Ja. Samen ook met die van mijn zus en haar kinderen. Zo ging het de vorige keer.quote:Op maandag 31 augustus 2020 07:58 schreef TheoddDutchGuy het volgende:
[..]
Doe dat wel tegelijk met je eigen verwerpen bij de rechtbank.
Anders betaal je 2x. (of meer als je meer kinderen hebt bijv)
Als we rekening houden met wat hierover in het topic al is gezegd, dan neem je bij beneficiair aanvaarden geen schulden over, maar ben je (of in dit geval je ouders als wettelijk vertegenwoordigers) wel verantwoordelijk voor de vereffening. Daaraan zijn ook kosten verbonden en je krijgt te maken met de kantonrechter.quote:Op maandag 31 augustus 2020 07:39 schreef shazaam het volgende:
Geen idee of het al gezegd is maar kinderen kunnen een erfenis enkel benificair aanvaarden, je hoeft dus niets te doen om te zorgen dat je kids geen schulden erven.
Dit is wel een goed punt, daar heb ik helemaal niet aan gedacht. Als het toen bij het overlijden van vader voldoende aangetoond was dat het een zootje is en accepteren niet in het belang van het kleinkind is, dan kan je misschien dezelfde stukken ook gebruiken bij het overlijden van moeder. En het feit dat TS en de zus ook hebben verworpen, helpt mee. En als je dan nog het verhaal over de BV's kan onderbouwen, door bijvoorbeeld te laten zien dat ze al jaren geen stukken hebben gedeponeerd... Als je ook maar iets op papier hebt van die RC-schuld zou je het daarmee kunnen proberen.quote:Op zondag 30 augustus 2020 16:18 schreef sigme het volgende:
[..]
Jaja, dus ten tijde van overlijden vader was het mogelijk om aan te tonen dat de erfenis destijds negatief was, en jou lijkt het waarschijnlijk dat er nu opeens een bult geld is.
Apart.
Die BV is van mijn moeder nu.quote:Op dinsdag 1 september 2020 09:57 schreef HMS het volgende:
Ergens blijf ik mij toch iets afvragen. Die dikke schuld is dus bij een BV, maar die BV doet niets om die te innen, en ook het overlijden van je vader heeft daarin niets verandert. En die BV is niet eigendom van je moeder. Welke eigenaar laat zo het geld weglopen, en waarom? Er zit iets vreemds in dat een bedrijf die geld tegoed heeft dit zomaar zo laat. Wie is de eigenaar van de BV met die vordering? En waarom laat die het maar op zijn beloop? Ergens zit er iets raars achter in dit verhaal. Want er zijn wel BV's met activiteiten dus met actieve bestuurders, maar die gaan niet achter een schuld aan? Daar zit wat raars achter. Of is het totaal van alle schulden en vorderingen toch niet zo negatief als jij denkt, maar wordt je dat wel voorgespiegeld. Om zo later de boel over te nemen zonder dat jij er ook maar weet van hebt.
Ik denk dat er een hele lelijke adder in het gras zit, alleen mogelijk een andere dan jij denkt. Maar is het de moeite waard om uit te zoeken......ergens weet je iets nog niet heb ik het idee.
Dat is niet aan mij. Ik laat haar lekker leven zoals ze wil. Ze is volwassen.quote:Op dinsdag 1 september 2020 10:38 schreef Andromache het volgende:
Volgens mij wordt het tijd om een curator voor je moeder te laten benoemen, als ze geen idee heeft waar ze mee bezig is.
Ok, maar stel dat ze nog tien jaar leeft en er straks wel een paar vennoten (of de FIOD) voor de deur staat om te vragen wat nou eigenlijk het idee is achter die 2k die ze maandelijks naar zichzelf overmaakt?quote:Op dinsdag 1 september 2020 10:51 schreef capricia het volgende:
[..]
Dat is niet aan mij. Ik laat haar lekker leven zoals ze wil. Ze is volwassen.
Volwassen mensen die niet zien dat ze in de shit zitten (of erger: dat ze anderen met shit opzadelen) mag je daar best op wijzen.quote:Op dinsdag 1 september 2020 10:51 schreef capricia het volgende:
[..]
Dat is niet aan mij. Ik laat haar lekker leven zoals ze wil. Ze is volwassen.
Ik heb bij haar neergelegd dat ze moet informeren bij de accountant hoe het zit met de inkomstenbelasting. Dat accountantskantoor verzorgt dat normaal nl ook voor haar.quote:Op dinsdag 1 september 2020 10:55 schreef Cyanide- het volgende:
[..]
