quote:Op verzoek van de krant waarvoor ik werk ben ik een artikel aan het voorbereiden over reisgevaren in Australië.
Nederlandse toerist dood na val van waterval in AustraliëTOWNSVILLE, 20 jan. (AP) - Een 19-jarige Nederlandse toerist is maandag verongelukt na een val van een waterval in het noordoosten van Australië.
Een reisgenoot haalde de jongeman uit het bassin onderaan de waterval en probeerde hem te reanimeren. Het slachtoffer, wiens identiteit nog niet is vrijgegeven, overleed echter kort na aankomst in het ziekenhuis. De politie zei geen aanwijzingen te hebben voor opzet.
Het ongeluk gebeurde bij de Murray Falls in de buurt van Tully, 150 kilometer ten zuiden van het toeristenoord Cairns. De dertig meter hoge waterval, te bereiken na een wandeling van een uur door het regenwoud, is een populaire bestemming van zowel toeristen als lokale bewoners.
Het is de derde keer in een maand tijd dat een Nederlandse toerist in het noorden van de Australische deelstaat Queensland slachtoffer wordt van een ongeluk. Eerder deze maand kwam een Nederlander om het leven tijdens het snorkelen voor de kust van Cairns en eind december raakte een Nederlandse toeriste gewond bij een aanval van een hamerhaai.
Alvast bedankt!
Ik heb zelf geen ervarimg die kant op, succes ermee!
Maar mijn ervaring is dat je wel aardig gewaarschuwd wordt. Het zal ook wel schelen als je goed voorbereid op reis gaat. Dus veel lezen enz......
quote:Wordt het ook niet. Nuanceren is m'n vak.
Op maandag 20 januari 2003 17:35 schreef Hik het volgende:
Ik hoop dat de kop van je stukje iig niet "reisgevaren in Australië" gaat worden, want ik vind het nogal panisch overkomen...
M.a.w. het is een normaal vakantieland. Je kan dan wel gaan Jumpen en Skydiven en duiken, maar dat kan overal. De kwallen zijn ook in andere landen te krijgen.
Giftige spinnen kom je bijna niet tegen (alleen tijdens een rainforrest-walk) en kroko's alleen als je een bepaalde tour gaat doen.
Je moet wel oppassen, maar dat moet je altijd wanneer je ergens bent waar je niet bekend met de omgeving bent.
Zoals gezegt, je wordt goed begeleid (beter dan ik in andere landen meegemaakt heb) en men is vriendelijk.
Ik logeerde bij een oom en tante in Sydney, we gingen een dag naar de Blue Mountains, mijn oom, tante, nicht en ik. We gingen een redelijk zware wandeling maken langs de Wenthworth falls. Bij de waterval waren mensen aan het abseilen, daar stonden we even bij te kijken. We liepen weer door, we moesten een stukje door de waterval heen lopen, hier lagen wel stenen maar die waren nogal glad. Mijn tante gleed uit op zo'n steen en brak haar enkel. Het bot stak er echt helemaal uit en het bloede verschrikkelijk.
Daar stonden we. Terug konden we niet, was zeker 1,5 uur klimmen en klauteren naar boven. Mijn oom had zijn mobiel in de auto laten liggen dus we konden ook niet bellen.
Gelukkig kwam er een man langs met een mobiel en er was bereik!!! Dus ambulance gebeld. Na ongeveer 2 uur wachten kwamen er mensen van de ambulance en de Police Rescue Squad. Eerst hebben ze een spalk om het been van mijn tante gemaakt, toen hebben we gekeken wat we konden doen. Terug naar boven konden we niet, veel te ver en onmogelijk om mijn tante boven te krijgen. Toen hebben ze een helicopter laten komen. Mijn tante op een soort brancard gebonden. We moesten nog een stuk naar beneden waar een open plek was, hier kon de helicopter mijn tante oppikken. Half uur later kwam de helicopter, die heeft mijn tante samen met een man van de ambulance opgehesen.
Mijn oom, nicht, overige mensen van ambulance, police rescue sqaud en ik zijn terug naar boven gelopen. Ongeveer 1,5 uur later waren we boven en zijn we naar het ziekenhuis gegaan waar mijn tante geopereerd werd. Na 2 dagen kwam ze weer naar huis.
Ik was toen echt verschrikkelijk geschrokken, de mensen van de police rescue squad hebben toen aan me gevraagd om foto's te maken want er was eigenlijk nooit werk van hun uitgebreid gefotografeerd. Dat heb ik dus gedaan en later een serie naar hun opgestuurd, de mensen van de ambulance wilden de serie ook wel en de man die langs kwam met de mobiele telefoon ook
Met dit "avontuur" hebben we ook nog de krant gehaald, Sydney Morning Herald geloof ik maar dat kan ook een andere krant geweest zijn.
Verder, let ontzettend goed op dat je genoeg drinkt, vooral als je actief bent in de hitte. Bijvoorbeel in de Kings Canyon. Hier kan het makkelijk 40 graden zijn, de stenen kunnen wel 70 graden worden als de zon er de hele dag op staat. Draag ook altijd een zonnehoedje.
quote:Je moet natuurlijk wel een beetje uitkijken. En als je een slang ziet niet proberen Steve -Crocodile hunter- Irwin na te doen
Op dinsdag 21 januari 2003 00:12 schreef Qarinx het volgende:
Ik zou ook wel een keer naar Australie willen, maar ben echt als de dood voor alle reptielen en insecten die je daar tegen kan komen... maar dat valt dus wel mee???
quote:Ik kijk wel uit!!!
Op dinsdag 21 januari 2003 00:21 schreef Light het volgende:[..]
Je moet natuurlijk wel een beetje uitkijken. En als je een slang ziet niet proberen Steve -Crocodile hunter- Irwin na te doen
Maar tis dus echt zo dat ze voor je neus de straat oversteken....
Brrrrrrrr
Ik wil me zelf graag een hartverlamming besparen
quote:Inderdaad. Als je je gezonde verstand thuis laat dan kun je ook in de Belgische Ardennen verongelukken.
Op maandag 20 januari 2003 17:28 schreef Roellio het volgende:
Als je gewoon je gezonde verstand gebruikt zal het zo'n vaart niet lopen.
quote:En ga vooral NIET naar Queensland
Op dinsdag 21 januari 2003 17:10 schreef Catkin_ het volgende:
Er verongelukken hier in Nederland ook genoeg mensen, dus wat dat betreft. Het valt alleen inderdaad wel op dat er 2 nederlanders zijn overleden in australie de laatste maand en 1 is verwond. Ik ga in September naar Australië en die verhalen schrikken me niet af. Gebruik inderdaad je gezonde verstand en een oingelukje kan overal gebeuren!
Wie kent btw nog de "backpacker murders"?
http://members.tripod.com/ahrens/serial/miltmrdr.html
Toen ik in Australie zat (begin 2002 tot augustus) zijn er trouwens:
-1 meisje opgegeten door een krokodil, dood
-Meisje van brug geduwd, dood
-Twee ontvoerd in NT
-Meisje ontvoerd in NSW (Tumut, toen ik er zat). Niet meer teruggevonden.
Als je gewoon een beetje normaal doet, en je af en toe je gezonde verstand gebruikt dan zal het allemaal wel loslopen.
quote:Niet naar Queeensland is een beetje moeilijk, aangezien ik op Cairns vlieg
Op dinsdag 21 januari 2003 22:09 schreef tomroes het volgende:[..]
En ga vooral NIET naar Queensland
Wie kent btw nog de "backpacker murders"?
http://members.tripod.com/ahrens/serial/miltmrdr.htmlToen ik in Australie zat (begin 2002 tot augustus) zijn er trouwens:
-1 meisje opgegeten door een krokodil, dood
-Twee ontvoerd in NT
Beetje gezond verstand gebruiken. Dan kan er nog wel wat gebeuren, maar waar niet!
quote:Over dat meisje. Ik zat toen in Bundaburg waar dat meisje van de brug was geduwd was best wel creapy. Al die engelse meiden werden gebeld en iedereen was vet in paniek omdat niemand thuis wist dat zij het niet waren zeg maar. Was beroofd voor paar dollar ofzo. Dus zulke dingen gebeuren overal zal ik maar zeggen.
Op dinsdag 21 januari 2003 22:09 schreef tomroes het volgende:
Toen ik in Australie zat (begin 2002 tot augustus) zijn er trouwens:-1 meisje opgegeten door een krokodil, dood
-Twee ontvoerd in NT
Horrorvakanties in ....
Australie zal ook nog wel aan bod komen.
quote:Australië is daarin al aanbod geweest. Kwamen allemaal erg leuke beestjes in voor die toch wel erg snel dodelijk waren. Maar dan nog. In elk land kan je voor iets komen te staan wat je in dat programma kan verwerken!
Op woensdag 22 januari 2003 17:25 schreef Shogen het volgende:
Denk dat je dat programma op Yorin even in de gaten moet houden.Horrorvakanties in ....
Australie zal ook nog wel aan bod komen.
quote:Jammer, had ik wel willen zien.
Op woensdag 22 januari 2003 18:28 schreef Catkin_ het volgende:[..]
Australië is daarin al aanbod geweest. Kwamen allemaal erg leuke beestjes in voor die toch wel erg snel dodelijk waren. Maar dan nog. In elk land kan je voor iets komen te staan wat je in dat programma kan verwerken!
quote:Ja dat was geloof ik zo'n ruime 2 weken geleden.
Op woensdag 22 januari 2003 19:14 schreef Shogen het volgende:[..]
Jammer, had ik wel willen zien.
quote:Ik ook niet. Wat mensen al niet doen om de aandacht te trekken.
Op woensdag 22 januari 2003 15:37 schreef Lucille het volgende:
Ik vind die titel ook maar niks.
't Is een erg genuanceerd verhaal geworden dat de Nederlandse moeders gerust zal stellen. Aangezien mijn krant de reisbijlage niet doorplaatst op de internetsite wil ik het hier zaterdag best plaatsen als daar belangstelling voor is.
Iedereen bedankt voor de bijdragen.
Als je kangaroos en andere beesten wil zien, is het een goed tijdstip, maar je loopt wel kans dat je ze van iets te dichtbij ziet.
Wij hebben noodgedwongen twee keer in de schemering gereden, en twee keer staken er kangaroos vlak voor onze neus over: echt goed op de remmen moeten staan.
Als je een kangaroo door je voorruit krijgt, en dat gebeurt vaak zodra een auto enige vaart heeft, dan kun je dat niet navertellen.
quote:Niet voor niets dat heel veel auto's enorme push-bars hebben.
Op vrijdag 24 januari 2003 13:46 schreef Gert het volgende:
Verreweg het gevaarlijkst in Australië voor reizigers, is het autorijden zodra de schemering inzet.Als je kangaroos en andere beesten wil zien, is het een goed tijdstip, maar je loopt wel kans dat je ze van iets te dichtbij ziet.
Wij hebben noodgedwongen twee keer in de schemering gereden, en twee keer staken er kangaroos vlak voor onze neus over: echt goed op de remmen moeten staan.
Als je een kangaroo door je voorruit krijgt, en dat gebeurt vaak zodra een auto enige vaart heeft, dan kun je dat niet navertellen.
quote:Precies. Maar de gewone (huur)auto's dus niet. Is ook niet nodig, maar ga alleen niét in het donker rijden.
Op vrijdag 24 januari 2003 13:48 schreef ullie het volgende:[..]
Niet voor niets dat heel veel auto's enorme push-bars hebben.
Het plan was om 1 weekje m'n PADI te halen in Cairns en dan met een camper in 3 weken naar Brisbane te rijden. Dus ik stap aan boord van het bootje wat me naar het Great Barrier rif ging brengen en werd bijna gelijk zeeziek (nog nooit meegemaakt, kan normaal heel goed tegen varen, maarja niks aan te doen). Maar na 4 dagen alles wat ik binnen kreeg uitkotsen, was m'n lichaam aardig verzwakt. Ik wilde natuurlijk wel mijn PADI halen (1000 piek voor betaald) dus ging elke dag nog gewoon duiken (niet echt verstandig geweest ).
Elke keer als ik gedoken had kreeg ik het heel snel koud, wat volgens hun al niet echt goed was bij water van dik 20 graden, dus ik kreeg al dubbele wetsuits aan. Maar ik bleef het ijs en ijs koud hebben .
En na de 4de duik kwam ik helemaal onderkoeld het water uit. Na een half uur onder een hete douch gestaan te hebben ging het nog niet over en ik kon bijna niet meer op m'n benen staan. Een paar tellen later storte ik helemaal in en werd ik aan het zuurstof gezet (gelukkig met een goeie maatschappij wezen duiken). Maar op een gegeven moment raakte ik een beetje in een schock en lag ik helemaal te shaken (ik kan het niet helemaal meer herineren, maar dat is wat de begeleiders naderhand vertelde).
De kapitein van het schip zei dat het zo niet kon en belde het ziekenhuis en binnen 15 min ofzo waren we bij een heli platvorm in de zee. Waar ik direct naar het ziekenhuis werd gevlogen.
Uiteindelijk bleek dat (doordat ik alles uitkotste) geen suiker meer in mijn lichaam had, en daardoor helemaal onderkoeld was geraakt. En ondertussen ook nog een beetje last van duikersziekte had gekregen.
Gelukkig moch ik na een dagje alweer naar het hotel, maar het verprutst je vakantie aardig
ps. Dit is natuurlijk niet echt een gevaar voor Australie als ik zo kijk, maar meer voor 't duiken En ik blijf Aussie echt het mooiste en meest coole land vinden
quote:Zo gevaarlijk zijn Nieuw-Zeelanders toch niet?
Op donderdag 23 januari 2003 15:54 schreef Gerrit_Knol het volgende:
Toen ik in het land der Aboriginals was, heeft een kiwi mij aangevallen. Pas op voor kiwi's!
De meeste dodelijke ongelukken worden trouwens niet veroorzaakt door kangaroes maar door mensen die schrikken van spinnen in de auto en daardoor ergens tegen aan klappen zo is me verteld.
In Australië zijn ook wat minder regeltjes en je mag dus meer dingen doen waar risico's aan vast zitten (zo zie ik het tenminste). Maar dat is natuurlijk helemaal aan jezelf of je dat ook wil doen.
nee, ik dacht het niet, ik voelde me er zelf meer op me gemak dan in Nederland.
Ik had het een poosje geleden met mijn oom over veiligheid en gevaren in Australië, (hij woont daar nog steeds) en hij had een schitterend feit:
ondanks dat australie zoveel dieren heeft die kunnen doden (denk aan de red back spider, de funnel web... de zout water krokodillen...) overlijden er jaarlijks meer mensen door het kantelen van een frisdrankautomaat om een gratis blikje te krijgen. Dan door een fatale beet van één vam deze dieren.
en ik denk dat met een beetje gezond verstand Australië één van 's werelds veiligste landen is om te reizen. Toerisme is een grote bron van inkomsten (de backpackers zijn daar een ontzettend groot deel van) die bron van inkomsten willen ze daar echt niet missen.
Laat je dus niet gek maken door al die "negatieve" berichten... gebruik je gezonde verstand. Dat doe je in Nederland ook.
quote:Kun je dit aantonen?
Op zondag 26 januari 2003 16:54 schreef Gumtree het volgende:
een schitterend feit:ondanks dat australie zoveel dieren heeft die kunnen doden (denk aan de red back spider, de funnel web... de zout water krokodillen...) overlijden er jaarlijks meer mensen door het kantelen van een frisdrankautomaat om een gratis blikje te krijgen. Dan door een fatale beet van één vam deze dieren.
over Australië kon ik zo snel niets vinden.
Ik bedoel, in Nederland overreden worden of van een trap vallen vind ik maar saai ivm verhalen als: aangevallen door haai, gebeten door kwal, verdronken boven koraal, van waterval gedonderd, ontvoerd in de oneindige Outback, verzwolgen door de golven. etc. etc. etc.
quote:
Australië is geen gevaarlijk landAanvallen door een krokodil en een haai, de mysterieuze dood van een zwemmer en een fatale val van een waterval: de stroom onheilspellende berichten uit Australië houdt aan. De reisbranche verzekert dat het geen gevaarlijk land is voor een reiziger, zolang die zijn verstand gebruikt. De voorvallen zijn vooral van invloed op de gemoedstoestand van de thuisblijvers. ,,Een vliegtuigongeluk onthoudt ook iedereen.''
Opscheppen over de meedogenloze schepsels in eigen land is misschien wel het meest geliefde tijdverdrijf van buschauffeurs en gidsen tijdens eindeloze ritten door het Australische niemandsland. Omdat de toeristen niet te veel schrik aangejaagd mag worden, doen ze het met een glimlach. De gruwelijkste details vechten zo om voorrang met de grootste verzinsels.
De tien dodelijkste slangen ter wereld komen alle in Australië voor en van de 25 dodelijkste heeft het land er twintig; een kwal met meterslange tentakels kan je zo stevig in zijn greep houden dat je het nog uitschreeuwt van de pijn als je al bewusteloos bent; de gevaarlijkste spinnen verblijven binnenshuis; een krokodil rent sneller dan een mens en is levensgevaarlijk omdat hij zo oliedom is; haaien vallen zelden duikers aan vanwege de onappetijtelijke aanblik van de zuurstoffles op hun rug.
Het is slechts een greep uit het repertoire van de gemiddelde reisleider. Aan de toerist uit het land van de huismus en de bromvlieg de taak om te bepalen wat waar is en wat niet. Een cursus omgaan met gevaren krijgt de onwetende buitenlander er gratis bij, zodat hij voortaan weet dat hij een haai het best kan bestrijden door hem hard op zijn ogen te meppen. Dat heeft weer geen zin bij een krokodil, die zijn ogen in zijn kassen laat zakken als hij de aanval heeft ingezet; hij voelt immers wel dat hij beet heeft. Een krokodil versla je door een stuk hout verticaal in zijn bek te plaatsen. Alsof de stukken hout voor het oprapen liggen in het water. Het is ook niet bepaald het eerste waar je aan denkt als je volslagen onverwacht wordt aangevallen door een moordmachine die niet voor rede vatbaar is.
Op de loer
In het paradijselijke Cape Tribulation, even ten noorden van Cairns, komen alle gevaren samen. Staand op het uitgestrekte strand word je niet alleen omgeven door het regenwoud en het koraalrif, maar ook door haaien, kwallen, krokodillen, slangen en spinnen. Binnen een straal van een kilometer liggen niet minder dan vijf dodelijke diersoorten op de loer.
Cairns ligt aan de noordoostkust van Australië, waar drie van de vier recente incidenten hebben plaatsgevonden. Afgelopen maandag verongelukte een negentienjarige Nederlander door van een waterval dertig meter naar beneden te vallen. Twee weken geleden verdronk een Nederlandse twintiger tijdens het snorkelen in het Great Barrier Reef. In datzelfde gebied werd een achttienjarig meisje uit Hilvarenbeek eind vorig jaar aangevallen door een hamerhaai. Het bleef bij één hap en flinke verwondingen aan haar arm.
Ernstiger was de manier waarop een 24-jarige toeriste uit Duitsland in oktober 2002 om het leven kwam. Argeloos zwemmend in een rivier in het uitgestrekte noorden werd ze gegrepen door een krokodil. ,,Ze zwom op een plaats waar met grote borden werd gewaarschuwd voor de aanwezigheid van krokodillen'', zegt Muriël Bakker van de reisorganisatie Australian Backpackers uit Alkmaar, die jaarlijks zo'n tweeduizend Nederlanders naar de andere kant van de wereld begeleidt. ,,Tja, dan is er weinig meer aan te doen natuurlijk. Als je op de snelweg gaat wandelen, word je vroeg of laat ook aangereden.''
