abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  dinsdag 22 september 2020 @ 21:10:53 #51
475804 1inamelon
Je mag wel meloentje zeggen
pi_195206061
Ik denk dat ik het einde juist het sterkste stuk vond van het boek. Dat was tenminste duidelijk.
  zondag 27 september 2020 @ 20:12:02 #52
43584 Beregd
absolutely inch perfect
pi_195292744
Uitgelezen. Heel sterk boek. De fantasie en hersenkronkels van Jas doen me vaak denken aan mijn eigen kromme redeneringen als kind. De metaforen worden prachtig doorgetrokken en komen allemaal uit de leefwereld van de kinderen. Eigenlijk slaagt de schrijfster in het onmogelijke, een literair werk schrijven vanuit het oogpunt van het kind, zonder dat het geforceerd overkomt.

Toch net geen vijf sterren, daarvoor was deel drie wat te warrig, en verdween er net iets te veel in het poepegaatje.
pi_195299002
Ook uitgelezen. Met moeite. Want het kon me totaal niet boeien. Alle beeldspraak, metaforen, magisch denken bleh. Het overspoelde het verhaal en daarom had ik weinig empathie voor de mensen in het boek. Het compleet disfunctionele gezin met de naar psychopaat neigende broer maakte het verhaal ook nog eens behoorlijk zwaarmoedig en treurig.

Ik had in het begin ook moeite de leeftijd van Jas te plaatsen. Veel te volwassen denken gecombineerd met veel te kinderlijk denken maakte het raar en verwarrend. Hetzelfde voor de tijd. Wassen in een tobbe in de keuken deed mijn moeder ook op de boerderij. In de jaren 50. En de vreemde armoede was ook al verwarrend. Alleen nutella met feestdagen, want was te duur. Maar Jas weet wel wat kappertjes zijn , want die zijn vies.

Het einde was dan weer wel lekker helder. En naar de rest van het gezin ben ik verder niet benieuwd hoe het met ze gaat aflopen. Dat is 4x GGZ en/of hier en daar een suicide.

Kortom: deprimerend en de schrijfster heeft te hard haar best gedaan op mooie beeldspraak wat al snel ging vervelen. Al met al een vermoeiend boek wat ik niemand zou aanraden.
"Dear life, When I said "can my day get any worse?" it was a rhetorical question, not a challenge."
  maandag 28 september 2020 @ 12:40:01 #54
43584 Beregd
absolutely inch perfect
pi_195302457
.
quote:
0s.gif Op maandag 28 september 2020 09:08 schreef Isabeau het volgende: En de vreemde armoede was ook al verwarrend. Alleen nutella met feestdagen, want was te duur. Maar Jas weet wel wat kappertjes zijn , want die zijn vies.
Dat snap ik niet. Kappertjes op de hoek kosten 1,29 EUR en de nutella 3,99 EUR?
pi_195303430
quote:
2s.gif Op maandag 28 september 2020 12:40 schreef Beregd het volgende:
.
Dat snap ik niet. Kappertjes op de hoek kosten 1,29 EUR en de nutella 3,99 EUR?
Maar kappertjes is niet echt een logische keus voor een gezin dat probeert zuinig te leven. Een gezin dat oud brood en banket met schimmel er op haalt en uitdeelt aan de gezinsleden voor het bij het vee terecht komt.
"Dear life, When I said "can my day get any worse?" it was a rhetorical question, not a challenge."
pi_195331109
Zou Nederland het enige land zijn waarin een boek vol smerigheid de stempel van literatuur krijgt?
pi_195331241
quote:
15s.gif Op woensdag 16 september 2020 09:33 schreef Fugue het volgende:
Oke, gelezen.

Het boek leest makkelijk weg maar ik had elk deel wel een (paar keer) iets van holy shit, wat gebeurt hier.
Het verhaal vond ik niet boeiend genoeg om snel verder te willen lezen, ik moest me er echt toe aanzetten. Als het niet was gekozen hier had ik het waarschijnlijk halverwege weggelegd.
Weinig diepgang, eindeloze metaforen (een halve pagina over de handen van de veearts). Veel extreme stukjes om de lezer te shockeren. Gewoon niet echt mijn boek.
Dit vat het voor mij ook wel samen. Blij dat het uit is. Ik zal het boek zeker niet nog eens lezen of iemand anders het boek aanbevelen.
pi_195331974
quote:
0s.gif Op dinsdag 29 september 2020 20:03 schreef Pleun2011 het volgende:
Zou Nederland het enige land zijn waarin een boek vol smerigheid de stempel van literatuur krijgt?
120 days of sodom?
“And forget not that the earth delights to feel your bare feet and the winds long to play with your hair.”
pi_195331984
quote:
10s.gif Op dinsdag 29 september 2020 20:45 schreef Fok-it het volgende:

[..]

120 days of sodom?
Ken ik niet
pi_195339318
Eindelijk uit, net op tijd *O*
Even topic doorgelezen, veel herkenbare kritieken.

Dat het leek dat het zich veel langer geleden afspeelde..

Die jas van haar, waar ik heel het boek op zat te wachten wat het geheim nu was (heb nog een tijd keer gedacht dat ze zwanger was van broer of vader :') )

Dat taalgebruik, heb sommige stukjes overgeslagen, andere moest ik 3x lezen om te begrijpen wat er nu precies stond. (Bijv met die broer die volgens mij een kip doodmaakte, maar dit werd anders benoemd.)

En heel veel poep en snot. Ik zie niet in wat het toevoegt aan het verhaal (ik peuterde in mijn neus en at het op..) Ja boeiend!

In het begin had ik moeite erin te komen,uiteindelijk las het toch wel aardig weg. Ik zou het niet echt aanraden aan iemand.

Maar wel fijn om eens wat anders te lezen dan normaal :)

[ Bericht 4% gewijzigd door Magica op 30-09-2020 10:16:52 ]
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')