abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  donderdag 17 september 2020 @ 14:56:48 #1
30873 Vallon
Life is unpredictable
pi_195110277

Houd minimaal 1.5 meter afstand met anderen buiten je huishouden in alle gevallen.

Vragen over je eigen gezondheid: huisarts of GGD
Andere vragen: 0800-1351 (08:00-22:00)

Bij klachten, blijf thuis, en laat je testen!
Om een afspraak te maken voor een Coronatest bel je tussen 08:00 en 20:00 met 0800-1202.
Je kunt ook online een afspraak maken voor een Coronatest via https://coronatest.nl/, hier heb je wel een DigiD voor nodig.

Helpen?
https://www.makers4all.eu/nl/
https://www.extrahandenvoordezorg.nl/
https://www.rodekruis.nl/hulp-in-nederland/ready2help/

Informatie & achtergronden:
Wikipedia
Dr. John Campbell met een dagelijkse update
Dit doet corona met je, als je pech hebt.
Simulaties over waarom social distancing werkt
Video: Wat is exponentiële groei en hoe werkt dat bij uitbraken
Video: Wat is dit coronavirus, wat doet het, wat zijn de maatregelen
Alle artikelen over Covid zijn gratis te lezen op de financial times
Wetenschappelijk Covid19 HUB voor publicaties (dus voor wetenschappelijk geinteresseerden)
Universiteitsindex Leiden

Nederland:
RIVM Rijksinstituut voor Volksgezondheid en Milieu - actuele informatie
Besmettingen per gemeente (RIVM-kaartje)
arcgis kaart van NL
Corona-patiënten op de Nederlanders IC's
Reconstructie NRC, een echte aanrader
Internationale organisaties:
ECDC European Centre for Disease Prevention and Control
WHO World Health Organisation

Aantallen & Trackers:
Overzicht BD Dataplan Corona Locator Nederland
Overzicht The Netherlands Covid Analytics
Overzicht JHU
Overzicht Worldometers
Overzicht thebaselab
Overzicht WHO
Overzicht BNO News
Alle gevallen, in een lijst
Grafieken zelf maken of Alle grafieken t/m 13apr20
Spreadsheet met cijfers die user joyvke tot 15apr20 bijhield
Netherlands & Italy compare infected CORONAvirus (COVID-19) infected daily graph/chart
Verzameling alle NL cijfers

Timelapse:
Flourish

COVID-19 feiten
• vooral hoest- en niesdruppeltjes zorgen voor overdracht
• de besmetting is meer dan bij seizoensgriep, maar gelukkig minder dan bij mazelen (2 < R0 < 3)
• verreweg de meesten hebben lichte (griepachtige) klachten
• bijna alle sterfgevallen betreffen ouderen of al zieke mensen
Bron

Gedragsregels in dit topic:
• Probeer niet lollig te doen
• Bij nieuws: graag een bron
• Geen opruiende berichten
• Volg de aanwijzingen van de moderatie op
• Ga niet off-topic
• Geen slowchat in dit topic. Hier is het slowchat-topic: COR / [En Don SC #1] HATSJOE
• Let een beetje op elkaar

Oversterfte met als oorzaak griep (2018) en Covid-19 (2020)

Vermijd drukte!

Laatste cijfers, weinig spannend:
"On bended knee is no way to be free" Peter R 1954-2021 (©Zapata)
Hegel: "De waarheid is subjectief"
Covid19: "Doctors can’t cure stupid, but at least they can sedate it."
  donderdag 17 september 2020 @ 14:57:00 #2
30873 Vallon
Life is unpredictable
pi_195110285
quote:
0s.gif Op donderdag 17 september 2020 14:22 schreef miss_sly het volgende:
#COVID19NL statistieken t.o.v. gisteren:

Positief getest: 1766
Totaal: 88073 (+1753 ivm -13 corr.)

Opgenomen: 14
Totaal: 12344

Opgenomen op IC*: 6
Huidig: 66
Totaal: 3161
* bewezen of verdacht
(http://stichting-nice.nl)

Overleden: 6
Totaal: 6266
Redelijk goede cijfers wanneer je zou verwachten dat met alle berichten de IC ondertussen wel vol zouden liggen.
//--//
In dit tempo komen we de winter prima door. Natuurlijk dan wel wel Zuid en Noorholland FF op slot.
Duurt niet zo lang omdat mensen doorgaans wat korter op de IC/Ziekenhuis zullen verblijven dan eerder.
pi_195110296
quote:
0s.gif Op donderdag 17 september 2020 14:48 schreef Wirelessmouse het volgende:

[..]

Nee, dat weet ik niet :)

Ik ga er gewoon tegenin dat alles naar jongeren geschoven wordt, zoals elke keer gebeurt hier. Je zag het net, ik suggereer dat ouderen misschien ook wel wat voorzichtiger zouden moeten zijn en er staat gelijk een peloton mensen klaar om de aandacht daarvan af te leiden. Jij ook, want alhoewel de kop over 90+ gaat wat er (nog meer) uitschiet zie je duidelijk in dat bericht (in de grafiek) dat het om alle ouderen gaat.
De post waar je op reageerde ging voornamelijk over dat het bij 90+ ook hard ging. Jouw reactie: Ja, maar 65+ stond gewoon op het schoolplein. Dat is net zo onnodig als al dat gezeik over die jongeren.

Maar goed, splinter, balk, ga vooral je gang verder hoor.
And the young, they can lose hope cause they can't see beyond today,. ..
The wisdom that the old can't give away
pi_195110297
quote:
0s.gif Op donderdag 17 september 2020 14:52 schreef Da_Sandman het volgende:

[..]

Kunnen we niet gewoon afwachten tot we weten wat er gaat gebeuren in plaats van ze nu al halfbakken te noemen?
Heb je gelijk in, maar verwachtingen hebben we allemaal. Wat verwacht jij er van?
“Rather than love, than money, than fame, give me truth.”
pi_195110307
quote:
2s.gif Op donderdag 17 september 2020 14:54 schreef Collide het volgende:

[..]

De zorg is op dit moment verre van overbelast
Maar de belasting neemt in snel tempo toe. Rutte gaf vanochtend bijvoorbeeld aan dat in sommige regio's de primaire zorg in het gedrang begint te komen en dat ze alweer in de fase zitten van spreiding van patiënten over andere regio's.
  donderdag 17 september 2020 @ 14:59:02 #6
12221 Tijn
Powered by MS Paint
pi_195110320
quote:
0s.gif Op donderdag 17 september 2020 14:51 schreef Jor_Dii het volgende:

[..]

Alleen hebben ze dat 'verder nemen van maatregelen' of drastische maatregelen eigenlijk de afgelopen tijd al kapot gepraat door te zeggen: "nee, de situatie zoals in maart/april, dat gaan we niet meer doen.."
Ik snap dat ze dat nu zeggen. Ik denk ook echt dat ze dat niet van plan zijn. Maar ik denk ook echt dat ze begin maart niet van plan waren de horeca en scholen te sluiten. Toch zagen ze zich genoodzaakt dit te doen.

Ik denk dat als het onder controle krijgen van de cijfers niet lukt, ze uiteindelijk echt wel de beslissingen zullen nemen die nodig zijn, ook al moeten ze daar nu niet aan denken.
pi_195110328
quote:
14s.gif Op donderdag 17 september 2020 14:57 schreef Vallon het volgende:

[..]

Redelijk goede cijfers wanneer je zou verwachten dat met alle berichten de IC ondertussen wel vol zouden liggen.
//--//
In dit tempo komen we de winter prima door. Natuurlijk dan wel wel Zuid en Noorholland FF op slot.
Duurt niet zo lang omdat mensen doorgaans wat korter op de IC/Ziekenhuis zullen verblijven dan eerder.
Sorry, maar dit is te kort door de bocht. Dit tempo gaan we niet volhouden wat betreft opnames.
pi_195110353
quote:
0s.gif Op donderdag 17 september 2020 14:57 schreef Jor_Dii het volgende:

[..]

Heb je gelijk in, maar verwachtingen hebben we allemaal. Wat verwacht jij er van?
Geen idee, ik zie het wel. En ik ga er liever vanuit dat het juiste maatregelen zijn in plaats van ze van tevoren al af te schieten.
'Cause it's easier to fly
Than to face another night
In Southern Sun
And your love is all around
pi_195110357
quote:
0s.gif Op donderdag 17 september 2020 14:58 schreef Jaeger85 het volgende:

[..]

Maar de belasting neemt in snel tempo toe. Rutte gaf vanochtend bijvoorbeeld aan dat in sommige regio's de primaire zorg in het gedrang begint te komen en dat ze alweer in de fase zitten van spreiding van patiënten over andere regio's.
Ik denk ook dat we juist minder aankunnen dan met de eerste golf. Ten eerste omdat de reguliere zorg ook door moet gaan, dat kan je niet weer op z'n kont gooien. Ten tweede het personeel op covid-afdelingen en ic's. Er zijn nog een mooi aantal langdurig ziek personeel begreep ik en daarbij heeft 50% van het personeel aangegeven niet nog eens op zo'n afdeling te willen werken. Nou zal van die laatste groep nog wel een deel met de hand over het hart wrijven, vermoed ik, maar de bereidheid zoals vorige keer is er niet meer.
  donderdag 17 september 2020 @ 15:03:07 #10
30873 Vallon
Life is unpredictable
pi_195110375
quote:
0s.gif Op donderdag 17 september 2020 14:32 schreef Wirelessmouse het volgende:

[..]

Nou, ik ging net de kinderen van school halen... en op het schoolplein is denk ik 20% in de 65+ leeftijd. Dus die lopen en daar op dat schoolplein, en passen gewoon nog op de kinderen.
Leeftijd zegt natuurlijk niets en wanneer mensen zichzelf inschattend, gewoon hun eigen verantwoordelijkheid nemen, is er wmb niets aan de hand. Laten "dat" veronderstelde leeftijd issue als maatstaf maar in vorige topics parkeren.

Toegegeven dat vooral ouderen op de IC komen wat vooral te maken heeft dat zij aangedaan zijn vanwege doorgaans een achtergaand afweersysteem dat met de leeftijd minder flex is en dan gaat stuiteren om te breken.
pi_195110381
quote:
0s.gif Op donderdag 17 september 2020 15:01 schreef Mammietje het volgende:

[..]

Ik denk ook dat we juist minder aankunnen dan met de eerste golf. Ten eerste omdat de reguliere zorg ook door moet gaan, dat kan je niet weer op z'n kont gooien. Ten tweede het personeel op covid-afdelingen en ic's. Er zijn nog een mooi aantal langdurig ziek personeel begreep ik en daarbij heeft 50% van het personeel aangegeven niet nog eens op zo'n afdeling te willen werken. Nou zal van die laatste groep nog wel een deel met de hand over het hart wrijven, vermoed ik, maar de bereidheid zoals vorige keer is er niet meer.
Daar ben ik ook bang voor. Kunnen we Duitsland weer smeken of zij ze aub op willen nemen. :(
pi_195110394
quote:
0s.gif Op donderdag 17 september 2020 14:57 schreef miss_sly het volgende:

[..]

De post waar je op reageerde ging voornamelijk over dat het bij 90+ ook hard ging. Jouw reactie: Ja, maar 65+ stond gewoon op het schoolplein. Dat is net zo onnodig als al dat gezeik over die jongeren.

Maar goed, splinter, balk, ga vooral je gang verder hoor.
Het is wel duidelijk dat jij ook vindt dat alle jongeren het doen, dit stond er in het bericht:

- In het totaal aantal nieuwe gevallen per dag zien je dat het aandeel van 'jongeren'(0-39) aan het afnemen is. --> Was dit 2 weken geleden nog 66%, nu is dat gezakt naar 55%.

- We zien dat de groep 90+ met covid-19 nu snel groter wordt. Ze worden nu relatief hard geraakt.

Een een plaatje met daarin duidelijk te zien dat 50+ flink toeneemt, <50 is er af geknipt (dus niet <90 is er af geknipt). Ik ga in op wat er in het bericht staat, jij moet weer de aandacht af leiden van wat er in het bericht staat, dus..........
pi_195110410
Het is de schuld van de Rabobank
Go hard or go home
  Redactie Games donderdag 17 september 2020 @ 15:07:53 #14
181272 crew  Noppie2000
pi_195110434
quote:
0s.gif Op donderdag 17 september 2020 15:06 schreef Noek het volgende:
Ik wist het :(
pi_195110438
quote:
0s.gif Op donderdag 17 september 2020 15:06 schreef Noek het volgende:
Dat sowieso met hun "You never walk alone"! :{w
pi_195110455
1700 en een beetje? Loopt wel heel hard op zo. Ben benieuwd waar men vrijdag mee komt.
zie email 27 oktober
pi_195110484
quote:
0s.gif Op donderdag 17 september 2020 14:58 schreef Jaeger85 het volgende:

[..]

Klopt dat zei Kuipers ook al. Dat de reguliere zorg lokaal al weer in het gedrag kwam.

Maar we wachten gewoon nog 28 uur. Snel handelen is immers helemaal niet cruciaal :')
zie email 27 oktober
  donderdag 17 september 2020 @ 15:14:16 #18
30873 Vallon
Life is unpredictable
pi_195110537
quote:
0s.gif Op donderdag 17 september 2020 14:59 schreef Jor_Dii het volgende:

[..]

Sorry, maar dit is te kort door de bocht. Dit tempo gaan we niet volhouden wat betreft opnames.
Cijfers cumuleren, mensen normaliter niet.
Met nu 14-Ziekenhuis en 6-IC opgenomen en zeg met een doorligduur van zeg 3 weken, moet dat geen erg groot probleem worden voor het systeem. Terecht dat je wat rekening moet houden met verdere toename maar zeker niet in e.o.a. deadmanswalking fase, als er een nul achter die getallen komt.

NB: het aantal testen zegt mij sws weinig en ik hoop voor betreffende gevallen dat ze weer rap dat kunnen gaan doen wat ze deden. Ik ben ook vooral geneigd om Covid19 als onderdeel te gaan zien van het dagelijks risico/lot des levens. Beetje aanpassen dat het niet gaat opzoeken en dan handig om vooral de eigen gezondheidssituatie daarop af te stemmen. Wel vervelend dat sommige cont(r)acten anders verlopen.
pi_195110567
quote:
12s.gif Op donderdag 17 september 2020 15:14 schreef Vallon het volgende:

[..]

Met nu 14-Ziekenhuis en 6-IC opgenomen en zeg met een doorligduur van zeg 3 weken, moet dat geen erg groot probleem worden voor het systeem. Terecht dat je wat rekening moet houden met verdere toename maar zeker niet in e.o.a. deadmanswalking fase, als er een nul achter die getallen komt.

In maart werd het binnen 3-4 weken ineens ook penibel qua capaciteit. Niet dat we die fase nu al bereikt hebben, maar het kan bijzonder hard gaan ineens.
pi_195110571
quote:

[..]

NB: het aantal testen zegt mij sws weinig en ik hoop voor betreffende gevallen dat ze weer rap dat kunnen gaan doen wat ze deden. Ik ben ook vooral geneigd om Covid19 als onderdeel te gaan zien van het dagelijks risico/lot des levens. Beetje aanpassen dat het niet gaat opzoeken en dan handig om vooral de eigen gezondheidssituatie daarop af te stemmen. Wel vervelend dat sommige cont(r)acten anders verlopen.
Waarop baseer je dat de cijfers zo laag zullen blijven de gehele herfst en winter? We weten ook nog niet welke influenza variant deze periode gaat heersen en hoe dodelijk deze is. Een cocktail van influenza en Covid 19 kan de druk om de zorg doen toenemen.
pi_195110579
quote:

[..]

Maar dan overbelast je de zorg toch uiteindelijk wanneer je het op zijn Bolsonaro's op zijn beloop laat.
pi_195110596
quote:
0s.gif Op donderdag 17 september 2020 15:04 schreef Wirelessmouse het volgende:

[..]

Het is wel duidelijk dat jij ook vindt dat alle jongeren het doen, dit stond er in het bericht:

- In het totaal aantal nieuwe gevallen per dag zien je dat het aandeel van 'jongeren'(0-39) aan het afnemen is. --> Was dit 2 weken geleden nog 66%, nu is dat gezakt naar 55%.

- We zien dat de groep 90+ met covid-19 nu snel groter wordt. Ze worden nu relatief hard geraakt.

Een een plaatje met daarin duidelijk te zien dat 50+ flink toeneemt, <50 is er af geknipt (dus niet <90 is er af geknipt). Ik ga in op wat er in het bericht staat, jij moet weer de aandacht af leiden van wat er in het bericht staat, dus..........
Ik heb letterlijk niets gezegd over jongeren :')
Maar neem jij maar van alles aan, hoor, dat is echt een hele goede basis om een mening te vormen.

Wat mij betreft is deze discussie over en ben jij met je wijzen naar ouderen net zo irritant als hooibal ven Ven met hun wijzen naar jongeren.
And the young, they can lose hope cause they can't see beyond today,. ..
The wisdom that the old can't give away
  donderdag 17 september 2020 @ 15:19:41 #23
12221 Tijn