abonnement Unibet Coolblue
pi_195046300
Geen idee of ik in het juiste topic post maar heb een vraagje waar ik geen antwoord op kan vinden.

Ik heb een koffiemachine van het merk Philips, daar moeten filters in an het merk Philips/Saeco AquaClean.
In de beschrijving lees ik:

Tot 5000 kopjes zonder ontkalken
Met elk filter kunt u genieten van maximaal 625 koppen!

Bron: https://www.philips.be/c-(...)-kalk-en-waterfilter

Ik drink 4 kopjes per dag.
Ik zou ong. 1250 dagen nodig hebben (3 jaar) nodig hebben om aan die 5000 kopjes te komen. Is mijn machine dan stuk?

Mijn ouders hebben dezelfde koffiemachine en zij moeten de filter om de 4 maanden vervangen. Mijn moeder en vader drinken elk 3 kopjes per dag (dus 6 in totaal).
Zij hebben hun machine nu bijna een jaar en zitten aan hun 3de aqueclean filter.

Iemand die hier meer over weet?
Ik heb een koffiemachine gekocht met als doel daar vele jaren mee te doen.
Cindy De Vuyst
  zondag 13 september 2020 @ 20:38:26 #2
63594 Lienekien
Sunshower kisses...
pi_195046478
Gewoon ontkalken als je machine dat aangeeft?
The love you take is equal to the love you make.
pi_195046547
Ik heb verschillende volautomaten gehad, 2x een Krups,1x een Siemens en nu een DeLonghi. Mijn ervaring is gaat ze overdag ongeveer 3 jaar mee gaan. Misschien eens een keer 4. En dan reinig ik zeer keurig wanneer het apparaat het aan geeft. Toegegeven, ik drink veel koffie, denk thuis een kop of 7 en mijn vriendin dan ook nog een aantal. En in t weekend al gauw 10. Voordeel van de DeLonghi is dat eigenlijk alles te vervangen is. En anders heb ik altijd nog de bialetti.
Wakadoodle!
pi_195046684
Ik doe er zelf gefilterd water in.(brita)/ lijkt me zelfde principe. Hard water hier dus wel nodig. Beter voor de machine en koffie smaakt beter.
:]
pi_195047094
quote:
0s.gif Op zondag 13 september 2020 20:48 schreef wootahH het volgende:
Ik doe er zelf gefilterd water in.(brita)/ lijkt me zelfde principe. Hard water hier dus wel nodig. Beter voor de machine en koffie smaakt beter.
Dat is ook beter dan een Brita filter in je apparaat heb ik gemerkt. Loopt het water minder goed door en loopt je machine vast. Hier gelukkig geen hard water _O_
Wakadoodle!
pi_195047198
Na 5000 kopjes moet je hem ontkalken.
.
pi_195049886
Dus na 5000 kopjes zal hij zeker niet kapot zijn?
En hoe ontkalk je dan? Ik dacht dat die filter dat deed?
Cindy De Vuyst
pi_195049994
Je hebt dat waterfilter om te zorgen dat de leidingen in de machine goed blijven wanneer je hard water hebt. Ontkalken gaat vaak met zo'n tablet of een goedje in t water. Ben je met een half uur weer klaar. Vaak moet je ook instellen wat de hardheid van je water is aan de hand van zo'n test strip. Hoe harder je water, des te vaker ontkalken.
Wakadoodle!
pi_195051054
quote:
0s.gif Op maandag 14 september 2020 00:09 schreef einzeinz het volgende:
Dus na 5000 kopjes zal hij zeker niet kapot zijn?
En hoe ontkalk je dan? Ik dacht dat die filter dat deed?
Ik heb ook zon philips apparaat. Als ik het goed heb gelezen zeggen ze dat je zo'n filter niet verplicht hoeft te gebruiken, maar dat je dan vaker moet ontkalken. Met gebruik van die filters hoeft het maar om de 5000 kopjes. Zonder gebruik een stuk eerder en dus ook vaker. (Maar ik zit pas op mijn 2e filter, dus ik heb ook nog niet hoeven ontkalken)
pi_195053787
Test reviews geven aan dat je het ingebouwde filter elke 3 maanden moet vervangen om je 5000 kopjes koffie te halen.

Huidige opgave ¤ 15 per filter x 4 per jaar x3 = ¤180... ^O^

Dan is dit nog een wazig gemiddelde waarbij ze niet de hardheid van het water opgeven die gebruikt is voor deze test.
pi_195054108
quote:
0s.gif Op maandag 14 september 2020 00:09 schreef einzeinz het volgende:
Dus na 5000 kopjes zal hij zeker niet kapot zijn?
En hoe ontkalk je dan? Ik dacht dat die filter dat deed?
Met een ontkalk vloeistof
.
pi_195054679
quote:
0s.gif Op maandag 14 september 2020 00:09 schreef einzeinz het volgende:
En hoe ontkalk je dan? Ik dacht dat die filter dat deed?
Deze filter werkt met ionenuitwisseling... :) Simpel verwoord, de cartridge(cilinder) bevat een speciaal soort kunsthars waarmee het water wordt gefilterd, hierop zullen de Calcium en Magnesium ionen (Anders elektrisch geladen Moleculen) op neerslaan en blijven plakken. Uiteindelijk verzadigt dit kunsthars zich met die vreemde ionen en zal niet meer werken. +/- 3 maanden volgens opgave. Eenmaal verzadigt laat het filter dus alles weer door. De filtercapaciteit is een geleidelijk proces dat gestaag afneemt met ouderdom van de filter. Dus 100% kalkvrij voor lange periode gaat niet lukken met zo'n flut filtertje.

Dat wat niet uitgefilterd wordt zal deels alsnog als kalkaanslag afzetten, Ketelsteen genoemd. En het slaat neer op de verwarmde delen, het agressiefst op delen die <60°C warm worden. Bv. het verwarmingselement, hier omheen vormt zich dan een korst van mineralen en zal op den duur het water minder warm maken en de koffie minder lekker. Of leidingen slibben dicht/verstoppen etc. Alles ten kost van koffie kwaliteit.

Dus ook al heb je dat filter, afhankelijk van de hardheid van je kraanwater is dit meer of minder, eerder of later... :) Uiteindelijk zul je niet ontkomen aan beide te onderhouden, regelmatig filter vervangen en tevens wanneer nodig apparaat ontkalken... Hier kun je afwegen, kosten zoals afschrijving van het apparaat en het aantal filters die periode opgebruikt of je wel of geen onderhoud pleegt met extra ontkalken. Is ook moeilijk om periode te stellen, tegenwoordig wordt alles gemaakt om kapot te gaan. Het is wachten op de dag, soms heb je geluk met een product en soms niet. Het is gebruiken en kijken hoe en wanneer. Of uit eerdere ervaring met andere machine op hetzelfde water.

Kijk bv op de website van je waterleverancier naar de Hardheid van je kraanwater. Is dit hard kun je dit eerder verwachten dan de fabrikant opgeeft. Hoe dan ook, wacht je met ontkalken tot de koffie niet meer goed warm wordt of slecht doorloopt, dan ben je eigenlijk al ruimschoots te laat en maar wat aan het aanmodderen. Ontkalken kun je het best regelmatig preventief doen. Voorkomen is beter dan genezen. ^O^

Wanneer je zo'n prul met filter hebt is er niets mis mee om het filter even eruit te halen en 1 x p/w een kopje azijn door de machine heen te halen en daarna even met het filter geplaatst schoon te spoelen. En de kans dat je 5 jaar langer plezier van dat ding hebt.

En nu ik dit zo schrijf realiseer ik me hoe blij en gelukkig ik toch ben met mijn ouderwetse percolator... c_/ *O*
  Redactie Frontpage / Spellchecker maandag 14 september 2020 @ 12:57:08 #13
13151 crew  Rewimo
Nederduitse/Mevrouw qltel
pi_195054744
Ontkalken met citroenzuur. Kost haast niks, beter voor je machine dan azijn.
Most people don't listen with the intention to understand, they listen with the intention to reply.
&lt;a href="http://bijenzonderzorgen.nl/" target="_blank" rel="nofollow"&gt;http://bijenzonderzorgen.nl/&lt;/a&gt; beslist geen BIJ-zaak!
pi_195055181
Als ik regelmatig zelf ontkalk, kan ik dan het filter een keer resetten voor het vervangen. Dus het filter 2x zo lang erin laten zitten?
.
pi_195055745
quote:
1s.gif Op maandag 14 september 2020 13:30 schreef Fer het volgende:
Als ik regelmatig zelf ontkalk, kan ik dan het filter een keer resetten voor het vervangen. Dus het filter 2x zo lang erin laten zitten?
Nee... :) Want je ontkalkt de machine, en wel het gedeelte achter het filter... Dit staat dus los van wat er in je kraanwater zit wat door je filter heen gaat als je koffie maakt...

Wanneer het hars verzadigd is dient de filter (inhoud) te worden vervangen... Er wordt ook geen exacte opgave gegeven wat er precies voor hars in het filter zit... Er zijn nogal wat soorten en kwaliteitsverschillen in harsgranulaat. Sommige kun je inderdaad regenereren door het te wassen met een soort reinigingszout. Maar dit zal bij zulke kleine filtertjes niet lucratief zijn.

Maar wanneer de koffie voor jou gewoon goed smaakt zonder filter... Dan kun je die met regelmatig ontkalken van de machine ook weglaten. Maar veel mensen vinden koffie van zachter water gewoon lekkerder... Is kwestie van smaak die jezelf bepaald.
pi_195114079
Britta Auqagusto los filter dat in je watertank drijft.

https://www.waterfilterwi(...)LDmnBPxoCF4oQAvD_BwE

Stuk goedkoper dan een Philips/Saeco filter. Zou dat een goede vervanging zijn?
.
pi_195122854
quote:
1s.gif Op donderdag 17 september 2020 18:32 schreef Fer het volgende:
Britta Auqagusto los filter dat in je watertank drijft.

https://www.waterfilterwi(...)LDmnBPxoCF4oQAvD_BwE

Stuk goedkoper dan een Philips/Saeco filter. Zou dat een goede vervanging zijn?
Ik heb geen idee... :) Je vind slechts reclame of verkopers van dat ding en nergens een review of ervaringen.
En hoef je volgens beschrijving dat ding alleen maar in het water reservoir te gooien en doet 3 maanden zijn werk en verminderd kalkafzetting en neutraliseert smaak.


Dat laatste smaak neutraliseren zou een Actieve Kool of Zeolite toevoeging in het filter kunnen zijn.

Eigenlijk is het geen filter maar meer een soort theezakje in een bak water. Dus zo heel erg snel en effectief kan het niet zijn...

Uitproberen en proeven, kom je er wel achter of het 't geld waard is...
pi_195134611
Ik zie trouwens dat ik 25¤ voor 2 originele filters betaal. Imitatie heb je al 3 of 4 voor 25¤.

Aan de andere kant is Brita wel een van de grootste leveranciers van filters bij kantoorautomaten.
.
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')