Ok, maar stel dat ze nog tien jaar leeft en er straks wel een paar vennoten (of de FIOD) voor de deur staat om te vragen wat nou eigenlijk het idee is achter die 2k die ze maandelijks naar zichzelf overmaakt?
Het is wel erg makkelijk om haar daar zo mee achter te laten, zeker als de band zo goed is als je zegt. Je zou haar dan toch kunnen helpen om op z'n minst even te zorgen of checken dat alles wat ze doet legaal is en geen problemen oplevert. Ook zo lullig als ze de laatste jaren van haar leven nog het huis uit wordt gezet oid
Zij weet dat ze een negatief vermogen geerft heeft.quote:Op dinsdag 1 september 2020 11:07 schreef spinazieruiker het volgende:
[..]
Volwassen mensen die niet zien dat ze in de shit zitten (of erger: dat ze anderen met shit opzadelen) mag je daar best op wijzen.
Of diegene daar vervolgens iets mee doet is dan alsnog aan de persoon in kwestie zelf.
Schulden zijn aftrekbaar voor de belasting toch? Een dergelijke constructie met BV's lijkt me niet zomaar opgezet.quote:Op dinsdag 1 september 2020 11:09 schreef capricia het volgende:
[..]
Zij weet dat ze een negatief vermogen geerft heeft.
Ze wacht op de aanslag van de BD.
Maar nogmaals. Daar gaat mijn vraag niet over.
Het komt er dus op neer dat je links of rechtsom wat moet gaan betalen om het helder te krijgen. Dan is het aan jou hoe belangrijk je dat vindt en wat het je waard is. En anders leg je je er bij neer en zie je wel wat komen gaat. Misschien voorkom je met een paar k wel velen k's schuld. Of je haalt boven water dat er alsnog geld zat is. Ben in dat tweede geval overigens wel benieuwd hoe dat dan gaat ivm afgewezen erfenis van pa. Geen rechten meer?quote:Op dinsdag 1 september 2020 11:07 schreef capricia het volgende:
[..]
En die vragen zijn niet gratis hè.
Ja. Ik ga zorgen dat de kleinkinderen onterft worden (en ikzelf ook).quote:Op dinsdag 1 september 2020 11:22 schreef Godfried_met_den_baard het volgende:
[..]
Het komt er dus op neer dat je links of rechtsom wat moet gaan betalen om het helder te krijgen. Dan is het aan jou hoe belangrijk je dat vindt en wat het je waard is.
Succesquote:Op dinsdag 1 september 2020 11:26 schreef capricia het volgende:
[..]
Ja. Ik ga zorgen dat de kleinkinderen onterft worden (en ikzelf ook).
Dan is het opgelost.![]()
In elk geval een afspraak met de notaris maken om die mogelijkheid door te spreken.
Vanmiddag ga ik het met mijn moeder bespreken.
Dank je.quote:Op dinsdag 1 september 2020 11:32 schreef over_hedge het volgende:
Ik heb weinig nuttigs te zeggen qua inhoud. Want ik weet hier niks van. WIlde alleen even zeggen succes ts! Klinkt als een lastige situatie
Heb je er ook bij stilgestaan wat je gaat doen als je moeder niet meer zelf kan beslissen of handelen? Misschien goed om dat ook nu te regelen. Om te voorkomen dat er t.z.t. een rechter aan te pas moet komen om iemand aan te wijzen die namens haar mag beslissen, kan je moeder jou/jullie een notariële volmacht geven.quote:Op dinsdag 1 september 2020 11:26 schreef capricia het volgende:
[..]
Ja. Ik ga zorgen dat de kleinkinderen onterft worden (en ikzelf ook).
Dan is het opgelost.![]()
In elk geval een afspraak met de notaris maken om die mogelijkheid door te spreken.
Vanmiddag ga ik het met mijn moeder bespreken.
Als mijn zus meedoet hierin, en we komen hier zo vanaf, slaap ik een stuk beter.quote:
Ja. Goeie.quote:Op dinsdag 1 september 2020 11:36 schreef Lienekien het volgende:
[..]
Heb je er ook bij stilgestaan wat je gaat doen als je moeder niet meer zelf kan beslissen of handelen? Misschien goed om dat ook nu te regelen. Om te voorkomen dat er t.z.t. een rechter aan te pas moet komen om iemand aan te wijzen die namens haar mag beslissen, kan je moeder jou/jullie een notariële volmacht geven.
Jullie situatie is wel ingewikkelder, maar dit hoeft volgens mij niet per se te betekenen dat je dan alsnog wel verantwoordelijk wordt voor ‘het wespennest‘. Laat je ook hierin goed adviseren door de notaris. De volmacht kan ook helemaal op maat.
|
|
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |