abonnement Unibet Coolblue
  woensdag 16 september 2020 @ 17:13:47 #1
377024 Quotidien
fetchez la vache
pi_195092969
Het is een verhaal dat al decennia op de voorgrond staat, maar lijkt de laatste jaren toch redelijk achterhaald. Er komen steeds onderzoeken naar voren die laten zien dat het verschil minimaal is als je echt voor spiergroei wilt gaan.

Zelf merk ik dat mijn benen het meeste baat hebben bij gewoon 5x5 squat. Dat zit niet in die traditionele 8-12 range maar toch heb ik dan het meeste groei. Toch probeer ik de laatste tijd vooral op volume te trainen, maar dat voelt ook weer contraproductief omdat je gewoon echt niet veel gewicht kan doen als je 15 setjes doet met een minuutje rust ertussen. Dan vraag ik me af of drie keer per week 5x5 niet meer zin heeft.

Hoe zit dat bij jullie?
Ik ben nie hier voor de pingpong te schpelen
pi_195093741
quote:
0s.gif Op woensdag 16 september 2020 17:13 schreef Quotidien het volgende:
als je echt voor spiergroei wilt gaan.
Spiergroei heb je geen kut aan, het gaat om spierkracht!
pindazakje
pi_195093831
Ik heb zelf totaal geen verstand van fitnes en spiergroei. Maar deze vind ik wel interessant. Ik ga ervanuit dat spiergroei betekent dat je spiercellen groter worden (of vermeerderen wat is het eigenlijk precies). En meer spiercellen betekent dus meer kracht lijkt mij?

Waarom zou spiergroei dan minimale krachtvermeerdering opleveren?
  woensdag 16 september 2020 @ 17:58:59 #4
377024 Quotidien
fetchez la vache
pi_195093899
quote:
1s.gif Op woensdag 16 september 2020 17:54 schreef jerry-airfryer het volgende:
Ik heb zelf totaal geen verstand van fitnes en spiergroei. Maar deze vind ik wel interessant. Ik ga ervanuit dat spiergroei betekent dat je spiercellen groter worden (of vermeerderen wat is het eigenlijk precies). En meer spiercellen betekent dus meer kracht lijkt mij?

Waarom zou spiergroei dan minimale krachtvermeerdering opleveren?
Bij de een worden je spiercellen efficienter en bij de ander worden ze groter volgens mij. Ik ben niet zo thuis in de wetenschap.
Ik ben nie hier voor de pingpong te schpelen
  Moderator woensdag 16 september 2020 @ 18:03:03 #5
145080 crew  SwJ
Het boegbeeld van FOK!
pi_195093955
Er zijn geen 'magische rep-ranges' of een harde grens waar krachtopbouw stopt en spiergroei begint. Het loopt in elkaar over. De mate waarin is afhankelijk van de spiergroep en de persoon. In het algemeen kan gezegd worden dat spierkracht deels ook afhangt van CNS. En daar zijn de zwaardere gewichten (oftewel lagere rep-ranges) van belang. Spiermassa heeft te maken met volume/TOT en om dit te bereiken is het niet handig als je té zware gewichten neemt zodat je in de iets hogere rep-range terecht komt.
F.K.A. SuperwormJim
pi_195094202
15 setjes? Dat is contraproductief. 10 sets verspreid over 2 workouts is voldoende. Tussen de 6 en 8 reps, zit je met beide goed. Voor vrouwen tussen de 8 en 12 reps.

Minuut rust is ook te weinig. Eerder 2 a 3 minuten om meer uit je set te halen. 1 minuut is simpelweg niet voldoende, tenzij je op uithouding traint.
pi_195094234
quote:
1s.gif Op woensdag 16 september 2020 17:54 schreef jerry-airfryer het volgende:
Ik heb zelf totaal geen verstand van fitnes en spiergroei. Maar deze vind ik wel interessant. Ik ga ervanuit dat spiergroei betekent dat je spiercellen groter worden (of vermeerderen wat is het eigenlijk precies). En meer spiercellen betekent dus meer kracht lijkt mij?

Waarom zou spiergroei dan minimale krachtvermeerdering opleveren?
Kracht is voor een groot deel ook de mate waarin je spieren kan aanspreken. Daarom kunnen powerlifters in de lagere gewichtsklassen veel meer tjllen dan een gemiddelde grotere bodybuilder.
I think that it’s extraordinarily important that we in computer science keep fun in computing
For all who deny the struggle, the triumphant overcome
  woensdag 16 september 2020 @ 18:31:29 #8
332757 Dizorn
Herrieschopper.
pi_195094320
Als je de simpele versie wil ("hypertrophy made simple" playlist):

Onderzoek is vrij duidelijk dat 5-30 reps allemaal kan werken voor hypertrofie, afhankelijk hoe dicht je bij failure komt.
Optimaal volume voor hypertrofie-training ligt een stuk hoger dan optimaal volume voor krachttraining.

Verder weet ik niet precies waar je naar vraagt. Mijn ervaring is dat een oefening als een squat absoluut niet werkt met hoge reps (>10). Een leg extension werkt dan weer niet met 5-10 reps maar zou ik liever 10-20 doen ergens. Ik rust altijd tot ik me klaar voel voor het volgende setje (tenzij ik aan het lullen ben met mensen, dan misschien iets te lang :+)
WFPB!
  woensdag 16 september 2020 @ 18:31:56 #9
332757 Dizorn
Herrieschopper.
pi_195094326
verkeerde knopje
WFPB!
pi_195094367
quote:
0s.gif Op woensdag 16 september 2020 18:31 schreef Dizorn het volgende:
Als je de simpele versie wil:

Onderzoek is vrij duidelijk dat 5-30 reps allemaal kan werken voor hypertrofie, afhankelijk hoe dicht je bij failure komt.
Optimaal volume voor hypertrofie-training ligt een stuk hoger dan optimaal volume voor krachttraining.

Verder weet ik niet precies waar je naar vraagt. Mijn ervaring is dat een oefening als een squat absoluut niet werkt met hoge reps (>10). Een leg extension werkt dan weer niet met 5-10 reps maar zou ik liever 10-20 doen ergens. Ik rust altijd tot ik me klaar voel voor het volgende setje (tenzij ik aan het lullen ben met mensen, dan misschien iets te lang :+)
Ik wou een filmpje van hem posten ja over training for strength vs size oid die is ook wel goed.
I think that it’s extraordinarily important that we in computer science keep fun in computing
For all who deny the struggle, the triumphant overcome
pi_195094565
quote:
99s.gif Op woensdag 16 september 2020 18:03 schreef SuperwormJim het volgende:
Er zijn geen 'magische rep-ranges' of een harde grens waar krachtopbouw stopt en spiergroei begint. Het loopt in elkaar over. De mate waarin is afhankelijk van de spiergroep en de persoon. In het algemeen kan gezegd worden dat spierkracht deels ook afhangt van CNS. En daar zijn de zwaardere gewichten (oftewel lagere rep-ranges) van belang. Spiermassa heeft te maken met volume/TOT en om dit te bereiken is het niet handig als je té zware gewichten neemt zodat je in de iets hogere rep-range terecht komt.
Je hebt dus wel enig verstand van deze zaken. Wat werkt danvoor jou?

Ik gebruik soms gewichten. En doe 2x 13 herhalingen bij 70% van mijn 1 of 2 rep max. Als dit je wat zegt.

Die 1 rep max is ook best vaag voor mij als newbe. Sure ik kan een gewicht optillen waarna ik denk ok niet nog een herhaling want dit lukt me niet. Dat is dan 1rep max volgens mij?. Maar na een paar minuten kan ik het toch nog 1 keer.
pi_195094596
quote:
1s.gif Op woensdag 16 september 2020 18:44 schreef jerry-airfryer het volgende:

[..]

Je hebt dus wel enig verstand van deze zaken. Wat werkt danvoor jou?

Ik gebruik soms gewichten. En doe 2x 13 herhalingen bij 70% van mijn 1 of 2 rep max. Als dit je wat zegt.

Die 1 rep max is ook best vaag voor mij als newbe. Sure ik kan een gewicht optillen waarna ik denk ok niet nog een herhaling want dit lukt me niet. Dat is dan 1rep max volgens mij?. Maar na een paar minuten kan ik het toch nog 1 keer.
Spiergroei is voor een groot deel ook voeding.
I think that it’s extraordinarily important that we in computer science keep fun in computing
For all who deny the struggle, the triumphant overcome
pi_195094653
quote:
16s.gif Op woensdag 16 september 2020 18:45 schreef FlippingCoin het volgende:

[..]

Spiergroei is voor een groot deel ook voeding.
Is wel erg non-specifiek. Hoeveel, wat voor, wanneer.
  Moderator woensdag 16 september 2020 @ 18:51:51 #14
145080 crew  SwJ
Het boegbeeld van FOK!
pi_195094764
quote:
1s.gif Op woensdag 16 september 2020 18:44 schreef jerry-airfryer het volgende:

[..]

Je hebt dus wel enig verstand van deze zaken. Wat werkt danvoor jou?

Ik gebruik soms gewichten. En doe 2x 13 herhalingen bij 70% van mijn 1 of 2 rep max. Als dit je wat zegt.

Die 1 rep max is ook best vaag voor mij als newbe. Sure ik kan een gewicht optillen waarna ik denk ok niet nog een herhaling want dit lukt me niet. Dat is dan 1rep max volgens mij?. Maar na een paar minuten kan ik het toch nog 1 keer.
Op dit moment volg ik een schema gebaseerd op wendler 531 met BBB als supplemental.

Komt er op neer dat ik de compounds zwaar neem op ongeveer 5 herhalingen, paar setjes. Gewicht is gebaseerd op een percentage van 1RM. BBB houdt in 5 setjes van 10 reps met een lager gewicht. Dit voor de spiermassa.

Ik heb veel geëxperimenteerd met verschillende systemen/programma's, maar deze werkt voor mij het best. Ook omdat ik dit een prettige manier van trainen vind en er plezier uit haal.

Je 1RM is niet zo belangrijk. Het is fijn om 'm te weten, zodat je daarna eventueel een schema kunt gebruiken dat werkt met percentages.
Met de formule gewicht + (reps x gewicht)/30 kun je je theoretische 1RM berekenen. Dus 6 reps (en je kunt er daarna echt geen rep meer uitpersen) met een gewicht van 100 kg levert je een 1RM op van 100+600/30=120 kg.
F.K.A. SuperwormJim
pi_195094782
quote:
1s.gif Op woensdag 16 september 2020 18:48 schreef jerry-airfryer het volgende:

[..]

Is wel erg non-specifiek. Hoeveel, wat voor, wanneer.
Plenty. :)
I think that it’s extraordinarily important that we in computer science keep fun in computing
For all who deny the struggle, the triumphant overcome
  donderdag 24 september 2020 @ 16:20:40 #16
157922 fathank
Wie baas is bakt koekjes.
pi_195235430
quote:
99s.gif Op woensdag 16 september 2020 18:51 schreef SuperwormJim het volgende:

[..]

Op dit moment volg ik een schema gebaseerd op wendler 531 met BBB als supplemental.

Komt er op neer dat ik de compounds zwaar neem op ongeveer 5 herhalingen, paar setjes. Gewicht is gebaseerd op een percentage van 1RM. BBB houdt in 5 setjes van 10 reps met een lager gewicht. Dit voor de spiermassa.

Ik heb veel geëxperimenteerd met verschillende systemen/programma's, maar deze werkt voor mij het best. Ook omdat ik dit een prettige manier van trainen vind en er plezier uit haal.

Je 1RM is niet zo belangrijk. Het is fijn om 'm te weten, zodat je daarna eventueel een schema kunt gebruiken dat werkt met percentages.
Met de formule gewicht + (reps x gewicht)/30 kun je je theoretische 1RM berekenen. Dus 6 reps (en je kunt er daarna echt geen rep meer uitpersen) met een gewicht van 100 kg levert je een 1RM op van 100+600/30=120 kg.
Jim Wendler _O_
Behulpzaam als een waterkraan.
Op woensdag 29 april 2015 16:30 schreef seto het volgende:
als je niet #teamhenk bent ben je gewoon een *weggeFopt*homo
pi_195235459
quote:
1s.gif Op woensdag 16 september 2020 18:48 schreef jerry-airfryer het volgende:

[..]

Is wel erg non-specifiek. Hoeveel, wat voor, wanneer.
Gewoon wat het voedingscentrum adviseert. Gezond eten en niet teveel snoepen.
pindazakje
pi_195237065
quote:
16s.gif Op woensdag 16 september 2020 18:45 schreef FlippingCoin het volgende:

[..]

Spiergroei is voor een groot deel ook voeding.
Mwa, als je echt bodybuilder wilt worden. Als je een beetje traint en gewoon normaal eet kun je qua spiergroei als beginneling als prima gains krijgen. Het is allemaal veel makkelijker dan men denkt, zo lang je maar gewoon goed door blijft trainen.
A Robin Redbreast in a Cage Puts all Heaven in a Rage.
pi_195244281
Spiergroei is ook androgeen receptoren hebben las ik jaren geleden. Heb je die weinig kun je het schudden. Net zo met baardgroei.

