Rellende_Rotscholier | zaterdag 5 september 2020 @ 04:02 |
Etappe 9: 64000 - Laruns, 153 km Hier had een leuk verhaal kunnen staan, maar ik ben zaterdag niet aanwezig. Er gaat bier gedronken worden, erg belangrijk natuurlijk. En we weten allemaal dat het een enorm slecht idee is om na veel bier alsnog een stukje online te gooien, dus we doen het mooi vooraf. Lekker veilig, lekker neutraal. Wat er tijdens de eerste dag in de Pyreneeën gaat gebeuren maak ik niet live mee, daar komt dus geen analyse van. Het zal wel weer een kutrit worden, is het ook wel het parcours voor. De tweede dag in de Pyreneeën is alleen niet veel beter, allememaggies, wat hebben ze er een puinhoop van gemaakt bij de ASO. Dit wordt natuurlijk ook driewerf antigenot. Een flopritje. Wel wat beklimmingen onderweg, maar het houdt niet over. Ja, de laatste kilometers van de Marie Blanque zijn moeilijk. Het zal wel. En dan beginnen we ook nog op een plek, daar lusten de honden geen brood van. Guantanamo Bay is er niets bij. Waterboarden lijkt me leuker dan dit. De tyfus, de gribus en de algebra. 64000, het lelijkste getal in de historie van de mensheid. ![]() Ja, jullie verwachten nu veel hè? Jammer dan. 2020 is een merkwaardig jaar, zo merkwaardig zelfs dat we totaal geen aandacht gaan besteden aan 64000. Da's de postcode van een bepaalde stad waarvan de naam niet uitgesproken dient te worden. Vorig jaar kan ik toch niet meer overtreffen, ik ga niet eens een poging wagen. Wel ga ik ouderwets klagen, je zou voor minder. De vorige rit eindigt godverdomme in Loudenvielle, midden in de Pyreneeën. Een ideale startlocatie voor een nieuwe rit, maar nee, wat doe je? Je vertrekt uit de Pyreneeën, naar de vlakte. En vanuit die vlakte fiets je weer terug naar de bergen, waardoor je de eerste 50 kilometer van de rit alweer door de plee hebt gespoeld. Het slaat gewoon nergens op. Kappen met die shit, zoals een groot denker ooit zei. Van Loudenvielle zou je via de Tourmalet en de Aubisque naar finishplaats Laruns kunnen rijden, al zou ik dan ook klagen. De enige pluim voor de organisatie is dat we voor het eerst in 100 jaar ofzo beide beklimmingen een keer overslaan in de Tour. Goed voor de variatie. Maar alsnog, waarom gaan we naar 64000? Ja, geld. Nee, dan ben je meteen klaar. Maar ze mogen alsnog de tyfus krijgen. Ik wil gewoon een keer een rit in de westelijke Pyreneeën, in het Franse gedeelte van het Baskenland. Die walgelijke labellolikker van een Prudhomme ieder jaar slijmen natuurlijk, geweldige fans, blablabla, maar dan gaat ie toch weer naar 64000 he. Idioot. Wij willen naar Bayonne, naar Saint-Jean-Pied-de-Port, naar iedere plaats met een fatsoenlijke postcode. Gelukkig ben ik niet de enige die daar zo over denkt. Er is inmiddels zelfs een hele beweging op gang gekomen in Frankrijk. Ze dragen gele hesjes, en ze zijn boos. Terecht natuurlijk. ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Zoals je ziet, de Fransen laten er geen gras over groeien. Na deze felle protesten verwacht ik dat we volgend jaar andere oorden op gaan zoeken. Als dat niet zo is ga ik met pensioen, dan zoeken ze het verder maar lekker uit. Hoe dan ook, buiten 64000 gaat de rit van start. We beginnen met een klimmetje, nadat we eerst een kilometer of zeven over een vlakke weg hebben gereden. Klimmetje van 2,3 kilometer aan 4,5% gemiddeld, stelt geen kut voor. De Cote d'Artiguelouve, vierde categorie. Zou het wat uitmaken? Zoals Michel Wuyts zou zeggen: ik wil er vanaf zijn. Geen idee hoe het parcours hier er verder uitziet, het ruikt op deze plek nog naar 64000 dus we slingeren de streetview niet aan. Na het klimmetje gaan we blijkbaar kort naar beneden, geloof ik meteen. Paar bochten enzo, poe hee. Dan komen we uit in Lacommande, waarna het een kilometer of zes bijna rechtdoor gaat over een vlakke weg richting Lasseube. Hier slaan de renners rechtsaf, vervolgens gaat het meer dan tien kilometer behoorlijk rechtdoor richting Oloron-Sainte-Marie. Blijkbaar een beetje hobbelig terrein, stuk of drie klimmetjes onderweg. Een keer een kilometer aan zes procent ofzo, lekker interessant allemaal. Na 31 kilometer koers komen we uit in Oloron-Sainte-Maria, waar we kriskras door het centrum slingeren. Oloron-Sainte-Marie is een gemeente in Frankrijk en tevens de hoofdstad van het arrondissent Oloron-Sainte-Marie. Het ligt bij de rivieren Gave d'Ossau en Gave d'Aspe. Zo, dat is niet niks. Oloron-Sainte-Marie gaat terug op een Romeinse nederzetting die werd verwoest bij de barbaarse invallen. Vanaf de vierde eeuw was dit de zetel van een bisdom en dit tot 1790. Hiervan is 12de-eeuwse kathedraal Sainte-Marie d'Oloron getuige. In de elfde eeuw werd de stad uitgebouwd tot een militair en commercieel centrum door de burggraaf van Béarn. Tegenwoordig moeten ze het vooral van de huisjes hebben die half in het water hangen. Altijd lachen. ![]() Nou, vooruit, we zijn nu wel ver genoeg uit de buurt van 64000. We gaan de boel maar weer wat serieuzer nemen. Na heel wat bochten en liefst tien rotondes verlaten we Oloron-Sainte-Maria. Buiten dit stadje rijden de renners verder over een brede en vlakke weg, die voorlopig vlak zal blijven. Af en toe rijden we door een dorpje waar wat hinderlijke obstakels te vinden zijn, verder is het de komende tien kilometer een makkelijke rit. De renners rijden door een ruraal stukje Frankrijk, de boeren maken hier de dienst uit. Een van de dorpen die we passeren is Aravits, na een paar bochten in dit dorpje begint de weg zowaar wat vals plat omhoog te lopen. Een kilometer later komen we uit bij een kruising, waar we naar links zouden kunnen gaan. Als we dat doen snijden we een stuk af, het is op deze manier maar een aantal kilometer fietsen naar Arette, waar na 99 kilometer de tussensprint volgt. Terwijl we nu pas een kilometer of 50 hebben afgewerkt, kun je nagaan. Er gaat een lange omweg volgen, een omweg met een paar beklimmingen bovendien. Van Aravits rijden we verder naar Lanne-en-Barétous over een weg die nog een tijd vals plat omhoog blijft lopen. Buiten Lanne-en-Barétous slaan we linksaf, waarna we over een iets minder brede weg verder gaan rijden. We gaan op weg naar de eerste klim van de dag, door terrein dat nog steeds van de boeren is. Vooral eindeloze grasvelden hier, met af en toe wat dieren in de wei. Beetje maïs ook, hartstikke leuk. In de verte zien we een paar bergen liggen, maar het klinkt totaal niet geloofwaardig dat er heel snel een zware klim gaat volgen. Bedrieglijk terrein, mogen we wel stellen. Zes kilometer rijden we over deze plattelandsweg, terwijl het hooguit vals plat omhoog gaat. Daarna, ja, daarna gaat het iets meer dan vals plat omhoog. ![]() Over een weg met vrij matig asfalt rijden we verder naar de voet van de Col de la Hourcère, een col die gaat debuteren in de Tour. In 1995 was het de bedoeling dat we over deze klim zouden rijden, maar de berg werd opgenomen in de rit daags na het overlijden van Fabio Casartelli. Die rit werd geneutraliseerd verreden, daardoor krijgt het peloton nu pas voor het eerst echt te maken met de Col de la Hourcère. De klim begint toch wel op een vrij merkwaardige manier. Normaal is er wel ergens een bocht naar links of rechts waarna er ineens een duidelijk hoogteverschil te merken is, nu begint de weg rechtdoor na een smal bruggetje gewoon uit het niets loeisteil omhoog te lopen. De Col de la Hourcère begint met een kilometer aan 8,4%, gewoon, voor de leuk. Daarna krijgen de renners zelfs met twee kilometer aan 10% te maken, voor de gezelligheid. Een kilometer aan 11% zelfs, eigenlijk. De Pyreneeën staan altijd bekend om hun grilligheid, dat gaat bij deze klim alvast op. Het smalle weggetje dwars door het boerenland gaat bijna loodrecht omhoog, dat wordt genieten. Na een tijd rijden we een bos in, de klim begint nu ook wat meer bochten te vertonen. Even verderop komen we zelfs wat haarspeldbochten tegen, eerst een stuk of vier en even verderop een stuk of zeven. De klim gaat verder met twee kilometer aan 8%, waarna er opnieuw een kilometer aan 10% volgt. Enorm zwaar, toch wel. De klim kent ook nog een makkelijker stukje, een kilometer aan 7%. Daarna weer een kilometer aan 9%, en een aan 10%. We zijn daarna wel bijna boven, tot aan de top gaat het verder aan 7,5%. Pas in de laatste meters wordt het iets makkelijker, als we na 69 kilometer bovenkomen op deze klim van de eerste categorie krijgen de renners een paar makkelijke meters aan 4% aangeboden. In totaal is het 11 kilometer omhoog gegaan aan 8,8%, een klim om U tegen te zeggen. Wat zou het fijn zijn als een ploeg hier al de knuppel in het hoenderhok durft te gooien. Richting de top van de klim verdwijnen de bomen en wordt het terrein behoorlijk open. Wel blijft het enorm bochtig, we slingeren ons omhoog door genadeloos steile bochten. Prachtige uitzichten hier, de Pyreneeën kunnen best leuk zijn. Vooral het Baskische gedeelte van de Pyreneeën uiteraard. Op de top komen we het skistation van Issarbe tegen, een naam die verdacht Baskisch klinkt. Klopt ook wel, we zitten hier aan de rand van het Franse gedeelte van het Baskenland. De Col de la Hourcère heeft derhalve ook een Baskische naam, Murkhuillako Lépoua. Al is dat eigenlijk ook weer een verfranste versie van het Baskisch, Lépoua zou eerder lepoa moeten zijn. Hoe dan ook, ik ben helemaal in m'n element. Praktisch in het mooiste gedeelte van de wereld, wat wil een mens nog meer? ![]() Voorbij het skistation van Issarbe, waardoor deze klim ook wel eens Col d'Issarbe wordt genoemd gaat het toch nog even verder omhoog, daarna volgt er maar een korte afdaling. Google kwam hier met een karretje langs in maart 2010, en toen lag er toevallig sneeuw. Het laatste stuk van de klim en een deel van de afdaling mist daardoor op Streetview. Van bovenaf valt wel te zien dat het niet enorm bochtig is, terwijl we dankzij het profielkaartje van de organisatie kunnen zien dat het niet enorm steil naar beneden zou moeten gaan. Pas de laatste kilometer van de afdaling gaat het wat steiler naar beneden, naar de Col de Suscousse. In het laatste stuk zitten wel wat bochten, terwijl de weg nog steeds niet enorm breed is. Asfalt ook niet overal even fantastisch. Dat zijn wel zo'n beetje de argumenten waarom we de westelijke Pyreneeën minder vaak bezoeken, het veiligheidsargument wint het vaak van het Baskisch genot. De renners komen uit bij een kruispunt, waar een aantal borden tweetalig de richting aangeven. Hier moeten we rechtdoor, waarna de weg meteen weer omhoog gaat lopen. Het volgende smallere weggetje dwars door een bos brengt ons naar de Col de Soudet, bekender terrein voor de renners. Tijdens de Vuelta van 2016 reden we nog over deze klim, bijvoorbeeld. Dat was onderweg naar de Aubisque, waar ONZE Robert Gesink zou winnen. Tijdens die rit deden we ook de Marie-Blanque aan, Gesink weet dus wel hoe hij Tom en Primoz over deze bergen moet begeleiden. Doordat we eerst de Hourcère beklimmen slaan we wel ongeveer de helft van de Soudet over, we houden een klim over van vier kilometer. Die klim begint redelijk makkelijk, met een kilometer aan 6%. Daarna wordt het toch even flink vervelend, kilometer aan 11%. De grillige Pyreneeën he. Buiten het bos gaan we nog twee kilometer verder, aan iets schappelijkere percentages. Hoewel, twee kilometer aan 8% is ook weer niet helemaal niets. In totaal komen we uit op 3,8 kilometer aan 8,5% gemiddeld, een zware middag voor de jongens. De top van de Col de Soudet, op deze manier een klim van de derde categorie, bereiken we na 78 kilometer. Over de helft van de rit, toch al. ![]() Stiekem is de top die we bereiken niet eens de echte top. We slaan linksaf naar beneden, maar we zouden ook rechtsaf kunnen slaan, verder naar boven. Helemaal boven treffen we La Pierre Saint-Martin aan, in 2015 kwam daar een Tourrit aan. Die werd gewonnen door Chris Froome. Samen met Porte reed hij toen iedereen lachend helemaal aan gort. Mooi dat die tijden voorbij zijn. Volgens mij was dat ook de rit dat Gesink vierde werd en Merijn Zeeman spontaan begon te huilen. Ja, de tijden zijn echt heel erg veranderd. Dit even terzijde, natuurlijk. De afdaling van de Soudet begint niet echt als een afdaling. Na een paar meter omlaag is het even vlak, weer een paar meter omlaag en dan zelfs een kort knikje omhoog. De weg is wel ineens een stuk breder, we bevinden ons inmiddels in de buurt van het redelijk populaire skistation La Pierre Saint-Martin. Het station van Issarbe is niet zo groot, dit station is een stuk bekender. Daarom is de weg breder, de auto's moeten makkelijk omhoog kunnen. Maakt het voor de renners ook een stuk makkelijker als de afdaling eenmaal begint. In totaal gaan we praktisch 20 kilometer naar beneden, onderweg naar Arrete. Bij tijd en wijle een pittige afdaling, het gaat een aantal kilometer aan meer dan 10% naar beneden. Soms ook vrij makkelijk, we rijden bijvoorbeeld een paar kilometer bijna volledig rechtdoor. Na vijf kilometer dalen krijgen we een bochtige fase van een kilometer of drie, met in die drie kilometer een flink aantal haarspeldbochten. Is door die brede weg prima te doen. Daarna gaat het weer twee kilometer vooral rechtdoor, waarna we een nieuwe bochtige fase bereiken. Stuk of vier haarspeldbochten vrij kort achter elkaar. Vervolgens hebben we het ergste werk gehad. De resterende tien kilometer naar Arette is het heerlijk dalen over een goed geasfalteerde brede weg. Een kilometer of vijf gaat het nog wat steviger naar beneden, daarna begint het steeds vlakker en vlakker te worden. Na 99 kilometer komen we uit in Arette, bij het binnenrijden van dit dorpje gaat er meteen gesprint worden. De tussensprint van de dag, niet onbelangrijk. Toch ook weer een Baskische naam, Arette. We zitten nog steeds aan de rand van het beste deel van Frankrijk, al hoort dit er niet meer bij. Maar goed, daar zal ik jullie verder niet mee lastigvallen. Dit is de Béarn, toch net weer anders. ![]() Arette is geen heel bijzonder dorp, maar dat heeft wel een reden. In 1967 werd het dorp namelijk getroffen door een aardbeving, een van de zwaarste ooit in Frankrijk. 5.3 op de schaal van Richter, niet misselijk. 80% van het dorp werd verwoest, waaronder de kerk. Er viel slechts één dode te betreuren, had erger gekund. 50 jaar na dato heeft men in het dorp een monument neergezet, hierboven te bewonderen. De kerk, zoals ie er na de aardbeving uitzeg. Ze hebben alles weer hersteld, maar het verklaart waarom we hier niet veel schoonheid aantreffen. Na een paar bochten in Arette komen we buiten het dorp een nog bochtigere weg tegen, die bovendien een beetje omhoog gaat. Een klimmetje van twee kilometer aan 5% ongeveer, met in het begin een steiler stukje. Als het klimmen gedaan is gaat het drie kilometer naar beneden, met vooral in de eerste kilometer een paar lastige bochtjes. Even verderop wordt het een stuk rechter, dat fietst toch fijner. We zijn onderweg naar Issor, maar dat dorpje bereiken we niet. Na een tijd slaan we rechtsaf, na deze bocht loopt het nog even een paar meter naar beneden. Al snel wordt het vlak en niet veel later gaan we aan een stuk vals plat omhoog beginnen. Door een groene en bosrijke omgeving rijden we de bergen weer tegemoet, de volgende klim van de dag laat niet lang op zich wachten. De weg waar we nu over rijden is behoorlijk breed en behoorlijk recht. Een kilometer of zes zal het relatief makkelijk fietsen zijn, ondanks het lichte vals plat omhoog. Mooi stukje dit wel, zou zo een van de verlaten boerderijen langs de kant van de weg onder handen willen nemen. Na een tijd komt er een schattig beekje in beeld, het wordt mooier en mooier. We rijden ook nog door een tunneltje, je maakt echt veel mee hier. Uiteindelijk slaan we een paar keer linksaf en rijden we over wat bruggetjes, waarna de Col d'Ichère begint. Een klimmetje van de derde categorie, vier kilometer lang aan 7% gemiddeld. Een klimmetje dat eigenlijk helemaal niet bij de Pyreneeën past, het gaat behoorlijk regelmatig omhoog. In het begin van de klim rijden we door Lourdios-Ichère, daarna rijden we door een groen landschap verder omhoog, terwijl er zo nu en dan een mooi zicht is op de bergtoppen in de omgeving. Weggetje lijkt af en toe wat smaller te zijn en het asfalt ziet er niet overal even fantastisch uit, verder valt het vooral op dat we over tal van bruggetjes rijden. Na 115 kilometer komen we boven op dit klimmetje dat me toch wat Baskische vibes geeft. Paar mooie haarspeldbochtjes nog in de buurt van de top, daar is het uitzicht helemaal spectaculair. ![]() ![]() Het is wel te hopen dat er hier geveegd wordt voor de koers passeert, de weg wordt duidelijk vooral veel gebruikt door boeren. Zand en stront, dat treffen we vooral aan. In het verleden zat dit klimmetje overigens een aantal keer in de Tour, amai. Voor het laatst in 2005, toen kwam Jerome Pineau als eerste boven. In een verder verleden kwam Pedro Delgado een keer als eerste boven, niet slecht. Na de Ichère gaat het niet direct naar beneden, het blijft een kilometer vlak en daarna gaat het zelfs nog een halve kilometer vals plat omhoog, met aan het eind nog een kort steil knikje omhoog. Via een bochtige en nog steeds niet enorm brede weg fietsen we verder door het groene land, het zal hier vaak genoeg regenen. Na het laatste knikje omhoog duiken we afzink in, vier kilometer lang gaat het naar beneden. De afdaling kent een paar lastige en minder overzichtelijke bochten, maar over het algemeen vind ik het nog meevallen. Met dit asfalt en deze breedte van het wegdek had het een stuk slechter kunnen zijn. Alsnog wel een afdaling om goed bij de pinken te zijn, typisch een afdaling voor een type Porte om het asfalt van naderbij te inspecteren. Beneden slaan we linksaf, waarna we over de grote en fatsoenlijke weg richting Sarrance rijden. De Col de Marie Blanque staat al op de borden aangegeven, het feest kan bijna gaan beginnen. Toch moeten we eerst nog een paar kilometer door een fraaie vallei rijden, ook geen straf. Via Sarrance rijden we naar Escot over een weg die hooguit licht glooiend is. Tien kilometer na de top van de Ichère komen we uit in Escot, waar de Marie Blanque bijna gaat beginnen. Tussen Sarrance en Escot rijden de renners onder een lachen viaductje door, vrij snel hierna slaan ze rechtsaf en fietsen ze over een oplopende weg verder naar Escot. In dit dorpje slaan we na een paar bochtjes ineens rechtsaf, bij een verstopt weggetje. Na deze bocht is de Col de Marie Blanque begonnen, de laatste moeilijkheid van de dag. ![]() De Col de Marie Blanque is een beklimming van de eerste categorie, volgens de organisatie 7,7 lang aan 8,6% gemiddeld. Je zou er ook 9,2 kilometer aan 7,7% van kunnen maken als je de vals platte aanloop meerekent. Het begint aan slechts 1%, maar daarna kruipen we omhoog richting 4%. Als we richting de 5% beginnen te gaan wordt het voor de ASO ook tijd om de teller te laten lopen. Na een kilometer aan 4,6% volgt er een aan ongeveer 6%, waarna het weer wat afzwakt naar 5%. Dan ben je dus praktisch op de helft en heb je eigenlijk nog niet veel meegemaakt, behalve dan dat je door een mooi bos fietst. Na een tijd is het speelkwartier voorbij, we gaan een kilometer aan 7,5% omhoog. Daarna worden de laatste kinderen echt uit de ballenbak gehaald, tot de top gaat het aan 10% of meer omhoog. Na een kilometer aan 10,5% volgt doodleuk een kilometer aan 12%. In de voorlaatste kilometer van de klim gaat het zelfs aan 13,6% omhoog, hier mogen we onderhand toch wel wat spektakel verwachten. In de slotkilometer wordt het iets makkelijker, maar met 10% blijft het behoorlijk steil. Een verdomd lastige klim, met een lange historie in de Tour. 13 keer eerder werd de klim gedaan in de Tour, daarnaast passeerde ie dus ook de revue in de Vuelta van 2016. De laatste passage in de Tour dateert van 2010, toen kwam Juan Antonio Flecha hier als eerste boven. Merkwaardig dat we hier zo lang niet zijn geweest, het is toch een interessante en bovendien mooie klim, zou je zeggen. Bosrijk, dat vooral. Alleen op de top staan er wat minder bomen, maar daarna begint het bos meteen weer. In 2007 zat de klim ook in de Tour, toen kwam Mauricio Soler hier als eerste boven. Ik schat zomaar in dat Marco dat hem niet na gaat doen. Ook in 2000 zat de klim in de Tour, als eerste helling van een rit met aankomst boven op Hautacam. De betreurde Javier Otxoa kwam als eerste boven, tijdens zijn mooiste dag op de fiets. Gans de dag solo en het afronden, je zou voor minder. Debuteren deed de Marie Blanque in 1978, Michel Pollentier was de eerste die als eerste boven wist te komen. Met Pedro Delgado, Luis Herrera en Richard Virenque kwamen hier nog meer kleppers als eerste boven. Hun opvolger krijgt er weer een paar bonificatieseconden bij, al lijken die sprintjes niet altijd even populair te zijn. ![]() De beklimming van de Marie Blanque is niet al te bochtig, pas aan het eind van de klim komen de renners een haarspeldbocht tegen. In de afdaling is dat een ander verhaal. Na de top geeft een bordje aan dat we ons op de Route du Fromage bevinden, oké. Het gaat één kilometer naar beneden, met in die kilometer een paar bochten. Daarna is het twee kilometer lang zo goed als vlak, terwijl het wel bochtig en bosachtig blijft. Dan gaat het ineens anderhalve kilometer vrij steil naar beneden, met een tweetal haarspeldbochten in het begin van dit stuk. Daarna rechtdoor naar beneden, tot het weer anderhalve kilometer vlak is. Eigenlijk niet eens zo gunstig voor de aanvallers, het zou beter zijn als het gewoon in een rechte lijn naar beneden ging. Dat komt nog wel, de laatste zes kilometer van de afdaling gaat het onafgebroken naar beneden. Even oppassen voor het veerooster, daarna weer door terwijl het landschap ineens behoorlijk zal veranderen. We laten het bos achter ons en rijden door open velden naar beneden. De weg lijkt ook ineens breder te worden, maar dat kan gezichtsbedrog zijn. Het laatste deel van de afdaling is behoorlijk bochtig, met een paar haarspeldbochten onderweg. Toch ziet het er niet buitengewoon lastig uit, prima te doen eigenlijk. Wel wat hinderlijke stenen muurtjes zo nu en dan, dus toch niet te gek veel risico nemen. Beneden komen we uit in Bielle, waar de renners rechtsaf slaan. Het is vanaf nu nog acht kilometer fietsen tot de finish. Makkelijke kilometers. We rijden rechtdoor in het centrum van Bielle, daarna rijden we via een ventweggetje langs de grote weg naar Laruns. Een vlakke weg, die vooral rechtdoor gaat. Weer niet echt gunstig voor de vluchters, je rijdt nogal in de kijker. Twee kilometer later komen we uit bij een rotonde, waar we schuin naar rechts gaan. We blijven eigenlijk de ventweg volgen en komen zodoende door Gère-Bélesten. Na wat flauwe bochtjes in dit dorpje rijden we naar de volgende rotonde toe, waar we wel op de grote weg terechtkomen. Hierna is het nog een kilometer of vier fietsen tot aan de finish, over een enorm brede en behoorlijk rechte weg. Af en toe een keer een flauwe bocht, maar geen echte bochten meer. Wel loopt het in de slotkilometers een beetje vals plat omhoog, lichtelijk ongunstig voor een eventuele eenling tegenover een groepje. Heel veel stelt het niet voor, maar toch. Verder een eenvoudige finale, valt niets over te zeggen. Bij het plaatsnaambord van Laruns eindigt de rit na 153 kilometer, net voor we het dorp echt zouden betreden. ![]() Hey, Laruns. Kennen we dat niet ergens van? Ja, van de Tour de France van 2018. Toen eindigde de laatste bergrit hier. Na de beklimming van de Aubisque volgde een afdaling richting Laruns. Een afdaling die we ons allemaal nog wel kunnen herinneren, gok ik zomaar. Primoz Roglic reed weg in deze afdaling, volgens Tom Dumoulin dankzij een motor. Oh, wat was ONZE Tom boos zeg. Witheet. Hoe is het mogelijk dat ik Roglic in de afdaling niet kan volgen? Dankzij die klotemotor natuurlijk. Schandalig. Had je maar op het wiel moeten zitten, Tom. Maar goed, nu zijn ze ploeggenoten. Het kan verkeren. Roglic won de rit uiteindelijk met 19 seconden voorsprong op de overige favorieten, toch een behoorlijk straffe stoot. Hij zal het ongetwijfeld graag willen herhalen. Ietwat bevreemdend om weer in Laruns te zijn, want dit is pas de derde keer dat de Tour hier passeert. Debuteren deed het dorp in 1985, toen vertrok hier een rit. Daarna dus een aankomst in 2018 en nu weer een aankomst. Ik heb mijn oude stukje uit 2018 even opgezocht en amai, dat was lichtelijk cynisch. Blijkbaar zijn ze daar toch wat van geschrokken, want dit jaar staat er wat meer in het roadbook. Zo moet je deze maand zonder meer nog eens de Aubisque beklimmen. Dankzij Opération On s'y Col! is de Aubisque deze maand alleen toegankelijk voor fietsers. De minispoorbaan van Artouste wordt ook benoemd, al is dat een eind van Laruns. Wel het hoogste baantje van Europa, zeggen ze. 2000 meter boven zeeniveau, wel hoog in ieder geval. Nog hoger ligt de Pic du Midi d'Ossau, willen ze ook nog graag wat aandacht voor. Eveneens ver van Laruns, maar als je vanuit dit dorpje omhoog gaat kom je het vanzelf tegen. In het Occitaans noemen we Laruns overigens Laruntz, dat heeft ook wel iets Baskisch. Om het geheel af te sluiten laat ik jullie achter met de inspirerende slogan: Laruns, in het hart van de vallei van Ossau. ![]() In Laruns schijnt het zondag 21 graden te worden, met een klein beetje kans op regen en een beetje wind vanuit het noorden. Dat zou dan wel weer gunstig zijn voor eventuele vluchters, heb je het laatste deel van de rit mooi wind in de rug. Daar waar we vertrekken schijnt het ongeveer hetzelfde verhaal te zijn, 21 graden en een klein beetje wind. Al heb je aan deze voorspelling helemaal niks, over een dag kan het weer totaal anders zijn. De rit begint in ieder geval om 12:15, al wil ik iedereen met klem adviseren om pas om 12:35 in te schakelen. Om 12:35 eindigt de neutralisatie en verlaten we de griezeligste plek op aarde. 12:35 dus. Geen minuut vroeger. De NOS is er pas om 13:00 bij, dat scheelt. De Belg begint op Canvas, maar je moet net doen alsof je dat niet weet. Gewoon pas inschakelen na het onvermijdelijke nieuws van 13:00, ergens rond 13:30 dus. Mis je misschien wel de vlucht van de dag, maar dan heb je in ieder geval sowieso de dofste ellende gemist. Wat Eurosport doet zeggen we niet, is geheim. De aankomst wordt verdomd vroeg verwacht, ergens tussen 16:15 en 16:40. Daar zal vast een reden voor zijn, maar ik heb geen zin om dat uit te zoeken. Je doet het maar gewoon met deze mededeling. Vroeg vertrek, vroege aankomst. ![]() Ja, leuk, een voorspelling doen zonder dat ik de vorige rit heb gezien. Het slaat normaal al nergens op, maar nu is het helemaal nattevingerwerk. Eigenlijk is dit op papier een rit voor de vluchters. Wel wat lastige beklimmingen onderweg, maar allemaal vrij ver van de finish. Na de Marie Blanque is het nog best ver fietsen tot de finish, bijna 20 kilometer. Moet je toch best een stoere jongen zijn om aan zo'n avontuur te beginnen. De vluchters zijn daarom zeker niet kansloos. In het voordeel van de klassementsrenners spreekt dan weer dat het een korte rit is, tevens de laatste rit voor de rustdag. Als je nu geen actie onderneemt ben je wel echt een enorme lul. Vooral ook omdat iedereen aan een coronatest onderworpen wordt tijdens de rustdag. Misschien heeft iedereen corona en houdt na deze rit de Tour op. Daarom denk ik, nouja, hoop ik, dat de klassemenstrenners hier om de dagzege en ook wel een klein beetje om de eindzege gaan strijden. Zo'n Jumbo moet toch gewoon op kop gaan rammen op de Marie Blanque, misschien op de Hourcère al. Even aan het eind van de eerste week al die zwakke ruggetjes van figuren als Pinot en Bernal aan een test onderwerpen. Gewoon even je best doen en het volk vermaken. Daar laat ik het graag bij. 1. Pogacar. Gaat aanvallen op de Marie Blanque en ze zien hem nooit meer terug. We hebben vorig jaar tijdens de Vuelta gezien dat hij durft aan te vallen. En hij staat nu op achterstand, dus hij moet ook wel. Kan ook wel een aardig eindje dalen en ook op het vlakke staat hij z'n mannetje, ik geloof er dus wel in. Roglic zal ook niet meteen op zijn wiel zitten, tenzij er tijdens de vorige rit gekke dingen zijn gebeurd. Kan dus ook zijn dat deze hele vlieger niet opgaat, maar dat is altijd natuurlijk. 2. Roglic. Eerste van het groepje der favorieten. Sprint in de straten van Laruns iedereen uit het wiel en neemt de gele trui over. Daarna krijgt iedereen corona en wint Roglic de Tour. Onder voorbehoud allemaal, dit is voor de duidelijkheid geschreven voor de rit naar Loudenvielle heeft plaatsgevonden. 3. Quintana. De beste der Colombianen, gok ik zomaar. Tenzij ie ineens weer last heeft van z'n knie, ofzo. 4. Landa. Nu al de morele winnaar. Weer tijd verloren in een waaierrit, altijd tegen Landa. Gaat vanaf nu iedere bergrit in de aanval, dat is dan wel weer mooi meegenomen. Guidon van onder, het landismo is springlevend. 5. Dumoulin. ONZE Tom. Gewoon, omdat Jumbo. Stukje ketonen, beetje food coach. Motiverende teksten van de Nier. Ik snap het wel. | |
Max23 | zaterdag 5 september 2020 @ 09:19 |
Hardop gelachen om al die afbeeldingen ![]() | |
Pino112 | zaterdag 5 september 2020 @ 09:40 |
![]() | |
Felagund | zaterdag 5 september 2020 @ 09:43 |
Beste voorbeschouwing tot nu toe dit jaar. Je gaat bijna hopen dat Pau volgend jaar weer een etappeplaats is. | |
Fred_B | zaterdag 5 september 2020 @ 09:46 |
Goede OP. Lekker pau-sitieve insteek ![]() | |
Pino112 | zaterdag 5 september 2020 @ 13:14 |
Mexicanobakker | zaterdag 5 september 2020 @ 13:18 |
Verkeerde topic. Tevens Bas Tietema ![]() | |
Scorpion_17 | zaterdag 5 september 2020 @ 13:20 |
Ach ik vind t wel tof, hij probeert ten minste de Tour op een andere manier in beeld te brengen dan de traditionele praatprogramma's met vaak dezelfde talking heads. Snap wel dat ie een bepaald publiek trekt. | |
Pino112 | zaterdag 5 september 2020 @ 13:24 |
Er is nog geen topic voor morgen. Oh verdomme deze is van morgen. Ik vond het al zo rustig. [ Bericht 5% gewijzigd door Pino112 op 05-09-2020 13:48:13 ] | |
Idisrom | zaterdag 5 september 2020 @ 14:25 |
Pau ![]() ![]() "We gaan nog liever naar Wuhan", dat wordt een klassieker. ![]() Dat mag in de toekomst nooit meer uit het tourschema ![]() [ Bericht 8% gewijzigd door Idisrom op 05-09-2020 14:32:10 ] | |
Idisrom | zaterdag 5 september 2020 @ 14:37 |
Ik ben benieuwd of Herman van der Zandt het dit jaar ook weer naäapt | |
capuchon_jongen | zaterdag 5 september 2020 @ 21:28 |
Niet eens bergen die BC zijn ![]() | |
Dale__Cooper | zaterdag 5 september 2020 @ 21:40 |
De Houcere is op zich zwaar genoeg. | |
Bugno3 | zaterdag 5 september 2020 @ 21:45 |
Blijft een bijzonder verschijnsel: dat wat je het meest veracht, haalt het allerbeste in je creatieve brein naar boven ![]() Genoten. Tevens: nu geen voorbeschouwing en koffie morgenochtend ![]() | |
Aguero | zaterdag 5 september 2020 @ 21:49 |
Ik wil bruggenhoofden zien. Formolo, de blauwe Basken van Vino, Barguil, maakt allemaal niet uit als er maar vuurwerk is. | |
Doevelaer | zaterdag 5 september 2020 @ 21:56 |
Dat ze ieder jaar maar naar/door Pau gaan ![]() | |
Dale__Cooper | zaterdag 5 september 2020 @ 21:57 |
Was bang voor geen strijd morgen, maar Pogacar zal sowieso wel gaan nu. Dan zou het inderdaad leuk zijn als Formolo of Polanc nog kan brommeren. | |
Momo | zondag 6 september 2020 @ 01:07 |
` Twijfel hier nogal aan(je hebt het natuurlijk eerder geschreven), zie Tom wel een moraal van een dweil hebben zondag na de rit van vandaag. | |
Beregd | zondag 6 september 2020 @ 07:45 |
Trentin en Sagan zullen ook wel voor de ontsnapping gaan met de tussensprint na de eerste cols. Zou UAE gaan werken vandaag? | |
byah | zondag 6 september 2020 @ 07:52 |
Die zie ik nog wel afstappen | |
DeeBee | zondag 6 september 2020 @ 08:04 |
Leuke laatste klim, beetje een flopshow qua aankomst. Beter gaat Pogacar er wederom voor. ![]() | |
Bugno3 | zondag 6 september 2020 @ 08:07 |
Lekker janken dat-ie alleen voor het hoogste gaat, en dat nu niet kan ofzo. Sinds DE KNIE is Tom helemaal een mentaal wrak war je u tegen zegt. | |
Mexicanobakker | zondag 6 september 2020 @ 08:50 |
Hopen op wat vuurwerk, maar ben bang voor een flopshow | |
Beregd | zondag 6 september 2020 @ 08:50 |
Wel een laatste klim waar iets te doen valt, laatste 4 kms boven de 10%. Als ze daar echt gaan strijden en alles ligt uiteen, kunnen de vlakke kilometers op het einde nog leuk worden. | |
Frozen-assassin | zondag 6 september 2020 @ 09:16 |
Nog best stukje tussen Soudet en Marie Blanque. En dan ligt het vooral aan UAE of ze willen rijden of niet. | |
Dale__Cooper | zondag 6 september 2020 @ 09:19 |
De voorspelling buiten Dumoulin kan er nog wel eens boenk op zitten. | |
El-Stinho | zondag 6 september 2020 @ 09:34 |
Hangt wel allemaal af van de wil van Pogacar lijkt me. | |
AllesKaputt | zondag 6 september 2020 @ 09:37 |
Typische Limbo ![]() | |
franklop | zondag 6 september 2020 @ 09:57 |
Pau altijd in de Tour graag ![]() Maar dan wel als tijdrit ofzo en niet als start of finish van bergrit svp | |
Belgosome | zondag 6 september 2020 @ 09:57 |
Ik zeg: Bardet! | |
Blik | zondag 6 september 2020 @ 10:03 |
Wel bijzonder dat de Hourcere geen HC berg is. Die doet echt niet onder voor een Alpe d’Huez | |
Lucyintheafternoon | zondag 6 september 2020 @ 10:08 |
Echt, in de EERSTE week. Man, man man. | |
Rellende_Rotscholier | zondag 6 september 2020 @ 10:25 |
Ik geloof dat ik wel wat gemist heb gisteren. | |
Koffieplanter | zondag 6 september 2020 @ 10:25 |
Ergens heb ik het idee dat Jumbo compensatiegedrag gaat vertonen na de wanprestatie van gisteren, hoewel het tegelijkertijd nergens op zou slaan. Als je gisteren nog geen geel wilde pakken, waarom vandaag dan wel? Aan de andere kant zou het ook schandalig zijn als ze zo conservatief blijven rijden met een Egan die op dit moment klaar is om geëlimineerd te worden. Die rug blijft (hopelijk) niet voor eeuwig aanhouden, en met een herstellende Sivakov en normaliter in betere vorm komende Carapaz zit hij straks mogelijk niet meer zo snel geïsoleerd. | |
Bugno3 | zondag 6 september 2020 @ 10:29 |
Alles aan flarden gedronken gisteren? | |
Dale__Cooper | zondag 6 september 2020 @ 10:30 |
De mental breakdown van Tom ... en de fysieke breakdown van Tibo ![]() | |
El-Stinho | zondag 6 september 2020 @ 10:31 |
En Roglic maakt het er allemaal niet minder mysterieus op. | |
Lucyintheafternoon | zondag 6 september 2020 @ 10:33 |
Den heerlijke Poog. | |
Dale__Cooper | zondag 6 september 2020 @ 10:35 |
Denk wel dat ze voor het eerst gaan proberen om iemand mee te sturen in de vlucht. | |
H.Vviv | zondag 6 september 2020 @ 10:42 |
Daar is het ook wel een etappe voor, al had er voor het gemak dan wel in het eerste deel van de etappe een klim in het parcours moeten zitten. Verwacht ook wel dat Ineos dat gaat doen. | |
Pino112 | zondag 6 september 2020 @ 10:47 |
Kuss gaat winnen ![]() Gisteren gespaard om vandaag solo aan te komen. | |
DeeBee | zondag 6 september 2020 @ 10:51 |
Is ONZE Tom een mental MIDGET? Of is dit een droomplan om een Froome-solo eruit te schudden in de Alpen en 6 minuten terug te pakken? | |
Zwansen | zondag 6 september 2020 @ 10:53 |
Benieuwd of Tom zich nog laat zien deze Tour of dat hij onzichtbaar wordt en een nietszeggende Tour gaat rijden. Overigens zou Jumbo toch makkelijk aan alle data moeten kunnen zien of Tom goed genoeg is/was? Verder, als het niet goed genoeg zijn echt een gebrek aan koersdagen is, laat hem na 2 weken lekker afstappen en vol op de Giro gaan. | |
Rellende_Rotscholier | zondag 6 september 2020 @ 11:06 |
Had wel verwacht dat Pinot het moeilijk zou krijgen, maar zo moeilijk ook weer niet. Arme drommel. Die zien we nooit meer terug in de Tour. De mentale breakdown van Tom is heel bijzonder. Blijft een merkwaardige jongen. Ploeg had dat toch iets beter bij moeten sturen. Nans Peters als ritwinnaar, daar moet ik nog even aan wennen. Die jongen heeft nu twee zeges als prof, rit in de Giro en rit in de Tour. Ook apart. Jammer dat ik het afdalen van Ilnur heb gemist. ![]() | |
Montagui | zondag 6 september 2020 @ 11:41 |
Vandaag een Jumbo Visma in de ontsnapping. | |
Mani89 | zondag 6 september 2020 @ 11:46 |
Die ritoverwinning in de Giro was al net zo hallucinant, het is een bijzondere jongen, als het draait. | |
Bill_Hillie | zondag 6 september 2020 @ 11:49 |
Ben zeer benieuwd of de renners vandaag even alles uit de kast halen. Goede kans, want morgen rustdag en daarna wat vlakke etappes. En wat een ophef over Tom na die etappe van gisteren. Staat nog steeds niet heel ver achter en het was toch al wel duidelijk dat Roglic op een staat in de pikorde. | |
Roceco | zondag 6 september 2020 @ 11:50 |
Met deze OP hoop ik volgend jaar op aankomst in Pau, gevolgd door een tijdrit Pau-Pau, waarna we weer uit Pau vertrekken. | |
GlennQuagmire | zondag 6 september 2020 @ 11:52 |
Of een Grand-depart in Pau, lijkt me ook wel wat | |
heywoodu | zondag 6 september 2020 @ 11:53 |
Verkeerde topic ![]() | |
Zorro | zondag 6 september 2020 @ 11:53 |
Verkeerde topic ![]() Ja wat is dat nou weer voor een malle vertoning? Quote ik de goede post, verandert het terwijl ik tik. Gekkigheid. | |
Van_Poppel | zondag 6 september 2020 @ 12:05 |
Sporza is inmiddels live. | |
Koffieplanter | zondag 6 september 2020 @ 12:11 |
BORA massaal op de eerste rij, snel inpassen. | |
El-Stinho | zondag 6 september 2020 @ 12:12 |
Heb jij dat niet de eerste keer al gedaan dan? | |
Koffieplanter | zondag 6 september 2020 @ 12:13 |
Ik heb 9 klassementsrenners. | |
El-Stinho | zondag 6 september 2020 @ 12:14 |
Ik heb voor 9 vluchters gekozen. Ik ga niets meer aanpassen, want ben niet thuis en toch pas na 2en terug haha | |
wimderon | zondag 6 september 2020 @ 12:16 |
Deceuninck (op Alaphilippe na) heeft één taak: op het wiel van Sagan zitten en niet overnemen. | |
Koffieplanter | zondag 6 september 2020 @ 12:16 |
@Mani89 en ik doen maar wat, aangezien @Slobeend zijn kat heeft gestuurd. | |
Koffieplanter | zondag 6 september 2020 @ 12:17 |
Oei, Alaphilippe laatste wiel. Snel eruit halen. | |
fetX | zondag 6 september 2020 @ 12:17 |
Roglic Quintana Pogacar Lopez Sagan Trentin Formolo Chaves Alaphilippe Voor vandaag. Maar ik verwacht misschien ook wel wat van Kamna of vAvermaet vandaag. Ach, ja. | |
Mani89 | zondag 6 september 2020 @ 12:19 |
@johannes_vermeer is zich al aan het warm lopen. | |
RipCity | zondag 6 september 2020 @ 12:22 |
Tjah... ministertje hoor. | |
Koffieplanter | zondag 6 september 2020 @ 12:25 |
Dit verdient echt een stevig reprimande. De laatste dans met @Slobeend zou wel eens niet uit vrije wil gaan komen. | |
showtimer | zondag 6 september 2020 @ 12:28 |
Slob baalt nu hij nog een jaar langer moet wachten op een opvolger van Joop. | |
Rellende_Rotscholier | zondag 6 september 2020 @ 12:31 |
![]() | |
Mani89 | zondag 6 september 2020 @ 12:35 |
Slob zijn mobiel is leeg, er is nog maar 1 mod. Tijd voor rellen. | |
naatje_1 | zondag 6 september 2020 @ 12:35 |
Geen commentaar bij Eurosport, dat is nieuw | |
wimderon | zondag 6 september 2020 @ 12:37 |
![]() | |
Plompzakker | zondag 6 september 2020 @ 12:37 |
Dit ja ![]() | |
Idisrom | zondag 6 september 2020 @ 12:37 |
Wout van Aert staat maar 32 punten achter op Peter Sagan. Die kan vandaag de groene trui pakken. | |
johannes_vermeer | zondag 6 september 2020 @ 12:37 |
![]() | |
naatje_1 | zondag 6 september 2020 @ 12:39 |
Speciaal voor R_R | |
johannes_vermeer | zondag 6 september 2020 @ 12:41 |
R_R gaat nu naar het banmeldtopic. | |
AllesKaputt | zondag 6 september 2020 @ 12:41 |
Leuk liedje terwijl we Pau verlaten | |
Rellende_Rotscholier | zondag 6 september 2020 @ 12:43 |
Ik zie het al, Krists gaat winnen vandaag. | |
naatje_1 | zondag 6 september 2020 @ 12:43 |
Hé, commentaar | |
Mexicanobakker | zondag 6 september 2020 @ 12:43 |
Hup zwart paard Hans Neilands | |
Mexicanobakker | zondag 6 september 2020 @ 12:43 |
Die zit echt op alles te reageren | |
johannes_vermeer | zondag 6 september 2020 @ 12:44 |
Gisteren ging het iets makkelijker met het creëren van de kopgroep. | |
AllesKaputt | zondag 6 september 2020 @ 12:45 |
VAN AERT ALARM | |
hhh38 | zondag 6 september 2020 @ 12:45 |
Nog geen gat op de top ![]() | |
Dale__Cooper | zondag 6 september 2020 @ 12:45 |
Sagan vooraan | |
The_Undertone | zondag 6 september 2020 @ 12:46 |
DE Gendt is echt dramatisch in vorm | |
naatje_1 | zondag 6 september 2020 @ 12:46 |
Hirschi moet wel opletten... | |
Aguero | zondag 6 september 2020 @ 12:47 |
Cervélo's zijn bang voor bochtjes. | |
DIJK | zondag 6 september 2020 @ 12:47 |
Ik zag em zo die camper inschuiven | |
wimderon | zondag 6 september 2020 @ 12:48 |
Huh? | |
Mansjester | zondag 6 september 2020 @ 12:48 |
Ik verwacht wel een leuke rit | |
hhh38 | zondag 6 september 2020 @ 12:48 |
Wat is dit voor plan Hirschi? | |
wimderon | zondag 6 september 2020 @ 12:49 |
Alaphilippe inmiddels vooraan in het peloton. | |
wimderon | zondag 6 september 2020 @ 12:49 |
HUGO zit daar. | |
hhh38 | zondag 6 september 2020 @ 12:50 |
Ach nee, Wout | |
showtimer | zondag 6 september 2020 @ 12:50 |
Wout gaat dus weer winnen | |
Rellende_Rotscholier | zondag 6 september 2020 @ 12:50 |
Oh, Twan doet nog steeds mee. | |
naatje_1 | zondag 6 september 2020 @ 12:50 |
Wouter Poels? | |
AllesKaputt | zondag 6 september 2020 @ 12:50 |
Kan iemand Poels met zachte hand afvoeren en opsluiten? | |
H.Vviv | zondag 6 september 2020 @ 12:51 |
Wout zou wel de ideale man voor Roglic zijn om mee te springen | |
The_Undertone | zondag 6 september 2020 @ 12:52 |
Wat ik zeg, hij is niet vooruit te branden. Rijdt daar 1 km op kop van een fluthelling, iedereen keuvelt in zijn wiel. Wanneer Neilands overpakt, dendert hij 100 plaatsen naar achter. | |
showtimer | zondag 6 september 2020 @ 12:52 |
Egg.gif | |
wimderon | zondag 6 september 2020 @ 12:53 |
Hij is daar. | |
Dale__Cooper | zondag 6 september 2020 @ 12:54 |
Goed op elkaar ingespeeld. | |
wimderon | zondag 6 september 2020 @ 12:54 |
Schijnt dat in de wind boren meer kracht kost dan in het wiel zitten. | |
The_Undertone | zondag 6 september 2020 @ 12:55 |
Nou nee zeg. Jij ziet hem een rit winnen? | |
wimderon | zondag 6 september 2020 @ 12:55 |
Tadej moet en zal een bruggenhoofd. | |
Koffieplanter | zondag 6 september 2020 @ 12:55 |
Ik zie Sivakov. Hij is aan het verbeteren. | |
Rellende_Rotscholier | zondag 6 september 2020 @ 12:55 |
Guillaume van Keirsbulck - Ronnie Traksels | |
capuchon_jongen | zondag 6 september 2020 @ 12:56 |
zal er regen vallen vandaag? | |
wimderon | zondag 6 september 2020 @ 12:56 |
Nou nee, maar die kans is sowieso al enorm klein. Zeker nu iedereen op zijn wiel rijdt in dit soort etappes. Lekker gemakkelijke uitspraak dus. | |
showtimer | zondag 6 september 2020 @ 12:56 |
Sporza is ook live knul | |
hhh38 | zondag 6 september 2020 @ 12:57 |
Wil het hele peloton mee ofzo? Er komt echt niets van de grond | |
Rellende_Rotscholier | zondag 6 september 2020 @ 12:57 |
Ik ben nog even gebonden aan de PLAYER. | |
naatje_1 | zondag 6 september 2020 @ 12:57 |
Uit de OP | |
showtimer | zondag 6 september 2020 @ 12:58 |
Dan gaat dit niet op. ![]() | |
capuchon_jongen | zondag 6 september 2020 @ 12:58 |
Je hebt ook een livestream van Sporza (wel even vpn regelen) | |
hhh38 | zondag 6 september 2020 @ 12:58 |
Gaudu ![]() | |
franklop | zondag 6 september 2020 @ 12:58 |
Ik las hier dat Alaphilippe achterin peloton zat en uit team gehaald | |
showtimer | zondag 6 september 2020 @ 12:59 |
Opmerkelijke recuperatie. | |
hhh38 | zondag 6 september 2020 @ 12:59 |
Flikker op Sagan | |
Koffieplanter | zondag 6 september 2020 @ 12:59 |
![]() | |
Aguero | zondag 6 september 2020 @ 13:00 |
Nooit naar de "tips" van RockRacingN1Fans luisteren. | |
capuchon_jongen | zondag 6 september 2020 @ 13:00 |
Die jongen wil zijn groene trui verdedigen | |
naatje_1 | zondag 6 september 2020 @ 13:00 |
Oeps ![]() | |
wimderon | zondag 6 september 2020 @ 13:00 |
Valgren Hundahl, Michel. | |
showtimer | zondag 6 september 2020 @ 13:00 |
Het breekt niet. | |
Koffieplanter | zondag 6 september 2020 @ 13:00 |
Marco geeft volle kracht en gaat nauwelijks harder dan een inhoudende Casper Pedersen. | |
hhh38 | zondag 6 september 2020 @ 13:01 |
Ik zie wel de goede namen vooraan, nu nog een breuk | |
Van_Poppel | zondag 6 september 2020 @ 13:01 |
Tia moet eraf. | |
Dale__Cooper | zondag 6 september 2020 @ 13:01 |
Tja Fabio | |
franklop | zondag 6 september 2020 @ 13:01 |
Tsja, Geen idee of hij daar net achterin zat, maar geen tv in de buurt, dus maar gokje genomen | |
Szura | zondag 6 september 2020 @ 13:01 |
Tia ![]() | |
Koffieplanter | zondag 6 september 2020 @ 13:01 |
Aru kan straks alleen nog terecht bij Vini Fantini. | |
Mani89 | zondag 6 september 2020 @ 13:02 |
Veel plezier volgend jaar bij Bardiani, Aru. | |
Rellende_Rotscholier | zondag 6 september 2020 @ 13:02 |
Aru ![]() | |
Dale__Cooper | zondag 6 september 2020 @ 13:02 |
dit zou eigenlijk tot de voet mogen duren | |
johannes_vermeer | zondag 6 september 2020 @ 13:02 |
Je moet het pas geloven als het in de discord staat. | |
crv | zondag 6 september 2020 @ 13:02 |
Die heeft gister niet voor niets zoveel tijd verloren | |
Rellende_Rotscholier | zondag 6 september 2020 @ 13:02 |
Zo te zien heeft ie nog wel wat opties. | |
Mani89 | zondag 6 september 2020 @ 13:02 |
Al mijn spaargeld voor dat bloedpaspoort. | |
showtimer | zondag 6 september 2020 @ 13:02 |
Israel? | |
crv | zondag 6 september 2020 @ 13:02 |
De tip van thijs ![]() | |
Koffieplanter | zondag 6 september 2020 @ 13:03 |
Die zaten al vol, toch? | |
capuchon_jongen | zondag 6 september 2020 @ 13:03 |
sinds kort volg ik Thijs Zonneveld op facebook | |
showtimer | zondag 6 september 2020 @ 13:03 |
Waar drinken ze nog meer Vini Fantini? | |
Rellende_Rotscholier | zondag 6 september 2020 @ 13:03 |
Blijft toch een vreemde sport he. | |
wimderon | zondag 6 september 2020 @ 13:03 |
Bernaudeau? | |
Rellende_Rotscholier | zondag 6 september 2020 @ 13:04 |
Aru lijkt me ook wel wat voor NTT, als ze nog een nieuwe sponsor vinden. | |
wimderon | zondag 6 september 2020 @ 13:04 |
Deenjel en Teejay, amai. | |
Mani89 | zondag 6 september 2020 @ 13:05 |
Aru bij W52 zou ik ook toejuichen, of Sapura Cycling. | |
Koffieplanter | zondag 6 september 2020 @ 13:05 |
Ja, Bettiol, jij MOET mee. | |
johannes_vermeer | zondag 6 september 2020 @ 13:05 |
Is Carl nu vervangen door Renaat? Terwijl iedereen zo tevreden is over Carl. | |
showtimer | zondag 6 september 2020 @ 13:05 |
Rustig Dan | |
Aguero | zondag 6 september 2020 @ 13:05 |
Nog steeds geen kopgroep, misschien wordt het toch een massasprint. | |
showtimer | zondag 6 september 2020 @ 13:05 |
We krijgen straks prachtige interviews. | |
Mani89 | zondag 6 september 2020 @ 13:05 |
Gister de hele dag naar het werken van Nans Peters moeten kijken en vandaag die van Dan Martin? Je zou voor minder. | |
naatje_1 | zondag 6 september 2020 @ 13:06 |
Ik schrijf Ewan vast op | |
wimderon | zondag 6 september 2020 @ 13:07 |
Jezus mag opzouten van de voorposten. | |
capuchon_jongen | zondag 6 september 2020 @ 13:07 |
Waarom laten ze niemand wegrijden? | |
showtimer | zondag 6 september 2020 @ 13:07 |
Valentijn | |
Koffieplanter | zondag 6 september 2020 @ 13:07 |
Dat is de verkeerde Movistar. | |
naatje_1 | zondag 6 september 2020 @ 13:08 |
De start in PAU was weer in beeld | |
Mani89 | zondag 6 september 2020 @ 13:08 |
Marco doe eens mee. | |
johannes_vermeer | zondag 6 september 2020 @ 13:08 |
Ik laat in het midden wie mijn grijze paard is maar Madouas mag wel wegrijden. | |
Mani89 | zondag 6 september 2020 @ 13:09 |
Nicolas Edet, meld je eens aan de voorkant van het peloton. | |
fetX | zondag 6 september 2020 @ 13:09 |
Alsof de kopman van Jumbo Visma nog niet duidelijk was ![]() | |
Mani89 | zondag 6 september 2020 @ 13:09 |
Nee Trentien, niet jij. | |
wimderon | zondag 6 september 2020 @ 13:10 |
Ja Cataldo, jij mag (alleen je rijdt achteruit). | |
superniger | zondag 6 september 2020 @ 13:10 |
Dikke Danny en rukker Dekker. | |
fetX | zondag 6 september 2020 @ 13:10 |
Ja Trentin. Ga maar. | |
Mexicanobakker | zondag 6 september 2020 @ 13:10 |
Madouas mag wel 3e worden achter Hans Neilands en Grosschartner | |
capuchon_jongen | zondag 6 september 2020 @ 13:10 |
In de toekomst koop ik een camper en reis ik mee met de Tour de France... dit staat ooit eens op mijn lijstje | |
Mexicanobakker | zondag 6 september 2020 @ 13:10 |
Ze proberen mijn CM te beflikkeren | |
Remco | zondag 6 september 2020 @ 13:10 |
Wat doen ze nu moeilijk bij de NOS over onze TOM. Vind je het gek dat die jongen niet op niveau is na bijna 2 jaar niet koersen. Hadden ze echt gedacht dat hij de gele trui even naar Parijs zou brengen. | |
franklop | zondag 6 september 2020 @ 13:11 |
Hoor niemand van mijn toppers uit CM in de eerste debatten. Dit wordt een waardeloze dag. | |
AllesKaputt | zondag 6 september 2020 @ 13:11 |
Ja. | |
superniger | zondag 6 september 2020 @ 13:11 |
Jumbo helemaal afgeslacht. | |
Rellende_Rotscholier | zondag 6 september 2020 @ 13:11 |
Tom had dat zelf wel gedacht, in ieder geval. | |
hhh38 | zondag 6 september 2020 @ 13:11 |
Er zijn al zo'n 100 renners aan het front geweest, dat is toch knap dan | |
franklop | zondag 6 september 2020 @ 13:12 |
Ja goed he. Gisteren teveel gezopen blijkt maar weer. | |
fetX | zondag 6 september 2020 @ 13:12 |
Bijzonder dat er nog niemand weg is wel. | |
Koffieplanter | zondag 6 september 2020 @ 13:12 |
Luisteren naar de NOS doe ik niet, dus wat ze zeggen: geen idee, maar juist vanwege die blessures was hij een intrigerende kaart om te bewaren tot week drie. Om dan na zeven dagen koers al te beslissen dat het niet gaat lukken, dan ben je mentaal niet helemaal in orde. Ik vind het schokkend. | |
Aguero | zondag 6 september 2020 @ 13:12 |
Kan je iets met Hugh en Tiesj? | |
Mansjester | zondag 6 september 2020 @ 13:13 |
Ik eet een peer | |
franklop | zondag 6 september 2020 @ 13:13 |
Wilde Hugh wel opstellen. Maar compleet vergeten erin te zetten. | |
Koffieplanter | zondag 6 september 2020 @ 13:13 |
Hugh: ja, Tiesj: nee. | |
hhh38 | zondag 6 september 2020 @ 13:13 |
Nee, geen Joekartie | |
Mexicanobakker | zondag 6 september 2020 @ 13:13 |
Ik heb in ieder geval hirschi, Herrada, de gendt, Neilands, Grosschartner en madouas gezien Die andere 3 zijn zoek | |
Mani89 | zondag 6 september 2020 @ 13:13 |
Nee Tiesj, niet vandaag. | |
Mani89 | zondag 6 september 2020 @ 13:14 |
Hup de gracht in Tiesj. | |
johannes_vermeer | zondag 6 september 2020 @ 13:14 |
Tegen Hugh zeggen we nee. | |
Toby56 | zondag 6 september 2020 @ 13:14 |
Mijn inziens doen ze tamelijk terecht 'moeilijk'. De mensen van de ploeg hebben zelf zowel Roglic en Dumoulin als kopman aangewezen. Het Jumbo Visma verhaal was gisteren chaos, en Dumoulin was daar onderdeel van. Ze hadden nog steeds op 2 (zelfs op 1) en 7 kunnen staan. | |
Koffieplanter | zondag 6 september 2020 @ 13:14 |
De Gendt heeft het laatste wiel gevonden. | |
johannes_vermeer | zondag 6 september 2020 @ 13:14 |
Zouden onze posts gekleurd zijn door poultjes of hebben we zulke sterke voorkeuren welke renners we vandaag mogen en overmorgen niet meer? | |
Mexicanobakker | zondag 6 september 2020 @ 13:15 |
Dit is niet leuk | |
Mani89 | zondag 6 september 2020 @ 13:15 |
Oei, wie heeft die? | |
Koffieplanter | zondag 6 september 2020 @ 13:15 |
Madouas en Hirschi mogen doorrijden ja. | |
Mani89 | zondag 6 september 2020 @ 13:15 |
Is Sjaak voor Ajax? | |
naatje_1 | zondag 6 september 2020 @ 13:15 |
Nou, het antwoord is daar... | |
Mani89 | zondag 6 september 2020 @ 13:15 |
![]() | |
franklop | zondag 6 september 2020 @ 13:16 |
Bral? | |
wimderon | zondag 6 september 2020 @ 13:16 |
De zeer sympathieke M. Google. | |
Zorro | zondag 6 september 2020 @ 13:16 |
Ik zou Tejada wel een mooie uitslag gunnen. | |
DeeBee | zondag 6 september 2020 @ 13:16 |
Bij Scorito nog gewoon in Aru getrapt ook he, man man man. | |
Blik | zondag 6 september 2020 @ 13:17 |
Eens, het sleuren van Tom sloeg helemaal nergens op, tenzij Roglic op zn minst een poging had gedaan om weg te gaan | |
johannes_vermeer | zondag 6 september 2020 @ 13:17 |
| |
franklop | zondag 6 september 2020 @ 13:17 |
Zouden ze doorhebben dat iedereen nog in het wiel zit? | |
johannes_vermeer | zondag 6 september 2020 @ 13:17 |
Polak? | |
Mexicanobakker | zondag 6 september 2020 @ 13:17 |
Neilands heeft teveel met z’n krachten lopen smijten zeker? Die zie ik niet meer | |
Zorro | zondag 6 september 2020 @ 13:18 |
Aru MAD | |
franklop | zondag 6 september 2020 @ 13:18 |
Aru is MAD | |
Aguero | zondag 6 september 2020 @ 13:18 |
Arme Fabio. | |
Koffieplanter | zondag 6 september 2020 @ 13:18 |
John, dat is de verkeerde. | |
Neef_Wuppie | zondag 6 september 2020 @ 13:18 |
Driftkikkertje. Stap lekker af man. | |
naatje_1 | zondag 6 september 2020 @ 13:19 |
Balen dat ik mijn stokbrood-kruidenboter gisteren niet extra heb gekocht want nu moet ik ervoor eerst naar de winkel en dus een moment koers gaan missen ergens | |
Mani89 | zondag 6 september 2020 @ 13:19 |
![]() | |
franklop | zondag 6 september 2020 @ 13:20 |
Daar moet je niet zitten Kamna | |
Mexicanobakker | zondag 6 september 2020 @ 13:20 |
Gelukkig kamna thuisgelaten | |
Mansjester | zondag 6 september 2020 @ 13:20 |
Meltdown Colombiafan in 3,2,1 | |
fetX | zondag 6 september 2020 @ 13:20 |
Naar voren Kämna. | |
Dale__Cooper | zondag 6 september 2020 @ 13:20 |
Moet rapper Lenny | |
Koffieplanter | zondag 6 september 2020 @ 13:21 |
Dit is zo pijnlijk. | |
Neef_Wuppie | zondag 6 september 2020 @ 13:21 |
Busjegenot | |
Dale__Cooper | zondag 6 september 2020 @ 13:21 |
Krek rijdt het gat op Geschke dicht. | |
showtimer | zondag 6 september 2020 @ 13:22 |
Dit kan niet | |
Koffieplanter | zondag 6 september 2020 @ 13:22 |
Verschroeiende demarrage van Tim. | |
Aguero | zondag 6 september 2020 @ 13:22 |
Mads Pedersen en Tim Declerq, juist. | |
Mansjester | zondag 6 september 2020 @ 13:22 |
Zit toch ook niet echt veel achter al die demarrages, is allemaal wel halfbakken wegrijden | |
Dale__Cooper | zondag 6 september 2020 @ 13:22 |
De Patbonus in optima forma @Mani89 | |
fetX | zondag 6 september 2020 @ 13:22 |
Oké Tim. Dankje. | |
Idisrom | zondag 6 september 2020 @ 13:23 |
Ik vind dit wel een leuke beginfase, dat half chaotische. | |
Mani89 | zondag 6 september 2020 @ 13:23 |
Dommekrachten blijven dommekrachten. | |
Neef_Wuppie | zondag 6 september 2020 @ 13:23 |
Kunnen ze niet voor de start afspreken om van ieder team eentje vooruit te laten rijden? | |
Mani89 | zondag 6 september 2020 @ 13:23 |
Nee Kenny, dit kan jij niet op het vlakke, ga maar weer terug naar achter. | |
Aguero | zondag 6 september 2020 @ 13:23 |
Het zal wel op de klim gebeuren dan. | |
franklop | zondag 6 september 2020 @ 13:24 |
Kopgroep van 160 man, je zou voor minder. | |
Van_Poppel | zondag 6 september 2020 @ 13:24 |
Hopelijk houden we een compleet peloton tot de voet van de klim. | |
Max23 | zondag 6 september 2020 @ 13:25 |
Ja of een groep met kleine voorsprong, dan gaan ze alsnog springen vanuit het peloton op de klim | |
wimderon | zondag 6 september 2020 @ 13:26 |
Egg. | |
Koffieplanter | zondag 6 september 2020 @ 13:27 |
Rrrrreauw. | |
Max23 | zondag 6 september 2020 @ 13:27 |
14 km tot de voet | |
franklop | zondag 6 september 2020 @ 13:27 |
Mass gaat zo profiteren in de afdaling van de zwaartekracht | |
Mani89 | zondag 6 september 2020 @ 13:28 |
Als klimmer zou ik nu lekker gaan chillen, als ze wegrijden kan je het straks bergop toch zo dicht poefen. | |
fetX | zondag 6 september 2020 @ 13:28 |
![]() | |
Koffieplanter | zondag 6 september 2020 @ 13:28 |
Die strijd om het ploegenklassement tussen EF en Movistar is zielig, mag ik dat zeggen? | |
showtimer | zondag 6 september 2020 @ 13:28 |
Jij bent slim. | |
franklop | zondag 6 september 2020 @ 13:28 |
Rowe schudde van neen | |
xzaz | zondag 6 september 2020 @ 13:29 |
Zo kansloos dit ![]() | |
Mansjester | zondag 6 september 2020 @ 13:29 |
Voor dit soort analyses volg ik dit topic | |
franklop | zondag 6 september 2020 @ 13:30 |
Dit is de dag van Naesen | |
Lucyintheafternoon | zondag 6 september 2020 @ 13:30 |
Uitermate gezellig begin. | |
Mani89 | zondag 6 september 2020 @ 13:30 |
En van RockRacing. | |
Lospedrosa | zondag 6 september 2020 @ 13:30 |
Nou benieuwd wat vandaag gaat brengen en hoe jumbo er voor staat tijdens de rustdag. Of het heel gezellig word betwijfel ik. | |
Koffieplanter | zondag 6 september 2020 @ 13:30 |
Greg en Pello, ja, die mogen door. | |
franklop | zondag 6 september 2020 @ 13:31 |
tevreden met Pello | |
Mani89 | zondag 6 september 2020 @ 13:31 |
showtimer | zondag 6 september 2020 @ 13:32 |
Brilsmurf is wel goed | |
Zorro | zondag 6 september 2020 @ 13:32 |
Ga eens weg met die van Avermans | |
xzaz | zondag 6 september 2020 @ 13:32 |
Vbl on tour | |
Rellende_Rotscholier | zondag 6 september 2020 @ 13:34 |
Dat zou niet moeten kunnen. | |
xzaz | zondag 6 september 2020 @ 13:34 |
Je gaat met 60km h echt nuet wegrijden. | |
GotenSSJ | zondag 6 september 2020 @ 13:35 |
Rolland, hier zijn we blij mee. | |
franklop | zondag 6 september 2020 @ 13:35 |
Weer alles aan het wiel | |
Mani89 | zondag 6 september 2020 @ 13:35 |
Nee Gaudu, dit kan jij nog niet. | |
noodgang | zondag 6 september 2020 @ 13:35 |
3 etappes gewonnen en een prima uitgangspositie voor Roglic. Denk dat t best gezellig is daar | |
franklop | zondag 6 september 2020 @ 13:35 |
O daar komt nu een breukje na man 20 | |
The_Undertone | zondag 6 september 2020 @ 13:36 |
De locomotief van Clermont-Ferrand | |
xzaz | zondag 6 september 2020 @ 13:36 |
Zal 3 ettapes voldoende zijn voor JUMBo? | |
johannes_vermeer | zondag 6 september 2020 @ 13:37 |
Eenmanskopgroep. | |
showtimer | zondag 6 september 2020 @ 13:38 |
We zijn er bijna | |
xzaz | zondag 6 september 2020 @ 13:38 |
Lekker snel klaar zo.. | |
franklop | zondag 6 september 2020 @ 13:38 |
Mooie solo door de Franse bergen is ook niks mis mee. | |
Lospedrosa | zondag 6 september 2020 @ 13:38 |
Als je geen ambities hebt wel ja. Als je 2e kopman geen orders aanneemt, geesink achterlijke dingen doet en je kans op winst met ong 65% is afgenomen en dat voor lief neemt..ja dan kun je lekker toasten op de 3 overwinningen. | |
Dale__Cooper | zondag 6 september 2020 @ 13:39 |
Nog 5 km | |
Koffieplanter | zondag 6 september 2020 @ 13:39 |
Valentijn? | |
showtimer | zondag 6 september 2020 @ 13:39 |
Protocol E | |
Van_Poppel | zondag 6 september 2020 @ 13:39 |
Sunweb ![]() | |
franklop | zondag 6 september 2020 @ 13:39 |
Sunweb gaat voor ploegenklassement. Van de dag. | |
Koffieplanter | zondag 6 september 2020 @ 13:39 |
Valentijn en Hirschi, daar kan ik mee leven. | |
Marcoss | zondag 6 september 2020 @ 13:39 |
De kans op winst is nog steeds enorm groot anders.. | |
naatje_1 | zondag 6 september 2020 @ 13:39 |
He, het peloton gaat breed | |
showtimer | zondag 6 september 2020 @ 13:39 |
Ineos klootzakken | |
capuchon_jongen | zondag 6 september 2020 @ 13:39 |
Gaan ze die drie van sunweb laten rijden? | |
Dale__Cooper | zondag 6 september 2020 @ 13:39 |
wie schudt daar nee bij Jumbo? | |
Aguero | zondag 6 september 2020 @ 13:39 |
Gaan we weer. | |
wimderon | zondag 6 september 2020 @ 13:40 |
Pauwels weer. | |
johannes_vermeer | zondag 6 september 2020 @ 13:40 |
Michel Wuyts ASMR | |
AllesKaputt | zondag 6 september 2020 @ 13:40 |
Ja dat was wel licht erotiserend | |
Rellende_Rotscholier | zondag 6 september 2020 @ 13:40 |
Ik denk dat ik Barthe zie. We zijn immers in Frans-Baskenland. | |
franklop | zondag 6 september 2020 @ 13:41 |
Ik had Sicard ook wel verwacht . | |
showtimer | zondag 6 september 2020 @ 13:41 |
Wuyts was sneller | |
Rellende_Rotscholier | zondag 6 september 2020 @ 13:41 |
Koersradio telt niet. | |
capuchon_jongen | zondag 6 september 2020 @ 13:41 |
leuke kopgroep als het zo blijft | |
Toby56 | zondag 6 september 2020 @ 13:41 |
Net maakte Clement een aardige opmerking: Yates heeft de ploeg niet om in een bergrit de boel te controleren. Mijn idee is dan: en daarom moet je het die ploeg nou juist WEL opdringen. Maar tot nu toe knapt JV het vuile werk wel op, en iedereen zit lachend in het wiel, omdat Roglic het geel nog niet 'wil'. Goed bezig. Maar goed, ik wil me verder niet al te druk maken om het 'grote tactische plan' van JV. Ik ga gewoon lekker kijken vandaag. | |
naatje_1 | zondag 6 september 2020 @ 13:41 |
Ze zijn nog niet weg | |
franklop | zondag 6 september 2020 @ 13:42 |
Ze laten nog niet begaan. Wat is dit zeg | |
showtimer | zondag 6 september 2020 @ 13:42 |
Afrika voor wie of wat | |
fetX | zondag 6 september 2020 @ 13:42 |
En weer dicht. | |
Lucyintheafternoon | zondag 6 september 2020 @ 13:42 |
Nee hoor | |
Van_Poppel | zondag 6 september 2020 @ 13:43 |
Over 3km begint de klim. | |
TheVulture | zondag 6 september 2020 @ 13:43 |
Is Wuyts al pissed dat Wout de Grote is teruggefloten door Martin? | |
franklop | zondag 6 september 2020 @ 13:43 |
En weer bijgehaald. | |
Idisrom | zondag 6 september 2020 @ 13:43 |
Een leuke beginfase, zo lekker ongecontroleerd. |