quote:AMSTERDAM - Klimaatwetenschapper Jan Rotmans kan niet van het gas af. Die ontboezeming deed de fameuze transitieprofessor dinsdagavond tijdens een expertmeeting met de gemeenteraad van Amsterdam.
=======================================================quote:Ondanks torenhoge investeringen die Rotmans al heeft gedaan in zijn oude huis om het bijvoorbeeld beter te isoleren, lukt het hem niet de klimaatgevaarlijke gaskraan dicht te draaien. „Ik heb er al voor honderdduizend euro aan verspijkerd. De beste experts van Nederland zijn langs geweest. Maar ik krijg mijn woning niet aardgasvrij”, aldus Rotmans.
Hele wijken van het aardgas af
De situatie is opmerkelijk omdat de professor van de Erasmus universiteit juist als adviseur betrokken is bij experimenten om hele wijken van het aardgas te krijgen. Hij steekt zijn tijd en energie al jaren in het tot stand brengen van een energietransitie in Nederland, om zo alle fossiele brandstoffen uit te faseren.
"Dat GroenLinks-fractie juist daar wil beginnen met het aardgasvrij maken van de stad is absurd"
Kevin Kreuger, Amsterdamse FvD-raadslid, kijkt niet op van Rotmans’ getuigenis. „Dit is precies dezelfde situatie die geldt voor de hele Amsterdamse grachtengordel. Het zijn historische panden die met geen mogelijkheid geschikt zijn te maken voor een warmtepomp. Dat de GroenLinks-fractie juist daar wil beginnen met het aardgasvrij maken van de stad is absurd. Als je het al zou willen, moet je die oude huizen als laatste aanpakken.”
Boerderij Ed Nijpels
Dat uitgerekend Rotmans voor een gerieflijk warm huis voorlopig is aangewezen op aardgas doet een beetje denken aan de boerderij van klimaatcoryfee Ed Nijpels. Toen de voorzitter van de klimaattafels – bekend om uitspraken als ’energiebesparen is een feest voor de portemonnee’ - zijn Friese woonstulp te koop zette, bleek dat het monumentale optrekje energielabel G droeg: het label voor de slechtst mogelijke isolatie.
Waarom?quote:
Van het aardgas af willen in Nederland, dat is dom.quote:
Waarom is het dom? Als je de messias van "voeg hier uw onderwerp in" speelt dan mag er vanuit gegaan worden dat je zelf voorloopt op het gebied van "voeg hier uw onderwerp in". Niet gek dus dat mensen verbaasd zijn en/of dit nieuwswaardig vinden.quote:
quote:Op woensdag 9 september 2020 07:32 schreef JeMoeder het volgende:
[..]
Waarom is het dom? Als je de messias van "voeg hier uw onderwerp in" speelt dan mag er vanuit gegaan worden dat je zelf voorloopt op het gebied van "voeg hier uw onderwerp in". Niet gek dus dat mensen verbaasd zijn en/of dit nieuwswaardig vinden.
En dan de nietszeggende vergelijking met Ed Nijpels als uitsmijter toe. En jullie tuinen er met open ogen in. Telegraaf op z'n best.quote:Ondanks torenhoge investeringen die Rotmans al heeft gedaan in zijn oude huis om het bijvoorbeeld beter te isoleren, lukt het hem niet de klimaatgevaarlijke gaskraan dicht te draaien. „Ik heb er al voor honderdduizend euro aan verspijkerd. De beste experts van Nederland zijn langs geweest. Maar ik krijg mijn woning niet aardgasvrij”, aldus Rotmans.
De hele grachtengordel plat!quote:
Nee mand, nieuw Zabudan werken op 100% vermogen tot -28. Binnenunit met elektrische naverwarmer erop en er moet een ijstijd komen wil je nog gas nodig hebben. Ik snap dan ook niet dat het hem niet lukt.quote:Op woensdag 9 september 2020 09:04 schreef LXIV het volgende:
Met een lucht/water warmtepomp kom je een heel eind qua energieneutraal maken van je huis. Alleen niet als het echt koud wordt (<-5 graden). Dan verzaakt zo'n ding.
Verder hebben bijna al die energieguru's bedrijven of aandelen in bedrijven die de energietransitie moeten realiseren. Een objectief standpunt kun je van hen niet verwachten.
Exin examen, wanneer?quote:Op woensdag 9 september 2020 08:20 schreef Circle.Of.Filth het volgende:
Doe wat ik zeg doe niet wat ik doe !
Dat zijn dan folderspecificaties. Ik hoor van iedereen dat zo'n warmtepomp niet goed werkt als het echt koud wordt. En dat is precies het moment waarop je hem wel nodig hebt.quote:Op woensdag 9 september 2020 09:12 schreef icecreamfarmer_NL het volgende:
[..]
Nee mand, nieuw Zabudan werken op 100% vermogen tot -28. Binnenunit met elektrische naverwarmer erop en er moet een ijstijd komen wil je nog gas nodig hebben. Ik snap dan ook niet dat het hem niet lukt.
Overigens vind ik hem buiten dit een flapdrol van een vent.
Dat blijf je schrijven ondanks dat meerdere users hebben aangegeven dat dat niet zo is, waaronder ik.quote:Op woensdag 9 september 2020 09:04 schreef LXIV het volgende:
Met een lucht/water warmtepomp kom je een heel eind qua energieneutraal maken van je huis. Alleen niet als het echt koud wordt (<-5 graden). Dan verzaakt zo'n ding.
Verder hebben bijna al die energieguru's bedrijven of aandelen in bedrijven die de energietransitie moeten realiseren. Een objectief standpunt kun je van hen niet verwachten.
Ik neem aan dat die folderspecificatie overeen komen met de werkelijkheid. Wat wel kan is dat ze een te laag vermogen hebben omdat het huis minder geïsoleerd is dan gedacht.quote:Op woensdag 9 september 2020 09:16 schreef LXIV het volgende:
[..]
Dat zijn dan folderspecificaties. Ik hoor van iedereen dat zo'n warmtepomp niet goed werkt als het echt koud wordt. En dat is precies het moment waarop je hem wel nodig hebt.
Dan heb ik het niet over appartmentjes die vanaf vier zijden rondom grenzen aan andere appartementen, maar over vrijstaande woningen.
Dat is niet waar want op fok ben je al door meerdere users hierop aangesproken dat het niet klopt. Wellicht hoor je van sommige mensen dat, de oorzaak ligt veelal in verkeerde installatie en niet de warmtepomp.quote:Op woensdag 9 september 2020 09:16 schreef LXIV het volgende:
[..]
Dat zijn dan folderspecificaties. Ik hoor van iedereen dat zo'n warmtepomp niet goed werkt als het echt koud wordt. En dat is precies het moment waarop je hem wel nodig hebt.
Dan heb ik het niet over appartmentjes die vanaf vier zijden rondom grenzen aan andere appartementen, maar over vrijstaande woningen.
Ik haal de 63 graden zonder bijverwarming bij -12. 63 is ook de max temperatuur van het water wat die uberhaupt haalt.quote:Op woensdag 9 september 2020 09:18 schreef icecreamfarmer_NL het volgende:
[..]
Ik neem aan dat die folderspecificatie overeen komen met de werkelijkheid. Wat wel kan is dat ze een te laag vermogen hebben omdat het huis minder geïsoleerd is dan gedacht.
Wij verwarmen zonder problemen complete zorgcomplexen met die systemen, ook als het koud is.
Als het precies zo aangelegd wordt als de leveranciers voorschrijven, met alles goed aangesloten en op een goede plek zal het wel goed zijn.quote:Op woensdag 9 september 2020 09:18 schreef icecreamfarmer_NL het volgende:
[..]
Ik neem aan dat die folderspecificatie overeen komen met de werkelijkheid. Wat wel kan is dat ze een te laag vermogen hebben omdat het huis minder geïsoleerd is dan gedacht.
Wij verwarmen zonder problemen complete zorgcomplexen met die systemen, ook als het koud is.
Ik begrijp dat ook niet.quote:Op woensdag 9 september 2020 09:12 schreef icecreamfarmer_NL het volgende:
[..]
Nee mand, nieuw Zabudan werken op 100% vermogen tot -28. Binnenunit met elektrische naverwarmer erop en er moet een ijstijd komen wil je nog gas nodig hebben. Ik snap dan ook niet dat het hem niet lukt.
Overigens vind ik hem buiten dit een flapdrol van een vent.
Het is niet zozeer het fysieke leidingwerk maar het inregelen van radiatoren/vloerverwarming en de stooklijn geven de problemen. Deze zijn huis specifiek en moeten experimenteel worden bepaald.quote:Op woensdag 9 september 2020 09:29 schreef Resistor het volgende:
[..]
Als het precies zo aangelegd wordt als de leveranciers voorschrijven, met alles goed aangesloten en op een goede plek zal het wel goed zijn.
Maar niemand woont in een standaard huis met alles zoals het zijn moet, en geen installateur werkt 100% volgens het boekje. Zelfs een paar scherpe bochten in het leidingwerk (om het mooier af te kunnen werken) kan al een negatieve invloed hebben.
Ik zie iedereen elkaar herhalen op dat punt.quote:Op woensdag 9 september 2020 09:04 schreef LXIV het volgende:
Waarom? Huizen aan de grachtengordels hebben al meerdere energietransities gezien. Denk je dat die gasleidingen er bij de bouw in zijn gezet ofzo? Niemand had in de jaren zestig ooit de illusie dat het gas tot aan de implosie van de zon zou zijn hoor.quote:Op woensdag 9 september 2020 07:15 schreef asco het volgende:
Van het aardgas af willen in Nederland, dat is dom.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |