abonnement bol.com Unibet Coolblue
pi_194831286
Ach kijk, weer een verse topic in de reeks.
Laten we maar beginnen met een overzicht van de actuele beestenboel.

De gebroeders poes:
Zwart

Pootjes


De honden, geen verwanten van elkaar:


De ganzen toen de kleine gansjes nog klein waren:


Schapen met al flink groter gegroeide ganzen op de achtergrond.
De kudde bestaat uit 9 volwassen ooien, ram Jonas, en het leblam Touwtje.


De kippen, hier mét Berend, in hun hok:


Het kippenhok met landingsgestel:


Bonus: honden in Spanje.


[ Bericht 11% gewijzigd door sigme op 01-09-2020 18:24:54 ]
ik moet verrassend weinig
Es ist heute schlecht und wird nun täglich schlechter werden, – bis das Schlimmste kommt
  dinsdag 1 september 2020 @ 18:35:49 #2
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_194831621
Mooi Sigme. Geef je alle dieren een naam? Vind je het niet vervelend om dieren met een naam te slachten?
Op maandag 15 mei 2023 18:39
Wellicht arrogant, maar ik weet 100% zeker dat ik meer weet van de Amerikaanse geschiedenis, vooral die van de Zuidelijke staten, dan alle fokkers bij elkaar. Durf ik mijn hand wel voor in het vuur te steken.
pi_194832036
Arme Berend :'(

Hier overleven de kippen een aanval van een roofvogel per definitie niet, dus je was gelukkig er op tijd bij.
  dinsdag 1 september 2020 @ 19:17:33 #4
78780 deedeetee
rustig doorgaan met ademhalen
pi_194832446
Wat vreselijk sneu voor het haantje, wat goed dat hij zich dapper verzet heeft en je er hem nog op tijd te hulp kon schieten. . Gaat het nog goed komen met hem ? Zou hij nu ooit nog wel naar buiten durven ?

Was de arme stumper bijna Berend in de buizerd geworden -O-
Ga fietsen jij !! ikke niet hoor..
pi_194834288
quote:
0s.gif Op dinsdag 1 september 2020 18:35 schreef LXIV het volgende:
Mooi Sigme. Geef je alle dieren een naam? Vind je het niet vervelend om dieren met een naam te slachten?
Niet alle dieren krijgen een naam. Soms heeft een dier een naam die niet beklijft, soms krijgt een dier een naam door een opvallende gebeurtenis. Levend gekochte dieren (itt tot hier geboren dieren) hebben of krijgen vaak een naam.

Slachten vind ik altijd vervelend, en ook steeds vervelender. Maar wel of niet naamloos is daarvoor niet echt een factor van betekenis.
ik moet verrassend weinig
Es ist heute schlecht und wird nun täglich schlechter werden, – bis das Schlimmste kommt
pi_194834943
De avonturen van berend O+
Hopelijk komt ie wat over zn ptss heen..de arme drommel..
Rabarberbarbarabarbarbarenbaardenbarbierbarbierbarbaren
K&W / Barrels Buitenlandse Boerderijtje
  dinsdag 1 september 2020 @ 21:48:25 #7
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_194835538
quote:
7s.gif Op dinsdag 1 september 2020 20:32 schreef sigme het volgende:

[..]

Niet alle dieren krijgen een naam. Soms heeft een dier een naam die niet beklijft, soms krijgt een dier een naam door een opvallende gebeurtenis. Levend gekochte dieren (itt tot hier geboren dieren) hebben of krijgen vaak een naam.

Slachten vind ik altijd vervelend, en ook steeds vervelender. Maar wel of niet naamloos is daarvoor niet echt een factor van betekenis.
Ik heb er ook steeds meer een hekel aan gekregen. Raar eigenlijk, je zou verwachten dat je er aan went.
Ik slacht enkel nog uit noodzaak, dus als een dier oud/ziek is en lijdt. Een kip die niet meer legt gun ik een rustige oude dag.
Op maandag 15 mei 2023 18:39
Wellicht arrogant, maar ik weet 100% zeker dat ik meer weet van de Amerikaanse geschiedenis, vooral die van de Zuidelijke staten, dan alle fokkers bij elkaar. Durf ik mijn hand wel voor in het vuur te steken.
pi_194860092
Dinsdagavond zat 1 van de kippen niet in het hok, doordat het hek weg was, was die 's avonds toch maar naar de oude plaats van het hok gegaan, en was daar in een boom geklommen. We hebben haar opgepakt en in het hok gezet.

Gister hebben we Berend uit het hok gekregen, door even het grote deurtje open te zetten. De rest van de dag heeft hij lekker buiten gescharreld.

's Avonds zaten alle kippen én Berend netjes op stok *O*
ik moet verrassend weinig
Es ist heute schlecht und wird nun täglich schlechter werden, – bis das Schlimmste kommt
pi_194962145
Wie zorgt er voor de beestjes als jullie in de olijfboomgaard zitten?
If you can't beat them, arrange to have them beaten. -George Carlin.
pi_195410027
Oh, tijd voor een stavaza!

Berend heeft zich weten aan te sluiten bij het toom. En nu we een paar weken verder zijn is hij ook al wat meer uitgegroeid tot haan. Hij is ook hard aan het oefenen voor kukelen en heeft het al aardig onder de knie. Hij treedt de kippen ook, dus hij is helemaal het haantje.

Beetje jammer dat Berend niet ingreep toen een van de rode kippen bijna geslacht werd door een buizerd. We waren er op tijd bij om de buizerd te verstoren, maar we dachten dat kip dood was. Kip dacht daar anders over, deed een miraculeuze wederopstanding en schoot hinkend onder de heg, net toen ik aan het kijken was of ik misschien het beest uit lijden moest verlossen.
Ik heb haar de volgende ochtend wel even gevangen want ze had het vel over de kipfilet openliggen; daar heb ik haar bespoten met aluminium. De volgende dag deed ze (hinkend) al of er nooit iets gebeurd was, en nu een week later zie je er niks meer van - als je de kale plekken in nek en buik wegdenkt.

Voor de rest geen avonturen. Wel wat foto'tjes.




ik moet verrassend weinig
Es ist heute schlecht und wird nun täglich schlechter werden, – bis das Schlimmste kommt
pi_195427507
Vandaag waren de kippen gezellig bij mij in de buurt.


En een filmpje van ganzen & schapen, die allemaal dol zijn op appeltjes.

[ Bericht 38% gewijzigd door sigme op 04-10-2020 17:19:01 ]
ik moet verrassend weinig
Es ist heute schlecht und wird nun täglich schlechter werden, – bis das Schlimmste kommt
pi_195447074
Ziet er wel heerlijk gezellig uit zo bij jullie in de tuin
pi_195792114
Schapen zijn verhuisd naar een grazige weide:

Dat is hun winterwei, de planning is dat ze daar tot het vroege voorjaar lopen. Er staat nu nog lekker veel gras, als het zover komt dat dat opraakt - uiteindelijk winnen de schapen het wel van het gras; ze grazen de hele dag door en het gras groeit niet meer- maar dan hebben we nog 30(!) pakken voordroogkuil liggen van eigen land.

Honden en wilde ganzen: filmpje.

Tamme ganzen maken het nog steeds goed, net als de kippen en de katten. We zijn winterklaar denk ik. Nu die winter nog.
ik moet verrassend weinig
Es ist heute schlecht und wird nun täglich schlechter werden, – bis das Schlimmste kommt
  donderdag 22 oktober 2020 @ 19:44:36 #14
401485 Molo
Völlig losgelöst
pi_195792224
Nu de temperatuur af en toe toch stiekem een dagje flink hoog is, groeit het dan ook niet nog stiekem beetje?

Wat houdt winterklaar precies in? Stadsmeisje hier :+

Mooie wolven, moet ik van mijn druifje hier zeggen :D

Die hoorns zijn ook zo mooi joh _O_
Oh how you'd have a happy life, if you did the things you like
pi_195792357
Als de temperatuur boven de 100C, dan groeit het gras. Dus vandaag groeide het. Maar ik hoop toch dat het niet de hele herfst/winter zo warm blijft..

Winterklaar is een grapje ;). Maar we zijn er klaar voor! Kom maar op met die winter :P

Ik ga proberen om weer een paar mooie lapjes wolvenvlees voor je druifje te maken!
ik moet verrassend weinig
Es ist heute schlecht und wird nun täglich schlechter werden, – bis das Schlimmste kommt
  donderdag 22 oktober 2020 @ 20:03:01 #16
401485 Molo
Völlig losgelöst
pi_195792692
Beetje kou hoort er zéker wel bij idd!
Inclusief winterggevoel en mooie natuurwandelingen O+
Het druilerige van afgelopen weken hoeft van mij dan weer niet :P

en dat zal ze zeker waarderen :D ze wil zelfs tegenwoordig alleen maar vlees eten als er bot aan zit. Hilarische mafkees is het.
En het was echt heerlijk dus dat vind ik een goed plan :)
Oh how you'd have a happy life, if you did the things you like
pi_195959068
quote:
6s.gif Op vrijdag 28 augustus 2020 15:22 schreef sigme het volgende:
Berend komt omdat de vorige haan (een naamloos gebleven zoon van Piet) door mij is geslacht omdat hij onhanteerbaar agressief werd. Maar toen bleven onze 3 kippen haanloos achter. En wij misten het hanengekraai.
Toen ik Berend haalde, bij de Tuinen van Weldadigheid, had ik gevraagd om een haan met een mooie kukel. We misten het hanengekraaid, maar de ene haan is de andere niet, ze kukelen lang niet allemaal even mooi.

Maar de weldadige meneer kon mij niets vertellen over Berends kukel, want Berend was nog te jong om al te kukelen.
Dus nam ik de gok, en Berend kon bij ons zijn kukel ontwikkelen.

quote:
7s.gif Op zaterdag 3 oktober 2020 19:00 schreef sigme het volgende:

Berend heeft zich weten aan te sluiten bij het toom. En nu we een paar weken verder zijn is hij ook al wat meer uitgegroeid tot haan. Hij is ook hard aan het oefenen voor kukelen en heeft het al aardig onder de knie.
Inmiddels is hij een volleerde kukelaar. Met een bijzónder mooie kukel, al zeg ik het zelf.
Als je 'm wil horen: filmpje zonder beeld maar met geluid.
ik moet verrassend weinig
Es ist heute schlecht und wird nun täglich schlechter werden, – bis das Schlimmste kommt
  zaterdag 31 oktober 2020 @ 10:00:23 #18
277627 Seven.
We are Borg.
pi_195959163
Zo dan! Prachtige kukel met zo'n rollende R. Normaal is het veel scheller.
Resistance is futile.
  zaterdag 31 oktober 2020 @ 10:00:58 #19
78780 deedeetee
rustig doorgaan met ademhalen
pi_195959170
Zoooo die Berend kán er wat van. Mooie kukel hoor O+ ^O^
Ga fietsen jij !! ikke niet hoor..
pi_195959582
Haha, al die kippen in katzwijm bij dat stemgeluid! O+

Een echte Berrrrrrrrrrend!
pi_195960604
Wist niet dat er een rrrr zat in de kukelu :D
Goed gedaan Berend...had Berend het niet moeten leren van hanen om hem heen?
En dat er verschillende kukelu’s zijn te onderscheiden _O-
pi_195965516
quote:
1s.gif Op zaterdag 31 oktober 2020 12:02 schreef AnneX het volgende:
Wist niet dat er een rrrr zat in de kukelu :D
Goed gedaan Berend...had Berend het niet moeten leren van hanen om hem heen?
En dat er verschillende kukelu’s zijn te onderscheiden _O-
Piet zit vlakbij! Berend en Piet kukelen luidkeels naar elkaar.
En hanen kukelen zo verschillend als katten mauwen of honden blaffen; als je de geluiden een beetje kent hoor je zo welk dier er aan het woord is, als je ze niet kent klinken ze allemaal gelijk.
ik moet verrassend weinig
Es ist heute schlecht und wird nun täglich schlechter werden, – bis das Schlimmste kommt
pi_196022649
Verrassend mooie kukel!
pi_197175537


Wat kan ik zeggen. Meestal is de herstart van het topic de lentebode.
Nu kwamen de eerste lammetjes van 2021 op 29 december 2020 :+. Geheel en totaal onverwacht _O-
Gelukkig was één van de twee lammetjes zo helder om naar mij te blaten; ik zou ze anders never nooit gezien hebben.

Ze hadden nou niet bepaald de mooiste dag uitgezocht; miezerige regen en net boven 't vriespunt. Dus we hebben de kudde maar verplaatst naar de weide met schuurtje.


Ganzen kwamen even neuzen (filmpje)

Inmiddels zijn ze al 4 dagen oud en maken het prima. Ze trekken corona-wandelaars aan :D.
ik moet verrassend weinig
Es ist heute schlecht und wird nun täglich schlechter werden, – bis das Schlimmste kommt
pi_197175670
Wat leuk! Verrassingslammetjes *O*
life is what happens to you, while you're busy making other plans.
pi_197175857
quote:
17s.gif Op zaterdag 2 januari 2021 18:26 schreef sigme het volgende:
[ afbeelding ]

Wat kan ik zeggen. Meestal is de herstart van het topic de lentebode.
Nu kwamen de eerste lammetjes van 2021 op 29 december 2020 :+. Geheel en totaal onverwacht _O-
Gelukkig was één van de twee lammetjes zo helder om naar mij te blaten; ik zou ze anders never nooit gezien hebben.
[ afbeelding ]
Ze hadden nou niet bepaald de mooiste dag uitgezocht; miezerige regen en net boven 't vriespunt. Dus we hebben de kudde maar verplaatst naar de weide met schuurtje.
[ afbeelding ]

Ganzen kwamen even neuzen (filmpje)

Inmiddels zijn ze al 4 dagen oud en maken het prima. Ze trekken corona-wandelaars aan :D.
Wat een mooi filmpje, die snuffelende ganzenmoeders :)
  zaterdag 2 januari 2021 @ 21:41:30 #28
401485 Molo
Völlig losgelöst
pi_197179980
Check die twee eindejaarsneusjes dan :D

Mooi ras is dit toch zeg! Prachtige beestjes
Oh how you'd have a happy life, if you did the things you like
pi_197182494
Gefeliciteerd met de lammetjes! Hoe komt het dat je dit niet zo vroeg al zag aankomen?
Wat wordt hun naam?
pi_197182828
quote:
1s.gif Op zaterdag 2 januari 2021 23:12 schreef AnneX het volgende:
Gefeliciteerd met de lammetjes! Hoe komt het dat je dit niet zo vroeg al zag aankomen?
Wat wordt hun naam?
Ik gok gedekt door een te laat weggehaald ramlam ipv door de beoogde dekram, en vandaar 'te vroeg' gelammerd O+
J'ai vu un escarbot ivre!-Komupolapana
Het zijn de kleine dingen die het doen <3
pi_197183155
Is het dezelfde sloerie ooi als in 2019? :D

quote:
10s.gif Op maandag 7 januari 2019 16:00 schreef sigme het volgende:


Surprise! Die zijn van vóór de komst van Jonas..
J'ai vu un escarbot ivre!-Komupolapana
Het zijn de kleine dingen die het doen <3
pi_197191865
quote:
0s.gif Op zaterdag 2 januari 2021 23:35 schreef tombolafan het volgende:
Is het dezelfde sloerie ooi als in 2019? :D
[..]

Hoe raad je het zo :+?

Die sloerie is een van de weinige ooien met een echte naam. Ze heet Maria. Vernoemd naar de onbevlekt ontvangene. Niet vanwege de maagdelijke dracht uit 2019, maar vanwege het feit dat we een keer met Pasen (in 2013) werk met d'r hadden:

quote:
0s.gif Op donderdag 9 mei 2013 19:27 schreef sigme het volgende:
De schapen begonnen 13 maart met lammetjes. Een drieling maar liefst! Inmiddels hebben alle ooien lammeren. De meesten 2 lammetjes, eentje eentje, wat 12 lammetjes in totaal maakt. 7 rammetjes, 5 ooitjes. Een lammetje van de drieling vonden we op 1e Paasdag halfdood in de wei. Ondervoed en onderkoeld.
Nou, dat was Maria dus. Inmiddels ons oudste schaap in de kudde. Mede door de flessenstart is het een relatief mak schaap. Met een rare plek op d'r rug, waarschijnlijk gevolg van de ondervoeding als jong lam. maar dat zie je alleen als ze net geschoren is.

In 2019 kreeg Maria in januari een tweeling, terwijl er 5 maanden daarvoor geen volwassen ram bij de kudde liep; Jonas kwam eind augustus 2018.
De tweeling van nu moet ook in de zomer, eind juli, verwekt zijn, toen liep de hele kudde (ooien, Jonas, alle lammeren) bij elkaar. We hebben Jonas helemaal niet weggehaald bij de dames, dus wat dat betreft kon het ook wel gewoon. Maar we hadden het niet verwacht, zó vroeg.
ik moet verrassend weinig
Es ist heute schlecht und wird nun täglich schlechter werden, – bis das Schlimmste kommt
  zondag 3 januari 2021 @ 18:40:24 #33
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_197193055
quote:
14s.gif Op zondag 3 januari 2021 17:31 schreef sigme het volgende:

[..]

Hoe raad je het zo :+?

Die sloerie is een van de weinige ooien met een echte naam. Ze heet Maria. Vernoemd naar de onbevlekt ontvangene. Niet vanwege de maagdelijke dracht uit 2019, maar vanwege het feit dat we een keer met Pasen (in 2013) werk met d'r hadden:
[..]

Nou, dat was Maria dus. Inmiddels ons oudste schaap in de kudde. Mede door de flessenstart is het een relatief mak schaap. Met een rare plek op d'r rug, waarschijnlijk gevolg van de ondervoeding als jong lam. maar dat zie je alleen als ze net geschoren is.

In 2019 kreeg Maria in januari een tweeling, terwijl er 5 maanden daarvoor geen volwassen ram bij de kudde liep; Jonas kwam eind augustus 2018.
De tweeling van nu moet ook in de zomer, eind juli, verwekt zijn, toen liep de hele kudde (ooien, Jonas, alle lammeren) bij elkaar. We hebben Jonas helemaal niet weggehaald bij de dames, dus wat dat betreft kon het ook wel gewoon. Maar we hadden het niet verwacht, zó vroeg.
Heel mooi, S. Maar de onbevlekte ontvangenis van Maria heeft niets te maken met haar maagdelijke zwangerschap maar dat zij zelf zonder erfzonde ter wereld kwam.
Op maandag 15 mei 2023 18:39
Wellicht arrogant, maar ik weet 100% zeker dat ik meer weet van de Amerikaanse geschiedenis, vooral die van de Zuidelijke staten, dan alle fokkers bij elkaar. Durf ik mijn hand wel voor in het vuur te steken.
  zondag 3 januari 2021 @ 18:42:19 #34
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_197193084
Alle dieren zijn onbevlekt ontvangen trouwens. Net als Adam en Eva en Maria dus.
Op maandag 15 mei 2023 18:39
Wellicht arrogant, maar ik weet 100% zeker dat ik meer weet van de Amerikaanse geschiedenis, vooral die van de Zuidelijke staten, dan alle fokkers bij elkaar. Durf ik mijn hand wel voor in het vuur te steken.
pi_197193102
quote:
14s.gif Op zondag 3 januari 2021 17:31 schreef sigme het volgende:

[..]

Hoe raad je het zo :+?

Die sloerie is een van de weinige ooien met een echte naam. Ze heet Maria. Vernoemd naar de onbevlekt ontvangene. Niet vanwege de maagdelijke dracht uit 2019, maar vanwege het feit dat we een keer met Pasen (in 2013) werk met d'r hadden:
[..]

Nou, dat was Maria dus. Inmiddels ons oudste schaap in de kudde. Mede door de flessenstart is het een relatief mak schaap. Met een rare plek op d'r rug, waarschijnlijk gevolg van de ondervoeding als jong lam. maar dat zie je alleen als ze net geschoren is.

In 2019 kreeg Maria in januari een tweeling, terwijl er 5 maanden daarvoor geen volwassen ram bij de kudde liep; Jonas kwam eind augustus 2018.
De tweeling van nu moet ook in de zomer, eind juli, verwekt zijn, toen liep de hele kudde (ooien, Jonas, alle lammeren) bij elkaar. We hebben Jonas helemaal niet weggehaald bij de dames, dus wat dat betreft kon het ook wel gewoon. Maar we hadden het niet verwacht, zó vroeg.
Geweldig _O-
pi_197193564
quote:
14s.gif Op zondag 3 januari 2021 17:31 schreef sigme het volgende:

[..]

Hoe raad je het zo :+?

Die sloerie is een van de weinige ooien met een echte naam. Ze heet Maria. Vernoemd naar de onbevlekt ontvangene. Niet vanwege de maagdelijke dracht uit 2019, maar vanwege het feit dat we een keer met Pasen (in 2013) werk met d'r hadden:
[..]

Nou, dat was Maria dus. Inmiddels ons oudste schaap in de kudde. Mede door de flessenstart is het een relatief mak schaap. Met een rare plek op d'r rug, waarschijnlijk gevolg van de ondervoeding als jong lam. maar dat zie je alleen als ze net geschoren is.

In 2019 kreeg Maria in januari een tweeling, terwijl er 5 maanden daarvoor geen volwassen ram bij de kudde liep; Jonas kwam eind augustus 2018.
De tweeling van nu moet ook in de zomer, eind juli, verwekt zijn, toen liep de hele kudde (ooien, Jonas, alle lammeren) bij elkaar. We hebben Jonas helemaal niet weggehaald bij de dames, dus wat dat betreft kon het ook wel gewoon. Maar we hadden het niet verwacht, zó vroeg.
Aaaah helder O+

Maria heeft gewoon een vroege cyclus kennelijk :D
J'ai vu un escarbot ivre!-Komupolapana
Het zijn de kleine dingen die het doen <3
pi_197194560
quote:
0s.gif Op zondag 3 januari 2021 18:40 schreef LXIV het volgende:

[..]

Heel mooi, S. Maar de onbevlekte ontvangenis van Maria heeft niets te maken met haar maagdelijke zwangerschap maar dat zij zelf zonder erfzonde ter wereld kwam.
Dat weet ik. Daarom staat er ook de onbevlekt ontvangene. Niet de onbevlekt ontvangende.
ik moet verrassend weinig
Es ist heute schlecht und wird nun täglich schlechter werden, – bis das Schlimmste kommt
pi_197282234
Als er één schaap over de dam is ....
ik moet verrassend weinig
Es ist heute schlecht und wird nun täglich schlechter werden, – bis das Schlimmste kommt
  vrijdag 8 januari 2021 @ 11:11:43 #39
78780 deedeetee
rustig doorgaan met ademhalen
pi_197282476
Nog eentje *O*

Die lichte vlek om de oogjes... kijkt zo lief. En helemaal in combinatie met de lichtere oortjes en het bekje. O+
Ga fietsen jij !! ikke niet hoor..
pi_197288291
Omdat het wel heel belabberd weer was eind december en een van de lammetjes het wat moeilijk had, hadden we de kudde verweid naar de weide met stalletje. Maar eigenlijk moet de kudde niet in die wei lopen. Overal waar schapen lopen moet je steeds ook 3 maand aaneengesloten géén schapen hebben lopen, om de wormencyclus te onderbreken. Maar in de andere wei is geen stalletje...

Nu wel!


Nog maar zien of er iemand in durft te gaan, maar ik heb wel eens schapen in een hondehok zien kruipen. Dus als er een wil is, is er een weg. En in elk geval kunnen de lammetjes nu eenvoudig luw gaan liggen, dat doen ze ook altijd graag.

Mooi is anders natuurlijk, maar dit was goedkoop, snel te fixen, en verplaatsbaar.
ik moet verrassend weinig
Es ist heute schlecht und wird nun täglich schlechter werden, – bis das Schlimmste kommt
pi_197460016


Schaapskudde in de sneeuw: filmpje
ik moet verrassend weinig
Es ist heute schlecht und wird nun täglich schlechter werden, – bis das Schlimmste kommt
pi_197464929
Een extra winters gezicht op de een of andere manier.
Gistermiddag hier in de polder ook, alleen is de sneeuw nu foetsie.
pi_197573055
quote:
2s.gif Op vrijdag 8 januari 2021 16:42 schreef sigme het volgende:
Omdat het wel heel belabberd weer was eind december en een van de lammetjes het wat moeilijk had, hadden we de kudde verweid naar de weide met stalletje. Maar eigenlijk moet de kudde niet in die wei lopen. Overal waar schapen lopen moet je steeds ook 3 maand aaneengesloten géén schapen hebben lopen, om de wormencyclus te onderbreken. Maar in de andere wei is geen stalletje...

Nu wel!
[ afbeelding ]

Nog maar zien of er iemand in durft te gaan, maar ik heb wel eens schapen in een hondehok zien kruipen. Dus als er een wil is, is er een weg. En in elk geval kunnen de lammetjes nu eenvoudig luw gaan liggen, dat doen ze ook altijd graag.

Mooi is anders natuurlijk, maar dit was goedkoop, snel te fixen, en verplaatsbaar.
En.. durven ze erin? :D Hoe gaat het verder met de lammetjes? Nog nieuwe aanwinsten of is het nu wel zo'n beetje gebeurt?
[i]And those who were seen dancing were thought to be insane by those who could not hear the music.[/i]
I loved to discover how unique and strange humanity is. How we are all, deep down, nerdy weirdos.
pi_197574505
quote:
0s.gif Op vrijdag 22 januari 2021 15:41 schreef Kirb het volgende:

[..]

