abonnement Unibet Coolblue
pi_195066752
Welkom in het topic waarin we alles bespreken rond de volgende opdracht Kook mee met CUL!

De regels:
- Kook in de aangegeven week een gerecht dat binnen het thema past
- Het maakt niet uit welk recept je gebruikt.
- Eventuele aanvullende regels lees je bij de uitleg in het thematopic

In de week van 21-27 september koken we 1 of meerdere gerechten uit Engeland.

Een klein stukje geschiedenis en achtergrond.
Door de enorme grootte van het Britse Rijk, wordt de Britse keuken beinvloed door keukens uit alle windstreken.
Al in The Forme of Cury, een middeleeuws Brits kookboek uit 1390, zijn de invloeden zichtbaar. Zo staan er bijvoorbeeld recepten in voor pasta.

In de 16e eeuw, in het Tudor-tijdperk, wordt de keuken iets verfijnder. Er wordt een balans gezocht in zoet/zuur in gerechten, er worden meer kruiden gebruikt en gekweekt en boter doet zijn intrede. Vanuit landen in Zuid Amerika worden producten meegenomen en zo vindt de zoete aardappel en de citrusvrucht zijn weg naar Engeland.

De 17e eeuw brengt de Franse keuken en, omstreeks 1660, iets wat in Engeland uit zou groeien tot misschien wel een van de meest Engelse dingen: thee. Thee was, logischerwijs, de eerste tijd enorm duur en was destijds alleen weggelegd voor de rijkeren. En zelfs dan werd, na een afternoon tea in een theehuis of bij iemand thuis, de rekening gesplitst. Op de wikpediapagina 'British tea culture' staat dat er per persoon per jaar 1,9 kg thee wordt gebruikt. Een theezakje weegt ongeveer 2 gram...

Curry wordt voor het eerst genoemd in 1758 en zal vanaf dan een vrij belangrijke plek innemen binnen de Engelse keuken. Er worden zowel originele recepten aangepast aan de smaak van de Engelsen, als dat de Engelsen currypoeder bij hun lever en spek gooien en dit dan een nieuw gerecht noemen. Tijdens de British Raj halverwege de 19e eeuw, maar zeker daarna rond 1940/1950, groeit het aanbod aan Indiaas eten in Engeland. Ook in de jaren 70 is er opnieuw een opleving. Dit is ook wanneer de Chicken Tikka Masala zijn intrede doet, waar nog steeds over gediscussieerd wordt of dit gerecht nu uit India of Engeland komt.

Vanaf de jaren 50 is 'pub food' in opmars. Simpele gerechten zoals kip met friet, shepherd's of meat pies voor bij een groot glas bier.
De afgelopen jaren is de slechte naam aangaande Engels eten langzaam aan het veranderen. Er zijn steeds meer topkoks en toprestaurants te vinden.

Een aantal Engelse gerechten:
- Full English Breakfast: Gebakken tomaat, ei, bloedworst, bonen, spek, champignons en brood
- Bangers and Mash: Aardappelpuree met worst (eventueel met uienjus of gebakken uien)
- Fish and Chips: Vis in beslag met patat.
- Pie (kidney pie, steak pie, pork pie) Een deeg gevuld met stoofpot
- Shepherd's pie/Cottage pie: Een ovenschotel van aardappelpuree en lams- of rundergehakt.
- Trifle: Een dessert van fruit, lange vingers geweekt in drank, vla/custard. Andere ingredienten zijn ook mogelijk
- Eton Mess: Een dessert van meringue, slagroom en aardbeien. Ander zomerfruit kan ook.
- Bakewell Tart: Een kruimeldeeg gevuld met een laagje jam en frangipane.

Cook on! :Y)

[ Bericht 0% gewijzigd door Lonaa op 21-09-2020 19:11:37 ]
Sterkheidsbaas van alles.
pi_195066767
De toast sandwich niet te vergeten

https://en.m.wikipedia.org/wiki/Toast_sandwich
BLACK LIVES MATTER
Mannenvoetbal heeft een fascismeprobleem
Nazis deserve to be beaten. Tolerance of intolerance is cowardice *O*
[img]https://i.imgur.com/jDiUACq.png[/img]
pi_195125191
Leuk! Met die weekthemas wordt het de stuk makkelijker om mee te doen :)

Volgende week even kijken of ik een lekkere pie oid kan maken
"Ik dit niet meer, Ik dit nooit meer
Ik niet meer kan, Niet meer ik
Dit niet meer, Ik niet meer" - Strani
pi_195182856
Ik woensdag voor een full English breakfast denk ik. Met lamsworstjes, bonen in tomatensaus (even kijken of ik nog witte bonen heb), en roerei.
ik moet verrassend weinig
Es ist heute schlecht und wird nun täglich schlechter werden, – bis das Schlimmste kommt
pi_195182939
Ik heb een voorzichtige planning gemaakt van chicken roast, chicken & leek pie, fish & chips, full English en Plougmans' lunch.
Spoilers!
pi_195182979
Ik ga van de week toad in the hole maken en omdat daar bier in zit meteen voor de volgende week 😉
We have far more in common than that which devides us..
pi_195183177
Ik zit te broeden op oa fish and chips en misschien bangers and mash :9
Sterkheidsbaas van alles.
pi_195184239
De datum in de OP klopt toch niet? /in de war
pi_195184363
quote:
1s.gif Op maandag 21 september 2020 18:51 schreef Blues het volgende:
De datum in de OP klopt toch niet? /in de war
Ha, ik ben niet de enige dus :D
Op woensdag 25 oktober 2023 21:15 schreef Nattekat het volgende:
Ben je in een pot met sarcasme gevallen als kind ofzo?
pi_195184614
Grapj0n, ga ik aanpassen :D
Sterkheidsbaas van alles.
pi_195197836
Ik zit te kijken naar Welsh rarebit en ontbijt met fascinerende laverbread cakes...
pi_195213748
Ok, vandaag was ontbijtdag. We eten dit vaker, ik heb niet een Echt Extra Engels recept gezocht, ik heb gewoon gemaakt wat ik min of meer meestal maak.