Paar gevallen
Bij Australian Backpackers hebben ze vooralsnog niet te maken gehad met annuleringen. Muriël Bakker: ,,Misschien dat alleen een meisje dat al twijfelt en erg bang is van spinnen, nu heeft besloten om niet meer te gaan, maar verder merken we er weinig van. Het gaat elk jaar slechts om een paar gevallen. In Nederland komen veel meer jongeren om bij een auto-ongeval dan in Australië bij een aanval van een haai. Het probleem is alleen dat dingen die niet elke dag gebeuren, de mensen langer bijblijven. Een vliegtuigongeluk onthoudt ook iedereen.''
Met maandelijkse informatiebijeenkomsten probeert de organisatie de aanstaande reizigers zo goed mogelijk voor te lichten over de eventuele gevaren. ,,Australiërs kennen de risico's, Nederlanders zijn wat makkelijker. Het zal zo'n vaart niet lopen, denken ze. Maar als er ergens iets is gebeurd, merk je dat de mensen weer alerter worden. Onze reizigers zijn over het algemeen heel verantwoordelijk. Ze zijn vaak nog erg jong en moeten wel snel volwassen worden, anders redden ze het nooit. Zolang je normaal doet, is Australië absoluut geen gevaarlijk land.''
Leg dat het thuisfront maar eens uit. In enthousiaste e-mails lezen ze over avontuurlijke wandelingen in verboden gebied, nachtelijke zwempartijen in een kwallenrijke oceaan, duiklessen met te weinig instructeurs voor te veel cursisten, dagenlange reizen met krakkemikkige wagens door streken waar niemand woont en vuistdikke spinnen op de wc. ,,Op een gegeven moment hebben ook wij geen grip meer op wat mensen doen'', erkent Bakker. ,,Maar moeders die zich zorgen maken, kennen hun eigen kind het best. Het is aan hen om hun zoon of dochter aan het verstand te brengen toch vooral geen domme dingen te doen. Als ze iets willen weten, kunnen ze bij ons terecht. Vaak is een ongeruste moeder al gerustgesteld als ze de juiste informatie krijgt.''
Ervaring
Ook in Australië zelf is de informatievoorziening in orde. Reisleiders en beheerders van nationale parken mogen dan de natuurlijke neiging hebben om te overdrijven, als het erop aankomt zijn ze van onschatbare waarde met hun ervaring. Tijdens het kwallenseizoen aan de oostkust, van oktober tot en met april, mag niemand het water in zonder 'stinger suit', een zwempak dat prikbestendig is. Ze leggen uit hoe een zoetwaterkrokodil te onderscheiden valt van de veel gevaarlijker zoutwatervariant, dat de dingo's (wilde honden) op Fraser Island je niet lastigvallen als je hen niet lastigvalt en dat het stevig verbinden van het lichaamsdeel de eerste en veruit belangrijkste stap is bij het bestrijden van een slangenbeet.
Het aantal slachtoffers dat slangen in Australië maken, ligt lager dan iedereen denkt: gemiddeld één per jaar. Slechts een paar spinnen zijn echt dodelijk. Blijf je uit de buurt van haaien en krokodillen, dan is ook dat gevaar bezworen. Alleen kwallen vormen een serieus probleem. De 'box jellyfish' of kubuskwal, twintig centimer groot met zo'n vijftien tentakels van drie meter elk, valt met dodelijke precisie aan. De overlevingskans is vrij klein. Het slachtoffer is vaak zo in shock dat hij verdrinkt nog voordat de kant kan worden bereikt.
Het grootste gevaar is nog wel de zon. Bescherm je huid, bedek je hoofd en drink veel water: het klinkt zo vanzelfsprekend maar het is van levensbelang. In het geval van dom gedrag schieten alle preventieve middelen echter tekort. Dat ondervond Johnny uit Wales, voor wie het gevaar vorig jaar uit onverwachte hoek kwam. In een overmoedige bui probeerde hij een tamme kangoeroe in een wildpark te verleiden tot een zoen op de mond. Het beestje haalde uit en Johnny reisde verder zonder voortanden.
quote:Maar natuurlijk. Gepubliceerd in de PZC (Provinciale Zeeuwse Courant) van 25 januari.
Op maandag 27 januari 2003 22:23 schreef Gumtree het volgende:
pingpong, mag ik je verhaal quoten (met bronvermelding) op gumtree en op de australie pagina?
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |