met de NS binnen Nederland ben ik al de helft van deze prijs kwijt.. Daarnaast is er geen baggagecontrole en stop je midden in het centrum van Parijs, wat je veel gedoe scheelt.
damscodinsdag 22 september 2020 @ 14:36
Mooizo. Paar jaar terug tickets gekocht, wegens omstandigheden kon de andere persoon niet. Kon vervolgens niet op andere naam worden gezet want naamsgebonden. Uiteraard tegen een nog hoger tarief mogen bijboeken tegen zowat dubbel tarief. En mocht nog extra betalen voor de telefonische boeking toen de website het niet deed :')

Kutbedrijf en dat ze maar kapot mogen gaan. Reviews op trustpilot zijn ook niet veel beter.
#ANONIEMdinsdag 22 september 2020 @ 14:37
quote:
0s.gif Op dinsdag 22 september 2020 14:36 schreef damsco het volgende:
Mooizo. Paar jaar terug tickets gekocht, wegens omstandigheden kon de andere persoon niet. Kon vervolgens niet op andere naam worden gezet want naamsgebonden. Uiteraard tegen een nog hoger tarief mogen bijboeken tegen zowat dubbel tarief. En mocht nog extra betalen voor de telefonische boeking toen de website het niet deed :')

Kutbedrijf en dat ze maar kapot mogen gaan. Reviews op trustpilot zijn ook niet veel beter.
Oh zonde ik heb juist wel goede ervaringen met omboeken/annuleren etc
#ANONIEMdinsdag 22 september 2020 @ 16:14
quote:
0s.gif Op dinsdag 22 september 2020 13:41 schreef Fugue het volgende:

[..]

Ah het Rotterdam van Parijs ja nee dan snap ik het wel
quote:
The swanky 16th arrondissement is home to foreign embassies and renowned museums, including the Fondation Louis Vuitton and the Palais de Tokyo with its contemporary art. Hilly Passy, home to the city's wealthiest residents, features trendy restaurants and the Maison de Balzac, a house museum where the novelist once lived. Families head to the Bois de Boulogne for its boating lakes and kids' theme park.
Valt wel mee.
#ANONIEMdinsdag 22 september 2020 @ 16:51
quote:
0s.gif Op dinsdag 22 september 2020 16:14 schreef Erasmus het volgende:

[..]

[..]

Valt wel mee.
Was maar een geintje
zatoichidinsdag 22 september 2020 @ 17:14
quote:
1s.gif Op dinsdag 22 september 2020 13:06 schreef Erasmus het volgende:
Nooit begrepen waarom de Thalys en Eurostar zo achterlijk duur zijn als ze een alternatief moeten zijn voor het vliegtuig.

Vanaf Rotterdam Centraal ben je sneller op je stemming als je de metro/bus pakt naar Rotterdam Airport, daar een vliegtuig pakt naar Londen City of Frankrijk en je bent er sneller voor goedkoper :')
Vorig jaar ben ik met de Thalys naar zuid Frankrijk gereden vanaf Rotterdam. Ik was in zes uur in Valence en betaalde daar iets van 100 euro voor een eerste klas kaartje.

Maar ja die rijdt enkel op een vast traject en enkel in de zomer zo ver.

Ik zou graag zien dat ze dat soort trajecten meer zouden inzetten.
BoonDockSaintdinsdag 22 september 2020 @ 21:52
Ik zou niet eens gratis in dat ding stappen
Yrealdinsdag 22 september 2020 @ 21:59
quote:
4s.gif Op dinsdag 22 september 2020 12:25 schreef Leonos het volgende:

[..]

Dit..
Maar ook vliegen is een stuk goedkoper dan de Thalys.
De thalys is 35, de metro van cdg naar gare du nord is al 10.

Parijs is juist 1 van de weinige steden waar de trein loont.
Yrealdinsdag 22 september 2020 @ 22:00
quote:
1s.gif Op dinsdag 22 september 2020 12:25 schreef K.Indertent het volgende:
Controleren ze wel goed of je hebt ingecheckt daar? Dat zou ook het probleem kunnen zijn natuurlijk.
Ja, staan mannetjes bij alle deuren.
icecreamfarmer_NLwoensdag 23 september 2020 @ 09:28
quote:
0s.gif Op dinsdag 22 september 2020 14:25 schreef Alaianaya het volgende:
Hoezo vindt iedereen Thalys zo duur? Een retourtje voor 70 euro vind ik gewoon een prima prijs.Voor een retourtje met de NS binnen Nederland ben ik al de helft van deze prijs kwijt.. Daarnaast is er geen baggagecontrole en stop je midden in het centrum van Parijs, wat je veel gedoe scheelt.
Dit idd. Londen en veel plaatsen in Frankrijk zijn comfortabeler en net zo snel met de trein te bereiken als je alle tijd optelt.
Captain_Jack_Sparrowwoensdag 23 september 2020 @ 11:48
Heb een willekeurige dag genomen (01 okt) en daar was de Thalys 116 euro van Amsterdam CS naar Gare du Nord (03:23h)en het vliegtuig 155 euro naar CDG. Met de metro sta je vanaf Gare du Nord in 10 minuten bij de Notre Dame. Dat gaat vanaf CDG niet lukken. :-)

En als je vanaf Rotterdam vertrekt (is voor mij een stuk makkelijker dan Amsterdam), is de Thalys een paar euro goedkoper en is de reistijd maar 02:40h.

Dus voor Parijs lijkt de Thalys echt wel een stuk gunstiger.
derLudolfwoensdag 23 september 2020 @ 12:33
Als je onder de rook van Schiphol woont dan is het anders natuurlijk, maar met de auto ben ik 1:45 uur onderweg naar Schiphol. Met de trein 2:10 en dan moet ik nog naar het station wat ook een klein kwartier is. (10 minuten om 5u 's nachts, maar zo wil ik niet meer rijden)

Frankrijk is vanaf hier (ZO-Drenthe) niet per se interessanter met de trein, maar München, Berlijn of Hamburg sta ik sneller met de trein dan met het vliegtuig.