Slobeend | vrijdag 11 september 2020 @ 17:03 |
SPOILER Etappe 13: Châtel-Guyon - Puy Mary Cantal, 191,5 kmWat is wielrennen toch ook eigenlijk een gekke sport hè, Jeroen? Je verwacht een rit voor de vluchters, maar het pakte net even anders uit. In eerste instantie ga je eens even goed zitten voor een show van minstens een uur om te zien wie er in de vlucht van de dag weten te geraken, maar die show was vrij snel voorbij. Na een aantal pogingen reden vier renners weg, niet echt de namen die je vooraf had opgeschreven. Luis Leon Sanchez, Walscheid, Politt en Erviti. Doe je het niet echt voor. Toen de voorsprong opliep naar een minuut ging de dappere Burgaudeau in de achtervolging, hij kreeg Asgreen met zich mee. Asgreen reed uiteindelijk het gat dicht, waardoor we vooraan zes renners kregen. Nouja, oké, dan maar een vluchtersrit met zes mindere goden vooraan, relatief gezien. Daar dachten Bora en CCC anders over, zij besloten te controleren. Waarschijnlijk hadden ze het parcours niet goed bekeken, of er was sprake van schromelijke zelfoverschatting. Halverwege de rit waren we getuige van een prachtig eerbetoon aan Raymond Poulidor. In het dorp waar hij zo lang had gewoond hadden ze flink hun best gedaan om hem te herdenken. Overal foto's, maar het was vooral het kunstwerk op het lokale voetbalveld dat de aandacht trok. Prachtig gedaan, chapeau. De voorsprong van de kopgroep bedroeg tegen die tijd niet veel meer dan twee minuten, terwijl we nog 100 kilometer moesten rijden. Dan weet je wel welke kant het opgaat. De laatste 50 kilometer van de rit waren behoorlijk lastig, en daar ging het alsnog goed los. De kopgroep werd bijgehaald en zo ongeveer heel Sunweb ging in de aanval. Eerst Benoot en Kragh Andersen, waarna Hirschi besloot dat hij niet achter kon blijven. Het werd een beetje een rommelige slotfase, met overal kleine groepjes. Steeds meer renners gingen in de aanval, maar uiteindelijk waren het toch wel de eerste aanvallers die in het voordeel waren. We trokken naar de steile Suc au May, waar godbetert Marco Soler aan een grandioze solo wilde beginnen. Zoals altijd overschatte Marco zichzelf, waardoor hij uiteindelijk als laatste van de vluchters over de finish kwam. Nadat Benoot zich uit elkaar had getrokken voor Hirschi besloot de Zwitser te kijken of driemaal scheepsrecht echt een ding is. Hij overvleugelde Soler vrij snel en liet hem achter. Schachmann deed een poging om te volgen, maar dat lukte niet. Er zijn niet veel mensen die momenteel in staat zijn om Hirschi te volgen. Richting de top van de Suc au May leek het toch wat moeilijk te gaan bij Hirschi, maar gezien de percentages was dat niet zo gek. Het verschil bedroeg al snel een seconde of 20 ten opzichte van Soler en Schachmann, de groep daarachter zat zelfs al op 40 seconde. In die groep zagen we inmiddels Alaphilippe, die was weggesprongen uit het peloton. Het peloton deed verder niet echt veel moeite. Het waren de mannen van CCC die wat probeerden te doen voor Van Avermaet, maar Greg is weer de altijd afwachtende Greg van weleer geworden, wat hem uiteraard niets oplevert. Nadat de mannetjes van CCC verdwenen waren nam Jumbo het commando over en zij deden het rustig aan. Er viel niets te winnen, behalve als je Michel Wuyts heet en vindt dat Roglic op kop had moeten rijden zodat Van Aert de sprint had kunnen winnen want het was écht een rit voor Van Aert. Enfin, bij Jumbo denken ze er gelukkig wat logischer over. Het zou dus gaan tussen de mannen vooraan. En eigenlijk wist je al vrij snel dat Hirschi zou gaan winnen. Na die solo van een kilometer of 90 afgelopen zondag had het mij sterk geleken dat iemand als Soler hem bij zou halen. Een Alaphilippe in goede doen had het gekund, maar Alaphilippe is niet goed. Hij had Devenyns wel bij, maar zelfs dat volstond niet. Er is verdomd weinig aan Hirschi te doen deze Tour, wat voor een deel ook wel te danken is aan zijn daalkunsten. Na de lastige klim liep hij in de afdaling weer uit, die jongen zit als gegoten op een fiets. Het lastige stuk in de finale waar het steeds een beetje vals plat omhoog ging vormde ook geen probleem, na twee mislukte pogingen is daar dan eindelijk de zege voor Hirschi. Na heel veel podiumplaatsen is er ook eindelijk een overwinning voor Sunweb, je zou het ze bijna gunnen. Pierre Rolland of all places werd tweede, hij leeft nog. Sprong weg vanuit het groepje daarachter, waar weinig organisatie was te vinden. Alaphilippe sprong een keer of tien weg, maar iedere keer kwam hij zichzelf tegen. Aan het eind helemaal, blijkbaar. Niet de Alaphilippe van vorig jaar, maar die conclusie hadden we al getrokken. Kragh Andersen werd derde, echt een topdag voor Sunweb. Toch een goede Tour voor die ploeg, wat uit het niets komt. Totaal niet zien aankomen. Vooral deze ontbolstering van Hirschi is buitengewoon opvallend. Altijd een talent geweest natuurlijk, maar dit? Nooit gedacht, niet verwacht. De sprint van het peloton werd gewonnen door Sagan, leverde hem een mooie 13e plek op. Toch maar mooi de hele dag op kop gereden voor, ja, voor wat eigenlijk? De zesde plaats van Schachmann, ook niet echt een prijs. Al is het nog beter dan de werken van CCC, Van Avermaet eindigde achter Sagan op de 14e plaats. Verder gebeurde er voor het klassement helemaal niets eigenlijk. Een vermakelijke slotfase, maar uiteindelijk toch een verloren rit. Misschien dat de volgende rit beter wordt, het parcours ziet er in ieder geval goed uit. We trekken het Centraal Massief in en komen daar behoorlijk veel klimmetjes tegen.   De rit start in Châtel-Guyon, een plaats die tot 2007 Châtelguyon werd genoemd. We bevinden ons in het departement Puy-de-Dôme, regio Auvergne-Rhône-Alpes. Streepjes genoeg, daarom kreeg Châtel-Guyon er dus ook eentje. Het is voor het eerst dat de Tour hier is, maar toch is het een bekende stad voor de ASO. Parijs-Nice is twee keer gepasseerd in Châtel-Guyon, in 2018 nog bijvoorbeeld. Toen won de onvoorstelbare klootzak Jonathan Hivert, nadat hij een tijd in het wiel van Luis Leon Sanchez had gezeten en daarna lafjes het sprintje won. Niet alleen daarom is Hivert een weinig fijne jongen, het is vooral iemand die nooit presteert als je hem selecteert bij een spelletje. Selecteer je hem niet, dan wint ie ineens. Gelukkig heeft ie nu al heel het jaar last van zijn rug, dat hij nooit meer mag herstellen van die blessure. Deze frustratie moest er even uit, sorry jongens. We gaan door met Châtel-Guyon, daar wonen 6500 mensen. Het is hier toeristisch, dat kent zijn weerga niet. Een thermenstadje, met een spa. Een spiksplinternieuwe resort zelfs, het Aïga Resort. Geopend in 2020, lekker jaar uitgezocht wel. Ze zijn hier blijkbaar ook bezig met onderzoek, de behandeling van reumatische klachten wordt verder ontwikkeld. Het magnesiumgehalte in het water schijnt hoog te zijn, het hoogste van heel Europa. We bevinden ons op vulkaangrond, dat heeft zo z'n invloed. Er moet nogal wat geld achter dat nieuwe resort zitten als ze het meteen voor elkaar krijgen een Tourrit binnen te slepen. Toeval is het niet, aangezien het Aïga Resort uitgebreid benoemd wordt in het roadbook. Dit verder ook weer terzijde natuurlijk. De thermen trekken veel bekijks, daarom staat de rest van Châtel-Guyon vol met hotels. Er is ook een casino, en een oud theater dat men recent heeft opgeknapt. De centrale straat van Châtel-Guyon staat vol prachtige gebouwen, er komen fraaie façades voorbij. Het zou zomaar uit een film kunnen komen. Wel een vrij klein centrum, als je de thermen eenmaal hebt gezien ben je ook zo klaar in Châtel-Guyon zelf. Je zou dan naar Riom kunnen gaan, dat adviseren ze je in het roadbook eigenlijk ook. Want ja, laten we eerlijk zijn, dat Aïga Resort trekt op niks eigenlijk. Van de buitenkant is het net een of ander goedkoop all inclusivehotel in Turkije.   De renners starten aan de rand van Châtel-Guyon op de Avenue de l'Europe. Tijdens de neutralisatie rijden we door het fraaie centrum van het stadje, vervolgens fietsen we uiteraard ook langs het Aïga Resort. Doorgestoken kaart, wat ik je brom. De neutralisatie gaat daarna nog een tijd verder, pas ver buiten Châtel-Guyon gaat de rit echt van start. We beginnen op een brede weg met een paar kilometer in licht dalende lijn, daar zijn de renners meestal niet zo blij mee. Na twee kilometer komen we een rotonde tegen, waar het naar rechts gaat. We rijden nu door het eerder aangeprezen Riom, wat daadwerkelijk een mooi plaatsje is. Al prijzen ze hier dan zelf weer vooral de bergen in de omgeving aan, met onder meer de Gorges d'Enval als trekpleister. Zo blijf je bezig. We rijden niet door het mooie centrum, maar blijven op de ring. Jullie zullen me dus maar gewoon moeten geloven dat hier in het centrum wat mooie kerkjes staan en tal van andere kicken gebouwtjes. Tot mijn grote verbazing blijkt Alan Stivell van Riom te zijn. Een bekende Bretonse muzikant, komt schijnbaar gewoon uit het midden van het land. Tri Martolod enzo, het zou u iets kunnen zeggen. Enfin, we fietsen snel verder en verlaten Riom via een vrij brede en rechte weg. Het is ook nog een kilometer of zes zo goed als vlak, een ouderwets vlakke aanloop. Tijdens dit stuk komen we wel nog een rotonde tegen en een keer een wegversmalling. Uiteindelijk slaan we rechtsaf en fietsen we richting Châteaugay, de makkelijke woordspelingen laat ik een keer schieten. Onderweg naar Châteaugay begint de weg al wat omhoog te lopen, na een bocht naar rechts begint de eerste klim van de dag echt. Drie kilometer omhoog aan een procent of vijf, een mooi moment voor de ambitieuze vluchters om het verschil te maken. Als de eerste huizen in beeld komen verlaten we de grote weg en slaan we rechtsaf, waarna we over een wat smallere en slechtere weg door het dorp rijden. Beetje een gekke route toch wel weer. De passage wordt soms echt smal, het doet eerder Italiaans of Spaans aan. Maar goed, door deze frappante route komt het lokale chateau wel in beeld, daarnaast zien we ook de wijnranken verschijnen. Een lokale specialiteit. Eenmaal buiten Châteaugay wordt de weg weer breed, het blijft nog een kilometer verder omhoog lopen.  Na dit eerste klimmetje van de dag is het een aantal kilometer behoorlijk vlak. We komen twee kilometer later een rotonde tegen, waar het naar links gaat. Hierna rijden we een kilometer of tien over dezelfde weg, die enorm breed is. Wel redelijk bochtig, na een tijd begint het terrein ook weer wat glooiender te worden. Toch een paar keer licht op en af, maar de volgende echte klim laat nog even op zich wachten. Door een bosrijke omgeving fietsen we verder richting de buitenwijken van Clermont-Ferrand, een feit dat ik zoveel mogelijk wil negeren. Clermont-Ferrand is de startplaats van de volgende rit, dus onze huidige passage probeer ik zo geruisloos mogelijk voorbij te laten gaan. Na 20 kilometer koers komen de renners uit in Durtol. Ze rijden dwars door dit dorpje en komen wat obstakels tegen. Een rotonde bijvoorbeeld, maar het is ook zo dat ze hier qua ondergrond soms wisselen tussen stenen en asfalt. Na deze passage slaan we linksaf, waarna we over een grote weg in dalende lijn Clermont-Ferrand betreden. Toch een lichtelijk gevaarlijke afdaling, omdat er hier nogal wat verkeersmeubilair te vinden is. Vlak voor we het echte centrum van Clermont-Ferrand bereiken slaan we snel rechtaf en niet veel later volgt een nieuwe bocht naar rechts. We gaan er snel weer vandoor, dit is echt een beetje tikkertje spelen. Via Chamalières rijden we verder naar Royat, waar de voet van de volgende klim ligt. Het was even vlak, maar al snel begint de weg vals plat omhoog te lopen. Eenmaal in Royat, een beetje een Disneydorpje, nemen we weer een aparte route. We zouden de doorgaande weg kunnen volgen, maar slaan bij een rotonde linksaf en fietsen via een haarspeldbocht tussen de protserige bouwwerken door. Een paar bochten later verlaten we Royat, terwijl de klim al lang en breed begonnen is. De Col de Ceyssat, een beklimming van de eerste categorie. Tien kilometer aan 6%, dat is wel een klim ja. De tweede keer dat deze klim in de Tour de France zit. De vorige keer dat we deze klim in het Centraal Massief beklommen was in 1951, toen kwam Raphaël Geminiani als eerste boven. Hij zou later ook de rit winnen, die aankwam in Clermont-Ferrand. En wat wil het toeval? Geminiani is afkomstig uit Clermont-Ferrant. Prachtig, fenomenaal, majestueus. De bochtige Col de Ceyssat is mooi. Zodra we de huizen achter ons laten slingeren we onszelf door een bos omhoog, erg fraai. In Royat was het nog niet zo steil, maar tijdens dit bochtige gedeelte komen we toch een paar kilometer aan meer dan 7% tegen. Halverwege de klim rijden we door een schattig dorpje, waar het tijdelijk wat vlakker wordt. Kilometer aan 5%, gevolgd door een kilometer aan 3%. Nadat we een rotonde zijn tegengekomen gaat het nog een aantal kilometer wat steiler omhoog.   In de buurt van de top zien de renners in de verte een opmerkelijke berg liggen. Een lavakoepel, zo moeten we dat noemen. Puy de Dôme, dé Puy de Dôme. Die van de koers, uit een ver verleden. Ver voor mijn tijd gingen ze hier dertien keer omhoog. Het was onder meer het toneel van een duel tussen Poulidor en Anquetil, of de plaats waar Eddy Merckx een vuistslag tegen zijn lever te verwerken kreeg. Tegenwoordig is de top van Puy de Dôme niet meer te bereiken met de fiets, er gaat alleen nog een tandradspoor omhoog. Ik had nog nooit van een tandradspoor gehoord, maar dat is dus een spoorweg met een extra rail in het midden met de vorm van een tandheugel. Wat voor spoor het ook is, voor ons is het irritant dat er überhaupt een spoor ligt. Ik had wel graag de renners een keer op de flanken van de Puy de Dôme willen zien, toch een mythische naam uit het verleden. Er liggen ook nog wat Romeinse overblijfselen op de top, een tempel ter ere van Mercurius. Had ik allemaal wel wat nader willen beschouwen, maar dat zit er dus niet in. We moeten het doen met een blik op de uitgedoofde vulkaan. De renners klimmen verder aan 6% en pakken vlak voor de top een stuk aan 8% mee, waarna ze na 36 kilometer koers kunnen zeggen dat ze boven zijn op de Col de Ceyssat. De top is makkelijk te herkennen, er staan hier een paar restaurants bij elkaar en er is een parkeerplaats. Vanaf dit punt kun je beginnen aan een wandeltocht naar Puy de Dôme, naast het tandradspoor het enige overgebleven alternatief om de top van de vulkaan te halen. Alhoewel, eens per jaar in juni schijnt er voor wielrenners een toertocht georganiseerd te worden waarbij maximaal driehonderd wielrenners fietsend naar de top mogen rijden. Leuk voor die 300, maar de rest van de wereld schiet er niet veel mee op. Gewoon dat spoor weghalen en de boel breed asfalteren, hup. Maar goed, tot die tijd gaan we maar eerst eens even een stukje afdalen.  Het gaat zes kilometer naar beneden richting Ceyssat. Een afdaling door een donker bos, met in het begin een paar bochten. Al snel wordt het vrij recht, waardoor dit een makkelijke afdaling is. Asfalt ziet er niet optimaal uit, dat zou dan het enige minpunt zijn. Eenmaal in Ceyssat volgt er een pittig bochtje naar links, vooral omdat het tijdelijk wat smaller is. Een paar flauwe bochten later verlaten we dit kleine dorpje alweer, we rijden weer een tijd verder door een bos waar de weg niet gigantisch breed is. Het is wel behoorlijk vlak ondertussen, dat zal de komende acht kilometer zo blijven. Hooguit een beetje vals plat omhoog zo nu en dan, terwijl we tussen de bossen door soms ook wat boerenland tegenkomen. Wel een beetje een slingerweggetje, onderweg naar Olby. Na de redelijk makkelijke passage in dit dorpje komen we even verderop een rotonde tegen, waar we linksaf slaan. We bereiken nu een enorm brede weg met prachtig asfalt, dat is toch even genieten voor de renners. Duurt niet lang, bij de volgende rotonde die drie kilometer later volgt gaat het naar rechts. We rijden weer verder over een wat smallere weg die bovendien behoorlijk bochtig is. De renners passeren een aantal kleine dorpjes, waar verrassend genoeg geen obstakels te vinden zijn. Voorbij Saint-Bonnet-près-Orcival begint de weg omhoog te lopen onderweg naar Orcival. Een kilometer of vier gaat het vooral omhoog, met een paar kleine stukjes in dalende lijn. Vooral de eerste twee kilometer gaat het omhoog, toch al snel aan een procent of drie! Na 55 kilometer koers komen we uit in Orcival, alwaar de volgende klim van de dag gaat beginnen. Een gecategoriseerde klim, niet dat vals platte gedoe van net. De Col de Guéry, derde categorie. Bij het binnenrijden van Orcival slaan we eerst rechtsaf, het centrum van het dorp in. Klein stukje in dalende lijn, paar bochtjes kort achter elkaar. Smallere passage, ze zullen in Orcival wel wat geld hebben gelapt zodat hun pittoreske kern in beeld komt. Hoewel Orcival ook een bedevaartsoord schijnt te zijn, in de lokale kerk, die enorm oud is, staat een beeld van Maria. Daar zijn er nogal veel van, maar deze zou dan weer heel speciaal moeten zijn. Nouja, vooruit dan maar. Na deze kleine omleiding komen we weer uit op de doorgaande weg, die direct omhoog loopt. We zijn vertrokken voor een beklimming van acht kilometer aan 5% gemiddeld. Blijkbaar beginnen we met twee kilometer aan 7%, straffen toebak. Door een bos rijden de renners omhoog, maar al snel zal de Guéry een stuk makkelijker worden. Aan de rand van het bos wordt het al wat makkelijker met een kilometer aan 5%, zodra we het bos verlaten gaat het nog maar aan 3% omhoog. Het gaat een tijd rechtdoor, terwijl we verder klimmen aan 4%. In de buurt van de top gaat het dan nog eens stevig omhoog aan 7%, terwijl we in de verte allerlei imponerende lavakoepels zien liggen. Het laatste stuk van de klim is echt schitterend, al gaan we in de laatste twee kilometer nog maar vals plat omhoog. De top wordt bereikt na 63,5 kilometer.   Net voorbij de top komen we het Lac de Guéry tegen, aan de vorm te zien een overblijfsel uit de vulkanische periode. Gezien de gigantische parkeerplaats op de top een populaire toeristische attractie, waar ik me iets bij voor kan stellen. Vooral omdat je vanaf de top een prachtig uitzicht hebt over de rotsen Tuilière en Sanadoire, niks mis mee. Na de klim is het eigenlijk een kilometer of acht zo goed als vlak. We rijden over een brede weg door het vulkaanlandschap, in heel licht dalende lijn. Af en toe een paar bochten, maar dat heeft weinig betekenis als het toch niet naar beneden gaat. Een paar keer gaat het ook vrij lang rechtdoor in het eindeloze bos. Uiteindelijk volgt er na dit makkelijk stukje een scherpe bocht naar links waarna we toch nog twee kilometer redelijk serieus gaan dalen richting Mont-Dore. Best een leuk dorpje, er staan wat mooie gebouwtjes hier. Het dorp is bekend vanwege de warmwaterbronnen en het naastgelegen wintersportgebied, daarom ziet het er hier dus zo mooi uit. Vernoemd naar een oude stratovulkaan hier in de buurt, dat zijn de essentiële stukjes informatie waar je het voor doet. De renners zullen er weinig oog voor hebben, er volgen twee scherpe bochten naar rechts en even verderop een bocht naar links bij een rotonde. Vervolgens rijden we een aantal kilometer verder door de vallei over een brede weg, richting La Bourboule. Deze weg loopt nog steeds een beetje naar beneden, maar echt dalen kun je het moeilijk noemen. Op een rotonde na komen we tot in La Bourboule weinig tegen. Eenmaal in La Bourboule rijden we vooral rechtdoor, maar we komen wel nog een versmalling tegen en een soort van chicane. Even verderop slaan we linksaf en gaan we op weg naar de volgende klim van de dag. Niet voordat ik heb vermeld dat ook La Bourboule weer een thermenstadje is. Het stikt hier van de kuuroorden. Aan de oevers van de Dordogne komen we alleen maar keurige en statige gebouwen tegen, niet te doen.  Als we in het centrum van La Bourboule linksaf zijn geslagen loopt de weg direct omhoog. We zijn begonnen aan de Montée de la Stèle, een beklimming van de tweede categorie. De komende zeven kilometer loopt de weg aan ongeveer 6% gemiddeld omhoog, toch weer serieus klimwerk. In de starten van La Bourboule gaat het direct twee kilometer aan 7% omhoog, ook hier zit het zwaarste werk weer in het begin. Buiten La Bourboule gaat het nog een tijd omhoog aan 6,5%, maar daarna wordt de klim een stuk makkelijker. Zodra de klim bochtiger wordt verdwijnen de percentages als sneeuw voor de zon, bijzonder. Na een kilometer aan 5% krijgen we twee vals platte kilometers aan 3% voorgeschoteld, voordat het richting de top nog eens aan 5% omhoog gaat. Geen al te brede weg hier, terwijl we afwisselend door een bos fietsen en af en toe ook een fraai uitzicht krijgen over de omgeving. Na 85,5 kilometer komen we boven op de top van de klim. We rijden weer langs een grote parkeerplaats, het is hier minder mooi maar blijkbaar is het alsnog interessant genoeg voor de toeristen. Voorbij de parkeerplaats blijft het even vlak, waarna we zes kilometer gaan dalen richting La Tour-d'Auvergne. We verlaten het bos en dalen door open terrein, dat maakt het altijd wat makkelijker. De weg is nog steeds niet enorm breed, maar ik voorzie niet enorm veel problemen. We komen in het begin een paar bochten tegen, daarna gaat het vooral rechtdoor verder. Na 91,5 kilometer komen we uit in La Tour-d'Auvergne, ook best een pittoresk dorpje. De weg wordt hier smal en we komen een paar gevaarlijke bochten tegen. Vooral midden in het centrum ligt een terugdraaiende bocht naar rechts, dat wordt sturen geblazen. Anders lig je met je kokosnoot in en souvenirwinkeltje, en daar wil je uiteraard nog niet dood gevonden worden. Het gaat hier ook nog steeds naar beneden, dat maakt het extra ingewikkeld. Na deze bocht verlaten we het dorp weer en als we even verderop linksaf slaan bij een rotonde wordt de weg opnieuw breed.   Niet veel later slaan we rechtsaf en gaan we op weg naar Bagnols. Een tocht van zeven kilometer over een plattelandsweggetje. Het loopt nog een kilometer of twee licht naar beneden, daarna begint de bochtige weg wat meer omhoog te lopen. Na twee korte knikjes omhoog volgt er een langer stuk in stijgende lijn, het gaat zo'n beetje anderhalve kilometer omhoog aan een procent of drie. We rijden vooral door een leeg boerengebied, maar komen ook wat bossen tegen. Eenmaal in Bagnols is het weer vlak, na een stuk van anderhalve kilometer in dalende lijn. In Bagnols rijden we praktisch rechtdoor, waarna we onze weg over het uitgestorven Franse platteland vervolgen. Het is nu wel een aantal kilometer zo goed als vlak, de hoogteverschillen zijn vrij minimaal. Bochtig blijft het dan wel weer, lekker slingeren, draaien en keren. We passeren een aantal boerderijen en rijden halverwege de route een keer door een bos waar het een halve kilometer steil omhoog gaat. Daarna is het verder vooral vlak als we via Cros naar Lanobre rijden. Tussen Cros en Lanobre komen we alleen een paar koeien tegen, terwijl we ons in het grensgebied van de departementen Puy-de-Dôme en Cantal bevinden. We fietsen de Cantal in en merken meteen dat daar meer bomen staan. Even later slaan we een keer linksaf en bereiken we een bredere weg, die ons rechtdoor naar Lanobre brengt. In dit dorpje wordt na 111 kilometer de tussensprint van de dag afgewerkt, vlak voor de sprint gaat het nog een tijdje vals plat omhoog. In het plaatsje Lanobre valt weinig te beleven, maar de gemeente is wel vrij groot. Een paar kilometer verderop ligt aan de Dordogne een kicken kasteeltje, het Château de Val. Dat gaat de Franse regie niet aan de aandacht laten ontsnappen.  Als de tussensprint achter de rug is zal het twee kilometer vlak zijn, met daarna een kleine afdaling van twee kilometer. Wel een echte afdaling, na een lange weg rechtdoor komen we warempel een aantal haarspeldbochten tegen. De weg is wel honderd meter breed, dus het stelt alsnog niet veel voor. Na deze haarspeldbochten wordt het al vrij snel vlak, terwijl we door Bort-les-Orgues rijden. Een paar kilometer in de Corrèze, we gaan vrij snel weer terug naar de Cantal. Na de tocht door de winkelstraat van Bort-les-Orgues is het buiten het dorp een kilometer of vijf zo goed als vlak, terwijl we over een brede en rechte weg rijden die alleen een paar keer wordt onderbroken door een rotonde. Aan het eind van dit vlakke stuk volgt een kort klimmetje, het gaat anderhalve kilometer omhoog aan een procent of vijf. We bevonden ons een tijd in een behoorlijk volgebouwde omgeving, maar rijden nu weer vertrouwd door een bos. Aan het eind van dit klimmetje komen we een rotonde tegen, waar we rechtdoor gaan. Even verderop volgt de volgende rotonde, daar gaat het naar links. De renners rijden naar Saignes, het gaat een kilometer of drie licht naar beneden. Aan de rechterkant van de weg spotten we een keer een kasteeltje, verder maken we voorlopig niets mee. In Saignes begint de weg omhoog te lopen, tegen die tijd maken wel wat mee. De volgende klim van de dag begint, de Côte de l'Estiade. Een klimmetje van de derde categorie, ongeveer vier kilometer aan 7%. Nadat we in het centrum van Siagnes linksaf slaan en even verderop een smaller weggetje naar rechts pakken gaat het meteen steil omhoog. Buiten het dorp gaat het kort naar beneden, waarna het steilste stuk begint. Drie kilometer aan acht procent, naar het zich laat aanzien. Richting het eind van de klim zelfs een kilometer aan 9%, het is een serieuze muur. De renners komen weer flink wat bochten tegen, vooral daar gaat het steil omhoog. Tussen de bomen door bereiken we na 130,5 kilometer de top van deze klim, maar dan zijn we er nog niet. Het gaat na de klim een halve kilometer naar beneden, maar daarna volgt een nieuw knikje omhoog. Na nog een korte afdaling van een paar hectometer stijgt de weg opnieuw. We fietsen door Le Monteil, na de passage in dit dorp loopt de weg nog een kilometer of zeven vals plat omhoog tot in Trizac. Dat dorpje bereiken we na 139 kilometer, op een kilometer of 60 van het eind.   Tussen de top van de klim en Trizac komen we toch nog 200 meter hoger uit, gemiddeld gezien gaat het dus aan 2% omhoog. Dat geeft alleen een beetje een vertekend beeld, want we gaan ook nog een keer of vier kort naar beneden. De stukjes omhoog zijn vooral vals plat, maar er zitten ook wat steilere stroken tussen. De renners fietsen heel wat kilometers tussen de boerderijen en de weilanden door, maar na de toch weer wat smallere passage in Trizac volgt er een bocht naar rechts. Na die bocht rijden we over een grote weg de bossen in. Het gaat nu een aantal kilometer naar beneden, zonder dat we het echt een afdaling moeten noemen. Vijf kilometer in subtiel dalende lijn, zonder grote uitdagingen. We rijden een keer over een brug, dat is het gekste punt. Na de tweede brug begint de weg plots weer omhoog te lopen, een klimmetje van twee kilometer aan 5% richting Moussages. Leuk dagje wel zo, met al die ongecategoriseerde klimmetjes gratis en voor niets erbij. Als we een paar huizen zien verschijnen houdt de klim direct op, we beginnen daarna aan een afdaling van zeven kilometer. Een echte afdaling, zowaar. Waarmee ik bedoel dat we daadwerkelijk een paar meter lager uitkomen, niet direct dat dit nu zo'n lastige afdaling is. Het gaat grotendeels rechtdoor, op een paar scherpe bochten in Moussages zelf na. Het is vijf kilometer dalen zonder de remmen aan te raken, zo ongeveer. Pas tijdens het laatste deel van de afdaling komen we weer een paar bochten tegen, maar zelfs Zakarin had hier veilig beneden kunnen komen. Eenmaal beneden volgt er in Pons een terugdraaiende bocht naar links, er gaat daarna direct weer geklommen worden. Het peloton begint aan de Streetviewloze Côte d'Anglards-de-Salers, een beklimming van de derde categorie. In totaal gaat het bijna vijf kilometer omhoog, maar de ASO houdt het op 3,7 kilometer aan 6,9%. Na een vals platte aanloop lijkt het vrij stabiel omhoog te gaan aan 7%. Verder kan ik weinig vertellen over deze klim. Een wat smallere weg, vermoed ik. Wel veel bomen langs de kant, met tussendoor een paar verdwaalde huisjes. Na 157 kilometer komen we boven op deze klim.   Net na de top rijden we door het dorpje Anglards-de-Salers, een verlaten gat waar met wat fantasie toch nog een mooie foto van valt te maken. Streetview keert voorlopig nog niet terug, we volgen nog een tijd wat wegen die zo onbeduidend zijn dat ze blijkbaar geen bezoek van de camerawagen behoven. Van bovenaf valt wel te zien dat men na Anglards-de-Salers een aantal kilometer door een bos fietst, via andere bronnen ontwaren we dan weer dat dit stuk in dalende lijn wordt verreden. Op een Frans forum heb ik gelezen dat deze afdaling vrij gevaarlijk zou moeten zijn, ik geef het maar even mee. Vier kilometer aan vijf procent naar beneden, maar het schijnt wat grillig te zijn. Grind op de weg ook, al wordt dat hopelijk nog weggeveegd. Nadat de renners door het gehucht Pépanie rijden sluiten ze weer aan op een grotere weg, hier keert Streetview ook weer terug. Bij de kruising valt te zien dat de weg waarover de renners net reden vrij smal is. Ze slaan rechtsaf en gaan daarna vijftien kilometer rijden over een weg die breed begint maar even verderop toch ook weer smaller wordt. Een weg die bovendien vooral vals plat omhoog gaat lopen, we komen uiteindelijk een meter of 300 hoger uit. Dat zegt niet alles, want de komende kilometers gaan we ook een paar keer naar beneden. In totaal kom je tijdens dit stuk toch aan meer 400 hoogtemeters, het is een stiekem slopend stukje. De weg loopt vooral rechtdoor, ondertussen fietsen we door een paar dorpjes. Saint-Vincent-de-Salers bijvoorbeeld, kan ook weer van het lijstje gestreept worden. Het is een weg die eind vorig jaar voor een deel is weggezakt en waar verschillende scheuren ontstaan, ik verwacht derhalve een prachtige nieuwe laag asfalt. We ploegen voort door de natuur, groen gebied wel. De weg brengt ons na 169 kilometer door Le Vaulmeir, hoef je ook niet geweest te zijn. In dit dorp gaat het even naar beneden, maar buiten het dorp fietsen we weer vrolijk vals plat omhoog verder door het bos over een weg die inmiddels weer vrij breed is. De weg, die gemiddeld zo'n beetje aan 2% omhoog gaat, eindigt na 176 kilometer in Le Falgoux. Hier gaan we beginnen aan de finale van de rit, en wat voor een finale.  Geen onooglijk dorpje, dat Le Falgoux. In het gezellige centrumpje slaan we voorbij de lokale fontein rechtsaf, iets wat ze bij Google nooit hebben gedaan. Streetview verdwijnt weer eens, ze zijn deftig met mijn kloten aan het spelen. Desondanks valt waar te nemen dat het in het dorp zelf kort naar beneden gaat. Buiten het dorp gaat het dan weer stevig omhoog, we beginnen aan de Col de Néronne. Een beklimming van de tweede categorie, ondanks zijn geringe lengte. Slechts vier kilometer lang, maar het gaat wel aan 9% gemiddeld omhoog. De klim begint direct steil, met een kilometer aan 8%. Daarna wordt het niet beter, na een kilometer aan 9% volgt de steilste kilometer van het geheel, het gaat aan 10% omhoog. Richting de top gaat het weer aan 9% omhoog, zodoende komen we uit op 9% gemiddeld. Een vrij smal weggetje omhoog, met de nodige bochten. Vanzelfsprekend door een bos, we doen vandaag niet anders. Na 180,5 kilometer, op ongeveer tien kilometer van het eind, komen de renners boven op deze klim. Er liggen bonificaties op de top, maar voorlopig lijkt niemand daar iets om te geven. De Col de Neronne heeft al een aantal keer in de Tour gezeten, al deden we 'm dan van een andere kant. In 2016 nog, toen we van Limoges naar Le Lioran fietsten. Toen reden we ook al door Saint-Léonard-de-Noblat, overigens. Enfin, we beklommen toen de Col de Neronne vanuit Salers. Merkwaardig genoeg is de beklimming vanuit Salers zeven kilometer lang aan 3% gemiddeld, je zou kunnen stellen dat het vanuit Le Falgoux net iets lastiger is. Thomas De Gendt kwam toen overigens als eerste boven, maar de ritoverwinning zou hij niet behalen. Dat was weggelegd voor Greg van Avermaet, die toen echt een geweldige dag had.   Op de top verlaten we de smalle weg en slaan we linksaf. We rijden nu wel verder zoals in 2016, richting de Puy Mary. Na de Neronne is het een kilometer of vier zo goed als vlak. We rijden vooral rechtdoor over een relatief brede weg. We bevinden ons weer in een donker bos, natuurlijk. De weg begint recht, maar wordt uiteindelijk toch redelijk bochtig. Na de vier vlakke kilometers gaat het twee kilometer licht naar beneden, met een paar snelle bochtjes onderweg. Uiteindelijk komen we uit bij een kruispunt, waar we naar rechts gaan. We beginnen daarna direct aan de slotklim, de zwaarste klim van de dag. De Pas de Peyrol, een beklimming van eerste categorie. Met 5,4 kilometer aan 8,1% klinkt het niet eens zo zwaar, maar schijn bedriegt. De klim begint met drie kilometer aan 5%. Door het bos gaat het eerst nog een tijd bescheiden omhoog. Maar dan, ja maar dan. Het slot van de beklimming is lood- en loodzwaar. In de laatste 2,5 kilometer gaat het eerst aan 11% omhoog, daarna kruipen we zelfs richting 12%. De renners verlaten het bos en hijsen zichzelf buiten het bos over de steeds steilere weg omhoog. Richting het eind komen de renners nog een haarspeldbocht tegen, daar gaat het zelfs aan 15% omhoog. Het blijft zwaar tot aan de finish, die na 191,5 kilometer volgt. We komen boven op de Pas de Peyrol, bij Puy Mary. In de laatste meters loopt het nog aan 14% omhoog, het wordt een aankomst van de stervende zwanen. Het worden wel prachtige plaatjes, de toeristische afdeling kan weer trots zijn.  Voor het eerst in de geschiedenis van de Tour komt er een rit aan op de Col du Pas de Peyrol, onder de Puy Mary. Wat zeker niet wil zeggen dat we hier voor het eerst zijn, Pas de Peyrol heeft al een aantal keer in de Tour gefigureerd. In 2016 nog, zoals eerder vermeld. Thomas De Gendt kwam ook hier als eerste boven, maar de rit zou hij nog steeds niet winnen. Nee, richting Le Lioran was Van Avermaet hem toch mooi te snel af. Vijf jaar eerder zat Pas de Peyrol ook al in de Tour, een passage die we vooral herinneren vanwege de afdaling. Hoewel de Fransen daar anders over denken. Zij noemen vooral het feit dat Thomas Voeckler als onderdeel van een groepje vluchters hier als eerste boven wist te komen. Die rit zou eindigen in Saint-Flour, waar Luis Leon Sanchez won. Voeckler werd tweede en nam de gele trui over, voor de Fransen een belangrijk feit. Toch was het ook wel vrij belangrijk dat in de afdaling van Pas de Peyrol een massale chute plaatsvond, met Jurgen van den Broeck en Alexandre Vinokourov als grootste slachtoffers. Ik zie Vino nog zo uit het ravijn getild worden door zijn ploeggenoten, waarna ze later pas tot de conclusie kwamen dat hij zijn bovenbeen gebroken had. Als we verder in de geschiedenis graven zien we dat David de la Fuente hier in 2008 als eerste bovenkwam, een rasechte Saunier DuvalGod. Een paar jaar daarvoor kwam Richard Virenque hier dan weer als eerste boven. Nog langer geleden kwamen mannen als Lucien Van Impe, Federico Bahamontes en Eduardo Chozas hier ook eens als eerste boven. Een klim met behoorlijk wat geschiedenis dus, alleen nog geen aankomst. Daar komt nu verandering in. De Pas de Peyrol geldt als de hoogste pas in het Centraal Massief. Op de top komen we een informatiecentrum tegen, bovendien ligt er een trap die uiteindelijk overgaat in een betonnen pad omhoog. Omhoog, naar Puy Mary. De Puy Mary is een van de hoogste bergen in het Cantalgebergte in het Centraal Massief. De top bevindt zich op een hoogte van 1783 meter in de gemeente Le Claux. De berg heeft een vulkanische oorsprong. Ja, je kan het ook gewoon kort houden natuurlijk. Volgens de Franse Wikipedia is het een overblijfsel van de grootste Europese stratovulkaan ooit, jawadde. Een uur lopen naar de top, vanaf Pas de Peyrol. Ik geef het je te doen. Voor de fans van Romain Bardet is het overigens een leuke dag. Een van de vier (!) Romain Bardet Experience tours voert over de Pas de Peyrol. Dat is toch te gek, of niet dan? Romain schijnt zijn goedkeuring te hebben gegeven aan deze routes, aangezien hij hier enigszins uit de buurt komt kun je hem misschien nog wel tegenkomen ook.  In startplaats Châtel-Guyon wordt het overdag 25 graden, geen kans op regen en bijzonder weinig wind. In de buurt van de finish is het ongeveer hetzelfde verhaal, al zal het boven een paar graden kouder zijn. In ieder geval weinig kans op regen, en weinig wind. Heel klein beetje uit het noorden, zou dan wel in de rug staan grotendeels. Al fietsen we ook vaak door het bos, dus dat maakt niet uit. Wel merkwaardig dat het droog blijft, want Puy Mary staat bekend als een van de natste plekken van Frankrijk. Bijna net zo nat als Mont Aigoual, al bleef het daar ook droog. 2020 is van de leg, komt niet meer goed. We beginnen weer relatief vroeg, omdat het een vrij lange rit is. Veel beklimmingen onderweg ook, een lange dat in het zal. 11:50 zal de officieuze start plaatsvinden, een kwartier later gaan we om 12:05 officieel van start. Jan en Bobbie zijn er om 11:45 meteen bij, wat een service. De NOS is er zowaar ook vroeg bij, om 12:00 al. Een integrale uitzending dus eigenlijk, onvoorstelbaar. Wat doet de Belg? Moeilijk, want de rit begint voor het onvermijdelijke nieuws. We vangen aan bij Canvas, meteen om 11:40. Vroeger nog dan Eurosport zelfs, amai. Al loopt de Belg altijd uit, dus waarschijnlijk ook weer niet. We blijven tot 13:30 bij Canvas, daarna wordt het overschakelen natuurlijk. Legt Michel Wuyts u gewoon uit, geen enkel probleem. De aankomst wordt vrij vroeg verwacht, tussen 16:47 en 17:18.  Best een interessant ritje wel. Kan alle kanten op, om maar eens een stevige uitspraak te doen. Het is lastig, eigenlijk bijna de hele dag. Daarom denk ik dat we aan het eind wel een leuk duel gaan krijgen tussen de klassementsrenners. Moet ook wel, het is lastig genoeg. Ik ben benieuwd of iemand als Pogacar durft om op de Neronne al aan te gaan. Dan krijgen we een topshow. Anders wordt het wachten tot de laatste twee kilometer van de Peyrol en dan wordt het net iets minder spectaculair. Al is het aan het eind zo lastig dat we vast mee gaan maken dat een paar jongens grandioos door het ijs zakken. In een normale wereld zou dit een perfecte aankomst moeten zijn voor Roglic. Sprintje bergop in de laatste kilometer, niemand die hem wat doet. Kan het hem ook van harte aanraden, dan pak je op een goedkope manier weer wat extra seconden mee. Ik verwacht alleen niet dat het voor de overwinning gaat zijn. Op papier lijkt me dit echt een rit voor de vluchters. Toch op en af de hele dag, veel irritante kleine klimmetjes tussendoor. Niet echt een ideale rit om te controleren, zeker niet omdat het bijna 200 kilometer is. Een ploeg als Jumbo zal er vrede mee hebben als een onbeduidend groepje met een aantal nobele onbekenden een grote voorsprong neemt. Er komen nog zwaardere ritten aan, de renners een beetje kennende gaan ze vrolijk wachten tot zondag. Maar goed, wielrennen blijft onvoorspelbaar. De vorige rit had ook een makkelijke prooi voor de vluchters moeten zijn, maar dat pakte toch net wat anders uit dan gedacht. Kan nu ook zijn, maar voorlopig ga ik toch voor de vluchters. Mocht dat niet zo zijn krijgen we toch weer de Slovenen op 1 en 2, schrijf maar op. De namen hieronder zou ik dan weer niet opschrijven, we grabbelen maar weer eens in de ton gevuld met jongens die de vlucht niet halen. De eerste serieuze klim van de dag begint wel vrij snel, dus ik denk dat we wel een sterke kopgroep gaan krijgen. 1. Hirschi. Volgens mental coach Fabian Cancellara moet Hirschi meteen weer in de aanval gaan en de volgende rit ook gewoon vrolijk winnen. Ik heb zomaar het vermoeden dat Cancellara niet alleen mentale tips geeft aan Hirschi, waarschijnlijk heeft hij ook zijn oude voorraad over mogen nemen. Of zijn gemotoriseerde fiets, want allemachtig, wat gaat die Hirschi verschrikkelijk hard. Niet te doen, niet te doen, niet te doen. Altijd een talent geweest natuurlijk, maar deze Tour komt ineens uit de lucht vallen. Aan het begin van het jaar kampte hij nog met allerlei blessures, nu fietst hij rond alsof de rest geblesseerd is. Het kan verkeren. Merkwaardige sport, enzo. Wel een genot om naar zijn afdalingen te kijken overigens, van die kunsten kan hij tijdens deze rit uiteraard ook weer profiteren. 2. Buchmann. De altijd grijze Emoe. Ook last van allerlei blessures, dus absoluut niet in vorm. Toch probeerde hij aan te klampen, want dat doet hij nu eenmaal altijd. Een paar dagen terug kwam hij toch tot de conclusie dat het zo niet gaat en dus verloor hij opzettelijk veel tijd. Denk ik tenminste, misschien kan hij wel gewoon niet harder. Voorlopig denk ik dat hij opzettelijk tijd heeft verloren en dat hij misschien wel in de aanval wil gaan.  Nadat ik gisteren Meintjes heb zien aanvallen in de Tirreno is alles mogelijk. Buchmann in de aanval, wonderen bestaan. Anders wordt het Kämna, ook een goede optie. Eveneens herstellende van een val, dus winnen is er niet bij. 3. Martinez. Dani, van EF. Die ook al is gevallen. Hopelijk is hij nu weer een beetje op niveau en kan hij ritten gaan kapen, ook omdat ik hem ergens in een poule heb. Anders krijg je Powless weer, zit ook niemand op te wachten verder. 4. Tejada. Harold verloor gisteren ineens heel veel tijd. Dat kan maar één ding betekenen natuurlijk: rittenkapen. Hoop ik, want ik heb een zwak voor Harold. Alleen al vanwege z'n naam. Ik heb ook vaak gezegd dat hij er helemaal niets van kan, maar dat was allemaal satire natuurlijk. Altijd in Harrie geloofd en zijn plotselinge topvorm van kilometers ver zien aankomen. 5. Alaphilippe. Een nieuwe, troosteloze poging. De benen zijn er klaarblijkelijk niet. Wel een fenomenale acteur. Uitgebreid de aandacht trekken met je fiets die zogenaamd kapot, terwijl in werkelijkheid de benen kapot waren. Eigenlijk is dat de leukste Alaphilippe, als het nét niet lukt. Denk dat we nog gekke strapatsen gaan meemaken van deze vermakelijke doch soms ergerlijke komediant. Kom maar op. Hij blijft het wel altijd proberen, dat moet je hem nageven. Tot slot wil ik jullie deze oude foto niet onthouden: 
|
superniger | vrijdag 11 september 2020 @ 17:03 |
bernal af |
Frozen-assassin | vrijdag 11 september 2020 @ 17:03 |
Veel te vroeg Lenny |
Beregd | vrijdag 11 september 2020 @ 17:03 |
Bora  |
maxi-mus | vrijdag 11 september 2020 @ 17:03 |
Rip Columbiafan. |
Van_Poppel | vrijdag 11 september 2020 @ 17:03 |
Martinez  |
Pino112 | vrijdag 11 september 2020 @ 17:03 |
HAHAA ajaaaaaaaaa |
Szura | vrijdag 11 september 2020 @ 17:03 |
Zo dan, enorm sterk dus |
superniger | vrijdag 11 september 2020 @ 17:03 |
GENOT |
Scorpion_17 | vrijdag 11 september 2020 @ 17:03 |
Die sukkel ging alsnog veel te vroeg aan |
Max23 | vrijdag 11 september 2020 @ 17:03 |
Te vroeg gesprongen |
Dale__Cooper | vrijdag 11 september 2020 @ 17:03 |
mooi |
Mexicanobakker | vrijdag 11 september 2020 @ 17:03 |
quote: Maar Martinez wel de beste in koers. |
Slobeend | vrijdag 11 september 2020 @ 17:03 |
Sow |
Aguero | vrijdag 11 september 2020 @ 17:03 |
Arme Lenny.  |
AllesKaputt | vrijdag 11 september 2020 @ 17:03 |
GVD laat die gele trui zien, die kneuzen voorop interesseert geen mens |
hhh38 | vrijdag 11 september 2020 @ 17:03 |
Prachtig  |
wimderon | vrijdag 11 september 2020 @ 17:03 |
Egan  |
naatje_1 | vrijdag 11 september 2020 @ 17:04 |
En wat heeft Bora nu bereikt  |
Salina | vrijdag 11 september 2020 @ 17:04 |
Strijd! 
Neem eens over man Roglic. |
Cyan9 | vrijdag 11 september 2020 @ 17:04 |
 |
Mykonos | vrijdag 11 september 2020 @ 17:04 |
Mooie finale tussen Kämna en Martinez zeg, heerlijk  |
franklop | vrijdag 11 september 2020 @ 17:04 |
quote: Niet de Tour van bora |
Mexicanobakker | vrijdag 11 september 2020 @ 17:04 |
Jody heeft een groot probleem. |
Scorpion_17 | vrijdag 11 september 2020 @ 17:04 |
Flikker op Porte |
Aguero | vrijdag 11 september 2020 @ 17:04 |
Nairo  |
Frozen-assassin | vrijdag 11 september 2020 @ 17:04 |
Roglic moet gaan |
Godshand | vrijdag 11 september 2020 @ 17:04 |
Que si, que non... |
Mansjester | vrijdag 11 september 2020 @ 17:04 |
Bernal nog niet volledig gekraakt |
Toby56 | vrijdag 11 september 2020 @ 17:05 |
Lekkere strontklim dit. Vaker terugkomen hier. |
_-_ratjetoe_-_ | vrijdag 11 september 2020 @ 17:05 |
Haha Bora 2 en 3, je verwacht het niet. |
Mexicanobakker | vrijdag 11 september 2020 @ 17:05 |
Hij komt nu wel iets terug. |
Cyan9 | vrijdag 11 september 2020 @ 17:05 |
Kom op Slovenen! |
Rellende_Rotscholier | vrijdag 11 september 2020 @ 17:05 |
Fiets eens door Roglic. |
Aguero | vrijdag 11 september 2020 @ 17:05 |
Bernal op z'n Froome's, lossen is nooit echt lossen. |
Ambrosius | vrijdag 11 september 2020 @ 17:05 |
Pogacar pakt het wit. |
PSVCL | vrijdag 11 september 2020 @ 17:05 |
Bernal  |
Slobeend | vrijdag 11 september 2020 @ 17:05 |
De vervelende Ritsjie. |
Rellende_Rotscholier | vrijdag 11 september 2020 @ 17:05 |
quote: Nouja, hier was niets aan te doen. Martinez duidelijk de sterkste, mooie overwinning. |
Godshand | vrijdag 11 september 2020 @ 17:05 |
quote: Tsja, wie is sterker, den Roog of den Pog? |
Szura | vrijdag 11 september 2020 @ 17:05 |
Ram die Colombiaan nou eens op dikke achterstand joh |
Van_Poppel | vrijdag 11 september 2020 @ 17:05 |
Porte is ook goed bezig. |
Beregd | vrijdag 11 september 2020 @ 17:05 |
De twee Slovenen |
naatje_1 | vrijdag 11 september 2020 @ 17:05 |
Had voor MAL moeten gaan  |
Frozen-assassin | vrijdag 11 september 2020 @ 17:06 |
Madouas? Het is een renner van Total |
Scorpion_17 | vrijdag 11 september 2020 @ 17:06 |
Dit is een van de vieste bergen uit de Tour dit jaar |
Fretwork | vrijdag 11 september 2020 @ 17:06 |
Total en Groupama hebben wel echt dezelfde tenues |
Zwansen | vrijdag 11 september 2020 @ 17:06 |
Kleine verschillen hoor. Waar is de tijd van Armstrong gebleven die gewoon meer dan een minuut pakte op de laatste km’s van de slotklim met z’n demarrage. |
Mykonos | vrijdag 11 september 2020 @ 17:06 |
Jumbo ploegleiding zei toch van te voren dat Roglic energie moest sparen en alleen moest verdedigen? Die gaat echt geen meter kopwerk doen. |
_-_ratjetoe_-_ | vrijdag 11 september 2020 @ 17:06 |
Iegan niet verder verbeterd dus. |
vaarsuvius | vrijdag 11 september 2020 @ 17:06 |
quote: Op vrijdag 11 september 2020 17:06 schreef Zwansen het volgende:Kleine verschillen hoor. Waar is de tijd van Armstrong gebleven die gewoon meer dan een minuut pakte op de laatste km’s van de slotklim met z’n demarrage. meer doping |
Mani89 | vrijdag 11 september 2020 @ 17:06 |
Bernal probeert het vage lijf te redden. |
Mexicanobakker | vrijdag 11 september 2020 @ 17:06 |
quote: Of voor Porte. |
Pino112 | vrijdag 11 september 2020 @ 17:07 |
4e plekValentin Madouas 5e plekPierre Rolland 6e plekNicolas Edet 7e plekSimon Geschke 8e plekMarc Soler 9e plekHugh John Carthy |
PSVCL | vrijdag 11 september 2020 @ 17:07 |
quote: Het treft niemand meer ..0,00001% De kans dat je van de trap aflikkerd is een stuk groter  |
_-_ratjetoe_-_ | vrijdag 11 september 2020 @ 17:07 |
Dit is toch precies wat je verwacht van de klassementsmannen? |
AllesKaputt | vrijdag 11 september 2020 @ 17:07 |
Aderlass  |
Mexicanobakker | vrijdag 11 september 2020 @ 17:07 |
quote: Daar heb ik echt helemaal niets aan. |
Zwansen | vrijdag 11 september 2020 @ 17:07 |
Roglic is geen spannende geletruidrager hoor.  |
Frozen-assassin | vrijdag 11 september 2020 @ 17:07 |
quote: Ga lekker naar BNW met je gelul |
Max23 | vrijdag 11 september 2020 @ 17:07 |
Porte wtf |
Beregd | vrijdag 11 september 2020 @ 17:07 |
Froome en Thomas blij. |
Scorpion_17 | vrijdag 11 september 2020 @ 17:07 |
Porte, man man man. Waarom dit jaar ineens wel?? |
Momo | vrijdag 11 september 2020 @ 17:07 |
quote: Post je Corona onzin aub gewoon in COR |
Rellende_Rotscholier | vrijdag 11 september 2020 @ 17:07 |
Porte, ga weg joh. |
_-_ratjetoe_-_ | vrijdag 11 september 2020 @ 17:08 |
Porte het best in de Tour sinds zijn tijd bij Sky. |
Zwansen | vrijdag 11 september 2020 @ 17:08 |
Bernal gebroken. |
Momo | vrijdag 11 september 2020 @ 17:08 |
Porte daar heb ik gewoon geen zin in. |
naatje_1 | vrijdag 11 september 2020 @ 17:08 |
Ik juich voor Pogacar maar treur om Bernal om redenen |
Salina | vrijdag 11 september 2020 @ 17:08 |
quote: Dit.
Ik hoop dat ie wint uiteraard (had nog liever Tom) maar echt spannend is het niet...
Wel lekkere winst op Egan. Pogacar wordt ook wel een leuke concurrent . |
Mansjester | vrijdag 11 september 2020 @ 17:09 |
Kleine verschillen |
maxi-mus | vrijdag 11 september 2020 @ 17:09 |
Roglic is dood- en doodsaai. Ik heb 10x liever een Yates, maar daar is altijd veel meer commentaar op. |
Pino112 | vrijdag 11 september 2020 @ 17:09 |
12e? |
Koffieplanter | vrijdag 11 september 2020 @ 17:09 |
Gemengde gevoelens. |
Godshand | vrijdag 11 september 2020 @ 17:10 |
Bernal slingert  |
superniger | vrijdag 11 september 2020 @ 17:10 |
HALLO JUMBO |
naatje_1 | vrijdag 11 september 2020 @ 17:10 |
De Roog is duidelijk de beste |
_-_ratjetoe_-_ | vrijdag 11 september 2020 @ 17:10 |
Landa bevestigt dat hij beter is dan Froome. |
Cyan9 | vrijdag 11 september 2020 @ 17:10 |
We houden van Slovenië.
 |
Zwansen | vrijdag 11 september 2020 @ 17:10 |
quote: Yaids. |
Frozen-assassin | vrijdag 11 september 2020 @ 17:10 |
Dikke winst voor Roog en Poog |
Van_Poppel | vrijdag 11 september 2020 @ 17:10 |
Thomas had de Tour moeten rijden. |
Mansjester | vrijdag 11 september 2020 @ 17:10 |
quote: Boeien |
WAvanBuren | vrijdag 11 september 2020 @ 17:10 |
Tsja. |
De-iets-tedikkewielrenner | vrijdag 11 september 2020 @ 17:10 |
Sinds narcos niet zo een Colombiaan kapot zien gaan |
superniger | vrijdag 11 september 2020 @ 17:10 |
Tom gespot. |
maxi-mus | vrijdag 11 september 2020 @ 17:10 |
quote: Frank? |
Momo | vrijdag 11 september 2020 @ 17:10 |
Roglic rijdt niet spectaculair maar wel verstandig |
Mexicanobakker | vrijdag 11 september 2020 @ 17:11 |
quote: Maar die kon niet eens winnen van S Yates in de Tirreno. |
Zwansen | vrijdag 11 september 2020 @ 17:11 |
Tom komt de top 10 (bijna) binnen.  |
hhh38 | vrijdag 11 september 2020 @ 17:11 |
quote: Hij was vorige jaren ook wel goed maar dan kreeg ie weer pech |
Beregd | vrijdag 11 september 2020 @ 17:11 |
Feest van de Fransen |
Szura | vrijdag 11 september 2020 @ 17:11 |
Bernal heeft wat uit te leggen aan de dinertafel lol |
WAvanBuren | vrijdag 11 september 2020 @ 17:11 |
quote: Eensch. |
Frozen-assassin | vrijdag 11 september 2020 @ 17:11 |
Echt dat gelul over waaieretappe... dag daarop pakte hij 40 seconden terug die hij anders niet had gekregen. |
Aguero | vrijdag 11 september 2020 @ 17:11 |
Meer verschuivingen dan ik verwacht had. |
Van_Poppel | vrijdag 11 september 2020 @ 17:11 |
quote: Hij geeft een betere indruk dan Jody in de Tour. |
hhh38 | vrijdag 11 september 2020 @ 17:11 |
Wat een heerlijke berg was dit zeg |
SaintOfKillers | vrijdag 11 september 2020 @ 17:11 |
quote: Toch nog altijd een fractie interessanter dan Menchov vroeger. Lijkt bij het team te horen. Geweldige helpers met een doodsaaie kopman. |
Cyan9 | vrijdag 11 september 2020 @ 17:11 |
Frankrijk huilt. |
hhh38 | vrijdag 11 september 2020 @ 17:11 |
Barguil  |
Pino112 | vrijdag 11 september 2020 @ 17:12 |
Wie zijn nou 14 en 15? |
Momo | vrijdag 11 september 2020 @ 17:12 |
Valverde leeft nog |
Beregd | vrijdag 11 september 2020 @ 17:12 |
Benieuwd naar de tijd van Pinot. |
Van_Poppel | vrijdag 11 september 2020 @ 17:12 |
quote: Zeg dat wel...dit was gruwelijk steil.  |
Lucyintheafternoon | vrijdag 11 september 2020 @ 17:12 |
Volledig juichen voor den Poog. |
Rellende_Rotscholier | vrijdag 11 september 2020 @ 17:12 |
Alaphilippe, het is geen gezicht. |
TargaFlorio | vrijdag 11 september 2020 @ 17:13 |
quote: Maar die gaan nooit de Tour winnen. |
Szura | vrijdag 11 september 2020 @ 17:13 |
Jeetje Sivakov |
maxi-mus | vrijdag 11 september 2020 @ 17:13 |
quote: Moeten hunnie weten. Je mist het hele punt. |
YoyoKlaagzak | vrijdag 11 september 2020 @ 17:13 |
De hele top 6 van het algemeen klassement bestaat uit Slovenen en Colombianen. |
TargaFlorio | vrijdag 11 september 2020 @ 17:13 |
Mooi gevecht tussen Schachmann, Kamna en Martinez. |
Lucyintheafternoon | vrijdag 11 september 2020 @ 17:14 |
quote: Hier ga je te ver. |
Mykonos | vrijdag 11 september 2020 @ 17:14 |
2 Slovenen gevolgd door 4 Colombianen nu in het AK. Dat is ook wel eens diverser geweest. |
_-_ratjetoe_-_ | vrijdag 11 september 2020 @ 17:14 |
quote: Klopt, zowel binnen als buiten de koers. |
TargaFlorio | vrijdag 11 september 2020 @ 17:14 |
quote: Volgens mij is de bedoeling van het spelletje om het eindklassement te winnen. |
El-Stinho | vrijdag 11 september 2020 @ 17:14 |
Prachtig verdict, deze etappe. |
Szura | vrijdag 11 september 2020 @ 17:14 |
quote: En Uran hoor en zie je niet, maar glibbert rustig mee door de top 5 |
hhh38 | vrijdag 11 september 2020 @ 17:14 |
quote: Als de vorm niet verandert komen Porte en Landa daar nog wel tussen |
Toby56 | vrijdag 11 september 2020 @ 17:15 |
quote: Dit slot mag in de nabije toekomst inderdaad wel weer worden herhaald. De Puy Mary ipv de Puy de Dôme. |
wimderon | vrijdag 11 september 2020 @ 17:15 |
quote: Zijn ook gewoon leuke jongens. |
El-Stinho | vrijdag 11 september 2020 @ 17:15 |
quote: Echt stukgelachen toen hij zijn fiets nog in het wiel van Bernal parkeerde op de finish. |
_-_ratjetoe_-_ | vrijdag 11 september 2020 @ 17:15 |
Ik voorspel Bernal abandon |
Frozen-assassin | vrijdag 11 september 2020 @ 17:16 |
Vanavond het is daar amper middag of zo |
Dale__Cooper | vrijdag 11 september 2020 @ 17:16 |
De Roog oogde wel heel sterk. |
_-_ratjetoe_-_ | vrijdag 11 september 2020 @ 17:16 |
quote: Maar Brits, en daar hebben wij een hekel aan. |
wimderon | vrijdag 11 september 2020 @ 17:17 |
quote: Murray is ook de leukste van de big 4. |
Momo | vrijdag 11 september 2020 @ 17:17 |
quote: Zo slecht gaat dat ook niet |
H.Vviv | vrijdag 11 september 2020 @ 17:18 |
quote: Dit zijn wel aankomsten die Roglic perfect liggen. |
Mexicanobakker | vrijdag 11 september 2020 @ 17:18 |
Sloveense coup. |
PzKpfw | vrijdag 11 september 2020 @ 17:18 |
quote: Kan nog terugkomen natuurlijk. |
Aguero | vrijdag 11 september 2020 @ 17:18 |
quote: Er is alleen een big 3. |
Mexicanobakker | vrijdag 11 september 2020 @ 17:18 |
Ik vind nou niet dat de gebroeders Yates spectaculair koersen. |
wimderon | vrijdag 11 september 2020 @ 17:18 |
De zich altijd opblazende Naiero bleef er dus weer eens veel te lang aan hangen. |
Mykonos | vrijdag 11 september 2020 @ 17:19 |
quote: Je hebt vandaag de Tirreno gemist? |
SaintOfKillers | vrijdag 11 september 2020 @ 17:19 |
quote: Je moet niet spectaculair koersen om attractiever te zijn dan Roglic. |
El-Stinho | vrijdag 11 september 2020 @ 17:19 |
quote: Hij moet op aanhangles bij Rigoberto. |
Frozen-assassin | vrijdag 11 september 2020 @ 17:19 |
De zogenaamd rittenkapende Yates op 7 |
Lucyintheafternoon | vrijdag 11 september 2020 @ 17:19 |
quote: Nee. |
wimderon | vrijdag 11 september 2020 @ 17:19 |
quote: Niet? Buiten dat gaat dit vooral om hoe ze zijn als ze van de fiets afstappen. |
Mansjester | vrijdag 11 september 2020 @ 17:19 |
Prima koers vandaag |
Aguero | vrijdag 11 september 2020 @ 17:19 |
Slovenië tegen Colombia |
El-Stinho | vrijdag 11 september 2020 @ 17:20 |
Die anti-Yates-act is net als dat anti-Pau gedoe een kansloos gedoe. |
wimderon | vrijdag 11 september 2020 @ 17:20 |
quote: Waarom niet? |
_-_ratjetoe_-_ | vrijdag 11 september 2020 @ 17:20 |
quote: Buiten de baan zeker. Op de baan snap ik wel dat 'ie wat irritatie opwekt. |
PSVCL | vrijdag 11 september 2020 @ 17:20 |
quote: Is goed
quote: Dit dus |
Mexicanobakker | vrijdag 11 september 2020 @ 17:20 |
quote: Niet gekeken inderdaad. |
F-Bravo | vrijdag 11 september 2020 @ 17:21 |
Graag volgend jaar vaker dit soort etappes. Geen absurde colls, maar veel afwisseling met pittige percentages. Ik introduceer hem vast: de "hutspot-etappe" |
Beregd | vrijdag 11 september 2020 @ 17:21 |
Is Cosnefroy al binnen? |
Beregd | vrijdag 11 september 2020 @ 17:22 |
#teamyates |
_-_ratjetoe_-_ | vrijdag 11 september 2020 @ 17:22 |
Het komt Roglic wel goed uit dat Pogacar naar hem opkijkt. |
SaintOfKillers | vrijdag 11 september 2020 @ 17:24 |
quote: Krijg het gevoel dat Pogacar het wel goed vindt dat Roglic de Tour wint. 1 keertje dan. |
Lucyintheafternoon | vrijdag 11 september 2020 @ 17:24 |
quote: Totaal geen uitstraling en hoor ze daarbij totaal niet graag spreken, vervelend. Tis nou ook weer niet dat ik er haat bij voel maar ik maak het allemaal liever niet mee dan wel. |
Dale__Cooper | vrijdag 11 september 2020 @ 17:24 |
quote: De verschrikkelijk lelijk fietsende Yates, die altijd vervelend lang in het laatste wiel aan blijft plakken. Met nietszeggende teksten, nul uitstraling, de zoveelste Brit en zware astmapatiënt. Nou nee dankje. |
_-_ratjetoe_-_ | vrijdag 11 september 2020 @ 17:24 |
quote: Op vrijdag 11 september 2020 17:21 schreef F-Bravo het volgende:Graag volgend jaar vaker dit soort etappes. Geen absurde colls, maar veel afwisseling met pittige percentages. Ik introduceer hem vast: de "hutspot-etappe" Zeker prima uitgetekend deze etappe. Al weet je wel dat de klassementsrenners wachten tot de laatste paar km. |
Mexicanobakker | vrijdag 11 september 2020 @ 17:25 |
Ik hou wel van etappes waar de aanvallers niet constant dezelfde vooraan zijn. We hebben eerst dat groepje vooraan gezien, toen werd het Powless, daarna Schachmann en uiteindelijk Martinez en Kamna. |
WAvanBuren | vrijdag 11 september 2020 @ 17:26 |
quote: Op vrijdag 11 september 2020 17:24 schreef Dale__Cooper het volgende:[..] De verschrikkelijk lelijk fietsende Yates, die altijd vervelend lang in het laatste wiel aan blijft plakken. Met nietszeggende teksten, nul uitstraling. Wat is hier het verschil met Roglic? |
_-_ratjetoe_-_ | vrijdag 11 september 2020 @ 17:27 |
quote: Klopt, maar hij verbetert niet meer en begon met een blessure. Waarom dan nog doorrijden? |
Lucyintheafternoon | vrijdag 11 september 2020 @ 17:27 |
quote: Om hier nog niet over te spreken, maar daar ging t nu niet om.
[ Bericht 0% gewijzigd door Lucyintheafternoon op 11-09-2020 17:32:44 ] |
Beregd | vrijdag 11 september 2020 @ 17:27 |
quote: Het viel me nog mee, had gevreesd dat ze met meer de laatste 3 kms zpuden ingaan. |
Koffieplanter | vrijdag 11 september 2020 @ 17:27 |
|
wimderon | vrijdag 11 september 2020 @ 17:28 |
quote: Op vrijdag 11 september 2020 17:24 schreef Lucyintheafternoon het volgende:[..] Totaal geen uitstraling en hoor ze daarbij totaal niet graag spreken, vervelend. Tis nou ook weer niet dat ik er haat bij voel maar ik maak het allemaal liever niet mee dan wel. Geen kijker van de Backstage Pass? |
_-_ratjetoe_-_ | vrijdag 11 september 2020 @ 17:29 |
quote: Vinden we dit irritant? |
Toby56 | vrijdag 11 september 2020 @ 17:30 |
Wat een ergernissen allemaal.
Uitstraling, het zal wel. Fietsen moet je kunnen. Da's al. |
El-Stinho | vrijdag 11 september 2020 @ 17:31 |
quote: Het komt wellicht wat geforceerd over maar ik kan me er niet druk om maken. |
Dale__Cooper | vrijdag 11 september 2020 @ 17:31 |
quote: Nu haal je al een deel van mijn tekst weg. Vind de stijl van Roglic ook niet alles, maar vooral Adam Yates zit echt heel lelijk op zijn fiets. Van deze Roglic ben ik ook niet echt fan hoor, hoop op Pogacar. |
Momo | vrijdag 11 september 2020 @ 17:31 |
 |
Marcoss | vrijdag 11 september 2020 @ 17:32 |
Roglic oogt enorm sterk, maar die gaat nog wel problemen krijgen met Pogacar volgende week. Heeft wel het grote voordeel t.o.v. Vuelta vorig jaar dat hij dit keer een hele goede ploeg heeft en (ook mede daardoor) eigenlijk alleen hoeft te reageren op aanvallen van Pogacar. Aanvallen van anderen worden waarschijnlijk "automatisch" opgelost door z'n ploeggenoten. |
wimderon | vrijdag 11 september 2020 @ 17:32 |
quote: Kan zomaar het verschil maken tussen doorgaan of stoppen. |
Mansjester | vrijdag 11 september 2020 @ 17:32 |
quote: Dit is echt de grootste misvatting binnen WLR |
WAvanBuren | vrijdag 11 september 2020 @ 17:32 |
quote: Dus jij neukt ook vrouwen van 120+ kg? |
maxi-mus | vrijdag 11 september 2020 @ 17:33 |
quote: Je mist wederom volkomen het punt. |
Lucyintheafternoon | vrijdag 11 september 2020 @ 17:33 |
quote: Nee, maar dat kan ik wel voor je worden. Is het het waard? |
El-Stinho | vrijdag 11 september 2020 @ 17:34 |
quote: Dat wist ik niet, en een enorme rechtvaardiging derhalve.
Meer kots ik op mensen als Zonneveld die bij elke tweet uit willen kienen hoe ze de meeste likes binnenscoren. Dat Sesamstraatgehalte. |
Dale__Cooper | vrijdag 11 september 2020 @ 17:34 |
quote: Ach ja, ieder zijn voorkeur. Ik heb een zwak voor de meeste Franse renners, maar dat is ook niet breed gedragen. |
Zwansen | vrijdag 11 september 2020 @ 17:35 |
Bernal is de omgekeerde Tom, hij voelde zich juist goed en is opgewekt.  |
showtimer | vrijdag 11 september 2020 @ 17:35 |
Geen sterk verhaal Egan. |
Marcoss | vrijdag 11 september 2020 @ 17:35 |
quote: Met een goede Dauphiné was hij vast gewoon medekopman geweest (en alleen dan wilde hij starten), maar daar ging hij elke dag slechter rijden.. |
Toby56 | vrijdag 11 september 2020 @ 17:35 |
quote: Ik zie het verband niet, maar inderdaad, ik neuk gewoon alles wat los en vast zit.
Lekker man. |
Mexicanobakker | vrijdag 11 september 2020 @ 17:35 |
quote: Adam is wel een stuk saaier dan Simon. |
showtimer | vrijdag 11 september 2020 @ 17:35 |
Sem ziet grauw |
Dale__Cooper | vrijdag 11 september 2020 @ 17:36 |
Dit is niet goed. |
Dale__Cooper | vrijdag 11 september 2020 @ 17:36 |
Paar tandjes extra steken kan geen kwaad. |
Szura | vrijdag 11 september 2020 @ 17:36 |
Gaat Sagan toch nog groen binnen hengelen omdat Sem opgeeft? |
El-Stinho | vrijdag 11 september 2020 @ 17:36 |
Sterven op je fiets. |
Slobeend | vrijdag 11 september 2020 @ 17:36 |
Ja dit is raar. |
Marcoss | vrijdag 11 september 2020 @ 17:37 |
quote: Zie dat best gebeuren ja, Ewan was ook al heel slecht vandaag, die kunnen best ergens buiten tijd gereden worden komende week. |
Lucyintheafternoon | vrijdag 11 september 2020 @ 17:37 |
Ik keek even niet, maar ik hoor Jose nu zeggen " Dit voelt vreemd aan, dit is raar" . Waar ging dit om? |
_-_ratjetoe_-_ | vrijdag 11 september 2020 @ 17:37 |
quote: Die kunnen goed fietsen ja |
Zwansen | vrijdag 11 september 2020 @ 17:37 |
Bennett gevallen? |
Van_Poppel | vrijdag 11 september 2020 @ 17:37 |
quote: Dan moet Bora zondag vol gas geven op de eerste klim. |
showtimer | vrijdag 11 september 2020 @ 17:37 |
quote: Sem |
Dale__Cooper | vrijdag 11 september 2020 @ 17:37 |
quote: Bennett komt met 5 km/h per aan waggelen. |
Zwansen | vrijdag 11 september 2020 @ 17:38 |
quote: Bennet die met heel veel moeite binnenkomt. |
SaintOfKillers | vrijdag 11 september 2020 @ 17:38 |
quote: Schijnen goede dalers te zijn. |
hhh38 | vrijdag 11 september 2020 @ 17:38 |
Dit was wel heel moeizaam |
PSVCL | vrijdag 11 september 2020 @ 17:38 |
quote:  |
wimderon | vrijdag 11 september 2020 @ 17:38 |
quote: Het is tegenwoordig korter dan voorheen, maar als je even niets te doen hebt kan het wel vermakelijk zijn. |
Dale__Cooper | vrijdag 11 september 2020 @ 17:38 |
Tomception |
PSVCL | vrijdag 11 september 2020 @ 17:38 |
Hopen dat Pogacar de Tour wint  |
Mexicanobakker | vrijdag 11 september 2020 @ 17:39 |
Gelukkig voor Sem morgen een wat minder zware rit. |
Lucyintheafternoon | vrijdag 11 september 2020 @ 17:39 |
quote: Danku allemaal. |
Zorro | vrijdag 11 september 2020 @ 17:39 |
Dat was een minuut over 150 meter. Verliest ie ergens een kilometertje meer dan is ie te laat binnen. Dan is 14 minuten ineens heel weinig marge  |
Zwansen | vrijdag 11 september 2020 @ 17:39 |
Kan Poog een beetje tijdrijden of zal Roglic daar nog wel een minuutje op hem pakken? |
Lucyintheafternoon | vrijdag 11 september 2020 @ 17:39 |
Wat een schitterend landschap toch. |
Zwansen | vrijdag 11 september 2020 @ 17:39 |
quote: Ja aldus Tom. |
SaintOfKillers | vrijdag 11 september 2020 @ 17:39 |
Bennett komt zeer moeizaam binnen, maar uiteindelijk ook maar enkele minuten na Sagan. |
H.Vviv | vrijdag 11 september 2020 @ 17:40 |
quote: Pogacar won het NK tijdrijden voor Roglic. |
Van_Poppel | vrijdag 11 september 2020 @ 17:40 |
quote: https://www.procyclingstats.com/race/nc-slovenia-itt/2020/result
Hij won het Sloveens Kampioenschap tijdrijden. |
El-Stinho | vrijdag 11 september 2020 @ 17:40 |
 |
Marcoss | vrijdag 11 september 2020 @ 17:40 |
quote: Poga won het NK voor Roglic  |
Lucyintheafternoon | vrijdag 11 september 2020 @ 17:40 |
Roglic is zo saai dat ze z'n interview niet eens meer uitzenden. |
Dale__Cooper | vrijdag 11 september 2020 @ 17:40 |
quote: Kan een prima tijdrit rijden.
Pogacar won het NK tijdrijden voor Roglic, maar toen had Roglic geen fietswissel en Pogacar wel. Dat was zeer waarschijnlijk bepalend.
Maar kort gezegd, denk dat ze niet heel veel van elkaar verschillen in de tijdrit. |
Toby56 | vrijdag 11 september 2020 @ 17:41 |
quote: Ja, seuren over de uitstraling van een wielrenner als-ie ze bek opentrekt, of over toeschouwers met mondkapjes in Covid-tijd.
Lekker belangrijk allemaal.
Ouwe beelden, dat is pas belangrijk verdomme. |
Mexicanobakker | vrijdag 11 september 2020 @ 17:41 |
Pogacar won het NK tijdrijden voor Roglic. |
Zwansen | vrijdag 11 september 2020 @ 17:41 |
Dat kampioenschap was wel een echte klimtijdrit. Hier zit nog een fors stuk vlak aan en een heel groot deel vals plat dacht ik. |
Koffieplanter | vrijdag 11 september 2020 @ 17:41 |
Het Sloveens kampioenschap was min of meer vanaf de eerste meter omhoog, in de striemende regen, waarbij Roglic niet wisselde en Pogchamp wel. Ik vind het nauwelijks referentie. |
Toby56 | vrijdag 11 september 2020 @ 17:42 |
quote: Op vrijdag 11 september 2020 17:41 schreef Koffieplanter het volgende:Het Sloveens kampioenschap was min of meer vanaf de eerste meter omhoog, in de striemende regen, waarbij Roglic niet wisselde en Pogchamp wel. Ik vind het nauwelijks referentie. We moeten nog een week; we gaan vanzelf wel zien hoe belangrijk die tijdrit nog zal zijn. |
Zorro | vrijdag 11 september 2020 @ 17:43 |
Zou het in die discussie over tijdrijden misschien handig zijn om te kijken wie in het Sloveens kampioenschap het beste was? |
Marcoss | vrijdag 11 september 2020 @ 17:43 |
quote: Denk niet dat het voor de tijdrit al beslist is in ieder geval |
JohnDDD | vrijdag 11 september 2020 @ 17:43 |
Bij Roglic zag het er nog allemaal wel heel gemakkelijk uit op het eind! Duidelijk de beste vandaag. Bernal zegt in een interview bij de Belgen dat zijn waarden nog nooit zo hoog waren, maar dat anderen eenvoudig weg beter zijn. Hij voelt zich goed zegt hij. Het gaat nu dus echt tussen Roglic en Pogacar gok ik zo. |
Aguero | vrijdag 11 september 2020 @ 17:43 |
quote: Het NK tijdrijden is pas op 7 oktober. |
PSVCL | vrijdag 11 september 2020 @ 17:43 |
quote: Op vrijdag 11 september 2020 17:41 schreef Toby56 het volgende:[..] Ja, seuren over de uitstraling van een wielrenner als-ie ze bek opentrekt, of over toeschouwers met mondkapjes in Covid-tijd. Lekker belangrijk allemaal. Ouwe beelden, dat is pas belangrijk verdomme. Rustig aan man |
Marcoss | vrijdag 11 september 2020 @ 17:43 |
quote: Op vrijdag 11 september 2020 17:41 schreef Zwansen het volgende:Dat kampioenschap was wel een echte klimtijdrit. Hier zit nog een fors stuk vlak aan en een heel groot deel vals plat dacht ik. Vlak wil ik het niet noemen 
Wel veel op en af ja |
_-_ratjetoe_-_ | vrijdag 11 september 2020 @ 17:43 |
quote: Op vrijdag 11 september 2020 17:34 schreef El-Stinho het volgende:[..] Dat wist ik niet, en een enorme rechtvaardiging derhalve. Meer kots ik op mensen als Zonneveld die bij elke tweet uit willen kienen hoe ze de meeste likes binnenscoren. Dat Sesamstraatgehalte. Kan het me voorstellen, maar in principe is het toch vergelijkbaar? Thijs moet gewoon zorgen voor clicks en abo's. Waarom de mensen het nou zo geweldig vinden is soms de vraag, maar het werkt nu eenmaal. |
Mexicanobakker | vrijdag 11 september 2020 @ 17:43 |
quote: Maar er zijn vele NK's tijdrijden elk jaar. |
PSVCL | vrijdag 11 september 2020 @ 17:44 |
quote: Op vrijdag 11 september 2020 17:43 schreef Zorro het volgende:Zou het in die discussie over tijdrijden misschien handig zijn om te kijken wie in het Sloveens kampioenschap het beste was? Goed idee |
Toby56 | vrijdag 11 september 2020 @ 17:44 |
quote: Nix rustig aan man. Ouwe beelden wil ik zien. En uitstralingsloze vrouwen van 120 kg met 15 mondkapjes op.
Anders timmer ik de boel in elkaar. |
Zwansen | vrijdag 11 september 2020 @ 17:45 |
quote: Eerste 15km wel vrij vlak hoor, daarna 15km glooiend en dan 5km klimmen. |
wimderon | vrijdag 11 september 2020 @ 17:45 |
quote: In Slovenië was het NK echter op 28 juni. |
Marcoss | vrijdag 11 september 2020 @ 17:47 |
 |
Toby56 | vrijdag 11 september 2020 @ 17:48 |
quote: "Met Kerstmis samen skispringen?"
"Ja, best!" |
capuchon_jongen | vrijdag 11 september 2020 @ 17:48 |
Ben beetje ziedend. Geen enkele Belg mee in de ontsnapping, Geen enkele Belg die er iets van wou maken |
Toby56 | vrijdag 11 september 2020 @ 17:48 |
quote: Wout mocht niet. Klote-Jumbo. |
maxi-mus | vrijdag 11 september 2020 @ 17:48 |
quote: Morgen is wel een geschikte Belgendag. |
capuchon_jongen | vrijdag 11 september 2020 @ 17:49 |
Wie denkt dat Pogacar en Roglic die aanval hebben afgesproken? |
SaintOfKillers | vrijdag 11 september 2020 @ 17:50 |
quote: Er rijdt sowieso geen enkele Belg mee die vandaag top 5 had kunnen rijden met deze kopgroep. De beste Benoot misschien, maar die doet hier niet mee. |
Cyan9 | vrijdag 11 september 2020 @ 17:51 |
quote: Op de manier dat je het zegt, gok ik er op dat jij dat denkt. |
Felagund | vrijdag 11 september 2020 @ 17:51 |
quote: Kamervragen! Of bestaat zoiets niet in België? |
capuchon_jongen | vrijdag 11 september 2020 @ 17:51 |
quote: Soort van wel ja |
Marcoss | vrijdag 11 september 2020 @ 17:52 |
quote: Neuh |
Mansjester | vrijdag 11 september 2020 @ 17:52 |
quote: Ik spreek Sloveens en kon liplezen dat Roglic tegen Pogacar zei: "Ik ga, spring mee in mn wiel" |
capuchon_jongen | vrijdag 11 september 2020 @ 17:52 |
quote: Wazt ik denk is niet zo belangrijk. Wat denken de anderen? |
PSVCL | vrijdag 11 september 2020 @ 17:52 |
quote: Op vrijdag 11 september 2020 17:44 schreef Toby56 het volgende:[..] Nix rustig aan man. Ouwe beelden wil ik zien. En uitstralingsloze vrouwen van 120 kg met 15 mondkapjes op. Anders timmer ik de boel in elkaar.
@Momo Grijp eens effe in  |
Toby56 | vrijdag 11 september 2020 @ 17:54 |
quote:
NEEEEEEEEEEEE
Tot morgen! |
TargaFlorio | vrijdag 11 september 2020 @ 17:56 |
quote: Als een gek aanvallen is leuk maar dat levert in grote rondes vaak niets op. |
maxi-mus | vrijdag 11 september 2020 @ 17:56 |
quote: Je mist voor de 3e keer het hele punt. (ik zou er maar mee ophouden) |
_-_ratjetoe_-_ | vrijdag 11 september 2020 @ 17:57 |
EF Pro Cycling grijpt de leiding in het ploegenklassement. |
TargaFlorio | vrijdag 11 september 2020 @ 17:58 |
quote: Jij zegt dat Roglic doodsaai rijdt, ik zeg dat dat meestal het meeste oplevert in een grote ronde. |
maxi-mus | vrijdag 11 september 2020 @ 18:00 |
quote: Als je de helft van de quote weglaat zei ik dat inderdaad ja. Zucht. |
Marcoss | vrijdag 11 september 2020 @ 18:01 |
quote: Verschil wel kleiner dan het op een gegeven moment leek, hebben flink doorgereden in het peloton. 3 minuten voorsprong nu op Movistar, maar denk dat EF wel meer van dat soort vluchten nodig gaan hebben, ze missen een goede Higuita die het vanuit het peloton nog zou kunnen.
Maar goed, buiten Vaughers en Unzue is vast niemand echt geïnteresseerd in dat klassement. |
TargaFlorio | vrijdag 11 september 2020 @ 18:03 |
quote: Neuh hoor |
maxi-mus | vrijdag 11 september 2020 @ 18:04 |
quote: Jawel. |
maxi-mus | vrijdag 11 september 2020 @ 18:05 |
Hoe kan een mens zo stuitend dom zijn? |
_-_ratjetoe_-_ | vrijdag 11 september 2020 @ 18:06 |
Ik ben reuzebenieuwd hoe de discussie tussen TargaFlorio en maxi-mus verder gaat! |
maxi-mus | vrijdag 11 september 2020 @ 18:07 |
quote: Dan moet ik je teleurstellen. |
Marcoss | vrijdag 11 september 2020 @ 18:08 |
|
hhh38 | vrijdag 11 september 2020 @ 18:11 |
quote: Hebben ze hem flink wat pijnstillers gegeven?  |
Evertjan | vrijdag 11 september 2020 @ 18:12 |
quote: echte Groningers zeuren niet over een pijntje Die is gewoon op tijd fit voor het WK  |
Godshand | vrijdag 11 september 2020 @ 18:31 |
quote: Lekkere shot morfine joh |
Slobeend | vrijdag 11 september 2020 @ 18:32 |
Live
|
Felagund | vrijdag 11 september 2020 @ 18:42 |
Tom dus eventueel mee in de ontsnapping als dat nodig is de laatste week. |
Pino112 | vrijdag 11 september 2020 @ 18:45 |
quote:
|
Marcoss | vrijdag 11 september 2020 @ 18:48 |
quote: Zo, dat klinkt nog beroerder dan het eerst leek. Dat is waarschijnlijk einde seizoen dan.. |
Ambrosius | vrijdag 11 september 2020 @ 18:50 |
Goede samenvatting van de NOS: 5 seconden de etappewinnaar in beeld. |
DeeBee | vrijdag 11 september 2020 @ 18:59 |
quote: Droomplannen.
Zou wel een EF shirtje dragen overigens. |
johannes_vermeer | vrijdag 11 september 2020 @ 19:49 |
quote: Jammer, jullie zijn spannender dan menig touretappe. |
Fretwork | vrijdag 11 september 2020 @ 20:04 |
Enorm benieuwd hoe Ineos gaat reageren nu. De laatste keer zetten ze op gravel een solo van 90km op touwen. |
Marcoss | vrijdag 11 september 2020 @ 20:05 |
Roglic zei zelf dat hij de laatste 2 km volle bak reed en op de limiet zat.. bij hem oogt het vaak alsof hij beter kan, maar dat is ook zijn stijl. Beetje vergelijkbaar met Thomas 2 jaar geleden.
Hoop wel dat hij de laatste week nog iets gaat doen als hij goed is, beetje zoals in de slotweek van de Tour 2018. Maar denk niet dat dat gaat gebeuren. |
Aguero | vrijdag 11 september 2020 @ 20:20 |
Ik hoop op een Colombiaanse kongsi. |
Steven184 | vrijdag 11 september 2020 @ 21:24 |
Alleen maar om toch nog ff hier gepost te hebben |
capuchon_jongen | vrijdag 11 september 2020 @ 22:15 |
 |
YoyoKlaagzak | vrijdag 11 september 2020 @ 22:23 |
|
Cyan9 | vrijdag 11 september 2020 @ 22:24 |
quote: Triest, hij stond er goed voor. |
Rellende_Rotscholier | vrijdag 11 september 2020 @ 22:27 |
quote: Waanzinnig dat hij dan nog deze rit heeft uitgereden. |
Koffieplanter | vrijdag 11 september 2020 @ 22:28 |
Ook wel enigszins absurd dat hij door de verzorgers of wie daar ook verantwoordelijk voor was gewoon weer op de fiets gezet is. Wel zielig voor Bardet verder, hij leek er eindelijk weer eens door te komen. |
YoyoKlaagzak | vrijdag 11 september 2020 @ 22:29 |
quote: Inderdaad. En ook maar 2,5 minuut verloren op Roglic. |
Momo | vrijdag 11 september 2020 @ 22:36 |
Pinot en Bardet lijken bijna altijd wel wat tegen te komen ja... |
Dale__Cooper | vrijdag 11 september 2020 @ 22:36 |
Dit kan ook echt niet eigenlijk. Temeer hij bij de eerste keer opstaan ook weer onderuit ging.
Het gaat wel hard zo. Zoals in elk Tour blijven er maar iets meer dan tien renners over die echt voor het klassement rijden. Pinot weggevallen, Bardet weggevallen en ook Martin lijkt min of meer weggevallen. Sneu. |
Mani89 | vrijdag 11 september 2020 @ 22:37 |
Over een paar dagen zal Porte ook wel ergens in een ravijn liggen. |
Dale__Cooper | vrijdag 11 september 2020 @ 22:37 |
Zijn de laatste 5 kilometer van de favorieten eigenlijk ook ergens te zien? |
Koffieplanter | vrijdag 11 september 2020 @ 22:39 |
quote: Dit is pas de eerste DNF in een grote ronde van Bardet ooit. |
Rellende_Rotscholier | vrijdag 11 september 2020 @ 22:42 |
quote: Ik weet niet of hier veel ophef over gaat ontstaan, maar je zou eigenlijk de mensen die hem weer op de fiets zetten een tijd moeten schorsen. Het moet echt een keer stoppen dat we iedere renner maar dwingen om verder te fietsen of ze niet tegenhouden als ze dat zelf willen. |
Koffieplanter | vrijdag 11 september 2020 @ 22:43 |
Dat gezegd hebbende, zou je als ploegleiding best direct in mogen grijpen als een renner met een hersenschudding aan het rondrijden is. Een wielrenner pakt zo snel mogelijk weer een fiets, dan zou je best mogen zeggen dat het wel genoeg is allemaal. Weten jullie Skujins nog in California een paar jaar terug? Die kon gewoon niet meer lopen en toen moest men naar Vaughters tweeten om hem uit de race te krijgen. |
El-Stinho | vrijdag 11 september 2020 @ 22:48 |
quote: Die vond ik nog knap lang constant op zijn trappers dansen op de sloklim. |
Roceco | vrijdag 11 september 2020 @ 22:53 |
quote: Zonde, ik had stiekem gehoopt dat Bardet zou kunnen stunten in de schaduw van het Pinot-drama |
Immerdebestebob | vrijdag 11 september 2020 @ 22:54 |
quote: Ik bedacht me vanmorgen dat ik én Gesink én Van Garderen én Porte nog niet ernstig heb zien crashen Zo snel ik kon zien zijn we met Valls en Zakarin pas 2 erkende brokkenpiloten kwijt. |
Immerdebestebob | vrijdag 11 september 2020 @ 22:55 |
quote: Bardet was vooral niet goed genoeg. En Pinot eigenlijk 3e incident op een rij (daalangst, spierprobleem, rug).
Ik gok dat die eens wat anders probeert. |
Immerdebestebob | vrijdag 11 september 2020 @ 22:57 |
quote: Op vrijdag 11 september 2020 22:43 schreef Koffieplanter het volgende:Dat gezegd hebbende, zou je als ploegleiding best direct in mogen grijpen als een renner met een hersenschudding aan het rondrijden is. Een wielrenner pakt zo snel mogelijk weer een fiets, dan zou je best mogen zeggen dat het wel genoeg is allemaal. Weten jullie Skujins nog in California een paar jaar terug? Die kon gewoon niet meer lopen en toen moest men naar Vaughters tweeten om hem uit de race te krijgen. Is dat laatste serieus? Wat apart. |
YoyoKlaagzak | vrijdag 11 september 2020 @ 22:58 |
quote: Op vrijdag 11 september 2020 22:54 schreef Immerdebestebob het volgende:[..] Ik bedacht me vanmorgen dat ik én Gesink én Van Garderen én Porte nog niet ernstig heb zien crashen  Zo snel ik kon zien zijn we met Valls en Zakarin pas 2 erkende brokkenpiloten kwijt. Vanmiddag zeiden ze bij de NOS dat Mollema altijd probleemloos door een grote ronde fietst, maar in mijn herinnering heeft hij ook al best vaak een goed klassement verspeeld door een valpartij. |
Dale__Cooper | vrijdag 11 september 2020 @ 22:59 |
quote:
Nee, dit kan niet. |
Immerdebestebob | vrijdag 11 september 2020 @ 23:01 |
quote: Ik bedoelde dat Tweeten. Die beelden heb ik wel eens gezien  |
Chiappucci | vrijdag 11 september 2020 @ 23:03 |
quote: Op vrijdag 11 september 2020 22:58 schreef YoyoKlaagzak het volgende:[..] Vanmiddag zeiden ze bij de NOS dat Mollema altijd probleemloos door een grote ronde fietst, maar in mijn herinnering heeft hij ook al best vaak een goed klassement verspeeld door een valpartij. Ik kan me zo snel 'alleen' 2012 en 2016 herinneren. 2012 naar Metz was natuurlijk nog voor de bergen, dus niet zeker of hij toen had kunnen meespelen. 2016 is wel een mooi voorbeeld met die val in de afdaling waardoor hij nog van plek 2 naar 11 zakte. |
Marcoss | vrijdag 11 september 2020 @ 23:19 |
quote: Op vrijdag 11 september 2020 22:54 schreef Immerdebestebob het volgende:[..] Ik bedacht me vanmorgen dat ik én Gesink én Van Garderen én Porte nog niet ernstig heb zien crashen  Zo snel ik kon zien zijn we met Valls en Zakarin pas 2 erkende brokkenpiloten kwijt. Die zijn alle 3 al wel gevallen deze Tour 
(maar de gevolgen waren verbazingwekkend licht) |
capuchon_jongen | vrijdag 11 september 2020 @ 23:22 |
Abondon Bardet. hersenschudding |
YoyoKlaagzak | vrijdag 11 september 2020 @ 23:35 |
quote: Op vrijdag 11 september 2020 23:03 schreef Chiappucci het volgende:[..] Ik kan me zo snel 'alleen' 2012 en 2016 herinneren. 2012 naar Metz was natuurlijk nog voor de bergen, dus niet zeker of hij toen had kunnen meespelen. 2016 is wel een mooi voorbeeld met die val in de afdaling waardoor hij nog van plek 2 naar 11 zakte. In 2011 en 2018 viel hij ook al aan het begin van de Tour, waardoor hij in de eerste bergetappes niet goed mee kon. En in 2014 verprutste hij de slottijdrit door een slechte tijdritfiets, dat was ook wel een beetje lullig. |
Pino112 | vrijdag 11 september 2020 @ 23:45 |
Koekoek. |
Frozen-assassin | zaterdag 12 september 2020 @ 00:26 |
quote: Ik word hier misselijk van. Wat een bizarre beelden. Hij mag nog van geluk spreken dat hij niet frontaal werd geraakt door andere renners. Bah zeg |
Momo | zaterdag 12 september 2020 @ 00:37 |
Etappe 14 nog niet open, dus hier:
|
Toby56 | zaterdag 12 september 2020 @ 06:39 |
quote: Heel verstandig. |
crv | zaterdag 12 september 2020 @ 08:06 |
quote: zal eens tijd worden. nu maar hopen dat die zich niet op andere plaatsen gaan ophopen als je ook ziet wat bergop zonder masker of met het masker onder hun kin loopt te schreeuwen... kunnen ze ook wel een knuppel overheen leggen |