En.. durven ze erin? :D Hoe gaat het verder met de lammetjes? Nog nieuwe aanwinsten of is het nu wel zo'n beetje gebeurt?
We hebben de plastic binnenkuipen nog wat verder opengezaagd, en nu gaan de lammetjes er wel in liggen als de kudde aan het grazen is en zij de luwte zoeken. Er zijn nu 2 lammetjes. We verwachten er nog wel meer, maar die komen hopelijk in de lente.
ik moet verrassend weinig
Es ist heute schlecht und wird nun täglich schlechter werden, – bis das Schlimmste kommt
pi_197583585
quote:
7s.gif Op vrijdag 22 januari 2021 17:07 schreef sigme het volgende:

[..]

We hebben de plastic binnenkuipen nog wat verder opengezaagd, en nu gaan de lammetjes er wel in liggen als de kudde aan het grazen is en zij de luwte zoeken. Er zijn nu 2 lammetjes. We verwachten er nog wel meer, maar die komen hopelijk in de lente.
Wacht, Maria had er 2 en later nog 1 toch? Is er een dood?
J'ai vu un escarbot ivre!-Komupolapana
Het zijn de kleine dingen die het doen <3
pi_197591667
quote:
0s.gif Op zaterdag 23 januari 2021 00:18 schreef tombolafan het volgende:

[..]

Wacht, Maria had er 2 en later nog 1 toch? Is er een dood?
Er is nog een lammetje geweest, niet van Maria, en die is dood idd.
ik moet verrassend weinig
Es ist heute schlecht und wird nun täglich schlechter werden, – bis das Schlimmste kommt
pi_197591723
Vandaag zijn er twee gezonde ramlammetjes geboren!


Filmpje van de ram die ze komt bewonderen.

Filmpje van de twee grote lammetjes
ik moet verrassend weinig
Es ist heute schlecht und wird nun täglich schlechter werden, – bis das Schlimmste kommt
pi_197739012
Er kwam deze week nog een hele bups bij. Veel eenlingetjes. In totaal zijn er nu 10 lammetjes.


Eén volwassen ooi heeft nog niet gelammerd, en Touwtje, het leblam van vorig jaar, ook nog niet. Die ooi ziet eruit alsof die zeer zeker nog wel gaat lammeren, Touwtje is nog altijd, klein, slank en ondeugend (ze klimt overal op), ik denk dat die voorlopig nog geen lammetje werpt.
ik moet verrassend weinig
Es ist heute schlecht und wird nun täglich schlechter werden, – bis das Schlimmste kommt
  zondag 31 januari 2021 @ 09:47:09 #49
277627 Seven.
We are Borg.
pi_197739303
quote:
17s.gif Op zondag 31 januari 2021 09:17 schreef sigme het volgende:
Er kwam deze week nog een hele bups bij. Veel eenlingetjes. In totaal zijn er nu 10 lammetjes.
[ afbeelding ]

Eén volwassen ooi heeft nog niet gelammerd, en Touwtje, het leblam van vorig jaar, ook nog niet. Die ooi ziet eruit alsof die zeer zeker nog wel gaat lammeren, Touwtje is nog altijd, klein, slank en ondeugend (ze klimt overal op), ik denk dat die voorlopig nog geen lammetje werpt.
Dus het zijn allemaal van die vroege lammetjes? Zul je zien dat Touwtje er vandaag of morgen ook een paar uitpoept :+ . Hoeveel lammetjes krijgt een schaap? Meestal 1 en soms 2 toch?
Resistance is futile.
pi_197739626
quote:
10s.gif Op zondag 31 januari 2021 09:47 schreef Seven. het volgende:

[..]

Dus het zijn allemaal van die vroege lammetjes? Zul je zien dat Touwtje er vandaag of morgen ook een paar uitpoept :+ . Hoeveel lammetjes krijgt een schaap? Meestal 1 en soms 2 toch?
Entertjes, zoals Touwtje, dus schapen die 1 jaar oud zijn, krijgen meestal 1 lam.

Onze schapen zijn van het ras Drentse Heideschaap. Die horen thuis op de hei (jaja), waar ze zo schraal vreten dat ze maar 1 lam werpen. Onze schapen staan, zoals veel schapen, toch in een weiland met rijker gras dan de hei, en dan krijgen ze meestal twee lammeren. We hebben onze ą15 jaar met schapen nu tweemaal een drieling gehad (en dat is vervelend, want een ooi heeft echt niet genoeg melk voor drie lammeren).

We hebben nu veel eenlingetjes, terwijl de schapen niet speciaal schraal stonden vorig jaar, in ons idee. Misschien dat de hittegolf dit effect heeft, schapen houden niet van zulke hitte - ook al hadden ze in de zomer een goede wei daarvoor, met veel schaduw. Misschien is het gras inmiddels toch schraler dan wij inschatten. Ik weet het niet. Voor de lammeren is het wel fijn, een eenling krijgt toch gewoon net wat meer lekker vette warme moedermelk.
ik moet verrassend weinig
Es ist heute schlecht und wird nun täglich schlechter werden, – bis das Schlimmste kommt
pi_197739981
quote:
9s.gif Op zaterdag 23 januari 2021 15:54 schreef sigme het volgende:

[..]

Er is nog een lammetje geweest, niet van Maria, en die is dood idd.
Awwww dus die moeder heeft geen lam meer ;(
Zonde :{
J'ai vu un escarbot ivre!-Komupolapana
Het zijn de kleine dingen die het doen <3
pi_197872246
Schapen in de sneeuw: filmpje
Ik had een portie oude appeltjes uitgestrooid, hebben ze wat te doen op zo'n dag dat er niks te grazen valt.

De lammetjes maken goed gebruik van de extra hokjes:
ik moet verrassend weinig
Es ist heute schlecht und wird nun täglich schlechter werden, – bis das Schlimmste kommt
pi_197878638
Stel dat een ooi nog bevalt in dit weer, doe je dan wat extra’s tov eerder of doe je niets anders?
Als je er natuurlijk op tijd bij bent.
pi_197880115
quote:
7s.gif Op zondag 7 februari 2021 20:31 schreef Meridiaan het volgende:
Stel dat een ooi nog bevalt in dit weer, doe je dan wat extra’s tov eerder of doe je niets anders?
Als je er natuurlijk op tijd bij bent.
In deze koude wind bedoel je? Ja, dan zouden we direct de lammeren verplaatsen naar een stalletje. Normaal kijken we of alles goed gaat, en grijpen we in principe niet in. Met dit soort kou zouden we direct lammetjes oppakken. Op zich kunnen ook hele jonge lammetjes wel tegen kou, maar niet tegen te hard afkoelen. Dus gemeen koude wind, of koude regen, dat is de eerste 6 uur ofzo gevaarlijk.

We hebben nog 1 volwassen ooi die nog niet gelammerd heeft; we kijken extra goed of die dat zomaar stiekem doet. Ze waarschuwen nooit :N. Soms is een ooi ook zelf wel zo slim om in een stalletje te lammeren, dan gaan de anderen beleefd naar buiten.
ik moet verrassend weinig
Es ist heute schlecht und wird nun täglich schlechter werden, – bis das Schlimmste kommt
pi_197880270
Mooie plaatjes. Ideale schuilplaatsen, die vaten ^O^

Kennelijk was er het nodige te doen over de verzorging van schapen in deze tijd, want de politie bestreden er op Twitter dit draadje aan:

twitter


Klopt precies met hoe jullie het doen ;)

Het is mooi te zien hoe goed dieren nog in staat zijn om hun kostje bij elkaar te scharrelen. Hier in de tuin hebben we voor de vogels wat vetbollen opgehangen maar ze waren vandaag niet te beroerd om onder de sneeuw op zoek te gaan naar wurmpjes, zaadjes en insecten in het gazon en tussen de plantenresten in de borders.
pi_197912943
De ene volwassen ooi die nog niet gelammerd had, heeft gistermiddag een tweeling gelegd. Verstandig netjes in het stalletje. We hebben ze extra stro gebracht en ze zijn de nacht prima doorgekomen.

Hier ooi met haar donkere lammetje:


En hier met het gevlekte lammetje, en een wat ouder lam erbij:


Nu heeft enkel Touwtje nog niet gelammerd. Die hupst zelf nog als een dartel lam rond, die is vast niet van plan om groot en saai te worden.
ik moet verrassend weinig
Es ist heute schlecht und wird nun täglich schlechter werden, – bis das Schlimmste kommt
  dinsdag 9 februari 2021 @ 19:46:36 #57
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_197913079
Mijn kippen doen het ook goed in de koude. Ze gaan echter niet meer in een appelboom zitten maar hebben hun plekje gevonden bovenop een houtstapel, uit de wind en de neerslag. Overdag scharrelen ze wat rond in de open schuur. Het enige wat ik nu regelmatig doe is ze wat water geven (omdat het snel bevriest). Vandaag heb ik Poolse Golabki (koolrolletjes) met veel vet spek en worst gekookt. Dan kunnen ze morgen lekker smullen van de restjes. Mijn kippen zijn veel te verwend, kippenvoer vinden ze maar matig.
Op maandag 15 mei 2023 18:39
Wellicht arrogant, maar ik weet 100% zeker dat ik meer weet van de Amerikaanse geschiedenis, vooral die van de Zuidelijke staten, dan alle fokkers bij elkaar. Durf ik mijn hand wel voor in het vuur te steken.
pi_197986152
Winterplaatjes




De ganzen zijn wat ondernemend, het gras in de eigen wei was al wat kort en nu met de sneeuw is er natuurlijk niks te grazen. Dus ze sjouwen van ons terrein af, de weg op en de dan de wijde wereld in (en weer terug). Dan komen wij ze tegen op de weg, als we daar lopen met honden.

Filmpje
ik moet verrassend weinig
Es ist heute schlecht und wird nun täglich schlechter werden, – bis das Schlimmste kommt
pi_197986864
Nog geen andere dieren die weglopen nu de sloten bevroren zijn?
pi_199880161

Pomtiedomtiedom, Jonas en een ooi.


Willemien op de voorgrond, erachter van links naar rechts drie ooien en dan 2 lammeren.

Het april en mei waren, zoals jullie misschien wel is opgevallen, nogal koud. Zo koud dat het gras niet ging groeien in april, wat nog een hoop gedoe gaf. Maar in mei ging het gelukkig dan wel groeien. En in juni werd het dan eindelijk warm. Leuk voor veel dingen, maar helaas ook leuk voor de maden. Vorige week heb ik 1 schaap moeten vangen, die had -gelukkig nog kleine- maden op haar staart. Dat kon ik netjes schoonmaken en schaap kon weer verder. Maar het was nu dan wel hoog tijd...


Schapen gevangen. De lammeren zijn uit de kooi gezet. Elf ooien en 1 Jonas in de kooi.

En dan een voor een:






En nu zijn ze weer helemaal fris en fruitig!


ik moet verrassend weinig
Es ist heute schlecht und wird nun täglich schlechter werden, – bis das Schlimmste kommt
pi_199880628
Ziet er fris geschoren uit :) Wat doe je met de wol?

Maden, brr. Lijkt mij heel naar voor de beesten. Verlaagt het scheren ook de kans op maden?
  maandag 14 juni 2021 @ 14:17:03 #62
370431 drakin
vurig typje
pi_199880766
Die horens van Jonas O+
Do not meddle in the affairs of dragons, for you are lickable and taste good with chocolat, caramel and whipped cream!
pi_199881673
quote:
14s.gif Op maandag 14 juni 2021 14:05 schreef Meridiaan het volgende:
Ziet er fris geschoren uit :) Wat doe je met de wol?

Maden, brr. Lijkt mij heel naar voor de beesten. Verlaagt het scheren ook de kans op maden?
Vers van de wolfederatie:
quote:
De toch al matige wolprijzen zijn afgelopen jaren (mede door de corona-crisis) wereldwijd in een vrije val terechtgekomen.
De gehele wereld-wolhandel ligt nagenoeg geheel stil.
Verbetering op korte en/of middellange termijn wordt niet verwacht.

Goede witte wol is (gebracht) nog iets waard, maar zwarte, bonte en heide wol heeft op dit moment zelfs een negatieve waarde.
Maar heidewol was al nooit wat waard, in de commerciele handel. Het is wel de beste wol om mee te vilten, uiteindelijk vinden we altijd wel liefhebbers die er ook wat voor betalen. Wij betalen per schaap zo'n ¤16,50 aan de scheerder, dat is vrij veel, maar we zijn nogal aan 'm gehecht dus ik betaal altijd ruim.

Scheren maakt de schapen voorlopig madenveilig. Tenminste, zolang ze verder normaal gezond en schoon zijn. Vanaf nu zijn het de lammeren die het meest risico lopen, die zijn niet geschoren en hun vacht begint juist nu een beetje dik te worden, en dat groeit alleen maar door.
ik moet verrassend weinig
Es ist heute schlecht und wird nun täglich schlechter werden, – bis das Schlimmste kommt
pi_199882148
Rare lijven zonder wol van de schapen.🤪

Vilttechnieken zijn toch in? Mijn vilten tas uit Marrakesh is prachtig en uniek.
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
In Nederland, in Drenthe woont volgens mij ook een vilt kunstenares.
https://www.metageerts.nl/over-mij/ Misschien kun je haar blijmaken?
pi_199906523
Frisse Jonas in volle glorie:



En de ganzen zijn er ook nog hoor :Y. Gakgakgak.
ik moet verrassend weinig
Es ist heute schlecht und wird nun täglich schlechter werden, – bis das Schlimmste kommt
pi_200031185
Het kostte even wat tijd om de huisdieren een beetje presentabel op de foto te zetten.
Gebroeders poes, 14 jaar oud en ieder jaar een beetje mottige en rafeliger.


