abonnement Unibet Coolblue
pi_194892518
Over twee weken heb ik vakantie voor drie weken. Normaal ga ik ver weg en reis ik een beetje rond en verblijf in hostels, maar dat zit er dit jaar niet in. Ik wil wel ergens heen dit jaar. Wensen: actief, natuur en bij voorkeur ook nog de mogelijkheid wat mensen te ontmoeten, want ik ga alleen.

Ik zit te denken aan een huttentocht in Oostenrijk of Italie. Iemand daar ervaring mee? Is het leuk om alleen te doen? Vraag me ook af of het zonder reserveren kan, zeker gezien de onzekerheid, maar eigenlijk ook omdat ik altijd zo reis. Als ik op deze vraag google, dan krijg ik alleen maar sites waar je kan boeken. :')

Verder viel me op dat de wandelstukken vrij kort lijken. Vaak rond de 50km in een dag of 6-7 met zo'n 500 tot 1000 hoogtemeters. Heb je dan niet veel te veel tijd over 's avonds? Ik heb eerder weleens hikes gedaan van 60 tot 80km in 4 dagen. Dat was ook nog eens met volle bepakking, dus eten en kampeerspullen. Meestal loop je effectief zo'n 2-3km/uur, excl eetpauzes. Met minder dan 10km/dag lijkt het me dat je erg veel tijd overhoudt naast het lopen. Ik zou niet zo goed weten hoe ik dat moet invullen.
pi_194893577
quote:
0s.gif Op vrijdag 4 september 2020 22:43 schreef Schuifpui het volgende:
Ik zou niet zo goed weten hoe ik dat moet invullen.
Met fok!
pindazakje
pi_194948266
quote:
0s.gif Op vrijdag 4 september 2020 22:43 schreef Schuifpui het volgende:
Over twee weken heb ik vakantie voor drie weken. Normaal ga ik ver weg en reis ik een beetje rond en verblijf in hostels, maar dat zit er dit jaar niet in. Ik wil wel ergens heen dit jaar. Wensen: actief, natuur en bij voorkeur ook nog de mogelijkheid wat mensen te ontmoeten, want ik ga alleen.

Ik zit te denken aan een huttentocht in Oostenrijk of Italie. Iemand daar ervaring mee? Is het leuk om alleen te doen? Vraag me ook af of het zonder reserveren kan, zeker gezien de onzekerheid, maar eigenlijk ook omdat ik altijd zo reis. Als ik op deze vraag google, dan krijg ik alleen maar sites waar je kan boeken. :')

Verder viel me op dat de wandelstukken vrij kort lijken. Vaak rond de 50km in een dag of 6-7 met zo'n 500 tot 1000 hoogtemeters. Heb je dan niet veel te veel tijd over 's avonds? Ik heb eerder weleens hikes gedaan van 60 tot 80km in 4 dagen. Dat was ook nog eens met volle bepakking, dus eten en kampeerspullen. Meestal loop je effectief zo'n 2-3km/uur, excl eetpauzes. Met minder dan 10km/dag lijkt het me dat je erg veel tijd overhoudt naast het lopen. Ik zou niet zo goed weten hoe ik dat moet invullen.
Heb je al contact opgenomen met zo'n blokhut, die kunnen je vast meer vertellen. Dus niet via een boekingssite.
  dinsdag 8 september 2020 @ 09:58:56 #4
27619 victorinox
Big, fuck-off shiny ones
pi_194948594
Door corona moet je bij hutten verplicht reserveren. Bij de NKBV hebben ze wat meer informatie over de nieuwe maatregelen bij berghutten.

https://nkbv.nl/actueel/nieuws/op-huttentocht-in-coronatijd.html

Ik vind het fijn om in mijn eentje te lopen, lekker rustig en je kunt je eigen snelheid lopen en bij de berghutten kom je toch genoeg mensen tegen.
Dat is nu wel iets veranderd. Eerst zat je met iedereen aan grote tafels gezamenlijk te eten, nu zat ik (vanwege corona) bij hutten in mijn eentje aan een tafel dus is het minder gezellig.

Qua tijd en afstand, dat kun je in de bergen niet zomaar zeggen. Dat scheelt echt per stuk dat je loopt. Hoe steil is het en heb je veel stenen en rotsen waar je over moet lopen/klimmen? Dat zul je vantevoren op de kaart moeten kijken om een inschatting te kunnen maken.
The thoughts of others screech at them like the forced laughs of a billion art house movie patrons.
IMDb Vote History
pi_194948651
quote:
0s.gif Op vrijdag 4 september 2020 22:43 schreef Schuifpui het volgende:
Over twee weken heb ik vakantie voor drie weken. Normaal ga ik ver weg en reis ik een beetje rond en verblijf in hostels, maar dat zit er dit jaar niet in. Ik wil wel ergens heen dit jaar. Wensen: actief, natuur en bij voorkeur ook nog de mogelijkheid wat mensen te ontmoeten, want ik ga alleen.

Ik zit te denken aan een huttentocht in Oostenrijk of Italie. Iemand daar ervaring mee? Is het leuk om alleen te doen? Vraag me ook af of het zonder reserveren kan, zeker gezien de onzekerheid, maar eigenlijk ook omdat ik altijd zo reis. Als ik op deze vraag google, dan krijg ik alleen maar sites waar je kan boeken. :')

Verder viel me op dat de wandelstukken vrij kort lijken. Vaak rond de 50km in een dag of 6-7 met zo'n 500 tot 1000 hoogtemeters. Heb je dan niet veel te veel tijd over 's avonds? Ik heb eerder weleens hikes gedaan van 60 tot 80km in 4 dagen. Dat was ook nog eens met volle bepakking, dus eten en kampeerspullen. Meestal loop je effectief zo'n 2-3km/uur, excl eetpauzes. Met minder dan 10km/dag lijkt het me dat je erg veel tijd overhoudt naast het lopen. Ik zou niet zo goed weten hoe ik dat moet invullen.
Hou er om te beginnen rekening mee dat het zomerseizoen in de Alpen al wat op zn eind loopt, en dat sommige hutten half tot eind september al sluiten. in Oktober gaat sowieso alles dicht voor de winter.

Kijk ook even bij de
https://www.alpenverein.at/portal/index.php
en
https://www.cai.it/en/18294/

voor info over of je zomaar kan aanwaaien nu bij de hutten, of dat je ze vooraf moet reserveren. En natuurlijk tot welke datum ze open zijn. Zeker als je in je eentje op pad gaat in een periode waarin je weinig mensen tegenkomt, zou ik sowieso van dag tot dag reserveren. Zo weten ze bij elke hut dat je eraan komt, en als je er 's avonds niet bent hebben ze in elk geval een houvast voor als er nood is, op welk stuk van de route je met je mogelijk gebroken been ligt. ;)

De meeste bergwandelaars doen inderdaad maar een half dagje. Op tijd opstaan, lopen tot een uur of 13, en dan de rest van de middag lekker luieren bij je volgende overnachtingsplek. Als je tijd en energie over hebt, kan je snel naar je volgende hut lopen en dan nog een topje daar in de buurt beklimmen ofzo.
De vuistregel is in elk geval 3 km/u op vlak terrein, en ongeveer 500-600 m per uur klimmen, dus voor elke 1000 hm hoogteverschil reken je 2 uur extra bovenop de afstand. Gewoon de tijden in de gids aanhouden, alles wat je sneller loopt is mooi meegenomen.

En verder een e-reader mee, alle boeken in de hut lezen, lekker veel pauzeren en zwemmen in koude meertjes onderweg, of een heerlijk dutje doen in de zon in een alpenweide O+
Mijn foto's op Flickr!
[b]Op 15-09-2006 10:28 schreef Hans_Gielus[/b]
Namens Fryslân hoop ik dat je van een berg afkukelt _O-
pi_194960475
quote:
0s.gif Op dinsdag 8 september 2020 09:58 schreef victorinox het volgende:
Door corona moet je bij hutten verplicht reserveren. Bij de NKBV hebben ze wat meer informatie over de nieuwe maatregelen bij berghutten.

https://nkbv.nl/actueel/nieuws/op-huttentocht-in-coronatijd.html

Ik vind het fijn om in mijn eentje te lopen, lekker rustig en je kunt je eigen snelheid lopen en bij de berghutten kom je toch genoeg mensen tegen.
Dat is nu wel iets veranderd. Eerst zat je met iedereen aan grote tafels gezamenlijk te eten, nu zat ik (vanwege corona) bij hutten in mijn eentje aan een tafel dus is het minder gezellig.

Qua tijd en afstand, dat kun je in de bergen niet zomaar zeggen. Dat scheelt echt per stuk dat je loopt. Hoe steil is het en heb je veel stenen en rotsen waar je over moet lopen/klimmen? Dat zul je vantevoren op de kaart moeten kijken om een inschatting te kunnen maken.
Thanks, nuttige site. Als het inderdaad nodig blijkt te zijn, dan ga ik inderdaad maar wel reserveren. Ik hoop dat ze wel een beetje soepel zijn met coronaregels. Hoef echt niet met 50 man aan een krappe tafel, maar een beetje sociaal doen zou wel zo leuk zijn.

Wat voor een kaarten gebruiken jullie? Tot op heden heb ik altijd maps.me op m'n telefoon gebruikt en dat ging best oke.

quote:
0s.gif Op dinsdag 8 september 2020 10:03 schreef Gripper het volgende:

[..]

Hou er om te beginnen rekening mee dat het zomerseizoen in de Alpen al wat op zn eind loopt, en dat sommige hutten half tot eind september al sluiten. in Oktober gaat sowieso alles dicht voor de winter.
Ik had inderdaad gezien dat er al veel dicht zijn, maar er waren er ook een aantal met laatst mogelijke vertrek datum rond eind september - begin oktober.
quote:
Kijk ook even bij de
https://www.alpenverein.at/portal/index.php
en
https://www.cai.it/en/18294/

voor info over of je zomaar kan aanwaaien nu bij de hutten, of dat je ze vooraf moet reserveren. En natuurlijk tot welke datum ze open zijn. Zeker als je in je eentje op pad gaat in een periode waarin je weinig mensen tegenkomt, zou ik sowieso van dag tot dag reserveren. Zo weten ze bij elke hut dat je eraan komt, en als je er 's avonds niet bent hebben ze in elk geval een houvast voor als er nood is, op welk stuk van de route je met je mogelijk gebroken been ligt. ;)

De meeste bergwandelaars doen inderdaad maar een half dagje. Op tijd opstaan, lopen tot een uur of 13, en dan de rest van de middag lekker luieren bij je volgende overnachtingsplek. Als je tijd en energie over hebt, kan je snel naar je volgende hut lopen en dan nog een topje daar in de buurt beklimmen ofzo.
De vuistregel is in elk geval 3 km/u op vlak terrein, en ongeveer 500-600 m per uur klimmen, dus voor elke 1000 hm hoogteverschil reken je 2 uur extra bovenop de afstand. Gewoon de tijden in de gids aanhouden, alles wat je sneller loopt is mooi meegenomen.

En verder een e-reader mee, alle boeken in de hut lezen, lekker veel pauzeren en zwemmen in koude meertjes onderweg, of een heerlijk dutje doen in de zon in een alpenweide O+
Een boek aanschaffen is wel een goed idee. Zal deze sites zo ook even bekijken.

Tips voor een leuke uitdagende route zijn ook welkom. Ik heb een redelijke basis condities en heb op mijn vakantie in Zuid Amerika ook veel treks / hikes gedaan in de bergen, ook op hoogte. Ik denk dat ik wel wat stevigs aan moet kunnen.
pi_194960781
Waarom lijkt op vakantie gaan in Europa zoveel ingewikkelder dan Zuid Amerika. Loop nu al weer een tijd te zoeken, maar heb nog steeds geen idee. Voorheen vloog ik altijd gewoon naar een land, sprak daar een aantal mensen en de volgende dag ging ik wat leuks doen. Heb echt geen geduld om dit soort shit van te voren helemaal uit te zoeken. :')
pi_194962467
Kijk eens naar de
-Stubaier höhenweg
-Ötztaler höhenweg
-een van de Alta via’s in de Dolomieten.

Daar heb je wel even genoeg inspiratie aan denk ik.
Mijn foto's op Flickr!
[b]Op 15-09-2006 10:28 schreef Hans_Gielus[/b]
Namens Fryslân hoop ik dat je van een berg afkukelt _O-
  Moderator vrijdag 18 september 2020 @ 00:23:47 #9
7566 crew  MaJo
Mama van aapie
pi_195120864
En, ben je nog gegaan? Zo ja ben ik benieuwd naar je ervaringen!
3 - 26 maart Thailand | 5 - 8 juli Dublin
pi_195170782
quote:
0s.gif Op vrijdag 18 september 2020 00:23 schreef MaJo het volgende:
En, ben je nog gegaan? Zo ja ben ik benieuwd naar je ervaringen!
Ik moet nog vakantie krijgen. Zou eigenlijk vanaf morgen zijn, maar m'n werkgever heeft het uitgesteld ivm lopende projecten. Nu waarschijnlijk volgende week vrij. Ik weet nog niet of ik ga. Ik heb een hekel aan vooraf plannen, maar dat is precies wat er nu nodig is.

Er lijken wel steeds meer obstakels te zijn. Ik kan niet meer in Duitsland overnachten, dus moet in m'n eentje de afstand in een keer rijden. Bij alle restaurants moet je (officieel gezien) reserveren etc. Ik heb er al met al eigenlijk gewoon weinig zin meer in. :{

Denk dat het erop draait dat ik gewoon doorwerk en dat m'n werkgever wat gratis uurtjes heeft dit jaar.
pi_195206486
Vanaf nu vrij, dus zit weer even te kijken. In Oostenrijk is er wel wat mogelijk. Erheen rijden zonder stopmogelijkheden in Duitsland is wel weer ruk.

Iemand ervaring met het weer in deze tijd? Net even lopen googlen, en de Hohe Tauern trail leek me wel leuk, maar toen ik op het weer zocht, kreeg ik dit:


-O-
pi_195206704
quote:
0s.gif Op dinsdag 8 september 2020 22:40 schreef Gripper het volgende:
Kijk eens naar de
-Stubaier höhenweg
-Ötztaler höhenweg
-een van de Alta via’s in de Dolomieten.

Daar heb je wel even genoeg inspiratie aan denk ik.
Heb je een suggestie waar ik dit het beste kan boeken? Dit jaar lijkt dat wel een noodzakelijkheid vanwege beperkte capaciteit in de hutten.
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')