Kun je moeilijk spieren groeien als door training ze zeer efficient zijn geworden?

Niemand heeft echt antwoord lijkt.

En je hebt ook te maken met myostat. Hoe minder hoe meer spieren je zult groeien.
  vrijdag 25 september 2020 @ 08:25:31 #20
157922 fathank
Wie baas is bakt koekjes.
pi_195245825
quote:
0s.gif Op donderdag 24 september 2020 17:53 schreef Discombobulate het volgende:

[..]

Mwa, als je echt bodybuilder wilt worden. Als je een beetje traint en gewoon normaal eet kun je qua spiergroei als beginneling als prima gains krijgen. Het is allemaal veel makkelijker dan men denkt, zo lang je maar gewoon goed door blijft trainen.
Mag ik vragen wat normaal eten is?
Behulpzaam als een waterkraan.
Op woensdag 29 april 2015 16:30 schreef seto het volgende:
als je niet #teamhenk bent ben je gewoon een *weggeFopt*homo
  vrijdag 25 september 2020 @ 12:02:53 #21
332757 Dizorn
Herrieschopper.
pi_195248386
quote:
1s.gif Op vrijdag 25 september 2020 00:46 schreef jerry-airfryer het volgende:
Spiergroei is ook androgeen receptoren hebben las ik jaren geleden. Heb je die weinig kun je het schudden. Net zo met baardgroei.

Kun je moeilijk spieren groeien als door training ze zeer efficient zijn geworden?

Niemand heeft echt antwoord lijkt.

En je hebt ook te maken met myostat. Hoe minder hoe meer spieren je zult groeien.
Zolang je myostatin/androgeen-receptoren niet (betrouwbaar) kan meten heeft het weinig zin om er buiten onderzoeksverband over na te denken.
Zelfde geldt eigenlijk voor je testosteron-niveau. Inmiddels is duidelijk dat je meer 'basis-hoeveelheid' spieren hebt bij een hoger testosteron, maar dat je verder net zoveel spiergroei voor elkaar kan krijgen.
Uiteindelijk is het antwoord: Gewoon trainen, dan zie je vanzelf wat je resultaten zijn :+

Spieren groeien niet moeilijker omdat ze "zeer efficiënt" zijn geworden. Ze groeien steeds moeilijker als ze groter worden; op dit moment zijn er meerdere theorieën over waarom een spier stopt met groeien uiteindelijk. Zijn geen definitieve antwoorden nee, maar wel plausibele verklaringen dus er is echt wel antwoord te vinden op je vraag.
WFPB!
  vrijdag 25 september 2020 @ 12:04:05 #22
332757 Dizorn
Herrieschopper.
pi_195248398
quote:
14s.gif Op vrijdag 25 september 2020 08:25 schreef fathank het volgende:

[..]

Mag ik vragen wat normaal eten is?
Of "gewoon goed trainen"?
WFPB!
pi_195254746
quote:
14s.gif Op vrijdag 25 september 2020 08:25 schreef fathank het volgende:

[..]

Mag ik vragen wat normaal eten is?
Ontbijt, lunch en avondeten en wat tussendoortjes.
A Robin Redbreast in a Cage Puts all Heaven in a Rage.
pi_195254779
quote:
0s.gif Op vrijdag 25 september 2020 12:04 schreef Dizorn het volgende:

[..]

Of "gewoon goed trainen"?
2 spiergroepen per dag, 8 spiergroepen in totaal, beginnen met 4 sets en dan 4 dagen per week, 45 - 60 min per dag.

Ik denk amper om m'n eten en ben echt verbaasd hoe snel ik al resultaat zag toen ik twee maanden geleden begon. Triceps zijn echt al significant groter na 3 weken.
A Robin Redbreast in a Cage Puts all Heaven in a Rage.
  vrijdag 25 september 2020 @ 18:56:54 #25
157922 fathank
Wie baas is bakt koekjes.
pi_195254796
Echt een beest deze man.


Dat noemen ze noobgains. Daarmee is het gauw klaar wees maar niet bang.
Behulpzaam als een waterkraan.
Op woensdag 29 april 2015 16:30 schreef seto het volgende:
als je niet #teamhenk bent ben je gewoon een *weggeFopt*homo
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')