abonnement Unibet Coolblue
pi_195108034
Ik zit met een vraag omtrent de stuiting van verjaring van de erfgrens met onze buren. Art. 3;316-317 uit het Burgerlijk Wetboek en diverse artikelen zeggen me wel iets maar...
1) Buurman wilde destijds niet meewerken aan een mandelige erfscheiding, waardoor de schutting nu 20 cm van de erfgrens staat en ons eigendom is.
2) Die 20 cm heeft hij in gebruik als bloemenbordertje met ons goedvinden (logisch ook gezien de situatie)
3) Hij heeft nu een stenen zuil gezet als onderdeel van zijn toegangshek op die 20 cm strook buiten onze schutting (en tegen onze schutting), waarmee het min of meer is ingelijfd bij zijn terrein.

Wij hebben op zich geen bezwaar tegen dit gebruik buiten onze schutting en vinden dat ook helemaal geen ruzie waard, wij bezorgen elkaar verder geen overlast en zijn goede buren. Maar toch vinden we het hiermee tijd worden om verjaring van de grens (over enkele jaren) te stuiten, want van het één komt misschien het ander als die grens stiekem gaat opschuiven....Ik lees dat er een vordering bijhoort om tot een geldige stuiting te komen. Wat kan ik juridisch vorderen zonder ruzie over die zuil te ontketenen? (die hij strikt genomen zou moeten verwijderen al hebben wij er helemaal geen last van). Ik had verjaring graag willen stuiten zónder verder iets te eisen behalve erkenning van de kadastergrens, en zijn huidige gebruik toestaan, maar dat schijnt niet te kunnen. Of toch? Ik zag ook nog iets onduidelijks over een 10-jarige en een 20-jarige termijn van verjaring. Wij hebben zijn gebruik als border inmiddels ruim meer dan 10 jaar goedgevonden. Heeft dát nog invloed?
pi_195109663
De gemeente lost dit vaak op door dit soort snipperstukjes voor een laag bedrag te verhuren. Is dat geen idee?
pi_195109764
Verjaring kan geen sprake van zijn.

Je hebt toestemming gegeven voor het gebruik, maar daarmee geef je geen rechten op.
Dat zou pas het geval zijn als je via de notaris het stuk of strook grond aan de buurman hebt gegeven.

Te vaak zien langskomen bij Frank visser.

https://www.gmw.nl/verjaring-erfgrens/

[ Bericht 20% gewijzigd door TheoddDutchGuy op 17-09-2020 14:32:42 ]
  donderdag 17 september 2020 @ 15:00:27 #4
175669 bug_me_not2
Pedicabo ego vos et irrumabo
pi_195110337
quote:
0s.gif Op donderdag 17 september 2020 14:26 schreef TheoddDutchGuy het volgende:

Je hebt toestemming gegeven voor het gebruik, maar daarmee geef je geen rechten op.

In gebruik met goedvinden is wat anders dan gebruik met toestemming. Hoop in ieder geval dat TS de afspraken (als die al gemaakt zijn) op papier heeft staan, anders sta je binnenkort alsnog met lege handen (lees kleinere tuin)
Door het plaatsen van dit bericht gaat Fok! ermee akkoord dat de algemene voorwaarden van 21-02-2013 niet van toepassing zijn.
pi_195114029
Kun je niet iets op basis van artikel 3:318 BW door je buurman op papier nadrukkelijk te laten verklaren dat hij jouw eigendom erkent?
Representant van het failliet van de westerse liberale maatschappij
  donderdag 17 september 2020 @ 18:49:05 #6
142400 RedFever007
Schoenbekooievaar beste ooieva
pi_195114366
quote:
0s.gif Op donderdag 17 september 2020 14:19 schreef jroz het volgende:
De gemeente lost dit vaak op door dit soort snipperstukjes voor een laag bedrag te verhuren. Is dat geen idee?
Wat heeft de gemey hiermee van doen? :')
pi_195121245
quote:
0s.gif Op donderdag 17 september 2020 14:26 schreef TheoddDutchGuy het volgende:
Verjaring kan geen sprake van zijn.

Je hebt toestemming gegeven voor het gebruik, maar daarmee geef je geen rechten op.
Dat zou pas het geval zijn als je via de notaris het stuk of strook grond aan de buurman hebt gegeven.

