abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_195142016
Even een vraag naar aanleiding van een dramatische ervaring met de plaatsing van nieuwe kozijnen:

Is een afdichting tussen muur (baksteen) en kozijn van uitsluitend PUR waterdicht?

Op verschillende plaatsen is geen compriband aangebracht tussen muur en kozijn. Buiten het feit dat dit visueel geen mooi resultaat geeft vraag ik mij af of dit op langere termijn wel het water tegen zal houden. Onder andere bij de dorpel van de openslaande tuindeuren is uitsluitend PUR als afdichting gebruikt.

Zijn er hier kenners op dit vlak?
pi_195142103
Nee helaas pur is uitgehard een schuim dus net als een spons... En onder langdurige blootstelling aan vocht zal pur zich ook als een spons met vocht verzadigen. Er zijn wel wat mensen die ooit gedacht hebben dat purschuim een goede isolatie zou zijn en hebben hier de kruipruimte mee geïsoleerd. Met alle gevolgen van dien, een grote vochtige schimmeltoestand in en op de met vocht verzadigde pur en beton erachter. Met optrekkend vocht in de muren en vloeren daarboven.

Onder druk zal het dus ook doorlekken... Dit heb ik ook zelf eens ervaren met het gebruik van pur in de tuin. De zwarte pur die verkocht wordt als "Land scaping Foam" populair onder tuinarchitecten en doe het zelver voor de fontein, vijver en waterval bouw etc. Niet omdat het waterdicht is maar goed werkt als mortel alternatief tussen stenen dat niet toxisch is en na uitharding makkelijk bewerkbaar. (Scaping.)

Leuk spul om mee te vullen en te modelleren, maar het lekt dus echt als een zeef wanneer het onder constante waterdruk staat.

Omdat Pur nogal werd en nog steeds wordt overschat, ontstond ook vrij kort na het lanceren van Pur op de bouwmarkt het spreekwoord.

"Waar Purren begint houd vakmanschap op." :')

[ Bericht 1% gewijzigd door Watuntrik op 19-09-2020 08:01:35 ]
pi_195142236
quote:
0s.gif Op zaterdag 19 september 2020 07:51 schreef Watuntrik het volgende:

Meer klusspreuken, waaronder over pur:

K&W / Spreuken in de bouwwereld
pi_195143000
quote:
1s.gif Op zaterdag 19 september 2020 07:28 schreef Ivo1985 het volgende:
Even een vraag naar aanleiding van een dramatische ervaring met de plaatsing van nieuwe kozijnen:

Is een afdichting tussen muur (baksteen) en kozijn van uitsluitend PUR waterdicht?

Op verschillende plaatsen is geen compriband aangebracht tussen muur en kozijn. Buiten het feit dat dit visueel geen mooi resultaat geeft vraag ik mij af of dit op langere termijn wel het water tegen zal houden. Onder andere bij de dorpel van de openslaande tuindeuren is uitsluitend PUR als afdichting gebruikt.

Foto? Mijn ervaring met PUR "in het zicht", is dat het door zonlicht verpulvert. Dat is al een reden, het af te werken.
Op <a href="https://forum.fok.nl/topic/2677908/2/25#p208861847" target="_blank" >zaterdag 22 april 2023 13:43</a> schreef <a href="https://forum.fok.nl/user/profile/62881" target="_blank" >r_one</a> het volgende:
En ik zeg je dat je op zaterdagmiddag van 2 tot 4 in je poedelnaakie de horlepiep moet dansen op het marktplein.
pi_195152145
quote:
1s.gif Op zaterdag 19 september 2020 07:28 schreef Ivo1985 het volgende:

als het goed is staan je kozijnen niet continu onder water, en pur is weer waterremmend. Na een regenbuitje kan het wat nat worden, maar het droogt ook weer op.
Als je het niet gaat aftimmeren is PUR gebruiken wel wat gebruikt wordt door meneer Beun Haas.
Reason is not automatic, those who deny it cannot be conquered by it, Ayn Rand
Discuseren met domme mensen verlies ik omdat ik niet genoeg ervaring heb met dom lullen.
pi_195152758
quote:
0s.gif Op zaterdag 19 september 2020 07:51 schreef Watuntrik het volgende:
Nee helaas pur is uitgehard een schuim dus net als een spons... En onder langdurige blootstelling aan vocht zal pur zich ook als een spons met vocht verzadigen. Er zijn wel wat mensen die ooit gedacht hebben dat purschuim een goede isolatie zou zijn en hebben hier de kruipruimte mee geïsoleerd. Met alle gevolgen van dien, een grote vochtige schimmeltoestand in en op de met vocht verzadigde pur en beton erachter. Met optrekkend vocht in de muren en vloeren daarboven.

Onder druk zal het dus ook doorlekken... Dit heb ik ook zelf eens ervaren met het gebruik van pur in de tuin. De zwarte pur die verkocht wordt als "Land scaping Foam" populair onder tuinarchitecten en doe het zelver voor de fontein, vijver en waterval bouw etc. Niet omdat het waterdicht is maar goed werkt als mortel alternatief tussen stenen dat niet toxisch is en na uitharding makkelijk bewerkbaar. (Scaping.)

Leuk spul om mee te vullen en te modelleren, maar het lekt dus echt als een zeef wanneer het onder constante waterdruk staat.

Omdat Pur nogal werd en nog steeds wordt overschat, ontstond ook vrij kort na het lanceren van Pur op de bouwmarkt het spreekwoord.

Pur heeft een gesloten celstructuur. Dwz dat elk belletje dicht is. Ipv van jouw beschreven spons.

Maar je gaat nog verder en zegt dat het ook hygroscopisch is?

Dus het is a niet waterdicht en b het zuigt zelfs water op.

Wist ik niet.
pi_195156069
quote:
0s.gif Op zaterdag 19 september 2020 20:44 schreef tiho1 het volgende:

[..]

Pur heeft een gesloten celstructuur. Dwz dat elk belletje dicht is. Ipv van jouw beschreven spons.

Maar je gaat nog verder en zegt dat het ook hygroscopisch is?

Dus het is a niet waterdicht en b het zuigt zelfs water op.

Wist ik niet.
Dat mag theoretisch dan wel zo wezen.. Maar praktisch schiet het te kort... Ik heb bij een waterval die i.v.m. lekkage weer afgebroken moest worden wel wat pur in m'n handen gehad dat constant met water in contact geweest is. Dan kun je het inderdaad uitknijpen als een spons... :) Dus die gesloten celstructuur is zo lek en waarschijnlijk zo capillair als de neten, das net wat anders dan hygroscopisch maar het effect is ook nat.

Er zijn ook wel paar artikelen verschenen over PUR isolatie en resultaat in (te) natte kruipruimtes. Maar ik kan ze even niet meer terug vinden. Anders had ik ze graag voor je gepost, maar helaas... Ik kan me herinneren dat er zelfs ergens een video over op youtube staat/stond...

Het onderstaande staat er anders ook niet voor niets... :)
quote:
Veel van de gemelde gezondheidsklachten worden veroorzaakt door vocht en/of schimmelvorming in de woning na het aanbrengen van purschuim isolatie.
https://vloerisolatie.nl/(...)risolatie-purschuim/

[ Bericht 0% gewijzigd door Watuntrik op 19-09-2020 23:22:51 ]
pi_195158668

Ook hij knijpt het vocht uit de pur...
  Moderator zondag 20 september 2020 @ 10:29:53 #9
92034 crew  Vonkenboer
Geen woorden, maar draden !
pi_195159684
En zo leer je op de zondagmorgen weer wat bij ! Ik wist niet dat pur die vervelende eigenschappen had.
Het leek mij altijd vrij vocht dicht eigenlijk .. :@
pi_195159938
quote:
11s.gif Op zondag 20 september 2020 08:59 schreef Watuntrik het volgende:

Ook hij knijpt het vocht uit de pur...
De pur is nat door de muur. De muur zuigt het vocht op zoals hij zelf ook zegt.

Optrekkend vocht heet dat. Dat wil niet zeggen dat de pur vocht opneemt.

En het artikel ervoor gaat over vochtige lucht door niet ventileren na de isolatie en condens die hier mede door veroorzaakt wordt.

Het zijn isolatie gerelateerde vocht tt problemen. TS vraagt of het waterkerend is. Meer niet. Antwoord ja op deze manier wel. Het is ook niet continu nat daar
pi_195162020
quote:
1s.gif Op zondag 20 september 2020 10:47 schreef tiho1 het volgende:

[..]

De pur is nat door de muur. De muur zuigt het vocht op zoals hij zelf ook zegt.

Optrekkend vocht heet dat. Dat wil niet zeggen dat de pur vocht opneemt.

En het artikel ervoor gaat over vochtige lucht door niet ventileren na de isolatie en condens die hier mede door veroorzaakt wordt.

Het zijn isolatie gerelateerde vocht tt problemen. TS vraagt of het waterkerend is. Meer niet. Antwoord ja op deze manier wel. Het is ook niet continu nat daar
Uiteraard is de hoeveelheid vocht en eventueel ventilatie relevant in hoe verre het waterkerend, waterafstotend dan wel waterdicht is. Maar onder zelfs maar geringe druk of langdurig vochtig kun je er niets waterdicht mee maken...

Laat TS verder maar bepalen of hij waterdicht of waterkerend bedoeld. En verder zal ik het dan wel gedroomd hebben dat ik wel eens een stuk pur uitgeknepen heb als een spons en dat het door en door zeiknat was. Hetzelfde wat de man in de video aangeeft, waar het water dan vandaan komt is irrelevant... ;)
Maar wat mij betreft mag jij je zin hebben hoor, ik hier niet verder over twisten... :)

[ Bericht 0% gewijzigd door Watuntrik op 20-09-2020 13:23:14 ]
pi_195162800
Dat de pur die onder water zat verzadigd was met water, zul je mij ook niet tegen horen spreken. Maar dat is hier niet aan de orde.
pi_195164631
Geen idee wat aan de orde is... Ik heb slechts inhoudelijk geantwoord op de vraag "is PUR waterdicht?"

En dat is het niet... :)
pi_195165484
Hartelijk dank voor de reacties tot zover.

De pur zal niet continu onder water staan, maar op een aantal plaatsen (onder de dorpels) wel geregeld en flink in aanraking komen met water. In de vijf jaar dat ik hier woon heeft de straat drie keer zo ver onder water gestaan dat het water tegen de dorpels klotste. En ook bij normale regenbuien heb je natuurlijk te maken met opspattend water.
pi_195168976
Pur is niets. Wilde eens een wespennest ermee dicht maken maar na een half uur hadden ze zich eruit gevroten.
Facts don't care about your feelings
pi_195590828
Nooit pur gebruiken. Dat is echt troep.

Voor bewijs:

pi_195590885
quote:
0s.gif Op maandag 12 oktober 2020 16:58 schreef flappy het volgende:

Voor bewijs:

Dat anekdotisch. Er is bij hen wat misgegaan met het uitharden.

Er wordt jaarlijks in duizenden woningen PUR onder de vloer gespoten en het wordt in miljoenen woningen toegepast voor kieren en naden. En uiteraard halen de paar gevallen waar iets niet goed gaat het nieuws.

Maar PUR is uiteraard geen waterdicht vulmiddel.
pi_195591601
quote:

Voor bewijs:

volgens mij staat er geen huis meer in NL waar kieren niet zijn dichtgepurrt.
Reason is not automatic, those who deny it cannot be conquered by it, Ayn Rand
Discuseren met domme mensen verlies ik omdat ik niet genoeg ervaring heb met dom lullen.
pi_195592452
quote:

Voor bewijs:

:')
Facts don't care about your feelings
pi_195594730
De pur die voor kozijnen wordt gebruikt is een betere kwaliteit pur, hard en goed bestand tegen water.

Pur isoleert veel beter dan compriband.
pi_195595999
quote:

Voor bewijs:

Ik ken dit dossier, maar dat is toch wel een hele andere toepassing van PUR dan het afdichten van naden en kieren. Deze problemen voorzie ik dan ook niet.

Intussen de nodige gesprekken gehad met het bedrijf wat de kozijnen geplaatst heeft. Er is en wordt aan oplossingen gewerkt. De eerste resultaten daarvan zijn vandaag zichtbaar geworden.
pi_195604093
Wat is het verschil tussen “open cel” en “gesloten cel” pur (polyurethaan)
Gesloten cellig PUR schuim is een sterk, compact isolatie schuim met gesloten cellen in een hoge dichtheid waardoor de hoogste isolatie waarde ontstaat. gesloten cellen en de hoogste isolatie waarde en zeer vochtbestendig
Open cellig PUR schuim blijft zacht, heeft een open structuur en een lage dichtheid waardoor de isolatie waarde lager is als gesloten cellig PUR schuim. Hierdoor moet er, om dezelfde isolatiewaarde te krijgen, een dikkere laag aangebracht worden. Open cellig PUR kan beter niet in vochtige ruimtes verwerkt worden.
Laat die handjes wapperen!
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')