De zwarte


Pootjes


Opperhond & logeerhond


Deze is gewoon niet fotogeniek. Dit is ongeveer het beste wat ik er van kan maken :')

Kippen hebben we ook nog. Drie hennen, en Berend de haan. Ik zal eens kijken of ik die nog eens op de foto krijg.
ik moet verrassend weinig
Es ist heute schlecht und wird nun täglich schlechter werden, – bis das Schlimmste kommt
pi_200033676
Berend is vast heel fotogeniek!
  maandag 12 juli 2021 @ 07:24:14 #68
118453 Pinnenmutske
Tante Sara maal 7
pi_200325231
O+
Koning, keizer, admiraal, schijten moeten ze allemaal by cafca.
pi_200619722
De ooien hebben dit jaar verbazend vroeg gelammerd. In de winter, eigenlijk, in plaats van in de lente zoals het eigenlijk hoort.


Is het nu lente? Mijn klimaat is volledig in de war.
ik moet verrassend weinig
Es ist heute schlecht und wird nun täglich schlechter werden, – bis das Schlimmste kommt
pi_200619786
Hoi, leuk, weer een update. *O*
Hoe is het eigenlijk met jullie optrekje in Spanje, hebben jullie daar met al die Corona-perikelen al heen gekund? Ik ben zo benieuwd of jullie bevloeingssystemen de hele tijd door gewerkt hebben.
pi_200624533
Bij mij is het nu herfst. Maar de hibiscus staat in de knop. Dus ik weet het ook niet meer. Lekkere grote lammeren in ieder geval!
pi_200643765
Ik had ook nog een foto van de kippen beloofd. Dat duurde even.
Alsnog!


Als ik zo eens kijk naar de omvang van de ooien, dat zou het me niet eens echt verbazen als er nog meer nazomerlammeren volgen...

De twee nieuwe zwartjes maken het goed! Twee rammetjes zijn het.

Bonusfoto: logeerhond op de voorgrond met krulletjeshond er achter.
ik moet verrassend weinig
Es ist heute schlecht und wird nun täglich schlechter werden, – bis das Schlimmste kommt
pi_200661404

Ze doen massaal een tweede leg >:O
ik moet verrassend weinig
Es ist heute schlecht und wird nun täglich schlechter werden, – bis das Schlimmste kommt
  zaterdag 31 juli 2021 @ 21:11:06 #74
118453 Pinnenmutske
Tante Sara maal 7
pi_200661950
quote:
7s.gif Op vrijdag 30 juli 2021 20:59 schreef sigme het volgende:
Ik had ook nog een foto van de kippen beloofd. Dat duurde even.
Alsnog!
[ afbeelding ]

Als ik zo eens kijk naar de omvang van de ooien, dat zou het me niet eens echt verbazen als er nog meer nazomerlammeren volgen...

De twee nieuwe zwartjes maken het goed! Twee rammetjes zijn het.

Bonusfoto: logeerhond op de voorgrond met krulletjeshond er achter.
[ afbeelding ]
O+
Koning, keizer, admiraal, schijten moeten ze allemaal by cafca.
pi_200671787
quote:
2s.gif Op zaterdag 31 juli 2021 20:28 schreef sigme het volgende:
[ afbeelding ]
Ze doen massaal een tweede leg >:O
:o Hun klimaat is ook in de war!
pi_200759630
Ja hoi oO<
ik moet verrassend weinig
Es ist heute schlecht und wird nun täglich schlechter werden, – bis das Schlimmste kommt
  Vis een optie? donderdag 5 augustus 2021 @ 18:30:57 #77
70532 loveli
N
pi_200759838
Roze of blauwe muisjes? Ik raak de tel kwijt..
crap in = crap out
pi_200889117

Gister. Een beschuitje blauw en eentje roze.
ik moet verrassend weinig
Es ist heute schlecht und wird nun täglich schlechter werden, – bis das Schlimmste kommt
pi_200904200
Overzichtfoto'tje van ganzen, schapen, grote lammeren en kleine lammetjes.
ik moet verrassend weinig
Es ist heute schlecht und wird nun täglich schlechter werden, – bis das Schlimmste kommt
pi_200904436
Hoe lang staat Jonas al bij deze kudde? Wanneer ontstaat er gevaar voor inteelt?
Spoilers!
pi_200904526
quote:
1s.gif Op zaterdag 14 augustus 2021 08:36 schreef Lucky_Strike het volgende:
Hoe lang staat Jonas al bij deze kudde? Wanneer ontstaat er gevaar voor inteelt?
Jonas kwam in september 2018 bij ons.
Maar qua inteelt maakt het niet uit hoe lang Jonas er al loopt, maar of we Jonas' dochters laten lopen. En dat doen we niet. Deze complete lammetjesserie is allemaal bij ooien die geen bloedband met Jonas hebben.

De enige uitzondering is Touwtje, het leblam van 2020. Die kreeg op koningsdag 2021 een lammetje (Willemien). Willemien is dus een inteeltproduct. Bij schapen is dat niet noodzakelijk direct een probleem, maar het is natuurlijk ook niet echt wenselijk. We hebben Touwtje en Willemien weggedaan, die lopen nu op het Gronings Hoge land.

Wanneer we de kudde willen verjongen, door ooilammetjes aan te houden, vervangen we dus de ram ;)
ik moet verrassend weinig
Es ist heute schlecht und wird nun täglich schlechter werden, – bis das Schlimmste kommt
pi_200904571
Duidelijk :Y
Spoilers!
pi_200918531

Vergadering

Gebroeders Poes zijn er ook nog hoor!

ik moet verrassend weinig
Es ist heute schlecht und wird nun täglich schlechter werden, – bis das Schlimmste kommt
  zondag 15 augustus 2021 @ 13:17:40 #84
158518 Sjechov
Medisch Commercieel Actief!
pi_200921188
Blijft leuk om te lezen (en volgen!)
Je hoeft de wereld niet te snappen, je hoeft er alleen maar je weg in te vinden
pi_200921335
Wat een leuk topic is dit O+
Is de krulletjeshond een Wetterhoun?
En rapen jullie de eieren altijd of hebben jullie ook wel eens kuikens? :D
pi_201098305
quote:
0s.gif Op zondag 15 augustus 2021 13:30 schreef Broccolitaartje het volgende:
Wat een leuk topic is dit O+
Is de krulletjeshond een Wetterhoun?
En rapen jullie de eieren altijd of hebben jullie ook wel eens kuikens? :D
De krulletjeshond is een nabij-stabij. We gokken dat er wel wat wetterhoun in de lijn zit ;)
We hebben wel een een broedse kip laten broeden, maar de kippen van het huidige toom zijn niet van het broedse soort. We hebben ook wel eens eieren uitgebroed met de machine die ik eens overnam van @Miss_Isis en dan de kuikens zelf grootgebracht. Soms met eigen eieren, soms met speciaal gekochte eieren. Momenteel denken we eerder aan het uitfaseren van de kippen dan aan nieuwe kuikens, maar wie weet veranderen we nog wel eens van mening.
ik moet verrassend weinig
Es ist heute schlecht und wird nun täglich schlechter werden, – bis das Schlimmste kommt
pi_201098382
We waren even weg, naar K&W / sigme's olijfboomgaard deel 3
Bij thuiskomst waren er nog steeds 5 kleine lammetjes, al worden ze al aardig groot.

Hier staan er volwassen ooien, grote lammeren, en vier kleine lammetjes op de foto:


De jongste twee van de nieuwe lichting nazomerlammeren:

Deze waren 13 augustus geboren dus al weer twee weken oud.

Vandaag wandelden we even tussen de buien door langs de schapenweide. Stond er een ooi met wat toch wel een wat kleiner klein lammetje leek... Jawel hoor :Y. Nog een nazomerlam erbij :D


Een ooitje

Het kuddebeheerplan wordt dit jaar maar een kuddebeheersplan. Die beesten fokken als konijnen en dit wordt een chaos met al die lammerlichtingen. Ik denk dat we alle rammen wegdoen en een jaartje een nonnenkloosterkudde aanhouden.
ik moet verrassend weinig
Es ist heute schlecht und wird nun täglich schlechter werden, – bis das Schlimmste kommt
  zaterdag 28 augustus 2021 @ 09:39:36 #88
118453 Pinnenmutske
Tante Sara maal 7
pi_201106137
O+
Koning, keizer, admiraal, schijten moeten ze allemaal by cafca.
pi_201170379
Nou, het is dan tóch nog gelukt om te hooien. We hadden in juli wel willen laten hooien, maar regen regen regen. Ik dacht dat het niet meer zou lukken dit jaar. Ons laaggelegen stuk is dan ook niet gehooid, daar kwamen we klem met de planning, dus daar lopen de schapen nu.

Maar hier hebben we dan toch mooi 86 pakjes! Dertig houden we zelf, de rest neemt de loonwerkster mee.

We (lees: liefste) hebben ook zelf nog wat gedaan: een nieuwe afrastering gezet. Van houten schapenhek.
Lang een kant van de boomgaard:

Dit is een wat goedkopere variant, van hazelnoothout, dat kan hier wel want dit is een relatief droog stuk, wat hoger gelegen en onder de eikenrij.

Vrijdag halen we voor de andere zijde van de boomgaard ook houten schapenhek, op rol, maar dan van het duurdere kastanjehout. Als dat staat is de (driehoekige) boomgaard aan twee zijden schaapdicht afgewerkt (klopt af).

De hoogstamfruitbomen in de boomgaard hebben allemaal een goede bescherming om de stam, de laagstamfruitbomen gaan we ruimen. Dan kunnen wij langs de open zijde makkelijk even een draadje spannen en kunnen de schapen er zonder veel werk onzerzijds in om het gras te maaien.
ik moet verrassend weinig
Es ist heute schlecht und wird nun täglich schlechter werden, – bis das Schlimmste kommt
pi_201204608
Jij vertelde laatst, dat er geen/weinig belangstelling is voor de schapenwol na het scheren.
Blijkbaar is er markt voor in de bouwwereld. In iets andere hoeveelheden, vermoed ik zo.
Hier meer: https://www.rtlnieuws.nl/(...)dZgRq-9fBekMobs79xs8
pi_201204703
quote:
1s.gif Op zaterdag 4 september 2021 07:14 schreef AnneX het volgende:
Jij vertelde laatst, dat er geen/weinig belangstelling is voor de schapenwol na het scheren.
Blijkbaar is er markt voor in de bouwwereld. In iets andere hoeveelheden, vermoed ik zo.
Hier meer: https://www.rtlnieuws.nl/(...)dZgRq-9fBekMobs79xs8
Ja, van wol kan je práchtig duurzaam zeer bruikbaar isolatiemateriaal maken. Is er ook al wel een tijd.
Maar voorlopig is dat nog lang, láng geen interessante markt want de overheid zet geen enkele financiele belasting op milleu-onvriendelijk spul en dan is wol te duur. Dus gaat er al decennia lang alle wol die niet van supersuperkwaliteit is de prullenbak in, en dat gaat de komende jaren nog wel zo blijven.
Jouw stukje gaat er ook niet over dat er een markt is, maar over een wereldverbeteraar die droomt dat er een markt voor zou moeten zijn. Dat zou ook zo moeten zijn...
ik moet verrassend weinig
Es ist heute schlecht und wird nun täglich schlechter werden, – bis das Schlimmste kommt
pi_201205297
quote:
3s.gif Op zaterdag 4 september 2021 07:37 schreef sigme het volgende:

[..]
Ja, van wol kan je práchtig duurzaam zeer bruikbaar isolatiemateriaal maken. Is er ook al wel een tijd.
Maar voorlopig is dat nog lang, láng geen interessante markt want de overheid zet geen enkele financiele belasting op milleu-onvriendelijk spul en dan is wol te duur. Dus gaat er al decennia lang alle wol die niet van supersuperkwaliteit is de prullenbak in, en dat gaat de komende jaren nog wel zo blijven.
Jouw stukje gaat er ook niet over dat er een markt is, maar over een wereldverbeteraar die droomt dat er een markt voor zou moeten zijn. Dat zou ook zo moeten zijn...
Misschien kun je er jullie eigen stallen mee isoleren :!
If you can't beat them, arrange to have them beaten. -George Carlin.
pi_201206481
quote:
1s.gif Op zaterdag 4 september 2021 09:18 schreef valentijn101 het volgende:

[..]
Misschien kun je er jullie eigen stallen mee isoleren :!
Nou ja, er is een réden waarom wol, wat je gratis in grote hoeveelheden kan afhalen, niet massaal wordt omgezet naar isolatiemateriaal, ook niet door mensen met veel idealen, veel tijd en energie en weinig geld.
Je moet het minstens kaarden, en met de hand kaarden is godvergeten veel werk. Machinaal gaat het wel, maar dan moet je er dus een flinke machine voor hebben.