Te vaak zien langskomen bij Frank visser.

https://www.gmw.nl/verjaring-erfgrens/
Onjuist. De verjaringstermijn is 20 jaar als de buurman zich als bezitter gedraagt.
Bron: ik heb een stuk of 20 rechtszaken over bevrijdende (en soms zelfs verkrijgende) verjaring van onroerend goed gevoerd.
Andere bron: https://www.kadaster.nl/s(...)agaan-en-inschrijven

quote:
0s.gif Op donderdag 17 september 2020 14:19 schreef jroz het volgende:
De gemeente lost dit vaak op door dit soort snipperstukjes voor een laag bedrag te verhuren. Is dat geen idee?
Ja goed idee, dan staat het op papier dat buurman zich als huurder (houder) gedraagt en dan kan hij niet opeens bezit claimen.

Sommige notarissen vestigen een erfdienstbaarheid ten laste van het erf van degene die een strook kwijt raakt. Ik snap het nut daar niet van btw, want volgende eigenaar zit daar ook aan vast en je wil volgens mij de waarde van je onroerend goed hoog houden, door je perceel zo groot mogelijk te laten zijn.

quote:
1s.gif Op donderdag 17 september 2020 18:49 schreef RedFever007 het volgende:

[..]

Wat heeft de gemey hiermee van doen? :')
Not sure if serious... Maar goed. Gemeenten zijn by far de grootste groep entiteiten die met dit gezeik te maken krijgen, omdat mensen constant stroken openbare grond bij hun tuin trekken of er zelfs op gaan bouwen. Google eens op "verjaring grondbeleid" en je zult zien wat ik bedoel. Dit gedoe houdt een hoop juristen aan het werk.

On topic: huurovereenkomst opstellen en buurman laten ondertekenen, met juiste kadastrale omschrijvingen erin, of elke 19 jaar een brief laten betekenen door een deurwaarder waarin je eigendom van je grond claimt en bezwaar maakt tegen de kennelijke inbezitneming. Bewaar het exploit van de deurwaarder en een kopie van je brief goed.

Bij twijfel over hoe je een brief schrijft: ga naar een notaris.
  vrijdag 18 september 2020 @ 07:30:19 #8
3542 Gia
User under construction
pi_195122180
Waarom heb je die erfafscheiding op 20 centimeter gezet? Had gewoon tegen de erfgrens gemogen.
  vrijdag 18 september 2020 @ 11:01:03 #9
175669 bug_me_not2
Pedicabo ego vos et irrumabo
pi_195124682
Oh ja, en mocht de buurman weigeren mee te werken aan het op schrift stellen, dan zou ik hem meteen vorderen zijn zuil en bloemen onmiddelijk van mijn grond af te halen. Als je dit op z'n beloop laat dan zit jij met de gebakken peren later...

Weigert hij dat ook, dan zou ik hem erop wijzen dat dmv natrekking die zuil (die immers op jouw terrein staat) nu van jouw is en dat je 'em dan wel zelf zal verwijderen :)
Door het plaatsen van dit bericht gaat Fok! ermee akkoord dat de algemene voorwaarden van 21-02-2013 niet van toepassing zijn.
  vrijdag 18 september 2020 @ 12:21:53 #10
246608 T_Killer
Rochelle, Rochelle
pi_195126278
Ik zou inderdaad, net zoals veel gemeenten (spreek uit ervaring), de grond verhuren voor een zacht bedrag. Dan erkent de buurman huurder te zijn en kan hij nooit beweren eigenaar te zijn.

Volgens mij is het stuiten van verjaring maar 6 maanden geldig, en het is nogal raar om iedere 6 maanden je buurman te sommeren de grond in te leveren.
Het is namelijk ook voor jou van belang om enigszins met buurman op goede voet te blijven voor je woongenot.
"A young girl's strange erotic journey from Milan to Minsk"
pi_195126534
Dus je buurman wil niet meebetalen aan een schutting waardoor jij de volledige schutting hebt moeten betalen en hij vervolgens een strook van 20 cm breed als extra tuinruimte kan gebruiken.

Lekker gemakkelijk voor hem.
  vrijdag 18 september 2020 @ 15:49:12 #12
175669 bug_me_not2
Pedicabo ego vos et irrumabo
pi_195130648
quote:
1s.gif Op vrijdag 18 september 2020 12:35 schreef Platina het volgende:
Dus je buurman wil niet meebetalen aan een schutting waardoor jij de volledige schutting hebt moeten betalen en hij vervolgens een strook van 20 cm breed als extra tuinruimte kan gebruiken.
Ook leuk om dan gewoon de schutting weg te halen. Heeft 'ie een losse toegangspoort staan ;)
Door het plaatsen van dit bericht gaat Fok! ermee akkoord dat de algemene voorwaarden van 21-02-2013 niet van toepassing zijn.
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')