Veel ervaring heb ik er niet mee, maar wat ik recent heb gezien bij een renovatiepproject, was dat de folie niet tussen de stenen, maar tegen de stenen (gemetseld buitenblad) werd geplakt en circa 20 cm onder het maaiveld afboog naar buiten.quote:Op woensdag 9 september 2020 00:34 schreef Tom_ het volgende:
Ik heb een fundering liggen, vorstrand en vloer ineens gestort met een kleine sponning van +/- 6cm hoog.
Begrijp ik het goed dat ik nu DPC folie (los/gelijmd?) op de fundering leg, onder het buitenblad uit laat steken en daar in de mortel mijn kimlaag van kalkzandsteen blokken op plaats?
Of kan ik beter eerst lagere kimblokken op de fundering in de mortel leggen en daar DPC folie op plaatsen voor ik verder ga lijmen. (hecht lijm op folie?)
Thanks! Ja zoiets moet het gaan worden, alleen is mijn sponning dus veel lager geworden dan volgens mij gebruikelijk is. Die open stootvoegen daar bedoel je het buitenblad mee zodat het water weg kan toch?quote:Op woensdag 9 september 2020 13:27 schreef Tasteless het volgende:
Maak anders even een schets van de situatie welke je nu hebt. Op internet zijn genoeg doorsnedes te vinden met de juiste toepassing van DPC folie onder de kimlaag. (overigens is je eerste aanname de juiste). Houdt ook rekening met open stootvoegen in de kimlaag en de juiste plaatsing van de isolatie incl koudebrug.
Je kunt gewoon op de DPC gaan metselen. Het metselwerk staat door zijn eigen gewicht op de fundering
Zoiets dus: maar dit ook afhankelijk van jou specifieke situatie
[ afbeelding ]
Ja dat is ook wel makkelijk, gewoon ertussen klemmen eigenlijk. Wil er eigenlijk niet aan beginnen te moeten branden, dat lijkt me een k*tklus.quote:Op woensdag 9 september 2020 18:04 schreef Makrolon het volgende:
Ik zou de dpc folie tussen de eerste en 2e laag lijm likken zetten, en dan maar een cm er tussen oid. En die folie dan onder t buitenblad uit laten steken.
Ik was t vergeten en heb dakleer tegen het binnenblad gebrand.
Ja dat was het ook. Ik weet nog dat ik die brander vrij heftig vond toenquote:Op woensdag 9 september 2020 18:48 schreef Tom_ het volgende:
[..]
Thanks! Ja zoiets moet het gaan worden, alleen is mijn sponning dus veel lager geworden dan volgens mij gebruikelijk is. Die open stootvoegen daar bedoel je het buitenblad mee zodat het water weg kan toch?
Net terug van werk en even geen tijd om de laptop erbij de pakken, maar zal vanavond even zo'n schets painten. Toch handiger dan op m'n mobiel.
[..]
Ja dat is ook wel makkelijk, gewoon ertussen klemmen eigenlijk. Wil er eigenlijk niet aan beginnen te moeten branden, dat lijkt me een k*tklus.
Ja was ook niet de bedoeling het zo ondiep te maken, ik was bij het uitgraven vergeten de 10cm isolatie onderin mee te tellenquote:Op donderdag 10 september 2020 14:46 schreef Tasteless het volgende:
In dit geval zou ik inderdaad de DPC folie tussen de 1ste en 2de laag zetten (wat Makrolon ook zegt) aangezien je maar 6cm sponning hebt. Het doel van deze DPC folie is om er voor te zorgen dat wanneer er condensatie in je spouw plaatsvindt het vocht weg kan lopen richting de buitenmuur en niet tegen je binnenmuur aan blijft staan, vandaar inderdaad de open stootvoegen.
Wat ook belangrijk is om de isolatie niet tot onderaan door te laten lopen zodat het water niet opnieuw door de isolatie word opgezogen. Dus beginnen met ik neem aan Pir platen op peil hoogte.
Ik ben een voorstander van de isolatie op de betonvloer leggen ipv er onder en dan de eerste binnenblad stenen in foamglas uit te voeren maar dit is meer passief bouw.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |