abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  Moderator maandag 31 augustus 2020 @ 08:07:58 #176
236264 crew  capricia
pi_194805445
quote:
0s.gif Op maandag 31 augustus 2020 07:58 schreef TheoddDutchGuy het volgende:

[..]

Doe dat wel tegelijk met je eigen verwerpen bij de rechtbank.
Anders betaal je 2x. (of meer als je meer kinderen hebt bijv)
Ja. Samen ook met die van mijn zus en haar kinderen. Zo ging het de vorige keer.
Echt een heel pak. Incl alle jaaropgaven en berekeningen (wat een werk was dat).

Maar dat klopt wat jij schrijft. Als je alles in 1 keer indient, hoef je maar 1 keer griffierkosten te betalen.
"People that use Fiat currency as a store of value.
There is a name for it:
We call them Poor"
pi_194805578
Het antwoord op de hierboven gestelde vraag of minderjarige kinderen schulden kunnen erven is helaas ja.

De facto hebben kinderen zelf meestal geen schulden of tegoeden waarover zij zelf kunnen beschikken; ouders geven zakgeld, sparen en treffen voorzieningen voor studie e.d. Dit wordt anders als je geld of schulden erft van derden. Stel dat je kind een miljoen erft dan is het niet de bedoeling dat de ouders hier aankomen. Op dezelfde manier beschermt de wet kinderen tegen het niet beneficiair aannemen van een mogelijk positieve erfenis. De wet vertrouwt er (in beginsel terecht) niet op dat elke ouder altijd het juiste besluit neemt voor een kind, vandaar dat je bij kinderen moet aantonen dat een beneficiaire acceptatie nadelig zou zijn voor de belangen van je kind.

Het erfrecht beschermt erfgenamen tegen schulden (met name sinds in 2016 nieuwe wetgeving is ingegaan), maar hier moet je wel zelf het nodige doen (wat tegenwoordig ook nog kan als je de erfenis "normaal" hebt geaccepteerd, maar de procedure die je in het geval van onverwachte schulden moet doorlopen komt op het zelfde neer.

quote:
0s.gif Op maandag 31 augustus 2020 07:39 schreef shazaam het volgende:
Geen idee of het al gezegd is maar kinderen kunnen een erfenis enkel benificair aanvaarden, je hoeft dus niets te doen om te zorgen dat je kids geen schulden erven.
Als we rekening houden met wat hierover in het topic al is gezegd, dan neem je bij beneficiair aanvaarden geen schulden over, maar ben je (of in dit geval je ouders als wettelijk vertegenwoordigers) wel verantwoordelijk voor de vereffening. Daaraan zijn ook kosten verbonden en je krijgt te maken met de kantonrechter.

Zie o.a.

https://www.juridischloke(...)et%20de%20erfenis%20'vereffenen'.

https://www.rechtspraak.n(...)-nalatenschappen.pdf

De aangetoonde schulden worden eerst verrekend met de positieve bezittingen alvorens een balans kan worden opgemaakt. Als hiervoor jaarrapporten e.d. opgemaakt moeten worden (die BV's niet kunnen of willen betalen) dan kan het best zijn (zoals TS schrijft) dat ook deze uit de nalatenschap of zelfs door de erfgenamen betaald moeten worden (accountants willen geld zien en niet achter aansluiten in de rij met vorderingen).
pi_194805609
Interessant topic maar hierdoor ben ik me wel zorgen gaan maken...Wist niet dat het zo ingewikkeld kon zijn. Er staat me dus nog een shitshorm te wachten in de toekomst ;(
pi_194805919
Veel is al gezegd en gesuggereerd. Heb je toevallig al gekeken wie de bestuurders zijn? Zie kvk.nl .
Om uit te sluiten dat jij niet per ongeluk (mede) bestuurder bent.
Kans is klein, maar de gevolgen kunnen erg vervelend zijn.
De bestuurder(s) is/zijn namelijk verantwoordelijk en dus aansprakelijk voor wat er in de BV's gebeurt. Ook al weet je er niets van..

Daarnaast is er te weinig info om een oordeel te vellen over de situatie. Ik heb wel de indruk dat het opnemen van geld wat je moeder doet problemen kan opleveren voor haar , zowel fiscaal als qua bestuurdersaansprakelijkheid.
Aan de andere kant hoeft er niet per se veel aan de hand te zijn, als de bezittingen per saldo groter zijn dan de schulden. Misschien staat er toevallig een bedrijfspand of woning op de balans (lager dan marktwaarde). Dan gaat de bank vanzelf piepen als de bodem bereikt is.

[ Bericht 1% gewijzigd door Sport_Life op 31-08-2020 09:22:49 ]
pi_194806559
Interessante materie, maar even los van het juridische aspect: het zou mij een hoop (tijd en geld) waard zijn om dit soort dingen netjes af te handelen. Voor je moeder, wijlen je vader, de familie en andere indirect betrokkenen.

Wat als er een huurder morgen ineens niet meer gaat betalen? Wat als moeder morgen niet meer kan pinnen? Wat als de belastingdienst ineens met lastige vragen op de stoep staat? Huis kwijt en naar de voedselbank?

En ja, het is een rotsituatie. Kosten voor de boekhouder zijn wel “gewoon” voor het bedrijf. Omdat je daar toch je handen van af trekt, maakt het dan toch ook niet meer uit?
pi_194810318
quote:
15s.gif Op zondag 30 augustus 2020 16:18 schreef sigme het volgende:

[..]

Jaja, dus ten tijde van overlijden vader was het mogelijk om aan te tonen dat de erfenis destijds negatief was, en jou lijkt het waarschijnlijk dat er nu opeens een bult geld is.

Apart.
Dit is wel een goed punt, daar heb ik helemaal niet aan gedacht. Als het toen bij het overlijden van vader voldoende aangetoond was dat het een zootje is en accepteren niet in het belang van het kleinkind is, dan kan je misschien dezelfde stukken ook gebruiken bij het overlijden van moeder. En het feit dat TS en de zus ook hebben verworpen, helpt mee. En als je dan nog het verhaal over de BV's kan onderbouwen, door bijvoorbeeld te laten zien dat ze al jaren geen stukken hebben gedeponeerd... Als je ook maar iets op papier hebt van die RC-schuld zou je het daarmee kunnen proberen.

Ik vond dit: http://deeplink.rechtspra(...)I:NL:GHSHE:2018:5232 Niet 100% gelijk, maar ook een situatie waarin kind weinig info kon vinden.

Praktisch gezien is de grootste dreiging voor moeder, en misschien de mogelijke redding van TS, de belastingdienst. Als je een naheffingsaanslag van een paar ton meer dan het huis waard is kan laten zien, dan heb je een verhaal bij de rechter als je namens het kleinkind gaat verwerpen.

Wat een vervelende situatie. Zo zie je maar weer wat er kan gebeuren als je je zaakjes niet goed op orde hebt.
  dinsdag 1 september 2020 @ 09:57:07 #182
23452 HMS
Have Mine, Sucker
pi_194823394
Ergens blijf ik mij toch iets afvragen. Die dikke schuld is dus bij een BV, maar die BV doet niets om die te innen, en ook het overlijden van je vader heeft daarin niets verandert. En die BV is niet eigendom van je moeder. Welke eigenaar laat zo het geld weglopen, en waarom? Er zit iets vreemds in dat een bedrijf die geld tegoed heeft dit zomaar zo laat. Wie is de eigenaar van de BV met die vordering? En waarom laat die het maar op zijn beloop? Ergens zit er iets raars achter in dit verhaal. Want er zijn wel BV's met activiteiten dus met actieve bestuurders, maar die gaan niet achter een schuld aan? Daar zit wat raars achter. Of is het totaal van alle schulden en vorderingen toch niet zo negatief als jij denkt, maar wordt je dat wel voorgespiegeld. Om zo later de boel over te nemen zonder dat jij er ook maar weet van hebt.

Ik denk dat er een hele lelijke adder in het gras zit, alleen mogelijk een andere dan jij denkt. Maar is het de moeite waard om uit te zoeken......ergens weet je iets nog niet heb ik het idee.
"The thrill ot the chase is so diminished when one's prey has little legs"
  dinsdag 1 september 2020 @ 10:38:11 #183
138876 Andromache
PJ/De KastAlter Bridge-fan
pi_194823922
Volgens mij wordt het tijd om een curator voor je moeder te laten benoemen, als ze geen idee heeft waar ze mee bezig is.
== houdt van sterke anekdotes voor op feesten en partijen ==
--- Ga van dat gas af! - Laat Groningen niet zakken ---
Don't give up Andro: https://www.youtube.com/watch?v=VjEq-r2agqc O+
*O* ESF-gekkie: justice for Elvana en justice for Keiino :'( *O*
  Moderator dinsdag 1 september 2020 @ 10:50:53 #184
236264 crew  capricia
pi_194824104
quote:
0s.gif Op dinsdag 1 september 2020 09:57 schreef HMS het volgende:
Ergens blijf ik mij toch iets afvragen. Die dikke schuld is dus bij een BV, maar die BV doet niets om die te innen, en ook het overlijden van je vader heeft daarin niets verandert. En die BV is niet eigendom van je moeder. Welke eigenaar laat zo het geld weglopen, en waarom? Er zit iets vreemds in dat een bedrijf die geld tegoed heeft dit zomaar zo laat. Wie is de eigenaar van de BV met die vordering? En waarom laat die het maar op zijn beloop? Ergens zit er iets raars achter in dit verhaal. Want er zijn wel BV's met activiteiten dus met actieve bestuurders, maar die gaan niet achter een schuld aan? Daar zit wat raars achter. Of is het totaal van alle schulden en vorderingen toch niet zo negatief als jij denkt, maar wordt je dat wel voorgespiegeld. Om zo later de boel over te nemen zonder dat jij er ook maar weet van hebt.

Ik denk dat er een hele lelijke adder in het gras zit, alleen mogelijk een andere dan jij denkt. Maar is het de moeite waard om uit te zoeken......ergens weet je iets nog niet heb ik het idee.
Die BV is van mijn moeder nu. :)

En voor iedereen: nee. Ik ga me niet bezighouden met die hele bedrijfsvoering en al die structuren. Het is mijn vak niet. Veel te gecompliceerd.

Het gaat mij puur over een ingewikkelde negatieve erfenis die er op termijn aan zit te komen. En daar heb ik inmiddels goede suggesties over gehad in dit topic. ^O^
There is a name for it:
We call them Poor"
  Moderator dinsdag 1 september 2020 @ 10:51:41 #185
236264 crew  capricia
pi_194824113
quote:
0s.gif Op dinsdag 1 september 2020 10:38 schreef Andromache het volgende:
Volgens mij wordt het tijd om een curator voor je moeder te laten benoemen, als ze geen idee heeft waar ze mee bezig is.
Dat is niet aan mij. Ik laat haar lekker leven zoals ze wil. Ze is volwassen.
There is a name for it:
We call them Poor"
pi_194824166
quote:
1s.gif Op dinsdag 1 september 2020 10:51 schreef capricia het volgende:

[..]

Ok, maar stel dat ze nog tien jaar leeft en er straks wel een paar vennoten (of de FIOD) voor de deur staat om te vragen wat nou eigenlijk het idee is achter die 2k die ze maandelijks naar zichzelf overmaakt?

Het is wel erg makkelijk om haar daar zo mee achter te laten, zeker als de band zo goed is als je zegt. Je zou haar dan toch kunnen helpen om op z'n minst even te zorgen of checken dat alles wat ze doet legaal is en geen problemen oplevert. Ook zo lullig als ze de laatste jaren van haar leven nog het huis uit wordt gezet oid
pi_194824284
quote:
1s.gif Op dinsdag 1 september 2020 10:51 schreef capricia het volgende:

[..]

Volwassen mensen die niet zien dat ze in de shit zitten (of erger: dat ze anderen met shit opzadelen) mag je daar best op wijzen.

Of diegene daar vervolgens iets mee doet is dan alsnog aan de persoon in kwestie zelf.
  Moderator dinsdag 1 september 2020 @ 11:07:55 #188
236264 crew  capricia
pi_194824288
quote:
0s.gif Op dinsdag 1 september 2020 10:55 schreef Cyanide- het volgende:

[..]

Ok, maar stel dat ze nog tien jaar leeft en er straks wel een paar vennoten (of de FIOD) voor de deur staat om te vragen wat nou eigenlijk het idee is achter die 2k die ze maandelijks naar zichzelf overmaakt?

Het is wel erg makkelijk om haar daar zo mee achter te laten, zeker als de band zo goed is als je zegt. Je zou haar dan toch kunnen helpen om op z'n minst even te zorgen of checken dat alles wat ze doet legaal is en geen problemen oplevert. Ook zo lullig als ze de laatste jaren van haar leven nog het huis uit wordt gezet oid
Ik heb bij haar neergelegd dat ze moet informeren bij de accountant hoe het zit met de inkomstenbelasting. Dat accountantskantoor verzorgt dat normaal nl ook voor haar.
Echt, het is mij te ingewikkeld. Waar moet ik dit soort dingen vragen? En die vragen zijn niet gratis hè.
There is a name for it:
We call them Poor"
  Moderator dinsdag 1 september 2020 @ 11:09:55 #189
236264 crew  capricia
pi_194824316
quote:
0s.gif Op dinsdag 1 september 2020 11:07 schreef spinazieruiker het volgende:

[..]

Volwassen mensen die niet zien dat ze in de shit zitten (of erger: dat ze anderen met shit opzadelen) mag je daar best op wijzen.

Of diegene daar vervolgens iets mee doet is dan alsnog aan de persoon in kwestie zelf.
Zij weet dat ze een negatief vermogen geerft heeft.
Ze wacht op de aanslag van de BD.

Maar nogmaals. Daar gaat mijn vraag niet over. :D
There is a name for it:
We call them Poor"
pi_194824433
quote:
1s.gif Op dinsdag 1 september 2020 11:09 schreef capricia het volgende:

[..]

Zij weet dat ze een negatief vermogen geerft heeft.
Ze wacht op de aanslag van de BD.

Maar nogmaals. Daar gaat mijn vraag niet over. :D
Schulden zijn aftrekbaar voor de belasting toch? Een dergelijke constructie met BV's lijkt me niet zomaar opgezet.
Your life is your life: go all the way
https://youtu.be/2lK4LrD8Ii4
pi_194824454
quote:
1s.gif Op dinsdag 1 september 2020 11:07 schreef capricia het volgende:

[..]

En die vragen zijn niet gratis hè.
Het komt er dus op neer dat je links of rechtsom wat moet gaan betalen om het helder te krijgen. Dan is het aan jou hoe belangrijk je dat vindt en wat het je waard is. En anders leg je je er bij neer en zie je wel wat komen gaat. Misschien voorkom je met een paar k wel velen k's schuld. Of je haalt boven water dat er alsnog geld zat is. Ben in dat tweede geval overigens wel benieuwd hoe dat dan gaat ivm afgewezen erfenis van pa. Geen rechten meer?

[ Bericht 18% gewijzigd door #ANONIEM op 01-09-2020 11:26:13 ]
  Moderator dinsdag 1 september 2020 @ 11:26:58 #192
236264 crew  capricia
pi_194824498
quote:
1s.gif Op dinsdag 1 september 2020 11:22 schreef Godfried_met_den_baard het volgende:

[..]

Het komt er dus op neer dat je links of rechtsom wat moet gaan betalen om het helder te krijgen. Dan is het aan jou hoe belangrijk je dat vindt en wat het je waard is.
Ja. Ik ga zorgen dat de kleinkinderen onterft worden (en ikzelf ook).
Dan is het opgelost. :D

In elk geval een afspraak met de notaris maken om die mogelijkheid door te spreken.

Vanmiddag ga ik het met mijn moeder bespreken.
There is a name for it:
We call them Poor"
pi_194824575
quote:
1s.gif Op dinsdag 1 september 2020 11:26 schreef capricia het volgende:

[..]

In elk geval een afspraak met de notaris maken om die mogelijkheid door te spreken.

Succes
  FOK!fotograaf dinsdag 1 september 2020 @ 11:32:07 #194
364681 over_hedge
pi_194824577
Ik heb weinig nuttigs te zeggen qua inhoud. Want ik weet hier niks van. WIlde alleen even zeggen succes ts! Klinkt als een lastige situatie
Don't worry about the future. Or know that worrying is as effective as trying to solve an algebra equation by chewing bubble gum.
  Moderator dinsdag 1 september 2020 @ 11:32:33 #195
236264 crew  capricia
pi_194824586
quote:
0s.gif Op dinsdag 1 september 2020 11:32 schreef over_hedge het volgende:
Ik heb weinig nuttigs te zeggen qua inhoud. Want ik weet hier niks van. WIlde alleen even zeggen succes ts! Klinkt als een lastige situatie
Dank je. O+
There is a name for it:
We call them Poor"
  dinsdag 1 september 2020 @ 11:36:19 #196
63594 Lienekien
Sunshower kisses...
pi_194824666
quote:
1s.gif Op dinsdag 1 september 2020 11:26 schreef capricia het volgende:

[..]

Heb je er ook bij stilgestaan wat je gaat doen als je moeder niet meer zelf kan beslissen of handelen? Misschien goed om dat ook nu te regelen. Om te voorkomen dat er t.z.t. een rechter aan te pas moet komen om iemand aan te wijzen die namens haar mag beslissen, kan je moeder jou/jullie een notariële volmacht geven.

Jullie situatie is wel ingewikkelder, maar dit hoeft volgens mij niet per se te betekenen dat je dan alsnog wel verantwoordelijk wordt voor ‘het wespennest‘. Laat je ook hierin goed adviseren door de notaris. De volmacht kan ook helemaal op maat.
The love you take is equal to the love you make.
  Moderator dinsdag 1 september 2020 @ 11:40:14 #197
236264 crew  capricia
pi_194824742
quote:
14s.gif Op dinsdag 1 september 2020 11:32 schreef Godfried_met_den_baard het volgende:

[..]

Succes
Als mijn zus meedoet hierin, en we komen hier zo vanaf, slaap ik een stuk beter. :D
There is a name for it:
We call them Poor"
  Moderator dinsdag 1 september 2020 @ 11:40:49 #198
236264 crew  capricia
pi_194824754
quote:
1s.gif Op dinsdag 1 september 2020 11:36 schreef Lienekien het volgende:

[..]

Heb je er ook bij stilgestaan wat je gaat doen als je moeder niet meer zelf kan beslissen of handelen? Misschien goed om dat ook nu te regelen. Om te voorkomen dat er t.z.t. een rechter aan te pas moet komen om iemand aan te wijzen die namens haar mag beslissen, kan je moeder jou/jullie een notariële volmacht geven.

Jullie situatie is wel ingewikkelder, maar dit hoeft volgens mij niet per se te betekenen dat je dan alsnog wel verantwoordelijk wordt voor ‘het wespennest‘. Laat je ook hierin goed adviseren door de notaris. De volmacht kan ook helemaal op maat.
Ja. Goeie.
Dank je.
There is a name for it:
We call them Poor"
  dinsdag 1 september 2020 @ 11:43:29 #199
63594 Lienekien
Sunshower kisses...
pi_194824810
quote:
1s.gif Op dinsdag 1 september 2020 11:40 schreef capricia het volgende:

[..]

Ja. Goeie.
Dank je.
Succes!
The love you take is equal to the love you make.
  maandag 28 september 2020 @ 18:15:04 #200
4089 BE
Gewoon gelukkig!
pi_195309743
Capricia, ik heb vanmorgen een gesprek gehad met twee heren van https://www.defamiliejurist.nl/ en als je nog geen stappen gezet heb zou ik bij hen eens informeren. Zij beheren met elkaar vele takken van sport die bij jouw vraagstuk spelen. Alleen voor het allerlaatste stukje om dingen officieel te maken heb je dan een notaris nodig, maar het tarief van deze mensen ligt iig een stuk later dan een notaristarief, dus beter eerst eea door hen laten uitzoeken zeg maar.
Bel ze eens zou ik zeggen en leg je vraagstuk voor.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')