Twee verschillende blikjes bonen, dat was omdat mijn voorraad op was en het buurtwinkeltje van elke bonensoort maar 1 blikje op de plank heeft. Spaanse tomatensaus want die heb i mee terug genomen uit Spanje want moest dringend op - half jaar over datum :9
Eieren van eigen kip en lamsworstjes van eigen lam (in varkensdarm), al een tijd geleden gemaakt, geen idee welke kruiderij.


Voor onder het ei kwam er nog wat ham bij, in wat reuzel, uiteraard beide van eigen vark.


Een en ander werd gepresenteerd met toast, boter, pruimenjam en aardbeienjam (beide zelfgemaakt), en een glaasje sinaasappelsap uit een supermarktfles.

:9
Ik kan de dag wel aan nu.
ik moet verrassend weinig
Es ist heute schlecht und wird nun täglich schlechter werden, – bis das Schlimmste kommt
pi_195213994
Ohh @sigme :9~ En omdat er geen bloedworst bij zit zou ik het zo opeten. Hier steekt m'n bakje yoghurt met fruit schraal bij af.
We have far more in common than that which devides us..
pi_195226049
Ik had vanochtend zelfde idee, @sigme

Minder eigen dingen, meer ingekocht ;)
pi_195239059
Waar is iedereen?

Goed vandaag staat cottage pie op het menu.
https://www.bbcgoodfood.com/recipes/cottage-pie/amp
Beginnen met gehakt bakken

Verder met groente bakken

Een hoop toevoegingen, maar dit is echt Engels

Een heleboel tussen stappen vergeten op de foto te zetten, maar eindresultaat:


En als toetje een victoria sandwich taart

https://www.patesserie.com/recepten/cake/victoria-sandwich-cake/
pi_195239255
Hier vandaag bangers and mash met onion gravy!




Ziet er natuurlijk niet uit op een bord, zeker niet op een zwart bord:


Toetje. :+
Sterkheidsbaas van alles.
pi_195239583
In vond de naam “Toad in the hole” zo leuk dat ik me daar aan waagde en heb een recept van Jamie Oliver opgezocht. Het blijkt dus yorkshire pudding te zijn met worstjes erin met daarbij red union gravy waar worstvlees in zit. Da’s meer vlees dan ik in de afgelopen week opgeteld heb gegeten. De doperwtjes horen bij engels eten ;)
Ik vond het best lekker, vrij makkelijk te maken en het is weer iets heel anders.
Het was best lastig om dit voor 1 persoon te maken, er is dus best wel wat pudding weggegooid. De gravy was super, die ga ik vaker maken (geen hp saus in huis dus bbq saus gebruikt)







We have far more in common than that which devides us..
pi_195239617
:9
Sterkheidsbaas van alles.
pi_195239634
quote:
1s.gif Op woensdag 23 september 2020 22:34 schreef Yinny het volgende:
Ik had vanochtend zelfde idee, @:sigme
[ afbeelding ]
Minder eigen dingen, meer ingekocht ;)
Mijn dochter is hier dus gek op.
Complimenten. :D
Definitely not CIA
pi_195239880
@Lonaa
@Kaatje

Jullie maaltje zien er goed uit!
pi_195239936
De jus was heerlijk :9
Sterkheidsbaas van alles.
pi_195240187
quote:
2s.gif Op donderdag 24 september 2020 20:25 schreef Lonaa het volgende:
De jus was heerlijk :9
Die van mij ook, de volgende keer maak ik er meer van
We have far more in common than that which devides us..
pi_195240203
Ik vind het er allemaal lekker uitzien.
Topic bewaar ik voor de herfst/winter.
Definitely not CIA
pi_195247024
Afgelopen maandag aten we een voor ons Engels gerecht, kip uit de oven. We kregen dit bij onze Engelse vrienden. Daar leerden we over het concept Sunday Roast. Zij maken het met gravy en stuffing maar die slaan wij altijd over.

De groenten verschillen per seizoen. In de winter gaat er altijd pompoen en meestal pastinaak door. Dankzij die vriendschap hebben we ook de pastinaak ontdekt. Die staat nu in de tuin te groeien tot het tijd is voor de winterse kip.

Kip ingesmeerd met olie, citroensap en Provencaalse kruiden met veel salie. Deze ligt op aardappeltjes en champignons. Ik was de wortels vergeten.


Het laatste half uur gaat er ook boontjes, mais, erwtjes en wortel (geblancheerd ivm kortere kooktijd) bij. Na in totaal een uur ziet dat er zo uit :9~ In Engeland hebben we ook geleerd over diepvriesmais trouwens. Zo veel lekkerder dan in blik. Te koop bij de groothandel.


Spoilers!
pi_195247103
Die restjes geplukte kip bewaren we altijd in de vriezer. Vorige week maakte ik daar al een witte chili mee. De restjes van bovenstaande kip zijn woensdag in een pie gegaan.

Ik heb weer gefaald in het maken van een complete ingrediėntenfoto. Ik moest nog peterselie en snijbiet plukken en de erwten lagen nog in de vriezer.


Prei, spek en champignons bakken.


Snijbiet toevoegen. Bloem toevoegen. Room, bouillon, moesterd, peterselie en erwten toevoegen.


In ovenschaal. Deeg uitrollen en over de schaal.


Half uurtje in de oven. Ingestort maar heerlijk :9
Spoilers!
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')