Meer klusspreuken, waaronder over pur:quote:Op zaterdag 19 september 2020 07:51 schreef Watuntrik het volgende:
"Waar Purren begint houd vakmanschap op."![]()
Foto? Mijn ervaring met PUR "in het zicht", is dat het door zonlicht verpulvert. Dat is al een reden, het af te werken.quote:Op zaterdag 19 september 2020 07:28 schreef Ivo1985 het volgende:
Even een vraag naar aanleiding van een dramatische ervaring met de plaatsing van nieuwe kozijnen:
Is een afdichting tussen muur (baksteen) en kozijn van uitsluitend PUR waterdicht?
Op verschillende plaatsen is geen compriband aangebracht tussen muur en kozijn. Buiten het feit dat dit visueel geen mooi resultaat geeft vraag ik mij af of dit op langere termijn wel het water tegen zal houden. Onder andere bij de dorpel van de openslaande tuindeuren is uitsluitend PUR als afdichting gebruikt.
Zijn er hier kenners op dit vlak?
als het goed is staan je kozijnen niet continu onder water, en pur is weer waterremmend. Na een regenbuitje kan het wat nat worden, maar het droogt ook weer op.quote:Op zaterdag 19 september 2020 07:28 schreef Ivo1985 het volgende:
Even een vraag naar aanleiding van een dramatische ervaring met de plaatsing van nieuwe kozijnen:
Is een afdichting tussen muur (baksteen) en kozijn van uitsluitend PUR waterdicht?
Op verschillende plaatsen is geen compriband aangebracht tussen muur en kozijn. Buiten het feit dat dit visueel geen mooi resultaat geeft vraag ik mij af of dit op langere termijn wel het water tegen zal houden. Onder andere bij de dorpel van de openslaande tuindeuren is uitsluitend PUR als afdichting gebruikt.
Zijn er hier kenners op dit vlak?
Pur heeft een gesloten celstructuur. Dwz dat elk belletje dicht is. Ipv van jouw beschreven spons.quote:Op zaterdag 19 september 2020 07:51 schreef Watuntrik het volgende:
Nee helaas pur is uitgehard een schuim dus net als een spons... En onder langdurige blootstelling aan vocht zal pur zich ook als een spons met vocht verzadigen. Er zijn wel wat mensen die ooit gedacht hebben dat purschuim een goede isolatie zou zijn en hebben hier de kruipruimte mee geïsoleerd. Met alle gevolgen van dien, een grote vochtige schimmeltoestand in en op de met vocht verzadigde pur en beton erachter. Met optrekkend vocht in de muren en vloeren daarboven.
Onder druk zal het dus ook doorlekken... Dit heb ik ook zelf eens ervaren met het gebruik van pur in de tuin. De zwarte pur die verkocht wordt als "Land scaping Foam" populair onder tuinarchitecten en doe het zelver voor de fontein, vijver en waterval bouw etc. Niet omdat het waterdicht is maar goed werkt als mortel alternatief tussen stenen dat niet toxisch is en na uitharding makkelijk bewerkbaar. (Scaping.)
Leuk spul om mee te vullen en te modelleren, maar het lekt dus echt als een zeef wanneer het onder constante waterdruk staat.
Omdat Pur nogal werd en nog steeds wordt overschat, ontstond ook vrij kort na het lanceren van Pur op de bouwmarkt het spreekwoord.
"Waar Purren begint houd vakmanschap op."![]()
Dat mag theoretisch dan wel zo wezen.. Maar praktisch schiet het te kort... Ik heb bij een waterval die i.v.m. lekkage weer afgebroken moest worden wel wat pur in m'n handen gehad dat constant met water in contact geweest is. Dan kun je het inderdaad uitknijpen als een spons...quote:Op zaterdag 19 september 2020 20:44 schreef tiho1 het volgende:
[..]
Pur heeft een gesloten celstructuur. Dwz dat elk belletje dicht is. Ipv van jouw beschreven spons.
Maar je gaat nog verder en zegt dat het ook hygroscopisch is?
Dus het is a niet waterdicht en b het zuigt zelfs water op.
Wist ik niet.
https://vloerisolatie.nl/(...)risolatie-purschuim/quote:Veel van de gemelde gezondheidsklachten worden veroorzaakt door vocht en/of schimmelvorming in de woning na het aanbrengen van purschuim isolatie.
De pur is nat door de muur. De muur zuigt het vocht op zoals hij zelf ook zegt.quote:Op zondag 20 september 2020 08:59 schreef Watuntrik het volgende:
Ook hij knijpt het vocht uit de pur...
Uiteraard is de hoeveelheid vocht en eventueel ventilatie relevant in hoe verre het waterkerend, waterafstotend dan wel waterdicht is. Maar onder zelfs maar geringe druk of langdurig vochtig kun je er niets waterdicht mee maken...quote:Op zondag 20 september 2020 10:47 schreef tiho1 het volgende:
[..]
De pur is nat door de muur. De muur zuigt het vocht op zoals hij zelf ook zegt.
Optrekkend vocht heet dat. Dat wil niet zeggen dat de pur vocht opneemt.
En het artikel ervoor gaat over vochtige lucht door niet ventileren na de isolatie en condens die hier mede door veroorzaakt wordt.
Het zijn isolatie gerelateerde vocht tt problemen. TS vraagt of het waterkerend is. Meer niet. Antwoord ja op deze manier wel. Het is ook niet continu nat daar
Dat anekdotisch. Er is bij hen wat misgegaan met het uitharden.quote:Op maandag 12 oktober 2020 16:58 schreef flappy het volgende:
Nooit pur gebruiken. Dat is echt troep.
Voor bewijs:
volgens mij staat er geen huis meer in NL waar kieren niet zijn dichtgepurrt.quote:Op maandag 12 oktober 2020 16:58 schreef flappy het volgende:
Voor bewijs:
quote:Op maandag 12 oktober 2020 16:58 schreef flappy het volgende:
Voor bewijs:
Ik ken dit dossier, maar dat is toch wel een hele andere toepassing van PUR dan het afdichten van naden en kieren. Deze problemen voorzie ik dan ook niet.quote:Op maandag 12 oktober 2020 16:58 schreef flappy het volgende:
Voor bewijs:
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |