Rellende_Rotscholier | vrijdag 18 september 2020 @ 03:59 |
Etappe 19: Bourg-en-Bresse - Champagnole, 166,5 km Zo, dat waren de bergritten alweer. Tijdens de laatste bergrit, een lastige met heel veel hoogtemeters, zagen we in het begin van de rit een grote groep van 30 man wegrijden. De tussensprint volgde al vroeg op de dag, dus waren Bennett, Trentin en Sagan aanwezig in de kopgroep. Weer een nederlaag voor Sagan, hij moest ook nu de punten laten aan Bennett. De voorsprong van de kopgroep liep snel op, waarna we konden genieten van een van mijn favoriete onderdelen van een grote ronde: straftraining voor de ploegen die zo'n grote ontsnapping hebben gemist. B&B en Total waren de lul, ze mochten een onmogelijk gat proberen te dichten. Rolland sprong nog weg, maar dat lukte uiteraard niet. Al had het wel gekund, want Caruso deed hetzelfde en slaagde er wel in om anderhalve minuut te overbruggen. Guillaume Martin wilde dat ook proberen, maar hij mocht dan weer niet van Jumbo's, erg flauw. Op de top van de eerste klim van de dag, de Cormet de Roselend, zagen we dat vooraan Hirschi en Carapaz besloten te springen voor de bergtrui. Hirschi won dat sprintje en dook daarna de afdaling in. Met z'n tweeën reden ze verder, een tijd later wisten drie renners aan te sluiten. Kwiatkowski, Bilbao en Edet. De rest van de voormalige kopgroep reed al snel vrij ver achter, hadden zich mooi in de luren laten leggen. Met de kopgroep van vijf reden we over de volgende klimmetjes. Na de beklimming van de Col des Saisies ging Hirschi weer eens als een raket naar beneden, maar hij was nu iets te enthousiast. Hij schoof onderuit en zou de kopgroep nooit meer terugzien. Eigen schuld volgens Kwiatkowski, te snel en met teveel zin voor risico. Een moment om van te leren. Zonde voor ons als kijker, we hadden Hirschi er goed bij kunnen gebruiken. Met vier renners reden we verder over de Aravis, alwaar Edet moest afhaken. Nog maar drie koplopers over, terwijl de achtervolgende groep al op meer dan twee minuten zat en het peloton op een minuut of zes. Het zou voor de drie vooraan zijn, twee van Ineos en één van Bahrein. Ik had natuurlijk gehoopt dat Bilbao zou winnen, maar dat feest ging mooi niet door. Op de loeisteile Plateau des Glières moest hij onherroepelijk lossen bij Carapaz en Kwiatkowski. Een opmerkelijke prestatie van de jongens van Ineos. Carapaz al voor de derde rij op dag in de aanval, Kwiatkowski reed dan weer praktisch de hele rit op kop. Voor Carapaz, dacht ik toen nog. Neen, hij was gewoon verschrikkelijk goed. Op de top van Plateau des Glières pakte Carapaz de bergpunten mee, waardoor hij de bergtrui overneemt van Pogacar. Iemand die geboren is op 3000 meter hoogte in de bergtrui, dat lijkt me wel te kloppen. In het peloton zagen we dan weer een aanval van Mikel Landa, ein-de-lijk. Normaal valt ie tien keer per ronde aan, nu hebben we toch verdomd lang moeten wachten. Helaas kwam hij nooit echt weg, het treintje van Jumbo kent geen genade. Wout van Aert heeft er geen moeite mee om net zo hard te rijden als een van de beste klimmers van het peloton, dat gaat ondertussen nergens meer over. Er was nochtans een mooi plannetje bedacht bij Bahrein, met Caruso en Bilbao had Landa nog wat bruggenhoofden voor zich waar hij van hoopte te profiteren. Vlak voor de top van Plateau des Glières kwam Landa bij Caruso, maar toen was het peloton er ook weer bijna bij. Daar waren we ondertussen Yates en Uran verloren, die hadden een behoorlijk slechte dag. Mas begint steeds beter te worden, die ging zelfs nog even in de aanval. Pogacar pakte ook nog wat bergpunten mee, het zal gaan afhangen van de tijdrit. Op het onverharde stuk na de klim reed Roglic hard op kop, vooral om uit de problemen te blijven. Problemen waren er voor Porte, die reed lek. Moest daarna lang in de achtervolging op het groepje Roglic, waar alles weer samenkwam in de afdaling. Blijft een beetje een matige gimmick, dat gravel. Kuss was er ook weer bij, een van de vele rare apostels van deze Tour. Bilbao liet zich helemaal terugzakken, waarna hij zich nog meer dan normaal uit elkaar mocht trekken om Porte, Uran en Yates verder op achterstand te rijden. In het geval van Porte lukte dat niet, die wist toch weer aan te sluiten. Mede dankzij Dumoulin en Van Aert, waardoor we uiteindelijk toch weer vier Jumbo's hadden in de groep der favorieten. Bijzonder. Vooraan reden ondertussen Carapaz en Kwiatkowski gebroederlijk naar de streep. De voorsprong slonk uiteindelijk nog wel snel, maar ze hielden een kleine twee minuten over aan het eind. Het was vooral de vraag wie men zou laten winnen, maar eigenlijk was het wel duidelijk. Kwiatkowski kreeg de ritzege cadeau, ook wel terecht na al het werk dat hij de afgelopen jaren heeft gedaan. Nog nooit won hij een rit in de Tour, het komt hem zonder meer toe. Voor Carapaz wel lullig, weer een tweede plaats. Het had een eerste zege voor Ecuador in de Tour kunnen zijn, maar daar moeten we dus nog even op wachten. Komt ooit wel, als hij vaker deze benen heeft, een imponerend drieluik. Hirschi reed ook weer knap, na die valpartij nog goed z'n best gedaan. Lukte alleen niet meer, hij werd op het eind ook nog ingelopen door de groep der favorieten. Daar won Van Aert dan weer de sprint voor de derde plaats, waarmee hij wat bonificaties wegsnoepte voor de rest. Roglic klopte Pogacar net, toch weer een teken. De Tour lijkt nu wel beslist. Er komt eigenlijk alleen nog een tijdrit aan, het zal moeilijk worden voor Pogacar om tijdens die tijdrit een minuut goed te maken. Ondoenbaar, eigenlijk. Tenzij Roglic de Rasmussen in zichzelf naar boven haalt. Zonder ongelukken is het klaar. Daardoor werd het een rit om niet heel lang te onthouden. Al zijn toneelstukjes zoals die van Ineos altijd wel memorabel. Gezellig met z'n tweeën over de streep, uitgebreid de tijd nemend om elkaar te feliciteren en een halve kilometer lang te juichen. Na een mislukte Tour toch nog een mooi einde, mogen we wel stellen. Goed omgeschakeld, ze zijn flexibeler dan we soms denken. Het was verder vooral een goede dag voor Landa en Mas, zij schoven allebei twee plekjes op. Naar vijf en zes, respectievelijk. Dat was het dan ook wel, tenzij er vandaag gekke dingen gaan gebeuren. Lijkt me vrij onwaarschijnlijk. Een licht heuvelachtige rit. Lijkt meer iets voor de vluchters, of het wordt gewoon een sprint. Broekje gaat niet op voorhand uit. ![]() Na vier jaar zijn we weer terug in Bourg-en-Bresse, een stad met 41.000 inwoners aan de voet van de Jura. We bevinden ons in de hoofdstad van het departement Ain, behoorlijk ver van de finishplaats van de vorige rit. Een verplaatsing van 130 kilometer, je moet er wat voor over hebben om in de stad die vooral vanwege pluimvee bekend is te belanden. De Bresse, Bresse gauloise of Bressekip is een kippenras uit de Bresse-regio in Frankrijk. De kip is als slachtdier een internationaal beroemd luxeproduct van hoge kwaliteit, met zeer mals en smakelijk vlees. Gewoon dierenmishandeling natuurlijk. De stad is ook bekend omdat Renault hier haar trucks in elkaar laat zetten. Daarnaast is er een klooster, waar jaarlijks 100.000 mensen op afkomen. Bourg-en-Bresse gaat voor de vijfde keer voorkomen in de Tour de France. Nog niet eens zo gek lang geleden was de Tour hier dus nog, in 2016. Toen werd het wel een iets andere rit. We gingen naar Culoz, een plek waar we deze Tour ook al zijn geweest. Jarlinson Pantano zou die rit in 2016 uiteindelijk winnen, daarna ging het bergafwaarts met hem. In 2014 waren we ook in Bourg-en-Bresse, net als nu was het toen een startplaats. Het werd een relatief eenvoudige rit richting Saint-Étienne, die in de sprint gewonnen werd door Kristoff voor Sagan. Twee keer was Bourg-en-Bresse een aankomstplaats in de Tour. De eerste keer, in 2002, won Thor Hushovd. Hij deed dit niet zoals je zou verwachten in een massasprint, maar door in de aanval te gaan. Vijf jaar later, in 2007, zou Hushovd in de straten van Bourg-en-Bresse vijfde worden in de massasprint. De overwinning ging bij die gelegenheid naar Tom Boonen, het roadbook meldt dat dit zijn vijfde van zes ritzeges was in de Tour en dat hij dat jaar de groene trui won. Dat segment lijkt me geschreven te zijn door ene M. Wuyts, dat kan niet missen. Een van de renners uit het Tourpeloton is geboren in deze stad. Dan heb ik het over de bijna volledig onzichtbare Pierre-Luc Perichon, van Cofidis. In 2016 was hij er ook bij, die mazzelkont heeft dus al twee keer een start meegemaakt in zijn eigen stad. Ik kan best wat dingen uit de voorbeschouwing van 2016 laten staan, want net als toen vindt de start plaats naast het Monastère Royal de Brou. Het Koninklijk klooster van Brou met de Nicolaas van Tolentijnkerk uit de 16e eeuw, die vele kunstwerken bevat. Het koninklijk klooster is een meesterwerk van de Vlaamse hooggotiek uit de eerste helft van de 16e eeuw. Ja, niet mis. En dan beschikken ze in het centrum van de stad ook nog eens over een paar kicken vakwerkhuisjes. Na de start rijden we langs het complete complex. Het klooster, de kerk en ook het museum, allemaal de moeite waard. Even verderop fietsen langs een aantal andere gave gebouwtjes, vervolgens verlaten we via wat minder boeiende buitenwijken Bourg-en-Bresse. Buiten de stad, in de buurt van een lokaal vliegveldje, gaat de rit tussen de weilanden in van start. We beginnen met twee vlakke en rechte kilometers over een brede weg richting Jasseron. In dit dorp begint de weg een beetje omhoog te lopen, er volgt een soortement van klim van vijf kilometer naar de top van de Col de France. Bijzondere naam wel, van alle beklimmingen in Frankrijk zou dit dé col van het land moeten zijn. In vijf kilometer tijd komen we amper 150 meter hoger uit, dat lijkt me toch niet echt voldoende om zo'n eretitel te verdienen. Alsnog wel mooi meegenomen voor enthousiaste vluchters, de start is dus niet volkomen vlak. In Jasseron wordt het even wat smaller en daar komen we ook wat vluchtheuvels tegen, de rest van de tijd rijden de renners door een mooi groen landschap over een brede weg. Het is bovendien een bekende weg voor veel renners, tijdens de eerste rit van de Tour de l'Ain reden we ook deels over dit parcours. Na de Col de France gaat het twee kilometer voorzichtig naar beneden, daarna loopt het weer anderhalve kilometer vals plat omhoog. De weg blijft breed en behoorlijk recht, terwijl we afwisselend langs grasvelden en door bossen fietsen. Af en toe ligt er een dorpje op het pad, maar heel dichtbevolkt is het hier niet. Het gaat nog eens een kilometer licht naar beneden, waarna we even later na nog een kort stukje in stijgende lijn linksaf slaan richting Chavannes-sur-Suran. Na deze bocht gaan we enorm lang dezelfde weg volgen. Een brede en rechte weg, die bovendien een kilometer of 20 vrij vlak zal zijn. Een tocht over het Franse platteland, we komen nu vooral veel weilanden en een aantal boerendorpjes tegen. Chavannes-sur-Suran is het eerste dorpje, dat passeren we na 15 kilometer. Acht kilometer later rijden we door Montfleur, in de tussenliggende tijd maken we amper iets mee. Eén keer een kort knikje omhoog, daarnaast verlaten we het departement van de Ain en fietsen we de Jura in. Voorbij Montfleur volgen we de licht glooiende weg een kilometer of zeven tot in Saint-Julien-sur-Suran, volkomen betekenisloos. Na de doortocht in Saint-Julien, waar daadwerkelijk een aantal mensen lijken te wonen, volgen we nog eens 15 kilometer dezelfde weg tot in Cressia. Daar ligt een kasteel boven op een heuvel, hoi hoi hoi. ![]() De 15 kilometer tussen Saint-Julien en Cressia zijn ook makkelijk te omschrijven, het gaat echt bizar lang rechtdoor. Nog steeds een brede weg, nog steeds vooral langs allerlei weilanden. Af en toe wat bomen, soms een dorpje. In die dorpjes zo nu en dan een bocht, maar het stelt allemaal niets voor. Pas in de buurt van Cressia begint de weg iets omhoog te lopen, maar veel meer dan vals plat wordt het voorlopig niet. Voorbij Cressia gaat er niet veel veranderen, nog eens tien kilometer dwars over de Franse prairie. Zo nu en dan gaat het een klein beetje omhoog, of een klein beetje omlaag. Het gaat vooral rechtdoor, zo snel mogelijk naar het noorden. Wel veel open terrein dus, wellicht dat de wind de rit iets interessanter zou kunnen maken. Zelden zo'n leeg landschap gezien, het is dat we zo nu en dan nog door een dorpje rijden. Een paar gaapjes en een zucht verder rijden we een bos in, waar het eventjes echt omhoog gaat, jongens toch. Buiten het bos rijden we weer een tijd rechtdoor, waarna er buiten het gehucht Geruge zowaar een echte afdaling volgt. Het gaat een kilometer of drie redelijk serieus naar beneden, met onderweg een aantal bochten en zelfs een haarspeldbocht. Vervolgens rijden we via Macornay een kilometer of drie rechtdoor richting Lons-le-Saunier over een brede weg die even verderop zelfs nog een kilometer vals plat omhoog loopt. Naderhand gaat het ook even naar beneden, terwijl we de buitenwijken van dit stadje bereiken. We komen wat meer verkeersmeubilair tegen, een paar rotondes, paaltjes in het midden van de weg en meer van dat soort onzin. Bochtige passage ook in Lons-le-Saunier, een kuuroord. Al bij de Romeinen waren de warme zoutwaterbronnen van Lons bekend. Daarnaast de plaats waar de kaasfabriek van Bel staat, bekend van La vache qui rit! Het is tevens de hoofdstad van de Jura, ook niet onbelangrijk. In 2004 kwam hier nog een rit aan, gewonnen door Juan Miguel Mercado. We pakken een bocht of zeven mee in het centrum van Lons-le-Saunier Duval, het hele centrum wordt meegepakt. De geboortestad van Claude Joseph Rouget de Lisle, auteur van de Marseillaise, bereiken we na 64,5 kilometer. Tegen de tijd dat we de stad weer verlaten zijn we een aantal kilometer verder. ![]() Buiten Lons-le-Saunier loopt de weg een tijdje wat vals plat omhoog, kilometertje of drie. Niet echt boeiend, maar goed. We fietsen langs wat wijnranken, want daar staan ze hier ook bekend om. De brede en opnieuw vrij rechte weg begint daarna een aantal kilometer licht naar beneden te lopen, wat ook geen naam mag hebben. Vervolgens is het nog eens een kilometer of drie zo goed als vlak waarna we Voitiers binnenfietsen. Hier is het even bochtig, wat buiten het dorp alleen maar erger wordt. We gaan klimmen, holy shit. Een klimmetje van de vierde categorie, moedergods. Van Voitiers gaat het naar Château-Chalon, via de Côte de Château-Chalon. Het gaat 4,3 kilometer omhoog aan 4,7%, een Alpenreus is het ook weer niet. In het begin gaat het wel even aan 6% omhoog, terwijl we tussen de wijnranken door mogen fietsen. Paar flinke bochten, brede weg. Richting het eind is er ook nog een halve kilometer aan 7% te vinden, verder is het simpel. De laatste kilometer is zelfs zo goed als vlak, er zal tijd zijn om de volgeplante heuvels te aanschouwen. Even verderop rijden we door een bos en daarna komen we uit in het pittoreske Château-Chalon, alwaar enkele overblijfsels van het kasteel te vinden zijn. We hebben nu 82 kilometer afgewerkt, toch ongeveer de helft van de rit al. Is ook een wijnsoort trouwens, Château-Chalon. Wit, voor de alcoholisten onder ons. Als we door de slechte en iets smallere straat in het centrum rijden zien we in de buurt van de laatste huizen nog wat brokstukken staan van wat ooit een mooi kasteel moet zijn geweest, daarna gaat het buiten het dorp nog eens drie kilometer vals plat omhoog over een brede weg. ![]() ![]() In de straten van Château-Chalon lijkt het even vlak te worden, maar dat is dus niet zo. Nog eens drie kilometer omhoog, aan een procentje of drie gemiddeld. We bevinden ons nu weer tussen de weilanden in, een brede en rechte weg leidt ons een aantal kilometer over een plateautje. Zonder grind dit keer, dat dan weer wel. De koeien zullen de enige toeschouwers zijn, de komende tien kilometer. Na het stuk vals plat omhoog gaat het amper een halve kilometer licht naar beneden, daarna is het iets meer dan vier kilometer zo goed als vlak waarna het nog eens vier kilometer vals plat omhoog gaat. De renners rijden door Picarreau, waar het even bochtig wordt. Daarna fietsen ze een bos in, alwaar ze in vier kilometer tijd niet eens 100 meter hoger gaan uitkomen. Nee, stelt ook weer helemaal niets voor. Als we dat vals platte werk hebben gehad gaat het drie kilometer naar beneden richting Crotenay. Wel een afdaling met flink wat bochten, zelfs een haarspeldbocht. Desalniettemin geen moeilijke passage, het gaat niet steil naar beneden in het bos. Na 99 kilometer koers fietsen we het dorpje Crotenay binnen, vlak voor we het centrum binnen zouden fietsen slaan de renners linksaf een smal weggetje in. Dit weggetje blijft een tijdje smal, terwijl het ook licht omhoog gaat. Een paar flauwe bochten later verlaten we Crotenay weer, waarna we twee kilometer rechtdoor rijden over een vlakke en opnieuw brede weg door een open veld. Hier komen we een heel klein vliegveldje tegen, Het Aérodrome Champagnole-Crotenay. Finishplaats Champagnole ligt hier maar een kilometer of acht verderop. Zouden we zo rechtdoor naartoe kunnen fietsen, maar dat doen we niet. Er volgt een rondje, letterlijk, van een kilometer of 60 vooraleer we Champagnole gaan bereiken. Heerlijke pauperbende wel overigens, dat vliegveldje. Allememaggies. ![]() Voorbij deze schroothoop rijden we een bos in. De coureurs rijden vier kilometer door dit bos, waarvan de helft in stijgende lijn. Zo'n beetje aan 3% omhoog, of iets in die geest. Gemiddeld dan, in het begin is het zowaar even erg steil. Het vlakt snel af en daarna wordt het niet ingewikkeld meer, al bij al is het weer niet interessant. Vervolgens is het twee kilometer zo goed als vlak, tot we uitkomen in Montrond. Hier slaan de renners rechtsaf, vervolgens rijden ze vijf kilometer volledig rechtdoor over een brede weg. Het gaat nog een tijdje heel minimaal vals plat omhoog, daarna gaat het dan weer vals plat naar beneden. Zou iemand het merken? Waarschijnlijk niet. Aan het eind van deze weg slaan we schuin linksaf, daarna rijden de renners drie kilometer rechtdoor tot ze Saint-Germain-en-Montagne bereiken. De weg begint omhoog te lopen in dit dorp, terwijl we ook wat rotondes en andere obstakels tegenkomen. Het is niet ver meer naar de tussensprint van de dag, die volgt over 4,5 kilometer. Er gaat vier kilometer geklommen worden, in die kilometers komen we 150 meter hoger uit. Mag u zelf de rekensom maken, minder dan 5% gemiddeld in ieder geval. Wel lastig genoeg om iemand als Bennett het vuur aan de schenen te leggen. Waarschijnlijk niet eens meer met het oog op de groene trui, wel om hem te lossen of te vermoeien met het oog op de ritzege. Bijzonder steil wordt het niet, terwijl we weer eens door een bos fietsen. Vlak voor de tussensprint wordt het vlak, we rijden vervolgens na 117,5 kilometer Mournans binnen. Waarschijnlijk voor het eerst in de historie dat er in dit gehucht wat te beleven valt. Voorbij de tussensprint loopt het nog even een halve kilometer omhoog, daarna is het een kilometer of vier zo goed als vlak. De weg is nog steeds vrij breed, redelijk recht ook. Over het boerenland rijden we richting Nozeroy, maar voor we dat dorp bereiken gaat het eerst nog een kilometer vrij fors naar beneden. Bochtig weggetje, ineens. Paar stevige bochten ook wel, maar het duurt dus niet lang. Beneden zien we boven op een heuvel Nozeroy liggen, het enige voordeel voor de renners is dat ze niet daadwerkelijk door dit dorpje hoeven te fietsen. Na 123,5 kilometer slaan ze op een kruispunt in de buurt van het dorp rechtsaf, het is hierna een kilometertje recht en vlak. Eigenlijk wel jammer dat we niet door Nozeroy fietsen, gezellig middeleeuws dorpje met een paar poorten. Vroeger was er ook een kasteel, daar zijn alleen nog wat restanten van over. ![]() ![]() Nadat het een kilometer vlak is geweest gaat het rechtdoor omhoog, we gaan fietsen naar de Source de l'Ain, de oorsprong van dat riviertje. Twee kilometer gaat het omhoog aan 4%, over een iets smallere en slechtere weg. Erg lastig was de rit eerst niet, maar nu begint het toch wel vervelend te worden. Voor de sprinters dan, de rest zal er niet wakker van liggen. Voorbij de bron van de Ain is het drie kilometer vrij vlak en vrij recht, even bijkomen na die buitengewoon lastige klim. Tijdens dit vlakke stuk rijden we door Gillois, een dorpje waar een aantal bochten liggen. Er ligt ook een slechte weg, daar is al een jaar of 100 niets meer aan gedaan. Buiten het dorp wordt het snel beter gelukkig, qua asfalt in ieder geval. Een kilometer later begint de weg opnieuw omhoog te lopen, da's voor sommige mensen dan weer minder goed nieuws. Al moeten we het ook weer niet overdrijven, richting Bief-des-Maisons gaat het drie kilometer omhoog aan iets van 3% gemiddeld. De renners rijden door volledig open terrein, op een paar verdwaalde boerderijen en bomen na komen ze helemaal niets tegen. Vooral veel gras, dat kunnen we zien groeien tijdens deze rit. Als we door het buitengewoon rurale Bief-des-Maisons zijn gereden slaan we rechtsaf, het is daarna drie kilometer zo goed als vlak. Drie kilometer rechtdoor langs eindeloze weilanden, de Jura kan mooi zijn maar hier heeft niemand wat aan. We rijden door Les Chalesmes, waar het asfalt ook weer slecht is. De wegen tussen de dorpen zijn prima, maar in de dorpen zelf houdt het op. Speciaal. Goed, buiten dit dorp gaat het een kilometer of vier naar beneden aan een procentje of vijf gemiddeld. Een echte afdaling, derhalve. We komen een paar bochten tegen, maar erg onder de indruk ben ik niet. Dit zou geen problemen mogen opleveren. Eenmaal beneden komen we uit in Les Planches-en-Montagne, daar waar de Jura laat zien dat het toch wat te bieden heeft. De Gorges de la Langouette, bijvoorbeeld. Een kloof met een waterval, wat wil een mens nog meer? Je kan hier lekker door de kloof banjeren, niks mis mee. Autootje parkeren bij de waterval voor de deur zo'n beetje, goed man. ![]() Sowieso veel gorges hier in de buurt, de Saine heeft flink z'n best gedaan. De renners krijgen er overigens niet veel van mee, in Les Planches-en-Montagne rijden ze gewoon rechtdoor, waarna ze buiten het dorp rechtsaf slaan. Na deze bocht gaat de brede weg die door een bos loopt twee kilometer vals plat omhoog, de finale gaat toch wel vrij glooiend blijven. We rijden richting Chaux-des-Crotenay, op zich wel lachen. Na Crotenay nu Chaux-des-Crotenay, een mens maakt wat mee. Een kilometer of vier zal het vooral naar beneden gaan, alhoewel we tussendoor ook drie keer kort omhoog gaan. In Chaux-des-Crotenay pakken we wat bochten mee, daarna gaat het een kilometer of twee behoorlijk rechtdoor licht naar beneden tot in Le Pont de la Chaux. Hier komen we weer heel wat bochten tegen. Het gaat ene paar keer naar rechts, daarna beginnen we aan een nieuw klimmetje. Richting Chatelneuf gaat het twee kilometer omhoog, maar dan wel heel onregelmatig. Nog aan het eind van Le Pont de la Chaux gaat het een halve kilometer omhoog aan 10%, daarna is het weer een halve kilometer zo goed als vlak voor we een kilometer verder vals plat omhoog moeten. Een slecht en smaller weggetje door een bos, dat is voorlopig het verhaal. Redelijk bochtig ook, al maakt dat weinig uit omdat het voorlopig nog omhoog gaat. Na het vals platte stuk is het 2,5 kilometer min of meer vlak tot in Châtelneuf. Eenmaal in Châtelneuf zien we een opvallende kerk in beeld verschijnen, hier slaan we rechtsaf een weggetje in dat niet over Streetview beschikt. Altijd erg frustrerend, al zeg ik het zelf. Het is in ieder geval duidelijk dat er een kleine vier kilometer gedaald gaat worden richting Pillemoine. In dit stuk komen we bijna 150 meter lager uit, het gaat dus nog wel enigszins stevig naar beneden. In Châtelneuf komen we direct een paar bochten tegen, buiten het dorp lijkt het toch wat meer rechtdoor te gaan. Weg zal niet enorm breed zijn, want we bevinden ons in het absolute midden van het niets. In Pillemoine keert mijn straatzicht terug, de vermoedens worden bevestigd. Een enorm smalle weg, behoorlijk in het voordeel van de aanvallers zou je zeggen. Na de passage in Pillemoine is het drie kilometer fietsen tot in Loulle. De weg blijft smal, we rijden nog steeds door een bos. Het gaat twee keer heel kort een paar hectometer omhoog, maar verder is het zo goed als vlak. ![]() Na 158 kilometer komen we uit in Loulle, een dorpje dat vooral bekend is vanwege een voetafdrukken. Niet van mensen, maar van dino's. Iets buiten Loulle ligt een karstplateau met voetafdrukken van dinosaurussen uit meerdere geologische tijdperken. Er loopt een ijzeren vlonder dwars over de voetsporen, waardoor je ze van dichtbij kunt bekijken. Er zijn sporen van zowel planten- als vleeseters. Ieder spoor heeft zijn eigen kleur. Daarnaast wordt via educatieve borden informatie gegeven over hoe de omgeving en de sporen zijn ontstaan. Door al die kleurtjes lijkt het meer op Twister, maar het idee is wel vet natuurlijk. In Loulle slaan we rechtsaf, het is nog maar een kilometer of acht fietsen tot de finish. Eventjes is de weg breed, maar zodra we Loulle verlaten duiken we een smallere weg in. Het gaat naar beneden, de komende drie kilometer. Na een kilometer fietsen we langs onze dinosporen, terwijl we ons al door een paar vervelende bochtjes hebben moeten zien te manoeuvreren. Na het dinogebeuren fietsen we een tijdje langs een fraaie rotswand, de weg blijft smal en bochtig. Totaal geen weg voor een heel peloton in volle voorbereiding op een sprint, dat lijkt me echt een slecht idee. Veel korte bochtjes, hoewel het na een tijd wel klaar is. Vervolgens rijden we twee kilometer rechtdoor richting Ney. Eerst nog een tijd in dalende lijn, daarna wordt het vlak. Vlak voor Ney wel nog een paar listige bochtjes, daarna rijden we rechtdoor dit dorpje in. Na een flauwe bocht naar rechts slaan we daarna helemaal rechtsaf, op weg naar Champagnole. Het is nog maar 3,5 kilometer fietsen tot de finish, we zijn er al bijna. Tot op anderhalve kilometer van het eind gaat het vooral rechtdoor. De weg is hier een stuk breder, het is ook een tijdje zo goed als vlak. Op twee kilometer van het eind is er wel een flauwe bocht naar links, terwijl er ook wat vluchtheuvels te vinden zijn. Daarna rijden we rechtdoor Champagnole binnen, alwaar we toch even moeten opletten. We dalen 400 meter af richting de Pont Neuf die over de Ain ligt, het gaat eerst naar links en dan naar rechts. Aan de andere kant van de brug gaat het dan weer 400 meter omhoog, aan een procent of vier. Eerst gaat het lang naar rechts, dan volgt een even zo lange bocht naar links. Aan het eind slaan we rechtsaf, dan rijden we de laatste kilometer binnen. Een halve kilometer rijden de renners over een prachtige brede weg, die na een vlakke aanloop toch weer een klein beetje omhoog loopt. Ze finishen hier niet, nee, er volgt nog een flauwe bocht naar links. We rijden een smallere weg in, waar nog twee flauwe bochtjes liggen vooraleer we in de laatste 300 meter volledig rechtdoor gaan. Het is weer een beetje een rare finish, ergens in een wijkje achteraf, langs het lokale sportterrein. Extra vreemd is dat er op 200 meter van het eind een spoor ligt, de renners rijden dus in volle finale over de rails als men niets doet. Er zal waarschijnlijk wel wat aan gedaan worden, want het wordt niet benoemd in het roadbook, maar volgens mij zoek je hier toch wel weer onnodig de problemen op. Enfin, in de laatste meters loopt het toch weer een beetje op. Weer zo'n vals plat sprintje, uiteindelijk. ![]() We finishen na 166,5 kilometer in Champagnole, een plaats met ongeveer 8000 inwoners in de Jura, regio Bourgogne-Franche-Comté. De Tour is hier voor de derde keer als start- of vertrekplaats, al zijn we hier sowieso vaker geweest. In 2017 reden we nog door dit stadje toen we op weg waren van Dole naar Station des Rousses, waar een toen nog goed rijdende Calmejane ONZE Robert Gesink zou verslaan. Champagnole debuteerde in 1937, met een ploegentijdrit. In die tijd had je nog landenteams, de Belgen gingen met de zege aan de haal. Al werkte dat blijkbaar niet zo in die tijd, degene die er het beste voor stond in het algemeen klassement kreeg de overwinning toegewezen. België had dus de snelste tijd, Sylvère Maes kreeg de zege cadeau. Maes had in 1936 de Tour al gewonnen en leek in 1937 ook op weg naar de zege, tot de Fransen hem weg besloten te pesten. Is het verhaal volgens Wikipedia althans, en volgens Vive le Velo. Dichte slagbomen, zware straffen voor lichte vergrijpen. Fysieke aanvallen zelfs, je verwacht eigenlijk dat het verzonnen is. Al moet er een kern van waarheid zijn, Maes haalde het eind van die Tour niet. Hij stapte samen met de volledige Belgische ploeg uit de wedstrijd, ze hadden het wel gezien met die klotefransen. Die kregen overigens wel hun zin, de Fransoos Roger Lapébie ging daarna met de eindzege aan de haal. In 1964 keerde de Tour nog eens terug naar Champagnole, toen zou er een rit van start gaan. Die rit kwam aan in Thonon-les-Bains, waar niemand minder dan Jan Janssen wist te winnen. Dat we langs het lokale sportcomplex finishen is geen toeval, Champagnole zou een bijzonder sportieve stad moeten zijn. Je kan hier zo'n beetje iedere fatsoenlijke sport wel beoefenen en dat doen de inwoners dan ook. Daardoor zitten er een paar bekende inwoners tussen, te weten Sylvain Guillaume en Quentin Fillon-Maillet. Zegt mij niets, maar de wintersportliefhebbers onder ons misschien wel. Daarnaast wordt Laszlo Bodrogi genoemd in het roadbook, de Franse Hongaar! Die blijkt in Ney te wonen, het dorpje waar we op een kilometer of vier van de finish doorheen gaan fietsen. Voorts zou de beste kaasboer van Frankrijk uit dit dorp moeten komen, kaas is hier sowieso wel weer een specialiteitje. Fromagerie Janin, het zou de moeite waard moeten zijn. Ondanks de klinkende naam vrees ik dat Champagnole verder weinig te bieden heeft, het is van oudsher vooral een industriestadje. Je kan nog wat oude fabrieken vinden, een smederij en een zagerij bijvoorbeeld. Van de industreie moeten ze het nu ook nog steeds hebben. Er is wel genoeg natuurschoon in de omgeving, dat is uiteraard mooi meegenomen. Boven de stad ligt de Mont Rivel, daar zou je archeologisch gezien nog wel wat leuke dingen kunnen zien. Stond vroeger een kasteel, nu niet meer. In Champagnole kom je vooral om te winkelen, de winkeldichtheid is hier twee keer zo hoog als in een gemiddelde Franse stad. Als je echt nog iets wil zien in de stad zelf moet je naar de lokale kerk of het archeologische museum. Of je moet houden van urban art, ze hebben in dit stadje ook wat huizen van een schildering voorzien. Of dat de naam parel van de Jura waard is weet ik niet, er zijn hier waarschijnlijk wel leukere plaatsen te vinden. ![]() In startplaats Bourg-en-Bresse wordt het overdag vrij warm, meer dan 30 graden. Geen kans op regen, wel wat kans op wind. Het zou 's middags zelfs vrij hard kunnen gaan waaien, vanuit het zuiden. Dan hebben de renners de wind dus in de rug, in principe altijd gunstig voor aanvallers. Schuin in de rug is dan ook nooit ver weg, aangezien we redelijk naar het noorden fietsen. Hoeft de wind of de weg maar een beetje te draaien en het spel zit op de wagen. In principe kan het als het daadwerkelijk hard gaat waaien leuk worden, want er is veel open terrein. Ik denk alleen niet dat het uiteindelijk hard genoeg gaat waaien, dus houden we het op een aangename bries in de rug. Maar goed, toch maar opletten, het kan soms onverwacht komen. In de buurt van finishplaats Champagnole gaat het waarschijnlijk niet echt waaien, dus daar hoeven we minder van te verwachten. Sowieso zit je met dat rondje aan het eind, de laatste 50 kilometer zal de wind veel minder invloed hebben. In Champagnole wordt het eveneens warm, 29 graden in de middag. Ook geen kans op regen, met uitzondering van de eerste dag een droge Tour. En dat in september, zit niet tegen. Beginnen doen we vrij laat, om 13:30 pas. Na een neutralisatie van een kwartier begint de rit echt om 13:45. Uiteraard is Eurosport er meteen bij, Sporza dan weer niet. Dat wordt wachten tot 14:45 alvorens Michel Wuyts weer over Wout van Aert mag oreren. De NOS is er weer bij op NPO1, ook vanaf 14:45. Pffffffrtttttt. Weet ik veel joh. Kan een dag voor de vluchters zijn, dat was op voorhand eigenlijk wel mijn idee. Al denk ik wel dat de rit door het profiel iets moeilijker lijkt dan het in werkelijkheid is. Vooral het eerste deel van de rit is poepsimpel, het is lang zo goed als vlak. In de finale wordt het wel wat lastiger, toch heel wat kleine klimmetjes onderweg. Niet per definitie lastig genoeg om de sprinters in de problemen te brengen, maar een sterke ploeg zou dat alsnog voor elkaar kunnen krijgen. De finale is ietwat ongelukkig. Toch heel wat kilometers over smalle wegen, op en af. Dat lijkt me heel erg in het voordeel van de aanvallers. Een late uitval behoort ook tot de mogelijkheden, als je in Loulle versnelt zien ze je niet zo snel meer terug. Wind in de rug gedurende het grootste deel van de dag is ook niet slecht voor de aanvallers, beter dan wind tegen in ieder geval. Ik sluit daarom niet uit dat we naar een grote groep gaan kijken. Mannetje of 30, ofzo. Van de andere kant durf ik ook niet uit te sluiten dat Bora maar weer eens een hele dag op kop gaat rijden. Samen met CCC natuurlijk, dat kan niet missen. De tussensprint is pas laat, maar met dat klimmetje ervoor zouden ze toch op het idee kunnen komen om Bennett daar in de problemen te brengen. Daarna gewoon gas blijven geven tot aan het eind, kan wel met het heuvelachtige deel van het parcours dat volgt. Nouja, goed, het hangt dus van de ploegen af. Bora zal het wel bepalen. Het lot van deze voorspelling ligt dus in de handen van een stel Duitsers. Het hangt uiteraard ook van de benen af, wie heeft er na een zware Tour nog wat over? Ik ben leeg in ieder geval. 1. Sagan. Ik begin bijna medelijden met hem te krijgen, daarom gun ik hem een overwinning. Gaat niet gebeuren natuurlijk, hij moet dit vooral zien als een aanmoedigingsprijs. 2. Mezgec. Omdat ie zo sterk was in Lyon, een andere reden heb ik er niet voor. 3. Trentin. Zijn gemiddelde plaats bij de tussensprint een keer bij de eindsprint, dat zou toch wel gewoon grappig zijn. 4. Bennett. Hmm, twijfelgeval. Bora zou hem kunnen lossen. Kan ook niet. Hij lijkt de laatste dagen wat beter te klimmen, dat maakt het waarschijnlijker dat hij hier ook gaat overleven. Maarja, de benen kunnen ook goed kapot zijn na een paar zware dagen in de bergen. Afwachten, spannend. Ewan is er sowieso niet bij (hoop ik). Van Aert mag niet (denk ik), morgen tijdritje he. 5. Gibbons. Ik neem jullie allemaal in de maling. | |
crv | vrijdag 18 september 2020 @ 07:01 |
![]() | |
crv | vrijdag 18 september 2020 @ 07:02 |
nog even over Zeeman, ik lees dat ze bij het demonteren de fiets van Roglic beschadigd hebben. lijkt me toch ook meer dan genoeg reden die UCI-sukkel uit de tour te zetten. kan me voorstellen dat Zeeman ontploft is Van de Jumbo-Visma site
[ Bericht 76% gewijzigd door crv op 18-09-2020 07:08:22 ] | |
Pino112 | vrijdag 18 september 2020 @ 07:18 |
Hij mag dus als gast wel mee in de teamauto's? Of doen ze dit jaar niet aan gasten? Dan is het gewoon in de bus blijven natuurlijk. | |
JohnDDD | vrijdag 18 september 2020 @ 07:31 |
Tsja, hij kan dus ook gewoon via de telefoon sturing geven aan de wedstrijd lijkt me. Wie gaat er nou de bollentrui winnen? Zo te zien nog 2x één punt te verdienen (vandaag en zondag) en 10 punten tijdens de tijdrit...of zijn het er 20? Carapaz maakt dan toch niet heel veel kans meer aangezien hij 2 punten voor staat, tenzij hij heel rustig aan doet op het vlakke stuk en dan zo hard mogelijk de berg op knalt. | |
crv | vrijdag 18 september 2020 @ 07:32 |
geen Gasten, behalve in de auto van Prudhomme natuurlijk.... | |
Steven184 | vrijdag 18 september 2020 @ 07:44 |
Zeg het maar jongens en meisjes. | |
JohnDDD | vrijdag 18 september 2020 @ 07:48 |
Die UCI is ook wel echt een vreselijke organisatie, zoals wel meer daar in Zwitserland. Vol met dikke arrogante bobo's. | |
JohnDDD | vrijdag 18 september 2020 @ 07:49 |
Het zal wel gaan over het zoontje van Roglic en de leeuwtjes die hij kapotmaakt ofzo | |
Ambrosius | vrijdag 18 september 2020 @ 07:57 |
Hoezo maakt Carapaz niet veel kans meer? | |
franklop | vrijdag 18 september 2020 @ 07:58 |
R_r zegt sprint, de Denen een sprint, een vlucht voor de Mol, WF een sprint, zelfs met Ewan Geen idee | |
crv | vrijdag 18 september 2020 @ 07:59 |
hij heeft de col de la Loze geswaffeld ? | |
crv | vrijdag 18 september 2020 @ 08:00 |
ik zou die beelden wel eens willen zien die men zegt te hebben | |
Steven184 | vrijdag 18 september 2020 @ 08:08 |
De Mol blijft dus het echte, enige orakel | |
trein2000 | vrijdag 18 september 2020 @ 09:01 |
Ik weet niet wat ik belachelijker vind. Deze sanctie en de weg daar naartoe of dat een fietsencontroleur van de wereldwielerbond die op het allerhoogste niveau actief is blijkbaar geen fiets kan demonteren zonder schade. | |
El-Stinho | vrijdag 18 september 2020 @ 09:17 |
#altijdtegenmerijn | |
Marcoss | vrijdag 18 september 2020 @ 09:23 |
Hij mag nog wel overal komen, maar "geen officiële functies meer uitoefenen binnen de geaccrediteerde zones van de wedstrijd." Denk dat hij dat niet eens een straf vindt ![]() | |
Frozen-assassin | vrijdag 18 september 2020 @ 09:56 |
Die kan alvast bier gaan tanken | |
Lucyintheafternoon | vrijdag 18 september 2020 @ 10:15 |
Deze tour heeft echt een enorme muis gebaard. Ik kan me eigenlijk niet herinneren - en ik kijk de Tour bewust, sinds 2002 - dat ik het zo onmetelijk oninteressant vond allemaal. Ik voel ook geen Nederlands patriotisme - of andere liefde - voor Jumbo, mede door de manier van koersen. Wat natuurlijk hun recht is en een vrij logisch verschijnsel, maar toch is het vreselijk. Daarnaast is den Roog een enorm droge renner, wat het allemaal nog minder maakt. "Pogyboy" is het enige wat me bij vleugen enthousiast heeft gemaakt, maar ook die komt gewoon niet los. Niemand komt echt "los" meer en ik mis de strijd van 2/3 geweldenaars die er echt bovenuit steken en daarbij ook een karakter hebben ( Roog heeft het niet, Bernal niet, Uran niet, Porte niet, noem ze maar op). Melancholie en heimwee naar de Schleck/Contador strijd, of nog mooier; de Ullrich/Armstrong strijd. Zelfs Froome wordt gemist met zijn merkwaardige demarrages en merkwaardige verschijning. Mag ik het zeggen? Ja, zelfs de Sky-tijd was niet zo ondragelijk saai. | |
Lucyintheafternoon | vrijdag 18 september 2020 @ 10:17 |
Mathieu en Remco gaan hopelijk veel goedmaken. | |
hhh38 | vrijdag 18 september 2020 @ 10:24 |
Ik denk dat hier een stukje recency bias komt kijken. Er waren een paar Sky tours nóg saaier, want naast die dominantie van Sky waren er dan ook nog een hoop vlakke ritten waar het simpelweg wachten was op een sprint. Dat zijn er dit jaar vrij weinig. De enige echt saaie etappes waren dit jaar 3, 5, 10 en 11. En misschien vandaag, dat moet nog blijken. | |
Lucyintheafternoon | vrijdag 18 september 2020 @ 10:29 |
Zeer zeker een vleugje daarvan. Daarnaast is het überhaupt een vreemde Tour zo in September en zonder publiek, het klopt allemaal niet zo. | |
JohnDDD | vrijdag 18 september 2020 @ 10:37 |
Mijn prognose voor vandaag: ik denk dat Bora de boel gaat controleren met hoop Bennett te lossen en punten voor Sagan te halen. Ik denk dat het een massasprint wordt en ik gok dan op 1. Van Aert, 2. Sagan, 3. Trentin | |
crv | vrijdag 18 september 2020 @ 10:38 |
dat laatste want zoals ik het ook begrijp is dat zo'n controlebobo de fiets niet eens uit elkaar mag halen maar dat moet aangeven dat ie uit elkaar gehaald moet worden. maar goed, ben geen expert en ken al helemaal al die regeltjes niet | |
crv | vrijdag 18 september 2020 @ 10:39 |
zoiets vermoedde ik ook al dus dat zal het wel niet worden dan | |
Marcoss | vrijdag 18 september 2020 @ 10:42 |
Oude Tours worden ook steeds interessanter/spectaculairder naarmate ze langer geleden zijn.. mijn god, wat hebben we saaie Tours gezien deze eeuw.. [ Bericht 1% gewijzigd door Marcoss op 18-09-2020 10:48:47 ] | |
Marcoss | vrijdag 18 september 2020 @ 10:43 |
Mathieu gaat ook zijn ritten uitkiezen als hij in de Tour start. Beetje zoals... euuhhh... Hirschi in deze enorm saaie Tour dus ![]() | |
JohnDDD | vrijdag 18 september 2020 @ 10:46 |
Het was ook wel zo dat Armstrong, Ullrich of Froome gewoon wel aansprekende figuren waren. Roglic is een beetje kleurloos. Ik denk ook wel komt doordat er een nieuwe generatie renners opstaat. Dat moeten nog echte vedettes worden. Wij moeten nog aan hen wennen, en zij moeten nog kapsones krijgen. ![]() | |
Slobeend | vrijdag 18 september 2020 @ 10:48 |
We hebben toch best wel wat leuke etappes gezien. Jammer dat Jumbo/Roglic niet echt is uitgedaagd maar saai zou ik deze Tour niet willen noemen. | |
Marcoss | vrijdag 18 september 2020 @ 10:49 |
Froome een aansprekend figuur ja? Serieus? Roglic heeft in ieder geval nog een redelijke stijl op de fiets.. | |
JohnDDD | vrijdag 18 september 2020 @ 10:51 |
Nou ja, misschien juist daarom, omdat hij zo lelijk op de fiets zat. Het was wel altijd spektakel met Froomie. | |
Zorro | vrijdag 18 september 2020 @ 10:51 |
Nou de Indurain tours waren een feest ![]() | |
hhh38 | vrijdag 18 september 2020 @ 10:52 |
Froome was nogal haatbaar als leider van Sky en anti-wielrenner. Dat zien mensen blijkbaar liever dan Roglic ![]() | |
JohnDDD | vrijdag 18 september 2020 @ 10:52 |
Ik denk ook wel dat ze nu meer berekenend rijden ... in de eerste twee weken geen trap teveel doen en dan proberen hier en daar seconden te pakken, en dan in de derde week ... eigenlijk ook proberen seconden te pakken. Het zijn geen tijden meer waarin sommige mensen ver boven andere mannen uitstijgen en grote demarrages plaatsen. Misschien is die tijd wel voorbij door de wattagemeters en het lage dopinggebruik. | |
Beregd | vrijdag 18 september 2020 @ 10:55 |
Rit 4 en 6 waren ook triestig. En bvb de col de la loze met slechts 3 km "strijd". Bijzonder matige tour, ondanks de op papier mooie ritten. | |
Bill_Hillie | vrijdag 18 september 2020 @ 10:55 |
Ik geef deze tour wel een voldoende hoor. De wisseling van de wacht is er dan toch eindelijk gekomen. De tweestrijd tussen Roglic en Pogacar. De strijd om de overige truien zijn ook interessanter dan de afgelopen jaren het geval was. De tijdsverschillen in de top tien zijn ook niet al te groot. Wel is het zo dat de manier van koersen wat voorspelbaar is. Graag zie ik dan ook wat meer gelijkwaardige ploegen in plaats van zo'n superieur Jumbo-blok. | |
Rellende_Rotscholier | vrijdag 18 september 2020 @ 10:59 |
Tja, een rit als die naar Col de la Loze biedt ook weinig andere mogelijkheden. Als je daar eerder aanvalt pleeg je eigenlijk zelfmoord. Het is de keerzijde van het moderne wielrennen. Alles moet spectaculairder en steiler en noem het maar op, maar juist door de steeds professionelere begeleiding trapt niemand daar meer in. Zo lang mogelijk wachten en dan zien we wel. Voorlopig werkt de truc van de Giro nog steeds het best. Een steile klim en daarna een loper. De Tour heeft alleen net als de Vuelta het steile gedoe liever aan het eind. | |
Marcoss | vrijdag 18 september 2020 @ 11:02 |
Die col is zo enorm zwaar dat je daar ook niet zoveel strijd kon verwachten, lijkt me. Dat was op dat soort beklimmingen in het verleden vaak ook niet zo. En alsnog werden er wel flinke verschillen gemaakt. | |
VoMy | vrijdag 18 september 2020 @ 11:02 |
Voor grote verschillen en spectaculair koersverloop moet je inderdaad het zwaarste en steilste niet op het einde doen. Maar in de Tour wordt dan weer vaak te afwachtend gekoerst om op de voorlaatste klim al aanvallen te zien. Een actie zoals die van Kruiswijk richting de Alpe of Dumoulin richting Rosiere in 2018 is zeldzaam. | |
Beregd | vrijdag 18 september 2020 @ 11:04 |
Klopt, de laatste alpenrit was misschien de leukste van allemaal, ondanks dat sommigen er smalend over deden. Daarnaast wil ik meer tijdritkilometers. | |
Frozen-assassin | vrijdag 18 september 2020 @ 11:04 |
Een 7e plek wordt soms ook als goed gezien. Zo'n Yates zou in aanval gaan zegt ie maar uiteindelijk gaat ie toch voor een klassement. Verder denk ik dat er een goede tijdrit vroeg erin gedaan moet worden zodat er verschillen zijn en er mensen tot aanvallen wordt gedwongen. Nu is het allemaal erg kort op elkaar en wil je je niet opblazen. | |
Beregd | vrijdag 18 september 2020 @ 11:08 |
nou ja, een anderhalve minuut of zo tss de favorieten? (Quintana en Bernal tel ik niet mee) | |
maxi-mus | vrijdag 18 september 2020 @ 11:10 |
Deze tour is een unaniem belachelijk succes. | |
Sdivad | vrijdag 18 september 2020 @ 11:13 |
Ik vind deze Tour helemaal niet zo saai, met name doordat er minder heel simpele sprintersritten in zitten. Dat hebben ze qua parcours wel goed gedaan vind ik. De spanning in het klassement is er wel minder geweest dan gehoopt, maar ook niet te weinig naar mijn idee. Het kleine verschil tussen Pogacar en Roglic hield de spanning er wel in, jammer alleen dat het niet gelukt is om dichter bij Roglic te komen zodat het morgen nog echt ergens om zou gaan. Maar goed, al met al wel leuker dan de Sky-overwinningen om naar te kijken. De leukste Tours die ik heb gezien blijven de Tours tussen de dominantie van Armstrong en Sky in. Toen de Schlecks, Contador, Evans, Rasmussen, en wie ik verder nog mis, er echt om streden. Die jaren zijn zeldzaam in het moderne wielrennen denk ik. Maar deze Tour afdoen als vreselijk saai vind ik overdreven. | |
Beregd | vrijdag 18 september 2020 @ 11:17 |
Edit [ Bericht 99% gewijzigd door Beregd op 18-09-2020 11:40:58 ] | |
JohnDDD | vrijdag 18 september 2020 @ 11:26 |
Wat ik ook mooi vind aan deze Tour is het opstaan van diverse nieuwe talenten, zoals Pogacar, Hirschi, Kämna...mooi om te zien, namen voor de toekomst. En natuurlijk het uitblinken van Van Aert. | |
Momo | vrijdag 18 september 2020 @ 11:28 |
Wist je dat je nu ook binnen fok zelf een poll kan maken, zie de 3 puntjes met streepjes ![]() | |
Momo | vrijdag 18 september 2020 @ 11:37 |
![]() Iemand de kapotte fiets van Primoz? | |
Beregd | vrijdag 18 september 2020 @ 11:42 |
POLL | |
Godshand | vrijdag 18 september 2020 @ 11:53 |
Ik vind het jammer dat Alaphilippe dit jaar niet zo'n hype creëert door 2 weken in de gele trui te fietsen. Hij heeft hem heel even in het begin alleen gehad deze Tour. | |
hhh38 | vrijdag 18 september 2020 @ 11:59 |
Het was leuker geweest als Yates hem langer had gehouden of Pogacar hem van Yates had overgenomen. Dan had Roglic moeten aanvallen. Dat was nu niet nodig en was dat defensieve rijden natuurlijk heel begrijpelijk. | |
Mexicanobakker | vrijdag 18 september 2020 @ 12:01 |
2003 en 2006-2008 waren echt tof en dan was 2009 wel komisch en waren 2010-2011 ook nog wel leuk. Ik durf zelfs te stellen dat daarna 2019 de spannendste Tour was. Verder waren zowel de Armstrongtijd als de Skytijd doodsaai. De jumbots kunnen prima in dat rijtje. | |
Mexicanobakker | vrijdag 18 september 2020 @ 12:03 |
Dan heb je alsnog een probleem als de beste tijdrijder ook de beste bergop is. | |
De_Verschoppeling | vrijdag 18 september 2020 @ 12:04 |
| |
Rellende_Rotscholier | vrijdag 18 september 2020 @ 12:04 |
Google Maps is offline. | |
Mexicanobakker | vrijdag 18 september 2020 @ 12:05 |
Enig idee waarom? Aan de vorm ligt t niet. | |
Fretwork | vrijdag 18 september 2020 @ 12:07 |
Corona, doping of WK, zeg het maar. Denk dat laatste | |
Marcoss | vrijdag 18 september 2020 @ 12:08 |
En als die ook nog de beste ploeg heeft.. dat is vooral het probleem met US Postal/Sky/Ineos en nu dan Jumbo. Ze hebben (in sommige gevallen veruit) de beste ploeg, maar ook de beste renner in de ploeg. Dan is het bijna onmogelijk om daar iets aan te doen. Het was leuker geweest als Lopez of Pogacar de ploeg van Jumbo had gehad deze Tour. En dat geldt ook voor Quintana in de Froome-jaren bijvoorbeeld. | |
VoMy | vrijdag 18 september 2020 @ 12:09 |
NTT rijdt mee? | |
Rellende_Rotscholier | vrijdag 18 september 2020 @ 12:09 |
Dat zeggen ze niet. Gezien de 'unfortunately' zou ik toch gokken op ziekte of een blessure. | |
hhh38 | vrijdag 18 september 2020 @ 12:09 |
Dat is sinds 2012 best een trend te noemen, wat is daar een verklaring voor? Die disciplines zouden fysiologisch gezien toch helemaal niet zo moeten overlappen? | |
Rellende_Rotscholier | vrijdag 18 september 2020 @ 12:10 |
Dat moet je vragen aan de NTT predictor. | |
Fretwork | vrijdag 18 september 2020 @ 12:12 |
Volgens mij wel, het is gewoon maximaal vermogen leveren per kg. Wij denken bij beste klimmer altijd aan de geiten die lekker kunnen demarreren, maar uiteindelijk ben je dan langzamer. Zie bijvoorbeeld de vruchteloze actie van Landa gisteren en Yates eerder deze week. | |
DeeBee | vrijdag 18 september 2020 @ 12:13 |
Het ontbreken van fatsoenlijke tijdritten is wel jammer, dan hadden de klimmers meer moeten aanvallen. Al helpt het niet dat de laatste 10 jaar de beste tijdrijders ook veruit de beste ploegen hadden, om zo de koers echt te controleren of juist vanuit de tijdritten te kunnen winnen. Het is een lastige puzzel, de opmerkingen over parcoursontwerp zijn ook raak. Het is niet de slechtste Tour van de laatste jaren, maar ook niet ontzettend spectaculair (ja, dit zijn teksten!). | |
Zorro | vrijdag 18 september 2020 @ 12:20 |
Renners weten door alle wattagemeters en die onzin veel te goed wat ze wel en niet kunnen proberen. En dan alle info nog in de oortjes haalt ook het koersinzicht weg. Ik denk nog altijd dat alles wat stroom nodig heeft verbieden de wedstrijd een stuk leuker maakt. | |
Lucyintheafternoon | vrijdag 18 september 2020 @ 12:26 |
De helmen af! | |
vivelafete | vrijdag 18 september 2020 @ 12:27 |
Ik vond het dit jaar wel een heel mooi parkoers eigenlijk. Mooie gebieden, mooie cols, onbekende stukken, weinig recht toe recht aan, weinig tt, divers. Alleen in de Pyreneeën had er wel een aankomst boven op mogen liggen. Uiteindelijk - hoe cliché ook - maken de renners en vooral de teamsamenstellingen toch de koers. Veel zwaarder maken schrikt weer af wat weer tot controleren leidt. Ben het wel eens met de reactie hierboven dat elektronische middelen als test eens mogen verdwijnen. | |
The_Playmaker | vrijdag 18 september 2020 @ 12:29 |
Toen kon je na de eerste tijdrit al stoppen met kijken. | |
Blik | vrijdag 18 september 2020 @ 12:34 |
Tour de France van 1999/2000/2001, verschil tussen nummer 1 en 2 van bijna 7 minuten en de nummer 3 daar weer 3 minuten achter. Heel spannend zo... [ Bericht 10% gewijzigd door Blik op 18-09-2020 12:36:43 (Tours van 99 en 2000 bijgevoegd) ] | |
Chiappucci | vrijdag 18 september 2020 @ 12:39 |
In die jaren was het al een soort van spannend als de nummer 2 binnen de 4 minuten van Armstrong stond. In 1997 had Ullrich zelfs 9 minuten voor op Virenque, de nummer 2. Maar toen had je minder van die treintjes in bergetappes, waardoor die leuker waren om naar te kijken. Alleen was er voor het geel natuurlijk totaal geen spanning, hoewel Festina toen nog wel full retard ging. | |
Godshand | vrijdag 18 september 2020 @ 12:40 |
Deze rit is voor van Aert trouwens. Het heeft geen nut voor hem om in de tijdrit morgen voluit te gaan. Roglic rookt ze zelf wel allemaal op en Dumoulin gaat morgen ook wat stijgen in het klassement. | |
WAvanBuren | vrijdag 18 september 2020 @ 12:57 |
Daar is dan ook alles mee gezegd. Froome maakte er in ieder geval nog wel eens wat van. Durfde gewoon aan te vallen bergop, en had ook een paar geniale stunts zoals toen in die waaieretappe met Thomas, Bodnar en Sagan. Of die bizarre aanval in een afdaling. Ik kan mij echt geen kleurlozere tourwinnaar dan Roglic herinneren, zowel in manier van rijden als in persoon niet. Zelfs Evans is vergeleken met hem een echte showman. | |
Chiappucci | vrijdag 18 september 2020 @ 13:05 |
Indurain was ook heel kleurloos, die had alleen zijn overmacht in de tijdritten die hij toen perfect kon inzetten. En van Sastre zal over 20 jaar niemand zich meer iets herinneren. | |
Marcoss | vrijdag 18 september 2020 @ 13:06 |
Vergelijkbaar met Thomas 2 jaar geleden dan.. | |
Frozen-assassin | vrijdag 18 september 2020 @ 13:06 |
Cadel 'aanklamp' Evans was ook allerminst spannend. | |
Marcoss | vrijdag 18 september 2020 @ 13:06 |
Van Aert kan morgen ook gewoon winnen hoor.. | |
JohnDDD | vrijdag 18 september 2020 @ 13:06 |
Het zou wel een stunt zijn als Van Aert zowel vandaag als morgen nog top drie rijdt; dan eindigt hij drie dagen op rij in de top drie, in een bergetappe, sprintaankomst en tijdrit. Eigenlijk zou hij de groene trui verdienen hE | |
crv | vrijdag 18 september 2020 @ 13:06 |
ik denk dat van aert morgen ook geen slecht figuur gaat slaan in de tijdrit | |
JohnDDD | vrijdag 18 september 2020 @ 13:06 |
Prachtige renner die Indurain. Echt de baas van het peloton. | |
Rellende_Rotscholier | vrijdag 18 september 2020 @ 13:07 |
Mwah, Sastre zette boel wel naar zijn hand door aan te vallen op Alpe d'Huez. Hoewel het niet de meest sprankelende renner is blijft zijn overwinning op die manier wel hangen. | |
Zorro | vrijdag 18 september 2020 @ 13:10 |
Och, de Tour van 1989 wordt toch nooit meer overtroffen. En al gaat het er altijd over, het was niet alleen die laatste tijdrit. Het was juist ook de strijd in de etappes ervoor waar Lemond en Fignon aanvielen om elkaar secondes af te snoepen, geweldig was dat. | |
Frozen-assassin | vrijdag 18 september 2020 @ 13:13 |
Tegenwoordig is alles gewoon berekend van te voren. Bij Sky wisten ze ook precies hoeveel watt ze moesten trappen om iedereen in houdgreep te houden. Iedereen heeft metertjes op stuur, ze weten exact hoe hard ze gaan. Dan helpt het natuurlijk ook niet als Jumbo op voorlaatste berg nog rustig 6 man heeft en de rest al op tandvlees rijdt. Als je adjudant Kuss beter is dan de andere klassementsmannen is het al helemaal klaar. | |
Chiappucci | vrijdag 18 september 2020 @ 13:15 |
Ja dat wel, de manier waarop was wel verdiend en slim gedaan, al kon hij toen ook wel goed profiteren van het overwicht van de CSC-ploeg. Anderzijds heeft Roglic dan misschien individueel geen prestatie voor de eeuwigheid geleverd, de overmacht van Jumbo is toch ook bijzonder en iets wat onthouden zal worden. | |
Chiappucci | vrijdag 18 september 2020 @ 13:18 |
Die Tour had ik heel graag zelf meegemaakt. Ik keek vroeger al regelmatig de NOS-dvd over 100 jaar Tour waarin uitgebreid aandacht was voor de Tour van 1989. Laatst ook weer met veel plezier naar die speciale uitzending gekeken. Echt een andere tijd waarin de wielersport toen zat. Eigenlijk waren alle Tours van 1986 t/m 1990 heel tof. | |
Koffieplanter | vrijdag 18 september 2020 @ 13:19 |
Tour 2003, Giro 2010. | |
Ericr | vrijdag 18 september 2020 @ 13:23 |
85/86 wordt nooit meer geevenaard. Lemond bijna 2 keer genaaid door Hinault en bijna iedere bergrit strijd plus bedrog. Lemond die in 1985 maar moest wachten omdat Hinault 45 seconden achter lag (in werkelijkheid 3 minuten) kostte hem dat jaar de TDF. Een jaar later naaide Hinault hem bijna nog een keer en zelfs na de fake Alpe d'Huez hand in hand overwinning was Hinault nog bezig om te proberen de TDF te winnen. | |
JohnDDD | vrijdag 18 september 2020 @ 13:31 |
Tour 2003 ![]() ![]() | |
Mexicanobakker | vrijdag 18 september 2020 @ 13:33 |
Leukste Tours waren 2003 en 2008 zonder twijfel. | |
GlennQuagmire | vrijdag 18 september 2020 @ 13:36 |
Sunweb wil controleren en voor de sprint gaan, aldus Bol op de NOS | |
Chiappucci | vrijdag 18 september 2020 @ 13:37 |
2008 was vooral mooi door het totale gebrek aan overheersing van één renner of één ploeg. Volgens kon je toen voor de Tour zo 10 renners aanwijzen die konden winnen. Dat hele Saunier Duval-gebeuren was wel een flinke smet btw. Lag er ook zo dik bovenop ![]() | |
Chiappucci | vrijdag 18 september 2020 @ 13:38 |
Castoviejo niet gestart? Opvallend. | |
JohnDDD | vrijdag 18 september 2020 @ 13:39 |
Armstrong God | |
Marcoss | vrijdag 18 september 2020 @ 13:40 |
Sparen voor WK tijdrijden dan waarschijnlijk | |
Multani | vrijdag 18 september 2020 @ 13:42 |
De aanval van Ricco is wel de mooiste die ik ooit gezien heb, ook met dat achterom kijken van "Oh kunnen jullie niet mee?". | |
Rellende_Rotscholier | vrijdag 18 september 2020 @ 13:43 |
Saunier DuvalGoden ![]() Nog genoemd in de OP, je zou voor minder. | |
Rellende_Rotscholier | vrijdag 18 september 2020 @ 13:44 |
![]() Beeldschone jongens. | |
Van_Poppel | vrijdag 18 september 2020 @ 13:44 |
Opvallend; ik denk dat Sunweb in een vluchtersgroep veel meer kans maakt op de etappezege. | |
Rellende_Rotscholier | vrijdag 18 september 2020 @ 13:45 |
Walschijt, jawel. | |
Mexicanobakker | vrijdag 18 september 2020 @ 13:46 |
Als Bol Sem eraf krijgt heeft ie wel goede kansen denk ik. Moet de finale niet teveel ontregeld worden. | |
hhh38 | vrijdag 18 september 2020 @ 13:46 |
Dat dacht ik ook ja | |
Momo | vrijdag 18 september 2020 @ 13:46 |
Ik denk eerder dat Sem Bol eraf krijgt als zijn maagproblemen helemaal weg zijn | |
Rellende_Rotscholier | vrijdag 18 september 2020 @ 13:47 |
Dat lijkt me ook ja. | |
wimderon | vrijdag 18 september 2020 @ 13:47 |
Dat was gewoon een rookgordijn. Als je enkel wilt rittenkapen ga je niet de tijdrit uitgebreid verkennen. | |
noodgang | vrijdag 18 september 2020 @ 13:47 |
Nouja dan kunnen SKA en Hirschi misschien een late uitval proberen | |
Rellende_Rotscholier | vrijdag 18 september 2020 @ 13:49 |
Ah, Remi. Wordt het zo'n dag? | |
wimderon | vrijdag 18 september 2020 @ 13:49 |
Je moet wat als je niet dermate goed klimt dat je types als Rasmussen en Contador (of zelfs een Schleck en Sastre) kunt aanvallen. Buiten de grote rondes was het juist wel een aanvallende renner. | |
El-Stinho | vrijdag 18 september 2020 @ 13:51 |
Heeft Venturini de etappe al gewonnen? | |
GlennQuagmire | vrijdag 18 september 2020 @ 13:52 |
Cavagna mag de hele dag voor joker rijden? | |
Mexicanobakker | vrijdag 18 september 2020 @ 13:53 |
Bol heeft ook wel eens beter geklommen dan deze Tour ja. | |
Rellende_Rotscholier | vrijdag 18 september 2020 @ 13:53 |
| |
DecoAoreste | vrijdag 18 september 2020 @ 13:54 |
Ik moest gisteren nog wel aan Cobo en Piepoli denken toen Kwiat en Carapaz samen aankwamen ![]() | |
JohnDDD | vrijdag 18 september 2020 @ 13:55 |
Mart die hem Piepoli noemde (met NL uitspraak) | |
Frozen-assassin | vrijdag 18 september 2020 @ 13:57 |
Ik kom hier ook niet betogen dat het stom is wat Cadel deed of wat Froome deed. Het is gewoon voor hun de beste manier om te koersen en zij hebben gewonnen dus hebben ze gelijk om er nog maar een cliche eruit te smijten ![]() | |
wimderon | vrijdag 18 september 2020 @ 13:57 |
Moet je eens opletten hoe vaak Hermsen hè zegt aan het einde van een zin, met z'n kraakstem. ... is ook een goede renner, hè. ... moet nu ook wat doen, hè Dat gaat ... niet halen hè | |
hhh38 | vrijdag 18 september 2020 @ 13:58 |
Oh gelukkig, Cavagna krijgt wel opvolging | |
wimderon | vrijdag 18 september 2020 @ 13:58 |
De mannen van Sees zijn alles aan het neutraliseren. | |
hhh38 | vrijdag 18 september 2020 @ 13:59 |
Rip Bora | |
Slobeend | vrijdag 18 september 2020 @ 13:59 |
Stomme Sees. | |
Rellende_Rotscholier | vrijdag 18 september 2020 @ 13:59 |
Abandon Pöstlberger, jongens toch. | |
Mexicanobakker | vrijdag 18 september 2020 @ 13:59 |
Wie is er afgestapt? | |
Rellende_Rotscholier | vrijdag 18 september 2020 @ 14:00 |
Jaaaaaaaaaaaaa Barthe ![]() | |
hhh38 | vrijdag 18 september 2020 @ 14:00 |
Ik hoop dat ie moet lossen straks | |
Slobeend | vrijdag 18 september 2020 @ 14:00 |
Er wilde ook een Jumbo mannetje mee. | |
Marcoss | vrijdag 18 september 2020 @ 14:00 |
Postl gestoken door een wesp en DNF | |
Steven184 | vrijdag 18 september 2020 @ 14:00 |
Alles voor het WK | |
Momo | vrijdag 18 september 2020 @ 14:01 |
| |
GlennQuagmire | vrijdag 18 september 2020 @ 14:01 |
Postlberger allergisch voor wespen? | |
Rellende_Rotscholier | vrijdag 18 september 2020 @ 14:01 |
Dat moet dan wel een pittige allergische reactie zijn geweest. | |
showtimer | vrijdag 18 september 2020 @ 14:01 |
Teringbeesten ![]() | |
hhh38 | vrijdag 18 september 2020 @ 14:03 |
Giejoom is wel heel wanhopig voor een plekje. Morgen kukelt ie weer omlaag met z'n matige tijdrit | |
Rellende_Rotscholier | vrijdag 18 september 2020 @ 14:04 |
Je kan Wanty wel verlaten, maar Wanty verlaat jou niet. | |
Mexicanobakker | vrijdag 18 september 2020 @ 14:04 |
Hij probeert tenminste iets. | |
hhh38 | vrijdag 18 september 2020 @ 14:04 |
Het is een leuke poging, maar ik geef 'm weinig kans | |
showtimer | vrijdag 18 september 2020 @ 14:05 |
Nu moeten ze zelf rijden. Daar gaat de trein. | |
Mexicanobakker | vrijdag 18 september 2020 @ 14:06 |
Eurosport probeert ons 'meest onopvallende renner'-klassementje in de poep te rijden. Maar Connor Swift is nog veilig ![]() | |
wimderon | vrijdag 18 september 2020 @ 14:07 |
Bora heeft een dringender reden. En Lotto ging het sowieso ook proberen. Israël zie ik er ook wel voor aan. | |
Chiappucci | vrijdag 18 september 2020 @ 14:07 |
Ben benieuwd hoeveel ruimte deze 6 gaan krijgen. DQS kan iig lekker gaan afwachten wat de rest gaat doen. | |
Zwansen | vrijdag 18 september 2020 @ 14:07 |
Ik ben zondag nog gestoken door een wesp. Komt wel dichtbij zo. ![]() | |
Chiappucci | vrijdag 18 september 2020 @ 14:08 |
Die werd ook genoemd na Russo. | |
Slobeend | vrijdag 18 september 2020 @ 14:08 |
@Koffieplanter | |
Koffieplanter | vrijdag 18 september 2020 @ 14:08 |
Quick Step heeft een fenomeen vooraan, Lotto heeft nog maar vijf renners in koers en Jumbo is moe. Als het van BORA niet komt, komt het van niemand. Ja, ploegen van G sprinters als Viviani en Coquard, maar die zitten ook mee. | |
Mexicanobakker | vrijdag 18 september 2020 @ 14:09 |
Ach nee. Nou, berg dat klassement maar op. | |
Zwansen | vrijdag 18 september 2020 @ 14:09 |
Die 10.000 kijkers op Eurosport dragen niet echt bij aan de mate van opvallendheid van een renner. ![]() | |
Mexicanobakker | vrijdag 18 september 2020 @ 14:09 |
Was ook enigszins cynisch. | |
Chiappucci | vrijdag 18 september 2020 @ 14:09 |
Wie weet gaan ze heel Sunweb opofferen voor Cees. | |
Chiappucci | vrijdag 18 september 2020 @ 14:10 |
In elk geval lekker wind in de rug de eerste 100 km. Dus langdradig zal het niet zo snel gaan worden. | |
Slobeend | vrijdag 18 september 2020 @ 14:11 |
Wil Bora het tussengroepje terugpakken? | |
Momo | vrijdag 18 september 2020 @ 14:11 |
wimderon | vrijdag 18 september 2020 @ 14:12 |
Had je dit nou echt niet aan zien komen, Giejoom? | |
GotenSSJ | vrijdag 18 september 2020 @ 14:12 |
Wiggins zit weer aan de drank? | |
Rellende_Rotscholier | vrijdag 18 september 2020 @ 14:12 |
Voor een slimme jongen doet Martin toch vreemde dingen. | |
Chiappucci | vrijdag 18 september 2020 @ 14:13 |
Dikke Danny gaat dit weer het failliet van het wielrennen noemen. Alle kijkers haken af door dit soort ongein. | |
Koffieplanter | vrijdag 18 september 2020 @ 14:13 |
Wanhoop, de top 10 is verder dan ooit. | |
wimderon | vrijdag 18 september 2020 @ 14:13 |
Stop hiermee, Eurosport. | |
El-Stinho | vrijdag 18 september 2020 @ 14:14 |
https://www.nrc.nl/nieuws(...)blad/2020/09/18/#310 | |
Rellende_Rotscholier | vrijdag 18 september 2020 @ 14:15 |
Cavagna lijkt ook te stoppen. Mooie boel. | |
#ANONIEM | vrijdag 18 september 2020 @ 14:15 |
djeez, heel artikel schrijven hierom ![]() | |
El-Stinho | vrijdag 18 september 2020 @ 14:16 |
Wat vind je daar stom aan? | |
Blik | vrijdag 18 september 2020 @ 14:16 |
Denken zeker dat heel Europa Frans praat, heb dan op zijn minste het fatsoen om een ondertiteling bij te voegen | |
Rellende_Rotscholier | vrijdag 18 september 2020 @ 14:17 |
Oh, toch niet. Maar eigenlijk kan ie dat beter wel gewoon doen. | |
Mexicanobakker | vrijdag 18 september 2020 @ 14:18 |
Die had morgen nog best een leuke klassering kunnen rijden als hij deze onzin niet zou doen. | |
wimderon | vrijdag 18 september 2020 @ 14:18 |
Teklehaimanot kan er geen ene touwtyfus van, Jan. Hè. | |
hhh38 | vrijdag 18 september 2020 @ 14:18 |
Wat gebeurde er? | |
Rellende_Rotscholier | vrijdag 18 september 2020 @ 14:18 |
Ging mee in de aanval, maar liet zich snel weer uitzakken. | |
Rellende_Rotscholier | vrijdag 18 september 2020 @ 14:19 |
Barthe ook weg, die zal wel moeten werken voor Coquard nu het toch een sprint lijkt te gaan worden. | |
Chiappucci | vrijdag 18 september 2020 @ 14:19 |
Lol, alleen Van Baarle en Walscheid nog over. Vrij treurig weer. | |
showtimer | vrijdag 18 september 2020 @ 14:19 |
Alle mankracht die Bora aan hem kwijt gaat zijn is toch meegenomen? | |
Rellende_Rotscholier | vrijdag 18 september 2020 @ 14:19 |
Ja, goed, dat is ook een manier om er naar te kijken. Maar daardoor maak je het ook weer wat zwaarder voor Bennett. | |
Slobeend | vrijdag 18 september 2020 @ 14:20 |
En Soupe. | |
#ANONIEM | vrijdag 18 september 2020 @ 14:20 |
Dat het geen nieuwswaarde moet hebben met welk kleurtje je rond fietst. [ Bericht 0% gewijzigd door #ANONIEM op 18-09-2020 14:20:48 ] | |
Mexicanobakker | vrijdag 18 september 2020 @ 14:20 |
hopelijk gaan ze nog een beetje sleuren op die bultjes. | |
Chiappucci | vrijdag 18 september 2020 @ 14:21 |
Dat inderdaad, wanneer komt er een onderzoek naar het gebrek aan gekleurde mensen in het hockey? | |
El-Stinho | vrijdag 18 september 2020 @ 14:22 |
Je snapt neem ik aan waarom er tóch een artikel over geschreven wordt? | |
hhh38 | vrijdag 18 september 2020 @ 14:22 |
https://www.volkskrant.nl(...)%2Fwww.google.com%2F ? | |
Chiappucci | vrijdag 18 september 2020 @ 14:23 |
Ik neem aan de Kämna, Buchmann en Schachmann daar los mogen gaan inderdaad. Maar uiteindelijk wint toch weer Van Aert. | |
Rellende_Rotscholier | vrijdag 18 september 2020 @ 14:23 |
Goed artikel. Fantastische uitspraken weer van Thorgod Venegod. ![]() | |
Chiappucci | vrijdag 18 september 2020 @ 14:24 |
Ah, die kon niet uitblijven natuurlijk. Had ik gemist. | |
Rellende_Rotscholier | vrijdag 18 september 2020 @ 14:24 |
Dit is 100% waar. | |
Slobeend | vrijdag 18 september 2020 @ 14:25 |
Jezus ![]() | |
Marcoss | vrijdag 18 september 2020 @ 14:25 |
Dat lijkt me wel, anders los je Bennett en Klep natuurlijk nooit.. | |
VoMy | vrijdag 18 september 2020 @ 14:25 |
Hoe bedoel je, kan niet uitblijven? | |
wimderon | vrijdag 18 september 2020 @ 14:28 |
Gezien het feit dat iedere dommekracht die een goede test neerzet tegenwoordig een contract krijgt met de gedachte dat ze de ruwe diamant kunnen oppoetsen denk ik dat dit wel meevalt. | |
Chiappucci | vrijdag 18 september 2020 @ 14:29 |
Omdat je nu bij zowat elke sport en elke bedrijfstak dergelijke verhalen ziet opduiken. Dus daar word ik soms een beetje cynisch van. Maar als het probleem er is, moet het natuurlijk gewoon aangepakt worden. | |
WAvanBuren | vrijdag 18 september 2020 @ 14:29 |
Yeah eeeeeeh | |
El-Stinho | vrijdag 18 september 2020 @ 14:30 |
Waarom word je daar cynisch van? Het is gewoon een verdomd lastig thema om over te praten. Dan helpen gebeurtenissen als in Amerika net wat sneller om het balletje te laten rollen. | |
Slobeend | vrijdag 18 september 2020 @ 14:30 |
Flopshow. | |
#ANONIEM | vrijdag 18 september 2020 @ 14:30 |
Ook lastig om apart weer rijst te gaan koken in een ronde ![]() | |
Steven184 | vrijdag 18 september 2020 @ 14:30 |
Ik denk dat ik maar ff in zonnetje ga liggen, dit is retesaai. | |
hhh38 | vrijdag 18 september 2020 @ 14:31 |
We kunnen na 80 kilometer weer inschakelen | |
Rellende_Rotscholier | vrijdag 18 september 2020 @ 14:32 |
Dat denk ik niet. Ten eerste moet je eerst iemand testen dan. Ten tweede moet je als iemand wel getest wordt bij eventuele positieve resultaten nog andere problemen overwinnen, zoals visumgezeik, rijden in het peloton, aanpassen aan Europa, gebrek aan interesse van sponsoren, ga zo maar door. | |
wimderon | vrijdag 18 september 2020 @ 14:32 |
Dit lijkt het handschrift van Mani wel. | |
Chiappucci | vrijdag 18 september 2020 @ 14:34 |
Dat zal zeker kloppen. Alleen heb ik soms het idee dat er ook veel wordt meegelift op de golf die nu ontstaan is, zonder dat het probleem altijd daadwerkelijk aanwezig is. Ik merk zelf ook vrij weinig van een racismeprobleem in Nederland, maar dat zal er ook mee te maken hebben dat ik zelf in een Limburgs dorpje woon waar nauwelijks een andere kleur waarneembaar is. Het probleem bestaat absoluut, alleen vind ik dat we ook niet moeten doorslaan. | |
showtimer | vrijdag 18 september 2020 @ 14:35 |
https://sporza.be/nl/2020(...)steek~1600431409766/ Ziet er toch wel serieus uit. | |
Koffieplanter | vrijdag 18 september 2020 @ 14:36 |
Allergisch? | |
El-Stinho | vrijdag 18 september 2020 @ 14:37 |
Dat is dus meer een gevoel dan bewijs. | |
Koffieplanter | vrijdag 18 september 2020 @ 14:38 |
Stijn is woke, wie had dat gedacht? | |
wimderon | vrijdag 18 september 2020 @ 14:38 |
Dan zouden er toch Chinezen en Afrikanen moeten zijn die alles op een hoop rijden in de lokale circuits? Het zal best kloppen dat er voor pelotonvulling in 99 van de 100 gevallen gekozen wordt voor de ander, maar denk je echt dat het overloopt van de echte talenten in Afrika (en Azië)? | |
Mexicanobakker | vrijdag 18 september 2020 @ 14:39 |
Het mes snijdt altijd aan beide kanten. Er wordt misbruik gemaakt, maar het is ook wel terecht dat het onder de aandacht komt. | |
Koffieplanter | vrijdag 18 september 2020 @ 14:39 |
Het feit dat Xianjing Lyu op handen wordt gedragen door deze of gene ondersteunt dit ook wel enigszins. | |
wimderon | vrijdag 18 september 2020 @ 14:41 |
Bij #MeToo zat je op een gegeven moment al bij Jimek aan tafel als je 20 jaar geleden een keer met een verkeerde blik aangekeken was, dat is wat er bedoeld wordt denk ik. En door er van alles bij te slepen sneeuwen de daadwerkelijke gevallen of problemen die aangepakt moeten worden ook nog eens onder. | |
El-Stinho | vrijdag 18 september 2020 @ 14:42 |
Oh, dat ben ik met joun eens. | |
VoMy | vrijdag 18 september 2020 @ 14:44 |
Maar #MeToo en racisme zijn toch niet dezelfde dingen? | |
Frozen-assassin | vrijdag 18 september 2020 @ 14:44 |
Belg zendt rustig dierenopvang uit uit jaren 80 | |
superniger | vrijdag 18 september 2020 @ 14:46 |
Geen Rivkah ![]() | |
capuchon_jongen | vrijdag 18 september 2020 @ 14:46 |
Ik zend helemaal niets uit ![]() | |
wimderon | vrijdag 18 september 2020 @ 14:47 |
Maar dat zeg ik ook niet? | |
Koffieplanter | vrijdag 18 september 2020 @ 14:47 |
Hard fietsende Aziaten en Afrikanen zijn net als geesten. Als ze bestonden zouden we ze inmiddels al zo vaak gezien moeten hebben dat het niet eens meer opvalt. Kevin Rivera heeft alle vinkjes, van visumproblemen tot gebrek aan opleiding om überhaupt in een peloton te rijden en komend uit een land waar wielrennen geen reet voorstelt. Toch krijgt hij van Savio vier jaar omdat zijn testen buitenaards zijn. | |
Ericr | vrijdag 18 september 2020 @ 14:47 |
Deels vormen van massahysterie, gevoed door de media. Daardoor sneeuwen inderdaad de daadwerkelijke problemen meestal onder. | |
Mexicanobakker | vrijdag 18 september 2020 @ 14:48 |
Laat je poesje knippen voor ze begint te wippen allen | |
VoMy | vrijdag 18 september 2020 @ 14:49 |
Maar wat is dan de relatie met racisme, dat je met dit voorbeeld komt? | |
Mexicanobakker | vrijdag 18 september 2020 @ 14:49 |
Duurt wel lang voordat het op Sporza een keer begint ![]() | |
Chiappucci | vrijdag 18 september 2020 @ 14:50 |
De mediahype die is ontstaan is heel erg vergelijkbaar. | |
hhh38 | vrijdag 18 september 2020 @ 14:50 |
Uiteindelijk scoort persoonlijk leed veel beter in de media. Dat voedt het idee van cynische types dat het wel mee valt en om individuele gevallen gaat die gedramatiseerd worden. Dus die aandacht heeft echt een contraproductief effect. | |
Rellende_Rotscholier | vrijdag 18 september 2020 @ 14:51 |
Puur fysiek gezien gaat er in Afrika en Azië verschrikkelijk veel talent zijn, meer dan in Europa. Alleen al omdat je praat over veel meer mensen. Maar wielrennen is natuurlijk veel meer dan fysiek talent alleen, dat spreekt voor zich. Op alle andere gebieden valt er nog heel veel te leren voor de Aziaten en Afrikanen. Waarbij het niet helpt dat wielrennen in de meeste Aziatische landen niet echt populair is. In Afrika is het ook maar in een paar landen echt populair. Kleine landen ook nog eens, in Rwanda wonen maar 12 miljoen mensen en in Eritrea slechts zes miljoen. Als je dan ziet wat Eritrea met zes miljoen mensen weet af te leveren voorlopig, dat is helemaal zo gek nog niet. Stel je voor dat de opleiding daar nog wat beter zou zijn en ze wat meer ingangen krijgen richting Europa. Als ze daardoor Ethiopië en andere landen weten te besmetten met het wielervirus kun je uiteindelijk een opmars krijgen die te vergelijken is met wat er nu aan de gang is in Colombia en Ecuador. Ik zie eigenlijk niet in waarom dat niet zou kunnen. Uiteindelijk zie je nu ook dat iedereen een Colombiaan in z'n team wil omdat er een aantal goede Colombianen zijn. Het wielrennen kan wel meebewegen, maar het is een beetje een ouderwetse en terughoudende sport. We hebben waarschijnlijk een Biniam nodig die grote koersen wint voor het balletje echt gaat rollen. | |
Frozen-assassin | vrijdag 18 september 2020 @ 14:51 |
Geen fijne plek natuurlijk ![]() | |
superniger | vrijdag 18 september 2020 @ 14:54 |
Sagan gaat winnen. | |
capuchon_jongen | vrijdag 18 september 2020 @ 14:54 |
Tom Boonen eens vernoemd De voorganger van Van Aert Wat lievelingen van Michel betreft ![]() | |
Momo | vrijdag 18 september 2020 @ 14:55 |
En REV he | |
capuchon_jongen | vrijdag 18 september 2020 @ 14:56 |
Gedwongen tot opgave? Je zou maar afzien als een gek 3 weken koersen en op 2 na laatste etappe moet je eruit door een bijsteek ![]() | |
Momo | vrijdag 18 september 2020 @ 14:56 |
Naar om te zien zo | |
Cyan9 | vrijdag 18 september 2020 @ 14:57 |
Dat lijkt me toch wel een allergische reactie.. | |
VoMy | vrijdag 18 september 2020 @ 14:57 |
Is dit het idee van Q-S: Stel Bennett wordt gelost door de Bora-mannen en Sagan niet. Sagan wint vervolgens de tussensprint en de eindsprint en pakt zo het groen. Geen man overboord voor Quickstep, want zondag is nog een sprintrit. Stel Bennett wint op de Champs en Sagan wordt tweede, dan loopt Bennett gewoon weer in. Enige probleem is dan nog de tussensprint van zondag. Let op: Momenteel is de voorsprong van Bennett 52 punten. Vandaag kan, in het Bora-droomplan, Sagan 70 punten goedmaken -> Komt 18 punten voor te staan. Zondag echter, kan Bennett 'gewoon' de eindsprint winnen en zo tenminste 20 punten goedmaken en in theorie weer groen pakken. Behalve dat er natuurlijk nog een tussensprint is -> wint Sagan die tussensprint (20 punten) en Bennett wordt tweede (17 punten) dan gaat Sagan er alsnog met het groen vandoor. Oftewel, om het in eigen hand te houden zou Bennett dan zondag al moeten meesprinten bij de tussensprint, wat zijn winstkansen weer verkleind, terwijl hij de ritwinst ook nodig heeft om Sagan te kunnen passeren. Nu sturen ze Cavagna vooruit. Mocht Cavagna nu voor het peloton bij de tussensprint aankomen, dan kan Sagan nog maar maximaal 17 punten halen daar en na vandaag nog maar 15 punten voor komen. In dat geval is het voldoende voor Bennett om zondag in de tussensprint Sagan slechts te volgen en zo toch nog de groene trui in eigen hand te houden door de rit te winnen. | |
Frozen-assassin | vrijdag 18 september 2020 @ 14:57 |
Hopelijk is het geen shock of zo. Kan me voorstellen dat je tong oid heel dik wordt dan wordt het ademen wel lastig | |
showtimer | vrijdag 18 september 2020 @ 14:58 |
Nee. | |
Frozen-assassin | vrijdag 18 september 2020 @ 14:59 |
Lijkt mij een Belg-idee dit. | |
VoMy | vrijdag 18 september 2020 @ 14:59 |
Goh. | |
Szura | vrijdag 18 september 2020 @ 15:00 |
![]() | |
showtimer | vrijdag 18 september 2020 @ 15:00 |
@Rellende_Rotscholier Wat betreft de rails | |
Rellende_Rotscholier | vrijdag 18 september 2020 @ 15:01 |
Dat is een bijzondere oplossing. | |
showtimer | vrijdag 18 september 2020 @ 15:01 |
Moedige poging. | |
capuchon_jongen | vrijdag 18 september 2020 @ 15:01 |
Wel sneu om op te moeten geven door een bijsteek . Allergische reactie mss. Maar dan heb je in principe geen geluk | |
capuchon_jongen | vrijdag 18 september 2020 @ 15:02 |
Als er een "Chute" ter hoogte van dat doek is, hebben ze een probleem. | |
VoMy | vrijdag 18 september 2020 @ 15:02 |
Ik vond het wel geinig dat het koersverloop zondag net anders zou kunnen zijn door die ene eenzame aanvaller vandaag. | |
Frozen-assassin | vrijdag 18 september 2020 @ 15:04 |
Is dat RahimVlasblomJumboN1Fan? | |
showtimer | vrijdag 18 september 2020 @ 15:06 |
Renaat maakt wat mee | |
heywoodu | vrijdag 18 september 2020 @ 15:08 |
In principe heb je geen geluk als een wesp je in je mond steekt nee? Jeetje, revelatie. | |
Slobeend | vrijdag 18 september 2020 @ 15:08 |
Blijft wonderlijk, dat haar van Pogacar door z'n helm. En hij heeft niet eens lang haar. | |
showtimer | vrijdag 18 september 2020 @ 15:09 |
Bonjour Titi | |
heywoodu | vrijdag 18 september 2020 @ 15:10 |
Tof kasteeltje. | |
capuchon_jongen | vrijdag 18 september 2020 @ 15:10 |
Een Journalist die een ander Journalist interviewt . Hij is ook bondscoach ![]() | |
Koffieplanter | vrijdag 18 september 2020 @ 15:10 |
Cavagna zou je eigenlijk net als De Gendt altijd mee moeten nemen naar een wereldkampioenschap en hem in de vlucht moeten zetten. | |
hhh38 | vrijdag 18 september 2020 @ 15:11 |
Ook echt pech om een allergische reactie te krijgen van een wespensteek als je allergisch bent voor wespensteken | |
Momo | vrijdag 18 september 2020 @ 15:12 |
Slobeend | vrijdag 18 september 2020 @ 15:12 |
Ook als je niet allergisch bent voor wespen lijkt me een steek in de mond een reden tot opgave. | |
heywoodu | vrijdag 18 september 2020 @ 15:15 |
Nou ja, dat niet, ik bedoel vooral dat in je mond gestoken wel een beetje pech is. Allergisch of niet. | |
Szura | vrijdag 18 september 2020 @ 15:16 |
Wat was nou dat vandaag gepubliceerde topverhaal van de hand van de ontdekker van Roglic? | |
hhh38 | vrijdag 18 september 2020 @ 15:17 |
Nou eens zien wat 4,2km aan 4,4% op gaat leveren. Of 3km aan 5,1% | |
hhh38 | vrijdag 18 september 2020 @ 15:20 |
Dit is niet gelijk een tempo waar de sprinters bang van worden | |
Mexicanobakker | vrijdag 18 september 2020 @ 15:24 |
Oke, Klep en Sem gaan meesprinten allen. | |
Felagund | vrijdag 18 september 2020 @ 15:26 |
Er komen nog meer klimmetjes (zonder bergpunten) toch? | |
Toby56 | vrijdag 18 september 2020 @ 15:27 |
Wat een chantabele bende is dat wielrennen toch, wat een smerige combines; dankzij die oud-renner Clement hoor ik nu de meest verachtelijke plannen om Carapaz de bollen te laten winnen. Ik kijk nooit meer. | |
Momo | vrijdag 18 september 2020 @ 15:27 |
ok | |
Felagund | vrijdag 18 september 2020 @ 15:27 |
Wat voor een plan had hij dan? | |
Cyan9 | vrijdag 18 september 2020 @ 15:29 |
Doei. | |
Chiappucci | vrijdag 18 september 2020 @ 15:29 |
Bora gaat zich echt niet zomaar naar de slachtbank laten rijden. | |
Mexicanobakker | vrijdag 18 september 2020 @ 15:29 |
Maar waarom zou Bora-Bora het nu dan rustig aan doen? | |
Chiappucci | vrijdag 18 september 2020 @ 15:30 |
Ze doen morgen helemaal geen Super Planche, Michel. | |
Toby56 | vrijdag 18 september 2020 @ 15:31 |
Kwiatkowski heeft gisteren beloofd om Carapaz aan de bollen te helpen. Hoe kun je dat in vredesnaam doen als er eigenlijk alleen nog maar één tijdrit toe doet? Nou, door zelf als een zot morgen, na 30 km tijdrit, die berg op te knallen. Samen met wat ploeggenoten natuurlijk (Sivakov, Van Baarle). En door de geldbuidel te trekken om nog een paar ouwe maten om te kopen om morgen ook alle krachten te sparen voor die ene klim. Zodat Pogi geen kans heeft om als snelste die klim af te werken. Wat GEMEEN. | |
Toby56 | vrijdag 18 september 2020 @ 15:31 |
Die moderatoren reageren wel verdacht enthousiast. ![]() | |
Bill_Hillie | vrijdag 18 september 2020 @ 15:31 |
Lotto zit weer collectief achterin te harken. | |
Cyan9 | vrijdag 18 september 2020 @ 15:32 |
Gemene mensen zijn we ook. | |
Momo | vrijdag 18 september 2020 @ 15:33 |
Nouja zo lang ze Pogi zelf niet saboteren, zou wel mooi vinden als een van hun dan per ongeluk sneller gaat dan Karrepats | |
Toby56 | vrijdag 18 september 2020 @ 15:33 |
Iedereen die aan deze sport gerelateerd is, is gemeen. Wat GEMEEN. | |
Mexicanobakker | vrijdag 18 september 2020 @ 15:34 |
Voorlopig valt het allemaal wel mee. | |
Felagund | vrijdag 18 september 2020 @ 15:34 |
Dat mag toch gewoon, zolang ze niet achter elkaar gaan stayeren of Pogacar saboteren. | |
Toby56 | vrijdag 18 september 2020 @ 15:34 |
Dat laatste maakt misschien niet zoveel uit... als er 5 sneller zijn dan Karrepats, dan blijft de laatste toch 2 punten voorsprong houden. | |
Felagund | vrijdag 18 september 2020 @ 15:35 |
Dan moeten ze nog steeds sneller rijden dan Pogacar. | |
Toby56 | vrijdag 18 september 2020 @ 15:35 |
Ik vind het GEMEEN. Het is een COMBINE. Alles draait om GELD. Dat hoort niet zo in de sport. | |
Mexicanobakker | vrijdag 18 september 2020 @ 15:35 |
Altijd dat gewoon die uitslagen roepen op de Belg he, zo vermoeiend. | |
fetX | vrijdag 18 september 2020 @ 15:35 |
Hopen dat Bora nog een beetje het gas open gaat trekken zo. Je wilt het toch in ieder geval proberen? | |
Toby56 | vrijdag 18 september 2020 @ 15:35 |
Klopt. Wat GEMEEN. | |
Marcoss | vrijdag 18 september 2020 @ 15:36 |
Alsnog gaan veel renners toch niet sneller omhoog dan Pogacar, hoe fris ze ook nog zijn.. maar waarschijnlijk heeft Carapaz helemaal niet zo'n plan nodig om de bollen te behouden | |
Toby56 | vrijdag 18 september 2020 @ 15:38 |
Nee... ja.... misschien... maar laten we er niet te lang over doorzeveren. Het was, zo was hopelijk duidelijk, vooral meligheid. Niettemin blijft het GEMEEN. | |
Marcoss | vrijdag 18 september 2020 @ 15:39 |
Topsport is per definitie gemeen ![]() | |
Bill_Hillie | vrijdag 18 september 2020 @ 15:40 |
Ik hoop wel dat Wout van Aert in zijn volgende tour volledig vrij spel krijgt. Ik ben benieuwd waartoe hij in staat is dan. | |
hhh38 | vrijdag 18 september 2020 @ 15:41 |
Ik vind oud-teamgenoten hosselen nog wel over het randje, maar ik kan me dat eigenlijk moeilijk voorstellen. | |
Rellende_Rotscholier | vrijdag 18 september 2020 @ 15:42 |
Dat overleven we niet hoor. | |
hhh38 | vrijdag 18 september 2020 @ 15:43 |
Iedere dag etappewinst ![]() | |
capuchon_jongen | vrijdag 18 september 2020 @ 15:44 |
Samen met R.E.V van DQS Dan is het de grote Belgenshow ![]() | |
Rellende_Rotscholier | vrijdag 18 september 2020 @ 15:44 |
Wout doet in z'n eentje mee aan een ploegentijdrit en wint alsnog. | |
Van_Poppel | vrijdag 18 september 2020 @ 15:44 |
Dan zal dat bij een andere ploeg moeten gebeuren. Jumbo gaat de komende jaren voor het eindklassement in de Tour. | |
Mexicanobakker | vrijdag 18 september 2020 @ 15:44 |
Dan zul je toch naar Hepie en Hepie van de NOS moeten. | |
Bill_Hillie | vrijdag 18 september 2020 @ 15:44 |
Even de Belgische hysterie buiten beschouwing gelaten...in deze vorm zag ik hem in dat geval hier minstens vijf etappes en de groene trui winnen. Ik snap dat Jumbo hem als superknecht meeneemt, maar ik vind het toch vooral het mooist als zo'n talent als Van Aert optimaal ingezet wordt. | |
Chiappucci | vrijdag 18 september 2020 @ 15:45 |
Door 3 weken Joris heb ik Herbert toch enigszins leren waarderen. | |
capuchon_jongen | vrijdag 18 september 2020 @ 15:45 |
Mogen wij Belgen blij zijn met Jumbo winkels die naar België komen | |
Bill_Hillie | vrijdag 18 september 2020 @ 15:45 |
Lotto kan wel een Van Aert gebruiken. | |
Mexicanobakker | vrijdag 18 september 2020 @ 15:46 |
Beter dan de Delhaize. | |
Van_Poppel | vrijdag 18 september 2020 @ 15:46 |
Lijkt me ook een ideale ploeg voor hem. Daar is hij de absolute kopman. | |
Momo | vrijdag 18 september 2020 @ 15:46 |
Albert Heijn maar dan in het zwart geel | |
Mexicanobakker | vrijdag 18 september 2020 @ 15:50 |
Jumbo huismerk is wel een stukje goedkoper dan AH huismerk. | |
Blik | vrijdag 18 september 2020 @ 15:51 |
Pogacar gaat sowieso harder omhoog schroeien dan Carapaz, dus lekker belangrijk. | |
DecoAoreste | vrijdag 18 september 2020 @ 15:51 |
Heeft iemand al een 'alleen op de wereld'-grap gemaakt? Anders bij dezen. | |
Mexicanobakker | vrijdag 18 september 2020 @ 15:52 |
Dat lijkt mij geen zekerheid. Maar daar hebben we het gisteren al over gehad en toen geloofde je het ook niet. | |
Steven184 | vrijdag 18 september 2020 @ 15:52 |
Tuurlijk niet. Carapaz gaat 30km rustig peddelen en alles op laatste 6 km zetten. Pogchamp gaat vanaf begin volle bak | |
DecoAoreste | vrijdag 18 september 2020 @ 15:52 |
Ik denk het niet hoor. Pogacar moet vanaf de eerste meters volle bak, Carapaz gaat freewheelen naar de voet van de klim. | |
maxi-mus | vrijdag 18 september 2020 @ 15:53 |
Oké doei! | |
DecoAoreste | vrijdag 18 september 2020 @ 15:53 |
Zo, werd ik even geninja'd. ![]() | |
Mexicanobakker | vrijdag 18 september 2020 @ 15:55 |
Simeoni ![]() | |
Cyan9 | vrijdag 18 september 2020 @ 15:55 |
Chevalier wordt genoemd. ![]() | |
wimderon | vrijdag 18 september 2020 @ 15:56 |
ZIEDEND. | |
DecoAoreste | vrijdag 18 september 2020 @ 15:56 |
Het levende bewijs van het feit dat Armstrong een totale psychopaat is. |