abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_195113880

Houd minimaal 1.5 meter afstand met anderen buiten je huishouden in alle gevallen.

Vragen over je eigen gezondheid: huisarts of GGD
Andere vragen: 0800-1351 (08:00-22:00)

Bij klachten, blijf thuis, en laat je testen!
Om een afspraak te maken voor een Coronatest bel je tussen 08:00 en 20:00 met 0800-1202.
Je kunt ook online een afspraak maken voor een Coronatest via https://coronatest.nl/, hier heb je wel een DigiD voor nodig.

Helpen?
https://www.makers4all.eu/nl/
https://www.extrahandenvoordezorg.nl/
https://www.rodekruis.nl/hulp-in-nederland/ready2help/

Informatie & achtergronden:
Wikipedia
Dr. John Campbell met een dagelijkse update
Dit doet corona met je, als je pech hebt.
Simulaties over waarom social distancing werkt
Video: Wat is exponentiële groei en hoe werkt dat bij uitbraken
Video: Wat is dit coronavirus, wat doet het, wat zijn de maatregelen
Alle artikelen over Covid zijn gratis te lezen op de financial times
Wetenschappelijk Covid19 HUB voor publicaties (dus voor wetenschappelijk geinteresseerden)
Universiteitsindex Leiden

Nederland:
RIVM Rijksinstituut voor Volksgezondheid en Milieu - actuele informatie
Besmettingen per gemeente (RIVM-kaartje)
arcgis kaart van NL
Corona-patiënten op de Nederlanders IC's
Reconstructie NRC, een echte aanrader
Internationale organisaties:
ECDC European Centre for Disease Prevention and Control
WHO World Health Organisation

Aantallen & Trackers:
Overzicht BD Dataplan Corona Locator Nederland
Overzicht The Netherlands Covid Analytics
Overzicht JHU
Overzicht Worldometers
Overzicht thebaselab
Overzicht WHO
Overzicht BNO News
Alle gevallen, in een lijst
Grafieken zelf maken of Alle grafieken t/m 13apr20
Spreadsheet met cijfers die user joyvke tot 15apr20 bijhield
Netherlands & Italy compare infected CORONAvirus (COVID-19) infected daily graph/chart
Verzameling alle NL cijfers

Timelapse:
Flourish

COVID-19 feiten
• vooral hoest- en niesdruppeltjes zorgen voor overdracht
• de besmetting is meer dan bij seizoensgriep, maar gelukkig minder dan bij mazelen (2 < R0 < 3)
• verreweg de meesten hebben lichte (griepachtige) klachten
• bijna alle sterfgevallen betreffen ouderen of al zieke mensen
Bron

Gedragsregels in dit topic:
• Probeer niet lollig te doen
• Bij nieuws: graag een bron
• Geen opruiende berichten
• Volg de aanwijzingen van de moderatie op
• Ga niet off-topic
• Geen slowchat in dit topic. Hier is het slowchat-topic: COR / [En Don SC #1] HATSJOE
• Let een beetje op elkaar

Oversterfte met als oorzaak griep (2018) en Covid-19 (2020)

Vermijd drukte!

Laatste cijfers, weinig spannend:
Humor, serieus en vrolijk!
pi_195114056
Fipo gemacht

[ Bericht 8% gewijzigd door #ANONIEM op 17-09-2020 18:31:15 ]
pi_195114089
Volgens mij en deskundigen is er een grotere kans op een tweede golf besmettingen in Nederland, zeker in de herfst en winterperiode. Nu de besmettingen in Nederland fors opgelopen is in paar weken tijd gaat het kabinet morgenavond om 19.00 uur via de persconferentie de regionale maatregelen aankondigen die voor bepaalde provincies zullen gelden. En wat effecten van een regionale strenge coronamaatregelen heeft op de rest van het land is nog in duister en kan ook voor nadelige gevolgen zorgen dat elders ook waar weinig besmettingen is echt weer fors kan oplopen. Kijk als in Noord Holland of Zuid Holland iets strengere maatregelen is afgekondigd bijvoorbeeld de cafés om 23.30 uur de deuren moeten sluiten of de groepsgrootte verkleinen, gaan de studenten elders naar een andere stad in Overijssel of Gelderland, Groningen wat drinken in een café.
pi_195114131
Of thuis, @Ven1972
Dan hebben we er helemaal geen zicht meer op.

Hoeveel clusters zijn er in de horeca eigenlijk?
"People that use Fiat currency as a store of value.
There is a name for it:
We call them Poor"
pi_195114155
quote:
1s.gif Op donderdag 17 september 2020 18:36 schreef capricia het volgende:
Of thuis, @:ven1972
Klopt, als die maatregelen morgen door premier Rutte aangekondigd wordt zullen er veel privéfeesten door studenten gewoon thuis gevierd.
pi_195114171
quote:
Klopt, als die maatregelen morgen door premier Rutte aangekondigd wordt zullen er veel privéfeesten door studenten gewoon thuis gevierd.
quote:

Die clusters in horeca is wel veel minder dan thuis, denk ik.
pi_195114179
quote:
0s.gif Op donderdag 17 september 2020 18:37 schreef Ven1972 het volgende:

[..]

Ze zullen toch ook wel onderzoeken hoe ze dat kunnen tegengaan?
Brutalen hebben de halve wereld; doe mij die andere helft dan maar
pi_195114184
quote:
0s.gif Op donderdag 17 september 2020 18:38 schreef Ven1972 het volgende:

[..]

[..]

Die clusters in horeca is wel veel minder dan thuis, denk ik.
Dan mss de horeca maar open houden?
(Ik weet het echt niet hoor)
"People that use Fiat currency as a store of value.
There is a name for it:
We call them Poor"
pi_195114256
quote:
1s.gif Op donderdag 17 september 2020 18:39 schreef capricia het volgende:

[..]

Ik ook niet, maar er is wel een grote kans dat een groep studenten gaan stappen in Zwolle vanuit dat ze met de auto van Amsterdam vandaan komen.
pi_195114267
quote:
0s.gif Op donderdag 17 september 2020 18:38 schreef hooibaal het volgende:

[..]

Ze zullen toch ook wel onderzoeken hoe ze dat kunnen tegengaan?
Ja dat ook, het lastigste is dat bij iemand thuis veel moeilijker controleren is.
  donderdag 17 september 2020 @ 18:45:40 #11
38559 WheeledWarrior
More than meets the eye
pi_195114302
quote:

Ze hebben volgens mij gewoon geen idee, het wordt weer met een machinegeweer schieten op een mug waarschijnlijk.
pi_195114328
quote:
1s.gif Op donderdag 17 september 2020 18:39 schreef capricia het volgende:

[..]

Denk dat het openhouden van de horeca een goede zaak is, omdat je anders een verplaatsing krijgt van feestjes naar plekken waar er helemaal geen toezicht is.. Slechts 4% a 5% van de besmettingen vorige week kwam uit de horeca volgens de woordvoerder van Horeca Nederland.
Leipe shit ouwe
pi_195114356
quote:
0s.gif Op donderdag 17 september 2020 18:46 schreef Geenfrietmaarpatat het volgende:

[..]

