quote:
Deze filter werkt met ionenuitwisseling...

Simpel verwoord, de cartridge(cilinder) bevat een speciaal soort kunsthars waarmee het water wordt gefilterd, hierop zullen de Calcium en Magnesium ionen (Anders elektrisch geladen Moleculen) op neerslaan en blijven plakken. Uiteindelijk verzadigt dit kunsthars zich met die vreemde ionen en zal niet meer werken. +/- 3 maanden volgens opgave. Eenmaal verzadigt laat het filter dus alles weer door. De filtercapaciteit is een geleidelijk proces dat gestaag afneemt met ouderdom van de filter. Dus 100% kalkvrij voor lange periode gaat niet lukken met zo'n flut filtertje.
Dat wat niet uitgefilterd wordt zal deels alsnog als kalkaanslag afzetten, Ketelsteen genoemd. En het slaat neer op de verwarmde delen, het agressiefst op delen die <60°C warm worden. Bv. het verwarmingselement, hier omheen vormt zich dan een korst van mineralen en zal op den duur het water minder warm maken en de koffie minder lekker. Of leidingen slibben dicht/verstoppen etc. Alles ten kost van koffie kwaliteit.
Dus ook al heb je dat filter, afhankelijk van de hardheid van je kraanwater is dit meer of minder, eerder of later...

Uiteindelijk zul je niet ontkomen aan beide te onderhouden, regelmatig filter vervangen en tevens wanneer nodig apparaat ontkalken... Hier kun je afwegen, kosten zoals afschrijving van het apparaat en het aantal filters die periode opgebruikt of je wel of geen onderhoud pleegt met extra ontkalken. Is ook moeilijk om periode te stellen, tegenwoordig wordt alles gemaakt om kapot te gaan. Het is wachten op de dag, soms heb je geluk met een product en soms niet. Het is gebruiken en kijken hoe en wanneer. Of uit eerdere ervaring met andere machine op hetzelfde water.
Kijk bv op de website van je waterleverancier naar de Hardheid van je kraanwater. Is dit hard kun je dit eerder verwachten dan de fabrikant opgeeft. Hoe dan ook, wacht je met ontkalken tot de koffie niet meer goed warm wordt of slecht doorloopt, dan ben je eigenlijk al ruimschoots te laat en maar wat aan het aanmodderen. Ontkalken kun je het best regelmatig preventief doen. Voorkomen is beter dan genezen.
Wanneer je zo'n prul met filter hebt is er niets mis mee om het filter even eruit te halen en 1 x p/w een kopje azijn door de machine heen te halen en daarna even met het filter geplaatst schoon te spoelen. En de kans dat je 5 jaar langer plezier van dat ding hebt.
En nu ik dit zo schrijf realiseer ik me hoe blij en gelukkig ik toch ben met mijn ouderwetse percolator...