Dit is echt typisch iets waar de overheid eigenlijk een flinke subsidie tegenaan zou moeten gooien. Bouw een fabriek die van wol isolatieplaten maakt en je hebt een prachtig duurzaam materiaal om huizen te isoleren. Maar euh, zolang iedereen op Rutte stemt gebruiken we ons belastinggeld om de KLM te steunen. Keuzes keuzes.
ik moet verrassend weinig
Es ist heute schlecht und wird nun täglich schlechter werden, – bis das Schlimmste kommt
pi_201386824

Jonas en de 6 ramlammeren van de 1e leg dit seizoen staan klaar om vervoerd te worden naar hun winterweide. Later gaan de nu nog hele jonge en zogende ramlammetjes van de 2e leg ook nog wel die kant op, maar dat duurt nog een maand of 3 denk ik. Ze moeten goed gespeend zijn, maar wel weg zijn voordat we alweer zomaar lammetjes hebben :'). Op een gegeven moment, in de lente of vroege zomer, gaan de ramlammeren dan naar de eeuwige jachtvelden en komt Jonas weer terug. Tenminste, dat is nu de planning.
ik moet verrassend weinig
Es ist heute schlecht und wird nun täglich schlechter werden, – bis das Schlimmste kommt
pi_201394790

In de kar


In de winterweide.
Door het natte weer in augustus is die wei niet gehooid, dus staat er nu veel hoog gras voor de rammetjes om zich mee te vermeien.
ik moet verrassend weinig
Es ist heute schlecht und wird nun täglich schlechter werden, – bis das Schlimmste kommt
pi_201503422
Verzamelde nazomerlammetjes:
ik moet verrassend weinig
Es ist heute schlecht und wird nun täglich schlechter werden, – bis das Schlimmste kommt
  zondag 26 september 2021 @ 13:02:13 #97
118453 Pinnenmutske
Tante Sara maal 7
pi_201524770
quote:
17s.gif Op vrijdag 24 september 2021 20:59 schreef sigme het volgende:
Verzamelde nazomerlammetjes:
[ afbeelding ]
Oh schattig O+
Koning, keizer, admiraal, schijten moeten ze allemaal by cafca.
pi_201570045
Enige tijd geleden hadden we al een stuk kastanjehouten hek gezet:


Dat moest aan de andere kant van de wei (de boomgaard) ook nog, en dat is deze week gedaan:

Hier met nog een laagstamfruitboompje, maar die worden allemaal geruimd; de schapen vreten ze dood.


Schapen lieten zich niet lekker op de foto zetten, want het regende. Maar ze zijn erg blij met het lekkere verse sappige groene gras. De ganzen geven niet om regen, ik denk dat ze het zelfs niet opmerken.
ik moet verrassend weinig
Es ist heute schlecht und wird nun täglich schlechter werden, – bis das Schlimmste kommt
pi_201575621
Toevallig kwam ik deze meneer tegen over vlechtheggen, die eigenlijk “tunen” heten.
https://www.vpro.nl/progr(...)NQCZeiehX8dj2e2xsgJE
Misschien kende je het al en anders ms. leuk om te lezen of te zien.
pi_201577028
quote:
1s.gif Op donderdag 30 september 2021 09:49 schreef AnneX het volgende:
Toevallig kwam ik deze meneer tegen over vlechtheggen, die eigenlijk “tunen” heten.
https://www.vpro.nl/progr(...)NQCZeiehX8dj2e2xsgJE
Misschien kende je het al en anders ms. leuk om te lezen of te zien.
Jaap Dirkmaat! Ik heb nog eens op hem gestemd eind jaren '80, toen hij politiek actief was met zijn stichting Das & Boom.
Leuk filmpje!
pi_201635827
quote:
7s.gif Op vrijdag 17 september 2021 08:42 schreef sigme het volgende:
[ afbeelding ]
In de kar

[ afbeelding ]
In de winterweide.
Door het natte weer in augustus is die wei niet gehooid, dus staat er nu veel hoog gras voor de rammetjes om zich mee te vermeien.
Mooie foto's hoor. De schapen vallen zowat weg in het groene gras.

Raken ze trouwens nooit gewond met hun hoorns?
pi_201636530
quote:
0s.gif Op maandag 4 oktober 2021 19:10 schreef Meridiaan het volgende:

[..]
Mooie foto's hoor. De schapen vallen zowat weg in het groene gras.

Raken ze trouwens nooit gewond met hun hoorns?
Vroeger hadden we wat metalen rasters staan met mazen van 20x20cm. Sommige schapen staken daar hun kop door en sommige (altijd dezelfden) wisten dan niet hoe ze achteruit met die hoorns er weer uit konden. Die rasters (om de fruitbomen) hebben we dus maar afgeschaft. Ze raakten niet gewond maar we vonden het toch wat gevaarlijk.

Ze verwonden elkaar wel, soms, met hun koppen, maar dan dan weer niet met de hoorns maar door gewoon keihard met de koppen tegen elkaar aan te knallen. Met opzet. En dan een paar meter achteruit en dan nóg een keertje! Boem! Joechei! Nog een keertje! Ooien doen dat trouwens ook, dus niet alleen de rammen.
ik moet verrassend weinig
Es ist heute schlecht und wird nun täglich schlechter werden, – bis das Schlimmste kommt
pi_204228065
Tijd voor een lente-bericht!
Gewoonlijk dient dat zichzelf wel aan, in de vorm van een paar lammetjes.
Maar vorig jaar was het wat raar gelopen met de lammeren. We begonnen met een kudde van 12 schapen, 1 ram en 11 ooien. Eerst kwamen er een paar héle vroege (in december!), de rest erg vroeg in januari/februari. Van tien schapen, dus dat was een hele bups. Toen kwam er in april nog 1 lammetje, van de jongste ooi.
Toen hadden we een stevige kudde.

In augustus/september ging opeens een heel aantal ooien nóg een keer lammeren. Toen hadden we een enórme kudde. En met die verschillende leeftijden ook een best lastige kudde.

We hebben daarom alle rammen elders ondergebracht (een aantal levend, een deel naar de slacht), en de ooien hebben we ook al een deel van weg en komende weken en maanden gaan daar nog een aantal van weg. En de ooien zijn niet gedekt. We willen deze zomer nog maar 4 (jonge) ooien over hebben, en dan deze herfst er weer een ram bij. Eerste lammetjes worden dus pas lente 2023 verwacht...
ik moet verrassend weinig
Es ist heute schlecht und wird nun täglich schlechter werden, – bis das Schlimmste kommt
pi_204228091
Maar we hebben wel 2 nieuwe jonge kipjes. Van het oude toom is Berend er nog, en een rode matrone.
We hebben er een Sussex en een kruising Araucana bij genomen.


Hier opgesloten in het hok


Hier in de de ren


De Araucana legt al, en die legt groene eieren :D
ik moet verrassend weinig
Es ist heute schlecht und wird nun täglich schlechter werden, – bis das Schlimmste kommt
pi_204230580
Leuk! Als ik nóg ruimer zou wonen, wilde ik ook kippen.
pi_204239685
Leuk! Eigen kippen, dat staat op mijn wenslijst voor oooooooit
pi_204259688
even bijgenieten hier in het topic :)

tegenwoordig hebben wij buren met schapen en die staan in de wei die aan onze tuin grenst
heerlijk

wel beetje soort van schapenlusten en geen lasten voor ons nu dus *O*
pi_204315056
quote:
17s.gif Op zaterdag 2 januari 2021 18:26 schreef sigme het volgende:

Wat kan ik zeggen. Meestal is de herstart van het topic de lentebode.
Nu kwamen de eerste lammetjes van 2021 op 29 december 2020 :+. Geheel en totaal onverwacht _O-
Gelukkig was één van de twee lammetjes zo helder om naar mij te blaten; ik zou ze anders never nooit gezien hebben.

De supervroege lammetjes van vorige 'lente'. Van die twee lammetjes had er een een opvallend neusje: roze. Dat had ik nog niet eerder gezien bij onze schapen.
De moeder van deze twee lammetjes is Maria, wat ons leidsterschaap was. Maria is met pensioen en loopt nu op de grazige weiden van het Hoge Land.

Alle andere volwassen ooien zijn nu bij ons weg, wat wij nog hebben lopen zijn de ooilammeren van lente 2021.
Met als nieuw leidsterschaap:

Zie dat roze neusje! Ze heet Rosa.
ik moet verrassend weinig
Es ist heute schlecht und wird nun täglich schlechter werden, – bis das Schlimmste kommt
pi_204360844
Berend doet verwoede pogingen om ons groenleggertje te onthoofden. Het leek afgelopen dagen wat beter te gaan, maar ik heb zojuist het groenleggertje opgepakt, drooggedept en in een apart hokje gezet.
Ik hoop dat ze morgenochtend nog leeft. Ik denk dat Berend de ochtend niet haalt. Ondanks z'n mooie kukel.


Ons gansje daarentegen blijft proberen om nieuw leven in te blazen. Ze zit nog altijd op drie eieren.
ik moet verrassend weinig
Es ist heute schlecht und wird nun täglich schlechter werden, – bis das Schlimmste kommt
  Vis een optie? donderdag 7 april 2022 @ 17:16:12 #110
70532 loveli
N
pi_204361088
Soep..?
crap in = crap out
pi_204361190
quote:
11s.gif Op donderdag 7 april 2022 17:16 schreef loveli het volgende:
Soep..?
Hanesoep. Geen kippesoep.
Het kipje had al een naam gekregen, wit met rood als ze was na hanebezoek, is ze vernoemd naar een ooit befaamde fokker: @KirmiziBeyaz
ik moet verrassend weinig
Es ist heute schlecht und wird nun täglich schlechter werden, – bis das Schlimmste kommt
  vrijdag 8 april 2022 @ 00:21:30 #112
2651 svann
night-hawk
pi_204368072
quote:
8s.gif Op donderdag 7 april 2022 16:52 schreef sigme het volgende:
[ afbeelding ]
Ons gansje daarentegen blijft proberen om nieuw leven in te blazen. Ze zit nog altijd op drie eieren.
De enige gans die is gaan broeden?
seek electricity         Fok!Team Kiva micro-kredieten == Doe mee met $25! == topic
  Vis een optie? vrijdag 8 april 2022 @ 00:34:54 #113
70532 loveli
N
pi_204368091
quote:
7s.gif Op donderdag 7 april 2022 17:23 schreef sigme het volgende:

[..]
Hanesoep. Geen kippesoep.
"It's a living.."
Beterschap voor de groenlegger.
crap in = crap out
pi_204368673
quote:
0s.gif Op vrijdag 8 april 2022 00:21 schreef svann het volgende:

[..]
De enige gans die is gaan broeden?
Ja, dit jaar blijkbaar maar eentje! Eentje van de jonge helft. Vlekje, de moeder van die hele jongen helft heeft blijkbaar geen zin.

Een van de oude genten is geblesseerd, die heeft 1 poot waar hij niet op kan staan. Maar even zien of dat weer goed komt.
ik moet verrassend weinig
Es ist heute schlecht und wird nun täglich schlechter werden, – bis das Schlimmste kommt
pi_204532177
Update.

De gans is gestopt met broeden. Inspectie leerde dat de drie eieren spoorloos verdwenen zijn. De geblesseerde gent is er nog wel. Dat van die poot komt niet meer goed, maar hij kan goed zwemmen en als het moet wel het land opkomen en een beetje hinken. Meestal graast hij vanuit de beek.

Kirmizi is er nog, en is zelfs al weer gaan leggen. Mooi groen. Haar beste vriendin, de witte Sussex, heeft vandaag d'r eerste eitje gelegd. De rode matrone is een dag ontdaan geweest van het verlies van Berend, maar de volgende dag was ze er wel overheen.

Maar euh, de schapen. We hebben ons oude leidsterschaap, Maria, met pensioen gestuurd, die loopt nu op Groning Hoge Land. Samen met nog twee jongere ooitjes uit onze kudde. Alwaar Maria vorig jaar zomer, eind juli, dus als eerste uit de kudde opeens nog een tweede keer lammerde. Twee rammetjes. Die konden daar natuurlijk niet blijven lopen, dus die hebben we begin december naar onze rammenweide gebracht.
Pomtiedomtiedom. Het Gronings Hoge Land is vandaag twee lammetjes rijker. Niet van Maria, zo erg is het nog net niet.
ik moet verrassend weinig
Es ist heute schlecht und wird nun täglich schlechter werden, – bis das Schlimmste kommt
pi_204978266
Wij hebben zelf nu nog een kleinere kudde over, allemaal lammeren van vorig jaar. De oude ooien zijn allemaal weg.
Dit weekend was scheer-weekend.
Het liep niet helemaal soepeltjes; toen het eennalaatste schaap geschoren werd, sprong het laatste schaap dat nog aan de beurt moest komen over het 1e hek en kroop onder het 2e hek door en het 3e hek had ik al weer opgeruimd want dat is een beetje gevaarlijk. Toen moesten we de kudde opnieuw vangen, en dat terwijl er dus een aantal al geschoren waren en dus wel een tikje in de bonen. Maar het lukte, mede door het derde hek (een afrolbaar net) weer op te zetten. Dus toen alle 7 weer binnen de hekken, de ene wollige gevangen en ook die geschoren en toen aan de welverdiende koffie en toen hebben zich 2 schapen verstrikt in dat gevaarlijke net dus toen konden we die eerst weer lospuzzelen.

Maar: eind goed al goed.

Hier gaan er binnenkort nog drie van weg, die kunnen elders terecht en dan hebben wij nog een kudde van 4 ooien. In de herfst krijgen we weer een ram.
ik moet verrassend weinig
Es ist heute schlecht und wird nun täglich schlechter werden, – bis das Schlimmste kommt
  maandag 6 juni 2022 @ 17:48:16 #117
401485 Molo
Völlig losgelöst
pi_204978351
Wie geschoren wordt, moet dan ook eigenlijk stil zitten!

Wat een mooitjes zijn het zo bij elkaar, zowel met als zonder winterwol.
Oh how you'd have a happy life, if you did the things you like
pi_204981243
Oef wat een spanning! Maar gelukkig is het goed afgelopen.
pi_204982086
Gister regende het nogal. Stonden die arme schapen daar zonder jas. En op een stuk wei zonder stalletje. Ik vond ze er zo nat en sneu bij staan dat ik ze verzet heb na het weitje met stal. Ze kropen dankbaar in hun stal.
ik moet verrassend weinig
Es ist heute schlecht und wird nun täglich schlechter werden, – bis das Schlimmste kommt
pi_205165503
Begin deze week is de helft van de ooien vertrokken, naar familie een endje verderop in Drenthe. Wij hebben nog vier ooien over. Die bleken flinke schade aan hun kop te hebben. Iets wat we afgelopen jaren wel eerder gezien hebben, toen steeds bij 1 schaap, maar elk jaar een ander schaap. Vee-arts had nooit een goed idee wat er aan de hand was.

Dankzij iemand die toevallig nét op het juiste googelde hebben we kunnen achterhalen wat er aan de hand is, en nu weet de vee-arts dus ook van het bestaan van deze vrij zeldzame aandoening die alleen bij het Drents Heideschaap voorkomt: aantasting door Hydrotaea irritans, kopvlieg.

Dus schapen hebben vies gif op hun rug gekregen en we hebben ze een weekje overdag uit het gras gehouden. Het ziet er nu iets beter uit.

Over de kipjes. Onze groenlegger was broeds, ik heb een setje broedeieren voor haar gehaald (de eigen eieren hebben bij gebrek aan haan weinig kans om tot kuiken te komen). Broeds zijn is best een zware aanslag op de kip. Na 10 dagen uit volle borst broeden verliet ze het nest, liep een dagje met haar vriendin en de rode matrone door het gras en stierf die nacht.

We hebben de twee overgebleven kippen bij het toom van de buren onder gebracht. Ze lijken daar zich snel thuis te voelen en erg blij te zijn met een haan (en de haan met hun).

En dan nu.. het echt vrolijke nieuws. Vandaag O+ . Vers van de pers O+ O+


ik moet verrassend weinig
Es ist heute schlecht und wird nun täglich schlechter werden, – bis das Schlimmste kommt
pi_205166317
De missende eitjes! Wat schattig O+
  maandag 27 juni 2022 @ 22:27:24 #122
4089 BE
Gewoon gelukkig!
pi_205166726
Ahw! Wat schattig! <3 En leuk ook zo die ganzenbaby-shower! O+
***
pi_205682660
Sfeerplaatje
ik moet verrassend weinig
Es ist heute schlecht und wird nun täglich schlechter werden, – bis das Schlimmste kommt
pi_206110374
De ooien op de foto hierboven lopen nog steeds alleen. Hun verloofde zou eerst nog een maandje bij hun zusterkudde lopen, maar daar waart een Hongerige Wolf rond en de schapenhouder die onze andere ooitjes heeft overgenomen durft het niet aan om de kudde nu uit te gaan breiden.

Dus de langverwachte blijft nog een maand langer bij z'n huidige kudde lopen, wij willen 'm pas in november bij onze ooien hebben. Want wij gaan in oktober nog even op reis. De reismanden van de honden waren kats af (het hielp niet dat er katten in gezeken hadden).

Vandaag twee nieuwe manden gekocht. De honden zijn helemaal in hun nopjes. Zulke mooie manden hadden zij nog niet gehad.


De grijze mand met de krullenhond


De groene mand met de krullenhond

Krullenhond heeft één mand vrijgegeven voor de dappere edoch niet zo schrandere (en buitengewoon niet-fotogenieke) hond.
ik moet verrassend weinig
Es ist heute schlecht und wird nun täglich schlechter werden, – bis das Schlimmste kommt
pi_206488267
quote:
7s.gif Op maandag 26 september 2022 17:14 schreef sigme het volgende:
de langverwachte blijft nog een maand langer bij z'n huidige kudde lopen, wij willen 'm pas in november bij onze ooien hebben
November. Nou ja, bijna november dan.
De langverwachte.


Hij heet Homme.






"Mag ik al mag ik al mag ik al?"
ik moet verrassend weinig
Es ist heute schlecht und wird nun täglich schlechter werden, – bis das Schlimmste kommt
pi_206488394
Wat een knappe ram. Valt hij nog extra op de blauw gehoornde dames?
Spoilers!
pi_206488741
Wauw indrukwekkende kerel ):O
pi_206489448
Homme heeft nog even geposeerd:




quote:
1s.gif Op zaterdag 29 oktober 2022 16:13 schreef Lucky_Strike het volgende:
Wat een knappe ram. Valt hij nog extra op de blauw gehoornde dames?
Hij vindt de dames wel érg bleu. Ze gingen wat op de loop :D.

Volgende week zal ik hun extra blauwe koppies even inspecteren, ik heb ze behalve met blauwspray ook met spul tegen kopvlieg behandeld.
ik moet verrassend weinig
Es ist heute schlecht und wird nun täglich schlechter werden, – bis das Schlimmste kommt
  zaterdag 29 oktober 2022 @ 18:30:52 #129
63722 z80
I fink you freaky
pi_206489464
Hij mag rondlopen zonder krijtblok?
Go away or i will replace you withe a very small shell script.
Der Gesunde weiß nicht, wie reich er ist.
If you torture the data long enough, it will confess to anything.
pi_206489634
quote:
0s.gif Op zaterdag 29 oktober 2022 18:30 schreef z80 het volgende:
Hij mag rondlopen zonder krijtblok?
Ja joh. We hebben nog nooit meegemaakt dat ram en ooi er samen niet uitkwamen.
ik moet verrassend weinig
Es ist heute schlecht und wird nun täglich schlechter werden, – bis das Schlimmste kommt
pi_206558167
En hoe gaat het nu tussen ram en de dames?
pi_206563003
Homme & de dames hebben elkaar gevonden en wandelen nu al een paar dagen samen als een kuddetje van vijf alsof ze nooit anders hebben gedaan.
ik moet verrassend weinig
Es ist heute schlecht und wird nun täglich schlechter werden, – bis das Schlimmste kommt
  zaterdag 5 november 2022 @ 08:11:42 #133
4089 BE
Gewoon gelukkig!
pi_206563072
Wat een gaaf beest! O+
***
pi_206574195

Kudde!

Vanochtend stond Homme náást de wei. Ik heb het hek voor 'm open gezet, kon 'ie er weer in. Daar moet 'ie geen gewoonte van maken }:|
ik moet verrassend weinig
Es ist heute schlecht und wird nun täglich schlechter werden, – bis das Schlimmste kommt
pi_206574410
:D
  zaterdag 3 december 2022 @ 01:09:02 #136
469979 Also-von-Oder
Last man standing.
pi_206918461
Waar ik eigenlijk benieuwd naar ben... kijk jij ook altijd naar het karakter van jouw dieren? Of kijk je vooral na of de dieren nog gezond zijn?

Als jonge Also toen ik nog met mijn broertje en ouders onder een dak woonde, keek ik waarschijnlijk onwillekeurig al naar de karakters van dieren in relatie met elkaar.
En ja in onze jonge jaren bij onze ouders hadden we veel dieren; katten en honden natuurlijk, kleine schildpadjes, een aquarium vol zoet water vissen, konijnen (inclusief de jongen die we veel te goedkoop verkochten) maar ook schapen en geiten en natuurlijk ook kippen en nog marmotten etcetera.
Ach ja, we hadden geen boerderij maar wel een woning buiten de bebouwde kom. Dus met een grote tuin.
Gewonde muizen, pleegegels , gewonde vogels - die konden soms de volliere in na herstel).

Voor mij was het niet altijd even makkelijk om van alle dieren de karakters te leren kennen... maar ik heb het wel geprobeerd. Bij mij kwamen meestal de bijzondere karakters naar boven, wanneer het om een naam ging.
Natuurlijk katten, honden, het schaap en de geiten en enkele konijnen uitgezonderd...

Sinds een jaar of 30 ging ik uit huis en sinds een jaar of 13 had ik mijn eerste kat. En pas toen ontdekte ik dat ik eigenlijk als kind maar ook als puber.. al hetzelfde deed: observeren, .en te kijken hoe elk dier zich van zijn soort genoten onderscheid. Kortom de karakters te leren kennen van dieren. En nee in een kippenren van 10 of 12 kippen valt niet elke kip afzonderlijk op. Maar mijn Beauty (de oudste en meest kale van het stel) werd van het pispaaltje in een legbatterij, na enkele weken ineens de leidster (al heeft ze zelden een ei gelegd _O- ).

Maar ze was de enige die de eerste slacht overleefde, omdat inmiddels de hele familie van Beauty was gaan houden. Omdat het een eenmalig karakter had. Elke week wel wat nieuws over Beauty! Ook overleefde ze nog de tweede leg hennen.

Kortom waarin herinner jij je betreft wel of geen slacht van dieren? Wat doet een persoonlijkheid van een dier met jou? Hou je ze verre van de slacht, of redeneer jij gewoon "menselijk."?

[ Bericht 1% gewijzigd door Also-von-Oder op 03-12-2022 01:14:50 ]
pi_206920652
Karakter van dieren is hier wel een aandachtspunt. Eerst en vooral dat het geen 'slecht' karakter is.
Bij de schapen hebben we een keer twee schapen gekocht die bijzonder paniekig waren, en bleven. Daar hebben we last van; voor de zekerheid schiet de hele kudde dan maar in de paniek.
Die schapen zijn eerder geslacht dan ze waren geweest als ze goed hanteerbaar waren.
Er zijn ook zeer waakzame (lees: agressieve) rammen. Dat hebben wij nog nooit getroffen, voor zover mogelijk letten we er ook wel op bij aankoop. Maar zo een zou het ook niet lang maken.

Bij kippen geldt eigenlijk hetzelfde, en dan vrijwel alleen bij de hanen: te agressief tolereren we niet. Hanen zijn daarin zeer verschillend; sommige vallen alle mensen aan, sommige alleen vrouwen en kinderen (in de rug), sommige pikken een of meerdere hennen bijna dood. We hadden er ook eens een die vergreep zich aan jonge gansjes. Soms is er meer dan 1 haan en soms gaan die ook elkaar te lijf.

Dit zijn allemaal overwegingen voor (vervroegde) slacht.
Een enkel keertje is karakter reden voor uitgestelde slacht; zo konden we het niet over ons hart verkrijgen om ons oude leidsterschaap te slachten. Die is met pensioen.
ik moet verrassend weinig
Es ist heute schlecht und wird nun täglich schlechter werden, – bis das Schlimmste kommt
pi_206921428
Lijkt me bij kopen van dieren extreem moeilijk, zo niet onmogelijk om dan al karakters te zien.. dat zie je toch pas als je ze al een tijdje hebt.
pi_206922227
quote:
0s.gif Op zaterdag 3 december 2022 12:06 schreef Blues het volgende:
Lijkt me bij kopen van dieren extreem moeilijk, zo niet onmogelijk om dan al karakters te zien.. dat zie je toch pas als je ze al een tijdje hebt.
Klopt, maar de vorige eigenaar weet wel wat van z'n dier, en als het gaat om een erg waakzame ram dan wordt dat er vaak gewoon direct bij vermeld. Veel andere karakterdingen zijn niet heel relevant bij aankoop en leer je dus pas later. Van onze paniekschapen hebben wij geleerd dat we geen schapen willen kopen uit een staatsbosbeheer-kudde. Die grazen veelal ongestoord in natuurgebieden en zijn dan ongeschikt om naar ons te verhuizen.

Bij kippen zijn veel karakterzaken een raskwestie, en kan je er dus op die manier rekening mee houden bij aankoop.
ik moet verrassend weinig
Es ist heute schlecht und wird nun täglich schlechter werden, – bis das Schlimmste kommt
pi_207128320
Het is koud. Schapen houden daar wel van.

Lekker wat appelschillen en klokhuizen. :9
ik moet verrassend weinig
Es ist heute schlecht und wird nun täglich schlechter werden, – bis das Schlimmste kommt
  maandag 19 december 2022 @ 09:46:43 #141
158518 Sjechov
Medisch Commercieel Actief!
pi_207142420
Zijn je dieren niet van slag nu door het rare weer?
Vries, sneeuw, nu weer regen en ruim boven 0?
Je hoeft de wereld niet te snappen, je hoeft er alleen maar je weg in te vinden
pi_207144050
quote:
0s.gif Op maandag 19 december 2022 09:46 schreef Sjechov het volgende:
Zijn je dieren niet van slag nu door het rare weer?
Vries, sneeuw, nu weer regen en ruim boven 0?
Nee, da's toch heel normaal Nederlands weer? Kwakkelwinterweer; neerslag tijdens door, lichte vorst of zware vorst.

Schapen en ganzen kunnen uitstekend tegen de kou. Schapen houden er wel van denk ik, en van de ganzen vraag ik me af of die wel enig notie hebben van 'weer' of 'temperatuur'.

Zowel schapen als ganzen hebben last van sneeuw, want dan ligt er een deken over hun vreten. Als de sneeuw niet te dik en niet te ijzig is dan kunnen schappen nog best goed wat sneeuwschuiven en dan gras vreten, en daar kunnen de ganzen wat op meeliften. Maar bij sneeuw voeren we schapen hooi bij, en ganzen graan.

De ganzen hebben ook erg last van ijs. Dan kunnen ze niet goed hun water uit, dus dan willen ze er niet in. En voor mankepoot zou dat helemaal vervelend zijn.
Schapen hebben geen last van ijs als er of gras of sneeuw is, dan halen ze hun vocht daaruit. Maar als ze hooi vreten moeten ze water hebben, dus als de beek dan dichtgevroren is moeten we een emmer water brengen.

Schapen houden niet erg van natte kou, al kunnen ze er goed tegen. Maar als ze keuze hebben gaan ze schuilen bij regen.

[ Bericht 0% gewijzigd door sigme op 21-12-2022 07:48:14 ]
ik moet verrassend weinig
Es ist heute schlecht und wird nun täglich schlechter werden, – bis das Schlimmste kommt
pi_207165911
quote:
7s.gif Op zondag 18 december 2022 13:01 schreef sigme het volgende:
Het is koud. Schapen houden daar wel van.
[ afbeelding ]
Lekker wat appelschillen en klokhuizen. :9
Mooi winters plaatje.

Ik voelde me de afgelopen tijd ook net een schaap met al m'n wollen laagjes.
pi_207203428
De wei waar de schapen nu lopen heeft geen stalletje. Ik denk dat ik daar meer last van heb dan de schapen, maar toch. Ik heb daar last van. Dus ik heb een tentje voor ze gekocht.

ik moet verrassend weinig
Es ist heute schlecht und wird nun täglich schlechter werden, – bis das Schlimmste kommt
pi_207203931
Wat een lieve actie! O+

Je hebt nu in ieder geval letterlijk je schaapjes op het droge. ;)
Is dat zo?
  vrijdag 23 december 2022 @ 22:12:01 #146
16918 flipsen
Argentinie-specialist!
pi_207206850
We willen natuurlijk wel een foto zien van de ingebruikname :D Doet me een beetje denken aan de foto van klanten van me die afgelopen week bij Punta Tombo waren O+

Ik hou me bezig met het organiseren van reizen naar Argentinie, Chili en Peru voor Tipica Reizen.
pi_207211596
quote:
10s.gif Op vrijdag 23 december 2022 22:12 schreef flipsen het volgende:
We willen natuurlijk wel een foto zien van de ingebruikname :D Doet me een beetje denken aan de foto van klanten van me die afgelopen week bij Punta Tombo waren O+

[ afbeelding ]
:D

Nou ja, het is ook bedoeld als mogelijk schaduwhok in de zomer. Schapen zijn geen zeurders, maar temperaturen van meer dan 35o vinden ze echt niet leuk.

Als ik ooit een schaap betrap in die tent knal ik ze op de foto :Y. Voorlopig voelen ze geen aanvechting.
Zelfs de ganzen heb ik er nog niet in gezien, terwijl die retenieuwsgierig zijn gewoonlijk.
ik moet verrassend weinig
Es ist heute schlecht und wird nun täglich schlechter werden, – bis das Schlimmste kommt
pi_207378622
Nog geen schapen in de tent.
Wel schapen heelhuids in 2023 :Y

ik moet verrassend weinig
Es ist heute schlecht und wird nun täglich schlechter werden, – bis das Schlimmste kommt
pi_207379287
Ze staan er mooi op. _O_
  Vis een optie? zondag 1 januari 2023 @ 18:30:16 #150
70532 loveli
N
pi_207379423
Wanneer verwacht je lammetjes, eind van de maand?

Nog even en zo'n kleintje wandelt de tent in.. en dan kan hij z'n moeder niet meer terugvinden :X
crap in = crap out
pi_207379850
quote:
0s.gif Op zondag 1 januari 2023 18:30 schreef loveli het volgende:
Wanneer verwacht je lammetjes, eind van de maand?
quote:
7s.gif Op zaterdag 29 oktober 2022 15:53 schreef sigme het volgende:

[..]
November. Nou ja, bijna november dan.
De langverwachte.


Hij heet Homme.
"Mag ik al mag ik al mag ik al?"
De langverwachte kwam 29 oktober.
Schapen dragen 5 maanden minus 5 dagen. Dus de allervroegste optie zou 24 maart zijn.
Nu gingen de ooien eerst op de loop voor Homme, dus eigenlijk verwacht ik ze niet eerder dan in april.

quote:
0s.gif Op zondag 1 januari 2023 18:30 schreef loveli het volgende:

Nog even en zo'n kleintje wandelt de tent in.. en dan kan hij z'n moeder niet meer terugvinden :X
Nee joh, dat loopt wel los. Soms zijn moe en lam elkaar even kwijt, maar dan roepen ze elkaar gewoon en dan zijn ze snel herenigd.
ik moet verrassend weinig
Es ist heute schlecht und wird nun täglich schlechter werden, – bis das Schlimmste kommt
pi_207570529
Nou, het regent genoeg, zou je zeggen. Maar geen schaap in de tent hoor :N

Dan maar een foto'tje van honden.
ik moet verrassend weinig
Es ist heute schlecht und wird nun täglich schlechter werden, – bis das Schlimmste kommt
pi_207571911
quote:
7s.gif Op zondag 15 januari 2023 14:06 schreef sigme het volgende:
Nou, het regent genoeg, zou je zeggen. Maar geen schaap in de tent hoor :N

Dan maar een foto'tje van honden.
[ afbeelding ]
Oe die kleuren O+
  zondag 15 januari 2023 @ 15:57:16 #154
16918 flipsen
Argentinie-specialist!
pi_207572468
quote:
7s.gif Op zondag 15 januari 2023 14:06 schreef sigme het volgende:
Nou, het regent genoeg, zou je zeggen. Maar geen schaap in de tent hoor :N

Dan maar een foto'tje van honden.
[ afbeelding ]
Maar honden ook niet in de tent :(
Ik hou me bezig met het organiseren van reizen naar Argentinie, Chili en Peru voor Tipica Reizen.
  zondag 15 januari 2023 @ 16:50:37 #155
63722 z80
I fink you freaky
pi_207573359
quote:
7s.gif Op zondag 15 januari 2023 14:06 schreef sigme het volgende:
Nou, het regent genoeg, zou je zeggen. Maar geen schaap in de tent hoor :N

Dan maar een foto'tje van honden.
[ afbeelding ]
De schapen een stukje verderop in de wei hier staan ook vol in de wind en regen. Terwijl er een mobiel schuilhok met eten en drinken staat.
Blijkbaar is op een kluitje staan erger dan de regen.
Go away or i will replace you withe a very small shell script.
Der Gesunde weiß nicht, wie reich er ist.
If you torture the data long enough, it will confess to anything.
pi_208637649
Lente 2023 O+ O+
ik moet verrassend weinig
Es ist heute schlecht und wird nun täglich schlechter werden, – bis das Schlimmste kommt
  maandag 3 april 2023 @ 08:12:29 #157
4089 BE
Gewoon gelukkig!
pi_208637818
O+ Lammetjes!
***
  maandag 3 april 2023 @ 09:03:03 #158
69724 Lucky_Strike
Hello Sweetie
pi_208638126
O+ O+
Spoilers!
pi_208708108
Homme & ooilammetjes


Nog geen nieuwe lammetjes.
ik moet verrassend weinig
Es ist heute schlecht und wird nun täglich schlechter werden, – bis das Schlimmste kommt
pi_208739911

Een rammetje en een ooitje *O*


Kiek dan wat een mooie roze neusjes O+ O+

Van ons leidsterschaap, jullie weten wel, die met dat roze neusje. Rosa.
sigme in F&F / sigme's diergaarde deel 7
ik moet verrassend weinig
Es ist heute schlecht und wird nun täglich schlechter werden, – bis das Schlimmste kommt
pi_208748878
O+ Roze neusjes O+
pi_208771782

Een bontje O+
ik moet verrassend weinig
Es ist heute schlecht und wird nun täglich schlechter werden, – bis das Schlimmste kommt
pi_208870359
Inmiddels hebben alle ooien gelammerd; 6 lammetjes.
Omdat we beter willen bijhouden welke lammeren van welke ooien zijn, hebben we ze dit jaar gelabeld. Met een elastiek om de nek. Die lammetjes zijn heel klein als ze net geboren zijn, en groeien als kool.
Je krijgt ze alleen maar te pakken als ze net geboren zijn, als je ze nog kan pakken daarna is er iets niet in orde. Tenzij je ze opsluit natuurlijk.
De grootste lammeren zijn inmiddels een week op drie, en hun elastiek van hun label werd wat klein. Daar hebben we grote elastieken voor, maar we denken dat de lammeren dit jaar zo goed van elkaar te onderscheiden zijn, dat we wel zonder labels kunnen.
Dus ze mochten af, en dus moest ik ze even vangen, en dus moest ik ze even opsluiten.



Dit zijn ze alle zes, labelloos. Vooraan de jongste, de twee oudsten staan bij de ruif.

De andere dieren zijn er ook nog. Geen recente foto van ganzen, maar die zijn er nog en leggen af en toe een ei. We willen niet nóg meer ganzen, dus eieren die niet door rovers worden opgehaald, haal ik op.

Honden:


De dappere edoch niet bijster schrandere hond wordt oud. Tamelijk behoorlijk nogal doof, en laatste tijd zo stram en kreupel dat er vaak niet mee te wandelen was. Dat lijkt nu (voor zolang het duurt) te worden verholpen met een maandelijkse injectie door de dierenarts, wat de pijn van artrose wegneemt.

Gebroeders poes:

Ook al 16 jaar oud inmiddels.
ik moet verrassend weinig
Es ist heute schlecht und wird nun täglich schlechter werden, – bis das Schlimmste kommt
pi_209496915
De schapen zijn uit de jas.


De oude hond wordt (gelukkig) nog steeds een beetje ouder.

Hij slaapt veel en diep, maar met z'n maandelijkse injectie Librela kan hij wel weer goed meekomen op wandelingetjes. Helaas heeft hij ook een lelijk gezwel ontwikkeld. Kwaadaardig. Dat zit op z'n bil en hij wil er graag aan likken en dat moet echt zo min mogelijk want hij likt het stuk en open. Dus nu loopt hij met een kap om. Wel een tamelijk comfortabele kap, dat is wel grote vooruitgang ten opzichte van die harde plastic dingen.


Ik verwacht vandaag een broekje voor hem binnen te krijgen. Geen porum denk ik, maar dan kan hij beter drinken (zonder na het drinken de bak om te kiepen) en ook meer voor zichzelf zorgen (oren krabben, vacht likken). Hoop ik. Nu kan hij dat alleen als de kap af is, wat ik wel zoveel mogelijk doe, maar wat dan betekent dat ik 'm voortdurend in het oog moet houden.
ik moet verrassend weinig
Es ist heute schlecht und wird nun täglich schlechter werden, – bis das Schlimmste kommt
pi_209497972

Als verwacht: elegant is anders. Discreter gekleurde modelletjes waten uitverkocht.

Als gehoopt: het dekt de bult af, dus nu kan hij met meer vrijheid bewegen. En nu maakt hij geen bloedvlekken meer op de vloer, wat voor mij niet zo’n ramp was (dweiltje erover) maar als hij zo’n vlek ruikt moest hij zelf de vloer dweilen. Met z’n tong dus.
En dan met die kap over z’n kop.
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.


[ Bericht 2% gewijzigd door sigme op 13-06-2023 17:43:33 ]
ik moet verrassend weinig
Es ist heute schlecht und wird nun täglich schlechter werden, – bis das Schlimmste kommt
pi_209527671
Je kudde O+
En je hond met broekje O+
  vrijdag 16 juni 2023 @ 07:59:24 #167
69724 Lucky_Strike
Hello Sweetie
pi_209529046
Ach, dat broekje. Fijn dat je een oplossing voor zijn kap hebt gevonden.
Spoilers!
pi_210073516
In memorium, onze dappere edoch niet bijster schrandere hond.

Hij is 13 jaar oud geworden. Acht jaar geleden kwam hij bij ons wonen:

quote:
7s.gif Op zaterdag 16 mei 2015 10:02 schreef sigme het volgende:

Oh, en er is een nieuwe hond.

Reu, 5 jaar oud. Baasje kan er niet meer voor zorgen, ernstig ziek. Via via hier beland.


't Gaat prima samen!
ik moet verrassend weinig
Es ist heute schlecht und wird nun täglich schlechter werden, – bis das Schlimmste kommt
pi_210073578
(dat was al twee weken geleden, nu kan ik de foto's wel weer aan)

Minder dramatisch dan dat van de hond: de ramlammeren zijn weg. Het scheiden van de kudde is altijd gedoe, eigenlijk wil je drie groepen maken:
• de volwassen ooien
• de ram & de rammetjes
• de jonge ooitjes

De volwassen ooien moeten niet gedekt worden door de kleine rammetjes, de jonge ooitjes helemaal niet. Vanwege inteelt. Maar dan heb je dus eigenlijk drie goed gescheiden stukken land nodig en dat hebben we niet heel eenvoudig. Dus we besloten dit jaar om de jonge rammetjes te verkopen. Tot onze verbazing blijkt daar best veel belangstelling voor te zijn, dus we waren ze zó kwijt.
De rest van de kudde kan nog wel even gemengd blijven lopen; de jonge ooitjes zijn nog lang niet geslachtsrijp.
ik moet verrassend weinig
Es ist heute schlecht und wird nun täglich schlechter werden, – bis das Schlimmste kommt
pi_210073670
Ach. Dapper Edoch. Wat een mooie tijd heeft hij bij jullie gehad.
pi_210450495
We gaan een poging doen het erf uit te breiden met wat wilde muizenvangers. Vanwege alsdat we wat veel muizen hadden afgelopen voorjaar wou liefste graag een torenvalkenkast.
Ik vond mij een torenvalkenkastenmaker, die maakte vanalles aan nestkasten, dus deed ik mijn lief een bosuilenkast en een torenvalkenkast kado.

De bosuilen schijnen graag in het bos te zitten, dus die kast hangt in de eikenrij:


Torenvalken daarentegen zitten graag in een toren, lekker vrij uitzicht. Toren hebben we niet zo paraat, maar vrij uitzicht wel.


Nu hoeven de juiste vogels alleen nog maar hun nesten in te komen nemen. Onze ooievaarspalen hebben meer dan 10 jaar gewacht op bewoners, maar uiteindelijk kwam er zowaar een ooievaarspaar voor de ooievaarspaal die nog intact was, dus geduld loont. Er waren destijds twee ooievaarsnesten klaargezet; de torenvalkkast hangt aan de paal waarvan het ooievaarsplateau niet duurzaam bleek. De ooievaar van de bewoonde paal zit wel met regelmaat als een pilaarheilige op deze paal; even de drukte van het nest ontvluchten. Dit jaar 3 jongen in het nest en dat is best vol wanneer de jongen wat groter zijn.
ik moet verrassend weinig
Es ist heute schlecht und wird nun täglich schlechter werden, – bis das Schlimmste kommt
pi_210452228
De nieuwsgierige schaapjes 🙃 naar hond of jullie capriolen om de nestkast te bevestigen?
pi_210571627
Omdat het zo mooi nazomerweer is en het gras twee kontjes hoog stond, hebben we onze loonwerker gevraagd of ze onze wei kon maaien. Ze had tijd, dus dat heeft ze gedaan. En geschud, gewierst en in pak gestopt. Meestal wil zij die pakjes dan wel kopen, men komt van heinde en verre naar haar omdat ze een van de weinigen is met *kleine* kuilpakjes. Grote boeren gebruiken van die grote pakken, maar als je geen tractor hebt kan je niks met die pakken van 500 kilo. En een pak moet in 2 weken op, daarna gaat ‘t schimmelen, dus dan moet je stevig doorvreten.

Maar de loonwerker had al genoeg voorraad dus we moesten de pakjes maar zelf houden.

Weiland gewierst:


De pakjes, met schaaldier, dan kunnen jullie een beetje zien welk formaat ze zijn


Het waren 41 pakjes, en die wegen tussen de 25 en 40 kilo schat ik, afhankelijk van hoe droog het gras was op het stuk waar dat pak vandaan komt.
Actiefoto:


Kale wei met schapen:


Deze pakjes, en ook de grote varianten zijn eigenlijk geen 'kuil', maar iets wat vroeger niet bestond en daardoor is er geen goed woord voor. Het wordt ook wel voordroogkuil genoemd.

Vroeger had je hooi en kuil.
Hooi is kurkdroog gras.
Kuil is redelijk droog gras, dat in een kuil wordt gepropt en flink aangestampt, en dan goed wordt afgedekt en dan krijg je hetzelfde proces als bij zuurkool: het gaat met melkzuur fermenteren en je krijgt een sappig, lichtzuur, voedselrijk en smakelijk product dat heel anders proeft en voelt dan de groente die je erin stopte.

Tegenwoordig met plastic kan men wat nieuws maken: het lijkt op hooi maar is vochtiger (en geuriger) en wordt zuurstofarm verpakt (zoals kuil). Het zit er tussenin. Het wordt niet zuur en ruikt dus niet naar kuil. Maar het gaat wel schimmelen, wat hooi niet doet zolang het maar droog blijft.
En de melk van koeien gaat dan ook niet naar kuil smaken, want gewone kuil proef je inderdaad behoorlijk in de wintermelk.
ik moet verrassend weinig
Es ist heute schlecht und wird nun täglich schlechter werden, – bis das Schlimmste kommt
pi_210571868
Mooi verhaal over het gras. Hier hebben de loonwerkers voor de kleinere boerderijen een apparaat wat kleine baaltjes perst (zonder plastic).

Wij bestellen voor de ezels de grote pakketten, het gaat nu hard want het terrein is kaal na de zomer. Je ziet nu wel alles opkomen maar dat duurt nog een paar weken voordat het eetbaar is voor de ezels.
pi_211578778
De schapen lopen sinds eind november op het gehooide land, waar het gras nog aardig bijgegroeid is in de tussenliggende maanden. Vandaag hebben we daar het mobiele stalletje opgebouwd, zodat ze in theorie kunnen schuilen voor _al_ die regen (in de praktijk doen ze dat niet, maar het geeft mij gemoedsrust dat ze het wel zouden kunnen doen).


ik moet verrassend weinig
Es ist heute schlecht und wird nun täglich schlechter werden, – bis das Schlimmste kommt
pi_212086969
Winterwonderland!







En de katten onder hun warmtelamp :')
ik moet verrassend weinig
Es ist heute schlecht und wird nun täglich schlechter werden, – bis das Schlimmste kommt
pi_212087244
Ik krijg het koud van die schapen :) .
  Vis een optie? vrijdag 19 januari 2024 @ 09:39:13 #178
70532 loveli
N
pi_212087284
Is de mobiele stal al gebruikt voor iets anders dan gemoedsrust?
crap in = crap out
pi_212092645
quote:
0s.gif Op vrijdag 19 januari 2024 09:39 schreef loveli het volgende:
Is de mobiele stal al gebruikt voor iets anders dan gemoedsrust?
Nope. Dat stalletje staat er echt alleen maar voor mij :')
ik moet verrassend weinig
Es ist heute schlecht und wird nun täglich schlechter werden, – bis das Schlimmste kommt
pi_212099943
Ganzen geven niks om regen of kou of hitte.
Maar sneeuw en ijs hebben ze last van. IJs verhindert hun om goed in/uit de beek te klimmen. Gelukkig is er nu geen ijs. Wel sneeuw! Sneeuw ligt op hun voer. Dus waren ze vanochtend op zoek gegaan naar groener gras bij de buren. Dat is daar natuurlijk ook niet.
Ik vond de complete club terug bij de bevers. Die gaven ook al niet thuis.


Ik heb de ganzen met zachte hand terug naar hun eigen terrein gehoed.
Daar heb ik nu maar een stukje weiland voor ze geschoven en daar graan en appeltjes gestooid.

Filmpje! (Mobiel: Als je het aanklikt kan je hun dankbare gegak er zelfs bij horen :D )


De schapen vinden het onrechtvaardig. Maar zij krijgen biks én hooi (waar ze dan gister voor het eerst ook echt van gevreten hebben).
ik moet verrassend weinig
Es ist heute schlecht und wird nun täglich schlechter werden, – bis das Schlimmste kommt
  zaterdag 20 januari 2024 @ 09:35:59 #181
401485 Molo
Völlig losgelöst
pi_212099975
Net Westside Story daar tussen die twee clubs _O-
Oh how you'd have a happy life, if you did the things you like
pi_212308716
Kijk, het is al weer lente!

Rosa, het leidsterschaap, neemt de leiding. Gister presenteerde ze twee lammetjes, een ooitje en een rammetje.

Homme is in oktober uit logeren geweest zodat er hier in maart geen lammetjes geboren worden. Hij was dus voor die tijd minstens dus door Rosa al uitgenodigd. En dikke kans dat de andere dames haar voorbeeld wel gevolgd hebben.
ik moet verrassend weinig
Es ist heute schlecht und wird nun täglich schlechter werden, – bis das Schlimmste kommt
pi_212311103
Nou ja…Rosa toch!
pi_212312310
quote:
17s.gif Op maandag 5 februari 2024 17:34 schreef sigme het volgende:
Kijk, het is al weer lente!
[ afbeelding ]
Rosa, het leidsterschaap, neemt de leiding. Gister presenteerde ze twee lammetjes, een ooitje en een rammetje.

Homme is in oktober uit logeren geweest zodat er hier in maart geen lammetjes geboren worden. Hij was dus voor die tijd minstens dus door Rosa al uitgenodigd. En dikke kans dat de andere dames haar voorbeeld wel gevolgd hebben.
Wat een schatjes O+ O+ O+ Ook al kwamen ze als verrassing. Of zagen jullie het wel aankomen? (Kan je aan die wollige dieren zien, dat ze zwanger zijn?)
pi_212314642
quote:
0s.gif Op maandag 5 februari 2024 21:24 schreef Rearviewmirror het volgende:

[..]
Wat een schatjes O+ O+ O+ Ook al kwamen ze als verrassing. Of zagen jullie het wel aankomen? (Kan je aan die wollige dieren zien, dat ze zwanger zijn?)
Nou, ze worden wel wat breed en schommelig als ze hoogdrachtig zijn. Maar we hebben wel eens gedacht dat er eentje wel bijna zou lammeren wegens brede schommeligheid en die deed er dan nog 5 maanden over (da's de complete draagtijd) en als ze hoogdrachtog zijn merken wij de dikke schommeligheid vaak pas op met terugwerkende kracht na lammeren :+

Als we een heel tam koppel hebben dat we flink bijvoeren, dan kan je soms aan hun uiers voelen en dat is wel een goede indicatie: die komt opeens opzetten vanaf een paar dagen voordat ze lammeren. Maar zo tam hebben wij ze al heel lang niet meer.
ik moet verrassend weinig
Es ist heute schlecht und wird nun täglich schlechter werden, – bis das Schlimmste kommt
pi_212604653
Drie weken na de eerste lammetje nu dan een tweede worp.

Een ooitje.

Voor de lammetjes is het leuker spelen als ze meer van gelijke leeftijd zijn. De volgende lammetjes verwacht ik pas in april, omdat er in maart geen lammetjes zouden moeten mogen kunnen komen.
Ik hou eventueel misschien een kleine slag om de arm wegens in het verleden behaalde resultaten :')
ik moet verrassend weinig
Es ist heute schlecht und wird nun täglich schlechter werden, – bis das Schlimmste kommt
pi_212604817
O+
Spoilers!
pi_212657947

Op de valreep :D
De ram is in de herfst een maand weggeweest, vanaf 8 oktober. Dan moesten lammetjes uiterlijk 1 maart geboren zijn :D
ik moet verrassend weinig
Es ist heute schlecht und wird nun täglich schlechter werden, – bis das Schlimmste kommt
pi_212663028
quote:
7s.gif Op zaterdag 2 maart 2024 11:50 schreef sigme het volgende:
[ afbeelding ]
Op de valreep :D
De ram is in de herfst een maand weggeweest, vanaf 8 oktober. Dan moesten lammetjes uiterlijk 1 maart geboren zijn :D
Nou ja…een Maart lammetje.
Hebben ze nu allemaal geworpen?
abonnement bol.com Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')