Denk dat het openhouden van de horeca een goede zaak is, omdat je anders een verplaatsing krijgt van feestjes naar plekken waar er helemaal geen toezicht is.. Slechts 4% a 5% van de besmettingen vorige week kwam uit de horeca volgens de woordvoerder van Horeca Nederland.
Precies, dat is ook wat ik hiermee bedoel!
pi_195114436
Of je verbied de verkoop van alcohol buiten de horeca :P . Dan zijn privé feestjes minder aantrekkelijk, en het is goed voor de horeca. En als jongeren in plaats van huisfeestjes daar heen gaan voor de gezelligheid en een biertje dan heb je er in ieder geval toezicht op.
  Miss 200.000.000! donderdag 17 september 2020 @ 18:58:19 #15
367000 roos94
pi_195114520
Wanneer spreekt men van de beruchte "tweede golf"?
pi_195114572
quote:
0s.gif Op donderdag 17 september 2020 18:53 schreef Breekfast het volgende:
Of je verbied de verkoop van alcohol buiten de horeca :P . Dan zijn privé feestjes minder aantrekkelijk, en het is goed voor de horeca. En als jongeren in plaats van huisfeestjes daar heen gaan voor de gezelligheid en een biertje dan heb je er in ieder geval toezicht op.
Moet men het wel onverwachts verbieden anders slaat iedereen nog even flink in.
pi_195114618
quote:
0s.gif Op donderdag 17 september 2020 18:46 schreef Geenfrietmaarpatat het volgende:

[..]

Kleine nuance, van de bekende gevallen. 75% van de besmettingen heeft een onbekende bron. Die 5% zou dus veel hoger kunnen zijn.
  donderdag 17 september 2020 @ 19:05:29 #18
38559 WheeledWarrior
More than meets the eye
pi_195114631
quote:
0s.gif Op donderdag 17 september 2020 18:53 schreef Breekfast het volgende:
Gaat nooit gebeuren natuurlijk.
pi_195114736
quote:
0s.gif Op donderdag 17 september 2020 19:04 schreef Jaeger85 het volgende:

[..]

Kleine nuance, van de bekende gevallen. 75% van de besmettingen heeft een onbekende bron. Die 5% zou dus veel hoger kunnen zijn.
Het kutte is dat we het niet lijken te weten dus en men nog in het donker aan het varen is.
pi_195114757
quote:
0s.gif Op donderdag 17 september 2020 19:13 schreef Cesare-Borgia het volgende:

[..]

Het kutte is dat we het niet lijken te weten dus en men nog in het donker aan het varen is.
Dat maakt effectief maatregelen nemen lastig en zorgt ervoor dat de botte bijl mogelijk weer noodzakelijk wordt.
pi_195114783
Is er al iets uitgelekt?
Groot fan van User Wotte
  donderdag 17 september 2020 @ 19:20:28 #22
213134 Momo
WLR en ESF hooligan
pi_195114866
quote:
Minister (42) is haatreacties door corona-ontkenners spuugzat en neemt ontslag

Een minister in de regering van de Duitstalige gemeenschap in België heeft deze week onverwacht zijn ontslag aangekondigd. De 42-jarige Harald Mollers, minister van Wetenschappelijk Onderzoek, Onderwijs en Middenstand, stelt dat hij de vele haatreacties die hij krijgt sinds de uitbraak van de coronacrisis spuugzat is. ,,Ik heb mijn grens bereikt.”
Mollers, een Duitstalige Belg die al sinds 2009 onafgebroken in de regering zetelt namens de regionalistische ProDG, zal op 12 oktober zijn functie neerleggen. Hij gaat ook niet meer in het parlement zitten.
Impact

In een emotionele verklaring vertelt de minister over de impact van de coronapandemie op politici en hun medewerkers. En hoe ze keihard zwoegen om de ongeziene crisis te bezweren. ,,Ik werk sinds 12 maart bijna 7 dagen per week, vaak meer dan 16 uur per dag”, zegt hij. ,,Lange onderbrekingen zaten er niet in. De druk was – begrijpelijkerwijs – de hele tijd erg hoog.”

Er werd volgens Mollers een antwoord gezocht op de vele vragen die gesteld werden en er kwamen snel maatregelen om het virus te bezweren. Hij geeft daarbij toe dat de politici – net als de wetenschappers overigens – niet onfeilbaar waren. ,,Maar dat is niemand. We moesten telkens werken met de inzichten die er op dat moment waren. En soms werd het geweer van schouder veranderd. Als de bevolking bijvoorbeeld aangaf dat iets niet leefbaar was.”

Politici worden beledigd, beschimpt, belasterd en zelfs bedreigd in brieven, e-mails en Messenger-berichten. Ik spreek uit ervaring
Harald Mollers

Iets wat het werk er volgens de minister niet makkelijker op maakt, is dat er veel nepnieuws en complottheorieën verspreid worden. Onder meer door zogenaamde ‘corona-ontkenners’. ,,De toon in deze groepen wordt steeds rauwer en scherper”, zegt Mollers. ,,Democratisch gekozen politici worden aangevallen en uitgescholden, steeds vaker met naam en toenaam. Er wordt ook steeds openlijker gedreigd met geweld. Politici worden beledigd, beschimpt, belasterd en zelfs bedreigd in brieven, e-mails en Messenger-berichten. Ik spreek uit ervaring.”
Beledigingen

,,In de afgelopen weken zijn de vijandigheden, het misbruik en de beledigingen niet alleen in aantal toegenomen, ze zijn ook persoonlijker geworden”, gaat hij verder. ,,Ik heb nog nooit een politiek debat geweigerd en vind vrijheid van meningsuiting een waardevol goed. Maar hier gaat het vaak niet meer over het uitwisselen van argumenten, alleen over het toebrengen van schade.”

Volgens Mollers is zijn grens bereikt. ,,Politici zijn ook maar mensen, met gevoelens en zorgen. Ze liggen ’s nachts ook wakker. Ze betalen soms een hoge prijs als ze een grote verantwoordelijkheid dragen. Ik heb de afgelopen week veel nagedacht en gepraat met de mensen die me dierbaar zijn en ik ben tot de conclusie gekomen dat de prijs die ik en de mensen om me heen moeten betalen voor mijn verantwoordelijkheid, te hoog is geworden. Daarom neem ik ontslag.”
Nadenken

Mollers wijst erop dat het geen gemakkelijke beslissing was, ‘maar wel een noodzakelijke’. Hij hoopt ook dat het besluit tot nadenken zal stemmen. ,,Want wie zal in de toekomst nog verantwoordelijkheid willen nemen in de politiek, als je moet vrezen om zo uitgespuwd en beschimpt te worden.”
Op twitter zie je ook deze mensen enorm los gaan onder berichten van nieuwssites en politici, alle schaamte voorbij met scheldpartijen en bedreigingen.
pi_195115123
quote:
0s.gif Op donderdag 17 september 2020 19:20 schreef Momo het volgende:

[..]

Op twitter zie je ook deze mensen enorm los gaan onder berichten van nieuwssites en politici, alle schaamte voorbij met scheldpartijen en bedreigingen.
Social Media kun je ondertussen ook wel een pandemie noemen. Wat radicaliseren veel mensen door het feilloos geloven van de onzin die daar staat. En door de algoritmes zak je er steeds dieper in weg...
pi_195115206
quote:
0s.gif Op donderdag 17 september 2020 19:32 schreef Jaeger85 het volgende:

[..]

Social Media kun je ondertussen ook wel een pandemie noemen. Wat radicaliseren veel mensen door het feilloos geloven van de onzin die daar staat. En door de algoritmes zak je er steeds dieper in weg...
Ik zie nooit politieke of vaccin gerelateerde topics op Facebook. Algoritmes reageren op het gedrag van users over het algemeen.
  donderdag 17 september 2020 @ 19:43:18 #25
14505 OProg
A Life in Music
pi_195115367
quote:
0s.gif Op donderdag 17 september 2020 19:20 schreef Momo het volgende:

[..]

Ik heb dan weer de grootste verbazing over dat ik dan besef dat er een regering van de Duitstalige Gemeenschap is daar. :')
"Het is oorlog, bedankt Vannoppen, bedankt Van der Linden. Dit is het laatste dat ik voor de Belgische ploeg gedaan heb. Ze kunnen allemaal de boom in."
Improv: Rich Tapestry of Life
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')